Ääriluterilaisuus

Ääriluterilainen

Olen ääriluterilainen. Senkin uskalla tunnustaa vain näin anonyyminä. Ääriluterilaisuus on sitä että käy kirkossa lähinnä hautajaisissa, ristiäisissä, häissä ja ehkä joulun tai pääsiäisen aikaan. Kirkossa istutaan enemmän sinne takaosaan mutta ei kuitenkaan viimeiseen penkkiin. Papille ei vastata väli-luikautuksilla (kun ei osata) mutta jo lapsuudesta tutut virret lauletaan. Tuntemattomat virret tapaillaan tai ei lauleta ollenkaan. Kolehtiin pannaan 2 euron kolikko. Kirkollisverot maksetaan sen suuremmin sitä ajattelematta. Myöskään seurakunnan toiminta ei kiinnosta eli rahoille ei haluta mitään selkeää vastinetta. Hautajaisissa ja muissa tilanteissa liikututaan ja koetaan uskonnollisia tunteita. Näissä tilaisuuksissa ollaan kiitollisia papeille, kanttoreille ja suntioille että hoitavat tärkeät seremoniat. Meitä on monta tässä maassa.

54

331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ääriluterilainen

      Se vielä unohtui että ehtoolliselle mentäessä ollaan huolissaan siitä onko paita housunkauluksen sisässä ja onko vetoketju kiinni. Pitääkö pappia katsoa silmiin ehtoollisella vai olla ikäänkuin nöyrempi ja katsella alas? Kovat paineet.

    • terv

      pakko tunnustaa että mun ääriluterilaisuuden raja
      menee ehtoollisessa. mä en enää voi mennä kuulemaan
      sitä "ruumis bla bla" ja "veri sinun vuoksesi vuodatettu".
      kaiken muun mä kestän ja saatan jopa hiukan nauttia ja
      miettiä saarnaa yms ... mutta ei sitä verenvuodatusta
      enää koskaan.

      pitäis perustaa se kokonaan uusi uskonto -- kaikille
      abrahamiiteille kun eivät näillä nykyisillä opeilla
      tule toimeen keskenään.

      • Keskuksena Jeesus

        Jos ääriluterilaisuuden raja menee ehtoollisessa, niin kyse ei ole kristinuskosta, vaan jostakin muusta. Luterilaisuuden keskuksena on Jeesus Kristus ja hänen sovituskuolemansa. Valitettavasti pappienkin joukossa on paljon ääriluterilaisia.


    • Olet kaukana ääriluterilaisuudesta. Olet keskitien kulkija.

    • Ääriluterilaisuuteen kuuluu ehdottomasti myös se, että jumalanpalveluksessa koetaan olo kiusalliseksi sekä virret ja rukoukset liian pitkiksi. Niin ja tietysti yhtäaikainen nenän kaivaminen ja haukottelu yhdistettynä levottomaan kellon vilkuiluun. Oi jospa tämä pian päättyisi...

      • arnold5

        ja mua ärsyttää se että sen jumiksen nimi on MESSU
        ikäänkuin tässä oltais jotain papisteja jotka kilistelee
        jotain kelloja


      • kasva aikuiseksi
        arnold5 kirjoitti:

        ja mua ärsyttää se että sen jumiksen nimi on MESSU
        ikäänkuin tässä oltais jotain papisteja jotka kilistelee
        jotain kelloja

        Helpostihan sinä ärsyynnyt.


      • arnold5
        kasva aikuiseksi kirjoitti:

        Helpostihan sinä ärsyynnyt.

        mutku luterilaisuuden idea on olla olematta papisti
        ja toi sana MESSU oli mun rippikouluaikaan vain
        papistien sana


      • kasva aikuiseksi!
        arnold5 kirjoitti:

        mutku luterilaisuuden idea on olla olematta papisti
        ja toi sana MESSU oli mun rippikouluaikaan vain
        papistien sana

        Mikä on suhteesi Jeesukseen?


      • arnold5
        kasva aikuiseksi! kirjoitti:

        Mikä on suhteesi Jeesukseen?

        öö tää on ääriluterilaisuus-sätti
        (ääri = reuna) eli niitä varten jotka vielä
        sietää luterilaisuutta, mutta vaivoin.

        mikä ihme suhde jeesukseen?
        haloo, äijä kuoli jo aikaa sitten.
        eikai mulla mitään suhdetta ole.


      • kasva aikuiseksi!
        arnold5 kirjoitti:

        öö tää on ääriluterilaisuus-sätti
        (ääri = reuna) eli niitä varten jotka vielä
        sietää luterilaisuutta, mutta vaivoin.

        mikä ihme suhde jeesukseen?
        haloo, äijä kuoli jo aikaa sitten.
        eikai mulla mitään suhdetta ole.

        Kiitos vastauksestasi.


      • M. Enschen Leben
        kasva aikuiseksi! kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi.

        Haisee aika pahasti jesuiitalta. Tiedät kai, että 60% ignatiaanisesta spiritualiteetista ja jesuiittojen hengellisestä ohjauksesta perustuu valehteluun. Idea on se, että jos ei erota valhetta ja totta on parempi olla hiippakuntappi. Samoin on jos ei pysty valehtelemaan silmääkään räpäyttämättä. Näitä asiaoita ei kerrota kato kaikille noviiseille. Ne kerrotaan kun ollaan sisällä ja ei päästä enää ulos.


    • Sarkasmiako?

      Uskosta, mitä se nyt sitten lieneekään, ääriluterilainen ei koskaan puhu mitään, koska se on hänen mielestään yksityisasia eikä kuulu muille. Jeesus-sanaa ei saa mainita kertaakaan elämässä muuta kuin yhteislausunnoissa ja silloinkin vain viimeisen ässän mutisemalla. Niitä muita, joita ääriluterilainen pitää lahkolaisina, tulee karttaa ja jos joku ottaa puheeksi kristinuskon, niin vaivaantuminen on jopa kiemurtelevaa. Papin tullessa huoneeseen kaikki keskustelu tulee heti vaieta ja ääriluterilaisten silmiin ilmestyy tyhjä kauassuuntautuva katse ja pää menee kallelleen.

      Onko tämä sarkasmia? Olisi kyllä, jos ei pitäisi paikkaansa noin keskimäärin.

      • terv

        hm todellisuudessa ääriluterilainen ei voi ymmärtää että hänen olisi
        tarkoituskaan uskoa johonkin "kolmiyhteiseen" eikä hän siis tietenkään
        sellaiseen usko. ääriluterilainen tosin tietää että ev lut valtionkirkko on
        uskonnoista paras, koska se on periaatteessa arjessa järkevin ja
        vähiten hihhuli. saa syödä mitä haluaa ja pukeutua miten haluaa, ja
        sukupuolet ovat tasa-arvoisia.

        papin kansaa voi toki puhua, paitsi siitä uskonnosta tietty. onneksi
        pappikaan ei puhu siitä. olisi aivan liian kiusallista kaikille.


    • Huima juttu

      Olin kerran tutun vankilapapin kyytiini bussipysäkiltä töihin mennessäni, ja yritin iskeä juttua Lutherista. Pappi totesi ettei hän ole koskaan kokenut mitään sellaisia kriisejä kuin Luther, ja lisäsi vielä kuin pisteeksi iin päälle, että ei me papit keskenämme yleensä mitään uskonasiosta puhella.

      Pappi oli minun entinen rippipappini armejassa käymäni rippikoulun ajoilta.

    • Uno Gyngneitsziucsh

      Luterilainen KORKEAPUHDASOPPISUUS muodostui Thornissa v. 1645 pidettyjen ekumeenisten uskontokeskustelujen jälkeen. Korkeapuhdasoppisuus kääntyi ekumeenisia luterilaisia vastaan... Vastakohdaksi ekumeenisuudelle ja heidän toiminnalliselle pelastuskäsitykselleen korkeapuhdasoppisuus painotti objektiivista, substantiaalista ja sakramentaalis-mystistä pelastuskäsitystä (unio mystica). Korkeapuhdasoppisuus torjui kokonaan ihmisen uskon merkityksen kääntymisessä, uudestisyntymisessä, elämän pyhityksessä jättäen nämä asiat sakramentaalis-mystisten pappien ymmärryksen ylittäviksi virkatoimiksi ja niiden huoleksi. He jättivät siis asiat ei vain "herran haltuun" vaan nimenomaan kirkkoherrojen viranhoidon haltuun.

      • Hokku Pokkus

        Aivan, ja mikäs sen helpompaa, maksat vain kirkollisverosi ja sinulle vakuutetaan että: asiasi mahdollisen jumalan kanssa ovat kunnossa ja taivaspaikkasi vermistettu järjen käsityskyvyn ylittävien "sakramentein".


    • Uno I Gen

      Tästä edellä sanotusta seurasi se tilanne mikä on nytkin vallitseva käytäntö kansandemkraattisessa kansankirkossamme eli: ne papit jotka eivät olleet itse vastaanottaneet Jumalan sanaa uskossa, voivat olla oikean ilmoituksen välittäjinä (theologia irregenitorum):

      • suhteeton!

        kasva aikuiseksi! nim. Ihanko tosissasi haluat udella mikä
        suhde on Jeesukseen? Jos olemattomaan voi olla oikeasti
        suhteessa,miksi et esitä kysymystäsi Jeesukselle?


      • kasva aikuiseksi
        suhteeton! kirjoitti:

        kasva aikuiseksi! nim. Ihanko tosissasi haluat udella mikä
        suhde on Jeesukseen? Jos olemattomaan voi olla oikeasti
        suhteessa,miksi et esitä kysymystäsi Jeesukselle?

        Koska sinä olet joutilaanpi siihen vastaamaan.


      • suhteellinen4
        kasva aikuiseksi kirjoitti:

        Koska sinä olet joutilaanpi siihen vastaamaan.

        jospa kertoisit oman suhteesi perusperiaatteet
        meille tyhmemmille


      • niinhh
        suhteellinen4 kirjoitti:

        jospa kertoisit oman suhteesi perusperiaatteet
        meille tyhmemmille

        Olikohan se ihan varmasti eilen?


    • Uno Igen

      Kirkkohistorian oppikirjassa Christenssen - Göfansson, joka on yliopiston kurssikirja.

    • arkkityyppi

      Ääriluterilaisuuteen kuuluu myös se, että Martti Lutherista ei tiedetä oikeastaan yhtään mitään.

      • ihan oikea painotus

        Pääasia onkin, että tietää Jeesuksesta!


    • No, se on hyvä kuitenkin, että ääriluterilaisellakin on toivoa. Siis toivoa siihen, mitä hän pahiten pelkää. Eli hänellekin Jumala voi lahjoittaa uskon ;)
      Sen jälkeen ääriluterilaisuus onkin mennyttä. Kaikki uskoon ja kirkkoon liittyvät pelot ja epävarmuudet ovat tipotiessaan, ja hän uskaltaa mennä kirkkoon muulloinkin kuin häihin ja hautajaisiin, joulukirkkoon, tai kauneimpia joululauluja kuuntelemaan. Kirkon penkki muuttuu takaa edemmäksi ja hän jopa saattaa olla kiinnostunut tulemaan johonkin Raamattu- tai rukouspiiriin juttelemaankin jopa papin kanssa. Siitä se sitten alkaa luterilaisen uskovan taival. :)

    • Ääriluterilainen kertoo, että hänenkaltaisensa eivät käy kirkossa muuten kuin ns. pakollisissa (häät, hautajaiset) tai muodollisissa (joulu) tilaisuuksissa. Kuvaus on kyllä osuva ja tarkka - ulkopuoliseksi itsensä tuntemienn tuntuu luonnolliselta tuossa tilanteessa. Luterlaisen jumalanpalveluksen muodollisuus, seisomaan nouseminen tietyissä kohdissa, vuorolaulujen sanojen ja sävelten osaaminen ei onnistu ilman tottumusta - ääriluterilainen tulee väkisinkin vaivautuneeksi.

      Toinen ryhmä on seitten se, joka osaa luterilaisen jumalanpalveluksen kaavan, käy kirkossa säännöllisesti, mutta jää kaiken keskellä uskonnolliseksi. Usko on tällaisen mielestä jokaisen henkilökohtainen asia, uskoa ei saa "tuputtaa" eli todistaa uskosta suoraan kenellekään, uskoa eletään sunnuntaisin, ei niinkään arkipäivisin Sanaa tutkien ja rukoillen. Häntä koskettaa puhe laupeudesta, hyvän tekemisestä ja moraalinen elämä. Sen sijaan hän kokee vieraaksi parannuksen tekemisen, puheen uudesti syntymisestä, Pyhästä Hengestä ja armolahjoista, Jeesuksen seuraamisesta ojentautumalla Sanan mukaan elämässä ja kaikkien uskovien yhteydestä. Luterilainen jumalanpalvelus riittää hänelle.

      On täysin mahdotonta tietää tai arvioida ihmiksten sydänten suhdetta Jumalaan. Kirkossa harvoin käydessäni katselen joskus ympärilleni ja kyselen itseltäni, kuinka moni meistä on kohdannut elämässään Jeesuksen Vapahtajanaan. Edes kirkkokahvilla ei puhuta yleensä uskosta ja Jumalasta, vaan muista arjen kuulumisista. Toki kuulumiset voi aina vaihtaa, se on hyvää jakamista, mutta uskovien keskinäistä yhteyttä ei pääse helposti kokemaan.

      Evita toi sen jo esille: kaikilla on toivoa. Olet sitten ääriluterilainen tai korkeakirkollinen, Sana voi koskettaa herättää omantunnon ja viedä ristin juurelle sen ainoan armahtajan luokse, jolla on valta antaa meille iankaikkinen elämä. Usko tulee Sanan kuulemisesta, onko meillä sitten saarnapöntöissä pappeja, jotka julistavat oikein lakia ja evankeliumia; joiden puheessa kuulee "näin sanoo Herra". Kuinka moni nykyajan papeista on vain ääriluterilainen tai korkeakirkollinen?

      • kui22

        "uskoa eletään sunnuntaisin, ei niinkään arkipäivisin" Kerro nyt vähän tarkemmin mitä se usko sitten konkreettisesti sinun mielestäsi siellä arkipäivissä on. Onko se kenties jatkuvaa hartautta tms. joka alituiseen ulospäin näkyy erillaisina toimina vai mitä se on?

        Mistä toinen ihminen voi 'ulkoisesti' lukea toista että ahaa, siinä kunnon uskovaisen stereotypia? perikuva


      • nöyristelijä?
        kui22 kirjoitti:

        "uskoa eletään sunnuntaisin, ei niinkään arkipäivisin" Kerro nyt vähän tarkemmin mitä se usko sitten konkreettisesti sinun mielestäsi siellä arkipäivissä on. Onko se kenties jatkuvaa hartautta tms. joka alituiseen ulospäin näkyy erillaisina toimina vai mitä se on?

        Mistä toinen ihminen voi 'ulkoisesti' lukea toista että ahaa, siinä kunnon uskovaisen stereotypia? perikuva

        "Ääriluterilainen" tuntuu olevan oikeassa uskossa.

        On varottava sellaisia sanoja kuin Jeesus, risti, uudestisyntyminen, Pyhä Henki,
        uskoontulo , omatunto jne.
        Nehän tekevät ihmisestä omavanhurskaan. Niistä puhuminen on hengellistä ylpeyttä.

        Kyllä pappi keksii sitten haudan äärellä kauniit sanat sinun "uskonelämästäsi",
        kuinka se ole nöyrää ja alatien kulkemista. Vauvana suoritettu
        kaste riittää.
        Et ainakaan kerskun'ut uskollasi.


      • kui22
        nöyristelijä? kirjoitti:

        "Ääriluterilainen" tuntuu olevan oikeassa uskossa.

        On varottava sellaisia sanoja kuin Jeesus, risti, uudestisyntyminen, Pyhä Henki,
        uskoontulo , omatunto jne.
        Nehän tekevät ihmisestä omavanhurskaan. Niistä puhuminen on hengellistä ylpeyttä.

        Kyllä pappi keksii sitten haudan äärellä kauniit sanat sinun "uskonelämästäsi",
        kuinka se ole nöyrää ja alatien kulkemista. Vauvana suoritettu
        kaste riittää.
        Et ainakaan kerskun'ut uskollasi.

        Niin - tarkoittanet kai että mainisemiesi asoiden alituinen ja jatkuva toistelu ja äänenpuhuminen niistä ts, "Herra, Herra.." niin että kaik varmana kuulee että täällä ollaan, tekee ihmisestä kunnon uskovan, paljon muuta ei sitten tarvita? Ahaa, no tämä selvä.

        Mutta tuskinpa olet natanael jonka mielipidettä kyllä kysyin, vaan puollustaja?

        p.s. Joidenkuiden heikompi puoli on juuri se että ei vastata kunnolla kun jotakin lähemmin joku kysyy, ikäänkuin koko ajatusmaailman pitäisi välittyä kuulijalle pelkkien Raamatunlauseiden tai vihjailujen kautta että kui pitää 'oikeesti' olla uskis, ts. mikä se asia on jota kulloinkin takaa-ajetaan - niinkuin nyt että mistä tunnistaa oikean uskovan arjessa kun joillakin se kuulemma jää sunnuntaille niin jotenkinhan se sit näkynee niillä muilla?

        Minä ehdotin hartautta ja muuta näkyvää toimintaa, mutta nyt tulkitsen että niin ei olisi pitänyt tehdä ja pitäisi vain tietää kyselemättä ykstyikohtia?


      • Se on siinä
        nöyristelijä? kirjoitti:

        "Ääriluterilainen" tuntuu olevan oikeassa uskossa.

        On varottava sellaisia sanoja kuin Jeesus, risti, uudestisyntyminen, Pyhä Henki,
        uskoontulo , omatunto jne.
        Nehän tekevät ihmisestä omavanhurskaan. Niistä puhuminen on hengellistä ylpeyttä.

        Kyllä pappi keksii sitten haudan äärellä kauniit sanat sinun "uskonelämästäsi",
        kuinka se ole nöyrää ja alatien kulkemista. Vauvana suoritettu
        kaste riittää.
        Et ainakaan kerskun'ut uskollasi.

        Minä vaivainen oon, mato matkakaimies maan....


      • Ryömi turvallisesti,
        Se on siinä kirjoitti:

        Minä vaivainen oon, mato matkakaimies maan....

        äläkä nyrjäytä selkääsi!


      • paha paikka
        Ryömi turvallisesti, kirjoitti:

        äläkä nyrjäytä selkääsi!

        ja muista varoa onkikilpailuja erikoisesti !


    • Uskova Noora

      Veikkaan, että aloittaja oli sarkastinen, mutta sen varalta, että hänen kirjoituksessaan ja kommentoijien suhtautumisessa on hippunen vakavuutta, oikaisen hieman...

      Minusta aloittaja kuvasi ns. suomalaisen tapakristillisyyden rangan.

      Luterilaisuus on sen korostamista, että ihminen pelastuu yksin uskosta, yksin armosta ja yksin Kristuksen tähden. Henkilö, joka on "ääriluterilainen", paasaisi henkilökohtaisen uskon merkitystä joka käänteessä, hän siteeraisi Raamatusta kohtia, joissa puhutaan uskon kautta tapahtuvasta vanhurskautuksesta ja siitä, kuinka Herra käski Tuomasta: "Älä epäile, vaan usko!" jne.

      Aloittajalle "ääriluterilainen" sanoisi: "Älä keskity siihen, osaatko veisata virsiä tai toimia kirkossa juuri oikein joka kohdassa. Uskonnollisilla tunteillakaan, mitä ikinä ne ovatkin, ei ole mitään merkitystä. Vain sillä on merkitystä, uskotko Jeesukseen."

    • "Kerro nyt vähän tarkemmin mitä se usko sitten konkreettisesti sinun mielestäsi siellä arkipäivissä on. Onko se kenties jatkuvaa hartautta tms. joka alituiseen ulospäin näkyy erillaisina toimina vai mitä se on? Mistä toinen ihminen voi 'ulkoisesti' lukea toista että ahaa, siinä kunnon uskovaisen stereotypia? perikuva"

      Kiitos kysymyksistäsi, nimim. Kui22 - yritän vastata parhaan ymmärrykseni ja kokemukseni mukaan. Avauksen tehnyt ääriluterilainen kuvasi suomalaista tapakristillisyyttä ja usko arjessa on hyvin erilaista kuin se. Ääriluterilainen panee kolehtiin sen 2€ - uskova antaa kolehtiin sen mukaan kuin hän sydämessään kokee. Uhraaminen ei ole vain muodollinen tapahtuma. Kolehtihaavi ei ratkaise antamiseta, vaan uskova rukoilee johdatusta myös sen suhteen, millaista kohdetta hänen olisi hyvä kannattaa.

      Toisin kuin ääriluterilainen, uskova ajattelee myös kirkollisverojen käyttöä ja rukoilee, että kirkko osaisi käyttää nitä Jumalan valtakunnan työn vahvistamiseksi. Jos kirkon varojen käyttö on leväperäistä, uskova murehtii - uskova ei halua antamilleen rahoille suoraan itselleen vastinetta, vaan ensi sijaisesti hän ajattelee sitä, että rahat menisivät evankeliumin työhön.

      Ääriluterilainen totesi myös, että "myöskään seurakunnan toiminta ei kiinnosta eli rahoille ei haluta mitään selkeää vastinetta." Uskovaa kiinnostaa seurakunnan toiminta ja hän mielellään hakeutuu sinne, missä julistetaan oikein lakia ja armoa sekä jaetaan ehtoollinen. Uskova ei ajattele saamaansa palvelusta vastikkeelliseksi. Hän ymmärtää, että varsinainen palvelija on seurakunnan Herra, Jeesus Kristus itse - kaiken hän ottaa vastaan ilmaiseksi, lahjana hyvältä Jumalalta.

      "tilaisuuksissa ollaan kiitollisia papeille, kanttoreille ja suntioille että hoitavat tärkeät seremoniat."
      Ääriluterilaisen mukaan sellainen henkilö osallistuu vain muutamiin, muodollisiin seurakunnallisiin tapahtumiin ja näkee ne tärkeinä seremonioina. Uskova ei ajattele tapahtumia, joissa rukoillaan, luetaan Sanaa ja ollaan yhdessä Jeesuksen nimessä millään lailla vain seremonioina. Sana ja rukous ravitsevat, rohkaisevat ja lohduttavat häntä - uskova voi kokea, että monet kirkolliset menot ovat kuin muodolloisia seremonioita, mutta siit hän ei ole papeille tai muille työntekijöille kiitollinen. Hän odottaa, että työntekijät ovat todellisia Jumalan palvelijoita ja välittävät osallistujille Taivaan Isän armoa ja rakkautta.

      Kui22 kirjoitti: "Onko se kenties jatkuvaa hartautta tms. joka alituiseen ulospäin näkyy erillaisina toimina vai mitä se on? Mistä toinen ihminen voi 'ulkoisesti' lukea toista että ahaa, siinä kunnon uskovaisen stereotypia? perikuva"

      Usko on luottamusta Jumalaan ja siihen armoon, joka lahjoitetaan kaikille niille syntisille, jotka tunnustavat syntinsä ja turvautuvat Jeesuksen ristillä tekemään syntien sovitukseen. Usko on siis sydämen luottamista hyvään Jumalaan. Ihminen ei voi nähdä toisen uskoa suoraan, sillä usko on sydämen asia. Jjatkuva hartaus ei tee kenestäkään uskovaa, sillä siihen kykenee hyvin uskollinenkin ja vaikkapa islam-uskoinen tai Jehovan todistaja. Ulkoisesti emme siis voi lukea kenestäkään hänen uskovaisuuttaan.

      Mainitsemaasi kunnon uskovaisen stereotyyppiä ei ole olemassakaan. Jotkut voivat sellaisen ajatuksissaan luoda, mutta usein sellainen tapahtuu pilkkaamistarkoituksessa. Uskova nainen saatetaan esim. kuvailla nutturapäiseksi, täysin meikkaamattomaksi ja pitkissä hameissa huivi harteillaan totisin ilmein kirkkoon käveleväksi ja uskova mies vakavaksi, jyrkäksi ja jollain tavalla nynneröksi ja kapea-alaiseksi persoonaksi. Uskovissa on monenlaisia ihmisiä. Raamattu sanoo, että ihminen näkee ulkokuoren, mutta Jumala näkee sydämeen.

      • kui22

        Kiitos asiallisesta kommentoinnistasi, joka selvitti ajatustesi juoksua, natanael.

        Onhan meillä saman suuntaisiakin ajatuksia tuossa asiassa. Mutta olen allergisoitunut ihmisten lokeroimisiin ulkoisten eli päälle päin näkyvien seikkojen perusteella, ei edes semmosilla että miten usein käy kirkossa tms. tai minkälaisin ajatuksin joku jotain kolehtiin laittaa - mistä hitosta mä tietäisin ja mikä minä olen noita arvostelemaan, enkä oikeen sitäkään kuinka joku kokee kristinuskon ja Jumalan jne. en oikein käsitä sellaista seulontaa - koskien noita asiota - joita näillä palstoilla käydään lakkaamatta. - Oisko oikean uskovan elämän lähes pääsisältö tuollainen lakkaamaton toisen uskon tutkiminen..miltä toisinaan vaikuttaa..En mä edes jaksais sellasta.

        Ja lopultahan nuo kaikki kuitenkin ovat just niit tekoja..joista näkyy ja voi päätellä jotain..

        Toki tiedän minäkin että on ihmisiä joita ei niin kauheasti kiinnosta ainakaan odotetulla tavalla ja osittain varmaan lukeudun heihin sitten minä myös tietyllä tavalla, niin että en täytä niitä odotuksia, joita noihin liitetään.. vaikka toisaalta kyllä kuuntelen suht paljon erilaisiakin opetuksia ja puheita joskin kiinnitän paljon huomiota siihen seikkaan miten eri tavalla kukin noista opettaa ja kehoittaa kuitenkin lukemaan samaa Kirjaa sekä vakuuttaa että sieltä löytyy kyllä juuri se hänen opetuksensa mukainen Sana jne. ja se tulee käsittää niin ja niin.

        Itse en siis osaa enkä edes halua laittaa ihmsiä minkäänlaiseen jonoon siinä mielessä että kuka on käsityksineen ja ajatuksineen lähinnä Jumalaa eli Jumalan bestis ja toisekseen ulkokuori voi pahastikin pettää ts. 'ei ole koiraa karvoihin katsominen' eli parempi kun en tee minkäänlaisia johtopäätöksiä kenestäkään, en näe kuitenkaan kenenkään sisintä vaan kaikki olis mutua. En vaan tiiä mutta tälläset asiat jätän ihan suosiolla Korkeenpaan kätehen.

        Nutturapäitä kukaan tuskin enää odottaa näkevänsä uskon aitouden merkkinä, mutta totta ennen kyllä noikin asiat joita kuvasit olivat tosi tärkeitä mittareita uskoville, mutta niistä on luovuttu jostain syystä.


    • Jahas, onhan taas tulkintoja ”ääri”luterilaisuudesta. Oikeasti kuvaatte sitä tavallista keskitien luterilaista, joka ei kuulu mihinkään ääri-ilmiöön. Samanlaisia tavallisia seurakuntalaisia on aivan jokaisessa kirkossa (ortodoksi, katolilainen jne.) että uskonnollisessa yhteisössä.

      Jos käytetään termiä ”ääri” sillä ilmaistaan jotain joka on vahvasti näkemyksen äärilaidalla, oli se sitten esim. konservatiivinen tai liberaalimpi näkemys.

      Luterilaisessa kirkossa on ääri-ilmiöitä, kuten herätysliikkeet. Sitten on Luther-säätiö, jota voisi pitää luterilaisuuden ääri-ilmiönä.

      Maailmaan mahtuu huumoria, ei siinä mitään. Karrikatyyri on yksi tapa sitä ilmaista. Eikö voisi samalla tapaa pilke silmäkulmassa tehdä karikatyyrejä myös vaikka körteistä, lestadiolaisista, helluntailaisista tai vapaa-kirkkolaisista?

      • leipuri hiiva

        ET kestä pätkääkään evlut kirkon kritisointia ja totuuden esiin tuomista. Sinulle kelpaa vain kermakakkukirkko. Mutta kuules, se on lässähtämässä kovaa vauhtia...
        Älä siis kanna muista huolta yritä pitää oma kakkusi kasassa.


      • leipuri hiiva kirjoitti:

        ET kestä pätkääkään evlut kirkon kritisointia ja totuuden esiin tuomista. Sinulle kelpaa vain kermakakkukirkko. Mutta kuules, se on lässähtämässä kovaa vauhtia...
        Älä siis kanna muista huolta yritä pitää oma kakkusi kasassa.

        Kritiikki on aina paikallaan. Samoin tällainen huumopläjäys kuin aloitus on. Jos totuudesta aletaan puhumaan, niin ehkä silloin voi antaa ihan oikeaakin kritiikkiä?

        Tai sitten pitää hyväksyä yhtäläinen karikointi myös muista suuntauksista.

        Mikä on ”minun kakku”? Jos luterilainen kirkko on se joka hyväksyy tällaisetkin joukkoonsa, toki menen. Mutta jo näyttää ovea ja laittaa erokirjeen, niin mikäs siinäkään.

        Ei kirkon jäsenyys vaikuta näkemyksiini.


      • leipuri hiiva
        mummomuori kirjoitti:

        Kritiikki on aina paikallaan. Samoin tällainen huumopläjäys kuin aloitus on. Jos totuudesta aletaan puhumaan, niin ehkä silloin voi antaa ihan oikeaakin kritiikkiä?

        Tai sitten pitää hyväksyä yhtäläinen karikointi myös muista suuntauksista.

        Mikä on ”minun kakku”? Jos luterilainen kirkko on se joka hyväksyy tällaisetkin joukkoonsa, toki menen. Mutta jo näyttää ovea ja laittaa erokirjeen, niin mikäs siinäkään.

        Ei kirkon jäsenyys vaikuta näkemyksiini.

        Ketä kirkko ei kelpuuttanut tai ketä olisi joskus erottanut?
        Eihän sillä ole väliä ketä on jäseninä saatika mitä tekevät tai miten uskovat tai ovat uskomatta.


      • leipuri hiiva kirjoitti:

        Ketä kirkko ei kelpuuttanut tai ketä olisi joskus erottanut?
        Eihän sillä ole väliä ketä on jäseninä saatika mitä tekevät tai miten uskovat tai ovat uskomatta.

        Eihän sitä tiedä milloin "inkvisitio" alkaa toimimaan?


      • leipuri hiiva
        mummomuori kirjoitti:

        Eihän sitä tiedä milloin "inkvisitio" alkaa toimimaan?

        Kyllä se on islamin ikvisiittio mikä tässä maassa seuraavana toimii.
        Mikis me olisimme poikkeus muusta maailmasta varsinkin kun kristinuskosta on luovuttu ihan "sivistyksen" nimissä.


      • leipuri hiiva kirjoitti:

        Kyllä se on islamin ikvisiittio mikä tässä maassa seuraavana toimii.
        Mikis me olisimme poikkeus muusta maailmasta varsinkin kun kristinuskosta on luovuttu ihan "sivistyksen" nimissä.

        Jaa, miten muhamettilaiset taistelevat kristinuskon opin ”puhtauden” puolesta?
        Inkvisitio oli tutkimuselin, joka erotteli harhaoppisia ”oikeista” krisittyistä.


    • Ymmärrän niin, että ketjun aloittaja puhuu ns. rivikristitystä, tavallisesta luterilaisen kirkon jäsenestä, joka on kirkon jäsen kasteen perusteella, mutta jota seurakunnan tarjoama evankeliumi ja muu toiminta ei kiinnosta. Avaaja päättikin kirjoituksensa sanoihin "meitä on monta tässä maassa" - mistään pienen piirin ääri-ilmiöstä ei siis ole kysymys. En tiedä, miksi avaaja otti nimimerkikseen "ääriluterilainen", kun viestin sisällön perusteella se voisi olla paremminkin "perusluterilainen".

      Luterilaisen kirkon helmassa toimii suuri joukko erilaisia herätysliikkeitä, joita niitäkään ei voida kutsua oikeutetusti sanalla "ääriliike". Suomen luterilaisessa kentässä ääriliikkeenä voidaan pitää Suomen Tunnustuksellista Luterilaista kirkkoa, joka mm. suhteessa kirkkokuriin on hyvin ehdoton. Se on pieni yhteisö ja ehdottomuudessan varmaan sellaiseksi jääkin. Omasta mielestäni Luther-säätiö ansaitsee nimikkeen luterilainen kirkko sen tosiasiallisessa ja alkuperäisessä merkityksessä. Sen sijaan kansankirkkomme, luterilainen kirkko, on suurelta osin luopunut omista tunnustuskirjoistaan ja Raamatun ehdottomasta arvovallasta.

      Herätysliikkeet, kuten viidesläisyys ja SLEY ja Kansan Raamattuseura eivät millään tavalla ole mitään ääriliikkeitä. Evankelioiva työnäky, halu perustaa toimintansa Raamattuun ja julistaa oikein lakia ja armoa eivät ole ääriliikettä, vaan sellaisen tulisi olla kristillisen kirkon tai yhteisön perustoimintaa ja -tavoitetta. Rajan vetäminen on sikäli vaikeaa, koska sana "ääriliike" voidaan ymmärtää monella eri tavalla. Pienuus ei ratkaise. Eikö kirkkomme suurin herätysliike lestadiolaisuus ole ääriliike, koska siellä uskotaan, että vain lestadiolaiset ovat pelastuneita ja vain lestadiolaisen papin antama anteeksianto on pätevä? Lestadiolaisuudessa tehdyt pitkät syntilistat näyttävät äärimmäisiltä rajanvedoilta.

      On surullista, jos konservatiivinen, perinteinen Raamattu-uskollisuus koetaan kirkossa ääriliikkeenä. Jos niin on, niin silloin kansankirkkomme on valintansa tehnyt ja sokerinen, sosiaalinen laitos jää uskonnollisena liikkeenä peruskirkoksi, joka torjuu kaikki raamatulliset ääriainekset.

      Ymmärrän kyllä karikatyyrit ja niitä voidaan toki hyvällä huumorilla käyttää kuvaamaan erilaisia ihmisiä. Mutta - eikö avaajan antama kuva luterilaisesta uskonnollisesta kirkon jäsenestä ole täyttä totta ja eikö se saa enemmänkin surulliseksi perusluterilaisen tilasta kuin nauramaan "karikatyyristä huumoria"?

      • ”On surullista, jos konservatiivinen, perinteinen Raamattu-uskollisuus koetaan kirkossa ääriliikkeenä.”

        On kyllä syntynyt sellainen mielikuva että se pieni joukko on onnistunut leimaamaan ihan tavalliset konservatiivitkin näkemyksiensä kannattajiksi. Voi käydä jopa joskus niin että ellei ole ”ääri” niin tavalliset konservatiivit leimataan ”liberaaleiksi”.

        No, jos haluaa osoittaa halveksuntaansa niille, jotka tuovat sen uskonsa noin esiin, kai sitä voi pitää ”totuutena”?


      • Ääriluterilainen

        Iso Kiitos Natanaelille todella hyvistä analyyseistä! Hyvin olit ajatukseni tavoittanut ja myös niitä laajentanut ja avannut ja kiitos kaikille muillekin hyvistä kommenteista. Ihan vakavissani minä tämän ketjun aloitin vaikka joku sitä epäilikin. No ehkä se ääriluterilainen nimimerkkinä on sitä sarkasmia. Tarkoitukseni ei ollut myöskään arvostella kirkkoa vaan kertoa pelkistetysti kuinka koen kuulumisen ev.lut kirkkoon. Siinä kaikki.


      • MÄÄ!
        mummomuori kirjoitti:

        ”On surullista, jos konservatiivinen, perinteinen Raamattu-uskollisuus koetaan kirkossa ääriliikkeenä.”

        On kyllä syntynyt sellainen mielikuva että se pieni joukko on onnistunut leimaamaan ihan tavalliset konservatiivitkin näkemyksiensä kannattajiksi. Voi käydä jopa joskus niin että ellei ole ”ääri” niin tavalliset konservatiivit leimataan ”liberaaleiksi”.

        No, jos haluaa osoittaa halveksuntaansa niille, jotka tuovat sen uskonsa noin esiin, kai sitä voi pitää ”totuutena”?

        Miksi jaottelet uskovia ääri-, konservatiivi-, liberaali -nimikkeillä? On vain vuohia ja lampaita.


    • Jahas, täältä on näemmä poistettu osia ketjusta.

      Miten tavallinen ja keskimääräinen voi olla ääri-ilmiö?

      Jotta voi asettaa jonkun ääri-ilmiöksi, on hiukan mietittävä sitä, mikä on sen vastakohta ja mitä siihen välille mahtuu. Todellisuudessa ei rajoja voida niin täsmällisesti vetää, mutta jotain näitä kuvaavia termejä on hyvä käyttää. Suomessa on vain vähän näitä ääri-ilmiöitä ja se kai sekoittaa?

      Jos ajatellaan astelemaa suomalalaista luterilaisuudesta, niin ehkä se asettuu näin:

      Luther-säätiö – konservatiivinen näkemys – tavallinen näkemys (kuten aloituksessa esitettiin) – liberaalimpi näkemys – vahva liberaalinen näkemys.

      Asetelma on keinotekoinen mutta ehkä vähän avannee asetelmaa? Esim., se kristillisyys mitä mm. Breivik edustaa, on aika vaikeaa tuohon asettaa.

    • Mediaani ev. lut

      Ääriluterilaisuushan on juuri äärimmilleen vietyä keskinkertaisuutta. Ketjun aloittaja kuvasi sen aika osuvasti ja moni on hoksannut kommenteissaan juuri saman. Ääriluterilainen on niin mediaanissa että se on jo äärimmäistä.

      • Noh, suurin osa on keksinkertaisia. Mutta ei se voi olla ääri - ilmiö!


    • aslööki sasg

      Luterilainen uskontofasismi harjoittaa sivustolla poistoin mielipidevainoa, - perinteiseen luterilaiseen tapaan - kun ei muuhun kykene.

    • kui22

      Sensuuri pelaa?

      He varmaan poistattelevat jotka eivät kestä eivätkä halua nähdä edes täällä "maailmassa" toisenlaista näkökantaa. mikä ahistaa niin paljon että ei siedä tuon vertaa,, ehkä jotain toista saattaisi kiinnostaakin erilaisten näkökantojen lukeminen, eikä vain aina se oma - onko tullut mieleen tämä seikka?

      Suppeahkolta näyttää siis ilmaisuvapaus.

    • Missä he ovat?

      Sanalla "ääri" on hyvin negatiivinen sävy, kun se liittyy mihn tahansa ilmiöön. Ketjun avaaja käytti sanaa aivan toisenlaisessa merkityksessä, ja sen toi esille Natanael. Älkää tarttuko tuon sanan kieliopilliseen merkitykseen, vaan sen sisältöön täällä - ääriluterilainen on tavallinen kirkossa kävijä, joka ei ole kiinnostunut koko uskosta. Natanael sen esitti ja "ääriluterilainen sen vahvisti toteamalla että "Iso Kiitos Natanaelille todella hyvistä analyyseistä"

      Asian ymmärsi näköjään myös Mediaani ev.lut kirjoittamalla että "Ääriluterilaisuushan on juuri äärimmilleen vietyä keskinkertaisuutta." Tietenkään keskinkertaisuus ei sanan varsinaisessa merkityksessä ole mikään ääri-ilmiö, vaan ääriluterilainen on selvästi sarkastinen ilmaus uskosta vieraantuneesta ja vain muodollisesti muutaman kerran vuodessa vaivautuneena kirkossa istuvasta kansankirkon jäsenestä.

      Samoin "Ajan merkit" hoksasi mistä tässä ketjussa on kysymys, maallistuneesta, uskolle vieraasta luterilaisen kirkon jäsenestä: "Ääriluterilaisuuteen kuuluu ehdottomasti myös se, että jumalanpalveluksessa koetaan olo kiusalliseksi sekä virret ja rukoukset liian pitkiksi."

      Konservatiivisella uskovalla tarkoitetaan Raamatun Sanaan luottavaa uskovaa, joka henkilökohtaisesti uskoo Jeesukseen ja ristin sovitukseen. Hän ei ole muodollinen, ulkokultainen, vaan omassa elämässään hän myös ojentautuu Jumalan Sanan mukaan. Joku teki tässäkin jakoa: olisi olemassa äärikonservatiiveja ja sitten tavallisia konservatiiveja - mitähän hän tällä mahtanee tarkoittaa. Uskooko joku liian paljon Raamattuun ja Jeesukseen, kun tuo "ääri" -sana on mukana ja tarkoittanee jotain negatiivista.

      On mahdollista, että asiasta kirjoittanut sekoittaa konservatiivisen uskovan fundamentalistiseen. Fundamentalistinen uskova pitää kiinni jonkin irrallisen jakeen kirjaimelliesta tulkinnasta - niinpä hänelle kuuluu jo tässä elämässä pysyvä terveys, taloudellinen menestys ja näkyvä voitto kaikista vaikeuksista. Käytännössä fundamentalismi on samaa kuin menestysteologia. Konservatiivi katsoo Raamatusta asiakokonaisuuksia ja ottaa elämän vastaan "uskon" kannalta - kerran perillä Taivaassa olen täysin terve, täysin pyhä ja eheä. Tässä ajassa olen vielä vajaa ja minussa on syntiä - uskossa Kristukseen olen kuitenkin puhdas. Olen sitä vain uskossa, en vielä näkemisessä.

      Jos jotain sanaa käytetään, olisi hyvä nimetä, missä sellaisia ihmisiä liikkuu ja mikä kristillinen liike näyttää edustavan sitä. Missä on tuota äärikonservatiivisuutta, joka eroaa tavallisesta konservatiivista?

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      18
      5093
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      111
      2616
    3. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      10
      2064
    4. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      580
      1920
    5. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      118
      1670
    6. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      69
      1279
    7. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      41
      1269
    8. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1038
    9. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1027
    10. Hyödyt Suomelle???

      Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      219
      1019
    Aihe