Minulla hieman ongelmia seuraavan perustehtävän kanssa, josta en tuppaa oikein päästä eteenpäin. Voisikohan joku auttaa tässä:
Oletetaan, että taloudessa on kaksi hyödykettä q1 ja q2 ja että hyötyfunktio on muotoa
U = 3 q12 x q23
Kuluttajalla on käytössä tuloja 18 Euroa. Hyödykkeiden hinnat ovat p1 = 3 ja p2 = 2. Miten rationaalisesti käyttäytyvä kuluttaja ostaa em. hyödykkeitä?
Kiitos ja kumarrus!
Kansantaloustiede perustehtävä: ei aukea
3
409
Vastaukset
- juujjuu
Niin, tossa varmaan on sii q1 x2 eikä q12?
18=3x2a 3a
18=6a 3a
18=9a
a=2
Eli hyödykettä q1 hän ostaa 3x2=6 ja hyödykettä q2=2 kpl. Näin hinnaksi tulee 6x2 2x3=18, eli menisi oikein.
Voi olla ihan pieleen, koska on aamu ja olen aika väsynyt :D- Tietämättömät
Mistä sait a:n ? Mikä se on?
- ilmajokilaivaa
Eli tarkoitti siis potenssiin 2 ja 3 eli korjattu lause olisi:
Oletetaan, että taloudessa on kaksi hyödykettä q1 ja q2 ja että hyötyfunktio on muotoa
U = 3 q1^2 x q2^3
Kuluttajalla on käytössä tuloja 18 Euroa. Hyödykkeiden hinnat ovat p1 = 3 ja p2 = 2. Miten rationaalisesti käyttäytyvä kuluttaja ostaa em. hyödykkeitä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle
Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle273455Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen
Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A122619Kuka? Riehui valtuuston kokouksessa tänään ?
Onko puolangan puolesta porukkaa. Vaikuttaa siltä. Sairasta.1172582Huh, huh! Sofia Belorf ei ole itse pessyt hiuksiaan kolmeen vuoteen
Sofia Belorf elää ökyelämää Dubaissa. Sofian arjessa kulta, raha ja luksus ovat vahvasti läsnä. Luksuselämään tottuneell1112231Toivoisitko Rakas vielä?
Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.761703Ihan pieni näkeminen vaan
👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥481614Sointu Borg tilittää - Ei suostu enää tähän työhön: "Katastrofi"
Sointu Borg on mediapersoona, joka löi itsensä läpi Diili-realityssä. Borg on monipuolinen tekijä: mediapersoona, juonta261566Keskustelua kasteesta
You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti4001315- 1371267
Tulipalo viimeyönä
Olipa ikävä kuulla tämä tulipalo, nyt on jatkuvasti asuinpaloja.Grillikausi alkanut.Grillit pois parvekkeilta ja asuntoj151166