Volvo aq145a pätkii

Bossu

Minulla on äskettäin hankittu otsikon mukainen kone 280-vetolaitteella. Eilen ajelin sillä yhteen saareen tunnin liukunopeudella 3900 kierroksella/min. Saaresta lähdin takaisin parin tunnin päästä, kaikki toimi normaalisti. Kolmen vartin ajon jälkeen alkoi esiintyä yhtäkkiä nykimistä, kierrokset hyppi alas n. 400 kierrosta. Kun ajoin venettä laituriin kone sammui tyhjäkäynnillä, eikä enää startannut, pyöri hyvin, muttei luvannutkaan. Aamulla kylmänä kone taas starttasi normaalisti. Minulle tuli tunne, että vika saattaisi olla sytytyksessä.

Mitä kannattaa tutkia? Katkojan kärjet? Kondensaattori? Saavutanko jotain etua, jos laitan kärjettömän sytytyksen tyyppiä Ignitor? Sytytystulpilla on ajettu n. 10 tuntia.

12

282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bossu
      Veikkaan että sinulla on katkojan kärjet kuluneet niin paljon että ne ei enää aukene.
      Irroita siis yksi sytystulppajohto, laita siihen varatulppa, pyöritä konetta (vaatii kaksi henkilöä), ja katso tuleeko kipinää.Seuraavaksi tarkista katkojankärkien väli ja viilaa siellä mahdollisesti oleva piikki pois, säädä kärjet. En ole koskaan törmännyt kondensaattorivikaan !!!
      "Saavutanko jotain etua jos ...
      Saavutat sen edun että sytyksensäätö ja kärkienvaihto jää pois.Meillä on Ignitor V-8:ssa ja "kärkijä" ei ole tarvinnut säätää 10 vuoteen.

      Lykka Till Clasu

    • Koska lämpö vaikuttaa, niin vikana on todennöisesti yksi alla olevista:

      - jakajan kansi
      - pyörijä
      - puola
      - tulppien johdot
      - kondensaattori (ja kyllä, sekin voi hajota)

      • e-erkki

        Listastasi puuttuu polttoainepuoli.
        Ja aloittajan tarinasta se, jatkuiko ongelmat lämmettyä...


      • Bossu
        e-erkki kirjoitti:

        Listastasi puuttuu polttoainepuoli.
        Ja aloittajan tarinasta se, jatkuiko ongelmat lämmettyä...

        Ei ole sen jälkeen tullut ajettua, koitin vain startata aamulla, alkaa illat jo olla aika pimeitä töistä tultua. Koitan nyt saamieni vinkkien mukaan vaihtaa ne kärjet, ehkä voisi tulpan johdot myös vaihtaa. Ei tule noista vielä paljon kustannuksia. Jakajan kannen vian pitäisi vissiin ilmetä katselemalla? Puolan vaihdoin joskus autossa ja se kyllä auttoi vastaavan kaltaiseen vikaan. Siinä oli kyllä selkeä halkeama. Katsellaan sitten lisää, mitä vaihdetaan seuraavaksi, ellei ehdi talvi tulla.


      • Bossu kirjoitti:

        Ei ole sen jälkeen tullut ajettua, koitin vain startata aamulla, alkaa illat jo olla aika pimeitä töistä tultua. Koitan nyt saamieni vinkkien mukaan vaihtaa ne kärjet, ehkä voisi tulpan johdot myös vaihtaa. Ei tule noista vielä paljon kustannuksia. Jakajan kannen vian pitäisi vissiin ilmetä katselemalla? Puolan vaihdoin joskus autossa ja se kyllä auttoi vastaavan kaltaiseen vikaan. Siinä oli kyllä selkeä halkeama. Katsellaan sitten lisää, mitä vaihdetaan seuraavaksi, ellei ehdi talvi tulla.

        Se sytytysjärjestelmä kannattaa todella katsoa läpi.Tässä muutama vinkki.
        Käytä hyväksesi pimeyttä ja pientä peiliä.Käynnistä moottori kun on pimeää, tarkastele peilin avulla kaikkia sytysjothoja, tulet todennäkösesti näkemään ilotulituksen. Tämä tietää sytysjohtojen uusintaa keväällä. Mutta ekaks pitäisi selvittää mikä saa koneen sammumaan.

        terv.clasu


    • Onhan noita

      Virranjakajan akseli? Voisi olla aika vaihtaa koko mötikkä.

      Polttoaineen suodatin, jos tukossa, tekee alipaineen, polttoaine höyrystyy eikä kone lähde lämpimänä käyntiin. Pitäisi vaikuttaa ajamiseen niin, että jos ajaa hetken pienellä kaasulla, ottaa sen jälkeen enemmän kierroksia ja pudottaa uudelleen.

      • Bossu

        Suodattimen tarkistin, se näytti olevan liaton.


      • Varmaa ajoa
        Bossu kirjoitti:

        Suodattimen tarkistin, se näytti olevan liaton.

        Kaasari vuotaa?

        Polttoaineen lisäaineet mm. etanoli, mutta myös muut uudet aineet, syövät kumipintoja. Kaasarin tiivisteet voivat vuotaa tai kone muuten saada ilmaa kaasarin jälkeen.

        Vanhassa koneessa voi olla useita kohtia, jotka kaipaavat fiksausta. Yhteisvaikutus on sitten vaikkapa kuvatunlainen. Jokainen annettu neuvo on mahdollinen vikakohde.

        Onneksi bensakoneen osat ovat melko edullisia, vaikka vaihtaisi kaikkikin. Hukkaan se ei mene koska vaihto on edessä joka tapauksessa, säästyypähän uusilta ongelmista.


      • Bossu
        Varmaa ajoa kirjoitti:

        Kaasari vuotaa?

        Polttoaineen lisäaineet mm. etanoli, mutta myös muut uudet aineet, syövät kumipintoja. Kaasarin tiivisteet voivat vuotaa tai kone muuten saada ilmaa kaasarin jälkeen.

        Vanhassa koneessa voi olla useita kohtia, jotka kaipaavat fiksausta. Yhteisvaikutus on sitten vaikkapa kuvatunlainen. Jokainen annettu neuvo on mahdollinen vikakohde.

        Onneksi bensakoneen osat ovat melko edullisia, vaikka vaihtaisi kaikkikin. Hukkaan se ei mene koska vaihto on edessä joka tapauksessa, säästyypähän uusilta ongelmista.

        Vaihdoin tulppien johdot ja katkojan järjet. En ehtinyt ajaa lenkkiä, mutta kone kyllä starttasi paremmin kuin ennen 0-kelissä ja pysyi tyhjäkäynnillä heti käynnissä siis ilman kierrosten pumppaamista 2-3 tuhannessa, eli jotain häikkää kipinässä oli kyllä ollut.


    • Bossu

      Pääsitkö koskaan kokeilemaan venettäsi kunnon vauhdissa ?

      Hyvää Joulua
      terv. clasu

      • Keväällä vaihdoin vehkeeseen cranecamsin kärjettömän sytytyksen, puolan sekä tulppien ja puolan johdot. Kone suostuikin sitten starttaamaan, kun vaihdoin vielä tulpat. Olen ajanut pari useamman tunnin lenkkiä myös kylmällä kelillä eikä ole enää käyntiongelmia. Kone starttaa kylmänä paljon paremmin kuin ennen. Pari pienempää lisäongelmaa kyllä on tullut eteen. Pikkaisen vettä tippuu merivesikierrosta.

        Vetolaitteen (280) kun nostaa ylös ajettaessa matalaan rantaan, ei se aina tahdo laskeutua alas kun lähtee pois. Kun painaa nappia ylös, nousee vetolaite ylös, kun painaa alas, ei tapahdu mitään. Jalalla sen saa potkittua alas, mutta sitten ei toimi pakki, kun ei se lukitu alas. Seuraavana päivänä kun kokeilee, se toimii normaalilla tavalla myös alas. Siinä on sähköinen tiltti, ei trimmiä, joten käytän sitä vain tyhjäkäynnillä ylösnostettuna.


      • Moikka

        Mustassa laatikossa on mikrokatksija joka on sökö tai sitten sulake on hapettunut tai molemmat.

        terv.clasu


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      61
      4418
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

      https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      152
      3261
    3. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      49
      2544
    4. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

      Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      53
      2524
    5. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

      Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      110
      2235
    6. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      24
      1893
    7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

      Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      23
      1662
    8. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      30
      1626
    9. Mitä sinä mietit

      Mies?
      Ikävä
      169
      1530
    10. Metsästysmökki

      Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      36
      1265
    Aihe