VR - Statens järnvägar

Miksi, VR?

Mistä johtuu että VR:n palvelut jatkuvasti heikkenevät?

Ensiksi siirrettiin kaksikieliset konduhtöörit pois Karjaa-Hanko-reitiltä. Viimeksi joku konduhtööri käveli ohi ja kertoi jotain lippu-uudistuksesta, en kuullut, ja kysyin ystävällisesti ruotsiksi. Vastaus: "Tickets - där! I can't talk Swedish with you."`

Vaunussa luki "Karjaa" ja "Vihrein valinta". Helsingin rautatieaseman jättiläiset seikkailivat julisteissa - ainoastaan suomeksi.

Kaiuttimista olin juuri kuullut miten "Personalen betjänar vid behov".

Ja se lippu-uudistus! Vanhat ja rammat jonottavat kahteen automaattiin, jos viitsivät. Jos ei viitsi, niin matkustaa ilmaiseksi. Jono oli pitkä ja kun minun vuoroni tuli, siinä oli lappu jossa luki - suomeksi - että maksukortit eivät kelpaa. Kaiuttimista siis kuulin että henkilökunta opastaa tarvittaessa. Mutta ei näkynyt ketään.

Näkövamma, dysleksia, vanhuus, jalkavamma - kaikki tekevät laillisen matkustamisen melkein mahdottomaksi. Eikö henkilökunta opasta niin kuin luvataan. Jos joku joskus näyttäytyy, niin ei ainakaan ruotsiksi.

Tapahtuukohan usein Kuopiossa että konduhtööri sanoo ettei osaa suomea? Miksi oli pakko siirtää kaikki kaksikieliset toiselle rataosuudelle?

17

111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • новый Росси

      Taitaa olla niin, että itään suuntaavien junien konnarit pomiloi, ne mitään ruotseja puhu. Suomenkielihän on vain ruotsinkielen puhevika, tai toistepäin. eller reproduceras, или воспроизведена в

    • Hjallis Sillanpää

      Kaj Kunnas osaa suomea. Turha muita Karjaalaisia palvella, ei ne ole julkkiksia.

    • T:Saari

      On ollut kyllä poikkeuskonnari, sillä aina olen Hanko-Karjaa junassa kuullut konnarin keskustelevan ruotsiksi ruotsinkielisten ja suomeksi suomenkielisten kanssa. Rantaradan konnarit eivät sitten aina osaakaan ruotsia edes lähijunissa. Se on aika merkillistä.

      Ainakin Tammisaaren asemalla on maksuautomaatti, josta saa ostaa lippuja. Näissä on kielivaihtoehtona tietysti myös ruotsi.

      • jamelivarves

        Minä olen kuullut vain suomenruotsia, ruotsia en ole kuullut vielä kertaakaan junahenkilökunnan suusta. Siinä on vissi ero, förståår dy?


      • T:Saari
        jamelivarves kirjoitti:

        Minä olen kuullut vain suomenruotsia, ruotsia en ole kuullut vielä kertaakaan junahenkilökunnan suusta. Siinä on vissi ero, förståår dy?

        Se on tätä paikallista ruotsia.
        Kyllähän amerikkalaisetkin englantia puhuvat, vaikka se onkin varsin kaukana oikeasta englannin kielestä. Jamaikalaisista nyt puhumattakaan.


    • maksu ruplissa

      Voipi olla että muutaman vuoden päästä saadaan tyytyä ensisijaisesti venäjänkieliseen palveluun!

      • Avot !

        Paljon mahdollista.


      • ss4423
        Avot ! kirjoitti:

        Paljon mahdollista.

        Rupeaa jo Venäjän vallan alla oleminen kuulostaa paremmalta kuin EU:n sikailut ja ja tämä jatkuva terroristien hyysäys.


      • niinpä niin.
        ss4423 kirjoitti:

        Rupeaa jo Venäjän vallan alla oleminen kuulostaa paremmalta kuin EU:n sikailut ja ja tämä jatkuva terroristien hyysäys.

        Vaan eipä hätää - ruotsinkielellä pärjää. Kas sitä siis opiskelemaan lapset jo alakoulusta alkaen.


    • ....jep jep

      Kovasti vaaditaankaikilta koululaisilta että Ruotsia pitää lukea ja opiskella.Mites nyt Ruotsinkielinen ei sit pärjää junassa Suomen kanssa?

      • Bättre folk

        On parempi kotouttaa ruotsinkieliset suomeksi, kuin ruveta opettamaan konduktööreille ruotsia.


      • T:Saari
        Bättre folk kirjoitti:

        On parempi kotouttaa ruotsinkieliset suomeksi, kuin ruveta opettamaan konduktööreille ruotsia.

        Parashan on osata molempia.
        Suomessa tulee aina olemaan monenkielisiä ihmisiä, joten miksi pitäisi oppia vain yhtä kieltä?
        Täälläpäin jokaisen tulisi osata ainakin suomea, ruotsia ja englantia. Jossain muualla on sitten eri kielet jotka kuuluvat "tulisi osata" -osastoon.


    • lhfkl

      Siis niin hyvä ja asiallinen kirjoitus tuo alkuperäinen kommentti.
      Kaksikieliset konduktöörit on ihan parhaita !

    • köksänpraatia

      ite ruaattaalaaset sannoo tätä suhnanruattia kökssvenskaniksi eli tätä palvelijat puhuivat keittiössä.

      • Bättrefolk

        Suomenruotsalaista konduktööriä ei löydy. Kaikki nuoret opiskelevat Hankkenissa tai Åbo Akademissa. Suomenkieliset kieltäytyvät puhumasta ruotsia.


      • T-Saari
        Bättrefolk kirjoitti:

        Suomenruotsalaista konduktööriä ei löydy. Kaikki nuoret opiskelevat Hankkenissa tai Åbo Akademissa. Suomenkieliset kieltäytyvät puhumasta ruotsia.

        Et sitten ilmeisesti ole koskaan matkustanut Hanko-Karjaa -junassa jollet ole tavannut ruotsia puhuvaa konduktööriä..


    • Bättrefolk

      Carl ja Stefan voisivat oppositiossa tuurata vapaa aikoinaan konnaria.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 125
      3116
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2846
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2228
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      22
      1782
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1519
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1484
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1397
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      80
      1320
    Aihe