Lapsesta luopuminen

pakon edessä

Sain lapsen noin kuukausi sitten. Iloitsin alkuun, kaikki oli niin uutta ja ennenkokematonta. Nyt kuitenkin koen lapsen taakaksi. En pääse enää yhtään mihinkään. Olen kotonamme päivät "vankina". Lähteminen lapsen kanssa tuntuu liian työläältä. Lapsi on kiltti, syö ja nukkuu hyvin eli varsin helppo lapsi. Silti tunnen elämäni menneen roskakoriin. En koskaan suunnitellut tällaista elämää, elämästäni piti tulla aivan jotain muuta. Olen ollut aikeissa jo soittaa lastensuojeluun, että hakisivat lapsen pois ja etsisivät sille paremman kodin. Toinen suunnitelmani on, että lapsen isä huolehtisi lapsesta yksin eromme jälkeen. Varmasti moni miettii, että kyse olisi synnytyksen jälkeisestä masennuksesta. Ei ole, elämäni on vaan muuten ollut useamman vuoden jo erittäin stressaavaa (lähiomaisen ja uran menetys, koko omaisuuden ja kodin menetys). Olen syöttänyt, hoivannut ja huolehtinut lapsesta, niissä mitään puutteita ei ole. Olen hankkinut sille kaiken tarvittavan. Sisimmässäni kuuluu kuitenkin hätähuuto, päästäkää minut pois ja antakaa minun aloittaa koko elämäni alusta!! Mieheni sanoi minulle eilen, ettei minusta ole äidiksi. Etten pysty edes imettämään lasta (maitoa ei tule riittävästi) enkä osaa pestä sen vaatteitakaan (pesin väsyksissä liian kuumassa vedessä ja villavaate kutistui). Mies aikoo hommata lakimiehen ja osoittaa oikeudenkäynnissä sen ettei minusta ole äidiksi. Mies ei vaan tiedä että joudun luopumaan äitiydestäni omasta tahdostani jo muutenkin. En vaan enää jaksa eikä minusta ole mihinkään. Olen taistellut elämässäni jo niin pitkään, enää siivet eivät vaan kanna.

Onko kukaan antanut lasta adoptoitavaksi? Miten toivuitte niin raskaasta ja suuresta päätöksestä? Minulla on tunne, etten vaan kykene huolehtimaan lapsesta ja näen että adoptio voisi olla lapselle paras vaihtoehto. Mahdollisuus saada hyvä ja rakastava perhe.

20

399

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lapsirakas.

      Sydäntä raastavaa luettavaa.. Sait lapsen etkä sitä haluakkaan.. nna se perheeseen, joka ei lasta voi saada, mutta joka rakastaa lasta yli kaiken.. Et sinä olisi ansainnut lasta..

      • pakon edessä

        olet täysin oikeassa. En olisi ansainnut lasta. Miehenikin sanoi minulle, että minun pitäisi tappaa itseni. Olette kaikki oikeassa, minä en ole mitään. Annan lapsen pois, koska se on ainoa keino saada lapselle hyvä elämä. Itse en pysty sitä tarjoamaan. Yksi pieni virhe voi tehdä koko elämästä helvetin. Niin kävi minulle. En siis tarkoita tällä lasta. Odotin lasta onnellisena, laitoin lapselle kaiken valmiiksi. Raskausaikana tapahtui vaan jotain sellaista, josta en pääse eteenpäin ja jonka kanssa en voi elää. Jotakin sellaista, joka ei anna rauhaa, jotakin niin ahdistavaa, että se on kaikissa unissa, raastaa sisintä ja vie kaiken turvan elämästä. Sen myötä asiat muuttuivat, koko elämä on täysin lohduton. En halua, että lapsi kasvaa sellaisessa ympäristössä, koska lapsi ansaitsee parempaa. Yksi muutaminen sekuntien virhearvio vei koko elämäni. Suurin toiveeni olisi saada aloittaa koko elämäni alusta. Ehkä sen saan jonain muuna persoonana kuolemani jälkeen.


      • Lapseton77
        pakon edessä kirjoitti:

        olet täysin oikeassa. En olisi ansainnut lasta. Miehenikin sanoi minulle, että minun pitäisi tappaa itseni. Olette kaikki oikeassa, minä en ole mitään. Annan lapsen pois, koska se on ainoa keino saada lapselle hyvä elämä. Itse en pysty sitä tarjoamaan. Yksi pieni virhe voi tehdä koko elämästä helvetin. Niin kävi minulle. En siis tarkoita tällä lasta. Odotin lasta onnellisena, laitoin lapselle kaiken valmiiksi. Raskausaikana tapahtui vaan jotain sellaista, josta en pääse eteenpäin ja jonka kanssa en voi elää. Jotakin sellaista, joka ei anna rauhaa, jotakin niin ahdistavaa, että se on kaikissa unissa, raastaa sisintä ja vie kaiken turvan elämästä. Sen myötä asiat muuttuivat, koko elämä on täysin lohduton. En halua, että lapsi kasvaa sellaisessa ympäristössä, koska lapsi ansaitsee parempaa. Yksi muutaminen sekuntien virhearvio vei koko elämäni. Suurin toiveeni olisi saada aloittaa koko elämäni alusta. Ehkä sen saan jonain muuna persoonana kuolemani jälkeen.

        Surullista luettavaa. Eniten käy sääliksi tämä äitiraukka. Olet lapsesi ainoa oikea äiti ja riittävän hyvä! Hae apua neuvolasta. Kerro nuo kaikki tuntemuksesi siellä! Älä tunne syyllisyyttä tunteistasi! Voimia kovasti!


      • isukkina
        Lapseton77 kirjoitti:

        Surullista luettavaa. Eniten käy sääliksi tämä äitiraukka. Olet lapsesi ainoa oikea äiti ja riittävän hyvä! Hae apua neuvolasta. Kerro nuo kaikki tuntemuksesi siellä! Älä tunne syyllisyyttä tunteistasi! Voimia kovasti!

        hae apua sosiaalitoumesta pian. kerro että et jaksa lapsen kanssa. älä jää hautomaan yksin ongelmiasi vaan hanki apua. vanhemmuus on iso asia ja siihen liittyy kaikkea iloa surua väsymystä.


      • HaepasApua
        pakon edessä kirjoitti:

        olet täysin oikeassa. En olisi ansainnut lasta. Miehenikin sanoi minulle, että minun pitäisi tappaa itseni. Olette kaikki oikeassa, minä en ole mitään. Annan lapsen pois, koska se on ainoa keino saada lapselle hyvä elämä. Itse en pysty sitä tarjoamaan. Yksi pieni virhe voi tehdä koko elämästä helvetin. Niin kävi minulle. En siis tarkoita tällä lasta. Odotin lasta onnellisena, laitoin lapselle kaiken valmiiksi. Raskausaikana tapahtui vaan jotain sellaista, josta en pääse eteenpäin ja jonka kanssa en voi elää. Jotakin sellaista, joka ei anna rauhaa, jotakin niin ahdistavaa, että se on kaikissa unissa, raastaa sisintä ja vie kaiken turvan elämästä. Sen myötä asiat muuttuivat, koko elämä on täysin lohduton. En halua, että lapsi kasvaa sellaisessa ympäristössä, koska lapsi ansaitsee parempaa. Yksi muutaminen sekuntien virhearvio vei koko elämäni. Suurin toiveeni olisi saada aloittaa koko elämäni alusta. Ehkä sen saan jonain muuna persoonana kuolemani jälkeen.

        Jos miehesi on sanonut, ettei sinusta ole äidiksi, että sinun pitäisi tappaa itsesi jne. herää epäilys, että onkohan miehestäsikään isäksi. Menehän nyt keskustelemaan asiasta esim. kasvatus- ja perheneuvolaan kipinkapin! Saattaa kyllä olla masennustakin, myönsit sitä itsellesi tai ei. Sinällään on normaalia, että koti tuntuu joskus vankilalta. Yleensä vanhemmat kuitenkin hyväksyvät vastuun, ja luopuvat omista tarpeistaan lapsen tarpeiden vuoksi. Tämä on vanhemmuutta, jonka jokainen lapsi on ansainnut! Mene nyt hyvä ihminen hakemaan ajoissa keskusteluapua, ennen kuin miehesi alkaa lakimiehen kautta sotkea asioita. Ja pitääkö olla parisuhteessa, jossa toista lakimiehellä painostetaan?


    • tiitii1

      Varmasti lapsesi sa rakastavan kodin jossain muualla. Mene heti kertomaan sos. toimeen tilanteestasi.

    • Ylpeä äiti

      Itse voin samaistua tuntemuksiisi, varsinkin tuohon kohtaan, jossa "tunnet elämäsi menneen roskakoriin." Minulla oli täysin samanlainen tunne, kun sain lapsen...

      Olen 22-vuotias yksinhuoltaja äiti. Tulin vahingossa raskaaksi ja sain tietää raskaudestani vasta kun olin jo 6 kuukaudella. Olin toki epäillyt asiaa jo aikapäiviä sitten, mutta en vain tehnyt asialle mitään. Yritin uskotella itselleni etten ole raskaana. Lääkärin ultrassa kävi ilmi, että olen kuudennella kuulla ja minulla ei ole enää muuta mahdollisuutta kuin synnyttää eli pitää lapsi tai antaa se adoptioon. Menin täysin shokkiin, itkin hysteerisesti ja ajattelin tuhonneeni elämäni. Ei minusta ollut tuossa iässä äidiksi, halusin tulla ja mennä miten tykkään. Lisäksi en ollut edes lapsen isän kanssa yhdessä. Päätin heti, että minulla ei ole muita vaihtoehtoja kuin antaa lapseni adoptioon. Se olisi hänen parhaaksi päästä rakastavaan perheeseen, jossa hänellä olisi paremmat oltavat kuin minun kanssani, jota ei kiinnosta lasta hoitaa eikä kasvattaa. Kävin sosiaalityöntekijöiden kanssa monta kertaa keskustelemassa adoptiosta.

      Synnytyksen jälkeen minulla oli todella helpottunut olo. Lähdin sairaalasta hyvin mielin, vaikka lapseni jäi sinne. Ei mennyt edes vuorokautta kun aloin itkemään ja minulle tuli todella surullinen ja haikea olo. (Synnytyksen jälkeen tietysti mielialat ovat sekaisin muutenkin.) 4 päivää synnytyksen jälkeen lähdin kavereideni kanssa ulos. Join siinä muutaman siiderin ja minulle tuli aivan hirveän tyhjä olo. Seuraavana päivänä itkin taas hysteerisesti kotona. Soitin äidilleni ja sanoin, että haluaisin ehkä sittenkin pitää lapseni. Sen sanottuani tiesin, että minun on pakko tehdä se, muuten katuisin tulevaisuudessa tekoani niin paljon, että se saattaisi tuhota elämäni täysin. Eilis-illan tyhjä olo sai minut havahtumaan siihen todellisuuteen, etten voi antaa lastani pois vaik siksi, että haluan nyt nuorena juosta jatkuvasti baareissa. Onneksi synnytyksen jälkeen adoptiossa on äidillä 2 kuukauden harkinta-aika. Haimme lapseni äitini kanssa noin viikon päästä sijaisperheestä pois. Muutin hetkeksi takaisin vanhempieni luo vauvani kanssa, että pääsisin hyvin äitiydessä alkuun. Olin pari kuukautta todella onneton. Minua ei kiinnostanut yhtään hoitaa lastani, tein sitä pakosta. En tuntenut lastani kohtaan minkäänlaista rakkautta, tuntui kuin olisin hoitanut jonkun toisen vauvaa. Itkin joka päivä. Minusta tuntui kuin olisin tuhonnut elämäni ja minusta ei tulisi enää koskaan onnellista. Olisin halunnut vain, että pääsisin ajassa taakse päin. En halunnut olla äiti, en halunnut antaa lastani pois, enkä halunnut lapselle mitään pahaa. Toivoin vain, että koko raskautta ei olisi tapahtunut.

      Nyt lapseni on 1,5-vuotias ja olen todella onnellinen. Hän osaa jo kävellä, syödä itse ja puhuu joitain sanoja ja ymmärtää paljon asioita. Rakastan lastani enemmän kuin mitään tässä maailmassa. Olen todella onnellinen, että päätin pitää lapseni. Ja olen myös onnellinen siitä, että lapseni on rauhoittanut elämääni. (Ennen vain ravasin baareissa jatkuvasti ja haahuilin elämässäni ilman suuntaa.) Vielä välillä murheellisesti mietin sitä aikaa kun tulin raskaaksi ja ensimmäisiä kuukausia synnytyksen jälkeen. En voinut silloin hyvin, mutta pääsin asian yli. Siihen auttoi aika ja se, että lapsesta on koko ajan enemmän iloa kun hän kasvaa ja kiinnyt häneen koko ajan enemmän. Lisäksi minua auttoivat perhe ja ystäväni, ilman heitä en varmaan olisi enää tässä.

      Kerrot, että lapsesi syntymästä on vasta 1 kuukausi. Minusta se kuulostaa siltä, että olet sairastunut synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Olen melko varma, että itse olin myös jonkin asteisesti masentunut lapseni syntymän jälkeen. Synnytyksen jälkeen pari kuukautta olivat tunteet niin pinnassa, mutta se meni ohi. Suosittelen sinun harkitsevan todella tarkasti asiaa. Tehtyä ei saa myöhemmin tekemättömäksi. Kehotan siis sinun katsovan vielä muutaman kuukauden eteenpäin, miltä asia alkaa tuntumaan. Sinullahan on kuitenkin lapsen isä apuna, eikä sinun tarvitse yksin kestää? Mitä vain päätätkin loppujen lopuksi, niin se on hyvä ratkaisu. Joko annat itse lapsellesi rakastavan kodin tai lapsi saa sen muualta, jos et siihen pysty. Muiden ihmisten ilkeiden kommenttejen ei kannata antaa lannistaa, he eivät tiedä miltä sinusta tuntuu. Suosittelen sinua menemään terapiaan. Siitäkin voi olla apua. Jos olosi menee niin pahaksi, että olet jo vaaraksi itsellesi ja lapsellesi, niin siinä vaiheessa kannattaa luopua lapsesta ehdottomasti. Muuten kannatan asian pitkää harkitsemista, kyse on kuitenkin sinun lapsestasi, jota et saa enää koskaan takaisin, jos myöhemmin tulet katumapäälle. Tiedän itse mistä puhun.

      Tsemppiä!

      • pöh

        Mieti tarkkaan, todella tarkkaan. Itse tulin 17-vuotiaana raskaaksi vahingossa ja salasin asian itseltäni ja muilta. Kunnes lapsivedet tuli ja sieltä syntyi terve poika. Minulle annettiin kaksi vaihtoehtoa; pitää hän tai antaa hänet adoptioon. Aikuistumiseni oli vasta alussa. Sinne meni poika, toiseen perheeseen. Noh, ei se asia tuntunut kahteen vuoten miltään. Yksi kaunis päibä kuitenkin, romahdin. Itkin ja kaipasin ja vihasin itseäni vuoden. Lueskelin adoptiotarinoita ja mietin vain, mitä, missä, milloin....MIKSI! Sain pojan täyttäessä neljä vuotta, adoptiovanhemmilta kirjeen ja kuvia..Silloin sattui ja sattui todella paljon.
        Eräänä päivänä kolmen hengen perhe käveli minua vastaan, poikani. Tunnistin hänet kuvien perusteella. Ihmettelin, kuinka hän on samassa kaupungissa..Tämän jälkeen näin poikaa prheineen sattumalta muutamia kertoja. Sain selville ado-äidin nimen ja otin häneen yhteyttä. Hän otti minut ilonielin vastaan. . Juttelimme syviä, tunteita, elämää, kuulumisia...Ei olisi parempaa terapiavaihtoehtoa, kuin tälläinen. En ole vielä päässyt tutustumaan poikaani, mutta olo helpottui. Näin ei kuitenkaan varmasti monelle käy...Joten uskon, että jokaiselle adoptioon antaneelle naiselle tulee jossain vaiheessa kaipaus, inho, itku........ Jos joku kanssatoveri haluaa jutella asiasta, voi laittaa viestiä [email protected] !
        TSEMPPIÄ ja juttele ammattiauttajien kanssa ♥


    • elämä_kantaa

      Miehesi kuulostaa idiootilta ja sinä vaikeaan elämäntilanteeseen masentuneelta.

      Älä usko miehen uhkailuja ja haukkumista vaan jatka rohkeasti elämää lapsesi kanssa. Todennäköisesti miehesi ei edes halua tai pysty hoitamaan lasta, koska ei ilmeisesti tee sitä nytkään, kunhan kiusaa sinua.

      Tässä maassa ei ole sellaisia lakimiehiä, jotka työkseen osoittavat vastasynnyttäneitä äitejä huonoiksi äideiksi tai tuomioistuimia, jotka tuomitsisivat. Varsinkaan sen takia, että imetys ei onnistu ja laittaa vaatteita vahingossa väärään lämpötilaan, joka osuu jokaisen äidin kohdalle tavalla tai toisella.

      Hae apua itsellesi ja kerro, että olet väsynyt elämäntilanteeseesi, miehesi harjoittamaan henkiseen väkivaltaan ja uhkailuihin. Onko mukana myös fyysistä väkivaltaa? Toivottavasti saat lapsen hoitoon apua sukulaisiltasi tai ystäviltäsi, hankittua oman asunnon ja asiat sovittua lastenvalvojalla.

    • taisia

      Reppana mamma

    • Hölm

      Näitä holtittomia lapsentekijöitä on ensikodeissa pieniosa pystyy huolehtimaan lapsestaan .Lapset sijaisperheisiin jos äitiys ei kiinnosta ja muu meno täkeämpää kuin oma lapsi.Älkää aloittako lapsentekoa jos teillä ei ole siihen edellytyksiä henkisesti eikä taloudellisesti,naiset niitä lapsia valmistaa ottakaa myös vastuu.Yhteikunta näitä rahoittaa ja tulee kalliiksi eikä vättämättä tule veronmaksajia,useampisukupolvi pummeja.

      • Nähty

        Lässyn lässyn.Alkoholisoitunut vanha sosiaaliakka äänessä?Adoptio parempi lapselle kuin sijaisperhe.Sijaisperhe saa kaikki edut.Lapsi on käytännössä valvomattomissa oloissa ja sosiaalitoimi suhtautuu pääsääntöisesti masentavasti ja epäkunnioittavasti biologisiin vanhempiin.Lapsi ei ole niinsanotusti kenenkään ja täytettyään 18 v. hänellä ei ole enää lapsuudenkotia,Sijaisperhe voi ottaa uuden lapsen.
        Nykyään on olemssa ns.avoimen adoption muoto,jossa saa tavata lasta ja kuulee lapsen kuulumisia.En sitten tiedä miten tämä käytännössä toteutuu.Toteutuuko lainkaan vai ovatko vain sanoja paperilla.Aloittajan kannattaisi pitää masentava, häiriintynyt isä poissa kokonaan elämästään.Alistava isä ei välitä myöskään lapsestaan.


      • dfhdgfjgfdj

        Yritä opetella oikeinkirjoitusta, ennekuin neuvot toisia elämän peruskysymyksissä. Et vaikuta olevan korkeasta sosiaaliasemasta itsekään. Muistuttaisin, että vielä ennen sotia maaseudulla oli paljon niin köyhiä perheitä, ettei kaikille lapsille riittänyt kenkiä. Siihen nähden köyhyys on suhteellista.


    • Et-ainut

      Nuorena lapsen hankkinut ja tuoreeseen parisuhteeseen?

    • zxczxczxc

      Sun pitää jutella tosta jollekki ja älä tee mitään hetken mielijohteesta. Saatat katua sitä hyvinkin pian... vaikka sanot mitä niin kyllä toi synnytyksen jälkeiseltä masennukselta kuulostaa.

    • väsy2veenäiti

      Kyllä minustakin kuukausi lapseni syntymän jälkeen välillä tuntui etten jaksa ja olen hirveä äiti kun edes ajattelen niin mutta se on todella yleistä koska äidit ovat niin väsyneitä synnytyksen jälkeen. Vasta 4-6kuukauden jälkeen alkaa helpottamaan.Jos sinä väsyksissä peset vaatteen väärin niin se on ihan inhimillistä. Kyllä tuntuu että olet nyt liian ankara itsellesi ja myös masennukselta tuo kuulostaa. Siihrn kuuluu itsesyytökset ja ajatukset huonommuudesta sekä laosen antaminen pois että hällä on parempi olla. Et sinä huono ole jos kuitenkin haluat ajatella lapsen parasta. Ja mietityttää että mikä virhe oli kun sai mielesi muuttumaan jos oli onnellinen odottaessasi. Jos sinä sitä niin kadut niin etköhän myös ottanut opiksesi ja menet eteenpäin. Luulen että olet nyt jumittunut ajattelemaan negatiivisesti itsestäsi eikä miehesi auta sinua siinä. Jos mies sanoo noin häijyjä juuri synnyttäneelle niin on kiusaaja. Jos virheesi oli joku huumejuttu tai muu rikos niin se tietysti on hyvin vakava asia mutta ei sekään välttämättä korjaamaton jos sinulla on halua yrittää. Jos odotusaikanasi odotit lasta innolla niin tulet varmasti katumaan jos annat lapsen nyt pois. Yritä ja pyydä apua niiltä jotka sinua oikeasti ovat valmiita tukemaan. Kyllä oma äiti yleensä on se paras vaihtoehto jos puitteet vain ovat kunnossa ja lasta rakastetaan.
      Tsemppiä sinulle ja jaksamisia

    • kajsuyeteg

      Mitä teille kuuluu nyt?

    • pojanäiti87

      Semmosta se on, ku joka paikassa hehkutetaan että äitiys on onnea ja auvoa. Kyllä se on raskasta ekat kuukaudet ja elämänmuutos on suuri. Ja ei kaikki todellakaan rakastu lapseen heti kun sen saa syliin. Vähemmän paineita itsellenne, äidit!

    • liisteri70

      Voin kertoa olin itse samanlaisissa mietteisessä, kerran kymmeniä vuosia sitten. Olin yksin lapseni kanssa ja tulot olivat pienet.Ajattelin luopuvani lapsen parhaaksi, kun elin olot olivat meillä huonot rahantilanteeni vuoksi.
      Nyt olen 44vuoden jälkeen iloinen, kun en luopunut lapsestani. Olemme lapseni kanssa erittäin hyviä ystäviä ja juttelemme keskenään kaikki asiat. Tuemme toisiamme, kun on tarpeen. Näin olemme tehneet kaikki nämä vuodet.Minulla on maailman ihanin lapsi.
      Olen ikuisesti kiitollinen minun vanhimmalle siskolleni, jolle silloin kerroin adoptiiosta. Hän sanoi minulle, älä anna lastasi, sillä tulet iäksi sitä katumaan. Minulla oli vaikeaa kasvattaa lasta, kun ei ollut aina rahaa tarpeeksi. mutta silti me pärjäsimme yhdessä. Lapsestani kasvoi aivan ihana aikuinen ja hänelläkin on jo 2 aikuista ihanaa lasta. He ovat mummolle erittäin rakkaita.Toivon sinulle ja perheellesi hyviä ratkaisuja. Sinun lapsella on isä...mieti tarkasti ennenkuin teet mitään ratkaisuja.

    • Isovanhempi

      Et voi yksin päättää adoptiosta -lapsella on isä ja oikeus teidän molempien sukuun. Älä tee hätiköityjä ratkaisuja! Hae Apua!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      176
      1329
    2. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      311
      1050
    3. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      144
      994
    4. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      23
      977
    5. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      96
      862
    6. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      225
      844
    7. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      59
      835
    8. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      84
      808
    9. Nyt olis hyvä hetki tavata ja jutella

      Entinen parisuhde on paketoitu, ja nyt olisin vapaa mies sinun käyttöösi. Vieläkö tahdot mua? Aikaa on mennyt liikaa, mu
      Ikävä
      51
      758
    10. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      122
      752
    Aihe