Mentäiskö Natoon kysyin aamulla Amalialta. Mennään vaan innostui Amalia, ei tässä olla ulkomailla paljon käytykään. Missäs päin maailmaa se Nato taas onkaan, kysyi Amalia arasti, ikään kuin tietämättömyyttään häveten.
Ei se Nato ole mikään paikkakunta jossakin vaan sotilasliitto, joka taistelee asein rauhan puolesta, sanoin minä vähän kuin harmissani. Ne on kuule Amalia, aseet sellaiset Natossa, että ellei rauha niillä synny, niin ei sitten millään. On hyökkäysvaunua ja lentokonetta, suuria sota-aluksia ja vaikka ohjuksia atomikärjin. Ellei niillä rauha pysy niin sitten on sodittava. Jaaha, vai niin, sanoi Amalia hiukan ihmeissään.
Minä kun luulin, ettei rauhaan aseita tarvita, sanoi Amalia ja jatkoi, sinäkin myit sen kaksipiippuisen haulikkosi, joka tuolla eteisen seinällä roikkui. Oletko Anselmi eri mieltä Naton kanssa siitä miten rauha saavutetaan? kysyi Amalia.
Ei sinun kanssasi, Amalia, voi keskustella mistään suurista asioista, niin kuin sodasta ja rauhasta, sanoin minä. Taitaisit osata paremminkin noita akkain höpinöitä, huomautin.
Höpinöitä tai ei, niin rauha on säilynyt ainakin täällä Römpsänperän pirtissä, oli se haulikkosi seinällä tai ei, selvitti Amalia.
Tottahan tuo kyllä on, sanoin minä, mutta täällä olet sinä, Amalia, vähän kaiken takeena, sellaista ei ole Natossa, ettäs sen nyt tiedät, jyrisin Amalialle.
Ei me nyt sitten mennäkään Natoon kun siellä ollaan niin sotaisia, päätti Amalia jutustelumme. Ei meillä sitä paitsi olisi rahaakaan mihinkään makusteluun. Kuunntelisit sinäkin Amalia noiden hallitusherrojen keskusteluja niin pysyisit paremmin ajan tasalla ja voitaisiiin keskustella enemmänkin, huomautin lopuksi.
Mentäiskö Natoon
8
56
Vastaukset
- lukia
mennän vaan jo suamalainen tahtoo
- u,m****
Ihan hyvin pärjättäis jos ei olis noita suurudenhulluja --niinkunnytkin Suomen Pääministeri antoi ulkomailla käydessään vääräätietoa Suomalaisten Natohankkeista .
Mutta ainahan Suomea on viety kun Lampaita -- .Eitarvita kun jokin kansalaissota jossain missä kansalaiset kinaa toistensakanssa sinne heti
Ja laittamass eahaa sotavarusteluihin -- niin jos sattuis taertteen ..
Ei se mitään jos mummut ostaa alennusmyynnistä pikkusen enemmän kun tarttis -- mutta ..se onkin taas eri juttu se, Nato on miehen sisko! Tiesin sen, mutta tarkistin vielä v. 1926 painetusta tietokirjastani.
Luulenpa, että Amalia enemmän kotoisiin asioihin perehtyneenä tietää mikä Nato on. Montakos siskoa on Natoakin. Monesti se niin tuppaa olemaan, että "perhe on pahin." Varsinkin ulkopuolisena piiriin soluttautuneet saavat rökkiinsä pienestäkin mokasta ja jos sitä ei tule, se tehdään.
Ehkä Amalialla on hyvinkin paljon sisäpiiritietoa. Siihen kun Anselmi alkaa sotkea tykkänään ihan eri asiaa, eihän ole ihme kunnon ihmisen ajatukset harhailevat maailmalla. Suomalainen Nato, on Nato ja pysyy! Hittojako ne herrajoukot väärällä, vohkitulla nimellä aseiden kalistelua harrastelee. Vieläpä yllyttävät rauhallisia suomalaisia mukaan.
Ikäväähän se on, että tämä pikkuhuuma on jo tavoittanut Römpsänperänkin. Vaan eiköhän se Amalia hoitane homman kotiin. Anselmilla lienee jonkinlainen puheoikeus, mutta jos äänestykseen menee, luulen että Amalia voittaa jo äänellään. Ja äänestyksessä viimeistään, Amaliahan on puh.johtaja.
Hyvvee jatkoo Römpsänperälle ja sotimatta! Sanan säilähän on perheen piristys ja pahan puhallus ulos tuuleen.Kiitos, Ynnämuu, syventymisestäsi. Kyllä minulla tuokin tuli mieleen.
Mennäänkö Natoon on vähän huono alku, mutta ei oikein voinut kysyä Amalian mielipidettä Natoon menosta. Sainpahan jotain kirjoitettua!- ruunen sadut
ynnämuu...olen se, joka poistin kaikki viestini Kahvipirtsitä ja ilman nikkiä en uskalla tulla sinne.
Mutta aloitukseen, jonka luin jo eilen, koska koneeni oli harvinaisesti auki illalla tuon hirvi/karhu kameran vuoksi.
Silloin jäi jo "kytemään" ajatus, että kuka täällä vastaa tuollaisiin aikuisten satuihin ja nyt kun tulin kotiin, niin olihan näitä.
Toisaalta odotin, että olisi ollut useampia, niitä "ammoaikaisia", jolloin Ruu...na aloitti nuo satunsa, mutta olitkin yllättävä poikkeus?
Olenkohan tulossa kuitenkin vanhaksi sikäli, että en ymmärrä enää tuollaista huumoria, ainakaan täällä keskustelupalstalla? Jotenkin on "vanha vitsi" herätellä tuo pariskunta taas tänne, mutta Ruuneperi on nyt vauhdissa, kun "moninikki" on hieman pois.
Tuli myös mieleeni, että Ruune keksi tällaisen aloituksen, koska hänen toiset aloitukset saivat liian paljon oikaisuja?
ps. tuohon Natoon liittymisestä, joka on sotilas liittymä mielestäni, niin siihen minun älyni ei riitä, koska en tunne tarpeeksi hyvin, siis en ollenkaan, mitä Suomen puolustus nyt tarvitsee. Sitä varten meillä on mielestäni asiantuntijoita.
Minä en ole myöskään se, joka "huutaa" Kekkosta, tai Vennamoa "ruoriin":
Ynnämuu sen oivalsikin! Mennään me suomalaiset vain Natolaan! Minulla on kaksi paikkaa, toinen natoni asuu melko lähellä ja hänen luonaan vieraillessa ei sota-asiat ainakaan pelota. Nato on nimittäin hyvin huumorintajuinen, saa minutkin usein nauramaan.
Nimmari "ruunen sadut."
. En tunne, en muista tapaustasi. Enkä ala arvailemaan tai muutoinkin päätäni vaivaamaan ko. asialla. Jokaisen oma asiansahan se on, mitä päättyy tekemään.
Mitä Ruunen satuihin tulee, ne ovat. Mitenkä yleensä voisikaan kaikkia miellyttää? Kovin erilaisiahan ovat mielipiteet hyvästä ja pahasta. Huumoria joskus toivotaankin, mutta jos yrittää sellaista väsätä, aina löytyy sanomista. Olipa tuo sitten tosikkoisuutta tai ihan väärää lajia arvioijan mielestä.
Okei, hirvi/ karhukamera lienee riittävän neutraali katseltavaksi. En kyllä ole sitä katsellut, enpä kuitenkaan älyä hävetä puutteitani.
Hyvää jatkoa edelleen!Minun kirjoitusintoni tiedetään:
Halusin kirjoittaa samaan tapaan kuin vaikkapa Juhani Aho rautatiessä.
Ajankohtaisen Naton otin esiin kuin paikkakuntana ja sinne menoa ehdotin "Römpsänperän siipalleni, Amalialle".
Jotain sain paperille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi
Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.684900Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies
Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk2834225Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"
sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni2903458Tehomaksu rankaisisi normaalista sähkönkäytöstä
Energiaviraston valmistelema tehomaksumalli herättää aiheellista huolta erityisesti tavallisten kotitalouksien näkökulma1183315Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?
Työmatkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotellisurmasta tie383190Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten
Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril1271868- 1051630
- 1721281
Toimari laittoi afrikkalaiset työharjoittelijat laulamaan Banaaninlastaajan laulua!
Käski vielä heidän sanoa aina aamulla tehtävien jaossa "tama ei olla valkoisen miehen homma."401205Orpo pihalla kuin lumiukko
Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA881168