Näyttää siltä, että vaikka kaikkea koitetaan tehdä, niin kustannukset vain nousoo, Toki muutokset ovat osuneet meidän harrastusajankohdan kohdalle ja toivon, että jatkossa näin ei kellekkään tule käymään. (85 loppu, mosati romurautaa, muutokseton ROTAX nyt evo päivitys, vanhat romurautaa; YESSSS: tana)
Kaiken minkä olen kuskille hankkinut kyydissä pysymiseksi, niin enemmän on arvo romahtanut, kuin ruplalla, jota pidetään katastrofaalisena,
NYT IDEOITA MITEN TÄSTÄ ETEENPÄIN, JOTTA MYÖS TYÖLÄISTEN MUKSUILLA OLISI JATKOSSA MAHDOLLISTA RATA-AUTOILUA HARRASTAA?
Itselläni seuraavat ajatukset Suomen sarjoissa:
- Luokka kohtaisesti tekniikan osalta muutokseton aikataulu lyödään etukäteen lukkoon, esim. seuraavaan viiteen vuoteen ei muutoksia tai jos tulee niin siirtymäaika vähintään 2 kautta
- 2 osakilpailua / viikonloppu ja yksillä renkailla (sadekeli erikseen)
- Yhdellä alueella vain yhdet luokan osakilpailut, jolloin etäisyyksien puitteissa kustannus tehokkaasti luokka kuin luokka kokeiltavissa ja kilpailut jakautuvat ympäri Suomen, jolloin järjestävien seurojen tulevien junnujen toimita tehostuisi.
- Kilpailuiden hinta kiinteäksi riippumatta siitä montako päivää treenaa (to,pe) tai majoittuu aluelle, jolloin lähialueen kuskit ja hotelli majoittujat saataisiin kustannuksien kattamiseen mukaan,
Sitten mielestäni se oleellisin uusien harrastajien saamiseksi.
Luokkien keskenäinen "hiekottaminen" tulee lopettaa. Ajatelkaa kun lajista kiinnostunut "googlettaa "karting" niin ekana tulee Suomenkielisiltä sivuilta keskustelu, jossa viimeistään muutaman vastauksen jälkeen alkaa pellkkää pa..aa tulemaan, ei hyvä. Yhteinäisyys ja avoimmuus, jonka me harrasytajat luomme on uusia lajin pariin tulevia kohtaan erityisen tärkeä! Ajetaan me sitten millä tasolla ja missä luokassa tahansa, ja olkoomme tavoitteet sitten missä tahansa.
Kustannukset ja harrastajat, voisiko miettiä?
40
633
Vastaukset
- SennaAy
100€ vetoa että saat tähän viiden vastauksen joukossa seuraavan viestin :"siirry pelaan vaikka pingistä jos rahat ei riitä"
Kirjoitit kuten oisin suurinpiirtein itsekin kirjoittanut. Nyt tosin en tiedä mitä luokkaa ajatte. Periaatteessa harrasteputkeen (Cadet, Raket, Yamaha, Rotax) tuo kaikki täsmää. Lisäisin siihen kovat renkaat, Noista ilmoitusmaksuista - ongelma on se että seurat eivät rahasta kesän ratamaksuista sille kuuluvaa hintaa vaan se tulo yritetään tehdä sen yhden kisaviikonlopun aikana eikä tätä ole akk kyllä yhtään ollut edesauttamassa päinvastoin kun laitetaan esim. cuppiin maksimi ratamaksut/ilmo maksut niin ne on käytännössä aina ne pyydetyt. Tosiasiassa kilpailuen määrää tulisi pienentää jolloin paikkakunnat joutuisivat kipailemaan niistä ja yksi keino akk:lla kalenteria tehdesä olisi antaa ne seuroille jok tekee kisat esim. €50/kuski eli kun kisaa anotaan niin viikonlopun kisan saisi se joka tarjoutuu tekemään sen järkihintaan ja jos pyydät liikaa sähköineen, ilmoittaumis ja ratamaksuneen jäisi luu kerjäävän käteen! Käytännössä esim. kartingliitto voisi ajattaa tietyn Cupin ja sopia että Cup-kilpailun järjest'misen ehtona on tietyt minimimaksut ja vastapainoksi järjestävä seura saa tupan taydeltä osalistujia. Nyt se on juuri toisinpäin eli se joka saa kisat pääsee jälkikäteen hinnoittelemaan maksut pilviin.
tähän on nyt seura-aktivistien ihan turha kirjoitella nasevia vastineita taloudesta ja siitä olenko järjestänyt kisoja tai tiedänkö mitä se maksaa! kyllä olen - lopettakaa ne lentolippujen maksamiset tuomarielle ja kilsojen korvaamisen satojen km matkoilta - sieltä niitä säästöjä syntyy. Reilu talkootyö kunniaan ihan kilpailunjohtaja ja akk:n tarkkailijaa myöten :-)- kisaorkanisaattori
Ei seurat järjestä kisoja, jos ne tuttavat varmuudella tappiota. Nykymaksuilla katetaan suunnilleen kulut. Ei ole näkynyt kisajärjestelyillä rikastuneita, vaikka järjestelyissä on mukana paljon talkoolaisia. Jos Senna Ay löytää ratojen liepeiltä lisää lisenssit omaavia talkoomiehiä tai muuten vaan toimitsijoita, niin kannattaa kertoa kisajärjestäjille.. Kisajärjestäjälle maksettavat maksut ovat loppujen lopuksi aika pieni osa kauden kokonaiskuluista, joten pulinat pois. Jos pystyt pudottamaan kuluja, niin ala järjestää itse kisoja. Vapaita ratoja on vapaasti tarjolla pitkin Suomea.
Ottaa muuten päähän, kun täällä rutistaan melkein joka asiasta, mutta ei kuitenkaan olla itse valmiit toimimaan. Tosiasiassa halvallakin harrastaa (cadet-raksu-jammu), mutta voi tähän lajiin kaikki rahansakin hassata. Se on ittestä kiinni.
- Mistä lisenssitoimit
Miettikääpä muuten, mitä AKKn aikanaan tekemä toimitsijalisenssiuudistus aiheutti. Löydättekö tarpeeksi päätoimitsijalisenssiläisiä alueeltanne kilpailuunne. Saatteko ne paikalle? Jollette, mistä saakka löytyy lähin vapaa?
Mitä on tapahtunut ambulanssihinnoille? Mistä niitä saa järkihintaan? - ajattelija 007
autourheilussa (kyllä myös muissakin lajeissa) kaikki näivettyy tällä hetkellä. jopa jokkis.
itse olen joskus miettinny luokkaa, joka toimis jokkis periaatteella.
eli kokonais paino sekä moottorin koko ja kaasari olis määrätty. muu olis vapaata.
kisan jälkeen olis vapaa kaupankäynti/ arvonta ja haluttu runko moottori kaasari x hintaan uudelle omistajalle.
huutomaksut seuralle
ei muuten saa kuluja kuriin (ei onnistu jokkiksessakaan :D ). kun ei muissakaan lajeissa kulupuoli helpota. laji kuin laji tuntuu olevan seurassa harrastaessakin jo toista tonnii vuodessa ja mitä lähemmäs suuria kaupunki keskuksia mennään, niin hinnat nousee. Kartingin hinta taas on liki sama ympäri maata. - Töysä
2000-luvun alkupuolella ei kisajärjärjestäjät muistaakseni valitelleet paljoakaan kannattavuudesta. Mutta harrastajien määrä olikin aivan toinen.
Akk oli mukana kartingin nuorisotyössä (esim. simojoki kiersi pikkuratoja myöden kevätleireillä ja patisti seuroja nuorisotöihin).
Mikä on akk:n panostus nykypäivänä ?
Luokkia on ollut ja mennyt. Kf6 tuli ja meni. Oli vanha 85 vaihtui 95:iin.
Minit oli ja meni ja taas tuli. Puheet yammun kytkimestä ja jopa moottorin vaihtamisesta johonkin muuhun.
SM-luokkien moottori kustannuksen, milläs ajetaan ens kesä?
Rotax päivitykset.
On paljon perheitä joilla on enemmän kuin yksi mahdollinen harrastaja, mutta että edellisen vermeet jo vanhentuneet, niin ostanko uudet vai vaihtuuko laji?
Osa harrastajista ostelleet hyviä vehkeitä jo syksyllä ensikauteen, mutta menikö ostot hukkaan?
Itse harrasteltu reilut 10-vuotta, eikä hajuakaan vielä onko ens kesänä yammu,rotax vai sm. Jos järjellä menis niin vähentäis harrastajien määrää taas yhdellä.
Eli PITKÄJÄNTEISYYTTÄ lajiin.- bisnesmiehet
10 vuotta sitten monella kauppiaallakin tämä oli pelkkää harrastusta ja ne tienasi muulla tavalla kuin kartingtavaroiden myynillä, mutta nykyään kartingtavaroiden myynti on heillä bisnestä ja elanto tulee sieltä. Siis Koko touhusta on tullut bisnespaikka.
AAAKOOKOO:llekin kun näytät seteleitä niin koneet ja rengasmerkit voi muuttua vaikka hetkessä. - seuraikoni
bisnesmiehet kirjoitti:
10 vuotta sitten monella kauppiaallakin tämä oli pelkkää harrastusta ja ne tienasi muulla tavalla kuin kartingtavaroiden myynillä, mutta nykyään kartingtavaroiden myynti on heillä bisnestä ja elanto tulee sieltä. Siis Koko touhusta on tullut bisnespaikka.
AAAKOOKOO:llekin kun näytät seteleitä niin koneet ja rengasmerkit voi muuttua vaikka hetkessä.Tuolla nimeltä mainitulla lajipäälliköllä olikin kanttia pitää asiat kurissa, niin järjestäjät kuin kauppiaatkin. Sen aikana harrastajille tuli ilmaisia renkaita ja palkintorenkait eri luokkiin. Sen aikana järjestäjäseminaareissa se laittoi seurat väkisin sopimaan kattosumma osallistumismaksuissa. Koulutukset järjestäjille ja tekniikalle olivat hyviä. Jaksoi tosiaan tehdä seurojen kanssa nuorisotyötä. Silloin oli kaikki hyvin, harrastajia oli hyvin ja seuratkin pärjäsivät. Nämä kaikki asiat edisti sitä että meni hyvin. Menestystäkin tuli kv tasolla aika hyvin niihin aikoihin.Mites on sen jälkeen ollut. Ei viitsi edes sanoa. Kellokukantien norsunluutornin johto muni kaiken. Kiitos siitä heille. Nyt ei ole kauppiaille leipää, seuroja ei kiinnosta kisojen tekeminen tappiolla ja harrastajia ei tule lajiin. Tässä kaikki.
- Alkuvaikea
seuraikoni kirjoitti:
Tuolla nimeltä mainitulla lajipäälliköllä olikin kanttia pitää asiat kurissa, niin järjestäjät kuin kauppiaatkin. Sen aikana harrastajille tuli ilmaisia renkaita ja palkintorenkait eri luokkiin. Sen aikana järjestäjäseminaareissa se laittoi seurat väkisin sopimaan kattosumma osallistumismaksuissa. Koulutukset järjestäjille ja tekniikalle olivat hyviä. Jaksoi tosiaan tehdä seurojen kanssa nuorisotyötä. Silloin oli kaikki hyvin, harrastajia oli hyvin ja seuratkin pärjäsivät. Nämä kaikki asiat edisti sitä että meni hyvin. Menestystäkin tuli kv tasolla aika hyvin niihin aikoihin.Mites on sen jälkeen ollut. Ei viitsi edes sanoa. Kellokukantien norsunluutornin johto muni kaiken. Kiitos siitä heille. Nyt ei ole kauppiaille leipää, seuroja ei kiinnosta kisojen tekeminen tappiolla ja harrastajia ei tule lajiin. Tässä kaikki.
Kulut ovat kaukana keskiverto palkansaajan maksukyvystä. Niin kauan kun on mahdollista ostaa rahalla nopeutta, niin kulut kasvavat. Aina löytyy joku kuka maksaa enemmän, joten kilpajuoksulle ei näy loppua. Rengaskulu näkyy ainoastaan harjoittelun hinnassa. Suurin yksittäinen kulu jossa voisi säästää on moottori. Suomessa on ongelmana Yamahan ja Rotaksin kultamunat, KF koneiden lyhyt huoltoväli ja muuttuvat luokitukset, tosin Rotax osallistuu myös päivityskierteeseen. Uusien harrastajien tulo lajin pariin on vaikeaa, koska tarvittavaa teknistä ja valmennustukea ei ole saatavissa, joten harrastaja määrät tippuvat. Ennen oli mahdollista rakentaa itse runko ja laittaa sahan kone kiinni, oli halpaa ja isien taidot riittivät tekemiseen.Nykyään tarvitsee 1-2 kuukauden palkan jotta voi ostaa tarvittavat välineet ja tieto/taito puuttuu harrastuksen aloittamiseen. Seurat voisivat luoda ohjatun polun harrastuksen pariin esim. vuokra-autojen ja valmennuksen avulla.
- laiha lompsa
Alkuvaikea kirjoitti:
Kulut ovat kaukana keskiverto palkansaajan maksukyvystä. Niin kauan kun on mahdollista ostaa rahalla nopeutta, niin kulut kasvavat. Aina löytyy joku kuka maksaa enemmän, joten kilpajuoksulle ei näy loppua. Rengaskulu näkyy ainoastaan harjoittelun hinnassa. Suurin yksittäinen kulu jossa voisi säästää on moottori. Suomessa on ongelmana Yamahan ja Rotaksin kultamunat, KF koneiden lyhyt huoltoväli ja muuttuvat luokitukset, tosin Rotax osallistuu myös päivityskierteeseen. Uusien harrastajien tulo lajin pariin on vaikeaa, koska tarvittavaa teknistä ja valmennustukea ei ole saatavissa, joten harrastaja määrät tippuvat. Ennen oli mahdollista rakentaa itse runko ja laittaa sahan kone kiinni, oli halpaa ja isien taidot riittivät tekemiseen.Nykyään tarvitsee 1-2 kuukauden palkan jotta voi ostaa tarvittavat välineet ja tieto/taito puuttuu harrastuksen aloittamiseen. Seurat voisivat luoda ohjatun polun harrastuksen pariin esim. vuokra-autojen ja valmennuksen avulla.
Ei se alku niin vaikeaa ole. Pari vuotta vanha käytetty hyvä runko ja raksu- tai jammukoneella löytyvät alle tonnilla. Niillä pääsee hyvin alkuun. Jos luulee, että rahalla saa podium-paikkoja, on takuulla väärässä. Huolellinen säätö- ja huoltotoiminta, paljon harjoittelua ja annos henkilökohtaista lahjakkuutta sinne vievät. Täytyy taas muistuttaa, että harrastus on lapsista hauskaa myös silloin, kun ajaa sijoilla 5 - 20 toisia saman tasoisia vastaan. Isistä ei ole niin väliä. Teknistä tukea = hyviä neuvoja saa, kun kyselee lajia jo harrastavilta. Kotiin ei kukaan tule neuvomaan. Siinä samalla voi kysellä ja katsella nopeimpien ajoa ja ottaa mallista oppia. Ei ajamiseen Suomen tasolla mitään erityistä valmennusta tarvita.
- Olen MIETTINNÄ
Näissä foorumeissa syyllistetään aina kauppureita, mosamiehiä, tiimejä, kilpailujärjestäjiä. Leikitäämpä ajatuksella, jos näitä edellämainittuja tahoja ei olisi, olisiko koko kart toimintaa tällähetkellä enää laisinkaan?
Nostavatko nämä edelläolevat tahot todellisuudessa harrastuskustannukset pilviin?
"Bisnesmiehen" kommentti, "10 vuotta sitten monella kauppiaallakin tämä oli pelkkää harrastusta ja ne tienasi muulla tavalla kuin kartingtavaroiden myynillä".
Tuskin tämä asia ihan näinkään meni 10v taakkepäin. Ei ainakaan minun tietojeni mukaan.
Kauppiaita, mosamiehiä, tiimejä, kilpailuja ja järjestäjiä oli jopa enempi, kuin nyt tällähetkellä.
Aika moni edellämainituista tahoista ovat lopettamaan, kuka mistäkin syystä, mutta suurin syy kuitenkin on se tuottavuus, mitä jää käteen.
Onko "Bisnesmies" todella sitämieltä, että edellämainittujen tahojen pitäis todella kustantaa lapsesi harrastus omasta pussistaan?
Saitin alottaja puhuu ihan asiaa ja moni muukin.
"Töysä" Lajipäällikkö Simojoki loi koko kartingia käsittävän koulutus ja valmennus systeemin. Ihan samoilla ajatuksilla olen minäkin matkassa. Kysympä vaan ketkä lähtivät tuhoamaan tätä toimivaa systeemiä ja miksi? Mihin haluttiin nekin rahat käyttää.
"Alku vaikeaa" Monessa asiassa olet oikeassa, käytettyä kamaa on paljonkin talleissa. Harrastukseen mukaan pääsee halvallakin. Mutta se suurin kulu ei kuitenkaan ole se mosa
Vaan se kaikki rekvisiitta, millä pyritään kohottamaan oman tiimin imagoa ja näyttävyyttä. Lähdetäämpä vaikka kuljetuskalustosta asuntovaunut, tiimikohtaiset merkkiajoasut kuskeille/huoltajille koko muulle suvulle, tunnetulta kypärämaalarilla maalatut kypärät, ym.ym. Näillä vain ei saa yhtään vauhtia lisää.
"laiha lompsa" samoin kuittaan sinunkin ajatukset. Neuvoa tulee ja opastusta, kunhan itse olet aktiivinen ja uskallat näyttää "tietämättömyytesi" lajista. Etkä lähde pullistelemaan tuolla rekvisiitallasi. Jopa ne tiimit, kauppiaat ja ainakin osa mosamiehistä pystyy ja haluaa autta sinua eteempäin.
Kyllä kustannusten nousuun ja kart harrastuksen hiipumiseen syyt löytyy ihan tuolta korkeammalta päättäjätaholta ja niistä ratkaisuista, mitä he ovat tehneet ja saaneet aikaan tällä 2000-luvulla.- Viisastelija?
Joko taas joku tuli tänne viisastelemaan? Tulihan tehtyä iso säästö kun R85 lopetettiin ja tilalle otettiin helvetin halpa ja kestävä R95. R85 oli kallista huoltaa ja ylläpitää, mutta R95:lla voi ajaa koko kauden ilman minkäänlaista huoltoa! Karting-harrastuksen aloittamine on tällä hetkellä helvetin halpaa... .
Ai niin se pakollinen vakuutus, niin sekin vielä. Näitä vastaavia asioita on vaikka kuinka monta
- Hajatelmia
Harrastajatasolla halviin karting syntyisi, kun ajettaisiin paljon paikallisia iltakisoja, jotka lähiseurat järjestävät joko vuorotellen tai yhdessä talkoina. Niistä kesän kestävä sarja ja se on siinä. Näitähän on jo, luokkia voisi olla enemmän.
Kisarengassarja jätetään narikkaan ja sillä ajetaan joko koko sarja tai puolivälissä vaihdetaan. Ei saderenkaita, R120 tyyliin.
Vain harrastajalisenssillä pääsee ajamaan. Muut lisenssit ajakoon kansallisia/SM luokkia.
Noin muuten kansallisissa/SM Rotax-luokissa pyritään johonkin muuhun kuin perusharrastamiseen. Mihin, sen varmaan jokainen itse tietää parhaiten.
Kulut ovat eri luokkaa ja vain rajallisesti säädeltävissä. Viikonloppu vaatii 2-4 uutta rengassettiä luokasta ja kuskin osaamisesta riippuen. 1 setti/viikonloppu edellyttää tosi kestävää eli käytännössä kovaa rengastyyppiä.
En ota kantaa tähän rotax-kf-yamaha-raket-kf6 ikuisuuskeskusteluun. Kaikissa em. luokissa on hyvät ja huonot puolensa.
Jos katsoo valmiin auton ja renkaiden sekä tarvikkeiden hintaa vaikka 1970-luvulla tai 1980-luvulla, ei suhde tavallisen ihmisen palkkaan ole varmaan kovin erilainen.
Palkkaerojen kehitystä voi tarkastella tilastoista. Onko meillä periaatteessa enemmän perheitä jotka voisivat teoriassa harrastaa kartingia? Vai vähemmän? Veikkaan että enemmän, mutta kilpailu lajien välillä on kovempaa ja lajeja enemmän kuin aikanaan.
Reunaehdoissa kehitys on ollut rajua.
Kuljetuskaluston ja majoituksen tasovaatimukset ovat nousseet mutta niin on elintasokin.
Kupoliteltassa -saati autossa- ei juuri enää yövytä eikä kalustoa kuljeteta auton kattotelineellä. Spriikeitin ei ole enää perusruoanlaittoväline.
Ajat ovat muuttuneet, peruuttamattomasti.
Vanhan ajan talkooväki on kadonnut, joten kisassa on paljon asioita, joita järjestäjän pitää ostaa. Se maksaa ja siirtyy yleensä suoraan kisakustannuksiin.
Tosiasia on että niin eläminen kuin puitteetkin ovat elintason noustessa muuttuneet kalliimmiksi, paljon kalliimmiksi.
Kuunnelkaapa, mitä ihmiset puhuvat karuimpien ratojen wc- ja suihku- tai saunatiloista. Nykyään vaaditaan enemmän. Vaatimusten täyttäminen maksaa.
Jos hommaa halutaan edullisemmaksi, on tingittävä kaikista nykyajan mukavuuksista.
Kalustossa jo nykyiset turvallisuusvaatimukset tekevät autoista ja niiden osista kalliimpia-sen mukana on myös enemmän särkyviä osia. Käytetty kalusto helpottaa hetken, mutta kun se on ajettu loppuun, mitä sitten?
Jos markkinoille ei tule uutta kalustoa, käytettyjen hinnat nousevat aikaa myöten väistämättä.
Eli tinkiminen merkitsee paluuta takaisinpäin monissa asioissa.
Voitaisiinko asuntoautot ja -vaunut kieltää? Tuskin.
Voiko kisa olla yksipäiväinen ja harjoituksia sallia vain lauantaina? Ehkä. Sahaamista aiemmilla viikoilla ei voi kuitenkaan kieltää käytännössä, ehkä teoriassa.
Harjoitteleminen onkuitenkin tämän lajin ydin, osaamisen todentamista varten ovat kilpailut. Miksi ja mistä syystä se pitäisi kieltää ja miten edes voisi?
Voidaanko autoissa palata vuosia taaksepäin?Teoriassa, mutta kuka ne halpa-autot tekisi, varsinkin Suomen kokoista maata varten jossa on korkeintaan vain joitakin satoja tosiaktiiveja kansallisia kilpailijoita isoissa luokissa?
Voiko ajoasut ja kypärät määrätä? Periaatteessa voi. Halutaanko että se on perus-OMP ja haalarina halvin MIR/Sparco/Freem/Arroxx tms?
Aikanaan pohdittiin KF5 -luokkaa jossa saisi ajaa vanhioilla kf-koneilla. Ei ottanut tuulta.
Nyt ajetaan SM:ää vanhalla luokkarilla KF-luokissa. Kaikki porsanreijät on silti etsitty ja löydetty. Yksi konemerkki dominoi varsinkin KF:ää (KF2).
Eli ei näytä helpolta vaikka mitä yrittäisi, mutta aina jotakin voidaan tehdä.
Kuka aloittaa?- Pole position
Tämä touhu vaan on yksinkertaistettuna sitä, että Suomessa loppuu ennemmin tai myöhemmin rahat, yleensä ennemmin. Meillä ei ole öljy yhtiöitä eikä oligargeja jotka voisivat sijoittaa rahaa moottoriurheiluun. Joten meidän kannattaa panostaa harrartesarjoihin joita voi harrastaa normi palkka työstä nauttivat.
- ekonomi x
Pole position kirjoitti:
Tämä touhu vaan on yksinkertaistettuna sitä, että Suomessa loppuu ennemmin tai myöhemmin rahat, yleensä ennemmin. Meillä ei ole öljy yhtiöitä eikä oligargeja jotka voisivat sijoittaa rahaa moottoriurheiluun. Joten meidän kannattaa panostaa harrartesarjoihin joita voi harrastaa normi palkka työstä nauttivat.
Näin on. Jos haluaa isompiin kuvioihin niin kannattaa lähteä Eurooppaan etsimään. Vedetään me persaukiset omia mukavia kisoja kohtuu kustannuksin täällä takapajulassa.
- Hyytävä kesä tulossa
Palkansaajalle tämä laji on ylihinnoiteltu ja se tulee kostautumaan lamassa olevassa maassa. Ensi kesänä on radoilla hiljaista, kisavarikot tyhjenee ja AKKn lisenssikuskien määrä kartingissa putoaa kriisitasolle.
- luottokortti kuivuu
Kyse ei ole lajin ylihinnoittelusta vaan siitä, että luokasta riippumatta kalusto ja ajaminen alkaa olla kallista. Kukaan ja mistään ei vedetä välistä rahaa. Kauppiaiden marginaalit ovat jo nyt liian pieniä, alalle ei tule yrittäjiä. Kisojen järjestäminen osoittaa uhrimieltä, tappiot ovat todennäköisiä. Sääntöjen puolesta Raksu 95 ja yamaha ovat melko edullisia, jos ei osta joka vuosi uutta kalustoa. Luokan valitsemalla säästää jo aika lailla ja jos ei kuvittele ajavansa Suomen mestaruudesta, niin kaluston ei tarvitse olla viimeisen päälle ja kallista. Kukaan ei kiistä laman vaikutusta, mutta ylihinnoittelusta ei hiljeneminen johdu. Jos nimim. "Hyytävä kesä tulossa" keksii tavan pudottaa kuluista kolmanneksen ja saa kuskit tulemaan mukaan alennusmyyntiluokkaan, niin siitä ylihinnoittelua purkamaani.
- heh...heh
luottokortti kuivuu kirjoitti:
Kyse ei ole lajin ylihinnoittelusta vaan siitä, että luokasta riippumatta kalusto ja ajaminen alkaa olla kallista. Kukaan ja mistään ei vedetä välistä rahaa. Kauppiaiden marginaalit ovat jo nyt liian pieniä, alalle ei tule yrittäjiä. Kisojen järjestäminen osoittaa uhrimieltä, tappiot ovat todennäköisiä. Sääntöjen puolesta Raksu 95 ja yamaha ovat melko edullisia, jos ei osta joka vuosi uutta kalustoa. Luokan valitsemalla säästää jo aika lailla ja jos ei kuvittele ajavansa Suomen mestaruudesta, niin kaluston ei tarvitse olla viimeisen päälle ja kallista. Kukaan ei kiistä laman vaikutusta, mutta ylihinnoittelusta ei hiljeneminen johdu. Jos nimim. "Hyytävä kesä tulossa" keksii tavan pudottaa kuluista kolmanneksen ja saa kuskit tulemaan mukaan alennusmyyntiluokkaan, niin siitä ylihinnoittelua purkamaani.
"Kauppiaiden marginaalit ovat jo nyt liian pieniä", Juu aivan. yhet jarrupalat maksaa ulkomailla 20eur ja täysin samat maksaa täällä 85eur.... kerronko lisää?
- luottokortti kuivuu
heh...heh kirjoitti:
"Kauppiaiden marginaalit ovat jo nyt liian pieniä", Juu aivan. yhet jarrupalat maksaa ulkomailla 20eur ja täysin samat maksaa täällä 85eur.... kerronko lisää?
Otapa huomioon myynnin volyymit eli suomalaisen ajajajoukon pienuus. Paljon voi myydä pienellä katteella , vähän vaatii enemmän. Kyse on suhteellisuudesta. Kauppiaankin pitää elää.
- respo.de
heh...heh kirjoitti:
"Kauppiaiden marginaalit ovat jo nyt liian pieniä", Juu aivan. yhet jarrupalat maksaa ulkomailla 20eur ja täysin samat maksaa täällä 85eur.... kerronko lisää?
ne varaosat on tosi kätevä ostaa sitten kisapaikallakin siltä eurooppalaiselta nettikaupalta... :D miettikää, missään muussa lajissa ei kauppias aja ransitilla tai rekalla osien kanssa ympäri maata jotta kilpailijat saavat tarvitsemansa osat asap kun niitä tarvitsevat.
- Ulkomaille vaan
Siitä vaan sitten tilaamaan jarrupaloja kesken kisaviikonlopun , kun ne tarvitaan
samana päivänä- Järki päässä
Järkevä harrastaja tilaa sopiva määrä noita tarvikkeita jo ennen kauden alkua ja ne sitten kulkee mukana kisoissa. Tällä tavalla pystyy säästämään jonkin verran.
- Monialayritys
Järki päässä kirjoitti:
Järkevä harrastaja tilaa sopiva määrä noita tarvikkeita jo ennen kauden alkua ja ne sitten kulkee mukana kisoissa. Tällä tavalla pystyy säästämään jonkin verran.
Kauppiaan oma valinta, yrittääkö karting-kauppiaana hakea nykyharrastaja määrillä koko vuoden ansiota.
Vai hankkia talvikuukausille esim raksahommia.
Kuten muutkin harrastajat joutuu tekemään. - kruunut peliin
Monialayritys kirjoitti:
Kauppiaan oma valinta, yrittääkö karting-kauppiaana hakea nykyharrastaja määrillä koko vuoden ansiota.
Vai hankkia talvikuukausille esim raksahommia.
Kuten muutkin harrastajat joutuu tekemään.Ei ole mikään peruste huutaa kovia hintoja, mutta jos joku maksaa, niin silloin hinnat on siellä.Ja aivan hyvinhän nuo kauppiaat on elänyt, eivät siis köyhyydessä. AKK toimillaan on aiheuttanut sen että niitä maksajia on vain enää niin vähän.
- taalat peliin
kruunut peliin kirjoitti:
Ei ole mikään peruste huutaa kovia hintoja, mutta jos joku maksaa, niin silloin hinnat on siellä.Ja aivan hyvinhän nuo kauppiaat on elänyt, eivät siis köyhyydessä. AKK toimillaan on aiheuttanut sen että niitä maksajia on vain enää niin vähän.
juu aivan, meillä ei ole tarkoitus elättää kauppiaita vaan harrastaa moottoriulheilua.
- aivot narikkaan
taalat peliin kirjoitti:
juu aivan, meillä ei ole tarkoitus elättää kauppiaita vaan harrastaa moottoriulheilua.
Juu, jos ei oo kauppiaita, ei oo harrastajiakaan. M.O.T.
- ju jakaja
aivot narikkaan kirjoitti:
Juu, jos ei oo kauppiaita, ei oo harrastajiakaan. M.O.T.
Ei oo kauppiaat hullummin rikastuneet. Jostain on aina ostettava ne tarvittavat osat ja renkaat. Kyllähän siitä jotain vaivan palkkaa pitää saada jos koko viikonlopun jossain radalla päivystää. Kyllä meille on ollut enemmän hyötyä kuin haittaa kauppiaista.
- 6+17
ju jakaja kirjoitti:
Ei oo kauppiaat hullummin rikastuneet. Jostain on aina ostettava ne tarvittavat osat ja renkaat. Kyllähän siitä jotain vaivan palkkaa pitää saada jos koko viikonlopun jossain radalla päivystää. Kyllä meille on ollut enemmän hyötyä kuin haittaa kauppiaista.
eiköhän se ole yrittäjän oma asia miettiä sitä yrittäjäriskiä. laji kyllä pyörii tee se itse -ihmisten ja kimppatilausten avulla. aina on tietysti mukana joku, joka haluaa vetää välistä ja tämä henkilö voi itse miettiä katettaan.
- saerdga
6+17 kirjoitti:
eiköhän se ole yrittäjän oma asia miettiä sitä yrittäjäriskiä. laji kyllä pyörii tee se itse -ihmisten ja kimppatilausten avulla. aina on tietysti mukana joku, joka haluaa vetää välistä ja tämä henkilö voi itse miettiä katettaan.
Varikolta kuultua viime kesältä. Huolestunut isä juoksi ympäriinsä vääntynyt rattiputki kädessä ja kyseli olisko kellään. Eräästä teltasta kuului huuto: "tilaa netistä,saat halvemmalla. Sieltähän sää kaikki muutkin osat" ;)
- 10+6
saerdga kirjoitti:
Varikolta kuultua viime kesältä. Huolestunut isä juoksi ympäriinsä vääntynyt rattiputki kädessä ja kyseli olisko kellään. Eräästä teltasta kuului huuto: "tilaa netistä,saat halvemmalla. Sieltähän sää kaikki muutkin osat" ;)
ennen vanhaan rattiputki olis vaan väännetty suoraksi ja korjaushitsattu mikäli tarve, vaikka kauppiaita olisi ollut paikalla useampi.
vaikka kauppiaita ei olis yhtään, on aina joku varautunut hyvin ja joltakin olisi rattiputki löytynyt tai sen olisi voinut kisan ajaksi lainata jostakin autosta, joka ei kisaan osallistu, monella meinaan kulkee pikkuveljen/siskon auto tai vararunko mukana. - vedä hatusta
10+6 kirjoitti:
ennen vanhaan rattiputki olis vaan väännetty suoraksi ja korjaushitsattu mikäli tarve, vaikka kauppiaita olisi ollut paikalla useampi.
vaikka kauppiaita ei olis yhtään, on aina joku varautunut hyvin ja joltakin olisi rattiputki löytynyt tai sen olisi voinut kisan ajaksi lainata jostakin autosta, joka ei kisaan osallistu, monella meinaan kulkee pikkuveljen/siskon auto tai vararunko mukana.Niin että koko kesäksi lainaan. Onko sulla vielä jotain hyviä ideoita. Tolla systeemillä vois ajaa laina vehkeillä koko kesän. Pakko ne on ostaa jos niitä tarvitaan. Vai tilaatko netistä ennen kautta että voit lainailla pitkin kesää muille.
- kani hatusta
vedä hatusta kirjoitti:
Niin että koko kesäksi lainaan. Onko sulla vielä jotain hyviä ideoita. Tolla systeemillä vois ajaa laina vehkeillä koko kesän. Pakko ne on ostaa jos niitä tarvitaan. Vai tilaatko netistä ennen kautta että voit lainailla pitkin kesää muille.
no mitäs teet, jos auto hajoo ja ei oo myyjää eikä omaa varaosaa? lyötkö kamat kasaan ja lähdet kotiin, vai kierrätkö kaikki teltat läpi ja kyselet ostaa kunnes joltakin löytyy se pikkusiskon auto, josta sen ehkä voisi lainata kisan ajaksi ja palautat heti kisan jälkeen, jos osa ei varsinaisesti ole kaupan. sen osan ehtii sitte kyllä kisan jälkeen tilata ihan mistä vaan.
- vedä hatusta.
kani hatusta kirjoitti:
no mitäs teet, jos auto hajoo ja ei oo myyjää eikä omaa varaosaa? lyötkö kamat kasaan ja lähdet kotiin, vai kierrätkö kaikki teltat läpi ja kyselet ostaa kunnes joltakin löytyy se pikkusiskon auto, josta sen ehkä voisi lainata kisan ajaksi ja palautat heti kisan jälkeen, jos osa ei varsinaisesti ole kaupan. sen osan ehtii sitte kyllä kisan jälkeen tilata ihan mistä vaan.
Niissä kisoissa mis me ajetaan on aina kauppiaat paikalla.
- kumipuskuri
vedä hatusta. kirjoitti:
Niissä kisoissa mis me ajetaan on aina kauppiaat paikalla.
mä ajan tiimis sponsorirahalla. ei tartte miettii mitään, mistä saa ja mitä maksaa.
- Rahat hatusta
kumipuskuri kirjoitti:
mä ajan tiimis sponsorirahalla. ei tartte miettii mitään, mistä saa ja mitä maksaa.
Mulla on ollut aina sen verran rahaa ettei oo tarvinnu käydä kerjäämässä . Se aika on vietetty etelän lämmössä perheen kanssa.
- Viisasten kerho
Oikein viisasten kerho, taas pohtimassa, jos se on niin vaikeaa ostaa kauppiaalta
kun pelkää että se "vetää välistä " , niin yksinkertaisesti vaan äänestää jaloilla
kävelle myyntiauton ohi ! , ja ei osta.
Tilaa netistä ja on onnellinen jos säästää , mitä siitä sen enempää .
Tai siirtyy johonkin edullisempaan lajiin - vapaaehtoistahan tämä on. - Viisasten kerho
Nimenomaan , tilanteen mukaan ja kauppias auttaa tarpeen mukaan.
- Katsohan peiliin
Saattaapi se kauppuri auttaa pyyteettömästikin ongelmissasi, ilman ett ois heti sinun massillesi menossa. Minun kohdalle on sattunut tämmösiä kauppureita.
- kani hatusta
onhan niitä sattunu kaikenlaista. ittelle muistuu eräs tilanne vuosien takaa, jolloin eräältä kuskilta jarruvaijeri ei mennyt katsastuksesta läpi. runko oli sen verran vanha, ettei löytynyt kuin yksi myyjä jolla sopiva vaijeri enää löytyi. myyjä ei kuitenkaan myynyt vaijeria, koska kuljettaja ei ajanut hänen edustamallaan merkillä. vaijeri löytyi lopulta lainaksi ikivanhasta kerhoautosta ja kuljettaja pääsi kisaan mukaan.
- miettisin
täällä mietitään mitä mikin maksaa kisa paikalle tullaan kaksi päivää aikaisemmin
on kalliit asuntoautot / asuntovaunut moottorit viedään kalliille mosamiehelle runkoo säätää palkallinen mekaanikko ja illat juodaan taikajuomaa minkä hinnasta ei välitetä ja netistä saa halvalla osia mitkä sitten olikin vääriä ja taas tuli kuluja. - Ex.jammu
Tähän oli helppo ratkaisu.
Myytiin kaikki kamat pois ja vaihdettiin lajia.
Nyt saa nämä isien hiekkalaatikkoleikit riittää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki2026413Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442887- 442337
- 952151
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382041Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2311457- 781432
Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131356Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j71315Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä3821237