Käytöstavat ja kohteliaisuus

Millaisia käytöstapoja ja kohteliaisuuksia teillä on? Itse avaan aina oven kaikille, jos tulee mahdollisuus. Oli muuten tosi ärsyttävää, kun eräs nuori neiti vain selasi kännykkää ja huomasi minut. Mutta ei silti edes viitsinyt avata ovea minulle ja jouduin avaamaan sen omalla avaimella! Itse olen avannut monelle ihmiselle oven. Nuorilla ei kyllä ole paljoa käytöstapoja, näköjään kännykkä on tärkeämpi!

Autatteko vanhuksia? Itse pyrin auttamaan vanhuksia, mutta joskus kiireissäni ei ole vain aikaa. Ei kuiteskaan ole mikään hätätapaus. Hätapauksessa on autettava!

Käytöstavoista. Syön aina ruokapöydässä veitsi oikealla ja haarukka vasemmalla, kuten tarhassa opetettiin. Olen jo tottunut ja haarukka oikealla veitsi vasemmalla tuntuu oudolta. Lusikkaa pidän aina sormien välissä. En koskaan syö koura otteella. Laitan ruokailu välineet siihen kellon ihme suuntaan ja pyyhin suuni paperiin ruokailun jälkeen. En röyhtäile ruokapöydässä ja en hotki. (Ainakaan yleensä.)

Jos joku sanoo minulle moi tai terve niin yleensä vastaan. Sanon myös joillekkin ihmisille päivää. Sanon aina kiitos, jos minulle avataan ovi tai minua autetaan.

Ja mitäs muuta tähän keksiäkkään. Eivät kaikki nuoret tuijota puhelinta kokoajan ja unohtanut käytöstavat! Vaikka olen itsekkin jatkuvasti kännykällä, niin muistan silti käytöstavat. Olenkin saanut paljon kiitoksia ja hymyjä. Se on mukavaa. Tosin yhtä tapaa en noudata paljoa. Reppu ei penkille bussissa! Mutta jos joku haluaa minun viereen niin otan sen pois.

16

78

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Omasta mielestäni minulla on hyvät käytöstavat. Avaan oven. Kiitän joka asiasta. Syön aina erittäin sivistyneesti ja muut toljottavat, että mitä ihmettä. Bussissa pidän reppua aina jaloissani, ja jos ei ole vapaita istumapaikkoja, päästän paikalleni ulkonäöllisesti alta 12 vuotiaita ja yli 50 vuotiaita, jos he joutuvat seisomaa. Koulussa kunnioitan opettajia, olen hiljaa tunneilla ja annan muille työrauhan. Ja muutenkin käyttäydyn sivistyneesti aina kun se on tarpeellista, esimerkiksi teatterissa, elokuvissa tai vaikka illalliskutsuilla.

• Avaan oven vahoille, raihnaisille ja tavaraa kuljettaville ihmisille. Muiden kohdalla katson, että pääsevät sisään ilman, että ovi lävähtää naamalle, mutta en jää siihen ovea pitelemään. Bussissa pyrin pitämään kamani omalla puolellani. Paikan annan, jos edessä ei ole vapaita paikkoja ja tyyppi näyttää minua raihnaisemmalta. Minäkään en voi seistä koko matkaa keskustasta kotiin, en ainakaan kovin mukavasti kun jalkoja särkee eikä tasapainoaistikaan ole siitä parhaasta päästä.

Muutenkin pyrin käyttäytymään järkevästi ja muokkaamana käytöstäni tilanteen mukaan. Tästä olen ainakin puhunut useaan otteeseen erinäisissä kiroiluketjuissa. Moni etikettisääntö on kyllä myös turha, joten etikettiä voisi järkiperäistää. Miksi nykymaailmassa miehen pitäisi aina avata naiselle ovi? Kyllä nainenkin voisi joskus olla reipas ja oma-aloitteinen ja avata sen oven ihan itse (kuten allekirjoittanut). Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että jo avattu ovi suljetaan nenän edestä.

Itse muuten syön vieläkin haarukka oikeassa kädessä. Oma hiljainen kapinani, mielestäni tuollaisissa säännöissä ei ole mitään järkeä. Kenenkään päivä ei muutu siitä miksikään, joten ihan totta mitä väliä? Paikan antaminen bussissa, oven avaaminen toiselle, kiittäminen ja tervehtiminene oikeasti ilahduttavat toista, mutta ruokailuvälineiden pitäminen tietyssä kädessä ei ilahduta ketään, mutta tekee minun päivästäni asteen verran kurjemman. Muuten on tietysti ihan hyvät pöytätavat minullakin käytössä ja enemmistö niistä on myös ihan järkeviä, jolloin niitä mieluusti toteutan.

Omien aivojen käyttöä saa harrastaa myös käytöstapojen suhteen.

• Haarukkaa, veistä ja lusikkaa pitelen niin kuin on opetettu ja muutenkin käyttäydyn pöydässä sivistyneesti. Joskus harvoin olen pitänyt auki ovea tavaroita kuljettavalle ihmisille. En muista, olenko avannut toiselle ovea. Tällaisia tilanteita tulee aika harvoin vastaan. Julkisten paikkojen ovista en paljoa kulje muualla kuin lukiossa ja kaupassa käydessä - ja kaupan ovi useimmiten avautuu automaattisesti tai on pyöröovi. Lukiossa ei yleensä avata toiselle ovea tai pidetä auki. Seuraavan tulijan tullessa välittömästi takana tosin monesti vähän pidellään kädellä ovea niin, ettei se lävähdä kiinni toisen nenän edessä. Kiitos- ja anteeksi-sanoja pyrin käyttämään ja tervehdin tuttuja sekä tervehdin asiakaspalvelutilanteissa. Tunneilla en häiritse. Bussilla matkustan hyvin harvoin ja aina, kun olen matkustanut bussilla, on ollut vapaita paikkoja riittämiin.
      En kuitenkaan ole kovin sosiaalinen enkä ala kovinhelposti sellaiseen small talk -jutusteluun, mitä joku saattaisi ehkä pitää hieman epäkohteliaana.

• Njääh, täällä Suomessa small talkaavia ihmisiä pidetään omituisina ja vähän karmivina, varsinkin jos small talkia yritetään harrastaa tuntemattoman kanssa.

• santiny kirjoitti:

Njääh, täällä Suomessa small talkaavia ihmisiä pidetään omituisina ja vähän karmivina, varsinkin jos small talkia yritetään harrastaa tuntemattoman kanssa.

Onneksi tosiaan ollaan Suomessa, missä sitä ei niin harrasteta, mutta kuitenkin täällä jonkin verran jutustellaan. En sitten tiedä, miten vähäpuheisempaa tulkitaan.

• santiny kirjoitti:

Njääh, täällä Suomessa small talkaavia ihmisiä pidetään omituisina ja vähän karmivina, varsinkin jos small talkia yritetään harrastaa tuntemattoman kanssa.

Sellaisia muutaman sanan kohteliaisuuksiakin sanon aika vähän, että ehkä sen joku saattasi tulkita hieman yleisten käyttäytymissääntöjen vastaiseksi. Vähän hankala selittää.

• En tapa juutalaisia.

• Jotkin tavat ovat vieläkin hyödyllisiä, mutta toiset joutaisivat romukoppaan. Esimerkiksi haarukan ja veitsen tietyssä kädessä pitäminen on mielestäni epäolennaista ruokailun kannalta.

Muuten, miksi miehen pitäisi aina avata ovi naiselle - miksei hän, joka ennättää oven luo ensiksi, voisi avata ovea?

• Miksi sisällä ei saa käyttää hattua?

• Siitä en tiedä, mutta tiedän perustelun sille, miksi naiset saavat pitää päähinettä myös sisätiloissa. Siinä on taas yksi aikansa elänyt sääntö. Ei niitä hattuja enää kiinnitetä päähän tsiljoonalla pinnillä.

• mielipiteeni

Mulla on ihan tarpeeksi hyvät tavat. Jos joku naapuri tai opettaja tervehtii niin tervehin takasin. Ja kyllä mä tervehin ensimmäisenä itsekin.

Sori jos joku alkaa itkemään mutta mä inhoan niitä jotka sanoo että kaikkien täytyy syödä haarukalla ja veitsellä koska se on hyvä tapa ja niin edelleen. Mä hyvin harvoin syön haarukalla ja veitsellä ja silloinkin niin että ne on väärässä kädessä. Juhlissa mä syön myös tavallisesti vaan haarukalla.

Jossain tilaisuuksissa saatan avata oven vanhoille ihmisille ja muillekin. Ne jotku mummot hyvä jos kahtoo että kuka sen oven avaa. Ei kaikilta todellakaan kuulu kiitosta!

Mummot väittää että nuoret on huonotapaisia mutta väittäisin että ne on vielä huonotapaisempia. Ja korostan että ei kaikki, mutta jotku on sellaisia, mulla on kokemusta.
      (joo meni vähä ehkä aiheen ohi)

Opettajatkin yleensä nykyisin arvostavat sitä että tunneilla on jonkinverran keskustelua, kunhan sitä sillon ei oo kun jotain opettaa.

• Öh, en minä tiedä. Tervehdin, sanon kiitos saatan avata oven, jos hoksaan. Aika perusjuttuja.

• Kurpizza ja Nasse olivat ainoat, joiden vastauksessa ei ollut jotain... outoa. (Trotskia ja minua ei edes lasketa)
      Kurpizzan "Öh, en minä tiedä." Oikeastaan tiivistää kaiken olennaisen.

• Haluatko tarkentaa? Nyt oikeasti jäi häiritsemään, mikä minun näkemyksessäni nyt oli niin omituista :D

• santiny kirjoitti:

Haluatko tarkentaa? Nyt oikeasti jäi häiritsemään, mikä minun näkemyksessäni nyt oli niin omituista :D

Se, että edes jaksoit luetella. Itse näkemys oli hyvä ja olen aikalailla samaa mieltä kanssasi.

• jokutyyppi19 kirjoitti:

Se, että edes jaksoit luetella. Itse näkemys oli hyvä ja olen aikalailla samaa mieltä kanssasi.

Olen edelleen lievästi hämmentynyt, mutta arvostan kykyäsi arvostaa järjenkäyttöä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään

HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh
      Maailman menoa
      368
      1758
    2. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      239
      1594
    3. Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!

Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku
      Kotimaiset julkkisjuorut
      28
      1569
    4. Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!

Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v
      Työ ja opiskelu
      1
      1538
    5. Kimmo Kiljunen

"Kimmo Kiljunen, sdp, esittää rajuja väitteitä. Hän tapasi suomenvenäläisiä. Julki tulleella videolla hän vaatii rajaa
      70 plus
      248
      1151
    6. Herätät kyllä

Tunteita vaikka missä muodossa. Tiedät että meidän on vaikea vastustaa toisiamme.
      Ikävä
      73
      1003
    7. Mitä haluaisit sanoa

kaivatullesi juuri nyt?
      Ikävä
      58
      984
    8. Kauan aiot vielä vastustella minua?

Miehelle kysymys.
      Ikävä
      47
      746
    9. Salassapito luottamuselimissä. Missä kulkee raja?

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila (kesk) kyselee, mitä minulle oma väki aikoo tehdä, kun toin hallituksen
      Haapavesi
      60
      745
    10. Miksi teet tästä niin vaikeaa?

Olisin sinun, jos haluaisit. Antaisin sinulle koko sydämeni. Et halua kohdata minua, vaikka kuitenkin haluat. Yritä jo p
      Ikävä
      25
      699
    Aihe