Vaikein ohj.kieli...

tititi

on tämä assembly eli konekieli...

26

5925

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vai niin

      niin kai sitten... =)

    • ...

      Assembly on assembly ja konekieli on konekieli. Ihan eriasioita.

    • Nörde

      Et ole koskaan vissiin tutustunut MALEBORGiin?

      Assembler on tuttitasoa siihen verrattuna. Ja Maleborg on ihan oikea toimiva ohjelmointikieli... vaikkei sillä käytännössä kukaan mitään osaakaan tehdä.

    • Tulentallaaja

      Assembler ei ole mikään Assembly. Eikä Assembler ole konekieli. Assemblerista voi ottaa konekielisen listauksen niinkuin (monista) muistakin kielistä. Assembler voi olla vaikeahko, mutta vaikein ?!

      • **make

        Assembler on rakenteellisesti konekieltä lähellä. Sillä voi yleensä käsitellä muistiosoitteita ilman kääntäjän rajoituksia (tietenkin "omalla vastuulla") ja rekisterien sisältöä. Näitä juttuja ei yleensä voi tehdä muilla kielillä. Koodailin itse joskus vuosia sitten useammallakin eri konetyypillä. Huono puoli - paljon koodia. Hyvä puoli - tietää mitä kone tekee.


      • Tulentallaaja
        **make kirjoitti:

        Assembler on rakenteellisesti konekieltä lähellä. Sillä voi yleensä käsitellä muistiosoitteita ilman kääntäjän rajoituksia (tietenkin "omalla vastuulla") ja rekisterien sisältöä. Näitä juttuja ei yleensä voi tehdä muilla kielillä. Koodailin itse joskus vuosia sitten useammallakin eri konetyypillä. Huono puoli - paljon koodia. Hyvä puoli - tietää mitä kone tekee.

        Autocoder ja SPS ovat vielä lähempänä konekieltä kuin Assembler ja ainakin Autocoderista voi ottaa konekielisen listauksen. Lisäksi esim. PL/1:llä, joka tunnetusti on lausekieli, pääsee ihan bittitasolle.


      • ammattilainen

        "Assembler ei ole mikään Assembly" Olet oikeassa. Assembler on kääntäjä.


      • myAss

        Assembly on symbolinen konekieli. Assembler on kääntäjä joka tekee symbolisesta konekielestä koneen ymmärtämää kieltä; konekieltä, loogisia "ykkösiä" ja "nollia" sopivasti ryhmiteltyinä.

        (Tässä vaiheessa ei liene tarpeen kerrata ykkösiin ja nolliin liittyviä jännitetasoja, esim. TTL:n tapauksessa.)


      • Assembler
        myAss kirjoitti:

        Assembly on symbolinen konekieli. Assembler on kääntäjä joka tekee symbolisesta konekielestä koneen ymmärtämää kieltä; konekieltä, loogisia "ykkösiä" ja "nollia" sopivasti ryhmiteltyinä.

        (Tässä vaiheessa ei liene tarpeen kerrata ykkösiin ja nolliin liittyviä jännitetasoja, esim. TTL:n tapauksessa.)

        http://www.google.fi/search?hl=fi&q=Assemble assembler&btnG=Google-haku&lr=


      • stWasm1.0
        **make kirjoitti:

        Assembler on rakenteellisesti konekieltä lähellä. Sillä voi yleensä käsitellä muistiosoitteita ilman kääntäjän rajoituksia (tietenkin "omalla vastuulla") ja rekisterien sisältöä. Näitä juttuja ei yleensä voi tehdä muilla kielillä. Koodailin itse joskus vuosia sitten useammallakin eri konetyypillä. Huono puoli - paljon koodia. Hyvä puoli - tietää mitä kone tekee.

        assembler on kääntäjä,
        assembly on kieli


      • heh
        **make kirjoitti:

        Assembler on rakenteellisesti konekieltä lähellä. Sillä voi yleensä käsitellä muistiosoitteita ilman kääntäjän rajoituksia (tietenkin "omalla vastuulla") ja rekisterien sisältöä. Näitä juttuja ei yleensä voi tehdä muilla kielillä. Koodailin itse joskus vuosia sitten useammallakin eri konetyypillä. Huono puoli - paljon koodia. Hyvä puoli - tietää mitä kone tekee.

        Eiköhän se ole tuo naisten kieli se kaikista vaikein ohjelmointikieli. :)


      • pointti hukassa

    • Andronikos
      • Nörde

        Arvasin että joku iskee Brainfuckilla... Se on vielä siis ihan suhteellisen siedettävä kieli jolla on oikeasti pystytty tekemään jopa strukturaalista ohjelmointia...

        Mutta siis Maleborg on vaikein.

        Maleborgia pitää ohjelmoida suunnilleen samalla tekniikalla kuin mihin fraktaalit perustuvat. Yksinkertainen periaatteessa mutta käytännössä... shoosh.

        Yksi proffa teki melkoisen urakan. Ensimmäiseksi hän teki todistuksen että Maleborg on oikea ohjelmointikieli (input, output ja peruslogiikka kuten esim. brainfuckissa tai perus-perus-konekielessä). Tämä todistus oli kohtuullisen haastava urakka koska maleborgissa ei ole omaa datamuotoa tai operaattoreita vaan ne on integroitu yhteen ja riippuvat toisistaan... sama data on siis SEKÄ operaattori että data. Maleborg täyttää kuitenkin ohjelmointikielen kriteerit sillä on mahdollista kontrolloida koodaamalla tietyn arvon data- ja operaattoriominaisuuksia... :-) Tää proffa käytti jotain pitkää loogista todistusta todistamaan että Maleborg todellakin ON ohjelmointikieli ja vieläpä toimiikin.

        Sitten sama proffa teki miehen työn ja ohjelmoi ensimmäisen koskaan tehdyn tarkoitetun tulosen antavan Maleborg-ohjelman. Työkaluina hän käytti mm. Lispiä jolla simuloi jotain maleborg-kääntäjän ominaisuuksia ja setä käytti mm. geneettisiä algorimejä löytääkseen oikean maleborg-koodin... (Tämä siis ei tarkoita etteikö maleborgia voisi koodata ilman toisia kieliä. Paperilla se vain on... no. Jumalaa pienempi voima siihen tuskin pystyy...). No, jokatapauksessa kahden viikon simuloinnin ja systemaattisen haarukoinnin jälkeen proffa sai tehtyä historian ensimmäisen maleborg-ohjelman jonka tuloste oli jotakuinkin tälläinen : "heLlo WOrlD!"

        Proffa laskeskeli että jotta capsit oltais saatu oikein olis simulointiaikaa pitänyt käyttää parisen vuotta...

        Siinä Maleborgin vaikeustaso käytännössä.

        Ps. Nörttien helvetissä tehdään linuxin kernel-ajureita Maleborgilla. Tervetuloa joukkoon!


      • Nörde
        Nörde kirjoitti:

        Arvasin että joku iskee Brainfuckilla... Se on vielä siis ihan suhteellisen siedettävä kieli jolla on oikeasti pystytty tekemään jopa strukturaalista ohjelmointia...

        Mutta siis Maleborg on vaikein.

        Maleborgia pitää ohjelmoida suunnilleen samalla tekniikalla kuin mihin fraktaalit perustuvat. Yksinkertainen periaatteessa mutta käytännössä... shoosh.

        Yksi proffa teki melkoisen urakan. Ensimmäiseksi hän teki todistuksen että Maleborg on oikea ohjelmointikieli (input, output ja peruslogiikka kuten esim. brainfuckissa tai perus-perus-konekielessä). Tämä todistus oli kohtuullisen haastava urakka koska maleborgissa ei ole omaa datamuotoa tai operaattoreita vaan ne on integroitu yhteen ja riippuvat toisistaan... sama data on siis SEKÄ operaattori että data. Maleborg täyttää kuitenkin ohjelmointikielen kriteerit sillä on mahdollista kontrolloida koodaamalla tietyn arvon data- ja operaattoriominaisuuksia... :-) Tää proffa käytti jotain pitkää loogista todistusta todistamaan että Maleborg todellakin ON ohjelmointikieli ja vieläpä toimiikin.

        Sitten sama proffa teki miehen työn ja ohjelmoi ensimmäisen koskaan tehdyn tarkoitetun tulosen antavan Maleborg-ohjelman. Työkaluina hän käytti mm. Lispiä jolla simuloi jotain maleborg-kääntäjän ominaisuuksia ja setä käytti mm. geneettisiä algorimejä löytääkseen oikean maleborg-koodin... (Tämä siis ei tarkoita etteikö maleborgia voisi koodata ilman toisia kieliä. Paperilla se vain on... no. Jumalaa pienempi voima siihen tuskin pystyy...). No, jokatapauksessa kahden viikon simuloinnin ja systemaattisen haarukoinnin jälkeen proffa sai tehtyä historian ensimmäisen maleborg-ohjelman jonka tuloste oli jotakuinkin tälläinen : "heLlo WOrlD!"

        Proffa laskeskeli että jotta capsit oltais saatu oikein olis simulointiaikaa pitänyt käyttää parisen vuotta...

        Siinä Maleborgin vaikeustaso käytännössä.

        Ps. Nörttien helvetissä tehdään linuxin kernel-ajureita Maleborgilla. Tervetuloa joukkoon!

        Jotta googlaus onnistuisi...


      • Stana
        Nörde kirjoitti:

        Arvasin että joku iskee Brainfuckilla... Se on vielä siis ihan suhteellisen siedettävä kieli jolla on oikeasti pystytty tekemään jopa strukturaalista ohjelmointia...

        Mutta siis Maleborg on vaikein.

        Maleborgia pitää ohjelmoida suunnilleen samalla tekniikalla kuin mihin fraktaalit perustuvat. Yksinkertainen periaatteessa mutta käytännössä... shoosh.

        Yksi proffa teki melkoisen urakan. Ensimmäiseksi hän teki todistuksen että Maleborg on oikea ohjelmointikieli (input, output ja peruslogiikka kuten esim. brainfuckissa tai perus-perus-konekielessä). Tämä todistus oli kohtuullisen haastava urakka koska maleborgissa ei ole omaa datamuotoa tai operaattoreita vaan ne on integroitu yhteen ja riippuvat toisistaan... sama data on siis SEKÄ operaattori että data. Maleborg täyttää kuitenkin ohjelmointikielen kriteerit sillä on mahdollista kontrolloida koodaamalla tietyn arvon data- ja operaattoriominaisuuksia... :-) Tää proffa käytti jotain pitkää loogista todistusta todistamaan että Maleborg todellakin ON ohjelmointikieli ja vieläpä toimiikin.

        Sitten sama proffa teki miehen työn ja ohjelmoi ensimmäisen koskaan tehdyn tarkoitetun tulosen antavan Maleborg-ohjelman. Työkaluina hän käytti mm. Lispiä jolla simuloi jotain maleborg-kääntäjän ominaisuuksia ja setä käytti mm. geneettisiä algorimejä löytääkseen oikean maleborg-koodin... (Tämä siis ei tarkoita etteikö maleborgia voisi koodata ilman toisia kieliä. Paperilla se vain on... no. Jumalaa pienempi voima siihen tuskin pystyy...). No, jokatapauksessa kahden viikon simuloinnin ja systemaattisen haarukoinnin jälkeen proffa sai tehtyä historian ensimmäisen maleborg-ohjelman jonka tuloste oli jotakuinkin tälläinen : "heLlo WOrlD!"

        Proffa laskeskeli että jotta capsit oltais saatu oikein olis simulointiaikaa pitänyt käyttää parisen vuotta...

        Siinä Maleborgin vaikeustaso käytännössä.

        Ps. Nörttien helvetissä tehdään linuxin kernel-ajureita Maleborgilla. Tervetuloa joukkoon!

        Nörttien helvetissä on kone, jossa pyörii vain windowsin lippu_näytönsäästäjä.


      • pointti hukassa
        Nörde kirjoitti:

        Arvasin että joku iskee Brainfuckilla... Se on vielä siis ihan suhteellisen siedettävä kieli jolla on oikeasti pystytty tekemään jopa strukturaalista ohjelmointia...

        Mutta siis Maleborg on vaikein.

        Maleborgia pitää ohjelmoida suunnilleen samalla tekniikalla kuin mihin fraktaalit perustuvat. Yksinkertainen periaatteessa mutta käytännössä... shoosh.

        Yksi proffa teki melkoisen urakan. Ensimmäiseksi hän teki todistuksen että Maleborg on oikea ohjelmointikieli (input, output ja peruslogiikka kuten esim. brainfuckissa tai perus-perus-konekielessä). Tämä todistus oli kohtuullisen haastava urakka koska maleborgissa ei ole omaa datamuotoa tai operaattoreita vaan ne on integroitu yhteen ja riippuvat toisistaan... sama data on siis SEKÄ operaattori että data. Maleborg täyttää kuitenkin ohjelmointikielen kriteerit sillä on mahdollista kontrolloida koodaamalla tietyn arvon data- ja operaattoriominaisuuksia... :-) Tää proffa käytti jotain pitkää loogista todistusta todistamaan että Maleborg todellakin ON ohjelmointikieli ja vieläpä toimiikin.

        Sitten sama proffa teki miehen työn ja ohjelmoi ensimmäisen koskaan tehdyn tarkoitetun tulosen antavan Maleborg-ohjelman. Työkaluina hän käytti mm. Lispiä jolla simuloi jotain maleborg-kääntäjän ominaisuuksia ja setä käytti mm. geneettisiä algorimejä löytääkseen oikean maleborg-koodin... (Tämä siis ei tarkoita etteikö maleborgia voisi koodata ilman toisia kieliä. Paperilla se vain on... no. Jumalaa pienempi voima siihen tuskin pystyy...). No, jokatapauksessa kahden viikon simuloinnin ja systemaattisen haarukoinnin jälkeen proffa sai tehtyä historian ensimmäisen maleborg-ohjelman jonka tuloste oli jotakuinkin tälläinen : "heLlo WOrlD!"

        Proffa laskeskeli että jotta capsit oltais saatu oikein olis simulointiaikaa pitänyt käyttää parisen vuotta...

        Siinä Maleborgin vaikeustaso käytännössä.

        Ps. Nörttien helvetissä tehdään linuxin kernel-ajureita Maleborgilla. Tervetuloa joukkoon!

        > Nörttien helvetissä tehdään linuxin kernel-ajureita ...

        Missäs helvetissä niitä Windows-ajureita sitten tehdään?


    • mad_max

      assembly eli symbolinen konekieli.
      ei assy ole vaikeaa, vaan vaikeaa voi olla se mitä olet sillä koodaamassa.
      Ja sitäpaitsi joku on jollekin helppoa jollekin toisella vaikeaa, Kiinan kieli on meille vaikeaa, mutta kiinassa lapsetkin sitä puhuu.
      Mulle assy on "helpompaa" kun korkeantason kielet.

      • raygold

        Tosikoodaajat käyttää vaan ykkösiä ja nollia ;)


    • The Real J.

      Itse asettaisin vaikeudessa LISPin assemblyn/assemblerin yläpuolelle. Itselleni riitti kerta kaikkiaan LISPistä yksi yliopiston harjoitustyö jossa piti tehdä LISPillä ristinolla. Todellakin Lots of Impossible Silly Parentheses...

      Ei assembly niin vaikeaa ole, joskin siinä yksittäinen käsky tekee sen verran rajallisen toiminnan että ilman käyttöjärjestelmäkutsujen reilua käyttöä vähänkin monimutkaisemman ohjelman kirjoittaminen vaatisi melkoisesti työtä.

      J.

      • tube12ax7

        lisp on my lips. ei tullut mun lispaamisesta
        muinnoin kummoistakaan tulosta vaikka kuinka
        aluksi innostuin. vaan pahin (kuitenkin loogisin)
        oli erään muinaisen järjestelmän boottaus ja
        confaus etupaneelin heksanäppiksellä.
        mene siinä sitten virhettä tekemään... hiki valui
        ja spaddu paloi.


    • tititi

      ...että sain vastauksista paljon vastauksia.

    • Kullervo

      Ei niin vaikeaa, tosin riippuu koneesta (CPU).
      S/390 assembler on helpompaa kuin Intelin ass.
      El se on erittäin työlästä, muttei välttämättä vaikeaa verattuna esim. ainoaan 5 GL:n ohjelmointikieleen APL:n.
      S/390 assemblerilla 300 riviä APL:llä yksi!!

    • ---

      Eikös vainkein kieliohjelmointikieli hallita ole ykkösien ja nollien koodaaminen käsipelillä?

      • JokuJoskusOhjelmoinu

        "ykkösien ja nollien koodaaminen käsipelillä? "

        Miksi toi muka olisi vaikeeta? Tyolasta sanoisin... mutta erittain yksinkertaista.

        Jokaista kysymysta voi katsoa eri nakokulmasta. Assy on vaikeampi kuin Java jos tehdaan selainsovellusta. C-kieli on vaikeampi kuin C jos mallinnetaan isoja kokonaisuuksia. Jokaisella kielella on paikkansa ja ne on suunniteltu eri asioihin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1565
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1404
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1295
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1248
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1176
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1106
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe