Väsynyt olemaan väsynyt

tyttö joka ei enää jaksa

Hei.
Täällä kirjoittaa uupunut tyttö, jolle on viime toukokuussa diagnosoitu epätyypillinen anoreksia, masennus ja muutama viikko sitten sosiaalisten tilanteiden pelko. Kaikki alkoi kaksi vuotta sitten syksyllä, jolloin ruoasta tuli pikkuhiljaa vähitellen vihollinen eikä ystävä. Peilistä ei enää näkynytkään se sama vanha kivannäköinen ja hoikka tyttö, vaan ruma ja lihava tyttö, josta kukaan ei tykännyt. Aloin juosta ja vähentää syömistä. Koulussa söin puolikkaan näkkileivän joka päivä, kotona ruuilla jotain pientä, jos jouduin syömään enemmän, oksensin ruoat pois syömisen jälkeen. Masennuin ja vihasin itseäni entistä enemmän. Aloitin viiltelyn loppukeväästä. Päivää ennen kesälomaa oli terveydenhoitajakäynti. Pituus oli 151.2 ja paino 31.7. Syksyllä se oli vielä ollut 36.3. Kesäloma alkoi ja paino laski laskemistaan, hiukset ohenivat ja erakoiduin täysin kaikelta. Makasin päivät peiton alla ja itkin, etten olisi nähnyt peilikuvaani. Välillä tunnustelin vatsaani ja kylkiluitani, vieläkö ne tuntui? Vieläkö olin tarpeeksi laiha? Sakset olivat sängyn vieressä laatikossa. Ne sai helposti otettua laatikosta ja viilleltyä hiukan lisää ilman että kukaan tiesi. Kesäloma kului samallatavalla, kunnes oli uusi lääkäriaika. Paino oli 29 kiloa ja pituus 153 senttiä. Varattiin aika lasten psykiatriselle osastolle, jonne menin seuraavana päivänä kriisipotilaana. Kaikenlainen liikunta oli kiellettyä, vessaankin kuljin pyörätuolissa. Ensimmäinen osastojakso kesti 8 viikkoa ja syöminen parantui päivä päivältä ja iloisuus palasi. Jakson jälkeen pääsin kotiin ja syöminen loppui sinä päivänä. Kotona se ei onnistunutkaan. En syonyt mitään viikkoon. En juonutkaan. Oli uuden osastojakson aika. Mutta tällä kertaa jouduin vuodeosastolle. Painoa ei kerrottu, enkä sitä vieläkään tiedä. Vuodeosastolla sanottiin, että jos en syö joudun nenämahaletkuun. Ja tiesin että nenämahaletkun laitto sattui kamalasti, joten itkin ja söin ruokani. Söin 2000 kaloria päivässä. Joka aamu oli punnitus ja vessassa kävin ovi auki. Olin vuodeosastolla kaksiviikkoa jonka jälkeen alkoi uusi jakso psykiatrisella osastolla. Alkuosa jaksosta meni hyvin, ja olin iloinen. Sitten ruokasuunnitelmaa muutettiin isommaksi ja näinkin pieni asia kaatoi maailmani. Aloin taas oireilla masennukseen ja olin ahdistunut ja väsynyt. Söin silti, koska joutuminen nenämahaletkuun pelotti liikaa. Söin, söin, söin. Lihoin, lihoin, lihoin. Kului viikkoja, viikkoja jolloin pelkästään kuljin päivästä toiseen kuin zombi, miettimättä mitään tai tekemättä mitään. Kukaan ei halannut, kuunnellut tai sanonut ettei ollut hätää. Äiti kävi kolme kertaa viikossa ja viikonloppuna olin kotona. Kotoa oli joka kerta yhtä hankala lähteä, koska taas odottaisi uusi kauhea viikko osastolla. Yhtenä perjantaiaamuna omahoitajani tuli kanssani punnitsemaan minua, itse en tietenkään ollut kuukausiin saanut tietää painoani, mutta tämä hoitaja lipsautti minulle painoni suoraan ääneen. 35.2. Itkin ja huusin, että olenko tosiaan niin läski!? Kukaan ei lohduttanut, kaksi hoitajaa istui huoneessani ja he lukivat lehtiään. Itkin peiton alla, itkin, itkin. Viikonloppuna kotona viiltelin jalat ja kädet auki, ja maanantaina lopetin kokonaan syömisen. Kieltäydyin syömästä palastakaan, juomasta mitään. Kului päiviä, ja seuraavan viikon lauantaina ylilääkäri antoi käskyn, että oli aika laittaa nenämahaletku. Mahdollisuuksia ei enää ollut, letku oli laitettava. Sain letkun ja siitä alkoi uusi kausi. Silloin oli lokakuu. Pääsin tammikuussa kotiin letkun kanssa. Elokuussa letku otettiin pois. Tilalle tuli nutri drink juomat. Niitä juon edelleen. Tällä hetkellä olen läski, niinkuin kokoajan olen ollut. Läski, arvoton, ruma ja surullinen.

kiitos, kun luit mun tarinan.

4

163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      Jatka hoitoa vaan,tai et koskaan parane.

      • kypsätäti

        Jatka hoitoa, ota vastaa apua ja parane.

        Voit toimia joko itsesi hyväksi tai itseäsi vastaan. Mieti, mitä kaikkea haluaisit olla, tehdä ja saada 10 vuoden päästä. Tuskin haluaisit olla sairas, eläkkeellä tai kuollut? Niihin vaihtoehtoihin saatat päätyä, jos toimit itseäsi vastaan, näännytät itsesi nälkään, uppoudut suruun ja ikäviin ajatuksiin.

        Sinulla on koko elämä edessäsi, joten katso pidemmällekin kuin seuraavaan ateriaan. Muista, että jokaisen valintasi ja toimesi pitäisi olla Sinun onnellisen elämäsi puolesta. Ja kun tuntuu, ettet jaksa, lainaa toiselta ihmiseltä hänen voimaansa, jonka hän Sinulle apua antaessaan tarjoaa. Älä pelästy epäonnistumista, sillä harjoitus tekee mestarin.

        Muista, että omat ajatukset ja tuntemukset eivät aina vastaa reaalitodellisuutta. Maailma ei ole täysin synkkä, vaikka se Sinusta tuntuisi siltä. Et ole arvoton, vaikka tuntisit olevasi arvoton. Ja painolla ei ole "painoarvoa" eli se ei määritä kenenkään ihmisen arvoa.

        Vähä vähältä, päivä päivältä voit yhä paremmin. Kukahan Sinusta tulee aikuisena, minne menet, mitä teet, kehen rakastut - onpa jännittävää, mitä kaikkea elämä voi tuoda synkkien aikojen jälkeen :)


    • Tsemppiä

      Kun ei enää jaksa, niin...
      Muista rakkaan lämmin syli. Muista kesän lämmittävä aurinko ja kesän lämmin tuuli. Kuinka se kutittelikaan ihoa. Muista ruohikon ja metsän puiden tuoksu. Muista sitä puussa puuhaileva oravaa, niityllä nurmikkoa puputtavaa jänistä. Muista ne ystävät, jotka kävivät, kun sinulla oli syntymäpäivät. Kyllä kaikki vielä järjestyy. Ihan varmasti. Odotahan vain. :)

    • parantumaton(ko)??

      Kumpa olisin ollut lähelläsin silloin, kiu kaipasit halausta ja olisin varmasti halannut sinua! Tiedän miltä tuntuu olla yksin, yksinäinen ja haluta, että edes joku halaisi. Se on liian yksinäinen tila olla! Itse olen monesti kaivannut vaan sitä halausta, ja kerran ihan spontaanisti eräs hoitaja vain halasi. Kysyi, olenko yksinäinen ja sanoin, että olen, ja hän halasi.
      Toivon sulle voimia taisteluun tätä helvettiä vastaan! Tiedän, miltä tuntuu olla väsynyt väsymykseen. Olen itse sairastanut syömishäiriötä, masennusta muuta jo 15vuotta. Tiedän todella, mitä on olla väysnyt olemaan väsynyt.
      Voimia sinulle!!!!!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2136
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      58
      2001
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1925
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe