Volvo aq145a pätkii

Bossu

Minulla on äskettäin hankittu otsikon mukainen kone 280-vetolaitteella. Eilen ajelin sillä yhteen saareen tunnin liukunopeudella 3900 kierroksella/min. Saaresta lähdin takaisin parin tunnin päästä, kaikki toimi normaalisti. Kolmen vartin ajon jälkeen alkoi esiintyä yhtäkkiä nykimistä, kierrokset hyppi alas n. 400 kierrosta. Kun ajoin venettä laituriin kone sammui tyhjäkäynnillä, eikä enää startannut, pyöri hyvin, muttei luvannutkaan. Aamulla kylmänä kone taas starttasi normaalisti. Minulle tuli tunne, että vika saattaisi olla sytytyksessä.

Mitä kannattaa tutkia? Katkojan kärjet? Kondensaattori? Saavutanko jotain etua, jos laitan kärjettömän sytytyksen tyyppiä Ignitor? Sytytystulpilla on ajettu n. 10 tuntia.

12

252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bossu
      Veikkaan että sinulla on katkojan kärjet kuluneet niin paljon että ne ei enää aukene.
      Irroita siis yksi sytystulppajohto, laita siihen varatulppa, pyöritä konetta (vaatii kaksi henkilöä), ja katso tuleeko kipinää.Seuraavaksi tarkista katkojankärkien väli ja viilaa siellä mahdollisesti oleva piikki pois, säädä kärjet. En ole koskaan törmännyt kondensaattorivikaan !!!
      "Saavutanko jotain etua jos ...
      Saavutat sen edun että sytyksensäätö ja kärkienvaihto jää pois.Meillä on Ignitor V-8:ssa ja "kärkijä" ei ole tarvinnut säätää 10 vuoteen.

      Lykka Till Clasu

    • Koska lämpö vaikuttaa, niin vikana on todennöisesti yksi alla olevista:

      - jakajan kansi
      - pyörijä
      - puola
      - tulppien johdot
      - kondensaattori (ja kyllä, sekin voi hajota)

      • e-erkki

        Listastasi puuttuu polttoainepuoli.
        Ja aloittajan tarinasta se, jatkuiko ongelmat lämmettyä...


      • Bossu
        e-erkki kirjoitti:

        Listastasi puuttuu polttoainepuoli.
        Ja aloittajan tarinasta se, jatkuiko ongelmat lämmettyä...

        Ei ole sen jälkeen tullut ajettua, koitin vain startata aamulla, alkaa illat jo olla aika pimeitä töistä tultua. Koitan nyt saamieni vinkkien mukaan vaihtaa ne kärjet, ehkä voisi tulpan johdot myös vaihtaa. Ei tule noista vielä paljon kustannuksia. Jakajan kannen vian pitäisi vissiin ilmetä katselemalla? Puolan vaihdoin joskus autossa ja se kyllä auttoi vastaavan kaltaiseen vikaan. Siinä oli kyllä selkeä halkeama. Katsellaan sitten lisää, mitä vaihdetaan seuraavaksi, ellei ehdi talvi tulla.


      • Bossu kirjoitti:

        Ei ole sen jälkeen tullut ajettua, koitin vain startata aamulla, alkaa illat jo olla aika pimeitä töistä tultua. Koitan nyt saamieni vinkkien mukaan vaihtaa ne kärjet, ehkä voisi tulpan johdot myös vaihtaa. Ei tule noista vielä paljon kustannuksia. Jakajan kannen vian pitäisi vissiin ilmetä katselemalla? Puolan vaihdoin joskus autossa ja se kyllä auttoi vastaavan kaltaiseen vikaan. Siinä oli kyllä selkeä halkeama. Katsellaan sitten lisää, mitä vaihdetaan seuraavaksi, ellei ehdi talvi tulla.

        Se sytytysjärjestelmä kannattaa todella katsoa läpi.Tässä muutama vinkki.
        Käytä hyväksesi pimeyttä ja pientä peiliä.Käynnistä moottori kun on pimeää, tarkastele peilin avulla kaikkia sytysjothoja, tulet todennäkösesti näkemään ilotulituksen. Tämä tietää sytysjohtojen uusintaa keväällä. Mutta ekaks pitäisi selvittää mikä saa koneen sammumaan.

        terv.clasu


    • Onhan noita

      Virranjakajan akseli? Voisi olla aika vaihtaa koko mötikkä.

      Polttoaineen suodatin, jos tukossa, tekee alipaineen, polttoaine höyrystyy eikä kone lähde lämpimänä käyntiin. Pitäisi vaikuttaa ajamiseen niin, että jos ajaa hetken pienellä kaasulla, ottaa sen jälkeen enemmän kierroksia ja pudottaa uudelleen.

      • Bossu

        Suodattimen tarkistin, se näytti olevan liaton.


      • Varmaa ajoa
        Bossu kirjoitti:

        Suodattimen tarkistin, se näytti olevan liaton.

        Kaasari vuotaa?

        Polttoaineen lisäaineet mm. etanoli, mutta myös muut uudet aineet, syövät kumipintoja. Kaasarin tiivisteet voivat vuotaa tai kone muuten saada ilmaa kaasarin jälkeen.

        Vanhassa koneessa voi olla useita kohtia, jotka kaipaavat fiksausta. Yhteisvaikutus on sitten vaikkapa kuvatunlainen. Jokainen annettu neuvo on mahdollinen vikakohde.

        Onneksi bensakoneen osat ovat melko edullisia, vaikka vaihtaisi kaikkikin. Hukkaan se ei mene koska vaihto on edessä joka tapauksessa, säästyypähän uusilta ongelmista.


      • Bossu
        Varmaa ajoa kirjoitti:

        Kaasari vuotaa?

        Polttoaineen lisäaineet mm. etanoli, mutta myös muut uudet aineet, syövät kumipintoja. Kaasarin tiivisteet voivat vuotaa tai kone muuten saada ilmaa kaasarin jälkeen.

        Vanhassa koneessa voi olla useita kohtia, jotka kaipaavat fiksausta. Yhteisvaikutus on sitten vaikkapa kuvatunlainen. Jokainen annettu neuvo on mahdollinen vikakohde.

        Onneksi bensakoneen osat ovat melko edullisia, vaikka vaihtaisi kaikkikin. Hukkaan se ei mene koska vaihto on edessä joka tapauksessa, säästyypähän uusilta ongelmista.

        Vaihdoin tulppien johdot ja katkojan järjet. En ehtinyt ajaa lenkkiä, mutta kone kyllä starttasi paremmin kuin ennen 0-kelissä ja pysyi tyhjäkäynnillä heti käynnissä siis ilman kierrosten pumppaamista 2-3 tuhannessa, eli jotain häikkää kipinässä oli kyllä ollut.


    • Bossu

      Pääsitkö koskaan kokeilemaan venettäsi kunnon vauhdissa ?

      Hyvää Joulua
      terv. clasu

      • Keväällä vaihdoin vehkeeseen cranecamsin kärjettömän sytytyksen, puolan sekä tulppien ja puolan johdot. Kone suostuikin sitten starttaamaan, kun vaihdoin vielä tulpat. Olen ajanut pari useamman tunnin lenkkiä myös kylmällä kelillä eikä ole enää käyntiongelmia. Kone starttaa kylmänä paljon paremmin kuin ennen. Pari pienempää lisäongelmaa kyllä on tullut eteen. Pikkaisen vettä tippuu merivesikierrosta.

        Vetolaitteen (280) kun nostaa ylös ajettaessa matalaan rantaan, ei se aina tahdo laskeutua alas kun lähtee pois. Kun painaa nappia ylös, nousee vetolaite ylös, kun painaa alas, ei tapahdu mitään. Jalalla sen saa potkittua alas, mutta sitten ei toimi pakki, kun ei se lukitu alas. Seuraavana päivänä kun kokeilee, se toimii normaalilla tavalla myös alas. Siinä on sähköinen tiltti, ei trimmiä, joten käytän sitä vain tyhjäkäynnillä ylösnostettuna.


      • Moikka

        Mustassa laatikossa on mikrokatksija joka on sökö tai sitten sulake on hapettunut tai molemmat.

        terv.clasu


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      89
      7627
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      105
      5522
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      266
      4738
    4. Haluun sua niin paljon

      ❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      48
      4662
    5. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      65
      3382
    6. Mitä palveluita mies..

      Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2768
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      58
      2447
    8. Olet oikeasti ollut

      Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2408
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

      Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2372
    10. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2244
    Aihe