Lukio on perseestä!

antti

Lukio on tosiaan perseestä siellä joutuu istumaan monta tuntia päivässä ja ajatelkaa nyt, istumaan vaan 7 h per päivä siis siinähän tulee vaikka minkä laisia selkä vaivoja kun ne tuolitkin on niin huonoja joten miten voitte väittää että lukio on sijoitus tulevaisuuteen kun LUKIOLAISET ON TULEVAISUUDEN INVALIDEJA!!! Sit kun ootte lukiolaiset ottanut sairas eläkkeen kaxkymppisinä selkä särkyjen takia niin me amislaiset tullaan ja jyrätään! AMIS ON TODELLINEN SIJOITUS TULEVAAN!!!!!

46

4797

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tico Taco

      Et varmaankaan vaan päässyt lukioon, joten nyt katkerana väität tuollaista soopaa... Saahan sitä olla kateellinen meille "viksuille"...

      • laura

        ja sitä paitsi sä nyt kirjotat niin "amismaisesti" et 3 vuotta lukiossa, tai ehkä neljäkin, tekis sulle kuule erittäin hyvää! Tervetuloa lukioon....kyllähän säkin voit sinne aina PYRKIÄ!


      • -T-
        laura kirjoitti:

        ja sitä paitsi sä nyt kirjotat niin "amismaisesti" et 3 vuotta lukiossa, tai ehkä neljäkin, tekis sulle kuule erittäin hyvää! Tervetuloa lukioon....kyllähän säkin voit sinne aina PYRKIÄ!

        En pidä itseäni mitenkään tyhmänä amislaisena. Lukioon olisin päässyt kevyesti (9,4 ka peruskoulusta), mutta ei vaan ajatus kolmesta vuodesta yleissivistävässä oppilaitoksessa kiinnostanut. Nykyään amikseen vaaditaan parempaa keskiarvoa kuin lukioon ja omalle linjalleni (viestintä) huomattavasti paljon korkeampaa keskiarvoa kuin lukioon keskimäärin. Nyt TIEDÄN pääseväni amiksen jälkeen ammattikorkeaan (ka 4,3) tai suoraan töihin.
        Mitähän te lukiolaiset sitten tekisitte, jos amislaiset ei enää korjaisi autojanne, kokkaisi ravintolassa ruokaanne, rakentaisi talojanne ja avaisi viemäreitänne? Useat vielä paremmalla palkalla kuin te opintolainoja maksavat yliopiston käyneet työttömät..


      • aki
        -T- kirjoitti:

        En pidä itseäni mitenkään tyhmänä amislaisena. Lukioon olisin päässyt kevyesti (9,4 ka peruskoulusta), mutta ei vaan ajatus kolmesta vuodesta yleissivistävässä oppilaitoksessa kiinnostanut. Nykyään amikseen vaaditaan parempaa keskiarvoa kuin lukioon ja omalle linjalleni (viestintä) huomattavasti paljon korkeampaa keskiarvoa kuin lukioon keskimäärin. Nyt TIEDÄN pääseväni amiksen jälkeen ammattikorkeaan (ka 4,3) tai suoraan töihin.
        Mitähän te lukiolaiset sitten tekisitte, jos amislaiset ei enää korjaisi autojanne, kokkaisi ravintolassa ruokaanne, rakentaisi talojanne ja avaisi viemäreitänne? Useat vielä paremmalla palkalla kuin te opintolainoja maksavat yliopiston käyneet työttömät..

        "Nykyään amikseen vaaditaan parempaa keskiarvoa kuin lukioon"

        Ei muuten vaadita. Se on fakta juttu.

        "Mitähän te lukiolaiset sitten tekisitte, jos amislaiset ei enää korjaisi autojanne, kokkaisi ravintolassa ruokaanne, rakentaisi talojanne ja avaisi viemäreitänne?"

        Mitähän te amislaiset sitten tekisitte, jos lukiolaiset ei olisi teiän lääkäreinä, lakimiehinä jne.?

        "Useat vielä paremmalla palkalla kuin te opintolainoja maksavat yliopiston käyneet työttömät.."

        Työttömiä on myös amislaisissa, niillä on keskimäärin huonompi palkka kuin lukion käyneillä, ja opintolainaa ei ole yhdenkään yliopistoa käyvän pakko ottaa. Senkin totuudenvääristelijä.


      • -T-
        aki kirjoitti:

        "Nykyään amikseen vaaditaan parempaa keskiarvoa kuin lukioon"

        Ei muuten vaadita. Se on fakta juttu.

        "Mitähän te lukiolaiset sitten tekisitte, jos amislaiset ei enää korjaisi autojanne, kokkaisi ravintolassa ruokaanne, rakentaisi talojanne ja avaisi viemäreitänne?"

        Mitähän te amislaiset sitten tekisitte, jos lukiolaiset ei olisi teiän lääkäreinä, lakimiehinä jne.?

        "Useat vielä paremmalla palkalla kuin te opintolainoja maksavat yliopiston käyneet työttömät.."

        Työttömiä on myös amislaisissa, niillä on keskimäärin huonompi palkka kuin lukion käyneillä, ja opintolainaa ei ole yhdenkään yliopistoa käyvän pakko ottaa. Senkin totuudenvääristelijä.

        Paikkakunnan lukioon pääsee 6.0 keskiarvolla, omalle linjalleni vaadittiin 8,3. Huonoin keskiarvo, jolla amikseen pääsee on 6.5
        Tuskin tarvitsen lakimiestä elämäni aikana montaakaan kertaa, lääkäriä kylläkin. Mutta kuka maksaa lääkärien palkat? Verovarojahan kartuttavat tavalliset duunarit.
        Kaverini (valmistuu keväällä lvi-puolelta) saa jo tällä hetkellä työharjoittelusta palkkaa lähes 100 mk/ tunti (palkka edut). Kaikki lukion käyneet kaverini ovat joko kaupan kassalla 35mk /tunti tai korkeakouluissa. Korkeakouluissa opiskelevilla on vähintään 30 000 mk opintolainaa takana, mikäli ei ole "isi maksaa"-tyyli. Nykyään pääsee amispohjalta korkeakouluun eli mitä hyötyä lukiosta on? Voihan sen lukea amiksen ohella, jos välttämättä haluaa valkoisen lakin tomuttumaan hyllyn nurkkaan..


      • aki
        -T- kirjoitti:

        Paikkakunnan lukioon pääsee 6.0 keskiarvolla, omalle linjalleni vaadittiin 8,3. Huonoin keskiarvo, jolla amikseen pääsee on 6.5
        Tuskin tarvitsen lakimiestä elämäni aikana montaakaan kertaa, lääkäriä kylläkin. Mutta kuka maksaa lääkärien palkat? Verovarojahan kartuttavat tavalliset duunarit.
        Kaverini (valmistuu keväällä lvi-puolelta) saa jo tällä hetkellä työharjoittelusta palkkaa lähes 100 mk/ tunti (palkka edut). Kaikki lukion käyneet kaverini ovat joko kaupan kassalla 35mk /tunti tai korkeakouluissa. Korkeakouluissa opiskelevilla on vähintään 30 000 mk opintolainaa takana, mikäli ei ole "isi maksaa"-tyyli. Nykyään pääsee amispohjalta korkeakouluun eli mitä hyötyä lukiosta on? Voihan sen lukea amiksen ohella, jos välttämättä haluaa valkoisen lakin tomuttumaan hyllyn nurkkaan..

        "Paikkakunnan lukioon pääsee 6.0 keskiarvolla, omalle linjalleni vaadittiin 8,3."

        Mun lukiooni vaadittiin keskiarvo 9,16 sillon kun mä sinne menin. Paikkakunnan amisten pääsyvaatimuksia en osaa sanoa, mutta yhteen pääsee ainakin kaikki hakijat ja lisääkin otettais, jos joku vaan suostuis menemään.

        "Huonoin keskiarvo, jolla amikseen pääsee on 6.5"

        Mistäköhän oot tollasen repässyt? Ei taatusti pidä paikkaansa. Mm. mun veljen kaveri pääsi amikseen keskiarvolla 5,2.

        "Tuskin tarvitsen lakimiestä elämäni aikana montaakaan kertaa, lääkäriä kylläkin."

        Mainitsit edellisessä viestissäsi autonkorjaajat, ravintolan kokit, talojen rakentajat ja viemäreiden avaajat. En omista autoa enkä aio sellaista ostaakaan, mihin siis tarvitsen autonkorjaajaa? Ravintoloita en tarvitse, osaanhan tehdä ruokani itse. Taloni on jo rakennettu, mitä minä siis talon rakentajalla tekisin? Viemäreiden avaaja on kätevä, sillä moisiin hanttihommiin en mielelläni suostu. Tuskin sekään silti on minulle täysin välttämätön.

        "Mutta kuka maksaa lääkärien palkat? Verovarojahan kartuttavat tavalliset duunarit."

        Keskivertolääkäri maksaa taatusti enemmän veroja kuin keskivertoduunari. Ja yksityisten lääkärien palkat maksaa asiakkaat, julkisista voitaisiin minun puolestani luopua vaikka heti. Sittenpähän ei hanttiduunareilla olisi varaa käydä lääkärissä, kun ei palkka riitä yksityiseen... Ja kun työkyky menee sairauden takia, ei palkkakaan enää juokse. Siinä on duunarin tulevaisuus.

        "Kaverini (valmistuu keväällä lvi-puolelta) saa jo tällä hetkellä työharjoittelusta palkkaa lähes 100 mk/ tunti (palkka edut)."

        Hyvä sille, mutta useimmat amislaiset ei ole yhtä onnekkaassa asemassa.

        "Kaikki lukion käyneet kaverini ovat joko kaupan kassalla 35mk /tunti tai korkeakouluissa."

        Pelkkä lukio on kieltämättä aika turha paikka, jos tulevaa ammattia ajatellaan. Siksihän lukio tähtää nimenomaan jatkokoulutukseen.

        "Korkeakouluissa opiskelevilla on vähintään 30 000 mk opintolainaa takana, mikäli ei ole "isi maksaa"-tyyli."

        Mielenkiintoisia tuttuja sulla on. Itse tunnen montakin ihmistä, joka on suorittanut maisterin tutkinnon ottamatta penniäkään lainaa ja saamatta vanhemmilta avustuksia. Pelkällä opintotuella pärjää varsin mainiosti, mikäli ei vaadi luksusta (eikä asu Helsingissä?).

        "Nykyään pääsee amispohjalta korkeakouluun eli mitä hyötyä lukiosta on?"

        Yliopisto ja teoreettiset opinnot. Amiksen matikat yms. on naurettavaa pelleilyä.
        Vastaavasti kysyn, mitä hyötyä amiksesta on, jos aikoo jatkaa opintoja? Myös lukiosta pääsee korkeakouluun ja sen lisäksi voi vaihtaa alaa, mikäli mieli muuttuu vuosien mittaan. Kun amiksesta pääsee vaan kapealle sektorille opiskelemaan, lukion jälkeen vain taivas on rajana.


      • mats
        aki kirjoitti:

        "Paikkakunnan lukioon pääsee 6.0 keskiarvolla, omalle linjalleni vaadittiin 8,3."

        Mun lukiooni vaadittiin keskiarvo 9,16 sillon kun mä sinne menin. Paikkakunnan amisten pääsyvaatimuksia en osaa sanoa, mutta yhteen pääsee ainakin kaikki hakijat ja lisääkin otettais, jos joku vaan suostuis menemään.

        "Huonoin keskiarvo, jolla amikseen pääsee on 6.5"

        Mistäköhän oot tollasen repässyt? Ei taatusti pidä paikkaansa. Mm. mun veljen kaveri pääsi amikseen keskiarvolla 5,2.

        "Tuskin tarvitsen lakimiestä elämäni aikana montaakaan kertaa, lääkäriä kylläkin."

        Mainitsit edellisessä viestissäsi autonkorjaajat, ravintolan kokit, talojen rakentajat ja viemäreiden avaajat. En omista autoa enkä aio sellaista ostaakaan, mihin siis tarvitsen autonkorjaajaa? Ravintoloita en tarvitse, osaanhan tehdä ruokani itse. Taloni on jo rakennettu, mitä minä siis talon rakentajalla tekisin? Viemäreiden avaaja on kätevä, sillä moisiin hanttihommiin en mielelläni suostu. Tuskin sekään silti on minulle täysin välttämätön.

        "Mutta kuka maksaa lääkärien palkat? Verovarojahan kartuttavat tavalliset duunarit."

        Keskivertolääkäri maksaa taatusti enemmän veroja kuin keskivertoduunari. Ja yksityisten lääkärien palkat maksaa asiakkaat, julkisista voitaisiin minun puolestani luopua vaikka heti. Sittenpähän ei hanttiduunareilla olisi varaa käydä lääkärissä, kun ei palkka riitä yksityiseen... Ja kun työkyky menee sairauden takia, ei palkkakaan enää juokse. Siinä on duunarin tulevaisuus.

        "Kaverini (valmistuu keväällä lvi-puolelta) saa jo tällä hetkellä työharjoittelusta palkkaa lähes 100 mk/ tunti (palkka edut)."

        Hyvä sille, mutta useimmat amislaiset ei ole yhtä onnekkaassa asemassa.

        "Kaikki lukion käyneet kaverini ovat joko kaupan kassalla 35mk /tunti tai korkeakouluissa."

        Pelkkä lukio on kieltämättä aika turha paikka, jos tulevaa ammattia ajatellaan. Siksihän lukio tähtää nimenomaan jatkokoulutukseen.

        "Korkeakouluissa opiskelevilla on vähintään 30 000 mk opintolainaa takana, mikäli ei ole "isi maksaa"-tyyli."

        Mielenkiintoisia tuttuja sulla on. Itse tunnen montakin ihmistä, joka on suorittanut maisterin tutkinnon ottamatta penniäkään lainaa ja saamatta vanhemmilta avustuksia. Pelkällä opintotuella pärjää varsin mainiosti, mikäli ei vaadi luksusta (eikä asu Helsingissä?).

        "Nykyään pääsee amispohjalta korkeakouluun eli mitä hyötyä lukiosta on?"

        Yliopisto ja teoreettiset opinnot. Amiksen matikat yms. on naurettavaa pelleilyä.
        Vastaavasti kysyn, mitä hyötyä amiksesta on, jos aikoo jatkaa opintoja? Myös lukiosta pääsee korkeakouluun ja sen lisäksi voi vaihtaa alaa, mikäli mieli muuttuu vuosien mittaan. Kun amiksesta pääsee vaan kapealle sektorille opiskelemaan, lukion jälkeen vain taivas on rajana.

        Oon lukiossa toista vuotta mutta oon katunu jokaista päivää. Lukiossa ei oo mitään järkeä. Kuka ottaa lukiolaisia esim. kesätöihin muuten kuin suhteilla.
        Ammattikoulun jälkeen voi lähteä jatkamaan mille alalle haluaa. Esim. kone- ja metallialan jälkeen voi lähteä vaikka kokkipuolen korkeakouluun jne.


      • -T-
        aki kirjoitti:

        "Paikkakunnan lukioon pääsee 6.0 keskiarvolla, omalle linjalleni vaadittiin 8,3."

        Mun lukiooni vaadittiin keskiarvo 9,16 sillon kun mä sinne menin. Paikkakunnan amisten pääsyvaatimuksia en osaa sanoa, mutta yhteen pääsee ainakin kaikki hakijat ja lisääkin otettais, jos joku vaan suostuis menemään.

        "Huonoin keskiarvo, jolla amikseen pääsee on 6.5"

        Mistäköhän oot tollasen repässyt? Ei taatusti pidä paikkaansa. Mm. mun veljen kaveri pääsi amikseen keskiarvolla 5,2.

        "Tuskin tarvitsen lakimiestä elämäni aikana montaakaan kertaa, lääkäriä kylläkin."

        Mainitsit edellisessä viestissäsi autonkorjaajat, ravintolan kokit, talojen rakentajat ja viemäreiden avaajat. En omista autoa enkä aio sellaista ostaakaan, mihin siis tarvitsen autonkorjaajaa? Ravintoloita en tarvitse, osaanhan tehdä ruokani itse. Taloni on jo rakennettu, mitä minä siis talon rakentajalla tekisin? Viemäreiden avaaja on kätevä, sillä moisiin hanttihommiin en mielelläni suostu. Tuskin sekään silti on minulle täysin välttämätön.

        "Mutta kuka maksaa lääkärien palkat? Verovarojahan kartuttavat tavalliset duunarit."

        Keskivertolääkäri maksaa taatusti enemmän veroja kuin keskivertoduunari. Ja yksityisten lääkärien palkat maksaa asiakkaat, julkisista voitaisiin minun puolestani luopua vaikka heti. Sittenpähän ei hanttiduunareilla olisi varaa käydä lääkärissä, kun ei palkka riitä yksityiseen... Ja kun työkyky menee sairauden takia, ei palkkakaan enää juokse. Siinä on duunarin tulevaisuus.

        "Kaverini (valmistuu keväällä lvi-puolelta) saa jo tällä hetkellä työharjoittelusta palkkaa lähes 100 mk/ tunti (palkka edut)."

        Hyvä sille, mutta useimmat amislaiset ei ole yhtä onnekkaassa asemassa.

        "Kaikki lukion käyneet kaverini ovat joko kaupan kassalla 35mk /tunti tai korkeakouluissa."

        Pelkkä lukio on kieltämättä aika turha paikka, jos tulevaa ammattia ajatellaan. Siksihän lukio tähtää nimenomaan jatkokoulutukseen.

        "Korkeakouluissa opiskelevilla on vähintään 30 000 mk opintolainaa takana, mikäli ei ole "isi maksaa"-tyyli."

        Mielenkiintoisia tuttuja sulla on. Itse tunnen montakin ihmistä, joka on suorittanut maisterin tutkinnon ottamatta penniäkään lainaa ja saamatta vanhemmilta avustuksia. Pelkällä opintotuella pärjää varsin mainiosti, mikäli ei vaadi luksusta (eikä asu Helsingissä?).

        "Nykyään pääsee amispohjalta korkeakouluun eli mitä hyötyä lukiosta on?"

        Yliopisto ja teoreettiset opinnot. Amiksen matikat yms. on naurettavaa pelleilyä.
        Vastaavasti kysyn, mitä hyötyä amiksesta on, jos aikoo jatkaa opintoja? Myös lukiosta pääsee korkeakouluun ja sen lisäksi voi vaihtaa alaa, mikäli mieli muuttuu vuosien mittaan. Kun amiksesta pääsee vaan kapealle sektorille opiskelemaan, lukion jälkeen vain taivas on rajana.

        Amiksesta voi lähteä opiskelemaan mitä haluaa (3 vuoden opiskelu takaa saman tason kuin lukiokin). Puhuin PAIKKAKUNTANI lukiosta ja amiksesta. TIEDÄN molempiin vaadittavat keskiarvot. Molemmista voi tehdä yhtä vaikeat/helpot opinnot. Itse luen lukion lisäkurssien kirjoja matikan, fysiikan ja englannin tunneilla. Lukion ruotsin kirja valitettavasti ei anna tarpeeksi laajaa ammatillista sanastoa alalleni.
        Kun tästä nyt sitten jatkan (jatkamme?) ammattikorkeaan, kummallahan on paremmat tiedot ja taidot opiskella? Sisarkultani on ensimmäinen amislainen omassa ryhmässään ammattikorkeassa ja saa parhaita numeroita koko ajan. Saksa on ainoa, mitä hän ei opiskellut ennen ammattikorkeaa, mutta heille on järjestetty oma kurssi.
        Joudumme kumpikin opiskelemaan itsellemme 3-5 ammattia elinikämme aikana. Hyvä amistodistus on usein parempi käyntikortti kuin huono lukion todistus. Ja ne, jotka viitsivät, voivat ottaa kaksoistutkinnon. Itselleni en halua valkoista lakkia ja yo-todistusta. Voin olla yleissivistynyt ilman lukiotakin. Moniin korkeakouluhin pääsee myös ilman lukiota. Valintakurssit ovat niitä varten, jotka eivät halua kuluttaa 3 vuotta koulussa kun osaavat jo asiat.
        Otapa sinäkin asioista ensin selvää ja vastaa sitten vasta.


      • aki
        -T- kirjoitti:

        Amiksesta voi lähteä opiskelemaan mitä haluaa (3 vuoden opiskelu takaa saman tason kuin lukiokin). Puhuin PAIKKAKUNTANI lukiosta ja amiksesta. TIEDÄN molempiin vaadittavat keskiarvot. Molemmista voi tehdä yhtä vaikeat/helpot opinnot. Itse luen lukion lisäkurssien kirjoja matikan, fysiikan ja englannin tunneilla. Lukion ruotsin kirja valitettavasti ei anna tarpeeksi laajaa ammatillista sanastoa alalleni.
        Kun tästä nyt sitten jatkan (jatkamme?) ammattikorkeaan, kummallahan on paremmat tiedot ja taidot opiskella? Sisarkultani on ensimmäinen amislainen omassa ryhmässään ammattikorkeassa ja saa parhaita numeroita koko ajan. Saksa on ainoa, mitä hän ei opiskellut ennen ammattikorkeaa, mutta heille on järjestetty oma kurssi.
        Joudumme kumpikin opiskelemaan itsellemme 3-5 ammattia elinikämme aikana. Hyvä amistodistus on usein parempi käyntikortti kuin huono lukion todistus. Ja ne, jotka viitsivät, voivat ottaa kaksoistutkinnon. Itselleni en halua valkoista lakkia ja yo-todistusta. Voin olla yleissivistynyt ilman lukiotakin. Moniin korkeakouluhin pääsee myös ilman lukiota. Valintakurssit ovat niitä varten, jotka eivät halua kuluttaa 3 vuotta koulussa kun osaavat jo asiat.
        Otapa sinäkin asioista ensin selvää ja vastaa sitten vasta.

        "Amiksesta voi lähteä opiskelemaan mitä haluaa"

        Kirjoitukseeni todella pääsi lipsahtamaan pieni lapsus. Tarkoituksenani oli sanoa, että siinä missä amis antaa valmiudet vain kapealle sektorille, lukio on vankka pohja vähän kaikelle.

        "Kun tästä nyt sitten jatkan (jatkamme?) ammattikorkeaan, kummallahan on paremmat tiedot ja taidot opiskella?"

        Minä jatkoinkin yliopistoon. Amk:ta en harkinnutkaan, kun ne on niin paskoja paikkoja. Mutta vastaanpa nyt kuitenkin kysymykseesi. En valitettavasti arvosta suuresti amiksessa opittuja käytännön taitoja (kuten et kai säkään lukion teoriaa, joten älä piikittele), joten mielestäni lukio on joka tapauksessa hyödyllisempi.

        "Sisarkultani on ensimmäinen amislainen omassa ryhmässään ammattikorkeassa ja saa parhaita numeroita koko ajan."

        Tunnut kovasti nostavan esille yksittäistapauksia. Kerronpa sitten minäkin eräästä kaveristani, joka meni ammattikorkeaan lukion jälkeen. Poikaparka joutui paikkaan, jossa n. 80% opiskelijoista oli käynyt amiksen. Asioissa ei oikein päästy etenemään, kun nämä amiksen käyneet tarvitsi jatkuvasti tukiopetusta eikä asiat auenneet niille siltikään. Kaverini ja muut lukiosta tulleet saivat huomattavasti parempia numeroita kuin amislaiset, joista useimmat oli sentään käynyt alalle tähtäävän amiksen. Kaverini vaihtoi vuoden päästä yliopistoon, koska hänen "täytyi päästä pois sieltä hullujenhuoneelta", kuten hän itse asian ilmaisi.

        "Joudumme kumpikin opiskelemaan itsellemme 3-5 ammattia elinikämme aikana."

        Miksi siis lukio ei muka ole amista kannattavampi valinta, kun lukio tarjoaa pohjan joka alalle?

        "Hyvä amistodistus on usein parempi käyntikortti kuin huono lukion todistus."

        Entä kun hyvää amistodistusta verrataan hyvään ylioppilastodistukseen? Vai oletatko automaattisesti, että amiksessa hyvin pärjäävät pärjäävät huonosti lukiossa? Mitä tämä olettamus kertookaan lukion ja amiksen tasoeroista? Typeryksetkin pärjäävät amiksessa, jos hyvää amistodistusta todella verrataan huonoon lukiotodistukseen.

        "Ja ne, jotka viitsivät, voivat ottaa kaksoistutkinnon."

        Siinä onkin ainoa järkevä tapa suorittaa amis.

        "Valintakurssit ovat niitä varten, jotka eivät halua kuluttaa 3 vuotta koulussa kun osaavat jo asiat."

        Mites sulta sujuu vaikkapa integraalilaskenta? Oletko kovastikin perehtynyt estereiden kemiallisiin ominaisuuksiin? Lastentarhatouhuja nuo lukiossa on, opitaan jo ekalla tai tokalla luokalla. Niin että osataanhan sitä ne asiat jo entuudestaan, totta kai.


      • -T-
        aki kirjoitti:

        "Amiksesta voi lähteä opiskelemaan mitä haluaa"

        Kirjoitukseeni todella pääsi lipsahtamaan pieni lapsus. Tarkoituksenani oli sanoa, että siinä missä amis antaa valmiudet vain kapealle sektorille, lukio on vankka pohja vähän kaikelle.

        "Kun tästä nyt sitten jatkan (jatkamme?) ammattikorkeaan, kummallahan on paremmat tiedot ja taidot opiskella?"

        Minä jatkoinkin yliopistoon. Amk:ta en harkinnutkaan, kun ne on niin paskoja paikkoja. Mutta vastaanpa nyt kuitenkin kysymykseesi. En valitettavasti arvosta suuresti amiksessa opittuja käytännön taitoja (kuten et kai säkään lukion teoriaa, joten älä piikittele), joten mielestäni lukio on joka tapauksessa hyödyllisempi.

        "Sisarkultani on ensimmäinen amislainen omassa ryhmässään ammattikorkeassa ja saa parhaita numeroita koko ajan."

        Tunnut kovasti nostavan esille yksittäistapauksia. Kerronpa sitten minäkin eräästä kaveristani, joka meni ammattikorkeaan lukion jälkeen. Poikaparka joutui paikkaan, jossa n. 80% opiskelijoista oli käynyt amiksen. Asioissa ei oikein päästy etenemään, kun nämä amiksen käyneet tarvitsi jatkuvasti tukiopetusta eikä asiat auenneet niille siltikään. Kaverini ja muut lukiosta tulleet saivat huomattavasti parempia numeroita kuin amislaiset, joista useimmat oli sentään käynyt alalle tähtäävän amiksen. Kaverini vaihtoi vuoden päästä yliopistoon, koska hänen "täytyi päästä pois sieltä hullujenhuoneelta", kuten hän itse asian ilmaisi.

        "Joudumme kumpikin opiskelemaan itsellemme 3-5 ammattia elinikämme aikana."

        Miksi siis lukio ei muka ole amista kannattavampi valinta, kun lukio tarjoaa pohjan joka alalle?

        "Hyvä amistodistus on usein parempi käyntikortti kuin huono lukion todistus."

        Entä kun hyvää amistodistusta verrataan hyvään ylioppilastodistukseen? Vai oletatko automaattisesti, että amiksessa hyvin pärjäävät pärjäävät huonosti lukiossa? Mitä tämä olettamus kertookaan lukion ja amiksen tasoeroista? Typeryksetkin pärjäävät amiksessa, jos hyvää amistodistusta todella verrataan huonoon lukiotodistukseen.

        "Ja ne, jotka viitsivät, voivat ottaa kaksoistutkinnon."

        Siinä onkin ainoa järkevä tapa suorittaa amis.

        "Valintakurssit ovat niitä varten, jotka eivät halua kuluttaa 3 vuotta koulussa kun osaavat jo asiat."

        Mites sulta sujuu vaikkapa integraalilaskenta? Oletko kovastikin perehtynyt estereiden kemiallisiin ominaisuuksiin? Lastentarhatouhuja nuo lukiossa on, opitaan jo ekalla tai tokalla luokalla. Niin että osataanhan sitä ne asiat jo entuudestaan, totta kai.

        Vaikka tämä amis-lukio ottelu onkin ollut hyvin mielenkiintoinen ja antoisa, taidan päättää sen omalta osaltani tähän.

        "Kirjoitukseeni todella pääsi lipsahtamaan pieni lapsus. Tarkoituksenani oli sanoa, että siinä missä amis antaa valmiudet vain kapealle sektorille, lukio on vankka pohja vähän kaikelle. "
        Kun se amis nyt takaa ihan saman pohjan kuin lukio. Sille et voi sinäkään mitään.

        Jos minä nostan esiin yksittäisiä tapauksia, niin teet sinäkin. Mutta ne tapaukset ovat niitä, joita minä tiedän. Muista en voi sanoa mitään.

        "Miksi siis lukio ei muka ole amista kannattavampi valinta, kun lukio tarjoaa pohjan joka alalle? "
        Ei joka alalle, vaan ei millekään alalle.

        Hyvä ammattitodistus on MIELESTÄNI parempi kuin hyvä lukiotodistus. Kokemuksieni (ja muidenkin, niin lukiolaisten kuin amislaisten tuttavieni) mukaan amistodistus on arvostetumpi. Kesätöitä haettaessa kysyttiin kummassa olen. Ammattikoululaisena sain lisäpisteitä siitä, että olen tottunut tekemään töitä enkä "vaan istumaan pulpetin takana", niin kuin työnantajani (lukion käynyt) asian ilmaisi.

        Itse en suorittanut kaksoistutkintoa. Olisin ehkä suorittanutkin, jos se olisi ollut alallani mahdollista. Ehkä jossain vaiheessa käyn iltalukiossa suorittamassa englannin ja matikan, muilla numeroilla en tee mitään.

        Omalla alallani en tee mitään kemian kaavoilla tai pitkällä matikalla. Ammattitaito se on joka nykyään ratkaisee, ei todistus.


      • aki
        -T- kirjoitti:

        Vaikka tämä amis-lukio ottelu onkin ollut hyvin mielenkiintoinen ja antoisa, taidan päättää sen omalta osaltani tähän.

        "Kirjoitukseeni todella pääsi lipsahtamaan pieni lapsus. Tarkoituksenani oli sanoa, että siinä missä amis antaa valmiudet vain kapealle sektorille, lukio on vankka pohja vähän kaikelle. "
        Kun se amis nyt takaa ihan saman pohjan kuin lukio. Sille et voi sinäkään mitään.

        Jos minä nostan esiin yksittäisiä tapauksia, niin teet sinäkin. Mutta ne tapaukset ovat niitä, joita minä tiedän. Muista en voi sanoa mitään.

        "Miksi siis lukio ei muka ole amista kannattavampi valinta, kun lukio tarjoaa pohjan joka alalle? "
        Ei joka alalle, vaan ei millekään alalle.

        Hyvä ammattitodistus on MIELESTÄNI parempi kuin hyvä lukiotodistus. Kokemuksieni (ja muidenkin, niin lukiolaisten kuin amislaisten tuttavieni) mukaan amistodistus on arvostetumpi. Kesätöitä haettaessa kysyttiin kummassa olen. Ammattikoululaisena sain lisäpisteitä siitä, että olen tottunut tekemään töitä enkä "vaan istumaan pulpetin takana", niin kuin työnantajani (lukion käynyt) asian ilmaisi.

        Itse en suorittanut kaksoistutkintoa. Olisin ehkä suorittanutkin, jos se olisi ollut alallani mahdollista. Ehkä jossain vaiheessa käyn iltalukiossa suorittamassa englannin ja matikan, muilla numeroilla en tee mitään.

        Omalla alallani en tee mitään kemian kaavoilla tai pitkällä matikalla. Ammattitaito se on joka nykyään ratkaisee, ei todistus.

        Sopii hyvin mulle, että saan viimisen sanan. =) Eihän tää keskustelu ikusuuksia voi jatkua, eikä varmasti koskaan päästäis yksimielisyyteenkään.

        "Kun se amis nyt takaa ihan saman pohjan kuin lukio. Sille et voi sinäkään mitään."

        Miten niin saman pohjan? Amiksen matikat ynnä muut on todella naurettavaa pelleilyä, kuten olen kai jo sanonutkin. Amiksessa ei opeteta mm. integraalilaskennasta paskaakaan. (Integrointi on mun suosikkini, joten vedän sen siksi joka paikkaan... Oishan niitä hyödyllisempiäkin esimerkkejä.) Lukio tarjoaa paljon uutta ja hyödyllistä tietoa, amis lähinnä kertaa peruskoulujuttuja. Miten siis kukaan voi väittää, että amiksessa saa saman pohjan kuin lukiossa?

        "Jos minä nostan esiin yksittäisiä tapauksia, niin teet sinäkin."

        Mutta mä oon tietääkseni nostanut esille vain sellaisia yksittäistapauksia, jotka "kumoavat" sun yksittäistapauksesi. En nyt ainakaan tähän hätään saa mieleen, millon oisin jonkun yksittäistapauksen ihan hatusta vetänyt.

        "Kokemuksieni (ja muidenkin, niin lukiolaisten kuin amislaisten tuttavieni) mukaan amistodistus on arvostetumpi."

        Mulla taas on ihan päinvastaset kokemukset.

        Kesätöistä: "Ammattikoululaisena sain lisäpisteitä siitä, että olen tottunut tekemään töitä enkä "vaan istumaan pulpetin takana", niin kuin työnantajani (lukion käynyt) asian ilmaisi."

        Kesätöitten kanssa onkin ihan eri juttu. Tienaahan niillä köyhä opiskelija vähän ekstraa, mutta ne on edelleen vaan kesätöitä. Lähinnä hanttihommia. Sitä paitsi moneen kesätyöhön ei ollenkaan oteta niitä, joilla ei yo-tutkintoa ole. Niin paljon on kiinni siitä, minkälainen työ on kyseessä. Ja kun siirrytään kesätöistä vakituisempiin työsuhteisiin, parhaat palat vie ehdottomasti ylioppilas.

        "Ammattitaito se on joka nykyään ratkaisee, ei todistus."

        Todistukset ja tutkinnot merkkaa hyvin paljon. Niistä näkee, kuinka pätevä työnhakija kyseessä on. Kun ilman papereita hakee hommia, jää auttamatta koulutetuimpien jalkoihin. Ei auta, vaikka kuinka osais, ellei siitä ole todistusta.


      • amis
        aki kirjoitti:

        "Paikkakunnan lukioon pääsee 6.0 keskiarvolla, omalle linjalleni vaadittiin 8,3."

        Mun lukiooni vaadittiin keskiarvo 9,16 sillon kun mä sinne menin. Paikkakunnan amisten pääsyvaatimuksia en osaa sanoa, mutta yhteen pääsee ainakin kaikki hakijat ja lisääkin otettais, jos joku vaan suostuis menemään.

        "Huonoin keskiarvo, jolla amikseen pääsee on 6.5"

        Mistäköhän oot tollasen repässyt? Ei taatusti pidä paikkaansa. Mm. mun veljen kaveri pääsi amikseen keskiarvolla 5,2.

        "Tuskin tarvitsen lakimiestä elämäni aikana montaakaan kertaa, lääkäriä kylläkin."

        Mainitsit edellisessä viestissäsi autonkorjaajat, ravintolan kokit, talojen rakentajat ja viemäreiden avaajat. En omista autoa enkä aio sellaista ostaakaan, mihin siis tarvitsen autonkorjaajaa? Ravintoloita en tarvitse, osaanhan tehdä ruokani itse. Taloni on jo rakennettu, mitä minä siis talon rakentajalla tekisin? Viemäreiden avaaja on kätevä, sillä moisiin hanttihommiin en mielelläni suostu. Tuskin sekään silti on minulle täysin välttämätön.

        "Mutta kuka maksaa lääkärien palkat? Verovarojahan kartuttavat tavalliset duunarit."

        Keskivertolääkäri maksaa taatusti enemmän veroja kuin keskivertoduunari. Ja yksityisten lääkärien palkat maksaa asiakkaat, julkisista voitaisiin minun puolestani luopua vaikka heti. Sittenpähän ei hanttiduunareilla olisi varaa käydä lääkärissä, kun ei palkka riitä yksityiseen... Ja kun työkyky menee sairauden takia, ei palkkakaan enää juokse. Siinä on duunarin tulevaisuus.

        "Kaverini (valmistuu keväällä lvi-puolelta) saa jo tällä hetkellä työharjoittelusta palkkaa lähes 100 mk/ tunti (palkka edut)."

        Hyvä sille, mutta useimmat amislaiset ei ole yhtä onnekkaassa asemassa.

        "Kaikki lukion käyneet kaverini ovat joko kaupan kassalla 35mk /tunti tai korkeakouluissa."

        Pelkkä lukio on kieltämättä aika turha paikka, jos tulevaa ammattia ajatellaan. Siksihän lukio tähtää nimenomaan jatkokoulutukseen.

        "Korkeakouluissa opiskelevilla on vähintään 30 000 mk opintolainaa takana, mikäli ei ole "isi maksaa"-tyyli."

        Mielenkiintoisia tuttuja sulla on. Itse tunnen montakin ihmistä, joka on suorittanut maisterin tutkinnon ottamatta penniäkään lainaa ja saamatta vanhemmilta avustuksia. Pelkällä opintotuella pärjää varsin mainiosti, mikäli ei vaadi luksusta (eikä asu Helsingissä?).

        "Nykyään pääsee amispohjalta korkeakouluun eli mitä hyötyä lukiosta on?"

        Yliopisto ja teoreettiset opinnot. Amiksen matikat yms. on naurettavaa pelleilyä.
        Vastaavasti kysyn, mitä hyötyä amiksesta on, jos aikoo jatkaa opintoja? Myös lukiosta pääsee korkeakouluun ja sen lisäksi voi vaihtaa alaa, mikäli mieli muuttuu vuosien mittaan. Kun amiksesta pääsee vaan kapealle sektorille opiskelemaan, lukion jälkeen vain taivas on rajana.

        "amiksen matikat yms. on täyttä pelleilyä"
        vittu tuu sähkölle siel on matikkaa ja ei oo tosiaa mitään helppoo.ja sähkötekniikkaa mikä on melkeen pelkkää laskemista.et ees varmman tiiä mitä meinaa P=UxI (teho=jännite x virta) toi on varmaan helpoimpii kaavoi mitä sähkötekniikas on. ja vaihtosähkötekniikka se vast on vaikeeta.mut ethän sä varmaan tiiä mitä on vaihtosähkö vitun lukiopelle filosofiviisasmestariparasminäminäpsykologia.
        voin kertoo sulle ku tuun joskus vaihtaa valokatksimen sun kotiis 200mk:ntuntivelotuksel.


      • typeryskö?
        amis kirjoitti:

        "amiksen matikat yms. on täyttä pelleilyä"
        vittu tuu sähkölle siel on matikkaa ja ei oo tosiaa mitään helppoo.ja sähkötekniikkaa mikä on melkeen pelkkää laskemista.et ees varmman tiiä mitä meinaa P=UxI (teho=jännite x virta) toi on varmaan helpoimpii kaavoi mitä sähkötekniikas on. ja vaihtosähkötekniikka se vast on vaikeeta.mut ethän sä varmaan tiiä mitä on vaihtosähkö vitun lukiopelle filosofiviisasmestariparasminäminäpsykologia.
        voin kertoo sulle ku tuun joskus vaihtaa valokatksimen sun kotiis 200mk:ntuntivelotuksel.

        Et taida tietää yhtään mitään siitä, mitä lukiossa käsitellään? Fysiikassa on mm. sellaset kurssit kuin Sähkö (6) ja Sähkömagnetismi (7). Tollaset tehon kaavat on siellä tosiaan pelkkiä perusjuttuja tyyliin y=kx matikassa. Niin että eihän me lukiolaiset tiedetä mitään tollasista asioista... Vaihtovirta kulkee kondensaattorin läpi, tasavirta ei. Siinä on pelkkää pohjaa lukion sähköopille. Suosittelisin ottamaan asioista edes hiukan selvää ennen kun tulee nettiin uhoomaan. Nää sähköjutut käydään lukiossa hyvin selkeesti ja monipuolisesti läpi, ainakin jos ottaa myös soveltavia kursseja.


      • HAHAAHA
        -T- kirjoitti:

        Vaikka tämä amis-lukio ottelu onkin ollut hyvin mielenkiintoinen ja antoisa, taidan päättää sen omalta osaltani tähän.

        "Kirjoitukseeni todella pääsi lipsahtamaan pieni lapsus. Tarkoituksenani oli sanoa, että siinä missä amis antaa valmiudet vain kapealle sektorille, lukio on vankka pohja vähän kaikelle. "
        Kun se amis nyt takaa ihan saman pohjan kuin lukio. Sille et voi sinäkään mitään.

        Jos minä nostan esiin yksittäisiä tapauksia, niin teet sinäkin. Mutta ne tapaukset ovat niitä, joita minä tiedän. Muista en voi sanoa mitään.

        "Miksi siis lukio ei muka ole amista kannattavampi valinta, kun lukio tarjoaa pohjan joka alalle? "
        Ei joka alalle, vaan ei millekään alalle.

        Hyvä ammattitodistus on MIELESTÄNI parempi kuin hyvä lukiotodistus. Kokemuksieni (ja muidenkin, niin lukiolaisten kuin amislaisten tuttavieni) mukaan amistodistus on arvostetumpi. Kesätöitä haettaessa kysyttiin kummassa olen. Ammattikoululaisena sain lisäpisteitä siitä, että olen tottunut tekemään töitä enkä "vaan istumaan pulpetin takana", niin kuin työnantajani (lukion käynyt) asian ilmaisi.

        Itse en suorittanut kaksoistutkintoa. Olisin ehkä suorittanutkin, jos se olisi ollut alallani mahdollista. Ehkä jossain vaiheessa käyn iltalukiossa suorittamassa englannin ja matikan, muilla numeroilla en tee mitään.

        Omalla alallani en tee mitään kemian kaavoilla tai pitkällä matikalla. Ammattitaito se on joka nykyään ratkaisee, ei todistus.

        samaa paskaa täällä jauhat!! hahaha vitun luuseri amis, älä puolusta sitä amista joka asiassa. vittu se on lahjattomien paikka..

        niin, ja kohta joku tulee sanoo, että pidä sä vaan turpas kii.

        katsotaan..


      • Että silleen
        amis kirjoitti:

        "amiksen matikat yms. on täyttä pelleilyä"
        vittu tuu sähkölle siel on matikkaa ja ei oo tosiaa mitään helppoo.ja sähkötekniikkaa mikä on melkeen pelkkää laskemista.et ees varmman tiiä mitä meinaa P=UxI (teho=jännite x virta) toi on varmaan helpoimpii kaavoi mitä sähkötekniikas on. ja vaihtosähkötekniikka se vast on vaikeeta.mut ethän sä varmaan tiiä mitä on vaihtosähkö vitun lukiopelle filosofiviisasmestariparasminäminäpsykologia.
        voin kertoo sulle ku tuun joskus vaihtaa valokatksimen sun kotiis 200mk:ntuntivelotuksel.

        @amis

        Kai tiesit, että juuri noita P=UxI -laskutoimituksia käydään jo peruskoulussa, ainakin missä minä asun...


      • 435sda
        -T- kirjoitti:

        Paikkakunnan lukioon pääsee 6.0 keskiarvolla, omalle linjalleni vaadittiin 8,3. Huonoin keskiarvo, jolla amikseen pääsee on 6.5
        Tuskin tarvitsen lakimiestä elämäni aikana montaakaan kertaa, lääkäriä kylläkin. Mutta kuka maksaa lääkärien palkat? Verovarojahan kartuttavat tavalliset duunarit.
        Kaverini (valmistuu keväällä lvi-puolelta) saa jo tällä hetkellä työharjoittelusta palkkaa lähes 100 mk/ tunti (palkka edut). Kaikki lukion käyneet kaverini ovat joko kaupan kassalla 35mk /tunti tai korkeakouluissa. Korkeakouluissa opiskelevilla on vähintään 30 000 mk opintolainaa takana, mikäli ei ole "isi maksaa"-tyyli. Nykyään pääsee amispohjalta korkeakouluun eli mitä hyötyä lukiosta on? Voihan sen lukea amiksen ohella, jos välttämättä haluaa valkoisen lakin tomuttumaan hyllyn nurkkaan..

        mk? ei niitä enää käytetä


      • JOnnetpäriC

        Sinä "viksu" kaveri se kirjoitetaan "fiksu" Et taida itsekkään ihan lukiossa olla? T:Ukkis


      • pällii
        435sda kirjoitti:

        mk? ei niitä enää käytetä

        Avausviesti vuodelta 2002.


      • vitunlukio
        -T- kirjoitti:

        En pidä itseäni mitenkään tyhmänä amislaisena. Lukioon olisin päässyt kevyesti (9,4 ka peruskoulusta), mutta ei vaan ajatus kolmesta vuodesta yleissivistävässä oppilaitoksessa kiinnostanut. Nykyään amikseen vaaditaan parempaa keskiarvoa kuin lukioon ja omalle linjalleni (viestintä) huomattavasti paljon korkeampaa keskiarvoa kuin lukioon keskimäärin. Nyt TIEDÄN pääseväni amiksen jälkeen ammattikorkeaan (ka 4,3) tai suoraan töihin.
        Mitähän te lukiolaiset sitten tekisitte, jos amislaiset ei enää korjaisi autojanne, kokkaisi ravintolassa ruokaanne, rakentaisi talojanne ja avaisi viemäreitänne? Useat vielä paremmalla palkalla kuin te opintolainoja maksavat yliopiston käyneet työttömät..

        TÄÄ


      • Anonyymi

        Vaikka oon menossa lukioon, niin tiedän että se tulee olemaan kunnon helvetti. Aion välituntisin aina lähteä autoilemaan.


    • nasu

      mä oon kans sitä mieltä et on turhaa mennä lukioon ku vois mennä amikseeen ja pääsis nopeemmin töihin ja ansaitsee omaa rahaa...mitä järkee on istua turhaa koulun penkeillä,ku lukion jälkeeki täytyy mennä viä opiskelee jotain ammattia!!ELI SIIS AMIKSEEN!!!!!!!!!!

    • Opettaja

      on erilaisia kursseja, myös esim. liikuntaa, kuvataidetta, musiikkia jne. Lukiosta riippuen kursseja on valittavana enemmän tai vähemmän. Sitäpaitsi ainakin omassa koulussani olemme tietoisesti pyrkineet muuttamaan työtapoja, siis oppilaat pois pulpeteista (aina kun se on mahdollista), joten ei todellakaan tarvitse istua 7 h putkeen.

      Ihmiset ovat erilaisia. Olisi syytä uskoa se, eikä yrittää vahvistaa omaa egoaan mollaamalla toisia.

      • muuharainen

        Mun mielestä on typerää kiistellä siitä kumpi on hyödyllisempi paikka lukio vai amis. Kummassakin opiskelevia tarvitaan. sama kai se periaatteessa on kummassa sitä opiskelee kunhan opiskelee eikä jää möllöttämään, jokainen valitsee sen missä viihtyy. Itse aion kylläkin mennä lukioon, mutten silti mollaa amista.


    • cure for the itch

      hahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa=) vittu mikä idiootti!!!!!!! vedä jo poika kellos!!!!!!! eihän se lukio kaikille sovi mutta kyllä se aina amiksen voittaa, vai että oikeen selkävaivoja tulee huonoista penkeistä, vittu kelaa nyt mitä heität. no mulla lakkiaiset edessä keväällä ja elämä hymyilee...=) no onhan se amiskin arempi kuin ei mitään...

    • selkä särkyinen

      hmm... Huomaa, että olet amiksesta, kun kirjoitat selkä särky ja sairas eläke...
      Onhan se sijoitus jos et halua kunnon palkkaa.

      • -T-

        ..Etten kirjoita tähän keskusteluun enää mitään. Taso näyttää menevän alas ja kovaa. Itse amislaisena (jos joku ei ole jaksanut lukea akin kanssa käymiäni keskustelua ja ole tietoinen asiasta) arvostan tekemistä ja nopeaa ammattiin valmistumista. Elämähän on käytäntöä, ei teoriaa. Meillä on mahdollisuus myös ottaa lukion kursseja valinnaisaineina ja mielestäni ne ovat olleet erittäin helppoja. Osa lukiolaisista kurssikavereistani uusivat kaikki kurssinsa. Koulussamme on monia lukion käyneitä (osa hyvän todistuksen saaneita, toiset rimaa hipoen läpi päässeitä). He ovat todenneet, ettei sillä valkoisella lakilla ja todistuksella tehnytkään mitään. Amiksen papereilla voi hakea mihin kouluun tahansa ja kaikki ovat samalla viivalla. Tiedän itse monia kouluja (mm. taiteen ja viestinnän ammattikorkeita), joihin lukiolaiset hakevat 3-4 kertaa keskimäärin ennen kuin pääsevät sisälle. Amislaiset pääsevät yleensä ensimmäisellä kerralla, koska heillä tiedetään olevan motivaatiota.
        Lukiolaisille kaikki kiitos, mutta muistakaahan meitäkin. Ainakin kun kuljette bussilla, korjautatte autoanne tai syötte ravintolassa. Tai kun menette terveydenhoitajaa tapaamaan.

        Otetaanpa tähän keskusteluun mukaan vielä kauppis, terveydenhuolto ja metsäpuolella opiskelevat ihmiset. Itse opiskelen kulttuuria, joten se puoli on hoidossa.


    • LUKIOLAINEN

      RIIPPUU MITÄ ELÄMÄLTÄSI HALUAT JA ODOTAT. VALINTA ON SINUN !

    • mullon valkolakki

      musta ainakin on ihan fiksua istua koulunpenkillä vuosia että pääsee sivan kassalle myymään puleille keskikaljaa.

    • EDEsz

      Ainut asia mistä en oikein tykkää lukiossa oli jonkun verran stressaavat koeviikot. Liikaa tiedon pänttäämistä yhdelle viikolle. Toisaalta aika hankala olisi järjestää kurssit jollain muulla systeemillä, mutta silti.

    • facepalmaus

      Hei nyt ihmiset ryhdistäytykää! Eikö se nyt ole ihan sama meneekö tyypit amikseen vai lukioon? Tärkeintä on oma kiinnostus ja jaksaminen, sekä se, että tekee tulevaisuudessa sellaista työtä mistä itse nauttii. Lapsellista tälläinen ihme väittely.

    • asdfasdfhh

      tuotas sanoitte että "Mitähän te lukiolaiset sitten tekisitte, jos amislaiset ei enää korjaisi autojanne, kokkaisi ravintolassa ruokaanne, rakentaisi talojanne ja avaisi viemäreitänne? " lol....????????? amislaiset runkut olis kusessa koska kuka hoitaa teijjän maksa sairaudet bissestä noh me lääkärit... ja kuka kerää teijjän rahat? no lukiolaiset meistä tulee rikkaampia ja parempia... ostetaa mersuja

      • missä teidän aivot?

        nii onhan tuo amislaisten (ja myös joidenkin lukiolaisten) perustelut aika lapsen kaltaisella näkemystasolla.

        kumpaakin tarvitan, kumpikaan ei ole huono. se on ihan ihmisestä itsestä kiinni mitä hänestä tulee, ei koulutus paikka kaikkea takaa.


    • neitinäpsä

      Ihan hävettää muutamien viestien kirjoittajien puolesta. Jos olette kerran niin viisaita, niin voisittekohan keskustella asiallisesti?
      Esimerkiksi nimimerkin "asdfasdfhh" viesti on erittäin huvittava. Hän kertoo olevansa tulevaisuudessa (tai mahdollisesti nyt jo) hyvin menestyvä ja fiksu ihminen, mutta puhuu kuin ala-asteen kakara. Ja hänen viestissään on enemmän kirjoitusvirheitä kuin 9-vuotiaalla tyttärelläni.

      Yhdyn edelliseen kommenttiin. Ammattikoulu ja lukio ovat molemmat tarpeellisia.

    • maisteri8

      Hieno homma kun lukion käyneet tulevat kärsimään vain lievistä selkä/niskasäryistä kun taas amisten osuus työtapaturmissa ja varhaiseläkeläisistä on sanomattakin selvä.

    • Loggi

      Mä oon amiksessa logistiikka-puolella ja oon sitä mieltä että molemmat on saman arvosia eli miksi pitää arvostella. Ilman amiksia Ei ole taloja eikä kaupoissa tavaraa ja ilman lukiolaisia ei amis pääse töihin. On ihan sama minne menee ei työtä kannate valita palkan mukaan!

    • jyyyjyyyjyyjyyjyyyjy

      Joo menkäähä lukiopellet piiloon lukio on paska paikka perseestä ja siitä ei oo mitää hyötyä tulevaisuuden kannalta. Viddu jes pääset siwan kassalle ku muualle ei oteta ilman koulutusta. Ketä kiinnostaa lukee ja lukee ja lukee ja istua jossa helkkarin koulunpenkillä kaheksast neljää. Ei sinne lukioon sen vaikeempi oo päästä ku amikseenkaa jos ei mee johonki erikoislukioon, ite lukiolaisena tiedän.

    • henk.koht.valinta

      meilläpäin amikseen mille tahansa linjalle helpompi päästä kuin kaupungin ainoaan lukioon

      suomi tarvitsee sekä ammatikoulun että luokion käyviä. itseäni ei kiinnosta käytännön työ joten valitsin lukion. nyt kenkä on teknillisen ovenraossa, muutaman vuoden päästä valmistun DI:ksi, työttömyys alalla 2% (vrt. suomen työttömyysaste 10%) lähtöpalkka on 3500e/kk. olen laskeskellut että opintotuen, asumistuen ja kesäöissä ansaittujen säästöjen turvin voin sen 5-6 vuotta opiskella ihan hyvällä elintasolla ilman opintolainaa

      • juupsepäs

        Työttömyysaste oli kesäkuussa 7,8 prosenttia eli 0,2 prosenttiyksikköä pienempi kuin vuotta aiemmin. Miesten työttömyysaste oli 7,9 ja naisten 7,6 prosenttia. Työttömyysasteen trendi oli 8,0 prosenttia.


    • koulu on perseestä

      molemmat koulut on paskaa ja se on FAKTA perkele

    • Mun_peffa_kestää

      Mieluummin minä luokassa istun tuolilla kun seison koko päivän. Anyway. Makunsa kullakin.

    • kungpao

      Voin sanoa, että hyvin iso osa lukiolaisista ei edes pääse tai hae korkeakoulututkintoihin ja tämä tulee vaikeutumaan entisestään, kun hallitus leikkaa koulutuksesta ja turvapaikanhakijoita tulee paremman elintason perässä. Lukio pohjautuu siihen, että haetaan korkeakoulututkintoihin. En laskenut sen varaa, että voin päässä haluamaani yliopistoon tai ammattikorkeakouluun ja pääkaupunkiseudulla se on suorastaan mahdotonta. Mitä tulee yleissivistykseen niin se on hyvin yksilökohtainen näkemys, jollekin yleissivistys voi olla toisen auttaminen silloin, kun apua tarvitaan, joillekin se sitten on Aleksis Kiven seitsemän veljeksen lukemista trendikahvilassa keltaisen Fjällräven kånken -reppu selässä.

    • Totuus000

      Lukio on ylivertaisesti kamalin paikka kylläkin missä olen ikinä ollut. Mutta jos jaksaa opiskella, joka päivä sen 10 tuntia sitten kannattaa mennä lukioon muussa tapauksessa, se tulee olemaan pahinta mahdollista tuskaa. Yliopisto sitten on luultavasti vielä pahempi, ihmiset tuhlaavat elämästään aivan liikaan opiskeluun, kun kaikki tieto on nykyään netissä ja muutaman vuosikymmenen päästä varmasti ihmiset voidaan aivojen kautta liittää nettiin. Robotit muutenkin tulevat viemään kaiken työn lähi vuosikymmeninä se on selvä asia. Niin ja jos ei pidä opiskelusta kannattaa mennä amikseen, koska sen kautta saa työn nopeasti, mistä voi saada ihan yhtä hyvän tai paremman palkan kuin korkea koulutettu omasta työstään.

      • Että_näin

        Mutta kun jättää peruskoulunkin kesken, pääsee kaikkein nopeiten työttömäksi, joka on robotisaation ja automaation aikaan kuitenkin kaikkien tulevaisuus.


      • Anonyymi

        eihän se netin tieto kovin kaksista ole. Vähänkään syvempää ammatillista tai yliopisto tutkintoihin liittyvää materiaalia siellä ei ole tarjolla. Jos intoa on niin ihminen kehittyy ja oppii paljonkin yliopistossa opiskellessansa. Opintoja suoritetaan ja viedään eteenpäin monasti työn rinnalla. Siinä olet oikeassa että siitä opiskelusta ja itsensä kehittämisestä täytyy olla kiinnostunut. Pelkkä penkissä istuminen on hyödytönstä ajan haaskausta. Harva amiksen käynyt saa palkkaa enemmän kuin yliopistotutkinnon suorittanut.


    • Anonyymi

      Amis on ihan paskaa en tajua kuka sinne menee itse olen lukion toisella kohta ja mielestäni lukio on paljon parempaa ja muutenkin kivempaa ja siellä saa ilmaista ruokaa ja muutenkin se on parempaa ruokaa kuin naapurissa olevassa amiksessa ne haisee röökiltä ja muutenkin on iljettäviä.

    • Anonyymi

      Jotkut varmaankin istuvat koulussa pää tyhjänä tyhjän panttina, Toiset seuraavat opetusta ja imevät tietoa ja kommunikoivat. He jotka vain istuvat ilman oppimisen imukykyä haaskaavat kallista aikaansa ja myös niitten aikaa joila on into oppia.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1699
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1584
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1458
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      54
      1435
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      51
      1349
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1298
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      1217
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1158
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe