Volvo aq145a pätkii

Bossu

Minulla on äskettäin hankittu otsikon mukainen kone 280-vetolaitteella. Eilen ajelin sillä yhteen saareen tunnin liukunopeudella 3900 kierroksella/min. Saaresta lähdin takaisin parin tunnin päästä, kaikki toimi normaalisti. Kolmen vartin ajon jälkeen alkoi esiintyä yhtäkkiä nykimistä, kierrokset hyppi alas n. 400 kierrosta. Kun ajoin venettä laituriin kone sammui tyhjäkäynnillä, eikä enää startannut, pyöri hyvin, muttei luvannutkaan. Aamulla kylmänä kone taas starttasi normaalisti. Minulle tuli tunne, että vika saattaisi olla sytytyksessä.

Mitä kannattaa tutkia? Katkojan kärjet? Kondensaattori? Saavutanko jotain etua, jos laitan kärjettömän sytytyksen tyyppiä Ignitor? Sytytystulpilla on ajettu n. 10 tuntia.

12

341

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bossu
      Veikkaan että sinulla on katkojan kärjet kuluneet niin paljon että ne ei enää aukene.
      Irroita siis yksi sytystulppajohto, laita siihen varatulppa, pyöritä konetta (vaatii kaksi henkilöä), ja katso tuleeko kipinää.Seuraavaksi tarkista katkojankärkien väli ja viilaa siellä mahdollisesti oleva piikki pois, säädä kärjet. En ole koskaan törmännyt kondensaattorivikaan !!!
      "Saavutanko jotain etua jos ...
      Saavutat sen edun että sytyksensäätö ja kärkienvaihto jää pois.Meillä on Ignitor V-8:ssa ja "kärkijä" ei ole tarvinnut säätää 10 vuoteen.

      Lykka Till Clasu

    • Koska lämpö vaikuttaa, niin vikana on todennöisesti yksi alla olevista:

      - jakajan kansi
      - pyörijä
      - puola
      - tulppien johdot
      - kondensaattori (ja kyllä, sekin voi hajota)

      • e-erkki

        Listastasi puuttuu polttoainepuoli.
        Ja aloittajan tarinasta se, jatkuiko ongelmat lämmettyä...


      • Bossu
        e-erkki kirjoitti:

        Listastasi puuttuu polttoainepuoli.
        Ja aloittajan tarinasta se, jatkuiko ongelmat lämmettyä...

        Ei ole sen jälkeen tullut ajettua, koitin vain startata aamulla, alkaa illat jo olla aika pimeitä töistä tultua. Koitan nyt saamieni vinkkien mukaan vaihtaa ne kärjet, ehkä voisi tulpan johdot myös vaihtaa. Ei tule noista vielä paljon kustannuksia. Jakajan kannen vian pitäisi vissiin ilmetä katselemalla? Puolan vaihdoin joskus autossa ja se kyllä auttoi vastaavan kaltaiseen vikaan. Siinä oli kyllä selkeä halkeama. Katsellaan sitten lisää, mitä vaihdetaan seuraavaksi, ellei ehdi talvi tulla.


      • Bossu kirjoitti:

        Ei ole sen jälkeen tullut ajettua, koitin vain startata aamulla, alkaa illat jo olla aika pimeitä töistä tultua. Koitan nyt saamieni vinkkien mukaan vaihtaa ne kärjet, ehkä voisi tulpan johdot myös vaihtaa. Ei tule noista vielä paljon kustannuksia. Jakajan kannen vian pitäisi vissiin ilmetä katselemalla? Puolan vaihdoin joskus autossa ja se kyllä auttoi vastaavan kaltaiseen vikaan. Siinä oli kyllä selkeä halkeama. Katsellaan sitten lisää, mitä vaihdetaan seuraavaksi, ellei ehdi talvi tulla.

        Se sytytysjärjestelmä kannattaa todella katsoa läpi.Tässä muutama vinkki.
        Käytä hyväksesi pimeyttä ja pientä peiliä.Käynnistä moottori kun on pimeää, tarkastele peilin avulla kaikkia sytysjothoja, tulet todennäkösesti näkemään ilotulituksen. Tämä tietää sytysjohtojen uusintaa keväällä. Mutta ekaks pitäisi selvittää mikä saa koneen sammumaan.

        terv.clasu


    • Onhan noita

      Virranjakajan akseli? Voisi olla aika vaihtaa koko mötikkä.

      Polttoaineen suodatin, jos tukossa, tekee alipaineen, polttoaine höyrystyy eikä kone lähde lämpimänä käyntiin. Pitäisi vaikuttaa ajamiseen niin, että jos ajaa hetken pienellä kaasulla, ottaa sen jälkeen enemmän kierroksia ja pudottaa uudelleen.

      • Bossu

        Suodattimen tarkistin, se näytti olevan liaton.


      • Varmaa ajoa
        Bossu kirjoitti:

        Suodattimen tarkistin, se näytti olevan liaton.

        Kaasari vuotaa?

        Polttoaineen lisäaineet mm. etanoli, mutta myös muut uudet aineet, syövät kumipintoja. Kaasarin tiivisteet voivat vuotaa tai kone muuten saada ilmaa kaasarin jälkeen.

        Vanhassa koneessa voi olla useita kohtia, jotka kaipaavat fiksausta. Yhteisvaikutus on sitten vaikkapa kuvatunlainen. Jokainen annettu neuvo on mahdollinen vikakohde.

        Onneksi bensakoneen osat ovat melko edullisia, vaikka vaihtaisi kaikkikin. Hukkaan se ei mene koska vaihto on edessä joka tapauksessa, säästyypähän uusilta ongelmista.


      • Bossu
        Varmaa ajoa kirjoitti:

        Kaasari vuotaa?

        Polttoaineen lisäaineet mm. etanoli, mutta myös muut uudet aineet, syövät kumipintoja. Kaasarin tiivisteet voivat vuotaa tai kone muuten saada ilmaa kaasarin jälkeen.

        Vanhassa koneessa voi olla useita kohtia, jotka kaipaavat fiksausta. Yhteisvaikutus on sitten vaikkapa kuvatunlainen. Jokainen annettu neuvo on mahdollinen vikakohde.

        Onneksi bensakoneen osat ovat melko edullisia, vaikka vaihtaisi kaikkikin. Hukkaan se ei mene koska vaihto on edessä joka tapauksessa, säästyypähän uusilta ongelmista.

        Vaihdoin tulppien johdot ja katkojan järjet. En ehtinyt ajaa lenkkiä, mutta kone kyllä starttasi paremmin kuin ennen 0-kelissä ja pysyi tyhjäkäynnillä heti käynnissä siis ilman kierrosten pumppaamista 2-3 tuhannessa, eli jotain häikkää kipinässä oli kyllä ollut.


    • Bossu

      Pääsitkö koskaan kokeilemaan venettäsi kunnon vauhdissa ?

      Hyvää Joulua
      terv. clasu

      • Keväällä vaihdoin vehkeeseen cranecamsin kärjettömän sytytyksen, puolan sekä tulppien ja puolan johdot. Kone suostuikin sitten starttaamaan, kun vaihdoin vielä tulpat. Olen ajanut pari useamman tunnin lenkkiä myös kylmällä kelillä eikä ole enää käyntiongelmia. Kone starttaa kylmänä paljon paremmin kuin ennen. Pari pienempää lisäongelmaa kyllä on tullut eteen. Pikkaisen vettä tippuu merivesikierrosta.

        Vetolaitteen (280) kun nostaa ylös ajettaessa matalaan rantaan, ei se aina tahdo laskeutua alas kun lähtee pois. Kun painaa nappia ylös, nousee vetolaite ylös, kun painaa alas, ei tapahdu mitään. Jalalla sen saa potkittua alas, mutta sitten ei toimi pakki, kun ei se lukitu alas. Seuraavana päivänä kun kokeilee, se toimii normaalilla tavalla myös alas. Siinä on sähköinen tiltti, ei trimmiä, joten käytän sitä vain tyhjäkäynnillä ylösnostettuna.


      • Moikka

        Mustassa laatikossa on mikrokatksija joka on sökö tai sitten sulake on hapettunut tai molemmat.

        terv.clasu


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      881
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      638
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe