Onnellisuuspillerit

Leski

Näissä äiti-lapsi-tappo jutuissa on viitattu masennuslääkkeiden käyttöön.
Lääkärit kirjoittavat suhthelposti lääkkeitä.
Sivuvaikutuksista ei puhuta paljoakaan. Ja niitä on paljon.
Tuntuu kammottavalta ajatella,että pitkään masentunut äiti on syönyt lääkkeitä,tullut raskaaksi,aiheuttanut ehkä lapselle vammoja.
Itse kärsii sivuvaikututuksena,aggressioista,peloista,itsemurha-ajatuksista ja tappamisajatuksista. Ja toteuttaa ne.
Näitä lääkkeitä pitäisi tutkia paremmin ja lääkäreiden entistä paremmin miettiä,kenelle niitä määrätään. Samoin,seurantaa pitäisi lisätä.
Sinne kotiin synnytyksen jälkeen pitää saada kotiapua. Äidin vointia myös seurattava,niinkuin vauvankin ja muiden lapsien.

172

293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Jahas, aloit sitten syyttämään lääketiedettä ja lääkäreitä lapsisurmista. On sulla murheet, oma lääkitys kohdillaan ?

      =DW=

      • Leski

        Viimeisessä lapsimurhatragediassa,äiti itse on kertonut,että kärsi loppuunpalamisen,valtavan työpaineen uuvuttamana. Yleensä tässävaiheessa
        määrätään pillereitä.
        Hän halusi pois oravanpyörästä.
        Muutti maalle,tapasi miehensä ja sai kaksi lasta.
        Ei voi mitenkään muuten käsittää lasten surmia,jos ei joku ole pahasti sekoittanut äidin pään.
        Epäilen vahvasti lääkitystä.
        Kun jäin leskeksi,minulle tarjottiin lääkitystä ahdistukseen.
        En niitä käyttänyt,mutta nukahtamislääkkeitä käytin ja käytän vieläkin tarpeen vaatiessa.
        Mitään muita lääkkeitä en käytä.
        Ap


      • demoni666
        Leski kirjoitti:

        Viimeisessä lapsimurhatragediassa,äiti itse on kertonut,että kärsi loppuunpalamisen,valtavan työpaineen uuvuttamana. Yleensä tässävaiheessa
        määrätään pillereitä.
        Hän halusi pois oravanpyörästä.
        Muutti maalle,tapasi miehensä ja sai kaksi lasta.
        Ei voi mitenkään muuten käsittää lasten surmia,jos ei joku ole pahasti sekoittanut äidin pään.
        Epäilen vahvasti lääkitystä.
        Kun jäin leskeksi,minulle tarjottiin lääkitystä ahdistukseen.
        En niitä käyttänyt,mutta nukahtamislääkkeitä käytin ja käytän vieläkin tarpeen vaatiessa.
        Mitään muita lääkkeitä en käytä.
        Ap

        Kaupungissahan tuo asuu. Tarotit ja muu hörhöily sen pään on sekoittanut.


      • ....åä
        demoni666 kirjoitti:

        Kaupungissahan tuo asuu. Tarotit ja muu hörhöily sen pään on sekoittanut.

        Niin minäkin luin, kunnan asunnossa.


      • Leski
        ....åä kirjoitti:

        Niin minäkin luin, kunnan asunnossa.

        Hän oli pitkin Eurooppaa työssä. Kun hän palasi Suomeen, Kuopio tuntui maalta.
        Ap


      • demoni666
        Leski kirjoitti:

        Hän oli pitkin Eurooppaa työssä. Kun hän palasi Suomeen, Kuopio tuntui maalta.
        Ap

        No mitä hän sitten teki työkseen ennen huuhaaseen sekoamista?


      • demoni666
        Leski kirjoitti:

        Hän oli pitkin Eurooppaa työssä. Kun hän palasi Suomeen, Kuopio tuntui maalta.
        Ap

        2010 perusterttu vaatealan yritys. Ei se uraohjuus kovin kauaa voinut kestää, kun opiskeli hörhöksi ja teki mukulatkin, nyt vuosi 2014.


    • siivoan

      Lääkkeitähän sitä syytettiin koulusurmissakin.

      Terveydenhoitaja käy lapsen kotona synnytyksen jälkeen. Kotiapua saa, jos hakee.

    • --------------------

      Totta on, masennus pillerit aiheuttaa joskus jopa syvempää masennusta kuin politilas olisi ilman pillereitä,
      sentaki pitääki korostaa yhteisöllisyyden tärkeyttä pitkään kestävää terapiaa yksinäisille masentuneille,
      koska masennus tulee juuri yksinäisyyden tunteesta,
      kaikki masennus ei ole fyysistä josten niitä voidaan hoitaa terapialla,
      vain muutamat psyykkiset sairastava tarvitsee vakituisen lääkityksen, koska on psyykkisiä sairauksi jota voi verrata fyysiseen sairauteen, koska joillaki ihmisillä puuttuu tärkeä aine osa veristä jota aivot tarvitsee jaksaakseen toimia normaalisti,
      siis samoin kuten sydän tautiset tarvivat vastaavasti vaiktuisen lääkityksen pysyäkkees hengissä,
      lääkkeitä ei pitäisi nuorelle ihmiselle kovinkaa herkästi määrätä ikinä, vaan aina ensin ottaa terapia asiakkaaksi, josta selviää todellinen syy miksi nuori oirehtii,
      enimmäskeen syy on yksinäisyys ja kiusatuksi ullut liian usein, eikä ole ystävää joka puolustaisi ja kannustaisi elämässä eteenpäin,
      suomessa on aivan liian paljon yksinäisyyttä,
      kannattaski paneutua syyhyn miksi nuoret ja aikuiset joutuvat yksinäisyyden kierteeseen,
      lääkkeillä ei yksinäisyyttä voi hoitaa,

      • Pirre*

        Niin, taitaa vaan olla halvempi ja helpompi järjestää resepti apteekkiin kuin kallis terapia, rahasta se on tämäkin asia lähtöisin, kuntayhtymiltä annetaan puitteet hoitotoimien hinnalle.


    • ajattelen-olen

      En lähde noin yksityiskohtaiseen arveluun asiasta, josta en mitään tiedä.
      Toivottavasti syyt ja seuraukset selkenevät.

    • ♡ Nainen Ihanainen ♡

      En ole lukenut, mitä kaikkea tästä asiasta on kirjoiteltu joten voi olla tämänkin joku jo maininnut.
      Nimittäin lehdistö, joka lypsää viimeisenkin roposen, jonka tällä jutulla irti saa.
      Lehdistön rummutuksella varmasti on vaikutusta siihen, että on tapahtunut nyt useampi tapaus, että äiti on surmannut lapsensa.
      Muistattehan kouluampumiset. Niitäkin oli muutama peräkkäin.
      Lehdistö nostaa, jos ei nyt sankariksi, niin ainakin julkkikseksi rikoksen tekijän. Sellainen huomio houkuttaa, joitakin ihmisiä samaistumaan tekijään ja innostumaan samaan rikokseen.

      • ...

        Jahas, aloit sitten syyttämään tiedotusvälineita lapsisurmista. On sulla murheet, mistäs muuten itse olet saanut tietosi, mitä auliisti jakeket ?

        =DW=


      • ----
        ... kirjoitti:

        Jahas, aloit sitten syyttämään tiedotusvälineita lapsisurmista. On sulla murheet, mistäs muuten itse olet saanut tietosi, mitä auliisti jakeket ?

        =DW=

        Olen minäkin ihmetellyt, kun ip-lehdet otsikoivat jatkuvasti Oulu-surmia, vaikkei niistä irtoa mitään uutta.


      • ...
        ---- kirjoitti:

        Olen minäkin ihmetellyt, kun ip-lehdet otsikoivat jatkuvasti Oulu-surmia, vaikkei niistä irtoa mitään uutta.

        Sellainen seikka. Laajempaa yhteiskunnallista merkitystä.

        Ei jaksa kirjoittaa tähän pitemmästi. Nuoriso-osastolla yks jamppa teki aloituksen tästä viimeisimmästä tapauksesta, syytti mediaa uutisoinista. Jovasti paheksui asiaa. Kommentoin sinne jonkin verran, totesin hyödyttömäksi.

        Kuitenkin kundi itse teki aiheesta aloituksen nettipalstalle ja jaksoi jauhaa siitä loputtomiin, samaten monet muut ja keskusteluhan meni siihen, miksi suoki24_ssä yleensäkin menee. Mutta ihmeesti ihmisiä trakediat kiinnostavat ja se on hyvä asia.

        Pulun tapauksesta sen berran ainutlaatuinen tapahtuma suomessa, se sinällään kiinnostava. Mutta etenkin siihen liittyvät muut seikat. Miten lie mahdollista, että tuollaista yleensä pystyy tapahtumaan, mitä lie äidille tapahtunyut ja miksi, etenkin, miksi hitossa asiaa ei kukaan ollut huomannut aiemmin, sitäpaitsi, ei media keksi otsikoita, se kirjoittaa asioista. Lehdet täynnä mopopoikien sakkoja tai autokolareita, pitäisikö niistäkin vaieta, koska ne voivat lietsoa joissain kehnoa ajotapaa?

        Hunkkimaisesti linkki nuoriso-palstalle:

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12983877

        =DW=


      • ♡ Nainen Ihanainen ♡
        ... kirjoitti:

        Jahas, aloit sitten syyttämään tiedotusvälineita lapsisurmista. On sulla murheet, mistäs muuten itse olet saanut tietosi, mitä auliisti jakeket ?

        =DW=

        @...

        "mistäs muuten itse olet saanut tietosi, mitä auliisti jakeket ?"

        Kukas sulle on suonut palstakingin aseman, jota aktiivisesti harjoitat kertomalla, mistä saa keskustella ja mistä ei ja miten pitää päivät yöt seurata kuten sinä kaikki osastot, koska sun mielestä keskustella saa kustakin asiasta vain yhdellä palstalla.
        Ja voi, voi, kun
        "Nuoriso-osastolla yks jamppa teki aloituksen tästä viimeisimmästä tapauksesta"


    • sitroen.

      Sain joskus parikymmentä vuotta sitten viikon onnellisuuspillerikuurin sopimattoman nukahtamislääkkeen (Tenox) sivuvaikutuksena tulleen rauhattomuuden vuoksi. Ja toisenmerkkisen nukahtamislääkkeen reseptin.
      Oli ne kummallisia pillereitä! Vaikka joku juttu meni täysin pieleen niin, että olisi normaalisti hatuttanut niin maan -keleesti, niin silloin vain nauratti. Pillerien merkkiä en muista ja tehoainetta en tiedä.

      • hyvät tropit

        Ompa mielenkiintoista...
        Minäkin olen saanut onnellisuuspillereitä!
        Lääkäri antoi niitä vahingossa vatsavaivoihin.
        Hyvin tehosivat:
        Aina kun tuli tortut housuihin, niin minua vain alkoi naurattamaan.


      • ent. siivoojaparka

        Minkähänlainen naurunräksätys siitä sitten kuuluisi, jos minä vetäisin onnellisuuspillereitä naamaani. Meinaa olla nauru liian herkässä muutenkin.

        Periaatteessa olen kaikkia pillereitä vastaan, etenkin mielialapillereitä. Kyllä elämä pitäisi pystyä ottamaan vastaan sellaisena kuin se tulee ilman, että mitään tunteitaan turrutetaan pillereillä. Eri juttu sitten, jos on varmaksi todettu joku aivoissa oleva sairaus, onhan niitä moniakin sellaisia, että voi olla itselleen ja ympäristölleen vaarallinen. Liian helposti tehdään nykyisin esim. diagnoosi, että jollakin on ADHD ja aletaan hoitamaan sitä pillereillä jo nuorella iällä, enimmäkseen aivan turhaan. Joku saattaa vain olla perusluonteeltaan vähän toisia vilkkaampi ja häälyvämpi. Tunnen moniakin sellaisia ja he olisivat pilalla, jos heitä alettaisiin tasoittamaan pillereillä. Olisi tylsää, jos kaikki olisivat tasaisen tasapainoisia.
        Särkylääkkeitäkään en edes muista koska olisin viimeksi ottanut sen puolikkaan pillerin. Ehkä hammassärkyyn vuosia sitten. Jos joskus mihin sattuu, niin uteliaisuus vaatii kuulostelemaan, miten paljon se sattuu ilman särkylääkettä. Sama mielialan kanssa. Alhaalla on käyty, mutta aina siitä on noustu omin voimin tai jonkun toisen avulla ihan ilman pillereitä tai muita huumeita.


      • hyvät tropit kirjoitti:

        Ompa mielenkiintoista...
        Minäkin olen saanut onnellisuuspillereitä!
        Lääkäri antoi niitä vahingossa vatsavaivoihin.
        Hyvin tehosivat:
        Aina kun tuli tortut housuihin, niin minua vain alkoi naurattamaan.

        joo toi teksti oli meidän
        viimekesän kesäteatteri näytelmästä
        pikkusen muunneltuna.


      • .....
        tiinainen kirjoitti:

        joo toi teksti oli meidän
        viimekesän kesäteatteri näytelmästä
        pikkusen muunneltuna.

        Tuo vitsihän on ikivanha.


    • €--

      Ei pillereissä ole vika vaan niitten käyttäjissä.
      On lääkkeitä joka lähtöön jopa onnen pilleritä, ehkäsyistä potenssiin särkyyn jne.

      • Hyvä kommentti. Olen samaa mieltä.


    • .mollis

      Minusta tuntuu, että lääkärit diagnosoivat liian hätäisesti ja tulee väärä lääkitys.
      En ota varsinaisesti kantaa onko lääkityksillä ollut osuutta edellä mainituissa tapauksissa, kun en tiedä sen tarkemmin.

      • .Siilimuori

        Paljon mahdollista. Ja millaisen lääkityksen voi aloittaa kahden pienen lapsen äidille, joka mahdollisesti vielä imettää lastaan. Vaikeinta varmaan arvioida lyhyen käynnin perusteella, milloin ihminen on sairaalahodon tarpeessa. Eli pelkkä mtt:ssä käynti ja pilleri ei yksin riitä.


      • ent. siivoojaparka

        Lääkärit valitsevat sen heille helpoimman oikotien ja määräävät pillereitä ottamatta selvää oireiten syystä. Ja seuraava potilas...


      • .Siilimuori
        ent. siivoojaparka kirjoitti:

        Lääkärit valitsevat sen heille helpoimman oikotien ja määräävät pillereitä ottamatta selvää oireiten syystä. Ja seuraava potilas...

        Itseään arvostava lääkäri ei valitse, huono kello kauas kuuluu nääs :). Mutta ei ole helppoa olla lääkärinkään selvännäkijä.


    • Mieli ja sen sairaudet ei ole oikein vielä ihmisillä hanskassa, ei ole vielä tieteelläkään. Lisäksi koko systeemistä on tehty niin hankala raskas, jos on burn out tai masennus päällä, ei meinaa jaksaa. Olen kerran käynyt tämän prosessin läpi, ja voin kertoa että ei ole ihan helppoa. Siinä vaiheessa kun sinulla on vähiten voimia, pitää soittaa terkkariin ja ylipuhua hoitajaa että tarvitset ajan lääkärille. Sellaiselle, joka noin pääsääntöisesti hoitaa flunssapotilaita. Jos sanot että haluat jatkohoitoa, saat luvan odottaa muutaman viikon, paikkakunnasta varmaan riippuen.

      Olen samaa mieltä pillereistä siinä mielessä, että jos elämäntilanne jatkuu samana niiden ennen kuin niiden jälkeen, ei niiden popsiminen auta mitään. Ne auttaa jaksamaan sängystä ylös aamuisin, ja siihen saamattomuuteen ja voimattomaan tunteeseen. Mutta jos ihminen ei sen kuurin aikana tee mitään muutoksia elämässään, vaan jatkaa sitä samaa elämää joka johti masennukseen, niin sama tuhoisuus vain jatkuu ja syvenee entisestään. Sanoin jo toisessa ketjussa että hoitamaton voi johtaa psykoosiin. Se on se tila missä ihminen noin yleensä tekee tosi typeriä päätöksiä, riistää henkensä, tai niin kuin tässä harvinaisessa tapauksessa, jonkun muun hengen. Paitsi psykooseja, ihminen voi myös sairastua johonkin muuhun, pysyvämpään. Paniikkihäiriöön esim.

      Meillä ei oikein ole taho Suomessa joka voisi tulla ja muuttaa jonkun elämän suuntaa. Joka arvioi sun avioliittoa, pitääkö siellä pysyä vai ei. Onko yrittäjyys sun juttusi, vai pitäisikö luovuttaa. Katsoo että saat uuden suunnan ja pääset pois siitä tilanteesta joka sairastuttaa.
      Ei tässä voi pillereitä syyttää. Ne ovat auttaneet jaksamaan.
      Ei voi lääkäreitä syyttä. Se on heidän toimivaltansa ulkopuolella.
      Ei omaisiakaan voi syyttää. Heillä on taatusti myös ollut yhtä helvettiä.
      Eikä se sekopään oma vikakaan oikein ole, hän on tuskin ollut hyvässä hapessa kun tekonsa on tehnyt.
      Mediaa on aivan turha syyttää, hehän kertovat vasta jälkeenpäin asioista. Ja ihan hyvä että se saa ihmisiä tuntemaan, avaamaan silmät siitä miten voi käydä kun käy oikein huonosti.

      Ei ole syyllisiä.

      Olen joskus nähnyt keskustelun siitä, pitäisikö kouluissa aloittaa opetusta elämän hallinnasta. Se on minusta hieno idea.

      • Leski

        Kuopion tapauksessa on ilmeisesti kyseessä Bipolaarinen mielialahäiriö.
        Siinä mania ja masennus vuorottelevat.
        Tämä sairaus on hyvin pitkälti periytyvä. Psykoosista täällä jo kirjoitettiinkin. Tila on erittäin vaarallinen,niinkuin ollaan luettu.
        Ihminen on niin sairas,että ei tajua tekoansa,ainakaan sillähetkellä. Myöhemmin kylläkin.
        Äidillä oli myös kiinnostus Reikihoitoihin.
        Tässä on/oli vaarana myös harhat/ demonit.
        Mutta kuka on se lääkäri tai henkilö,joka sanoo mielentetveyspotilaalle,että älä tee lapsia. Tai osaa tulkita,milloin viedä hoitoon,oikeastaan pakkohoitoon.
        Ihmisestä ei näy välttämättä ulospäin mitään merkkejä.
        Nyt ystävät syyttävät itseään,miksi en tehnyt niin ja niin.
        En usko,että kukaan olisi pystynyt estämään tätä tragediaa.
        Ainoastaan pakkohoito,ja sitä ei toteuta heppoisin perustein.
        Ap

        Ap


      • .Siilimuori
        Leski kirjoitti:

        Kuopion tapauksessa on ilmeisesti kyseessä Bipolaarinen mielialahäiriö.
        Siinä mania ja masennus vuorottelevat.
        Tämä sairaus on hyvin pitkälti periytyvä. Psykoosista täällä jo kirjoitettiinkin. Tila on erittäin vaarallinen,niinkuin ollaan luettu.
        Ihminen on niin sairas,että ei tajua tekoansa,ainakaan sillähetkellä. Myöhemmin kylläkin.
        Äidillä oli myös kiinnostus Reikihoitoihin.
        Tässä on/oli vaarana myös harhat/ demonit.
        Mutta kuka on se lääkäri tai henkilö,joka sanoo mielentetveyspotilaalle,että älä tee lapsia. Tai osaa tulkita,milloin viedä hoitoon,oikeastaan pakkohoitoon.
        Ihmisestä ei näy välttämättä ulospäin mitään merkkejä.
        Nyt ystävät syyttävät itseään,miksi en tehnyt niin ja niin.
        En usko,että kukaan olisi pystynyt estämään tätä tragediaa.
        Ainoastaan pakkohoito,ja sitä ei toteuta heppoisin perustein.
        Ap

        Ap

        Aivan. M1-lähetteen kirjoittamiseen pitää olla varmat näytöt.
        Synnytyjsen jälkeiseen masennukseen pitäisi kiinnittää entistä enemmän huomitota.


      • ent. siivoojaparka
        Leski kirjoitti:

        Kuopion tapauksessa on ilmeisesti kyseessä Bipolaarinen mielialahäiriö.
        Siinä mania ja masennus vuorottelevat.
        Tämä sairaus on hyvin pitkälti periytyvä. Psykoosista täällä jo kirjoitettiinkin. Tila on erittäin vaarallinen,niinkuin ollaan luettu.
        Ihminen on niin sairas,että ei tajua tekoansa,ainakaan sillähetkellä. Myöhemmin kylläkin.
        Äidillä oli myös kiinnostus Reikihoitoihin.
        Tässä on/oli vaarana myös harhat/ demonit.
        Mutta kuka on se lääkäri tai henkilö,joka sanoo mielentetveyspotilaalle,että älä tee lapsia. Tai osaa tulkita,milloin viedä hoitoon,oikeastaan pakkohoitoon.
        Ihmisestä ei näy välttämättä ulospäin mitään merkkejä.
        Nyt ystävät syyttävät itseään,miksi en tehnyt niin ja niin.
        En usko,että kukaan olisi pystynyt estämään tätä tragediaa.
        Ainoastaan pakkohoito,ja sitä ei toteuta heppoisin perustein.
        Ap

        Ap

        Jotenkin vielä menee ymmärrykseen, jos toinen tai toinen vanhemmista saa mielenhäiriön.

        Sellainen se laittaa ihmettelemään mistä on kysymys, kun kumpikin vanhemmista päättää harkitusti häipyä kaikkien neljän lapsensa kanssa tästä maailmasta, tiivistää ikkunat ja ovet kun lapset on suukoteltu nukkumaan, avaa kaasuhanat ja menee itse vuoteeseen odottamaan kuolemaa. Yksi lapsista oli lasteni koulukaveri, eikä heistä ulospäin huomannut, että mitään olisi ollut vialla.


      • .Siilimuori
        ent. siivoojaparka kirjoitti:

        Jotenkin vielä menee ymmärrykseen, jos toinen tai toinen vanhemmista saa mielenhäiriön.

        Sellainen se laittaa ihmettelemään mistä on kysymys, kun kumpikin vanhemmista päättää harkitusti häipyä kaikkien neljän lapsensa kanssa tästä maailmasta, tiivistää ikkunat ja ovet kun lapset on suukoteltu nukkumaan, avaa kaasuhanat ja menee itse vuoteeseen odottamaan kuolemaa. Yksi lapsista oli lasteni koulukaveri, eikä heistä ulospäin huomannut, että mitään olisi ollut vialla.

        Joskus kulemma käy niinkin että vanhemmat menevät psykoosiin yhtä-aikaa. Lienee harvinaista kuitenkin. Toinen menee mukaan otisen harhoihin.


      • bläski
        Leski kirjoitti:

        Kuopion tapauksessa on ilmeisesti kyseessä Bipolaarinen mielialahäiriö.
        Siinä mania ja masennus vuorottelevat.
        Tämä sairaus on hyvin pitkälti periytyvä. Psykoosista täällä jo kirjoitettiinkin. Tila on erittäin vaarallinen,niinkuin ollaan luettu.
        Ihminen on niin sairas,että ei tajua tekoansa,ainakaan sillähetkellä. Myöhemmin kylläkin.
        Äidillä oli myös kiinnostus Reikihoitoihin.
        Tässä on/oli vaarana myös harhat/ demonit.
        Mutta kuka on se lääkäri tai henkilö,joka sanoo mielentetveyspotilaalle,että älä tee lapsia. Tai osaa tulkita,milloin viedä hoitoon,oikeastaan pakkohoitoon.
        Ihmisestä ei näy välttämättä ulospäin mitään merkkejä.
        Nyt ystävät syyttävät itseään,miksi en tehnyt niin ja niin.
        En usko,että kukaan olisi pystynyt estämään tätä tragediaa.
        Ainoastaan pakkohoito,ja sitä ei toteuta heppoisin perustein.
        Ap

        Ap

        Bipolaari on ememmänkin vaarallinen itselleen.


    • Viimeisimmät huhut kertovat että sisä-syntyinen psykoosi saattaa muuttaa mahan
      nesteet siten että Psykoosi-lääkkeen kapseli hajoaa jo suussa, ja ihminen alkaa
      syytää Männyn-tuoksuista soopaa.
      Soopan tuoksu saa auttavan lääkärin mielen harhailemaan Hawaijille tms.
      On kuultu tapauksista, joissa lääkärin jätetty perhe on laittanut pystyyn CoCa-
      bileet.
      Jokainen oli hukkunut uima-altaaseen.
      Paitsi yksi.
      Hän löytyi kaivosta.
      Tuonlainen "tohtori" on joskus helppoa huomata.
      Niin palstoilla kuin teeveessäkin.
      Olkaamme siis valppaina.
      Seuratkaa tarkoin heidän käyttämiään lempi-nimiä.


      H.

    • eppu2

      Lääkkeet ovat hyvä apu oikein käytettynä.
      Ei ole lääkettä, ettei mahdollisia sivuvaikutuksia ole, useimmiten useita.
      Ihminen reagoi myös hyvin eri tavalla.
      Joku ei vaikuta toiselle mitään ja toinen saattaa vaikka saada enemmän sivuvaikutuksia, kuin hyötyä.
      Lääkehoito on (pitäisi olla) aina yksilöllistä säätämistä.
      Ei ole olemassa mitään; lääkkeet paha / lääkkeet hyvä asiaa.
      Mitä tulee diagnoosien tekemiseen, ne on syytä jättää ammattilaisille, heillekin se on joskus kyllin vaikeaa.
      Eri ihmisillä myös oireilut samasta perussyystä voi olla hyvin erilaisia.
      Kotona lääkkeitä käyttävien tai heidän omaistensa pitäisi huolehtia, että niitä oikein käytetään ja myös, että tarpeellisuus tarkistetaan lääkärin kanssa, aika ajoin.
      Ellei ole kotihoidon piirissä, ei niitä kukaan tule katsomaan.

      • "eppu2"

        "Tuonlainen "tohtori" on joskus helppoa huomata.
        Niin palstoilla kuin teeveessäkin.
        Olkaamme siis valppaina.
        Seuratkaa tarkoin heidän käyttämiään lempi-nimiä."

        H.


    • bessie*

      Aloitukseen

      Masennus ja mukamasennus on kallis kansantautimme. Aiheuttaa varmaan itsemurhia, mutta muiden tappamista ei useinkaan voi (pelkällä) masennuksella tai uupumisella selittää. Synnytyksen jälkeinen masennuskaan ei välttämättä tarkoita sitä että äiti haluaisi olla erossa vauvastaan, saati tappaa tämän.

      Osa masentuneista vinkuu ja kinuaa lääkkeitä vaikka ei niitä oikeasti tarvitsisikaan ja pieni osa niitä tosiaan tarvitseekin ja niistä hyötyy. Kaikissa lääkehoidoissa punnitaan hyödyt ja haitat ja sopivaa lääkettä/annostusta joudutaan joskus etsimään pitkäänkin.

      Mihin "sinne kotiin" pitää synnytyksen jälkeen saada kotiapua? Jokaiseenko?!

      • Leski

        Kuopion tragediassa on sosiaali antanut lausunnon lehdelle,että perhe oli sosiaalin piirissä. Tätä lausuntoa ei olisi saanut antaa,koska heillä on vaitiolovelvollisuus. Äidin kuva,nimi,osoite,ystävän kertomus. Kaikki on ollut julkisesti luettavissa.
        AP


      • bessie*
        Leski kirjoitti:

        Kuopion tragediassa on sosiaali antanut lausunnon lehdelle,että perhe oli sosiaalin piirissä. Tätä lausuntoa ei olisi saanut antaa,koska heillä on vaitiolovelvollisuus. Äidin kuva,nimi,osoite,ystävän kertomus. Kaikki on ollut julkisesti luettavissa.
        AP

        ?

        Ei kai sitä lausuntoa ennen lasten murhaamista annettu?


      • dääm15
        Leski kirjoitti:

        Kuopion tragediassa on sosiaali antanut lausunnon lehdelle,että perhe oli sosiaalin piirissä. Tätä lausuntoa ei olisi saanut antaa,koska heillä on vaitiolovelvollisuus. Äidin kuva,nimi,osoite,ystävän kertomus. Kaikki on ollut julkisesti luettavissa.
        AP

        Ei olisi juririsesti saanutkaan antaa lausuntoa, mutta ilmeisesti tuskaantuneena antanut, koska lasua syyllistetään helposti.


      • -.,
        dääm15 kirjoitti:

        Ei olisi juririsesti saanutkaan antaa lausuntoa, mutta ilmeisesti tuskaantuneena antanut, koska lasua syyllistetään helposti.

        Anteex, mutta mikä on lasu?


    • dääm15

      Lastensuojelu.

      • -.,

        Kiitos.


    • sitäseon

      Julkisuus mitä mediassa monasti revitään ihmisestä ajattelematta mitä se tuo tullessaan esim. Auerin jutussa ei vieläkään tiedetä mikä ja minkälainen on lopullinen totuus, syytettynä oleminen voi olla vaikeampaa kuin vankeus.
      Aloituksen käsittelemä asia on monitahoinen ilman vastausta.

      • Leski

        sitäseon:
        Miksi sinä mainitset Auerin nimen? Ei häntä ole tuomittu joka oikeusasteessa.
        Ap


    • Surun 1

      On helppo leuhkia,mutta mitä sitten jos "kolahtaa" omaan perheyhteisöön.

      • Leski

        Äiti on voinut pahoin pidemmän aikaa. Missä se perheyhteisö oli?
        Miksi kukaan ei huomannut mitään?
        Miksi kukaan ei auttanut?
        Onko niin,että sukulaiset ovat mukana,kun menee hyvin ja on korkea virka ja palkka.
        Kun ihminen putoaa korkealta ja kovaa,ei enää välitetä eikä arvosteta.
        Kukapa kylän raitilla kertoo,että tyttärelläni menee tosi huonosti. Ei kukaan.
        Lakaistaan roskat maton alle.
        Ap


    • demeter1

      Onnellisuuspillereistä ei oikeastaan ole mitään uutta sanottavaa, sellaista, mitä joku ei olisi jo sanonut tässä ketjussa.

      Keskustelussa paheksuttiin, aika ikävästi aloittajan henkilöä vastaan hyökäten. ja aplodien saattelemana, tapaa, jolla hän käsitteli koko maata kuohuttanutta lastensurmatapausta.

      Ajattelen, että meidän palsta nyt on aika pieni foorumi ja sen merkitystä ei kannata yliarvioida. Ja kun osaston otsikko on 60 , harva ulkopuolinen tänne taitaa eksyä. Eli jos täällä jotakin kuohuu, laineet eivät välttämättä ulotu vesilasia korkeammalle.

      Juoruilu, leuhkiminen tiedoilla ? Itse en näe asiaa noin.
      Ainakin minulle on luontaista, että jos jokin asia kuohuttaa tai koskettaa, yritän tutustua siihen lähemmin, etsiä siitä tietoa, jotta voisin luoda jonkinlaista kokonaiskuvaa, jotta voisin ymmärtää, tai todeta, että en ymmärrä.

      En siis näe isona rikkeenä sitäkään, että surmaajaäidin nimi mainittiin - täältähän se on selville saatu - ja se on siis jossakin määrin julkista tietoa. Ja kuka muistaa nimen, vaikka sen kuuleekin ?

      Eikä mielialalääkkeiden haittavaikutuksista puhuminen ja niiden yhdistäminen erilaisiin surmatöihin ole mitenkään uutta. Sitähän nyt on pohdittu pitkään muuallakin.
      Niin, että mikä tästä ketjusta nyt tekin niin inhan, että poistoon joutaisi ?

      • demeter1

        Jaa. Luotsi onkin nopea. Pahimmat herjaukset on poistettu, ja se nimi, joka nyt herätti niin voimakasta paheksuntaa...
        Siistiltä näyttää - eikä mitään merkittävää menetetty, kait...


      • demeter1 kirjoitti:

        Jaa. Luotsi onkin nopea. Pahimmat herjaukset on poistettu, ja se nimi, joka nyt herätti niin voimakasta paheksuntaa...
        Siistiltä näyttää - eikä mitään merkittävää menetetty, kait...

        "demeter"

        Tässä on yksi kunnian-arvoisien vanhempien palsta.
        Kaiken-laista kirjoittavat.
        Sentään ovat he asian-tuntijoita.
        Minua ainakin inhottaisi, jos joutuisin tuolta jotain siteeraamaan "asian-
        tuntijaa" näytellen.
        Minä kun olen vain pahainen viikon-loppu-isä.
        Hunkkimaisesti

        http://www.vanhemmat.com/phpbb/viewtopic.php?t=8014

        H.


      • demeter1
        hunksz kirjoitti:

        "demeter"

        Tässä on yksi kunnian-arvoisien vanhempien palsta.
        Kaiken-laista kirjoittavat.
        Sentään ovat he asian-tuntijoita.
        Minua ainakin inhottaisi, jos joutuisin tuolta jotain siteeraamaan "asian-
        tuntijaa" näytellen.
        Minä kun olen vain pahainen viikon-loppu-isä.
        Hunkkimaisesti

        http://www.vanhemmat.com/phpbb/viewtopic.php?t=8014

        H.

        Heh, minäpä olin nopeampi, vaikka en nörtti olekaan, hunksi.

        Tutuistuin noihin sivuihin jo eilen. olen katsos kiinnostunut ihmisistä ja ihmismielestä, myös siitä pimeästä puolesta, minkä olemassaolon ihmiset mielellään kieltävät...


      • demeter1 kirjoitti:

        Heh, minäpä olin nopeampi, vaikka en nörtti olekaan, hunksi.

        Tutuistuin noihin sivuihin jo eilen. olen katsos kiinnostunut ihmisistä ja ihmismielestä, myös siitä pimeästä puolesta, minkä olemassaolon ihmiset mielellään kieltävät...

        "demeter"

        Noh, kyllähän minä TIETENKIN sen tiesin.
        Sinä kun olet aina niin tarkka kaikessa :)

        Mutta tuonne tosi-puoleen...
        Minkä-laisen palstan loisit, jos sen nimi olisi "vanhemmat...jotain"
        Ennen-vanhaan se olisi varmaan ollut helppoa.
        Mutta minä en ainakaan osaisi laittaa vanhemmuus-aloitusta omalle suku-
        polvelleni.

        "Olen etsinyt ompelijaa, jolla olisi viimeisin osaaminen San Franciscon Hight
        Ashburyn tämän-vuoden luomuksiin lapsille.
        Lapseni täyttää vuoden ensi kuussa..."

        Tavallaan saatan hyväksyä että huumeissa tapetaan, niin itseään kuin toisiakin.
        Mutta en oikein sitä että tapetaan koska mies menee tienaamaan.

        luv

        yH.


      • demeter1
        hunksz kirjoitti:

        "demeter"

        Noh, kyllähän minä TIETENKIN sen tiesin.
        Sinä kun olet aina niin tarkka kaikessa :)

        Mutta tuonne tosi-puoleen...
        Minkä-laisen palstan loisit, jos sen nimi olisi "vanhemmat...jotain"
        Ennen-vanhaan se olisi varmaan ollut helppoa.
        Mutta minä en ainakaan osaisi laittaa vanhemmuus-aloitusta omalle suku-
        polvelleni.

        "Olen etsinyt ompelijaa, jolla olisi viimeisin osaaminen San Franciscon Hight
        Ashburyn tämän-vuoden luomuksiin lapsille.
        Lapseni täyttää vuoden ensi kuussa..."

        Tavallaan saatan hyväksyä että huumeissa tapetaan, niin itseään kuin toisiakin.
        Mutta en oikein sitä että tapetaan koska mies menee tienaamaan.

        luv

        yH.

        Moni asia tässä ajassa menee minulla yli hilseen. (hunksi) Siksipä tässä ei juuri muuta voi kuin seurailla ja ihmetellä.

        Tä ? Onko sinulla nyt jotakin sisäpiirin tietoa, jota vilauttelet "tapetaan, kun mies menee tienaamaan" kun tuolla ylempänä vähän paheksuit niitä, jotka "uutta tietoa" esittivät ?
        Vai pitääkö taas tulkita symbolisesti ?


      • demeter1 kirjoitti:

        Moni asia tässä ajassa menee minulla yli hilseen. (hunksi) Siksipä tässä ei juuri muuta voi kuin seurailla ja ihmetellä.

        Tä ? Onko sinulla nyt jotakin sisäpiirin tietoa, jota vilauttelet "tapetaan, kun mies menee tienaamaan" kun tuolla ylempänä vähän paheksuit niitä, jotka "uutta tietoa" esittivät ?
        Vai pitääkö taas tulkita symbolisesti ?

        "demeter"

        Kyllä minä ihan oma-kohtaisesta asiasta kirjoitin.
        Minä kuvitan paljon kirjoituksiani.
        Vaan en koskaan pelkästä päästäni.
        Minäkin sain paljon kuittauksia lapsi-aikoinani.
        "Sä et oo koskaan kotona..."

        Onneksi menivät vaimot vieraisiin, eivätkä alkaneet tappaa.
        Muuten kuin henkisesti.
        Miehiään näyttävät kaipailleen uutisten naiset.
        Uutisten mukaan.

        Symbolisesti tuus.

        yH.


      • bessie*

        "Ajattelen, että meidän palsta nyt on aika pieni foorumi ja sen merkitystä ei kannata yliarvioida. Ja kun osaston otsikko on 60 , harva ulkopuolinen tänne taitaa eksyä. Eli jos täällä jotakin kuohuu, laineet eivät välttämättä ulotu vesilasia korkeammalle."

        Ei kannata yliarvioida, mutta ei ole syytä aliarvioidakaan. Jos tämä "nyt on aika pieni foorumi", niin voisi olla paikallaan kysyä, että mistähän se johtuu... Eikös kuitenkin suuret ikäluokat ole juuri 60 ikäisiä?


      • demeter1
        bessie* kirjoitti:

        "Ajattelen, että meidän palsta nyt on aika pieni foorumi ja sen merkitystä ei kannata yliarvioida. Ja kun osaston otsikko on 60 , harva ulkopuolinen tänne taitaa eksyä. Eli jos täällä jotakin kuohuu, laineet eivät välttämättä ulotu vesilasia korkeammalle."

        Ei kannata yliarvioida, mutta ei ole syytä aliarvioidakaan. Jos tämä "nyt on aika pieni foorumi", niin voisi olla paikallaan kysyä, että mistähän se johtuu... Eikös kuitenkin suuret ikäluokat ole juuri 60 ikäisiä?

        Niin, suuria ikäluokkia ollaan, bessie, mutta koen, että kiinnostus meihin ei ole positiivisessa mielessä kovin suuri.

        Saadaanhan me täällä puhua keskenämme, mutta miten pitkälle äänemme täältä kuuluu ?

        Joku on ollut tietävinään, että aktiivikirjoittajia on tällä palstalla parisenkymmentä, jos toinen toisiamme kuuntelemme - mitä sitäkin voi joskus epäillä - se ei taida paljon "hyövätä", noin laajemmassa mielessä.


      • bessie*
        demeter1 kirjoitti:

        Niin, suuria ikäluokkia ollaan, bessie, mutta koen, että kiinnostus meihin ei ole positiivisessa mielessä kovin suuri.

        Saadaanhan me täällä puhua keskenämme, mutta miten pitkälle äänemme täältä kuuluu ?

        Joku on ollut tietävinään, että aktiivikirjoittajia on tällä palstalla parisenkymmentä, jos toinen toisiamme kuuntelemme - mitä sitäkin voi joskus epäillä - se ei taida paljon "hyövätä", noin laajemmassa mielessä.

        "Jos tämä "nyt on aika pieni foorumi", niin voisi olla paikallaan kysyä, että mistähän se johtuu... . Eikös kuitenkin suuret ikäluokat ole juuri 60 ikäisiä?"

        Varmasti löytyy toimivampia foorumeita jos ja kun haluamme että äänemme kuuluisi pitkälle, mutta siitä kulmasta en asiaa lähestynytkään.
        'Kysymykseni' olikin, että miksi tämä palsta ei houkuttele uusia kirjoittajia. Ajattelen, että kyllä täälläkin olisi syytä noudattaa tavanomaisia keskustelupalstojen tai mielipidesivujen 'hyviä tapoja'.


      • Demeter, minä pyysin poistoa yhdelle viestille kun Leski laittoi yhden nimen esille. Ja olen DW:n kanssa samaa mieltä että ihan kaikkia henkilökohtaisia juttuja ei tarttis nettiin tarjota. Voi olla että tämä 60 sivu on kohtalaisen pieni, mutta suomi24 ei. Se on hakukoneiden ystävä. Kun jotain googlaa löytyy myös mitä tänne on kirjoitettu, myös vuosia myöhemmin. Omista henkilökohtaisista jutuista voi jokainen kirjoittaa, mutta jos kirjoittaa vain muiden tarinoista, ja jopa vain sen minkä itse on kuullut, se on minusta pelkkää juoruilua. Ei muuta.

        Se on hieno ele että haluaa ymmärtää muita. Mutta kuten tässä tapauksessa, tuskin tekijä itsekään tietää mitä hänelle on tapahtunut, kai hän muuten olisi hakenut siihen apua. Voihan tietty joku ulkopuolinen saada paremman ja objektiivisemman kuvan, mutta onko mitään järkeä käydä ne asiat läpi julkisesti? Mitä se häntä tai hänen omaisia auttaa että Demeter tai Leski ymmärtää hänen historiansa? Minusta julkinen ruotiminen tekee heille pelkästään hallaa, ei yhtään mitään hyvää.

        Minusta silti hienoa että esim. pillereiden vaikutus elämään puidaan, ja Leski on vetänyt hyvin monta ketjua hankalista asioista.


      • Korppis*
        demeter1 kirjoitti:

        Jaa. Luotsi onkin nopea. Pahimmat herjaukset on poistettu, ja se nimi, joka nyt herätti niin voimakasta paheksuntaa...
        Siistiltä näyttää - eikä mitään merkittävää menetetty, kait...

        Demeter@ pahimmat herjat poistuneet niinkö. Oliko Eetun haastattelu herjaamista kai se oli sitten No jos kiinnostaa sen löytää netti Hesarista. Arka paikka ohjelman eilinen haastattelu.


      • demeter1
        Korppis* kirjoitti:

        Demeter@ pahimmat herjat poistuneet niinkö. Oliko Eetun haastattelu herjaamista kai se oli sitten No jos kiinnostaa sen löytää netti Hesarista. Arka paikka ohjelman eilinen haastattelu.

        Ai sekin poistettiin (korppis). En ehtinyt lukea, mutta Areenalta löytyi saman pojan tilitys...


      • demeter1
        hmp.f kirjoitti:

        Demeter, minä pyysin poistoa yhdelle viestille kun Leski laittoi yhden nimen esille. Ja olen DW:n kanssa samaa mieltä että ihan kaikkia henkilökohtaisia juttuja ei tarttis nettiin tarjota. Voi olla että tämä 60 sivu on kohtalaisen pieni, mutta suomi24 ei. Se on hakukoneiden ystävä. Kun jotain googlaa löytyy myös mitä tänne on kirjoitettu, myös vuosia myöhemmin. Omista henkilökohtaisista jutuista voi jokainen kirjoittaa, mutta jos kirjoittaa vain muiden tarinoista, ja jopa vain sen minkä itse on kuullut, se on minusta pelkkää juoruilua. Ei muuta.

        Se on hieno ele että haluaa ymmärtää muita. Mutta kuten tässä tapauksessa, tuskin tekijä itsekään tietää mitä hänelle on tapahtunut, kai hän muuten olisi hakenut siihen apua. Voihan tietty joku ulkopuolinen saada paremman ja objektiivisemman kuvan, mutta onko mitään järkeä käydä ne asiat läpi julkisesti? Mitä se häntä tai hänen omaisia auttaa että Demeter tai Leski ymmärtää hänen historiansa? Minusta julkinen ruotiminen tekee heille pelkästään hallaa, ei yhtään mitään hyvää.

        Minusta silti hienoa että esim. pillereiden vaikutus elämään puidaan, ja Leski on vetänyt hyvin monta ketjua hankalista asioista.

        Niin, hmp.f . Vaikuttaa siltä, että aika monet ovat tuota mieltä ja ilmeisesti myös ylläpito/luotsi, koska viestit on poistettu.
        Niin että tuskin tässä kovin isoa vahinkoa on päässyt tapahtumaan kenellekään.

        Ymmärtäisin, että surmaajarouvan läheiset ovat saaneet kriisiapua, joten eiköhän heidän traumaansa hoideta - niin hyvin kun sitä nyt hoitaa voidaan. En myöskään usko, että he ensimmäisenä tulevat meidän sivuille lukemaan, mitä heistä kirjoitetaan, pikemminkin suojautuvat julkisuudelta niin hyvin kuin se on mahdollista.

        Tällainen palstakeskustelu on mielestäni meidän keskeistä ja DW:n mukaan kukin itse vastaa siitä, mitä on kirjoittanut.
        Ja jos joku haluaa ketjun poistoon, sitä voi kai pyytää ?


      • demeter1 kirjoitti:

        Niin, hmp.f . Vaikuttaa siltä, että aika monet ovat tuota mieltä ja ilmeisesti myös ylläpito/luotsi, koska viestit on poistettu.
        Niin että tuskin tässä kovin isoa vahinkoa on päässyt tapahtumaan kenellekään.

        Ymmärtäisin, että surmaajarouvan läheiset ovat saaneet kriisiapua, joten eiköhän heidän traumaansa hoideta - niin hyvin kun sitä nyt hoitaa voidaan. En myöskään usko, että he ensimmäisenä tulevat meidän sivuille lukemaan, mitä heistä kirjoitetaan, pikemminkin suojautuvat julkisuudelta niin hyvin kuin se on mahdollista.

        Tällainen palstakeskustelu on mielestäni meidän keskeistä ja DW:n mukaan kukin itse vastaa siitä, mitä on kirjoittanut.
        Ja jos joku haluaa ketjun poistoon, sitä voi kai pyytää ?

        Demeter. ihmiset tappavat vastoin parempaa tietoa, todennäköisyys että ihmiset menevät myös nettiin vastoin parempaa tietoa taitaa olla vielä suurempi. Eikä vain nämä omaiset, vaan kaikki Suomen uteliaat, joita valitettavasti riittää.

        Mikä menee ensin, ihmisen uteliasuus vai halu suojella. Ehkä tuo on sellainen valinta, kummalle antaa voimansa, joka tulee siitä mitä on itse joutunut kokemaan. Onko elämässä tapahtunut jotain sellaista josta nousee suuri häpeä. Silloin sen tietää, että ainakaan sitä julkista puimista ei halua toisen käden tietojen kautta.


      • demeter1
        hmp.f kirjoitti:

        Demeter. ihmiset tappavat vastoin parempaa tietoa, todennäköisyys että ihmiset menevät myös nettiin vastoin parempaa tietoa taitaa olla vielä suurempi. Eikä vain nämä omaiset, vaan kaikki Suomen uteliaat, joita valitettavasti riittää.

        Mikä menee ensin, ihmisen uteliasuus vai halu suojella. Ehkä tuo on sellainen valinta, kummalle antaa voimansa, joka tulee siitä mitä on itse joutunut kokemaan. Onko elämässä tapahtunut jotain sellaista josta nousee suuri häpeä. Silloin sen tietää, että ainakaan sitä julkista puimista ei halua toisen käden tietojen kautta.

        Ymmärrän kyllä; (hmp.f) , että jos keskustelusta tulee pelkkää tirkistelyä tai inhalla herkuttelua, se ei palvele ketään, edes sitä, joka tahtoo näillä asioilla peilata omaa hyveellisyyttään.

        Ehkä luin ketjun ylimalkaisesti, kun minulle ei tullut mielikuvaa noista. Jokaisella kirjoittajalla on oma tyylinsä, tapa käsitellä asioita, eikä se aina ole kaikkien mieleen.

        Tuota valintaa uteliaisuuden ja suojelunhalun välillä en ihan ymmärrä. Uteliaisuus ja sitä kautta saatu tiedon saanti antaa
        minusta mahdollisuuden tehdä valintoja, joiden tietysti tulisi olla sellaisia, ettei lyötyä lyödä, eikä kenenkään taakkaa ehdoin tahdoin lisätä. Mutta kuten sanottu, en osaa tätä keskustelua pitää muuna kuin meidän täällä kirjoittavien tapana käsitellä vähän liian isoa asiaa.

        Omakohtaisesti koettu häpeä voi minusta toimia niinkin, että se opettaa tuntemaan ihmisluontoa: suuri osa ihmisistä tulee haaskalle, vatvoo toisten asioita, herkuttelee niillä, eikä sille oikein voi mitään.
        Toisten nahkoihin, pään sisälle, ei voi mennä ja kun oman historiansa pohjalta toimii, toimiiko silloinkaan välttämättä viisaasti ja toisen kannalta oikein ?


      • sitroen.
        hunksz kirjoitti:

        "demeter"

        Kyllä minä ihan oma-kohtaisesta asiasta kirjoitin.
        Minä kuvitan paljon kirjoituksiani.
        Vaan en koskaan pelkästä päästäni.
        Minäkin sain paljon kuittauksia lapsi-aikoinani.
        "Sä et oo koskaan kotona..."

        Onneksi menivät vaimot vieraisiin, eivätkä alkaneet tappaa.
        Muuten kuin henkisesti.
        Miehiään näyttävät kaipailleen uutisten naiset.
        Uutisten mukaan.

        Symbolisesti tuus.

        yH.

        Linkin viimeinen kommentti kertoikin paljon. Äiti mielenterveyssyistä eläkkeellä. Nähtävästi lääkehoito keskeytetty lapsen odotuksen ajaksi. Tähän vielä kundalinijoogat sun muut huuhaat, niin sekoaa siinä terveemmätkin kun noihin alkaa uskomaan. Avaisiko kundalinijooga mahdollisesti helpon tien demoneille?

        Oman lapseni psykopaattiäiti kulki tietämättäni spiritistipiireissä lapseni kanssa. Eron jälkeen alkoi lapsen säälimätön nälkäkuuri Tuusniemen sosiaalivirkailijoitten tieten ja hyväksymänä. Nuorena aikuisena painoindeksi oli 16,4 ja kaikki anorektikon piirteet näkyivät esimerkillisen hyvin, koko ulkonäkö muuttui täysin. Söi kyllä kun sai ruokaa ja ruoka tehosi, mutta ei ollut nälän tunnetta koskaan. Puutteellisen ravinnon ja spiritismimenojen takia joutui mielisairaalaan. Tila oli täysin sellainen, mistä jotkut kertovat kun demoni on mennyt asumaan henkilöön.
        Ei ole parantunut vieläkään, pilleripurkki kourassa kadulle, luulisin. Viimeisestä noin 10 vuodesta en tiedä mitään, ei pidä yhteyttä.
        Psykopaattiäiti osaa vakuuttavasti esiintyä kunniallisena ja sopivan uskovaisena kansalaisena. Naamiona terve mieli.

        Noista demoneista. Demonithan eivät halua paljastumisen pelossa, että heihin uskotaan.
        Tunsin kerran naisen, joka toisen naisen kanssa teki ouija-laudan ja kokeili spiritismiä. Miehet aluksi naureskelivat, mutta illan mittaan hymyt hyytyivät kun lasi liikkui ja tuli sellaisia vastauksia, joita en nyt ala kertomaan.
        Myöhemmin tämä rouva kokeili liikkuisiko se lasi hänellä yksinäänkin vaikka opin mukaan sen ei pitäisi liikkua. Ja lasihan liikkui! Kysyi, miksi ja vastaus oli: "Kun sinä olet antanut minun tulla itseesi". Siihen loppui kokeilut ja nyt vuosikymmeniä myöhemminkään ei uskalla edes lukea mitään asiaan liittyvää. Tulee hirveitä pelkotiloja...
        Niin, ja se tärkeä kysymys mihin demoni vastasi, toteutui ja vieläpä sillä tavalla kuin se kertoi. Lääketieteellinen syy paljastui myöhemmin.
        Tästä kaikesta on aikaa jo useampi vuosikymmen.

        Uskokaa mitä haluatte. Demonit eivät halua teidän uskovan heidän olemassoloonsa paljastumisen ja karkotuksen pelossa. Asiat silti ovat uskoi niihin joku tai ei.


      • demeter1 kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä; (hmp.f) , että jos keskustelusta tulee pelkkää tirkistelyä tai inhalla herkuttelua, se ei palvele ketään, edes sitä, joka tahtoo näillä asioilla peilata omaa hyveellisyyttään.

        Ehkä luin ketjun ylimalkaisesti, kun minulle ei tullut mielikuvaa noista. Jokaisella kirjoittajalla on oma tyylinsä, tapa käsitellä asioita, eikä se aina ole kaikkien mieleen.

        Tuota valintaa uteliaisuuden ja suojelunhalun välillä en ihan ymmärrä. Uteliaisuus ja sitä kautta saatu tiedon saanti antaa
        minusta mahdollisuuden tehdä valintoja, joiden tietysti tulisi olla sellaisia, ettei lyötyä lyödä, eikä kenenkään taakkaa ehdoin tahdoin lisätä. Mutta kuten sanottu, en osaa tätä keskustelua pitää muuna kuin meidän täällä kirjoittavien tapana käsitellä vähän liian isoa asiaa.

        Omakohtaisesti koettu häpeä voi minusta toimia niinkin, että se opettaa tuntemaan ihmisluontoa: suuri osa ihmisistä tulee haaskalle, vatvoo toisten asioita, herkuttelee niillä, eikä sille oikein voi mitään.
        Toisten nahkoihin, pään sisälle, ei voi mennä ja kun oman historiansa pohjalta toimii, toimiiko silloinkaan välttämättä viisaasti ja toisen kannalta oikein ?

        "demeter"

        "Tässä on yksi kunnian-arvoisien vanhempien palsta"

        Näen silkkana typeryytenä poistattaa mieli-pide.
        Poistattaa vain siksi, että itsestä ei tunnu kivalta.
        Varsinkaan silloin, kun asia on kaikkien tiedossa tai noudettavissa.
        Mielestäni poisto on silloin teko-pyhyyttä.
        Jotenkin kuin Vampyyri puraisisi toista kaulaan, koska hän imaisee Laskimosta
        eikä Valtimosta.
        On siinä raato-kärpäsellä aitio-paikka.
        Kuin olisi Kansallis-Teatterin katsomossa.

        yH.


      • ♡ Nainen Ihanainen ♡
        hunksz kirjoitti:

        "demeter"

        "Tässä on yksi kunnian-arvoisien vanhempien palsta"

        Näen silkkana typeryytenä poistattaa mieli-pide.
        Poistattaa vain siksi, että itsestä ei tunnu kivalta.
        Varsinkaan silloin, kun asia on kaikkien tiedossa tai noudettavissa.
        Mielestäni poisto on silloin teko-pyhyyttä.
        Jotenkin kuin Vampyyri puraisisi toista kaulaan, koska hän imaisee Laskimosta
        eikä Valtimosta.
        On siinä raato-kärpäsellä aitio-paikka.
        Kuin olisi Kansallis-Teatterin katsomossa.

        yH.

        @hunksz

        "Näen silkkana typeryytenä poistattaa mieli-pide." jne.

        Olen täysin samaa mieltä eikä se johdu siitä, että tykkäisin sinusta ☺


      • Pirre*
        demeter1 kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä; (hmp.f) , että jos keskustelusta tulee pelkkää tirkistelyä tai inhalla herkuttelua, se ei palvele ketään, edes sitä, joka tahtoo näillä asioilla peilata omaa hyveellisyyttään.

        Ehkä luin ketjun ylimalkaisesti, kun minulle ei tullut mielikuvaa noista. Jokaisella kirjoittajalla on oma tyylinsä, tapa käsitellä asioita, eikä se aina ole kaikkien mieleen.

        Tuota valintaa uteliaisuuden ja suojelunhalun välillä en ihan ymmärrä. Uteliaisuus ja sitä kautta saatu tiedon saanti antaa
        minusta mahdollisuuden tehdä valintoja, joiden tietysti tulisi olla sellaisia, ettei lyötyä lyödä, eikä kenenkään taakkaa ehdoin tahdoin lisätä. Mutta kuten sanottu, en osaa tätä keskustelua pitää muuna kuin meidän täällä kirjoittavien tapana käsitellä vähän liian isoa asiaa.

        Omakohtaisesti koettu häpeä voi minusta toimia niinkin, että se opettaa tuntemaan ihmisluontoa: suuri osa ihmisistä tulee haaskalle, vatvoo toisten asioita, herkuttelee niillä, eikä sille oikein voi mitään.
        Toisten nahkoihin, pään sisälle, ei voi mennä ja kun oman historiansa pohjalta toimii, toimiiko silloinkaan välttämättä viisaasti ja toisen kannalta oikein ?

        Mitä vaikenemisella on voitettu?


      • ♡ Nainen Ihanainen ♡ kirjoitti:

        @hunksz

        "Näen silkkana typeryytenä poistattaa mieli-pide." jne.

        Olen täysin samaa mieltä eikä se johdu siitä, että tykkäisin sinusta ☺

        "kattilainennainen"

        Humps.

        Kommenttini oli ihan toisenlaiselle muorille.
        Ilman ap. -piikkejä.

        H.


      • Pirre* kirjoitti:

        Mitä vaikenemisella on voitettu?

        "Pirre*"

        Shhh....
        Paljon typeryksiä kommentteineen.
        Olethan huomannut että typeryys lisääntyy typeryyksillä.

        H.


      • demeter1
        hunksz kirjoitti:

        "demeter"

        "Tässä on yksi kunnian-arvoisien vanhempien palsta"

        Näen silkkana typeryytenä poistattaa mieli-pide.
        Poistattaa vain siksi, että itsestä ei tunnu kivalta.
        Varsinkaan silloin, kun asia on kaikkien tiedossa tai noudettavissa.
        Mielestäni poisto on silloin teko-pyhyyttä.
        Jotenkin kuin Vampyyri puraisisi toista kaulaan, koska hän imaisee Laskimosta
        eikä Valtimosta.
        On siinä raato-kärpäsellä aitio-paikka.
        Kuin olisi Kansallis-Teatterin katsomossa.

        yH.

        Niin, hunksi. En halunnut tästä tehdä oikein/väärin-mittelyä ja suurin piirtein samaa mieltä olen poistoista.

        Valtaa täällä saa käyttää vain luotsi ja ylläpito ja heille voi ilmoittaa asiattomasta viestistä ja he toimivat harkintansa mukaan.
        Tietysti harmittaa, ellei ehkä hyvinkin mietitty ja kantapään kautta opittu näkemys saa vastakaikua tai tulee suorastaan diskatuksi, mutta niin se vain pakkaa olla elämässä.

        Milloinkas sinä hunksi saitkaan viimeksi vastakaikua omaan huutoosi ?
        Olisko ollut vuonna 1950, kun äitisi ei voinut olla vastaamatta äänekkääseen kannanottoosi..))


      • ♡ Nainen Ihanainen ♡
        hunksz kirjoitti:

        "kattilainennainen"

        Humps.

        Kommenttini oli ihan toisenlaiselle muorille.
        Ilman ap. -piikkejä.

        H.

        Ei ollut minunkaan kommenttini sinulle @hunksz .
        Olipa vaan mielipiteeni poistoihin noin yleisesti samansuuntainen kuin kirjoittamasi.
        Tälläkin suomi24-portaalilla on palstoja, joilla ei pahemmin poistella mitään, ja hauskoja ovat :))))))))


      • demeter1 kirjoitti:

        Niin, hunksi. En halunnut tästä tehdä oikein/väärin-mittelyä ja suurin piirtein samaa mieltä olen poistoista.

        Valtaa täällä saa käyttää vain luotsi ja ylläpito ja heille voi ilmoittaa asiattomasta viestistä ja he toimivat harkintansa mukaan.
        Tietysti harmittaa, ellei ehkä hyvinkin mietitty ja kantapään kautta opittu näkemys saa vastakaikua tai tulee suorastaan diskatuksi, mutta niin se vain pakkaa olla elämässä.

        Milloinkas sinä hunksi saitkaan viimeksi vastakaikua omaan huutoosi ?
        Olisko ollut vuonna 1950, kun äitisi ei voinut olla vastaamatta äänekkääseen kannanottoosi..))

        "demeter"

        Minulla on lämpimät tunteet luotsiakin kohtaan.
        Olen sentään häneltä niin paljon saanut.
        Öh...tota...vasta-kaikua.

        Ei äitinikään koskaan tosissaan ollut.
        Ainakaan sen jälkeen kun oppi minua ymmärtämään.
        Se on toi naisten hoiva-vietti niin ongelmallinen.
        Isä sanoi usein että annas akka lapsen olla rauhassa.
        Tuntien lämpöä minuakin kohtaan.
        Siksi olen aina arvostanut kontrasteja lapsen-kasvatuksessa.
        Jos leikkisimme koti-leikkejä?
        Ostaisitko minulle juna-radan?

        yH.


      • ----.
        hunksz kirjoitti:

        "demeter"

        Minulla on lämpimät tunteet luotsiakin kohtaan.
        Olen sentään häneltä niin paljon saanut.
        Öh...tota...vasta-kaikua.

        Ei äitinikään koskaan tosissaan ollut.
        Ainakaan sen jälkeen kun oppi minua ymmärtämään.
        Se on toi naisten hoiva-vietti niin ongelmallinen.
        Isä sanoi usein että annas akka lapsen olla rauhassa.
        Tuntien lämpöä minuakin kohtaan.
        Siksi olen aina arvostanut kontrasteja lapsen-kasvatuksessa.
        Jos leikkisimme koti-leikkejä?
        Ostaisitko minulle juna-radan?

        yH.

        Aloitusko oli leikkikaluista.


      • demeter1
        Pirre* kirjoitti:

        Mitä vaikenemisella on voitettu?

        Samaa mietin Pirre*. Mitä vaikenemisella voitetetaan ?

        Muuta kuin se, että paine kasvaa pinnan alla ja mahdolliset omat kipeät muistot pysyvät syväjäädytettyinä siellä.
        Puhuminen, taitamaton ja hapuilevakin, avaa sittenkin uusia väyliä, vie eteenpäin...


      • demeter1 kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä; (hmp.f) , että jos keskustelusta tulee pelkkää tirkistelyä tai inhalla herkuttelua, se ei palvele ketään, edes sitä, joka tahtoo näillä asioilla peilata omaa hyveellisyyttään.

        Ehkä luin ketjun ylimalkaisesti, kun minulle ei tullut mielikuvaa noista. Jokaisella kirjoittajalla on oma tyylinsä, tapa käsitellä asioita, eikä se aina ole kaikkien mieleen.

        Tuota valintaa uteliaisuuden ja suojelunhalun välillä en ihan ymmärrä. Uteliaisuus ja sitä kautta saatu tiedon saanti antaa
        minusta mahdollisuuden tehdä valintoja, joiden tietysti tulisi olla sellaisia, ettei lyötyä lyödä, eikä kenenkään taakkaa ehdoin tahdoin lisätä. Mutta kuten sanottu, en osaa tätä keskustelua pitää muuna kuin meidän täällä kirjoittavien tapana käsitellä vähän liian isoa asiaa.

        Omakohtaisesti koettu häpeä voi minusta toimia niinkin, että se opettaa tuntemaan ihmisluontoa: suuri osa ihmisistä tulee haaskalle, vatvoo toisten asioita, herkuttelee niillä, eikä sille oikein voi mitään.
        Toisten nahkoihin, pään sisälle, ei voi mennä ja kun oman historiansa pohjalta toimii, toimiiko silloinkaan välttämättä viisaasti ja toisen kannalta oikein ?

        Huomenta myös Demeterille :)

        Mulle tulee se fiilis kun tänään lueskelen täällä, että en ehkä ole ihan koko käyty keskustelu nähnyt. Tarttee siis uudestaan sanoa, että mun mielestä mielipiteistä saa ja pitääkin keskustella, niin kauan kuin ne ei loukkaa ketään. Tässä ketjussa olen paheksunut sitä, että toisen tietoja levitetään, kuten nimi ja virka ja mitä on työkseen tehnyt. Ei sillä ole mitään tekemistä teon kanssa?

        Siitä olen eri mieltä sun kanssa, että tarttis tietää mitä toinen on käynyt läpi jotta voi ymmärtää. Mun sielu on pari kertaa ollut puristuksessa elämäni aikana, ja näen sen niin, että kuumassa paikassa kaikki munat paistuu. Meillä on kaikki se "hulluuden" pisteemme, se hetki kun napsahtaa. Se on paljon geeneistäkin kiinni, kuinka herkkä ihminen on. Lapsuudella on suuri vaikutus. Henkinen stressi, jonka sietokykyyn vaikuttaa nimenomaan nuo kaksi edellistä. Kun tietää että näin on, ei tarvi tietää mitä tietä joku on kulkenut saapuakseen siihen napsahdukseen.

        Ja kun näin ajattelee, kaikenlainen urkkiminen mitä juuri tälle nimenomaiselle ihmiselle on tapahtunut, se on pelkkää uteliaisuutta. Mediapornoa. Ihmisen halu tyydyttää uteliaisuutta.


      • demeter1
        hmp.f kirjoitti:

        Huomenta myös Demeterille :)

        Mulle tulee se fiilis kun tänään lueskelen täällä, että en ehkä ole ihan koko käyty keskustelu nähnyt. Tarttee siis uudestaan sanoa, että mun mielestä mielipiteistä saa ja pitääkin keskustella, niin kauan kuin ne ei loukkaa ketään. Tässä ketjussa olen paheksunut sitä, että toisen tietoja levitetään, kuten nimi ja virka ja mitä on työkseen tehnyt. Ei sillä ole mitään tekemistä teon kanssa?

        Siitä olen eri mieltä sun kanssa, että tarttis tietää mitä toinen on käynyt läpi jotta voi ymmärtää. Mun sielu on pari kertaa ollut puristuksessa elämäni aikana, ja näen sen niin, että kuumassa paikassa kaikki munat paistuu. Meillä on kaikki se "hulluuden" pisteemme, se hetki kun napsahtaa. Se on paljon geeneistäkin kiinni, kuinka herkkä ihminen on. Lapsuudella on suuri vaikutus. Henkinen stressi, jonka sietokykyyn vaikuttaa nimenomaan nuo kaksi edellistä. Kun tietää että näin on, ei tarvi tietää mitä tietä joku on kulkenut saapuakseen siihen napsahdukseen.

        Ja kun näin ajattelee, kaikenlainen urkkiminen mitä juuri tälle nimenomaiselle ihmiselle on tapahtunut, se on pelkkää uteliaisuutta. Mediapornoa. Ihmisen halu tyydyttää uteliaisuutta.

        Niin (hmp.f) Raja uteliaisuuden ja kiinnostuksen välillä taitaa olla veteen piirretty. Jos niiden vastakohta on välinpitämättömyys, en osaa paheksua kumpaistakaan.

        Kirjoituksesi toisesta kappaleesta olen pääosin samaa mieltä. Paitsi, että ymmärrys voi tulla ihmisille eri teitä, joku oppii kantapään kautta, toinen tarvitsee taustaselvitystä, "todistusaineistoa", enkä osaa arvottaa toista tapaa toista paremmaksi.

        Samaa mieltä olen siitäkin, että eriävän näkemyksen esittäminen ei ole koskaan pahasta, liian yksituumainen keskustelu pistää aina epäilemään, "onko tässä nyt jotakin häikkää", kuten tamperelainen ihmettelisi..))


      • demeter1
        sitroen. kirjoitti:

        Linkin viimeinen kommentti kertoikin paljon. Äiti mielenterveyssyistä eläkkeellä. Nähtävästi lääkehoito keskeytetty lapsen odotuksen ajaksi. Tähän vielä kundalinijoogat sun muut huuhaat, niin sekoaa siinä terveemmätkin kun noihin alkaa uskomaan. Avaisiko kundalinijooga mahdollisesti helpon tien demoneille?

        Oman lapseni psykopaattiäiti kulki tietämättäni spiritistipiireissä lapseni kanssa. Eron jälkeen alkoi lapsen säälimätön nälkäkuuri Tuusniemen sosiaalivirkailijoitten tieten ja hyväksymänä. Nuorena aikuisena painoindeksi oli 16,4 ja kaikki anorektikon piirteet näkyivät esimerkillisen hyvin, koko ulkonäkö muuttui täysin. Söi kyllä kun sai ruokaa ja ruoka tehosi, mutta ei ollut nälän tunnetta koskaan. Puutteellisen ravinnon ja spiritismimenojen takia joutui mielisairaalaan. Tila oli täysin sellainen, mistä jotkut kertovat kun demoni on mennyt asumaan henkilöön.
        Ei ole parantunut vieläkään, pilleripurkki kourassa kadulle, luulisin. Viimeisestä noin 10 vuodesta en tiedä mitään, ei pidä yhteyttä.
        Psykopaattiäiti osaa vakuuttavasti esiintyä kunniallisena ja sopivan uskovaisena kansalaisena. Naamiona terve mieli.

        Noista demoneista. Demonithan eivät halua paljastumisen pelossa, että heihin uskotaan.
        Tunsin kerran naisen, joka toisen naisen kanssa teki ouija-laudan ja kokeili spiritismiä. Miehet aluksi naureskelivat, mutta illan mittaan hymyt hyytyivät kun lasi liikkui ja tuli sellaisia vastauksia, joita en nyt ala kertomaan.
        Myöhemmin tämä rouva kokeili liikkuisiko se lasi hänellä yksinäänkin vaikka opin mukaan sen ei pitäisi liikkua. Ja lasihan liikkui! Kysyi, miksi ja vastaus oli: "Kun sinä olet antanut minun tulla itseesi". Siihen loppui kokeilut ja nyt vuosikymmeniä myöhemminkään ei uskalla edes lukea mitään asiaan liittyvää. Tulee hirveitä pelkotiloja...
        Niin, ja se tärkeä kysymys mihin demoni vastasi, toteutui ja vieläpä sillä tavalla kuin se kertoi. Lääketieteellinen syy paljastui myöhemmin.
        Tästä kaikesta on aikaa jo useampi vuosikymmen.

        Uskokaa mitä haluatte. Demonit eivät halua teidän uskovan heidän olemassoloonsa paljastumisen ja karkotuksen pelossa. Asiat silti ovat uskoi niihin joku tai ei.

        Demonipuheet taisivat laantua, kun Pirkko Jalovaara vedettiin niistä tilille (sitroen).

        Mielensairauksien kohdalla ne kyllä saattaisivat käydä selitysmallista. Mikä voima muutoin saisi ihmiset toimimaan
        niin, että se vahingoittaa itseä ja toista ?
        Myös addikteissa, riippuvuuksissa, on voimaa ja onko se nyt sitten niin hyvää ?


      • Leski
        demeter1 kirjoitti:

        Demonipuheet taisivat laantua, kun Pirkko Jalovaara vedettiin niistä tilille (sitroen).

        Mielensairauksien kohdalla ne kyllä saattaisivat käydä selitysmallista. Mikä voima muutoin saisi ihmiset toimimaan
        niin, että se vahingoittaa itseä ja toista ?
        Myös addikteissa, riippuvuuksissa, on voimaa ja onko se nyt sitten niin hyvää ?

        Miksi mainitset ihmisen nimen?. Ei häntä ole tuomittu. Eikä hän tietääkseni ole omasta mielestään tehnyt mitään väärää.
        Ap


      • demeter1
        Leski kirjoitti:

        Miksi mainitset ihmisen nimen?. Ei häntä ole tuomittu. Eikä hän tietääkseni ole omasta mielestään tehnyt mitään väärää.
        Ap

        Hyvä kysymys, leski. En kuitenkaan rinnastaisi Kuopion tapausta Jalovaaraan.

        Jalovaara toimi julkisuudessa ja julkisuuden henkilön intimiteettisuoja on yleensä vähäisempi kuin rivikansalaisen.
        Ehkä voidaan myös katsoa, että hänen toimintansa oli laadultaan jatkuvaa ja vaikutuksiltaan kiistanalaista.


      • Leski
        demeter1 kirjoitti:

        Hyvä kysymys, leski. En kuitenkaan rinnastaisi Kuopion tapausta Jalovaaraan.

        Jalovaara toimi julkisuudessa ja julkisuuden henkilön intimiteettisuoja on yleensä vähäisempi kuin rivikansalaisen.
        Ehkä voidaan myös katsoa, että hänen toimintansa oli laadultaan jatkuvaa ja vaikutuksiltaan kiistanalaista.

        demeter1
        Me olenmme sen tiedon varassa,mitä media kirjoittaa.
        Sinä kuitenkin pystyt tekemään rinnastuksia.
        Jätetään myös,Jalovaarat ja Auerit mainitsematta.
        Heillä on perheyhteisö myöskin taustalla
        Ap


      • demeter1
        Leski kirjoitti:

        demeter1
        Me olenmme sen tiedon varassa,mitä media kirjoittaa.
        Sinä kuitenkin pystyt tekemään rinnastuksia.
        Jätetään myös,Jalovaarat ja Auerit mainitsematta.
        Heillä on perheyhteisö myöskin taustalla
        Ap

        "Me olenmme sen tiedon varassa,mitä media kirjoittaa."

        Aivan, siksipä mediakriittisyys on paikallaan, sitä tässä yritellään...


    • ujo mies

      Aloituksen aihe onnellisuuspilleri, tulee mieleen viagra onko kellään omakohtaista kokemusta noin vastaisuuden varalle.

    • Mt-sairas 60+

      Kannattaisi varmaan perehtyä aiheeseen eikä kirjoittaa ulkokohtaisesti.

      Itselläni on useampia mt-diagnooseja 8ei masennusta), en ollut terve edes lapsena, mutta eihän silloin mitään hoitoja ollut. Olen hoidatuttanut itseäni yli 40 vuotta, mutta oireet eivät ole parantuneet pahemminkaan. Lääkkeitä olen syönyt 1980-luvulta saakka, se ei pahemmin auta, pahimpiin paniikkikohtauksiin hieman.

      Olen töissä normaalisti ja hyvin työsuuntautunut, työ on ollut paras auttajani ja lisäksi se ajatustyö, mitä olen tehnyt itseni kanssa. Ammattiauttajista ja pitkistä terapioistakaan ei ole ollut pahemmin hyötyä.

      Lääkkeet eivät saa ketään sekaisin. Itse olen lopettanut heti alkuunsa sellaiset lääkkeet, joilla on ollut sivuvaikutuksia. Enhän voinut matkatöissä käyttää lääkettä, joka sai nukahtamaan auton rattiin tai aiheutti huimauskohtauksia. Lääkäreiltä ei kannata kysyä, vaan hoitaa itsensä itse. Nykyisin käyn kerran vuodessa uusimassa lääkkeet työterveyshuollossa.

      Väitän, että olen elinikäisine sairauksineni terveempi kuin moni ns. terve, joka ei koskaan ole tehnyt työtä itsensä erittelemiseksi, muuttamiseksi ja kehittämiseksi. Se mitä olen itseni eteen ei ole mennyt hukkaan. En olisi näin vahva ja eheä ihminen, ellen olisi tehnyt itseni eteen töitä. Perfektionisti en ole, en välitä virheistä ja keskeneräisyydestä itsessäni. Ja uusia haasteita ja uusia tilanteita kaipaan edelleen.

      • Leski

        Henkilökohtaisen kasvun valmentaja
        Kokonaisvaltaista hyvinvointia täydellä sydämellä.
        Tarot-tulkintoja
        Reikihoitoja voi tehdä etänä?
        Kundaliinijooga-tunteja Kuopion kansalaisopistossa.
        Nimi xxxx xxxxx
        Puhno xxxxxxxxxxxxx
        Näin mainostaa "Kuopion äiti" omilla sivuillaan.
        Ap


      • Korppis*
        Leski kirjoitti:

        Henkilökohtaisen kasvun valmentaja
        Kokonaisvaltaista hyvinvointia täydellä sydämellä.
        Tarot-tulkintoja
        Reikihoitoja voi tehdä etänä?
        Kundaliinijooga-tunteja Kuopion kansalaisopistossa.
        Nimi xxxx xxxxx
        Puhno xxxxxxxxxxxxx
        Näin mainostaa "Kuopion äiti" omilla sivuillaan.
        Ap

        Lopeta jo, please. Tekemätöntä ei saa tekemättömäksi vaikka etsisit tietoa tekijästä ja hänen historiastaan. Eikä se estä uusia hirmutekoja.


    • Itsekäs narsisti!

      No eipä tehnyt äiti itselleen mitään vaan tappoi lapsensa. Oikein narsistien narsisti!!

      Olisi säästänyt lapset isälleen ja pistänyt itsensä kiikkuun jos tappoaikeita oli?
      Kaksi lasta elämänsä alussa joka keskeytyi kammottavalla tavalla oman äidin toimesta!!

    • jahas...viimeyönä dween kanssa laskettiin hieman kuinka monta käyttäjää on osallistunut tähän keskusteluun onnenpillereistä (hieman eri arvioin) ja sekin oli liikaa luotsillemme. En tietääkseni rikkonut mitään sääntöjä. Ihan keveästi vain vertailimme arvioitamme palstan vakkareiden lukumäärästä. No se siitä. Oli vain pakko mainita.

      • Leski

        Tällä palstalla on äitejä,joilla voi olla 40-vuotias tytär ja lapsenlapsia.
        Eikö kenelläkään ole mitään ongelmia lastensa kanssa?
        Tuntuu siltä,että nämä kirjoittajat täällä elävät jossain paratiisissa tai sitten tynnyrissä.
        Hyssytellään ja kauhistellaan. Ihan kuin elämän realiteetit eivät olisi lainkaan tiedossa.
        Käsketään lopettamaan heti kirjoittelu,kun ei puhuta heitä miellyttävistä asioista.
        Mitä pyhimysäitejä tämä palsta pitää sisällään?
        Totuus on se,että jos vauvan ja äidin vuorovaikutus ei toimi,lapsesta kasvaa persoonallisuushäiriöinen ihminen.
        Ja teot ovat myöhemmällä iällä nähtävissä.
        Ap


      • ivailut sattuu
        Leski kirjoitti:

        Tällä palstalla on äitejä,joilla voi olla 40-vuotias tytär ja lapsenlapsia.
        Eikö kenelläkään ole mitään ongelmia lastensa kanssa?
        Tuntuu siltä,että nämä kirjoittajat täällä elävät jossain paratiisissa tai sitten tynnyrissä.
        Hyssytellään ja kauhistellaan. Ihan kuin elämän realiteetit eivät olisi lainkaan tiedossa.
        Käsketään lopettamaan heti kirjoittelu,kun ei puhuta heitä miellyttävistä asioista.
        Mitä pyhimysäitejä tämä palsta pitää sisällään?
        Totuus on se,että jos vauvan ja äidin vuorovaikutus ei toimi,lapsesta kasvaa persoonallisuushäiriöinen ihminen.
        Ja teot ovat myöhemmällä iällä nähtävissä.
        Ap

        Oikeasti mitään onnellisuuspillereitä ei ole olemassa
        - kentie psyykelääkkeet voi vähän turruttaa pahinta mielen kipua ja
        tuskaisuutta, lievittää unettomuutta ja ahdistustakin muttei ne mitään
        mielen antibiootteja, kuten jotkut terapeutit sanovat, kyllä missään
        nimessä ole. Mun mielestä toi mitä kirjoitit äidin ja lapsen vuorovaikutuksesta,
        on ihan totista totta. Äiti kantaa ja kokee synnytyksen kivut ja syntyvä lapsi on vielä ankaramman kivun ja rääkin kohde, kyllähän äiti kantaa myös sen lapsen tuskan
        ja myohemminkin mitä lapsille ja itselle tapahtuu, on silleen naisenkeho herkkä tutka jos ei ole millään aineilla tai päihteillä kokovartalopuudutettu.
        Senkin vaan tietää ja tuntee kehossaan milloin parisuhde on mennyt rikki, ei sitäkään tarvitse sanoiksi pukea, jossain vaiheessa suru ja kuolemanvietit vaan rupeaa jylläämään. Harvemmin missään elämänvaiheissa ihmisiä opetetaan
        käsittelemään tunteitaan, niitäkin, joilla ei rakkauden ja välittämisen kanssa ole
        mitään tekemistä. Minun mielestä ainoatakaan häiriötöntä persoonaa ees ole olemassa - silkkaa pötyä tästäkin yhteiskunnasta missä kaikki mahdolliset asiat ja tapahtumat tavalla tai toisella koskettaa kaikkia.


      • Leski kirjoitti:

        Tällä palstalla on äitejä,joilla voi olla 40-vuotias tytär ja lapsenlapsia.
        Eikö kenelläkään ole mitään ongelmia lastensa kanssa?
        Tuntuu siltä,että nämä kirjoittajat täällä elävät jossain paratiisissa tai sitten tynnyrissä.
        Hyssytellään ja kauhistellaan. Ihan kuin elämän realiteetit eivät olisi lainkaan tiedossa.
        Käsketään lopettamaan heti kirjoittelu,kun ei puhuta heitä miellyttävistä asioista.
        Mitä pyhimysäitejä tämä palsta pitää sisällään?
        Totuus on se,että jos vauvan ja äidin vuorovaikutus ei toimi,lapsesta kasvaa persoonallisuushäiriöinen ihminen.
        Ja teot ovat myöhemmällä iällä nähtävissä.
        Ap

        Huomenta Leski.

        Et sä voi tietää vaikka täällä väki puhuisi kokemuksen syvällä rintaäänellä. Onko sulla itselläsi ollut joku järkyttävä tapahtuma lähipiirissäsi?

        En vissiin ole ihan kaikkea nähnyt mitä täällä on kirjoitettu, ainoat paheksunnat ovat olleet DW:n, Korppiksen ja mun. Toivoisin silti vähän että ymmärrät mistä hyvästä ne tuli? Ja ehkä tarttis vielä lopuksi muistuttaa, että mä en ainakaan sua paheksu, vaan sitä että levittelet henkilökohtaisia tietoja netissä. Tekoa. Sä oot monta hienoa ketjua vetänyt herkistä aiheista, saanut meitä keskustelemaan. Palsta olisi tyhjempi ilman sua.


      • .mollis
        hmp.f kirjoitti:

        Huomenta Leski.

        Et sä voi tietää vaikka täällä väki puhuisi kokemuksen syvällä rintaäänellä. Onko sulla itselläsi ollut joku järkyttävä tapahtuma lähipiirissäsi?

        En vissiin ole ihan kaikkea nähnyt mitä täällä on kirjoitettu, ainoat paheksunnat ovat olleet DW:n, Korppiksen ja mun. Toivoisin silti vähän että ymmärrät mistä hyvästä ne tuli? Ja ehkä tarttis vielä lopuksi muistuttaa, että mä en ainakaan sua paheksu, vaan sitä että levittelet henkilökohtaisia tietoja netissä. Tekoa. Sä oot monta hienoa ketjua vetänyt herkistä aiheista, saanut meitä keskustelemaan. Palsta olisi tyhjempi ilman sua.

        Aloittaja
        Masentuneen serotoniinitaso laskee ja siksi usein määrätään serotoniinin takaisinottajaa, joka kohottaa mielialaa.
        Joku veti kundaliinijoogankin huuhaaksi. Joogaa on tuhat ja yksi eri lajia. Edistävät kehon notkeutta ja venyttävät lihaksia. Ei mitään tekemistä uskonnon kanssa.


      • sitroen.
        .mollis kirjoitti:

        Aloittaja
        Masentuneen serotoniinitaso laskee ja siksi usein määrätään serotoniinin takaisinottajaa, joka kohottaa mielialaa.
        Joku veti kundaliinijoogankin huuhaaksi. Joogaa on tuhat ja yksi eri lajia. Edistävät kehon notkeutta ja venyttävät lihaksia. Ei mitään tekemistä uskonnon kanssa.

        ...paitsi kundalinijoogalla. Luepa, mitä siitä kirjoitetaan!


      • demeter1
        sitroen. kirjoitti:

        ...paitsi kundalinijoogalla. Luepa, mitä siitä kirjoitetaan!

        Samaa mieltä molliksen kanssa. Meillä harrastettavat joogalajit ovat käsittääkseni turvallisia, Hathaa ja Astangaa tunnen.

        Parilla kundaliinijoogan tunnilla kävin, mutta se tuntui hengeltään vieraalta, eikä se mielestäni ole täällä suurta suosiota saavuttanut, vaikka opettajat tarjosivat ilmaistunteja...


      • .mollis
        sitroen. kirjoitti:

        ...paitsi kundalinijoogalla. Luepa, mitä siitä kirjoitetaan!

        En vieläkään ymmärrä mikä siinä kundaliinijoogassa on epäilyttävää? Meditaatio? Mindfullness? Mantrat? Hengitysharjoitukset?
        Itse kuitenkn lempeää hathaa rentoutuksineen, ihan tarpeeksi hyvä nirvana kun itsensä kanssa on tässä ja nyt.


      • demeter1
        .mollis kirjoitti:

        En vieläkään ymmärrä mikä siinä kundaliinijoogassa on epäilyttävää? Meditaatio? Mindfullness? Mantrat? Hengitysharjoitukset?
        Itse kuitenkn lempeää hathaa rentoutuksineen, ihan tarpeeksi hyvä nirvana kun itsensä kanssa on tässä ja nyt.

        Ainakin niillä parilla tunnilla oli aika paljon teoriaa, siis puhuttiin chakroista ja kundaliinin herättämisestä ja annettiin erilaisia. elämänohjeita, edellytettiin mielestäni aika vahvaa kiinnostusta itämaiseen filosofiaan ja sitoutumista tavoitteellista työskentelyyn - mutta saattaahan olla, ettei tämä päde kaikilla tunneilta, kaikilla opettajilla.

        Hatha-jooga on minunkin juttuni ja harmittelen sitä, että olen nykyisin niin laiska harrastuksessani. Vuosia sitten kun minulla oli omia ohjattavia ryhmiä harrastukseni oli säännöllistä.


      • .mollis
        demeter1 kirjoitti:

        Ainakin niillä parilla tunnilla oli aika paljon teoriaa, siis puhuttiin chakroista ja kundaliinin herättämisestä ja annettiin erilaisia. elämänohjeita, edellytettiin mielestäni aika vahvaa kiinnostusta itämaiseen filosofiaan ja sitoutumista tavoitteellista työskentelyyn - mutta saattaahan olla, ettei tämä päde kaikilla tunneilta, kaikilla opettajilla.

        Hatha-jooga on minunkin juttuni ja harmittelen sitä, että olen nykyisin niin laiska harrastuksessani. Vuosia sitten kun minulla oli omia ohjattavia ryhmiä harrastukseni oli säännöllistä.

        Ahaa, nyt heräsi kiinnostus sen verran, että täytyy käydä kokeilemassa. Mieleen nousi kuva Taavi Kassilasta ja äiti Ammasta. Liekö kundaliinilla osutta noin meditatiiviseen ja filosofiseen, niinkuin Taavilla, että myi omaisuutensa ja muutti Intiaan.


      • demeter1
        .mollis kirjoitti:

        Ahaa, nyt heräsi kiinnostus sen verran, että täytyy käydä kokeilemassa. Mieleen nousi kuva Taavi Kassilasta ja äiti Ammasta. Liekö kundaliinilla osutta noin meditatiiviseen ja filosofiseen, niinkuin Taavilla, että myi omaisuutensa ja muutti Intiaan.

        Taidat olla yhtä utelias kuin minä, mollis...)) Kaikkea uutta pitää kokeilla, siitä syystä hathajoogakin väistyi välillä. Kun tuli Pilatestä, vatsatanssia ja bailatinoa..
        Taavista en ole oikein päässyt selvyyteen, mutta ilmeisen vilpitön kaveri kai hän on. Ainakin osaa antautua asialleen.
        Pst... Sulle voin kertoa, että minäkin kävin äiti Amman halattavana pari vuotta sitten...))


      • kaikkea kanssa
        demeter1 kirjoitti:

        Taidat olla yhtä utelias kuin minä, mollis...)) Kaikkea uutta pitää kokeilla, siitä syystä hathajoogakin väistyi välillä. Kun tuli Pilatestä, vatsatanssia ja bailatinoa..
        Taavista en ole oikein päässyt selvyyteen, mutta ilmeisen vilpitön kaveri kai hän on. Ainakin osaa antautua asialleen.
        Pst... Sulle voin kertoa, että minäkin kävin äiti Amman halattavana pari vuotta sitten...))

        Tähän asti olen pitänyt sua lähes täysipäisenä kirjoittajana, nyt ropisi siitä vähintään puolet pois tuon äiti Amman vuoksi.


      • demeter1
        kaikkea kanssa kirjoitti:

        Tähän asti olen pitänyt sua lähes täysipäisenä kirjoittajana, nyt ropisi siitä vähintään puolet pois tuon äiti Amman vuoksi.

        Anna mennä vaan "kaikkea kanssa". Mitäs vikaa äiti Ammassa näet , ellet ole häntä edes nähnyt..))


      • kaikkea kanssa
        demeter1 kirjoitti:

        Anna mennä vaan "kaikkea kanssa". Mitäs vikaa äiti Ammassa näet , ellet ole häntä edes nähnyt..))

        Se asian huuhaa-puoli, mutta voihan ihminen uskoa vaikka aidanseipääseen ja kunnioitta sitä.


      • demeter1
        kaikkea kanssa kirjoitti:

        Se asian huuhaa-puoli, mutta voihan ihminen uskoa vaikka aidanseipääseen ja kunnioitta sitä.

        Ei siinä uskoa tarvita "kaikkea kanssa", kiinnostusta vain.
        Minusta äiti Amma on yhtä lailla päiviensä arvoinen kuin kuka tahansa muukin.


      • .mollis
        demeter1 kirjoitti:

        Taidat olla yhtä utelias kuin minä, mollis...)) Kaikkea uutta pitää kokeilla, siitä syystä hathajoogakin väistyi välillä. Kun tuli Pilatestä, vatsatanssia ja bailatinoa..
        Taavista en ole oikein päässyt selvyyteen, mutta ilmeisen vilpitön kaveri kai hän on. Ainakin osaa antautua asialleen.
        Pst... Sulle voin kertoa, että minäkin kävin äiti Amman halattavana pari vuotta sitten...))

        Psst... Demeter, mä kävin kuuntelemassa Dalai lamaa.


      • .mollis
        kaikkea kanssa kirjoitti:

        Se asian huuhaa-puoli, mutta voihan ihminen uskoa vaikka aidanseipääseen ja kunnioitta sitä.

        kaikkea kanssa, se miten äiti Amman on tyhjästä nyhjässyt ja auttanut tuhansia ja taas tuhansia on niin mahtavaa, että Äiti Teresan ohella on hän yksi Suurimmista naisista!


      • demeter1
        .mollis kirjoitti:

        Psst... Demeter, mä kävin kuuntelemassa Dalai lamaa.

        Ei kai, mollis. Käypi kateeks. Ja mun täytyy tyytyä vain kirjoihin..))


      • huuhaata kaikki
        .mollis kirjoitti:

        kaikkea kanssa, se miten äiti Amman on tyhjästä nyhjässyt ja auttanut tuhansia ja taas tuhansia on niin mahtavaa, että Äiti Teresan ohella on hän yksi Suurimmista naisista!

        Äiti Teresa on tehnyt konkreettista auttamistyötä, tämä Amma halailee, hiukan eroa.


      • .mollis
        huuhaata kaikki kirjoitti:

        Äiti Teresa on tehnyt konkreettista auttamistyötä, tämä Amma halailee, hiukan eroa.

        Kerala ja Golgata. Ettei vaan olisi niin, että värillä on väliä. No ei minulle ainakaan, eikä niille jotka ovat avun saaneet tummista ja vaaleista käsistä. *hali*


    • typerys...

      Oikeastaan ihmiset kyllä vuosikymmeniä omalla
      käytöksellään osoittavat mitä mieltä ovat
      jun joku sairastuu, vammautuu ja mielenterveyskin järkkyy
      tai olet kimppuunkäymiste ja rikostenkin kohde, joko itse tai lähiomaiset
      vaikka.
      Asioita joille et itse mahda mitään ja ihmiset haluavat vain osoittaa
      kuinka olet vain yhteiskunnan alinta paskaa ja saastaa
      niin kuin tänäkin aamuna herätessä tuntui.
      Toi maininta heikkotehoisesta lannoitteesta toimimisesta kuoleman jälkeen
      oli aamun piriste - saavat edes kukat kukkia ja kenties jota kuta ilahduttaa
      olemassaolollaan.

    • Minä en kirkosta eroa.
      Vaikka en siihen uskokaan.
      Päivä päivältä inhoan kirkkoa enemmän.
      En seurakuntalaisia, vaan heitä, jotka leikkivät kirkon johtajia, jumalaansa
      vedoten.
      Minulla on velvollisuudet kuollutta sukuani kohtaan.
      Yksikään heistä ei ole "vakaumuksellinen sinkku"
      Eikä yhdenkään ole tarvinut adoptioon antautua, leikkimään äitiä tai isää.
      Pillerilläkään.
      Aina ovat tienneet jokainen, kenen alle lujaa ovat menneet.
      Tietenkin, minä olen jo vanha.
      Vanhan tavat tunnetaan.
      Eikä ole enää minun asiani sotkeutua tulevaisuuteen.
      Kuitenkin on minulla täysi oikeus hävetä nuorisoa.
      Myös kunnioittaa.

      H.

    • miten..

      Lastensuojelun parissa työskentelevät lehtiartikkelissa
      avoimesti myöntävät että työn ongelmista ja varojen saamisesta puhuminen on kiellettyä,
      on esimiesten ja poliittisen kuntajohdon eristämistä ja
      - keskustelut estetään ja työntekijät joutuvat paitsi syvään uupumukseen
      myös kriisien keskelle ja traagisiin tilanteisiin.
      Samoin laitosten hoitohenkilökunnat ainakin aiemmin - miksi kohtuutonta rääkkiä
      ihmisille pidetään jotenkin kehittävänä kuntapoliikkojen mielestä ja miksi omia varojaan työntekijät joutuvat uhraamaan vaikka päihde/narkkipot. ja vanhustenkin tarpeisiin - niidenkin, jotka eivät sukulaisiakaan ole.
      Useimmilla ei ole oman perhe- tai terveystilanteen vuoksikaan valmiuksia edes hoitaa
      ainakaan niitä potilaita, jotka ovat väkivaltaisia tai levottomia maailmalla
      vaeltajia. yleensä he vain käyvät vanhusten kotona tyhjentämässä varoistaan
      ja omaisuudesta, joskus lääkkeistäänkin.

      Entä mitä ongelmia koululaitosten väki, hyvä että kiusaamiseen ainakin on puututtu.
      Entä siihen että jotkut vanhat ukotkin syö noita vanhojen naisten hormonilääkkeitä, prolaktiinia ja oksitosiinia sisältäviä imetyshormoneja, ongelmia kai niistäkin syntyy - vai mitä miestissejä kasvattavat, en usko että
      ovat kenenkään lääkärin määräämiä ainakaan.
      Minkälaisiin asioihin puuttuminen olisi asiallista - ketään loukkaamatta?

      • Miten..-nikille. Minusta olet oikeilla jäljillä, tässä se juuri piilee se vaikeus. Kun ei ulkopuoliset voi puuttua toisten elämään minkä ovat itse valinneet. Jos joku valitsee tien joka vie tuhoon, niin millaista apua pitää, tai ylipäänsä VOI tarjota.

        Mulla on omakohtaisia kokemuksia siitä, kun toisen elämään pitää tarttua ja tehdä päätöksiä hänen puolesta ja hänen toiveitaan vastaan. Kun hänen oma polku vie tuhoon ja hulluuteen, mutta vastustaa kynsin ja hampain yhtään mitään muuta ratkaisua. Voin kertoa että niiden ohjaiden ottamisen kynnys on valtavan korkea. Toisen hoitoon pakottimen on sitä paitsi erittäin vaikeaa, siitä prosessista kerroin jo, en viitsi toistaa tähän. Mutta kun ihmiset tuomitsevat, että miksei omaiset tehnyt mitään...

        EU:n myötä viranomaiset ovat entistä varovaisemmat tarttumaan asioihin vastoin ihmisen omaa tahtoa. Heitä voidaan syyttää vapauden riistosta ja vaikka mistä.. Toisella puolella odottaa syyte laiminlyömisestä. Näen ettei se ole helppoa tasapainotella noiden välissä.


      • .Siilimuori
        hmp.f kirjoitti:

        Miten..-nikille. Minusta olet oikeilla jäljillä, tässä se juuri piilee se vaikeus. Kun ei ulkopuoliset voi puuttua toisten elämään minkä ovat itse valinneet. Jos joku valitsee tien joka vie tuhoon, niin millaista apua pitää, tai ylipäänsä VOI tarjota.

        Mulla on omakohtaisia kokemuksia siitä, kun toisen elämään pitää tarttua ja tehdä päätöksiä hänen puolesta ja hänen toiveitaan vastaan. Kun hänen oma polku vie tuhoon ja hulluuteen, mutta vastustaa kynsin ja hampain yhtään mitään muuta ratkaisua. Voin kertoa että niiden ohjaiden ottamisen kynnys on valtavan korkea. Toisen hoitoon pakottimen on sitä paitsi erittäin vaikeaa, siitä prosessista kerroin jo, en viitsi toistaa tähän. Mutta kun ihmiset tuomitsevat, että miksei omaiset tehnyt mitään...

        EU:n myötä viranomaiset ovat entistä varovaisemmat tarttumaan asioihin vastoin ihmisen omaa tahtoa. Heitä voidaan syyttää vapauden riistosta ja vaikka mistä.. Toisella puolella odottaa syyte laiminlyömisestä. Näen ettei se ole helppoa tasapainotella noiden välissä.

        Itsemääräämisoikeuslakia ollaan vahvistamassa ja tarkeamassa, samala vahvistetaan henkilöstön oikeusturvaa toimia epäselvissä tilanteissa.

        http://www.stm.fi/vireilla/lainsaadantohankkeet/itsemaaraamisoikeuslaki


      • .Siilimuori kirjoitti:

        Itsemääräämisoikeuslakia ollaan vahvistamassa ja tarkeamassa, samala vahvistetaan henkilöstön oikeusturvaa toimia epäselvissä tilanteissa.

        http://www.stm.fi/vireilla/lainsaadantohankkeet/itsemaaraamisoikeuslaki

        Kiitos Siilimuori! Tuohon esitykseen täytyy paneutua illemmalla paremmalla ajalla, erittäin hyvä jos tämä kuilu saadaan parsittua umpeen. Ei siihen nyt uppoa kuin avun tarvitsijat itse, koska heillä on tavallaan liikaa itsemääräysvaltaa. Eikä siinä mitään jos vaan tuhoavat oman elämänsä, mutta joskus joutuu sivullisetkin kärsimään hoitamattomasta mielenterveysongelmista... joskus suoraan, joskus välillisesti.

        Nyt päivän askareisiin... mukavaa 1. adventtia :)


      • .Siilimuori
        hmp.f kirjoitti:

        Kiitos Siilimuori! Tuohon esitykseen täytyy paneutua illemmalla paremmalla ajalla, erittäin hyvä jos tämä kuilu saadaan parsittua umpeen. Ei siihen nyt uppoa kuin avun tarvitsijat itse, koska heillä on tavallaan liikaa itsemääräysvaltaa. Eikä siinä mitään jos vaan tuhoavat oman elämänsä, mutta joskus joutuu sivullisetkin kärsimään hoitamattomasta mielenterveysongelmista... joskus suoraan, joskus välillisesti.

        Nyt päivän askareisiin... mukavaa 1. adventtia :)

        Kiitos samoin hmp.f, tunnelmallista adventtia.


    • .Siilimuori

      Sosiaali- ja terveysalan henkilöstöllä on työstään vaitiolovelvollisuus ja orga-nisaatiot ovat erittäin byrokraattisia ja johtamistavoiltaan aataminaikuisia.

      Henkilöstön omaan työhönsä vaikuttamismahdollisuudet ovta pieniä. Jos ohitat oman esimiehesi pyrkiessäsi vaikuttamaan asioihin, voipi olla et lopputili ja lomarahat odottavat tai ainakin siirto toisiin tehtäviin tai muutoin vaan savustus ulos ko työpaikasta.

      • demeter1

        Ahtaalle ajetaan hoitoväki (siilirouva) ja omaiset myös (hmp.f).

        Kohta ollaan tilanteessa, jossa kukaan ei voi tehdä mitään, ainakaan terveen järjen mukaisia päätöksiä, kun pitää kunnioittaa "ihmisen itsemääräämisoikeutta" vai vapauden rajoittamistako se nyt oli ?


      • demeter1 kirjoitti:

        Ahtaalle ajetaan hoitoväki (siilirouva) ja omaiset myös (hmp.f).

        Kohta ollaan tilanteessa, jossa kukaan ei voi tehdä mitään, ainakaan terveen järjen mukaisia päätöksiä, kun pitää kunnioittaa "ihmisen itsemääräämisoikeutta" vai vapauden rajoittamistako se nyt oli ?

        Noin minäkin sen koen, demeter. Meillä ei edes auttanut että oli poliisin raportti että kämppä on asumiskiellossa, lääkäri päästi mamman kotiin kun ei viitsinyt ottaa selvää.

        Mun lääke tähän on, että omaiset ovat yhteydessä viranomaisiin ja kertovat mahdollisimman paljon omasta kokemuksesta kun huomaavat että joku tarvitsee apua. Siitä he voivat sitten suorittaa oman palapelinsa autettavasta. Sekin kynnys on iso, soittaa ja "kieliä". Yksi mun lempiaiheista onkin lojaalisuus aikuisten kesken, ja se miten sen dynamiikka muuttuu kun on kyse ihmisistä erilaisissa asemissa sun elämässä.. taitaa olla ihan eri probleema tuo kuin pillerit, mun piti olla jo mennyt :) hitto näitä näppejä kun niitä lörpötyttää :D

        Hyvää adventtia, demeter!


      • .Siilimuori
        demeter1 kirjoitti:

        Ahtaalle ajetaan hoitoväki (siilirouva) ja omaiset myös (hmp.f).

        Kohta ollaan tilanteessa, jossa kukaan ei voi tehdä mitään, ainakaan terveen järjen mukaisia päätöksiä, kun pitää kunnioittaa "ihmisen itsemääräämisoikeutta" vai vapauden rajoittamistako se nyt oli ?

        No näin on demeter. Jännä nähdä mitä tuo itsemääräämisoikeuslaki esim vanhustenhollossa tuo tullessaan tuonne käytännön kentille.


      • demeter1 kirjoitti:

        Ahtaalle ajetaan hoitoväki (siilirouva) ja omaiset myös (hmp.f).

        Kohta ollaan tilanteessa, jossa kukaan ei voi tehdä mitään, ainakaan terveen järjen mukaisia päätöksiä, kun pitää kunnioittaa "ihmisen itsemääräämisoikeutta" vai vapauden rajoittamistako se nyt oli ?

        "demeter"

        Kopio vanhasta kommentistani:

        "Näyttää siltä että ihmiset ovat alkaneet ymmärtää että kaikkeen omais-hoitoon ei
        enää riitä rahaa.
        Jättävät hoidettavat tulemaan toimeen omilla rukkasillaan.
        Niin on hyvä, Suomen on elettävä, vaikka omaisilta syän märkänis"

        Lain-säädännön on pidettävä huoli siitä että veroja epä-eettisestikin tulee.
        Enää ei siitä, että veroja eettisesti menee.
        Kuten sodistakin olemme huomanneet, tarpeeksi pahassa paikassa ei aikuistenkaan lojaalisuus kestä toisia kohtaan.

        Siksi minua tympivät nämä jankuttavat vedätykset.
        Teko-fiksut seli-selittäjät.
        Perus-tuloa vaativien kakaroiden vanhemmat.
        Haluu, haluu, haluu, vaan keinoja ei kerrota.
        Muita keinoja kuin raha.
        Jota ei enää riitä.
        Auttavia keinoja ei minullakaan ole kuin itselleni.
        Kartuttamani eläke-rahastot.
        Joiden puolesta olen alkanut pahaa pelkäämään.
        Peekeleen, taatanan, tittu!

        H.


      • demeter1
        hmp.f kirjoitti:

        Noin minäkin sen koen, demeter. Meillä ei edes auttanut että oli poliisin raportti että kämppä on asumiskiellossa, lääkäri päästi mamman kotiin kun ei viitsinyt ottaa selvää.

        Mun lääke tähän on, että omaiset ovat yhteydessä viranomaisiin ja kertovat mahdollisimman paljon omasta kokemuksesta kun huomaavat että joku tarvitsee apua. Siitä he voivat sitten suorittaa oman palapelinsa autettavasta. Sekin kynnys on iso, soittaa ja "kieliä". Yksi mun lempiaiheista onkin lojaalisuus aikuisten kesken, ja se miten sen dynamiikka muuttuu kun on kyse ihmisistä erilaisissa asemissa sun elämässä.. taitaa olla ihan eri probleema tuo kuin pillerit, mun piti olla jo mennyt :) hitto näitä näppejä kun niitä lörpötyttää :D

        Hyvää adventtia, demeter!

        Eikös nyt kuitenkin olla jo vähän luovuttu tuosta vastakkainasettelusta omainen/viranomainen ?
        (hmp.f)
        Hoitoneuvotteluun omainen kutsutaan mukaan ja häntä pyritään myös kuutelemaan. Ja onhan omaisilla oma yhdistyskin, jossa on tarjolla tietoa ja vertaistukea. Niin, että ainakin teoriassa todella isoihin asioihin, kuten omaisen sairastumiseen, on tarjolla apua ja tukea...

        Mutta samaa mieltä olen, paljon on vielä korjaamista, asenteissa etenkin, ja akuuttitilanteen hoitaminen pakkaa sittenkin aina kaatua omaisen syliin.


      • demeter1
        hunksz kirjoitti:

        "demeter"

        Kopio vanhasta kommentistani:

        "Näyttää siltä että ihmiset ovat alkaneet ymmärtää että kaikkeen omais-hoitoon ei
        enää riitä rahaa.
        Jättävät hoidettavat tulemaan toimeen omilla rukkasillaan.
        Niin on hyvä, Suomen on elettävä, vaikka omaisilta syän märkänis"

        Lain-säädännön on pidettävä huoli siitä että veroja epä-eettisestikin tulee.
        Enää ei siitä, että veroja eettisesti menee.
        Kuten sodistakin olemme huomanneet, tarpeeksi pahassa paikassa ei aikuistenkaan lojaalisuus kestä toisia kohtaan.

        Siksi minua tympivät nämä jankuttavat vedätykset.
        Teko-fiksut seli-selittäjät.
        Perus-tuloa vaativien kakaroiden vanhemmat.
        Haluu, haluu, haluu, vaan keinoja ei kerrota.
        Muita keinoja kuin raha.
        Jota ei enää riitä.
        Auttavia keinoja ei minullakaan ole kuin itselleni.
        Kartuttamani eläke-rahastot.
        Joiden puolesta olen alkanut pahaa pelkäämään.
        Peekeleen, taatanan, tittu!

        H.

        Juu hunksi. Sun kommentit löytyy kyllä minunkin kovalevyltäni.

        Uusi painotus taisi nyt olla tuo epäeettinen verotulo. Ei paha.
        Jos ei ihan tuorekaan. Rahalla ei ole isänmaata, eikä se haise, näin on meille opetettu jo kauan....


      • demeter1
        .Siilimuori kirjoitti:

        No näin on demeter. Jännä nähdä mitä tuo itsemääräämisoikeuslaki esim vanhustenhollossa tuo tullessaan tuonne käytännön kentille.

        Ei muuta kuin dementikot päättämään omista asioistaan, siilirouva. Huh,huh...


      • .Siilimuori
        demeter1 kirjoitti:

        Eikös nyt kuitenkin olla jo vähän luovuttu tuosta vastakkainasettelusta omainen/viranomainen ?
        (hmp.f)
        Hoitoneuvotteluun omainen kutsutaan mukaan ja häntä pyritään myös kuutelemaan. Ja onhan omaisilla oma yhdistyskin, jossa on tarjolla tietoa ja vertaistukea. Niin, että ainakin teoriassa todella isoihin asioihin, kuten omaisen sairastumiseen, on tarjolla apua ja tukea...

        Mutta samaa mieltä olen, paljon on vielä korjaamista, asenteissa etenkin, ja akuuttitilanteen hoitaminen pakkaa sittenkin aina kaatua omaisen syliin.

        "demeter"
        Liekö sitten eri tavat eri puolilla maata mut sellainen käsitys minullakin on että omaisia otetaan entistä enemmän mukaan hoitoon, alusta loppuun. Hoidon alussa omaisilla on tärkeä osuus tiedonkeruussa, taustoista,hoitoon kotona osallistuvista, kotona pärjäämisestä, apuvälineisä yms ja kotiuttamisvaiheessa kotihoidon järjestelyihin omaiset otetaan entistä enemmän mukaan. Ja kaikki kirjataan ylös asiakirjoihin.

        Jos hoidettavan katsotaan olevan kykenevä hoitamaan asiansa, hän kuitenkin voi kieltää kaiken tiedon luovuttamisen itsestään ja sitä pitää noudattaa.


      • .Siilimuori
        demeter1 kirjoitti:

        Ei muuta kuin dementikot päättämään omista asioistaan, siilirouva. Huh,huh...

        Laissa on ilmeisesti myös vanhusten liikkumista rajoittavien toimenpiteiden kieltämistä, joten odotettavissa on päävammoja ja lonkkamurtumia kaatumisten seurauksena. Miten lie karkailut?


      • demeter1
        .Siilimuori kirjoitti:

        Laissa on ilmeisesti myös vanhusten liikkumista rajoittavien toimenpiteiden kieltämistä, joten odotettavissa on päävammoja ja lonkkamurtumia kaatumisten seurauksena. Miten lie karkailut?

        Voi kauhistus !( siilirouva) Ei järjen häivää enää. Ja sitten kun onnettomuus sattuu. aletaan etsiä syyllisiä, eikä se nyt koskaan lainsäätäjä ole ...


      • .Siilimuori
        demeter1 kirjoitti:

        Voi kauhistus !( siilirouva) Ei järjen häivää enää. Ja sitten kun onnettomuus sattuu. aletaan etsiä syyllisiä, eikä se nyt koskaan lainsäätäjä ole ...

        No näin, tuttavani on lähohoitaja vanhustenhoidossa ja hän oli ollut jo jossain koulutuksessa asian tiimoilta. Tarkemmine emme ehtineet vielä kuulumisia aiheesta vaihtaa, mutta kuitenkin tällaiseen käsitykseen pääsin,


      • demeter1
        .Siilimuori kirjoitti:

        "demeter"
        Liekö sitten eri tavat eri puolilla maata mut sellainen käsitys minullakin on että omaisia otetaan entistä enemmän mukaan hoitoon, alusta loppuun. Hoidon alussa omaisilla on tärkeä osuus tiedonkeruussa, taustoista,hoitoon kotona osallistuvista, kotona pärjäämisestä, apuvälineisä yms ja kotiuttamisvaiheessa kotihoidon järjestelyihin omaiset otetaan entistä enemmän mukaan. Ja kaikki kirjataan ylös asiakirjoihin.

        Jos hoidettavan katsotaan olevan kykenevä hoitamaan asiansa, hän kuitenkin voi kieltää kaiken tiedon luovuttamisen itsestään ja sitä pitää noudattaa.

        Tuossa suhteessa on menty eteenpäin, tarkistettu linjausta, siilirouva...
        Tuo viimeisen kappaleen epäkohta on minustakin vielä voimassa. Sairastunut lapsi voi kieltää tiedon antamisen omaiselle...


      • demeter1
        .Siilimuori kirjoitti:

        No näin, tuttavani on lähohoitaja vanhustenhoidossa ja hän oli ollut jo jossain koulutuksessa asian tiimoilta. Tarkemmine emme ehtineet vielä kuulumisia aiheesta vaihtaa, mutta kuitenkin tällaiseen käsitykseen pääsin,

        Kerropa tuosta sitten kun kuulet, siilirouva.
        Mun täytyy tästä lähteäkin tätä omaa "potilasta" ulkoilluttaan...
        Hyvää päivää sulle ja kaikille muillekin täällä....


      • .Siilimuori
        demeter1 kirjoitti:

        Tuossa suhteessa on menty eteenpäin, tarkistettu linjausta, siilirouva...
        Tuo viimeisen kappaleen epäkohta on minustakin vielä voimassa. Sairastunut lapsi voi kieltää tiedon antamisen omaiselle...

        Aivan, ja vanhus jonka katsotaan olevan vielä kykenevä hoitamaan asiansa kykenee kieltämään avun järjestämisen tai tietojensa antamisen vaikka omaiset olisivat kotona pärjäämisestä tai avun tarpeesta toista mieltä.


      • .Siilimuori
        demeter1 kirjoitti:

        Kerropa tuosta sitten kun kuulet, siilirouva.
        Mun täytyy tästä lähteäkin tätä omaa "potilasta" ulkoilluttaan...
        Hyvää päivää sulle ja kaikille muillekin täällä....

        Juu, palataan asiaan myöhemmin. Kiitos samoin ja hapekkaita ulkoilukelejä.


      • demeter1 kirjoitti:

        Juu hunksi. Sun kommentit löytyy kyllä minunkin kovalevyltäni.

        Uusi painotus taisi nyt olla tuo epäeettinen verotulo. Ei paha.
        Jos ei ihan tuorekaan. Rahalla ei ole isänmaata, eikä se haise, näin on meille opetettu jo kauan....

        "demeter"

        Vai sillee...
        Naama on nyt punainen, enää pitää valita itkun ja naurun välillä.
        Runotkin?...ei kai...

        "Jos ois ropo mä halvan sormuksen
        veisin eräälle suurin tuntein.

        Kallis sormus jos oisi mä senkin veisin
        hälle arvoltaan suuremmalle."

        yH.


      • tuli mieleen
        .Siilimuori kirjoitti:

        Juu, palataan asiaan myöhemmin. Kiitos samoin ja hapekkaita ulkoilukelejä.

        Onko mies hoitajia noissa laitoksissa, toivoisiko mies hoidokit mielummin hoitavaa miestä ainakin jossain mielessä.
        Tuli mieleen kun jouduin sairaalassa ollessa naisen pestäväksi ei paljon kainostellu, enempi minä kainostelin.


      • Pirre*
        .Siilimuori kirjoitti:

        "demeter"
        Liekö sitten eri tavat eri puolilla maata mut sellainen käsitys minullakin on että omaisia otetaan entistä enemmän mukaan hoitoon, alusta loppuun. Hoidon alussa omaisilla on tärkeä osuus tiedonkeruussa, taustoista,hoitoon kotona osallistuvista, kotona pärjäämisestä, apuvälineisä yms ja kotiuttamisvaiheessa kotihoidon järjestelyihin omaiset otetaan entistä enemmän mukaan. Ja kaikki kirjataan ylös asiakirjoihin.

        Jos hoidettavan katsotaan olevan kykenevä hoitamaan asiansa, hän kuitenkin voi kieltää kaiken tiedon luovuttamisen itsestään ja sitä pitää noudattaa.

        Miksihän omaiset ei hae epäilyttävissä tapauksissa edunvalvontaa, tarkoitan kun se esim., vanhuksen pärjääminen kotona on selvästi huonoa.


      • ai kelle?
        hunksz kirjoitti:

        "demeter"

        Vai sillee...
        Naama on nyt punainen, enää pitää valita itkun ja naurun välillä.
        Runotkin?...ei kai...

        "Jos ois ropo mä halvan sormuksen
        veisin eräälle suurin tuntein.

        Kallis sormus jos oisi mä senkin veisin
        hälle arvoltaan suuremmalle."

        yH.

        Kelle sää sen sormuksen veisit niin suurin tuntein?


      • .Siilimuori
        tuli mieleen kirjoitti:

        Onko mies hoitajia noissa laitoksissa, toivoisiko mies hoidokit mielummin hoitavaa miestä ainakin jossain mielessä.
        Tuli mieleen kun jouduin sairaalassa ollessa naisen pestäväksi ei paljon kainostellu, enempi minä kainostelin.

        Jaa-a, kyllä vanhusten hoitokodeissa mieshoitaja taitaa paremminkin olla harvinaisuus, en tiedä. Kyllä minun kokemukseni mukaan mummot vierastaa pääsääntöisesti mieshoitajaa, niin kauan kun häveliäisyyttä osataan vielä tuntea. Mutta on heitäkin, jotka ihastuvat mieshoitajiin niin että toivovat aina näiden hoitavan. Ja on miehiä, jotka kokevat kiusallisena sen että esim toinen mies tulee pesuhommiin, hoito- ja hoiva ku nyt kuitenkin on katsottu naisten työksi.


      • €--
        .Siilimuori kirjoitti:

        Jaa-a, kyllä vanhusten hoitokodeissa mieshoitaja taitaa paremminkin olla harvinaisuus, en tiedä. Kyllä minun kokemukseni mukaan mummot vierastaa pääsääntöisesti mieshoitajaa, niin kauan kun häveliäisyyttä osataan vielä tuntea. Mutta on heitäkin, jotka ihastuvat mieshoitajiin niin että toivovat aina näiden hoitavan. Ja on miehiä, jotka kokevat kiusallisena sen että esim toinen mies tulee pesuhommiin, hoito- ja hoiva ku nyt kuitenkin on katsottu naisten työksi.

        Tota arvelinkin


      • .mollis
        €-- kirjoitti:

        Tota arvelinkin

        Onneksi niitä apuvälineitä nostamiseen on keksitty. Vaikka kyllä nuoren miehen lihaksikkaat käsivarret kevyemmin nostaisivat kuin liinatuoli!


      • ???
        .mollis kirjoitti:

        Onneksi niitä apuvälineitä nostamiseen on keksitty. Vaikka kyllä nuoren miehen lihaksikkaat käsivarret kevyemmin nostaisivat kuin liinatuoli!

        Eikö kukaan sairaanhoitaja olekaan sitä eläkeikään saakka?


      • ???
        ??? kirjoitti:

        Eikö kukaan sairaanhoitaja olekaan sitä eläkeikään saakka?

        Siis mieshoitaja?


      • .mollis
        ??? kirjoitti:

        Eikö kukaan sairaanhoitaja olekaan sitä eläkeikään saakka?

        I nuori mies lihaksikkaine käsivarsineen. No ei :( kai, mut ehkä sitten kun vanhustenhoito on seksikästä, eli ens vuonna :-)


      • demeter1
        Pirre* kirjoitti:

        Miksihän omaiset ei hae epäilyttävissä tapauksissa edunvalvontaa, tarkoitan kun se esim., vanhuksen pärjääminen kotona on selvästi huonoa.

        Mun mielestä edunvalvoja pitää huolta vain valvottavan raha-asioista, Pirre*, eikä puutu muuhun, mutta saatan olla väärässäkin.
        Ja tuostakin on jatkuvasti kähinää, kun omaiset eivät saa mitään tietoja valvottavan raha-asioista. Edunvalvoja hoitaa ja vetoaa vaitiolovelvollisuuteensa. Lääninhallituksen pitäisi valvoa, mutta niin sen pitäisi valvoa paljon muutakin. Vaikeeksi menee sekin kuvio...


      • demeter1
        ai kelle? kirjoitti:

        Kelle sää sen sormuksen veisit niin suurin tuntein?

        Kullekin vuorollaan, arvelen..)) Avarasydäminen kun on - siis hunksi...


      • +++
        demeter1 kirjoitti:

        Mun mielestä edunvalvoja pitää huolta vain valvottavan raha-asioista, Pirre*, eikä puutu muuhun, mutta saatan olla väärässäkin.
        Ja tuostakin on jatkuvasti kähinää, kun omaiset eivät saa mitään tietoja valvottavan raha-asioista. Edunvalvoja hoitaa ja vetoaa vaitiolovelvollisuuteensa. Lääninhallituksen pitäisi valvoa, mutta niin sen pitäisi valvoa paljon muutakin. Vaikeeksi menee sekin kuvio...

        "Yleensä edunvalvojalle annetaan tehtäväksi hoitaa päämiehensä omaisuutta ja taloudellisia asioita.

        Taloudellisten asioiden lisäksi edunvalvojan on huolehdittava siitä, että päämies saa sopivan hoidon, huolenpidon ja kuntoutuksen. Edunvalvojan tulee tarvittaessa olla yhteistyössä esimerkiksi kunnan sosiaali- ja terveydenhuollon viranomaisten kanssa."

        http://www.oikeus.fi/fi/index/esitteet/holhoustoimenpalvelut/edunvalvojantehtavat.html


      • .Siilimuori
        €-- kirjoitti:

        Tota arvelinkin

        Oisikko sie nuorempana miesnä halunnu hoitajaksi?


      • .Siilimuori
        .mollis kirjoitti:

        I nuori mies lihaksikkaine käsivarsineen. No ei :( kai, mut ehkä sitten kun vanhustenhoito on seksikästä, eli ens vuonna :-)

        Meinaakoko et sitten vanhustenhoitoon on keksitty onnellisuuspilleri :)?


      • demeter1
        +++ kirjoitti:

        "Yleensä edunvalvojalle annetaan tehtäväksi hoitaa päämiehensä omaisuutta ja taloudellisia asioita.

        Taloudellisten asioiden lisäksi edunvalvojan on huolehdittava siitä, että päämies saa sopivan hoidon, huolenpidon ja kuntoutuksen. Edunvalvojan tulee tarvittaessa olla yhteistyössä esimerkiksi kunnan sosiaali- ja terveydenhuollon viranomaisten kanssa."

        http://www.oikeus.fi/fi/index/esitteet/holhoustoimenpalvelut/edunvalvojantehtavat.html

        Kiitos tarkennuksesta . Ne tapaukset, jotka itse tiedän, ovat painottuneet enempi sinne talouspuolelle.
        Vaan eipä niistä ole päässyt tietämään, kun on se vaitiolovelvollisuus....
        Ikävästi vain omaiset on suljettu pois tästä kuviosta, siitä taisi olla joku TV-dokumenttikin taannoin...


      • antaa kaikille
        demeter1 kirjoitti:

        Kullekin vuorollaan, arvelen..)) Avarasydäminen kun on - siis hunksi...

        Niin sen täytyy olla ei uskalla ketään nimetä kun muutama suuttuu ;))


      • ?09m-å?
        antaa kaikille kirjoitti:

        Niin sen täytyy olla ei uskalla ketään nimetä kun muutama suuttuu ;))

        Ihanko oikein kiinnostaa?


      • .Siilimuori
        demeter1 kirjoitti:

        Kerropa tuosta sitten kun kuulet, siilirouva.
        Mun täytyy tästä lähteäkin tätä omaa "potilasta" ulkoilluttaan...
        Hyvää päivää sulle ja kaikille muillekin täällä....

        Demeter
        Levottomien huonoliikkuisten vanhusten magneetivöiden käyttöön tullaan asettamaan aikarajoitus. Pitää kuulemma uskaltaa ottaa riskejä et kaatumisia tapahtuu ja se on sitä "elämän kiertokulkua" :). Joten vuoteiden laidat alas ilman rajoituksia ja mummot ja vaarit vapauteen. Kuitenkin ajatus on se että ei saa rajoittaa ja pitää päästä vapaasti liikkumaan. Lisäksi hygieniahaalreiden käyttö kielletään kokonaan?

        Tämä tieto siis kuulopuheista, en itse ole ollut koulutuksessa.


      • kuka mikä ken
        .Siilimuori kirjoitti:

        Oisikko sie nuorempana miesnä halunnu hoitajaksi?

        Kelle?


      • €--
        .Siilimuori kirjoitti:

        Meinaakoko et sitten vanhustenhoitoon on keksitty onnellisuuspilleri :)?

        Pillereitä eikö niitä ole joka lähtöön, jos on liian onnellinen annetaan masennus, masennukseen onni pilleri. Pitää tarkkailla potilasta, minä en ole asiantuntija aattelin vaan.


      • .Siilirouva
        .Siilimuori kirjoitti:

        Demeter
        Levottomien huonoliikkuisten vanhusten magneetivöiden käyttöön tullaan asettamaan aikarajoitus. Pitää kuulemma uskaltaa ottaa riskejä et kaatumisia tapahtuu ja se on sitä "elämän kiertokulkua" :). Joten vuoteiden laidat alas ilman rajoituksia ja mummot ja vaarit vapauteen. Kuitenkin ajatus on se että ei saa rajoittaa ja pitää päästä vapaasti liikkumaan. Lisäksi hygieniahaalreiden käyttö kielletään kokonaan?

        Tämä tieto siis kuulopuheista, en itse ole ollut koulutuksessa.

        Tässä linkki joka avautui thl:n sivuilta. Koulutusta varmaan tullaan järjestämään sitten kuten tekstissä luvataan.

        http://www.tesso.fi/artikkeli/uusi-itsem-r-mislaki-v-hemm-n-rajoittamista-enemm-n-ennakointia


      • .Siilimuori
        kuka mikä ken kirjoitti:

        Kelle?

        No €urolle.


      • ?????????
        ?09m-å? kirjoitti:

        Ihanko oikein kiinnostaa?

        Entä sinua?


      • ?09m-å?
        ????????? kirjoitti:

        Entä sinua?

        Miksi pitäisi?


      • .Siilimuori
        €-- kirjoitti:

        Pillereitä eikö niitä ole joka lähtöön, jos on liian onnellinen annetaan masennus, masennukseen onni pilleri. Pitää tarkkailla potilasta, minä en ole asiantuntija aattelin vaan.

        Nykyajan trendihän on et pillereitä pitää vähentää eikä niin että ekka annetaan pilleri joka aiheuttaa sivuvaikutuksillaan toisen pillerin tarpeen.

        Ai tarkkailla potilasta et minkä pillerin puutteessa ois :)?


      • Pirre*
        demeter1 kirjoitti:

        Kiitos tarkennuksesta . Ne tapaukset, jotka itse tiedän, ovat painottuneet enempi sinne talouspuolelle.
        Vaan eipä niistä ole päässyt tietämään, kun on se vaitiolovelvollisuus....
        Ikävästi vain omaiset on suljettu pois tästä kuviosta, siitä taisi olla joku TV-dokumenttikin taannoin...

        Demeter, toisaalta..mitäs ne raha-asiat oikeastaan kuuluvatkaan enää omaisille, ja miun ymmärtääkseni edunvalvoja tekee tilit vuosittain ja ne kai saa tarkistaa...?

        Ja, edunvalvojana voi toimia myös omainen, jos hänet muuten hyväksytään, mutta hänenkin sitten on pidettävä kirjanpitoa valvottavan tuloista ja menoista, ja esitettävä samoin maistraatille kirjanpito tarkastettavaksi..

        Joskus tuntuu vaan että julkinen edunvalvoja säästää jopa valvottavaltaan rahoja, en tiedä kenelle, jos omaisiakaan ei oikein ole, ..niitäkin tapauksia on tullut julki.


      • ???????????
        ?09m-å? kirjoitti:

        Miksi pitäisi?

        Miksi sitten kyselet?


      • ?09m-å?
        ??????????? kirjoitti:

        Miksi sitten kyselet?

        Miksi olet ylikiinnostunut asiasta?


      • ?????????
        ?09m-å? kirjoitti:

        Miksi olet ylikiinnostunut asiasta?

        Miksi sinä?


      • ?09m-å?
        ????????? kirjoitti:

        Miksi sinä?

        En mixikään. Lopetetaan jo, ei enää jaksa. :))))


      • ??????????
        ?09m-å? kirjoitti:

        En mixikään. Lopetetaan jo, ei enää jaksa. :))))

        En minäkään miksikään. Lopetetaan vaan :))


      • demeter1
        .Siilimuori kirjoitti:

        Demeter
        Levottomien huonoliikkuisten vanhusten magneetivöiden käyttöön tullaan asettamaan aikarajoitus. Pitää kuulemma uskaltaa ottaa riskejä et kaatumisia tapahtuu ja se on sitä "elämän kiertokulkua" :). Joten vuoteiden laidat alas ilman rajoituksia ja mummot ja vaarit vapauteen. Kuitenkin ajatus on se että ei saa rajoittaa ja pitää päästä vapaasti liikkumaan. Lisäksi hygieniahaalreiden käyttö kielletään kokonaan?

        Tämä tieto siis kuulopuheista, en itse ole ollut koulutuksessa.

        Ei kai, siilirouva. Ihan kuin oikein tahdolla haettais tuota tuttua kierrettä: kaatuminen, lonkkamurtuma, keuhkokuume.
        TK:n vuodeosastot eivät tule riittämään, mutta keuhkokuumehan on se lempeä armahtaja...Ei haluais olla kyyninen, mutta jos tuohon mennään, niin sitä ei voi enää välttää...


      • ei ihan helppoa
        Pirre* kirjoitti:

        Demeter, toisaalta..mitäs ne raha-asiat oikeastaan kuuluvatkaan enää omaisille, ja miun ymmärtääkseni edunvalvoja tekee tilit vuosittain ja ne kai saa tarkistaa...?

        Ja, edunvalvojana voi toimia myös omainen, jos hänet muuten hyväksytään, mutta hänenkin sitten on pidettävä kirjanpitoa valvottavan tuloista ja menoista, ja esitettävä samoin maistraatille kirjanpito tarkastettavaksi..

        Joskus tuntuu vaan että julkinen edunvalvoja säästää jopa valvottavaltaan rahoja, en tiedä kenelle, jos omaisiakaan ei oikein ole, ..niitäkin tapauksia on tullut julki.

        Tilit pitää tehdä, kuitit säilyttää ja koko roska toimittaa oikeuteen tarkistettavaksi. Se tarkistaminen maksaa eikä ihan vähän. Siksi varmasn käytetään virkaholhojaa, silloin yhteiskunta hoitaa kulut.


      • demeter1 kirjoitti:

        Kullekin vuorollaan, arvelen..)) Avarasydäminen kun on - siis hunksi...

        Mutta kaikkein herkemmin juuri varatuille :)) Turvallisuussyistä ;)


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Mutta kaikkein herkemmin juuri varatuille :)) Turvallisuussyistä ;)

        @demeter1:lle tarkoitettu.
        :


      • >>>><<<<
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Mutta kaikkein herkemmin juuri varatuille :)) Turvallisuussyistä ;)

        Mihin liittynee?


      • demeter1
        Paloma.se.co kirjoitti:

        @demeter1:lle tarkoitettu.
        :

        Noin minäkin asian tulkitsen, Paloma...


      • oisko näin
        >>>><<<< kirjoitti:

        Mihin liittynee?

        Hunksz antaa sormuksen varatuille herkemmin.


      • .mollis
        oisko näin kirjoitti:

        Hunksz antaa sormuksen varatuille herkemmin.

        On tainnut hunks nyt saada onnellisuuspillerin ja antaa onnen kiertää ;)


      • .Siilimuori
        demeter1 kirjoitti:

        Ei kai, siilirouva. Ihan kuin oikein tahdolla haettais tuota tuttua kierrettä: kaatuminen, lonkkamurtuma, keuhkokuume.
        TK:n vuodeosastot eivät tule riittämään, mutta keuhkokuumehan on se lempeä armahtaja...Ei haluais olla kyyninen, mutta jos tuohon mennään, niin sitä ei voi enää välttää...

        Niin, haetaankos tuolla luonnollista poistumaa, toisaalta kuinkas paljon maksaakaan lonkkaleikkaus yhteiskunnalle?Ja ikkäälle ihmiselle tulevat kaiemnmaailman komplikaatiot? Ja mukaanlukien inhimillinen kärsimys?


      • Pirre* kirjoitti:

        Demeter, toisaalta..mitäs ne raha-asiat oikeastaan kuuluvatkaan enää omaisille, ja miun ymmärtääkseni edunvalvoja tekee tilit vuosittain ja ne kai saa tarkistaa...?

        Ja, edunvalvojana voi toimia myös omainen, jos hänet muuten hyväksytään, mutta hänenkin sitten on pidettävä kirjanpitoa valvottavan tuloista ja menoista, ja esitettävä samoin maistraatille kirjanpito tarkastettavaksi..

        Joskus tuntuu vaan että julkinen edunvalvoja säästää jopa valvottavaltaan rahoja, en tiedä kenelle, jos omaisiakaan ei oikein ole, ..niitäkin tapauksia on tullut julki.

        Huomenta Pirre. Ulkopuolinen edunvalvoja tulee kalliiksi, ei kenenkään eläke ole kovin iso, sinne uppoaisi loputkin roposet.


    • >onni<

    Ketjusta on poistettu 59 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      662
      4906
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      468
      3529
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      155
      3268
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      169
      2518
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2339
    6. 257
      1923
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1477
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      99
      1373
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1359
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1140
    Aihe