Mistä johtuu että VR:n palvelut jatkuvasti heikkenevät?
Ensiksi siirrettiin kaksikieliset konduhtöörit pois Karjaa-Hanko-reitiltä. Viimeksi joku konduhtööri käveli ohi ja kertoi jotain lippu-uudistuksesta, en kuullut, ja kysyin ystävällisesti ruotsiksi. Vastaus: "Tickets - där! I can't talk Swedish with you."`
Vaunussa luki "Karjaa" ja "Vihrein valinta". Helsingin rautatieaseman jättiläiset seikkailivat julisteissa - ainoastaan suomeksi.
Kaiuttimista olin juuri kuullut miten "Personalen betjänar vid behov".
Ja se lippu-uudistus! Vanhat ja rammat jonottavat kahteen automaattiin, jos viitsivät. Jos ei viitsi, niin matkustaa ilmaiseksi. Jono oli pitkä ja kun minun vuoroni tuli, siinä oli lappu jossa luki - suomeksi - että maksukortit eivät kelpaa. Kaiuttimista siis kuulin että henkilökunta opastaa tarvittaessa. Mutta ei näkynyt ketään.
Näkövamma, dysleksia, vanhuus, jalkavamma - kaikki tekevät laillisen matkustamisen melkein mahdottomaksi. Eikö henkilökunta opasta niin kuin luvataan. Jos joku joskus näyttäytyy, niin ei ainakaan ruotsiksi.
Tapahtuukohan usein Kuopiossa että konduhtööri sanoo ettei osaa suomea? Miksi oli pakko siirtää kaikki kaksikieliset toiselle rataosuudelle?
VR - Statens järnvägar
17
171
Vastaukset
- новый Росси
Taitaa olla niin, että itään suuntaavien junien konnarit pomiloi, ne mitään ruotseja puhu. Suomenkielihän on vain ruotsinkielen puhevika, tai toistepäin. eller reproduceras, или воспроизведена в
- Hjallis Sillanpää
Kaj Kunnas osaa suomea. Turha muita Karjaalaisia palvella, ei ne ole julkkiksia.
- T:Saari
On ollut kyllä poikkeuskonnari, sillä aina olen Hanko-Karjaa junassa kuullut konnarin keskustelevan ruotsiksi ruotsinkielisten ja suomeksi suomenkielisten kanssa. Rantaradan konnarit eivät sitten aina osaakaan ruotsia edes lähijunissa. Se on aika merkillistä.
Ainakin Tammisaaren asemalla on maksuautomaatti, josta saa ostaa lippuja. Näissä on kielivaihtoehtona tietysti myös ruotsi.- jamelivarves
Minä olen kuullut vain suomenruotsia, ruotsia en ole kuullut vielä kertaakaan junahenkilökunnan suusta. Siinä on vissi ero, förståår dy?
jamelivarves kirjoitti:
Minä olen kuullut vain suomenruotsia, ruotsia en ole kuullut vielä kertaakaan junahenkilökunnan suusta. Siinä on vissi ero, förståår dy?
Se on tätä paikallista ruotsia.
Kyllähän amerikkalaisetkin englantia puhuvat, vaikka se onkin varsin kaukana oikeasta englannin kielestä. Jamaikalaisista nyt puhumattakaan.
- maksu ruplissa
Voipi olla että muutaman vuoden päästä saadaan tyytyä ensisijaisesti venäjänkieliseen palveluun!
- Avot !
Paljon mahdollista.
- ss4423
Avot ! kirjoitti:
Paljon mahdollista.
Rupeaa jo Venäjän vallan alla oleminen kuulostaa paremmalta kuin EU:n sikailut ja ja tämä jatkuva terroristien hyysäys.
- niinpä niin.
ss4423 kirjoitti:
Rupeaa jo Venäjän vallan alla oleminen kuulostaa paremmalta kuin EU:n sikailut ja ja tämä jatkuva terroristien hyysäys.
Vaan eipä hätää - ruotsinkielellä pärjää. Kas sitä siis opiskelemaan lapset jo alakoulusta alkaen.
- ....jep jep
Kovasti vaaditaankaikilta koululaisilta että Ruotsia pitää lukea ja opiskella.Mites nyt Ruotsinkielinen ei sit pärjää junassa Suomen kanssa?
- Bättre folk
On parempi kotouttaa ruotsinkieliset suomeksi, kuin ruveta opettamaan konduktööreille ruotsia.
Bättre folk kirjoitti:
On parempi kotouttaa ruotsinkieliset suomeksi, kuin ruveta opettamaan konduktööreille ruotsia.
Parashan on osata molempia.
Suomessa tulee aina olemaan monenkielisiä ihmisiä, joten miksi pitäisi oppia vain yhtä kieltä?
Täälläpäin jokaisen tulisi osata ainakin suomea, ruotsia ja englantia. Jossain muualla on sitten eri kielet jotka kuuluvat "tulisi osata" -osastoon.
- lhfkl
Siis niin hyvä ja asiallinen kirjoitus tuo alkuperäinen kommentti.
Kaksikieliset konduktöörit on ihan parhaita ! - köksänpraatia
ite ruaattaalaaset sannoo tätä suhnanruattia kökssvenskaniksi eli tätä palvelijat puhuivat keittiössä.
- Bättrefolk
Suomenruotsalaista konduktööriä ei löydy. Kaikki nuoret opiskelevat Hankkenissa tai Åbo Akademissa. Suomenkieliset kieltäytyvät puhumasta ruotsia.
- T-Saari
Bättrefolk kirjoitti:
Suomenruotsalaista konduktööriä ei löydy. Kaikki nuoret opiskelevat Hankkenissa tai Åbo Akademissa. Suomenkieliset kieltäytyvät puhumasta ruotsia.
Et sitten ilmeisesti ole koskaan matkustanut Hanko-Karjaa -junassa jollet ole tavannut ruotsia puhuvaa konduktööriä..
- Bättrefolk
Carl ja Stefan voisivat oppositiossa tuurata vapaa aikoinaan konnaria.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.35088781 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12581Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill692358- 1791955
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161542Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91401- 1121347
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181841328RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601310Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421227