Vaikein ohj.kieli...

tititi

on tämä assembly eli konekieli...

26

5955

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vai niin

      niin kai sitten... =)

    • ...

      Assembly on assembly ja konekieli on konekieli. Ihan eriasioita.

    • Nörde

      Et ole koskaan vissiin tutustunut MALEBORGiin?

      Assembler on tuttitasoa siihen verrattuna. Ja Maleborg on ihan oikea toimiva ohjelmointikieli... vaikkei sillä käytännössä kukaan mitään osaakaan tehdä.

    • Tulentallaaja

      Assembler ei ole mikään Assembly. Eikä Assembler ole konekieli. Assemblerista voi ottaa konekielisen listauksen niinkuin (monista) muistakin kielistä. Assembler voi olla vaikeahko, mutta vaikein ?!

      • **make

        Assembler on rakenteellisesti konekieltä lähellä. Sillä voi yleensä käsitellä muistiosoitteita ilman kääntäjän rajoituksia (tietenkin "omalla vastuulla") ja rekisterien sisältöä. Näitä juttuja ei yleensä voi tehdä muilla kielillä. Koodailin itse joskus vuosia sitten useammallakin eri konetyypillä. Huono puoli - paljon koodia. Hyvä puoli - tietää mitä kone tekee.


      • Tulentallaaja
        **make kirjoitti:

        Assembler on rakenteellisesti konekieltä lähellä. Sillä voi yleensä käsitellä muistiosoitteita ilman kääntäjän rajoituksia (tietenkin "omalla vastuulla") ja rekisterien sisältöä. Näitä juttuja ei yleensä voi tehdä muilla kielillä. Koodailin itse joskus vuosia sitten useammallakin eri konetyypillä. Huono puoli - paljon koodia. Hyvä puoli - tietää mitä kone tekee.

        Autocoder ja SPS ovat vielä lähempänä konekieltä kuin Assembler ja ainakin Autocoderista voi ottaa konekielisen listauksen. Lisäksi esim. PL/1:llä, joka tunnetusti on lausekieli, pääsee ihan bittitasolle.


      • ammattilainen

        "Assembler ei ole mikään Assembly" Olet oikeassa. Assembler on kääntäjä.


      • myAss

        Assembly on symbolinen konekieli. Assembler on kääntäjä joka tekee symbolisesta konekielestä koneen ymmärtämää kieltä; konekieltä, loogisia "ykkösiä" ja "nollia" sopivasti ryhmiteltyinä.

        (Tässä vaiheessa ei liene tarpeen kerrata ykkösiin ja nolliin liittyviä jännitetasoja, esim. TTL:n tapauksessa.)


      • Assembler
        myAss kirjoitti:

        Assembly on symbolinen konekieli. Assembler on kääntäjä joka tekee symbolisesta konekielestä koneen ymmärtämää kieltä; konekieltä, loogisia "ykkösiä" ja "nollia" sopivasti ryhmiteltyinä.

        (Tässä vaiheessa ei liene tarpeen kerrata ykkösiin ja nolliin liittyviä jännitetasoja, esim. TTL:n tapauksessa.)

        http://www.google.fi/search?hl=fi&q=Assemble assembler&btnG=Google-haku&lr=


      • stWasm1.0
        **make kirjoitti:

        Assembler on rakenteellisesti konekieltä lähellä. Sillä voi yleensä käsitellä muistiosoitteita ilman kääntäjän rajoituksia (tietenkin "omalla vastuulla") ja rekisterien sisältöä. Näitä juttuja ei yleensä voi tehdä muilla kielillä. Koodailin itse joskus vuosia sitten useammallakin eri konetyypillä. Huono puoli - paljon koodia. Hyvä puoli - tietää mitä kone tekee.

        assembler on kääntäjä,
        assembly on kieli


      • heh
        **make kirjoitti:

        Assembler on rakenteellisesti konekieltä lähellä. Sillä voi yleensä käsitellä muistiosoitteita ilman kääntäjän rajoituksia (tietenkin "omalla vastuulla") ja rekisterien sisältöä. Näitä juttuja ei yleensä voi tehdä muilla kielillä. Koodailin itse joskus vuosia sitten useammallakin eri konetyypillä. Huono puoli - paljon koodia. Hyvä puoli - tietää mitä kone tekee.

        Eiköhän se ole tuo naisten kieli se kaikista vaikein ohjelmointikieli. :)


      • pointti hukassa

    • Andronikos
      • Nörde

        Arvasin että joku iskee Brainfuckilla... Se on vielä siis ihan suhteellisen siedettävä kieli jolla on oikeasti pystytty tekemään jopa strukturaalista ohjelmointia...

        Mutta siis Maleborg on vaikein.

        Maleborgia pitää ohjelmoida suunnilleen samalla tekniikalla kuin mihin fraktaalit perustuvat. Yksinkertainen periaatteessa mutta käytännössä... shoosh.

        Yksi proffa teki melkoisen urakan. Ensimmäiseksi hän teki todistuksen että Maleborg on oikea ohjelmointikieli (input, output ja peruslogiikka kuten esim. brainfuckissa tai perus-perus-konekielessä). Tämä todistus oli kohtuullisen haastava urakka koska maleborgissa ei ole omaa datamuotoa tai operaattoreita vaan ne on integroitu yhteen ja riippuvat toisistaan... sama data on siis SEKÄ operaattori että data. Maleborg täyttää kuitenkin ohjelmointikielen kriteerit sillä on mahdollista kontrolloida koodaamalla tietyn arvon data- ja operaattoriominaisuuksia... :-) Tää proffa käytti jotain pitkää loogista todistusta todistamaan että Maleborg todellakin ON ohjelmointikieli ja vieläpä toimiikin.

        Sitten sama proffa teki miehen työn ja ohjelmoi ensimmäisen koskaan tehdyn tarkoitetun tulosen antavan Maleborg-ohjelman. Työkaluina hän käytti mm. Lispiä jolla simuloi jotain maleborg-kääntäjän ominaisuuksia ja setä käytti mm. geneettisiä algorimejä löytääkseen oikean maleborg-koodin... (Tämä siis ei tarkoita etteikö maleborgia voisi koodata ilman toisia kieliä. Paperilla se vain on... no. Jumalaa pienempi voima siihen tuskin pystyy...). No, jokatapauksessa kahden viikon simuloinnin ja systemaattisen haarukoinnin jälkeen proffa sai tehtyä historian ensimmäisen maleborg-ohjelman jonka tuloste oli jotakuinkin tälläinen : "heLlo WOrlD!"

        Proffa laskeskeli että jotta capsit oltais saatu oikein olis simulointiaikaa pitänyt käyttää parisen vuotta...

        Siinä Maleborgin vaikeustaso käytännössä.

        Ps. Nörttien helvetissä tehdään linuxin kernel-ajureita Maleborgilla. Tervetuloa joukkoon!


      • Nörde
        Nörde kirjoitti:

        Arvasin että joku iskee Brainfuckilla... Se on vielä siis ihan suhteellisen siedettävä kieli jolla on oikeasti pystytty tekemään jopa strukturaalista ohjelmointia...

        Mutta siis Maleborg on vaikein.

        Maleborgia pitää ohjelmoida suunnilleen samalla tekniikalla kuin mihin fraktaalit perustuvat. Yksinkertainen periaatteessa mutta käytännössä... shoosh.

        Yksi proffa teki melkoisen urakan. Ensimmäiseksi hän teki todistuksen että Maleborg on oikea ohjelmointikieli (input, output ja peruslogiikka kuten esim. brainfuckissa tai perus-perus-konekielessä). Tämä todistus oli kohtuullisen haastava urakka koska maleborgissa ei ole omaa datamuotoa tai operaattoreita vaan ne on integroitu yhteen ja riippuvat toisistaan... sama data on siis SEKÄ operaattori että data. Maleborg täyttää kuitenkin ohjelmointikielen kriteerit sillä on mahdollista kontrolloida koodaamalla tietyn arvon data- ja operaattoriominaisuuksia... :-) Tää proffa käytti jotain pitkää loogista todistusta todistamaan että Maleborg todellakin ON ohjelmointikieli ja vieläpä toimiikin.

        Sitten sama proffa teki miehen työn ja ohjelmoi ensimmäisen koskaan tehdyn tarkoitetun tulosen antavan Maleborg-ohjelman. Työkaluina hän käytti mm. Lispiä jolla simuloi jotain maleborg-kääntäjän ominaisuuksia ja setä käytti mm. geneettisiä algorimejä löytääkseen oikean maleborg-koodin... (Tämä siis ei tarkoita etteikö maleborgia voisi koodata ilman toisia kieliä. Paperilla se vain on... no. Jumalaa pienempi voima siihen tuskin pystyy...). No, jokatapauksessa kahden viikon simuloinnin ja systemaattisen haarukoinnin jälkeen proffa sai tehtyä historian ensimmäisen maleborg-ohjelman jonka tuloste oli jotakuinkin tälläinen : "heLlo WOrlD!"

        Proffa laskeskeli että jotta capsit oltais saatu oikein olis simulointiaikaa pitänyt käyttää parisen vuotta...

        Siinä Maleborgin vaikeustaso käytännössä.

        Ps. Nörttien helvetissä tehdään linuxin kernel-ajureita Maleborgilla. Tervetuloa joukkoon!

        Jotta googlaus onnistuisi...


      • Stana
        Nörde kirjoitti:

        Arvasin että joku iskee Brainfuckilla... Se on vielä siis ihan suhteellisen siedettävä kieli jolla on oikeasti pystytty tekemään jopa strukturaalista ohjelmointia...

        Mutta siis Maleborg on vaikein.

        Maleborgia pitää ohjelmoida suunnilleen samalla tekniikalla kuin mihin fraktaalit perustuvat. Yksinkertainen periaatteessa mutta käytännössä... shoosh.

        Yksi proffa teki melkoisen urakan. Ensimmäiseksi hän teki todistuksen että Maleborg on oikea ohjelmointikieli (input, output ja peruslogiikka kuten esim. brainfuckissa tai perus-perus-konekielessä). Tämä todistus oli kohtuullisen haastava urakka koska maleborgissa ei ole omaa datamuotoa tai operaattoreita vaan ne on integroitu yhteen ja riippuvat toisistaan... sama data on siis SEKÄ operaattori että data. Maleborg täyttää kuitenkin ohjelmointikielen kriteerit sillä on mahdollista kontrolloida koodaamalla tietyn arvon data- ja operaattoriominaisuuksia... :-) Tää proffa käytti jotain pitkää loogista todistusta todistamaan että Maleborg todellakin ON ohjelmointikieli ja vieläpä toimiikin.

        Sitten sama proffa teki miehen työn ja ohjelmoi ensimmäisen koskaan tehdyn tarkoitetun tulosen antavan Maleborg-ohjelman. Työkaluina hän käytti mm. Lispiä jolla simuloi jotain maleborg-kääntäjän ominaisuuksia ja setä käytti mm. geneettisiä algorimejä löytääkseen oikean maleborg-koodin... (Tämä siis ei tarkoita etteikö maleborgia voisi koodata ilman toisia kieliä. Paperilla se vain on... no. Jumalaa pienempi voima siihen tuskin pystyy...). No, jokatapauksessa kahden viikon simuloinnin ja systemaattisen haarukoinnin jälkeen proffa sai tehtyä historian ensimmäisen maleborg-ohjelman jonka tuloste oli jotakuinkin tälläinen : "heLlo WOrlD!"

        Proffa laskeskeli että jotta capsit oltais saatu oikein olis simulointiaikaa pitänyt käyttää parisen vuotta...

        Siinä Maleborgin vaikeustaso käytännössä.

        Ps. Nörttien helvetissä tehdään linuxin kernel-ajureita Maleborgilla. Tervetuloa joukkoon!

        Nörttien helvetissä on kone, jossa pyörii vain windowsin lippu_näytönsäästäjä.


      • pointti hukassa
        Nörde kirjoitti:

        Arvasin että joku iskee Brainfuckilla... Se on vielä siis ihan suhteellisen siedettävä kieli jolla on oikeasti pystytty tekemään jopa strukturaalista ohjelmointia...

        Mutta siis Maleborg on vaikein.

        Maleborgia pitää ohjelmoida suunnilleen samalla tekniikalla kuin mihin fraktaalit perustuvat. Yksinkertainen periaatteessa mutta käytännössä... shoosh.

        Yksi proffa teki melkoisen urakan. Ensimmäiseksi hän teki todistuksen että Maleborg on oikea ohjelmointikieli (input, output ja peruslogiikka kuten esim. brainfuckissa tai perus-perus-konekielessä). Tämä todistus oli kohtuullisen haastava urakka koska maleborgissa ei ole omaa datamuotoa tai operaattoreita vaan ne on integroitu yhteen ja riippuvat toisistaan... sama data on siis SEKÄ operaattori että data. Maleborg täyttää kuitenkin ohjelmointikielen kriteerit sillä on mahdollista kontrolloida koodaamalla tietyn arvon data- ja operaattoriominaisuuksia... :-) Tää proffa käytti jotain pitkää loogista todistusta todistamaan että Maleborg todellakin ON ohjelmointikieli ja vieläpä toimiikin.

        Sitten sama proffa teki miehen työn ja ohjelmoi ensimmäisen koskaan tehdyn tarkoitetun tulosen antavan Maleborg-ohjelman. Työkaluina hän käytti mm. Lispiä jolla simuloi jotain maleborg-kääntäjän ominaisuuksia ja setä käytti mm. geneettisiä algorimejä löytääkseen oikean maleborg-koodin... (Tämä siis ei tarkoita etteikö maleborgia voisi koodata ilman toisia kieliä. Paperilla se vain on... no. Jumalaa pienempi voima siihen tuskin pystyy...). No, jokatapauksessa kahden viikon simuloinnin ja systemaattisen haarukoinnin jälkeen proffa sai tehtyä historian ensimmäisen maleborg-ohjelman jonka tuloste oli jotakuinkin tälläinen : "heLlo WOrlD!"

        Proffa laskeskeli että jotta capsit oltais saatu oikein olis simulointiaikaa pitänyt käyttää parisen vuotta...

        Siinä Maleborgin vaikeustaso käytännössä.

        Ps. Nörttien helvetissä tehdään linuxin kernel-ajureita Maleborgilla. Tervetuloa joukkoon!

        > Nörttien helvetissä tehdään linuxin kernel-ajureita ...

        Missäs helvetissä niitä Windows-ajureita sitten tehdään?


    • mad_max

      assembly eli symbolinen konekieli.
      ei assy ole vaikeaa, vaan vaikeaa voi olla se mitä olet sillä koodaamassa.
      Ja sitäpaitsi joku on jollekin helppoa jollekin toisella vaikeaa, Kiinan kieli on meille vaikeaa, mutta kiinassa lapsetkin sitä puhuu.
      Mulle assy on "helpompaa" kun korkeantason kielet.

      • raygold

        Tosikoodaajat käyttää vaan ykkösiä ja nollia ;)


    • The Real J.

      Itse asettaisin vaikeudessa LISPin assemblyn/assemblerin yläpuolelle. Itselleni riitti kerta kaikkiaan LISPistä yksi yliopiston harjoitustyö jossa piti tehdä LISPillä ristinolla. Todellakin Lots of Impossible Silly Parentheses...

      Ei assembly niin vaikeaa ole, joskin siinä yksittäinen käsky tekee sen verran rajallisen toiminnan että ilman käyttöjärjestelmäkutsujen reilua käyttöä vähänkin monimutkaisemman ohjelman kirjoittaminen vaatisi melkoisesti työtä.

      J.

      • tube12ax7

        lisp on my lips. ei tullut mun lispaamisesta
        muinnoin kummoistakaan tulosta vaikka kuinka
        aluksi innostuin. vaan pahin (kuitenkin loogisin)
        oli erään muinaisen järjestelmän boottaus ja
        confaus etupaneelin heksanäppiksellä.
        mene siinä sitten virhettä tekemään... hiki valui
        ja spaddu paloi.


    • tititi

      ...että sain vastauksista paljon vastauksia.

    • Kullervo

      Ei niin vaikeaa, tosin riippuu koneesta (CPU).
      S/390 assembler on helpompaa kuin Intelin ass.
      El se on erittäin työlästä, muttei välttämättä vaikeaa verattuna esim. ainoaan 5 GL:n ohjelmointikieleen APL:n.
      S/390 assemblerilla 300 riviä APL:llä yksi!!

    • ---

      Eikös vainkein kieliohjelmointikieli hallita ole ykkösien ja nollien koodaaminen käsipelillä?

      • JokuJoskusOhjelmoinu

        "ykkösien ja nollien koodaaminen käsipelillä? "

        Miksi toi muka olisi vaikeeta? Tyolasta sanoisin... mutta erittain yksinkertaista.

        Jokaista kysymysta voi katsoa eri nakokulmasta. Assy on vaikeampi kuin Java jos tehdaan selainsovellusta. C-kieli on vaikeampi kuin C jos mallinnetaan isoja kokonaisuuksia. Jokaisella kielella on paikkansa ja ne on suunniteltu eri asioihin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe