Vaikein ohj.kieli...

tititi

on tämä assembly eli konekieli...

26

5989

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vai niin

      niin kai sitten... =)

    • ...

      Assembly on assembly ja konekieli on konekieli. Ihan eriasioita.

    • Nörde

      Et ole koskaan vissiin tutustunut MALEBORGiin?

      Assembler on tuttitasoa siihen verrattuna. Ja Maleborg on ihan oikea toimiva ohjelmointikieli... vaikkei sillä käytännössä kukaan mitään osaakaan tehdä.

    • Tulentallaaja

      Assembler ei ole mikään Assembly. Eikä Assembler ole konekieli. Assemblerista voi ottaa konekielisen listauksen niinkuin (monista) muistakin kielistä. Assembler voi olla vaikeahko, mutta vaikein ?!

      • **make

        Assembler on rakenteellisesti konekieltä lähellä. Sillä voi yleensä käsitellä muistiosoitteita ilman kääntäjän rajoituksia (tietenkin "omalla vastuulla") ja rekisterien sisältöä. Näitä juttuja ei yleensä voi tehdä muilla kielillä. Koodailin itse joskus vuosia sitten useammallakin eri konetyypillä. Huono puoli - paljon koodia. Hyvä puoli - tietää mitä kone tekee.


      • Tulentallaaja
        **make kirjoitti:

        Assembler on rakenteellisesti konekieltä lähellä. Sillä voi yleensä käsitellä muistiosoitteita ilman kääntäjän rajoituksia (tietenkin "omalla vastuulla") ja rekisterien sisältöä. Näitä juttuja ei yleensä voi tehdä muilla kielillä. Koodailin itse joskus vuosia sitten useammallakin eri konetyypillä. Huono puoli - paljon koodia. Hyvä puoli - tietää mitä kone tekee.

        Autocoder ja SPS ovat vielä lähempänä konekieltä kuin Assembler ja ainakin Autocoderista voi ottaa konekielisen listauksen. Lisäksi esim. PL/1:llä, joka tunnetusti on lausekieli, pääsee ihan bittitasolle.


      • ammattilainen

        "Assembler ei ole mikään Assembly" Olet oikeassa. Assembler on kääntäjä.


      • myAss

        Assembly on symbolinen konekieli. Assembler on kääntäjä joka tekee symbolisesta konekielestä koneen ymmärtämää kieltä; konekieltä, loogisia "ykkösiä" ja "nollia" sopivasti ryhmiteltyinä.

        (Tässä vaiheessa ei liene tarpeen kerrata ykkösiin ja nolliin liittyviä jännitetasoja, esim. TTL:n tapauksessa.)


      • Assembler
        myAss kirjoitti:

        Assembly on symbolinen konekieli. Assembler on kääntäjä joka tekee symbolisesta konekielestä koneen ymmärtämää kieltä; konekieltä, loogisia "ykkösiä" ja "nollia" sopivasti ryhmiteltyinä.

        (Tässä vaiheessa ei liene tarpeen kerrata ykkösiin ja nolliin liittyviä jännitetasoja, esim. TTL:n tapauksessa.)

        http://www.google.fi/search?hl=fi&q=Assemble assembler&btnG=Google-haku&lr=


      • stWasm1.0
        **make kirjoitti:

        Assembler on rakenteellisesti konekieltä lähellä. Sillä voi yleensä käsitellä muistiosoitteita ilman kääntäjän rajoituksia (tietenkin "omalla vastuulla") ja rekisterien sisältöä. Näitä juttuja ei yleensä voi tehdä muilla kielillä. Koodailin itse joskus vuosia sitten useammallakin eri konetyypillä. Huono puoli - paljon koodia. Hyvä puoli - tietää mitä kone tekee.

        assembler on kääntäjä,
        assembly on kieli


      • heh
        **make kirjoitti:

        Assembler on rakenteellisesti konekieltä lähellä. Sillä voi yleensä käsitellä muistiosoitteita ilman kääntäjän rajoituksia (tietenkin "omalla vastuulla") ja rekisterien sisältöä. Näitä juttuja ei yleensä voi tehdä muilla kielillä. Koodailin itse joskus vuosia sitten useammallakin eri konetyypillä. Huono puoli - paljon koodia. Hyvä puoli - tietää mitä kone tekee.

        Eiköhän se ole tuo naisten kieli se kaikista vaikein ohjelmointikieli. :)


      • pointti hukassa

    • Andronikos
      • Nörde

        Arvasin että joku iskee Brainfuckilla... Se on vielä siis ihan suhteellisen siedettävä kieli jolla on oikeasti pystytty tekemään jopa strukturaalista ohjelmointia...

        Mutta siis Maleborg on vaikein.

        Maleborgia pitää ohjelmoida suunnilleen samalla tekniikalla kuin mihin fraktaalit perustuvat. Yksinkertainen periaatteessa mutta käytännössä... shoosh.

        Yksi proffa teki melkoisen urakan. Ensimmäiseksi hän teki todistuksen että Maleborg on oikea ohjelmointikieli (input, output ja peruslogiikka kuten esim. brainfuckissa tai perus-perus-konekielessä). Tämä todistus oli kohtuullisen haastava urakka koska maleborgissa ei ole omaa datamuotoa tai operaattoreita vaan ne on integroitu yhteen ja riippuvat toisistaan... sama data on siis SEKÄ operaattori että data. Maleborg täyttää kuitenkin ohjelmointikielen kriteerit sillä on mahdollista kontrolloida koodaamalla tietyn arvon data- ja operaattoriominaisuuksia... :-) Tää proffa käytti jotain pitkää loogista todistusta todistamaan että Maleborg todellakin ON ohjelmointikieli ja vieläpä toimiikin.

        Sitten sama proffa teki miehen työn ja ohjelmoi ensimmäisen koskaan tehdyn tarkoitetun tulosen antavan Maleborg-ohjelman. Työkaluina hän käytti mm. Lispiä jolla simuloi jotain maleborg-kääntäjän ominaisuuksia ja setä käytti mm. geneettisiä algorimejä löytääkseen oikean maleborg-koodin... (Tämä siis ei tarkoita etteikö maleborgia voisi koodata ilman toisia kieliä. Paperilla se vain on... no. Jumalaa pienempi voima siihen tuskin pystyy...). No, jokatapauksessa kahden viikon simuloinnin ja systemaattisen haarukoinnin jälkeen proffa sai tehtyä historian ensimmäisen maleborg-ohjelman jonka tuloste oli jotakuinkin tälläinen : "heLlo WOrlD!"

        Proffa laskeskeli että jotta capsit oltais saatu oikein olis simulointiaikaa pitänyt käyttää parisen vuotta...

        Siinä Maleborgin vaikeustaso käytännössä.

        Ps. Nörttien helvetissä tehdään linuxin kernel-ajureita Maleborgilla. Tervetuloa joukkoon!


      • Nörde
        Nörde kirjoitti:

        Arvasin että joku iskee Brainfuckilla... Se on vielä siis ihan suhteellisen siedettävä kieli jolla on oikeasti pystytty tekemään jopa strukturaalista ohjelmointia...

        Mutta siis Maleborg on vaikein.

        Maleborgia pitää ohjelmoida suunnilleen samalla tekniikalla kuin mihin fraktaalit perustuvat. Yksinkertainen periaatteessa mutta käytännössä... shoosh.

        Yksi proffa teki melkoisen urakan. Ensimmäiseksi hän teki todistuksen että Maleborg on oikea ohjelmointikieli (input, output ja peruslogiikka kuten esim. brainfuckissa tai perus-perus-konekielessä). Tämä todistus oli kohtuullisen haastava urakka koska maleborgissa ei ole omaa datamuotoa tai operaattoreita vaan ne on integroitu yhteen ja riippuvat toisistaan... sama data on siis SEKÄ operaattori että data. Maleborg täyttää kuitenkin ohjelmointikielen kriteerit sillä on mahdollista kontrolloida koodaamalla tietyn arvon data- ja operaattoriominaisuuksia... :-) Tää proffa käytti jotain pitkää loogista todistusta todistamaan että Maleborg todellakin ON ohjelmointikieli ja vieläpä toimiikin.

        Sitten sama proffa teki miehen työn ja ohjelmoi ensimmäisen koskaan tehdyn tarkoitetun tulosen antavan Maleborg-ohjelman. Työkaluina hän käytti mm. Lispiä jolla simuloi jotain maleborg-kääntäjän ominaisuuksia ja setä käytti mm. geneettisiä algorimejä löytääkseen oikean maleborg-koodin... (Tämä siis ei tarkoita etteikö maleborgia voisi koodata ilman toisia kieliä. Paperilla se vain on... no. Jumalaa pienempi voima siihen tuskin pystyy...). No, jokatapauksessa kahden viikon simuloinnin ja systemaattisen haarukoinnin jälkeen proffa sai tehtyä historian ensimmäisen maleborg-ohjelman jonka tuloste oli jotakuinkin tälläinen : "heLlo WOrlD!"

        Proffa laskeskeli että jotta capsit oltais saatu oikein olis simulointiaikaa pitänyt käyttää parisen vuotta...

        Siinä Maleborgin vaikeustaso käytännössä.

        Ps. Nörttien helvetissä tehdään linuxin kernel-ajureita Maleborgilla. Tervetuloa joukkoon!

        Jotta googlaus onnistuisi...


      • Stana
        Nörde kirjoitti:

        Arvasin että joku iskee Brainfuckilla... Se on vielä siis ihan suhteellisen siedettävä kieli jolla on oikeasti pystytty tekemään jopa strukturaalista ohjelmointia...

        Mutta siis Maleborg on vaikein.

        Maleborgia pitää ohjelmoida suunnilleen samalla tekniikalla kuin mihin fraktaalit perustuvat. Yksinkertainen periaatteessa mutta käytännössä... shoosh.

        Yksi proffa teki melkoisen urakan. Ensimmäiseksi hän teki todistuksen että Maleborg on oikea ohjelmointikieli (input, output ja peruslogiikka kuten esim. brainfuckissa tai perus-perus-konekielessä). Tämä todistus oli kohtuullisen haastava urakka koska maleborgissa ei ole omaa datamuotoa tai operaattoreita vaan ne on integroitu yhteen ja riippuvat toisistaan... sama data on siis SEKÄ operaattori että data. Maleborg täyttää kuitenkin ohjelmointikielen kriteerit sillä on mahdollista kontrolloida koodaamalla tietyn arvon data- ja operaattoriominaisuuksia... :-) Tää proffa käytti jotain pitkää loogista todistusta todistamaan että Maleborg todellakin ON ohjelmointikieli ja vieläpä toimiikin.

        Sitten sama proffa teki miehen työn ja ohjelmoi ensimmäisen koskaan tehdyn tarkoitetun tulosen antavan Maleborg-ohjelman. Työkaluina hän käytti mm. Lispiä jolla simuloi jotain maleborg-kääntäjän ominaisuuksia ja setä käytti mm. geneettisiä algorimejä löytääkseen oikean maleborg-koodin... (Tämä siis ei tarkoita etteikö maleborgia voisi koodata ilman toisia kieliä. Paperilla se vain on... no. Jumalaa pienempi voima siihen tuskin pystyy...). No, jokatapauksessa kahden viikon simuloinnin ja systemaattisen haarukoinnin jälkeen proffa sai tehtyä historian ensimmäisen maleborg-ohjelman jonka tuloste oli jotakuinkin tälläinen : "heLlo WOrlD!"

        Proffa laskeskeli että jotta capsit oltais saatu oikein olis simulointiaikaa pitänyt käyttää parisen vuotta...

        Siinä Maleborgin vaikeustaso käytännössä.

        Ps. Nörttien helvetissä tehdään linuxin kernel-ajureita Maleborgilla. Tervetuloa joukkoon!

        Nörttien helvetissä on kone, jossa pyörii vain windowsin lippu_näytönsäästäjä.


      • pointti hukassa
        Nörde kirjoitti:

        Arvasin että joku iskee Brainfuckilla... Se on vielä siis ihan suhteellisen siedettävä kieli jolla on oikeasti pystytty tekemään jopa strukturaalista ohjelmointia...

        Mutta siis Maleborg on vaikein.

        Maleborgia pitää ohjelmoida suunnilleen samalla tekniikalla kuin mihin fraktaalit perustuvat. Yksinkertainen periaatteessa mutta käytännössä... shoosh.

        Yksi proffa teki melkoisen urakan. Ensimmäiseksi hän teki todistuksen että Maleborg on oikea ohjelmointikieli (input, output ja peruslogiikka kuten esim. brainfuckissa tai perus-perus-konekielessä). Tämä todistus oli kohtuullisen haastava urakka koska maleborgissa ei ole omaa datamuotoa tai operaattoreita vaan ne on integroitu yhteen ja riippuvat toisistaan... sama data on siis SEKÄ operaattori että data. Maleborg täyttää kuitenkin ohjelmointikielen kriteerit sillä on mahdollista kontrolloida koodaamalla tietyn arvon data- ja operaattoriominaisuuksia... :-) Tää proffa käytti jotain pitkää loogista todistusta todistamaan että Maleborg todellakin ON ohjelmointikieli ja vieläpä toimiikin.

        Sitten sama proffa teki miehen työn ja ohjelmoi ensimmäisen koskaan tehdyn tarkoitetun tulosen antavan Maleborg-ohjelman. Työkaluina hän käytti mm. Lispiä jolla simuloi jotain maleborg-kääntäjän ominaisuuksia ja setä käytti mm. geneettisiä algorimejä löytääkseen oikean maleborg-koodin... (Tämä siis ei tarkoita etteikö maleborgia voisi koodata ilman toisia kieliä. Paperilla se vain on... no. Jumalaa pienempi voima siihen tuskin pystyy...). No, jokatapauksessa kahden viikon simuloinnin ja systemaattisen haarukoinnin jälkeen proffa sai tehtyä historian ensimmäisen maleborg-ohjelman jonka tuloste oli jotakuinkin tälläinen : "heLlo WOrlD!"

        Proffa laskeskeli että jotta capsit oltais saatu oikein olis simulointiaikaa pitänyt käyttää parisen vuotta...

        Siinä Maleborgin vaikeustaso käytännössä.

        Ps. Nörttien helvetissä tehdään linuxin kernel-ajureita Maleborgilla. Tervetuloa joukkoon!

        > Nörttien helvetissä tehdään linuxin kernel-ajureita ...

        Missäs helvetissä niitä Windows-ajureita sitten tehdään?


    • eli kynällä
    • mad_max

      assembly eli symbolinen konekieli.
      ei assy ole vaikeaa, vaan vaikeaa voi olla se mitä olet sillä koodaamassa.
      Ja sitäpaitsi joku on jollekin helppoa jollekin toisella vaikeaa, Kiinan kieli on meille vaikeaa, mutta kiinassa lapsetkin sitä puhuu.
      Mulle assy on "helpompaa" kun korkeantason kielet.

      • raygold

        Tosikoodaajat käyttää vaan ykkösiä ja nollia ;)


    • The Real J.

      Itse asettaisin vaikeudessa LISPin assemblyn/assemblerin yläpuolelle. Itselleni riitti kerta kaikkiaan LISPistä yksi yliopiston harjoitustyö jossa piti tehdä LISPillä ristinolla. Todellakin Lots of Impossible Silly Parentheses...

      Ei assembly niin vaikeaa ole, joskin siinä yksittäinen käsky tekee sen verran rajallisen toiminnan että ilman käyttöjärjestelmäkutsujen reilua käyttöä vähänkin monimutkaisemman ohjelman kirjoittaminen vaatisi melkoisesti työtä.

      J.

      • tube12ax7

        lisp on my lips. ei tullut mun lispaamisesta
        muinnoin kummoistakaan tulosta vaikka kuinka
        aluksi innostuin. vaan pahin (kuitenkin loogisin)
        oli erään muinaisen järjestelmän boottaus ja
        confaus etupaneelin heksanäppiksellä.
        mene siinä sitten virhettä tekemään... hiki valui
        ja spaddu paloi.


    • tititi

      ...että sain vastauksista paljon vastauksia.

    • Kullervo

      Ei niin vaikeaa, tosin riippuu koneesta (CPU).
      S/390 assembler on helpompaa kuin Intelin ass.
      El se on erittäin työlästä, muttei välttämättä vaikeaa verattuna esim. ainoaan 5 GL:n ohjelmointikieleen APL:n.
      S/390 assemblerilla 300 riviä APL:llä yksi!!

    • ---

      Eikös vainkein kieliohjelmointikieli hallita ole ykkösien ja nollien koodaaminen käsipelillä?

      • JokuJoskusOhjelmoinu

        "ykkösien ja nollien koodaaminen käsipelillä? "

        Miksi toi muka olisi vaikeeta? Tyolasta sanoisin... mutta erittain yksinkertaista.

        Jokaista kysymysta voi katsoa eri nakokulmasta. Assy on vaikeampi kuin Java jos tehdaan selainsovellusta. C-kieli on vaikeampi kuin C jos mallinnetaan isoja kokonaisuuksia. Jokaisella kielella on paikkansa ja ne on suunniteltu eri asioihin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      51
      3725
    2. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

      jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      117
      2728
    3. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      619
      2387
    4. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      20
      2077
    5. KALAJOEN UIMAVALVONTA

      https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      84
      1984
    6. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1718
    7. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      20
      1678
    8. Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.

      Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      142
      1642
    9. Millainen kaivattusi luonne on?

      Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      97
      1506
    10. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      28
      1476
    Aihe