Tove Jansson vs. muut lastenkirjailijat

ihmettellijä.

anni Swan, Aale Tynni, Signe Kantele, Lilian Kallio, Kerttu JUVA, Orvokki Annala, Jalmari Finne, Kerttu Aitola, Tuija Lehtonen, Aino Havukainen, Asta Ikonen, Rauha Kilpi, Merja Jalo, Rudolf Koivu, Aila Meriluoto, Kyllikki Wallenius, Sinikka Nopola, Kirsi Kunnas, Mauri Kunnas, Marjatta Kurenniemi, Lea Pennanen (mm. Me leijonat), Sylvi, Hellevi Kauhanen, jne, jne, jne. Jokainen näistä olisi ansainnut maailmankuuluksi tulemisen, Tove Janssonin ainoa etu näihin nähden oli Se, että hän sattui syntymään etuoikeutettuun kieliryhmään.

12

6083

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koki kaupungin Vinski

aapelin eli Simo Puupposen Vinski ja Vinsentti esimerkiksi olisi todella ansainnut vaikka koko maailman tietoisuuden. Muumit on kivoja, mutta on totta, että ei ole itse ruotsinkielisten ja ruotsin kielen ansiota tuollainen menestys. Etuoikeutettu kansanosa on aina huomioitu paremmin.

• lisää"

Aili Somersalo (mestaritontin seikkailut), Pirkko Koskimies (pupu tupuna)

• lisää"
        lisää" kirjoitti:

Aili Somersalo (mestaritontin seikkailut), Pirkko Koskimies (pupu tupuna)

Mestaritontun**

• Tolkie.

Kaarina Helakisa

• ilkeä Ruotsi

Anni Swanin Ollin oppivuodet -suosittelen!

• .....

Anni Polva

• Jos lukijakunta on oman maan rajojen ulkopuolella niin on paremmat mahdollisuudet menestyä. Ja tietenkin kieli vaikutti koska Muuminkirjoja pystyttiin lukemaan heti Ruotsissa, Norjassa sekä Tanskassa.

• Suomi yksikieliseksi.

Kyse tässä onkin nimenomaan suomalaisten itsearvostuksesta. Kukaan muu ei arvosta suomen kieltä, jos itse emme sitä tee ja jos itse emme toimi suomenkielisiin kohdistuvaa rasismia vastaan.

• ....

Ruotsi on vain yhden maan kieli siinä missä Suomikin. En usko suru-vähemmistöstä nousseen samalla tavoin nimiä, jos olisi ollut normaali vähemmistöasema. Ruotsi ei ole "maailma".

• Suomi yksikieliseksi.
        .... kirjoitti:

Ruotsi on vain yhden maan kieli siinä missä Suomikin. En usko suru-vähemmistöstä nousseen samalla tavoin nimiä, jos olisi ollut normaali vähemmistöasema. Ruotsi ei ole "maailma".

Itsenäisyyspäivän aattona Suomen itsenäisyyspäivä huomioitiin Ruotsin mediassa, vaikka muuten ei ikinä huomioida. Ruotsin radio esitti ohjelman "Suomen suurimmasta nimestä", Tove Janssonista. Että näin.

• topelius.
        Suomi yksikieliseksi. kirjoitti:

Itsenäisyyspäivän aattona Suomen itsenäisyyspäivä huomioitiin Ruotsin mediassa, vaikka muuten ei ikinä huomioida. Ruotsin radio esitti ohjelman "Suomen suurimmasta nimestä", Tove Janssonista. Että näin.

Tiina Nopola, Kristiina Louhi. Suomalainen lastenkirjallisuus on korkeatasoista. Suomessa on Se ero esim. Ruotsiin, että meillä luetaan paljon myös alunperin ruotsista käännettyjä teoksia. Tässäkin suhteessa taas kerran kulttuurinvaihto on ollut yksisuuntaista. Suomalaisille tärkeä ja rakas on tietenkin Zacharias Topelius. Nyt tulee kansaa jaotteleva ankdam taas sanomaan, että "hän oli ruotsinkielinen". Alkuperäiseltä nimeltään Toppila kirjoitti kyllä alun perin ruotsiksi, mutta me luemme suomeksi emmekä voi historiankaan eriarvoistavalle kielupolitiikalle mitään.

• kieli vaihtuu helposti
        topelius. kirjoitti:

Tiina Nopola, Kristiina Louhi. Suomalainen lastenkirjallisuus on korkeatasoista. Suomessa on Se ero esim. Ruotsiin, että meillä luetaan paljon myös alunperin ruotsista käännettyjä teoksia. Tässäkin suhteessa taas kerran kulttuurinvaihto on ollut yksisuuntaista. Suomalaisille tärkeä ja rakas on tietenkin Zacharias Topelius. Nyt tulee kansaa jaotteleva ankdam taas sanomaan, että "hän oli ruotsinkielinen". Alkuperäiseltä nimeltään Toppila kirjoitti kyllä alun perin ruotsiksi, mutta me luemme suomeksi emmekä voi historiankaan eriarvoistavalle kielupolitiikalle mitään.

Topeliuksen isä oli kielenvaihtaja. Minun isoisoisäni vaihdatti myös sukunimeni ruotsista suomeen. Kiitos siitä hänelle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      56
      6568
    2. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      39
      4321
    3. Romillt veressä

Miten pystyy ajamaan 4 romillen humalassa
      Suomussalmi
      54
      2149
    4. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      38
      1806
    5. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      6
      1401
    6. Joka päivä olen lukenut

Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil
      Ikävä
      15
      1169
    7. Ootko muuten täällä edellee?

A nainen? En luota suhun ja mokasit testin.
      Ikävä
      24
      1084
    8. Kerro mulle miksi juuri me

Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.
      Ikävä
      67
      1077
    9. Oletteko kaivattunne kanssa samaa tasoa?

Vai onko out of your league?
      Ikävä
      67
      1008
    10. Mitä ajattelisit jos ikäväsi kohde olisi?

Omituinen hiippari?
      Ikävä
      8
      979
    Aihe