Skyactive D öljypinta nousee?

zoomzoom-14

Vähän alle 10 tkm ja reilu 5kk ajettu 2.2skyD kone ja jatkuvasti moottoriöljy lisääntyy. Mustaa tavaraa näyttää olevan. On jo nyt ylämerkiin ja x- merkin puolessavälissä eli dieseliä pääsee joukkoon jatkuvasti.

Muilla samoja oireita? Eihän tuo hyvää tee ja ekaan huoltoon olisi vielä puolivuotta. Softan ja paineanturin ovat takuuseen jo vaihtaneet mutta öljy ei kuulu takuuseen... Hohhoijaa mitä touhua. Suunnittelumoka koneessa ja näyttää olevan maailmalla isompi ongelma. Ei ihme, että lykkäisivät USAn lanseerausta. Tulisi Mazdalle liian kalliiksi Jenkeissä.

Kokemuksia?

41

3178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Savupönttömoottorit

      Kaikki nykydieselit ovat samanlaisia.Jos ajaa alle 40km yhtäjaksoisia matkoja ,ei hiukkasloukun poltto tahdo onnistua.

      Juuri siksi myin Subaru Forester boksedieselin pois ja ostin Mazdan pensakoneella.

      • E220 CDI

        Voi olla, mutta mitäs väliä sillä on, automatiikkahan hoitaa hiukkassuodattimen puhdistuksen sitten kun se on mahdollista? Kolme vuotta ajoin käytettynä ostamani dieseliä, kilometrit 130 - 230 tkm.

        Työmatka 12 km suuntaansa, eikä ongelmia lämpimyyden, hiukkassuodattimen eikä öljyn laimeneman taikka kulutuksen suhteen, ja polttoaineen kulutuskin jäi auton normilukemaan. Se diesel oli tosin saksalainen.


    • Vääntö on voimaa

      Bensassa pitää olla myös ahdin, jos moisella haluaa ajaa. Nipponin valmistajat eivät moisia hallitse. Eivätkä nokivasaroiden valmistusta. Subaru, Honda, mazda ... Tojo. Itse pitää kehittää ja kun ei osaa... Tojo sentään otti oppia ja ostaa toimivat nokivasarat jatkossa muualta.

      • Savupönttömoottorit

        "Bensassa pitää olla myös ahdin, jos moisella haluaa ajaa" ?
        Vastaus: Ei tarvi

        "Nipponin valmistajat eivät moisia hallitse."
        Vastaus:Väärin

        "Eivätkä nokivasaroiden valmistusta"
        Vastaus:Väärin.Hiukkasloukulla varustetut dieselit eivät tahdo toimia,koska polttoon tarvitaan pitemi ajomatka kuin moni ajaa.

        "Itse pitää kehittää ja kun ei osaa"
        Vastaus:Älä tee mitään,kiitos.

        "Tojo sentään otti oppia ja ostaa toimivat nokivasarat jatkossa muualta"
        Vastaus:Euroopan Toyota tarvii tietyn prosentin eurooppalaisia osia ollakseen EU valmiste.EU valmiste on heikompaa tekoa,kompromissi.


      • Voimaa on

        Mikäs vika on Hondan dieseleissä? Eivätkös ne ole olleet alusta asti sivistyneimpiä dieseleitä mitä löytyy? Nyt tosin ei ole Hondalta tullut päivitystä siihen 2.2 dieseliin pitkiin aikoihin, kun keskittyvät tekemään niitä perhanan bensaturboja ja hybrideitä.


      • Diiselisiti
        Voimaa on kirjoitti:

        Mikäs vika on Hondan dieseleissä? Eivätkös ne ole olleet alusta asti sivistyneimpiä dieseleitä mitä löytyy? Nyt tosin ei ole Hondalta tullut päivitystä siihen 2.2 dieseliin pitkiin aikoihin, kun keskittyvät tekemään niitä perhanan bensaturboja ja hybrideitä.

        No ei ole vielä Hondalta tullut bensaturboa ulos mutta kuumeisesti odottelen, että saisivat sen markkinoille (muihinkin malleihin, kuin typerään).

        Hondan ekassa 2.2D N22A versiossa oli paljon ongelmia hiukkasloukun ja öljyjen kanssa. N22B versiossa pakokaasujen lämpenemistä parannettiin siirtämällä kanavat koneen taakse ja täten pyrittiin estämään ajoviimaan kylmentävää vaikutusta. Myös matka katille/PDF suodattimelle lyheni eli lämpötilat polttoon nousivat. Päivitystä kaipaisi pikaisesti.

        Japanilaiset ottavat todella nihkeästi tehoa/vääntöä ulos 2200CC koneista?? Kilpailijat puskevat uusimmissa 2000cc TDI koneista jopa yli 500Nm/240hp ja pienemmillä kulutuksilla.


      • Voimaa on
        Diiselisiti kirjoitti:

        No ei ole vielä Hondalta tullut bensaturboa ulos mutta kuumeisesti odottelen, että saisivat sen markkinoille (muihinkin malleihin, kuin typerään).

        Hondan ekassa 2.2D N22A versiossa oli paljon ongelmia hiukkasloukun ja öljyjen kanssa. N22B versiossa pakokaasujen lämpenemistä parannettiin siirtämällä kanavat koneen taakse ja täten pyrittiin estämään ajoviimaan kylmentävää vaikutusta. Myös matka katille/PDF suodattimelle lyheni eli lämpötilat polttoon nousivat. Päivitystä kaipaisi pikaisesti.

        Japanilaiset ottavat todella nihkeästi tehoa/vääntöä ulos 2200CC koneista?? Kilpailijat puskevat uusimmissa 2000cc TDI koneista jopa yli 500Nm/240hp ja pienemmillä kulutuksilla.

        Joo, en tiedä miksi Hondakin on ottanut aika maltillisesti tehoja tuosta 2.2:sta (140, 150 ja 180 hv). Itseäni se oikeastaan viehättää, jos kone olisi vaikka kestävämpi noin? Kun alkuperäisen koneen pääinsinööri oli F1 insinööri, luulisi sellaisella kaverilla olevan intoa ottaa tehoja ulos.

        Kulutuslukemathan eri tehoversioilla ovat samat. Mutta hyviä nuo 2.2:t ovat käyttöominaisuuksiltaan ja vaikka kulutuslukemat eivät mitään haamulukemia olekaan, kyllä käytännön maantiekulutuksessa kuitenkin sinne neljän ja puolen vaiheille pääsee vaikka on leveät renkaat ja painava auto.

        Tuo N22A (eli i-CTDi) ei tosiaan taida olla hyvin yhteensopiva hiukkasloukun kanssa, jotka tukkiutuvat poltosta huolimatta joskus alle 100 tkm, tosin toisissa autoissa ei koskaan. Meillä ei ole ollut seitsemään vuotaan mitään ongelmia.


      • sie deli
        Voimaa on kirjoitti:

        Joo, en tiedä miksi Hondakin on ottanut aika maltillisesti tehoja tuosta 2.2:sta (140, 150 ja 180 hv). Itseäni se oikeastaan viehättää, jos kone olisi vaikka kestävämpi noin? Kun alkuperäisen koneen pääinsinööri oli F1 insinööri, luulisi sellaisella kaverilla olevan intoa ottaa tehoja ulos.

        Kulutuslukemathan eri tehoversioilla ovat samat. Mutta hyviä nuo 2.2:t ovat käyttöominaisuuksiltaan ja vaikka kulutuslukemat eivät mitään haamulukemia olekaan, kyllä käytännön maantiekulutuksessa kuitenkin sinne neljän ja puolen vaiheille pääsee vaikka on leveät renkaat ja painava auto.

        Tuo N22A (eli i-CTDi) ei tosiaan taida olla hyvin yhteensopiva hiukkasloukun kanssa, jotka tukkiutuvat poltosta huolimatta joskus alle 100 tkm, tosin toisissa autoissa ei koskaan. Meillä ei ole ollut seitsemään vuotaan mitään ongelmia.

        No nyt tuli sentään 1.6 dieselistä 156 hv/350 Nm versio. Esitellään ensi viikolla Pariisissa CR-V:ssä.


    • Vääntä on VOIMAA

      "Bensassa pitää olla myös ahdin, jos moisella haluaa ajaa" ?
      Vastaus: Ei tarvi. EI TOKI PAKOLLINEN MUTTA AHTAMINEN ALENTAA KULUTUSTA JA PARANTAA SUORITUSKYKYÄ. HUOMATTAVASTI MUKAVAMPAA MATKANTEKOA.

      "Nipponin valmistajat eivät moisia hallitse."
      Vastaus:Väärin KERRO NIPPONIN MERKKI JOLLA ON VAIKKA PERHEAUTOLUOKASSA OMA BENSATURBO? NISSANIN DIG-T 1.6T EI TÄHÄN KÄY, KOSKA ON RELLUN KONE. KORELAISETKIN OVAT JO NÄITÄ SAANEET AIKAISEKSI.

      "Eivätkä nokivasaroiden valmistusta"
      Vastaus:Väärin.Hiukkasloukulla varustetut dieselit eivät tahdo toimia,koska polttoon tarvitaan pitemi ajomatka kuin moni ajaa. = ELI EIVÄT OSAA VALMISTAA

      "Itse pitää kehittää ja kun ei osaa"
      Vastaus:Älä tee mitään,kiitos. KUN EI OSAA OVAT TEHOT, VÄÄNNÖT JA KONEET OLLEET KILPAILIJOITA HEIKOMPIA. AUTOMAATTI DIESEL OLI/ON VAIKEA YHDISTELMÄ EDELLEEN.

      "Tojo sentään otti oppia ja ostaa toimivat nokivasarat jatkossa muualta"
      Vastaus:Euroopan Toyota tarvii tietyn prosentin eurooppalaisia osia ollakseen EU valmiste.EU valmiste on heikompaa tekoa,kompromissi. TOYOTAN VALMISTUS JA TEHTAAT OVAT OLLEET JO PITKÄÄN EUROOPASSA. KOMPONENTIT TULEVAT PÄÄOSIN EUROOPPALAISILTA ALIHANKKIJOILTA JA KIINASTA. EU:n TULLIEN TAKIA NIITÄ EI KANNATA TUODA JAPANISTA. LAATU ON SIIS TOJOLLA YHTÄ HYVÄÄ TAI HUONOA, KUIN EUROILLA.

      TOYOTA ANTAA BEMARILLE HYBRIDITEKNIIKAN JA BEMU MARKKINOIDEN PARHAAT DIESELIT TOJOLLE. KUSTANNUSTEHOKASTA TOIMINTAA JA MOLEMMAT SAAVAT TOISILTAAN PARHAAT TUOTTEET. KUN EI ITSE OSATA NIIN OSTETAAN!

      • valehtelet

        "EI TOKI PAKOLLINEN MUTTA AHTAMINEN ALENTAA KULUTUSTA"
        Ei pidä paikkaansa ellet sitten aja kokoajan rauhallisesti, kovassa ajossa turbomoottori kuluttaa enemmän bensaa kuin vapari.
        http://www.dailytech.com/Consumer Reports Small Turbo Engines Dont Meet Efficiency Claims/article29826.htm
        http://www.consumerreports.org/cro/news/2013/02/consumer-reports-finds-small-turbo-engines-don-t-deliver-on-fuel-economy-claims/index.htm

        Turboahdin vain lisää korjauskuluja, lyhentää moottorin käyttöikää, huonontaa moottorin luotettavuutta. Mitään muuta hyvää turbossa ei ole kuin lisääntynyt teho ja vääntö, siihen ne positiiviset puolet sitten loppuvatkin.


      • niin valehteleeki
        valehtelet kirjoitti:

        "EI TOKI PAKOLLINEN MUTTA AHTAMINEN ALENTAA KULUTUSTA"
        Ei pidä paikkaansa ellet sitten aja kokoajan rauhallisesti, kovassa ajossa turbomoottori kuluttaa enemmän bensaa kuin vapari.
        http://www.dailytech.com/Consumer Reports Small Turbo Engines Dont Meet Efficiency Claims/article29826.htm
        http://www.consumerreports.org/cro/news/2013/02/consumer-reports-finds-small-turbo-engines-don-t-deliver-on-fuel-economy-claims/index.htm

        Turboahdin vain lisää korjauskuluja, lyhentää moottorin käyttöikää, huonontaa moottorin luotettavuutta. Mitään muuta hyvää turbossa ei ole kuin lisääntynyt teho ja vääntö, siihen ne positiiviset puolet sitten loppuvatkin.

        Joo: ahdin ahtaa ilmaa moottoriin ja samassa suhteessa on laitettava sisään myös polttoainetta, jottei seossuhde muutu. Kun siis turbo vingahtaa, bensaa syötetään. Hörps.


      • E220 CDI
        niin valehteleeki kirjoitti:

        Joo: ahdin ahtaa ilmaa moottoriin ja samassa suhteessa on laitettava sisään myös polttoainetta, jottei seossuhde muutu. Kun siis turbo vingahtaa, bensaa syötetään. Hörps.

        Suurempi tehollinen keskipaine parantaa hyötysuhdetta, jonka osaava valmistaja voi hyödyntää lisätehona tai taloudellisuutena tai haluamassaan suhteessa kumpaakin.

        Erityisen kivaa on, kun valmistaja osaa myös voimansiirron suunnittelun niin hyvin, että myös todellinen käytännön pitkän ajan keskikulutus pysyy EU-normissa, kuten vaikkapa nimimerkkini autossa käy.


      • novoinytsentään
        E220 CDI kirjoitti:

        Suurempi tehollinen keskipaine parantaa hyötysuhdetta, jonka osaava valmistaja voi hyödyntää lisätehona tai taloudellisuutena tai haluamassaan suhteessa kumpaakin.

        Erityisen kivaa on, kun valmistaja osaa myös voimansiirron suunnittelun niin hyvin, että myös todellinen käytännön pitkän ajan keskikulutus pysyy EU-normissa, kuten vaikkapa nimimerkkini autossa käy.

        No niinhän tuo kirjoittaja juuri sanoikin: "Tehollinen keskipaine edustaa polttoaineen palaessa vapautuvalla energialla saavutettavaa työvoimakkuutta. Mitä enemmän jokaisen työtahdin aikana poltetaan polttoainetta sitä suurempi paine ja teho aikaansaadaan"

        Ahtopaine ja polttoaineen palaessa syntyvä paine ovat eri asioita.


      • Halooooo?
        niin valehteleeki kirjoitti:

        Joo: ahdin ahtaa ilmaa moottoriin ja samassa suhteessa on laitettava sisään myös polttoainetta, jottei seossuhde muutu. Kun siis turbo vingahtaa, bensaa syötetään. Hörps.

        Johan on perustelut nipponin ahtimen uupumiseen surkeita.
        Jos pulttaat ahtimen kuutiotilavuudeltaan samankokoiseen niin kyllä se kulutus nousee. Mutta niin nousee teho ja vääntö. Ei voi siis verrata 2.0 SkyZOOMZOOM konetta 2.0T koneeseen.

        Bensa:
        2.0 vapari n. 140 - 170hv valmistajasta riippuen ja vääntö - 200Nm
        2.0T n. 190 - 300hv ja - 300Nm


        Vertailu kulutuksessa ja suoritusarvoissa on tehtävä 1.2T, 1.4T, 1.6T koneisiin.
        Näissä tehot 105 - 200hv ja väännöt 180Nm - 300Nm välillä.

        Vääntö on sitä voimaa. Uskokaa tai älkää.


      • omi nainen
        Halooooo? kirjoitti:

        Johan on perustelut nipponin ahtimen uupumiseen surkeita.
        Jos pulttaat ahtimen kuutiotilavuudeltaan samankokoiseen niin kyllä se kulutus nousee. Mutta niin nousee teho ja vääntö. Ei voi siis verrata 2.0 SkyZOOMZOOM konetta 2.0T koneeseen.

        Bensa:
        2.0 vapari n. 140 - 170hv valmistajasta riippuen ja vääntö - 200Nm
        2.0T n. 190 - 300hv ja - 300Nm


        Vertailu kulutuksessa ja suoritusarvoissa on tehtävä 1.2T, 1.4T, 1.6T koneisiin.
        Näissä tehot 105 - 200hv ja väännöt 180Nm - 300Nm välillä.

        Vääntö on sitä voimaa. Uskokaa tai älkää.

        Teho on voimalinjan kautta vetäviin pyöriin välittyvä momentti. Moottorin vääntömomentti on moottorin ominaisuus.

        Se on sitten toinen juttu, miten tavallinen autoilija kuten minä, osaa hyödyntää voimalinjan ominaisuuksia helpoimmin.


      • 2.4 STW
        E220 CDI kirjoitti:

        Suurempi tehollinen keskipaine parantaa hyötysuhdetta, jonka osaava valmistaja voi hyödyntää lisätehona tai taloudellisuutena tai haluamassaan suhteessa kumpaakin.

        Erityisen kivaa on, kun valmistaja osaa myös voimansiirron suunnittelun niin hyvin, että myös todellinen käytännön pitkän ajan keskikulutus pysyy EU-normissa, kuten vaikkapa nimimerkkini autossa käy.

        Hyötysuhdetta voi nostaa muutenkin. Atkinson työkierto on yksi tapa. Energian talteenotto ja erityisesti polttomoottorin hyvin matalan kuormituksen välttäminen on toinen.

        Vapari on se paras ajettavuuden suhteen (reagointinopeus) mutta se pitää ikävä kyllä olla iso ja se merkitsee kulutusta paitti jos Atkinson työkierto käytössä tai kuten Mazdalla, hyvin korkea puristussuhde.

        Hybridi on se tämän hetken paras ratkaisu ja askel sähköiseen voimansiirtoon ja voiman tuottoon.

        Tojon uudet Atkinson-työkiertoon pohjaavat ei-hybridikoneet on aika mielenkiintoisia. Niissä on puristussuhde hyvinkin korkea joten sitten kun tehoa kaivataan ja siirrytään normaaliin paloprosessiin on odotettavissa aika korkea tehollinen keskipaine eli voimaa. Mielenkiintoista nähdä millaisia noiden koneiden isommat mallit mahtaa olla jos niitä tulee.


      • Turbo
        2.4 STW kirjoitti:

        Hyötysuhdetta voi nostaa muutenkin. Atkinson työkierto on yksi tapa. Energian talteenotto ja erityisesti polttomoottorin hyvin matalan kuormituksen välttäminen on toinen.

        Vapari on se paras ajettavuuden suhteen (reagointinopeus) mutta se pitää ikävä kyllä olla iso ja se merkitsee kulutusta paitti jos Atkinson työkierto käytössä tai kuten Mazdalla, hyvin korkea puristussuhde.

        Hybridi on se tämän hetken paras ratkaisu ja askel sähköiseen voimansiirtoon ja voiman tuottoon.

        Tojon uudet Atkinson-työkiertoon pohjaavat ei-hybridikoneet on aika mielenkiintoisia. Niissä on puristussuhde hyvinkin korkea joten sitten kun tehoa kaivataan ja siirrytään normaaliin paloprosessiin on odotettavissa aika korkea tehollinen keskipaine eli voimaa. Mielenkiintoista nähdä millaisia noiden koneiden isommat mallit mahtaa olla jos niitä tulee.

        Ekat Sähköturbot ovat tulossa -15 ja se on kova sana tulevaisuudessa.
        Sähköturbon etuna normiturboon on lähes täydellinen turboviiveen puuttuminen. Turbo pyörii myös tyhjäkäynnillä noin 10 000 rpm kierroksilla, joten täyden tehon saamiseen ei kulu kuin minimaalinen aika siitä, kun kuski painaa pedaalia.

        Taloudellisuuden takia on edullista, että alhaisilla kierroksilla saavutetaan SUURI vääntömomentti, koska tällöin saadaan suuri teho käyttöön jo pienillä kierroksilla. Pienillä kierroksilla ja suurella momentilla ajettaessa hyötysuhde sekä ajomukavuus paranevat. Valitettavasti atkinson moottorin litratehot ovat surkeita ja vääntökäyrät heppoisia sekä kapeita. Toki hybridissä ihan ok ratkaisu mutta mielelläni laittaisin sähköturbon hybridijärjestelmän yhteen.
        Golfin GTE 1.4 TSI Hybridi on huomattavasti kehittyneempi, kuin Toyotan järjestelmät.


      • Työ
        novoinytsentään kirjoitti:

        No niinhän tuo kirjoittaja juuri sanoikin: "Tehollinen keskipaine edustaa polttoaineen palaessa vapautuvalla energialla saavutettavaa työvoimakkuutta. Mitä enemmän jokaisen työtahdin aikana poltetaan polttoainetta sitä suurempi paine ja teho aikaansaadaan"

        Ahtopaine ja polttoaineen palaessa syntyvä paine ovat eri asioita.

        Joo, ei se ahdettu ilma sisällä energiaa vaan polttoaine.


      • E220 CDI
        omi nainen kirjoitti:

        Teho on voimalinjan kautta vetäviin pyöriin välittyvä momentti. Moottorin vääntömomentti on moottorin ominaisuus.

        Se on sitten toinen juttu, miten tavallinen autoilija kuten minä, osaa hyödyntää voimalinjan ominaisuuksia helpoimmin.

        No ei nyt sentään. Teho kuvaa moottorin kykyä tehdä työtä, eikä voimansiirto voi sitä muuttaa, paitsi hukkaamalla osan tehoa voimansiirron häviöihin. Täydellä kaasulla maksimitehon käyntinopeudella moottori työskentelee samalla teholla kaikilla vaihteilla.

        Momentti on moottorin tuottamaa voimaa, jonka voimansiirto kertoo kokonaisvälityssuhteella. Vauhtia ei kiihdytä kytkinakselilla, vaan vetoakselilla vaikuttava momentti, joka riippuu valitusta vaihteesta. Ykkösvaihteella parhaimmillaan muutama tuhat Nm ja suurimmalla enää muutama sata.

        Nimimerkki halooo yllä kertoi saman, mitä jo sanoinkin. Jos kaikki on tehty oikein, saadaan pienempi ahdettu kulkemaan vähemmällä kuin saman suorituskyvyn antava iso vapari.

        Turha tästä on väitellä, koska turbo on moottorin jo hukkaaman lämpöenergian talteenottojärjestelmä, joka nostaa hyötysuhdetta. Ei sitä ainoaksi hyötysuhteen parannuskeinoksi ole kukaan väittänytkään.


      • Apiko

        Ihan samalla tavalla menee saksalaisistakin hiukkasloukut tukkoon. Oikeastaan voi sanoa että ongelmia on merkkiin katsomatta. Jos ei tätä usko niin googlettaa asiasta niin tulee eri merkkien keskustelufoorumeille linkkejä dpf:n tukkeutumisesta.

        Riippuen onko auto lyhyessä tai pitkässä ajossa loukku menee tukkoon ennemmin tai myöhemmin.


      • Newton!
        E220 CDI kirjoitti:

        No ei nyt sentään. Teho kuvaa moottorin kykyä tehdä työtä, eikä voimansiirto voi sitä muuttaa, paitsi hukkaamalla osan tehoa voimansiirron häviöihin. Täydellä kaasulla maksimitehon käyntinopeudella moottori työskentelee samalla teholla kaikilla vaihteilla.

        Momentti on moottorin tuottamaa voimaa, jonka voimansiirto kertoo kokonaisvälityssuhteella. Vauhtia ei kiihdytä kytkinakselilla, vaan vetoakselilla vaikuttava momentti, joka riippuu valitusta vaihteesta. Ykkösvaihteella parhaimmillaan muutama tuhat Nm ja suurimmalla enää muutama sata.

        Nimimerkki halooo yllä kertoi saman, mitä jo sanoinkin. Jos kaikki on tehty oikein, saadaan pienempi ahdettu kulkemaan vähemmällä kuin saman suorituskyvyn antava iso vapari.

        Turha tästä on väitellä, koska turbo on moottorin jo hukkaaman lämpöenergian talteenottojärjestelmä, joka nostaa hyötysuhdetta. Ei sitä ainoaksi hyötysuhteen parannuskeinoksi ole kukaan väittänytkään.

        Teho on vääntömomentti kerrottuna pyörimisnopeudella.
        Vaihteisto muuntaa moottorin pyörimisnopeuden (veto) pyörille sopivaksi, jolloin pyörille tuleva vääntömmentti on itse asiassa tehosta riippuvainen,


      • cuvjvjvjv

        Perheautoluokan bensaturbo olisi vaikka Mitsubishi lancer 70-luvulta, Nissan Bluebird turbo 80-luvulta, Subaru Impreza 90-luvulta tai Toyota Corolla turbo 2000-luvulta. Ai niin joo euromerkit tosiaan keksi innovatiivisesti bensaturbot 2010-luvulla.


    • et ole ainoa..

      Tuo öljynpinnan nouseminen on mazdan skyactiv 2.2 diesel moottorin tyyppivika/ominaisuus. Muissa mazdan skyactiv moottoreissa ei ilmeisesti samaa ongelmaa ole.

      • Aloittaja zoooomzooo

        Näin vähän arvelinkin. Hyvä, että täällä joku tietää ja puhuu asiasta. Loput huutelevat omiaan.


      • 3242343

        Siinä taitaa naftaa kerääntyä öljyn joukkoon. Toki vettäkin kerääntyy jos ajetaan kylmällä kelillä hyvin lyhyitä matkoja. Vesi haihtuu kun moottori on pidmepään normaalilämpöinen. Vesi tiivistyy ulkoilmasta ja tulee myös palotilasta (palaessa syntyy vesihöyryä). Näin käy kaikissa moottoreissa sopivissa oloissa.


    • ZoomZoom 14:1

      Mazda on lähtenyt omille linjoilleen ratkaistaessa kulutukseen liittyviä haasteita.

      Mazda käyttää uusissa SKYACTIV-G bensiinimoottoreissaan korkeaa 14:1 puristussuhdetta jonka avulla hyötysuhdetta ja alavääntöä on saatu parannettua huomattavasti ilman turbon käyttöä.

      http://youtu.be/_BpHTuUxC8U

      • Zooooooom

        Olen koeajanut, vertaillut, lukenut testejä yms. Ei vaan tuo alavääntö tai vääntö ylipäätään vakuuttanut. Ihan ok vapaastihengittävä mutta ei voi verrata käyttöominaisuuksiltaan ahdettuihin. Kierroksia on annettava, jos haluaa edetä ripeästi ja sen tietää jokainen miten kulutukselle silloin käy.


      • Ajotapa ratkaisee
        Zooooooom kirjoitti:

        Olen koeajanut, vertaillut, lukenut testejä yms. Ei vaan tuo alavääntö tai vääntö ylipäätään vakuuttanut. Ihan ok vapaastihengittävä mutta ei voi verrata käyttöominaisuuksiltaan ahdettuihin. Kierroksia on annettava, jos haluaa edetä ripeästi ja sen tietää jokainen miten kulutukselle silloin käy.

        Mikä vika kierrosten antamisessa on? Sehän on oikeastaan hauskaa, eikä sitä koko ajan talla pohjassa ajeta. Reipas kiihdytys matkanopeuteen ei lisää kulutusta. Ei se turbokaan vähän vie jos sitä polkee jatkuvasti.


    • eli sutta ja sekunda

      Onpa skeida vehe, mopo autojen moottoreissa oli tuota samaa vikaa ja ne oli patonki kansan tekeleitä, mut suuttimet oli makaroonien käsialaa.

    • Hyvinkin tyytyväinen

      Itse olen nyt ajanut 1,5 v ja reilut 52000 km pienempitehoisella 2,2 skyDiesel sedanilla, enkä ole moiseen ominaisuuteen omassani törmännyt.
      Muutaman kerran huoltojen välillä olen öljyn tarkistanut ohjekirjan mukaisesti, kun tuolla hiukkaspoltolla on taipumusta vaikuttaa tuohon öljyn määrään.

      Ensimmäiset pari huoltoa pääsivät jopa venymään reilut 1000 km yli huoltovälin.

      Liian vähäinen määrähän ei milloinkaan ole ollut koneille hyväksi, mutta näissä uusissa hiukkaspolttokoneissa liikakaan ei kuulemma ole hyväksi.

      Omissa ajoissa kilometrit tosin kertyvät enimmäkseen maantieltä 200 - 400 km pätkissä. Lyhyempää matkaa kaupungissa kertyy kilometreista ehkä 10 %.

      Edellisen mallin vm. 2010 2,2 MP dieselillä ajoin vajaat 150000 km enkä siinäkään törmännyt liialliseen öljyn pinnan nousuun.

      • SkyzooomD

        Juu mutta myyvät noita diiseleitä normaaliin ajoon. Keskimäärin suomalaisen päivittäinen ajosuorite ( työmatka) ei riitä nokiloukun putsaantumiseen. Tästä seuraa naftan sekoittuminen moottoriöljyyn.

        Autonvalmistajan tulisi ohjeistaa myyjät, että dieseliä ei saa myydä kaupunkipyöritykseen. Skyactive dieselit ovat herkkiä vähäisille kilometreille.


      • Hyvinkin tyytyväinen
        SkyzooomD kirjoitti:

        Juu mutta myyvät noita diiseleitä normaaliin ajoon. Keskimäärin suomalaisen päivittäinen ajosuorite ( työmatka) ei riitä nokiloukun putsaantumiseen. Tästä seuraa naftan sekoittuminen moottoriöljyyn.

        Autonvalmistajan tulisi ohjeistaa myyjät, että dieseliä ei saa myydä kaupunkipyöritykseen. Skyactive dieselit ovat herkkiä vähäisille kilometreille.

        Eli summa summarum, autossahan ei ole silloin vikaa.
        Onneksi nykyään löytyy moottori / auto joka lähtöön ihan käyttötarpeen mukaan.

        Omani on pelittänyt todella hyvin nykyisissä ajoissani.
        Bensakoneisella ajelin aiemmin, kun kilometrejä kertyi vähemmään ja suhteessa enemmän kaupungista.


      • JärkiOhoi
        Hyvinkin tyytyväinen kirjoitti:

        Eli summa summarum, autossahan ei ole silloin vikaa.
        Onneksi nykyään löytyy moottori / auto joka lähtöön ihan käyttötarpeen mukaan.

        Omani on pelittänyt todella hyvin nykyisissä ajoissani.
        Bensakoneisella ajelin aiemmin, kun kilometrejä kertyi vähemmään ja suhteessa enemmän kaupungista.

        Ai mielestäsi autossa ei ole vikaa? Vika on siis käyttäjän? Myyjän? vai valmistajan? hmmm. Se on hienoa, että olet itse tyytyväinen mutta mieti nyt vähän...

        Vikaahan siinä autossa on, jos öljy lisääntyy. Se ei saa vähentyä tai lisääntyä liikaa. Se mistä se johtuu tai mitä sinne joukkoon pääsee on sitten toinen juttu.

        Suomessa autot maksavat melkoisesti ja niitä ei heti olla vaihtamassa, jos vaikka elämäntilanteessa tms. tulee muutoksia. Itse ajat niin paljon reppurina, että autosi joutuvat paaliin automaattisesti suht nopeasti. Firman kilometrikorvauksilla on mukava kikkailla ja laittaa aina välirahaan.

        Moni saattaa ostaa dieslin pienen kulutuksen takia, mukava ajaa väännön takia yms. Ei ole ikinä myyjä tai tehdas kertonut, että et saa ostaa, jos et aja vähintään 40km kerralla. Tulee täällä pk seudulla pitkiä kauppareissuja ja hemmetin kalliiksi.


      • Hyvinkin tyytyväinen
        JärkiOhoi kirjoitti:

        Ai mielestäsi autossa ei ole vikaa? Vika on siis käyttäjän? Myyjän? vai valmistajan? hmmm. Se on hienoa, että olet itse tyytyväinen mutta mieti nyt vähän...

        Vikaahan siinä autossa on, jos öljy lisääntyy. Se ei saa vähentyä tai lisääntyä liikaa. Se mistä se johtuu tai mitä sinne joukkoon pääsee on sitten toinen juttu.

        Suomessa autot maksavat melkoisesti ja niitä ei heti olla vaihtamassa, jos vaikka elämäntilanteessa tms. tulee muutoksia. Itse ajat niin paljon reppurina, että autosi joutuvat paaliin automaattisesti suht nopeasti. Firman kilometrikorvauksilla on mukava kikkailla ja laittaa aina välirahaan.

        Moni saattaa ostaa dieslin pienen kulutuksen takia, mukava ajaa väännön takia yms. Ei ole ikinä myyjä tai tehdas kertonut, että et saa ostaa, jos et aja vähintään 40km kerralla. Tulee täällä pk seudulla pitkiä kauppareissuja ja hemmetin kalliiksi.

        JärkiOhoi ???? Luetun ymmärtäminen ???
        Minäkin haluan ärhäkän takatuupparin ja vähintään 400 hv. Ostanpa Porschen.

        Mutta voi kettu, kuinka paska auto. Eihän tähän mahdu kunnolla kyytiin vaimo, kaksi lasta ja vaunut. Kyllä on autossa paha vika !!!

        Juurikin tuossa kirjoitin aiemmin, että kyllä Suomessakin löytyy kulkupelejä joka lähtöön. Niin merkkejä kuin mallejakin kaikkien makuun.

        Muutenkin tunnut tietävän kaikesta kaiken, kuten sen, mistä minunkin kilometrini kertyvät. Jottet suotta kateuttasi menetä yöuniasi, niin voin lohduttaa, että vuodessa kertyy n. 300-400 km kilometrikovauksiin oikeuttavia ajoja. Eli kuule ihan omaan piikkiin ajelen.

        Ei minuakaan autokauppias ole milloinkaan KIELTÄNYT ostamasta dieseliä, mutta kohteliaasti on kysellyt, että kertyykö osapuilleen minkä verran kilometrejä vuodessa.
        Ajelin minäkin aiemmin bensakoneisella, mutta kun alkoi kilometrit lisääntyä, niin autokauppias vinkkasi, että noilla kilometreillä saattais kannattaa kokeilla dieseliä.

        Mutta jos olet itse kauppaan mennessäsi päättänyt ostaa dieselin, niin tuskinpa se myyjä yrittää väkisin päätäsi kääntää. Olettaapa varmaan, että olet tietoinen bensa- ja dieselkoneen eroista, kun olet päätöksesi osannut tehdä.

        Vai oletko niitä, joiden mielestä vika on aina jossain muualla kuin itsessä, jos tulee tehtyä väärä päätös ?


    • tietoa on

      Kannattaa teettää öljyanalyysi CollyCombanylla. Jos pinta nousee on öljyssä polttoainetta joka ei ole voitelulle hyväksi.

      Analyysi kertoo onko moottori kunnossa ja onko syytä odottaa ongelmia. Analyysistä on myös apua takuukeskustelussa.

    • onko samat moottorit

      Toinen vaihtoehto on se, että moottorin huohotinjärjestelmä kondensoi vettä moottorin öljytilaan kuten mm. 2008 - 2009 kävi Fordin 1,8 TDCi moottoreissa.
      Tämäkin selviää öljyanalyyysillä onko kyse kondenssivedestä vai polttoaineesta.

    • Matsda

      Skyactiv-D:ssä jälkipoltto kestää enää 7-8 minuuttia verrattuna aiempaan 2,2:een, jossa meni 20 minsaa ja hoijotan D-CATissa puoli tuntia. Skyactivilla voi rullata kuutosella1500 kierroksella talvirajoituksilla 90 km/h todellista ja sallia poltot tai ryykäistä nelosen tupaan, pari rekkaohitusta putsaa putket. Molempien vaikutus kulutukseen on sama, eli kasvaa. Edellinen 2,2 ei poltellut kuin aniharvoin, jos ajeli yli 2000 kierroksella, eli kesällä viitosella. 1500 kierrosta kuutosella oli aika epämukavaa menoa ja vauhtikin jäi alle 80:n, noilla kierroksilla ei ollut enää voimaa ollenkaan. Uusi 3 on kooltaan lähes edellisen kuutosen kokoinen, jotain on tapahtunut pellin alla, koska dieselin kulutus on pudonnut yli litran käytännössä.

      • Matsda

        Selkein ero Skyactiv-D 150:n ja edellisen 2,2 MP 163:n välillä on se, että vaikka edellisessä on pidemmät välitykset, niin ohituksissa voi käyttää pykälän suurempaa vaihdetta, normirekasta ohi mentäessä vanha halusi nelosta, jonka kierrokset loppuivat ikävästi ennen rekan keulaa, uudella voi vetää viitosella ja reagointi on välitöntä turboviiveen puuttuessa, vauhtiakin riittäisi ainakin huippunopeuteen saakka. Eli ennen kiihdytettiin ja laitettiin sitten vilkku päälle, nyt laitetaan vilkku päälle ja aloitetaan vasta sitten kiihdyttämään. Vanhoilla turbodieseleillä joutuikin sitten painelemaan jarrua kiihkeästi, jos viime tingassa jostain nyppylän takaa tulikin vastaantulija...


    • haiaktiivi

      Öljynvaihtoväli 2000km pätkäajossa. Täys floppi, tehdas ei tee muuta kuin ilmoittaa että takuu ei korvaa jos ei viedä ajoissa huoltoon. Ikävä saksalaista dieseliä. Onneksi on työauto eikä omat rahat kyseessä...

    • RMB54

      Vuosihuolto on jo tehty?
      Merkkiliikkeeseen varmaan mainitsit tästä ongelmasta.
      Tapauksesta on olemassa huoltotiedote. ECU:lle uusi ohjelma. Vanha ohjelma saattaa syöttää liikaa polttoainetta ja osa "karkaa" männän läpi öljytilaan.
      Tilanne on vaarallinen koneelle koska laimentunut moottoriöljy ei voitele kunnolla ja saattaa aiheuttaa moottorivaurioita.
      Öljynvaihto luonnollisesti parantaa voitelua, hetkeksi, mutta ei poista ongelmaa.

    • Totuuskin

      Olipa masentava keskustelu, kuten autoihin liittyvät lähes järkiään on. Pääosalle tekisi mieli sanoa, että hankkikaa luuserit elämä, jos tähän astinen sisältö on siinä, että mulla on enemmän nyyttoneita keulalla ku sulla ja mulla on ##### turpo ja sulla ei ole ja mulla on ##### pemari ja sulla ei ole.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      2524
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      299
      2229
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      90
      2082
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      57
      1791
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1701
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1659
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1554
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1377
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1341
    10. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      115
      1321
    Aihe