Nyt tarvitaan vinkkejä selviytymiseen!

elämä alkaa alusta.

Moi! Yritän pitää tämän mahdollisimman lyhyenä että olisi helpompi lukea ja toivottavasti saan myös vastauksia.

- Olen mies, mentiin entisen avovaimon kanssa alle kakskymppisenä yhteen, nyt molemmat vajaa kolmekymppisiä.

- Ostettiin viime kesänä (2013) uusi asunto, sitä ennen vuosia asuttiin edellisessä asunnossa. Meni loistavasti.

- Nyt kesällä ex alkoi käyttäytyä omituisesti, keskittyi enemmän kavereihin ja harrastuksiin kuin kotona olemiseen kanssani (normaali arki). Yhtäkkiä sitten ilmoitti että haluaa nähdä vielä elämää jne. Kävi perinteiset siis. Ihastui kuulema johonkin mieheen baarissa...

- Halusi ettiä oman kämpän. Perui kuitenkin päätöksensä ja luulin että kyseessä oli vain hetkellinen ahdistus tmv, ja päätettiin kääntää uusi sivu meidän suhteessa. Kuulin häneltä että olen hyvä mies. Olin erittäin helpottunut ja motivoitunut tulevaa ajatellen. Mutta viikko tämän jälkeen tunteet taas muuttui kylmäksi ja halusi lähteä. Tuntui epätodelliselta. Tällä kertaa päätös piti. Ei ehditty edes keskustella kunnolla asioista.

- Ehdotin terapiaa ja kaikkea muutakin mahdollista koska mielestäni meidän tarina oli "kesken". Ei suostunut, ehdoton päätös.

- Nyt puolisen vuotta erosta aikaa ja talo myyty, ite jouduin muuttamaan paljon huonompaan asuntoon luonnollisesti koska yksin ei ole samalla tavalla varaa asua hienosti.

- Käytännön asiat hoidettu sovussa, ei riitoja eron jälkeen. Ainut että elämä on edelleen minulla todella synkkää, päivästä toiseen raskasta. Ehkä tuo hänen "soutaminen" edestakaisin romutti mielen.

- Ei olla enää millään tavalla yhteydessä. Parempi toipumisen kannalta.

Mutta, vaikeaa siis on. Onko kohtalotovereita? Miten tästä nousee jaloilleen? Ei kiinnosta deittailu pätkän vertaa. Onneksi saan nukuttua, syötyä ja tehtyä töitäkin sekä muutkin arkiset asiat toimii. Jos joku haluaa jutella sähköpostitse kanssani niin mielellään otan senkin avun vastaan.

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

- Mikko

25

368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 7+13

      Todella moni parikymppinen kokee vähän samanlaisen eron syystä, että jompikumpi tai molemmat haluavat kokeilla vielä toisenlaista elämää tai yksinkertaisesti eivät enää sovi toisilleen. Ilman tai kera pettämisten.

      Olen enemmän yllättynyt siitä, jos alle 20-vuotiaina sitoutuneet seurustelevat vielä 10 vuotta myöhemmin. Kuinka moni on ominaisuuksiltaan, arvoiltaan ja unelmiltaan samanlainen 18- ja 28-vuotiaana?

      Olen eronnut kerran sulassa sovussa, mekin menimme nuorena yhteen. Vuoden päästä erosta alkoi vasta miesten tapailu kiinnostamaan. Olin ollut itsetuntoni kanssa liian riippuvainen eksästäni.

      Eroaminen on usein henkisen kasvun paikka ja isojen asioiden käsittelemistä. Siinä joutuu käsittelemään monta vuotta omaa historiaa, joutuu miettimään, kuka nyt olen, millaista elämää haluan elää ym. Keskity omaan hyvinvointiisi. Tee kaikkea, mistä nautit, tulet hyvälle tuulelle, aloita vaikka uusi harrastus.

      En ole koskaan ymmärtänyt, miksi erotessa ei voida puhua kaikkia asioita selviksi, jotta molempien olisi helposti jatkaa omaa elämää. No, se on sinun ja/tai eksäsi ratkaisu.

      Tiedät nyt, miten seurustellaan, olet hyvä mies ja seuraava suhteesi voi olla tuhat kertaa parempi kuin ensimmäinen. Kun pahin vaihe erossa on ohi, yleensä näkee entisen kumppaninsakin uudessa valossa ja ero tuntuu hyvältä ratkaisulta.

      Voimia Sinulle, aurinkoista ja uusien mahdollisuuksien kevättä!

    • akka nurinkurin

      Ok. Olitte molemmat siis hyvin nuoria sitoutuessanne.
      Nyt vaimolle tuli tarve elää se nuoruus joka jäi"elämättä" kun olitte parisuhteessa.
      Ei mitään uutta eikä kummallista.
      Kohtalotovereita sinulla varmasti on, ja siitä jalollesi nouset, se on myös varmaa!
      Nyt on tärkeintä keskittyä siihen omaan oloosi ja elämäsi uudelleen käynnistämiseen.
      Missään tapauksessa ei kannata ajtellakaan syöksyä mihinkään deittailuun ja "uuden metsästykseen!"
      Se tulee sitten, kun sen aika on, ja olet valmis Kuuntele itseäsi, älä anna pelkän yksinäisyydenpelon tai paineitten ulkopuolisten taholta vaikuttaa! Parhaiten onnistuu sitten joskus (jos niin valitset!) siinä mahd. uudessa suhteessa kun kaikki vanha on pesty ja tuuletettu pois.
      Tapaile kavereita, käy ulkona ihmistenilmoilla. Älä eristäydy. Hoida työsi säntillisesti samoin kotisi. Se antaa raameja arkeen. Anna ajan kulua ja haavojen umpeutua. Älä jää katkeruuteen, se on kaikkein pahinta! Elämässä käy vain joskus näinkin, etkä taatusti ole ensimmäinen etkä viimeinen.
      Kipua ei tarvitse pelätä. Sure rauhassa, itke jos sille tuntuu. Ole vihainen, tunne kaikki tunteet jotka mieleesi nousevat mutta älä jää niihin kiinni. Anna niitten tulla ja mennä. Tulet huomaamaan, että eräänä kauniina päivänä huomaat mielesi keventyneen ja kirkastuneen. Se ei käy äkkia eikä heti. Olet kokenut kovan kolhun ja sen pitää saada parantua. Ihan niinkuin ruumiillisenkin vamman.
      Kaikista tärkeintä on, että älä sulje tunteita pois! Tunne ne, ja anna niitten sitten mennä. Katkeruus vain myrkyttää ihmisen ja pilaa elämän.
      Olet nuori ja elämä edessä. Ole sille avoin! Ota rohkeasti vaan vastaan niin hyvä kuin pahakin, sitä just kutsutaan elämäksi!
      Voimia ja rohkeutta sinulle! Juuri ennen päivänkoittoa ON pimeintä!

    • UnnaNuuk

      Moikka, kohtalontoveri löytyy kolmekymppisestä naisesta, mutta erosta lyhyempi aika. Mekin oltiin yhdessä lähes 10 vuotta, miehelle tuli viime syksynä "en tiedä mitä haluan" -olo. Mihin osoitteeseen sulle voi kirjottaa? Pelkään että jään erosuruun vellomaan, vaikka tiedostan, että turha haikailla miehen perään, joka ei minua lopulta halunnutkaan.

      • 019

        Ukkos halus nuorempaa.


    • elämä alkaa alusta.

      Kiitos tosi paljon tähän asti vastanneille, arvostan sitä että täällä löytyy avuliaita ja fiksuja ihmisiä!

      Ehkä eniten tässä harmittaa kaikkien unelmien särkyminen. Naimisiinmeno, lapsen saanti jne. jotka olisin halunnut tämän ihmisen kanssa kokea. Olla onnellinen ja vanheta yhdessä.

      Kyllähän monesti kävi mielessä että eron riski on suuri koska niin nuorena mentiin yhteen, mutta halusin uskoa että meidän kohdalla ei ero toteudu. Rakastuttiin aikoinaan ensi silmäyksellä, ihan oikeasti. Hetkeäkään ei oltu epävarmoja toisistamme. Nyt sitten kaikki on ohi, surullista.

      Toinen asia mikä harmittaa todella niin olen ymmärtänyt tässä puolen vuoden aikana täysin omat virheeni mitä tuli tehtyä, tehnyt töitä itseni kanssa todella paljon että olisin tulevaisuudessa parempi kumppani. Ja varmasti olen. Täytyy vaan olla realisti että en tule saamaan uutta mahdollisuutta hänen kanssaan ja tästä täytyy ottaa oppia elämään vaikka pahalta tuntuukin.

      Ymmärrän että minussa ei ole kaikki vika mutta kyllähän jätetyksi tuleminen aiheuttaa sen että syyttää lähinnä itteesä vaan. Täytyy vaan taistella, uskon että selviän tästä ajallaan. Ehkä mulle on sitten tarkoitettu eri ihminen elämänkumppaniksi.

      UnnaNuuk; voit kirjotella mulle tähän osoitteeseen: [email protected]

    • hjlslsjhl35

      Mikko! 2010-luvu naiset ovat juuri tuollaisia. Eli "tämä ei vaan enää tunnu hyvälle jne". Ne on lukenut liikaa jotakin naisten lehtiä, joissa kerrotaan minkälainen se ihannemiehen pitäisi olla. Joten älä missään nimessä jää tuollaisen perään suremaan, mutta älä vielä suuremmalla syyllä ajaudu ainakaan mihinkään laastarisuhteeseen. Siitä tuskin seuraa muuta kuin hetken hurmia.

      Kokoa itsesi kyllä sinä varmasti tästä yli pääset. Ja se muista ainakin, että jos mimmi tuleekin vielä "taas" katuma päälle, älä ota enää missään nimessä takaisin.

      Ei miehen tarvitse olla jojo edes 2010-luvulla!!!

      • elämä alkaa alusta.

        Joo kyllähän se näin on että vaikea tällaisen jälkeen enää rakentaa luottamusta jos vielä takasin tulisi. Aluksi vielä toivoin että muuttaisi mielensä mutta nyt on sellainen olo että ei se kuitenkaan enää toimisi juuri tuon luottamuksen takia. Muutenkin niin loukattu olo kuin olla ja voi, lähinnä tuon "jojottelun" takia.

        Lisäksi ihmetyttää, miksi näin pitkän suhteen jälkeen ei voi yrittää kaikkensa että saataisiin homma toimimaan. Itse yiritin kaikkeni niin että voimat loppui ja olisin halunnut käydä pariterapiassa hänen kanssaan koska uskon että se olisi auttanut ja helpottanut puhumista, sekä avannut joitakin solmuja mitä välillämme varmaan oli.

        Varmaan se on helppo ihastua baarissa toiseen mieheen jos ei ole suhteessa täysin tyytyväinen ja ahdistaa, mutta toisen pään sisälle ei voi nähdä joten mun mielestä ois hyvä avata suu ja keskustella suoraan asioista. Vaikka sanoo sitten suoraan että ero tulee jos tämä asia ei muutu jne., sekin on parempi kun miettiä puoli vuotta pään sisällä asiaa ja pudottaa pommi yhtäkkiä kun on jo myöhäistä. Todella surullista että kaikki voi päättyä näin äkkiä mutta elämässä ei kaikki mene niinkuin haluaa...

        Onneksi käytännön asiat ovat ohitte niin pystyy nyt keskittymään vaan omaan hyvinvointiin ja kevät on tulossa. Odotan sitä päivää kun tunnen oloni taas täysin normaaliksi ja iloiseksi. Kiitos vastauksesta hjlslsjhl35!


      • jokutoinen
        elämä alkaa alusta. kirjoitti:

        Joo kyllähän se näin on että vaikea tällaisen jälkeen enää rakentaa luottamusta jos vielä takasin tulisi. Aluksi vielä toivoin että muuttaisi mielensä mutta nyt on sellainen olo että ei se kuitenkaan enää toimisi juuri tuon luottamuksen takia. Muutenkin niin loukattu olo kuin olla ja voi, lähinnä tuon "jojottelun" takia.

        Lisäksi ihmetyttää, miksi näin pitkän suhteen jälkeen ei voi yrittää kaikkensa että saataisiin homma toimimaan. Itse yiritin kaikkeni niin että voimat loppui ja olisin halunnut käydä pariterapiassa hänen kanssaan koska uskon että se olisi auttanut ja helpottanut puhumista, sekä avannut joitakin solmuja mitä välillämme varmaan oli.

        Varmaan se on helppo ihastua baarissa toiseen mieheen jos ei ole suhteessa täysin tyytyväinen ja ahdistaa, mutta toisen pään sisälle ei voi nähdä joten mun mielestä ois hyvä avata suu ja keskustella suoraan asioista. Vaikka sanoo sitten suoraan että ero tulee jos tämä asia ei muutu jne., sekin on parempi kun miettiä puoli vuotta pään sisällä asiaa ja pudottaa pommi yhtäkkiä kun on jo myöhäistä. Todella surullista että kaikki voi päättyä näin äkkiä mutta elämässä ei kaikki mene niinkuin haluaa...

        Onneksi käytännön asiat ovat ohitte niin pystyy nyt keskittymään vaan omaan hyvinvointiin ja kevät on tulossa. Odotan sitä päivää kun tunnen oloni taas täysin normaaliksi ja iloiseksi. Kiitos vastauksesta hjlslsjhl35!

        "Lisäksi ihmetyttää, miksi näin pitkän suhteen jälkeen ei voi yrittää kaikkensa että saataisiin homma toimimaan."

        Ei kannata. Ihminen kun alle 20v täysin eri tyyppi kuin alle 30v. Tuossa jos missä pätee sanonta "kasvoimme erilleen".


      • myrkyluodonmuija
        jokutoinen kirjoitti:

        "Lisäksi ihmetyttää, miksi näin pitkän suhteen jälkeen ei voi yrittää kaikkensa että saataisiin homma toimimaan."

        Ei kannata. Ihminen kun alle 20v täysin eri tyyppi kuin alle 30v. Tuossa jos missä pätee sanonta "kasvoimme erilleen".

        Kyllä kannattaa! Ja pitääkin!
        Pitkässä suhteessa kahden ihmisen pitäisi kasvaa rinnakkain, samaan suuntaan vaikka kahdeksi eri yksilöksi kuitenkin.
        Mahdotonta se ei suinkaan ole. minä olin 17 kun tapasin tulevan mieheni, hän 21. Vuoden päästä mentiin naimisiin ja siitä vuoden päästä ensimmäinen lapsi. Kahden vuoden päästä toinen,ja neljän vuoden päästä kolmas. Yhteiselämää aloiteltiin minun vanhempieni talossa yläkerrassa 2 huonetta ja keittokomero. Mies opiskeli vielä, minä sitten kun kaksi ensimmäistä olivat isompia ja kolmatta ei vielä ollut. Ei ollut hienouksia eikä rahaa tuhata. Mies valmistui ja elämä alkoi sujua väljemmin taloudellisesti mm. ostimme mieheni vanhempien talon kun he muuttivat osakkeeseen. Alamäkeä ja ylämäkeä oli, mutta yhdessä on pysytty! Tytöt jo kohta ohi teini-iän, poika perässä. Meillä ontalo,neljä koiraa,miehellä firma jossa minäkin työskentelen joten aikaa joudumme käyttämään yhdessä paljon. Siinäkin omat hyvät ja huonot puolensa.
        Avainsana on aina ollut se kommunikaatio; puhuminen, puhuminen, puhuminen.
        Mutta jos toinen osapuoli on kivi tai simpukka, aika toivottomalle kuullostaa. :-(


    • Hyljätty

      Vaimoni jätti minut 34 yhteisen vuoden jälkeen. Vaikea tästä on selviytyä kun välittää toisesta. Vaikka lapsemme ovat jo aikuisia ja lapsiakin heillä niin ihmetyttää kun pitää särkeä mummola/papan yhteys.

    • kohtolantoveri

      Meitä on monta saman kohtalon kokeneita. Nykymaailmassa tää on niin yleistä..ei löydy enää sitä taistelutahtoa pitää kiinni suhteesta. Helpompi luovuttaa ja yrittää uudelleen jonkun toisen kanssa tai sit riutua itsekseen.
      Itselläni on kohta pari vuotta erosta. 14 vuotta yhteiseloa ja pari lasta, velka-asunto ja auto yms..sit yks kaunis päivä toinen ilmoittaa että ei tää tunnu enää hyvälle, en rakasta sua. Toki vaikeita aikoja elettiin tuolloin...lapset pieniä, lomautuksia töistä, rahahuolia jne..kaikki vaan kasaantui ja toiselle se riitti. Terapiassa käytiin mutta yhtä tyhjän kanssa kun toinen on päätöksensä tehnyt.
      Se ero tuli yllätyksenä ja olin ihan palasani reilun vuoden..En oikeastaan muista tuosta ajasta mitään.
      Mutta samalla siinä on joutunut käymään itsensä kanssa pitkät pohdiskelut. Välillä elämä on näyttänyt niin synkältä, välillä taas on osannut nauttia niin pienistä asioista.
      En voi sanoa olevani vielä täysin kuivilla asian suhteen mutta tasapainossa elämä on, ollut jo hyvän aikaa. Lapset nauttivat suunnattomasti kun ovat luonani, niin myös minäkin. Elämään myös ilmaantui uusi nainen jonka kanssa on ollut mielettömän mukavaa ja helppoa kaikki. Olemme kuitenkin varovaisia ja etenemme hitaasti. Hänellä myös haavat menneestä elämästä.
      Lopujen lopuksi ero ja sen jälkeinen itsetutkiskelu on muovannut minusta täysin uuden ihmisen. Ja se on ollut pelkkää hyvää. Katson elämää nykyään aivan eri näkökulmasta. Se että kauan tämän prosessin läpiviemiseen menee niin on arvoitus..mutta se päivä koittaa vielä.

      Hienoa että olet päässyt alkushokista jo eteenpäin, se on jo askel parempaan. Ja liuta hyviä neuvoja on aiemmissa viesteissä.
      Elämä välillä ottaa kovalla kädellä, mutta tulee se päivä vielä kun saat takaisinkin.
      Kevättä kohti ja kaikkea hyvää jatkoon!

      • elämäalkaaalusta

        Kiitos kommentista. Nyt tässä puolen vuoden jälkeen on tullut joku todella raskas jakso. Eilenkin itkin kuin pieni lapsi ihan yhtäkkiä alkoi "kohtaus". Pahempi olo kuin esim. kuukausi sitten, outoa. Ikävä on aivan kauhea, ei voi sanoin kuvata. Yritän olla kiireinen ja nähdä kavereita ja harrastaa, mutta varsinkin sunnuntait ovat vaikeita ja muutenkin viikonloput.

        Onkohan se jättäjän elämä lähellekään näin raskasta? Sekin hajottaa kun hän varmaan vaan hymyilee ja nauttii vapaudestaan ja miehiä varmasti pörrää ympärillä. Elämä ei ole reilua...


    • UnnaNuuk

      Hei elämäalkaaalusta, kävin eilen laittamassa sinulle sähköpostia. Olisi kiva jutella kahden kesken, on niin samat fiilikset.

      • elämäalkaaalusta

        Moi UnnaNuuk. Laitoin sulle vastausta. :)


    • Hei sinulle elämäalkaaalusta ja teille muillekin!

      Monilla paikkakunnilla järjestetään eroryhmiä, usein seurakuntien perheasiain neuvottelukeskusten toimesta. Niissä on vertaistuen voimaa! Moni ihminen pystyy jäsentämään asiat sekä kuunnellessaan muiden tarinoita että kertoessaan omaansa. Eroryhmään ei suositella menemään eron tapahtduttua aivan hiljattain, sillä silloin ihminen on niin kriisissä, ettei pysty vielä ottamaan muita ryhmäläisiä huomioon. Noin puoli vuotta erosta alkaa olla jo erilaiset mahdollisuudet toipumiseen. Eron jälkeen alkaa uudelleenrakennusvaihe; mitä minä olen nyt, kun tuo toinen on poissa. Siihen sinulle voimia ja toivoa lähettäen

      Meiju, diakoni

    • Rikottujostatulisika

      Hei,
      Vähän samanlainen tilanne täällä sillä erolla, että yritän mukamas jatkaa suhdetta niinkuin ennenkin, mutta tulen tekemään sen pahimman eli annan tuudittautua lämpöön ja läheisyyteen ja sitten isken takaisin.
      Hän halusi tavata kavereita ja auttaa ystäviä hädässä painoarvolla MINÄ saan tehdä näin ja se oli mielestäni ok mikäpä siinä jos haluaa olla tukena yms, varsinkin yhdelle oli tukena ja kaikki aika meni sitä ystävää "tukiessa", kunnes alkoi hälytyskellot soimaan ko tapauksesta, ettei kaikki ole kohdallaan.
      Näinkin kerran vahingossa tälläisen ystävän "tukemis episodin" ja siinä oli kysymys ihan muusta noin sivusta katsottuakin.
      Jonkin aikaa seurattuani tätä ystävän "tukemista" otin puheeksi, että olen tullut siihen tulokseen, että tässä on nyt jostain muustakin kysymys ja kerroin nähneeni tämän "tukemis episodin", halusin saada vain rehellisen vastauksen, mutta ei, kirkkain silmin ilmekkään värähtämättä väitti ettei ole mistään sellaisesta kysymys, eikä ole mitään kerrottavaa/ tunnustettavaa.
      Eipä siinä, epäluulo oli kylvetty ja aloin ottamaan asioista selvää ja sieltähän se selvisi eli salasuhde, ystävän tukeminen on ymmärtääkseni kaikkea muuta kuin ikuisen rakkauden tunnustamista, kosketusta paljaalla iholla, voivottelua yhteisen ajan puutteesta, että pääsis koskettelemaan ja riisuutumaan sekä hyväilemään, yms.
      Hän ei tiedä, että minä tiedän nämä asiat, väittää rakastavansa ja suunnittelee tulevaisuutta, mutta ei näin rikottuna pysty jatkamaan tässä suhteessa, joten olen alkanut hakemaan aktiivisesti sitä toista osapuolta ja hyvin on ollut vientiä ja tapaamisia yms. Ja näin hänkin saa sitä omaa aikaa, sitä ystävän "tukemis" aikaa.
      Siinä olis nyt pieni vinkki siihen selviytymiseen, eli ei pdä jäädä tuleen makaamaan, eli näillä mennään, ja niin tosiaan suhdetta tuli täyteen kuitenkin 20v.

      • Topya

        Mulla on parisuhde takana, mutta siihen ei liity pettäminen. Sulle sanoisin, että tarkkaile naista!?
        niinkin petollisia kuin ne voi olla, niin ne myös sitä on ja häikäilemättömiä.


    • AliasBlue

      Avomieheni jätti minut pari vuotta sitten. Takana oli 11 yhteistä vuotta ja oltiin oltu lukiosta asti yhdessä. Suhde kesti opiskelut eri paikka kunnilla ja luotin mieheen sataprosenttisesti. Luulin, että ensi rakkauteni olisi elämänkumppanini vanhuuteen asti. Ero tuli minulle täysin puun takaa. Olin onnellinen ja ehkä sen takia en huomannut, että jotain oli vialla. Sitten yksi päivä mies sanoi, ettei pysty enää tähän. Hän rakastaa minua, mutta ei näe yhteistä tulevaisuutta. Oli puoli vuotta miettinyt eroa, muuta ei sanallakaan maininnut minulle ajatuksistaan ja epävarmuudestaan meistä. Hän oli päätöksensä jo tehnyt, kun ilmoitti asiasta minulle. Aluksi väitti kiven kovaan, ettei ole kolmatta osapuolta. Tarpeeksi montaa, kun kysyin, niin myönsi olevansa ihastunut toiseen. Sitä ennen yritti vyöryttää syyn niskaani. Olin kuulemma niin avuton eikä hän saanut minulta tarpeeksi tukea. Näin jälkeen päin ajatellen kaikki oli vain tekosyitä. Tunsin turhaan syyllisyyttä pitkään. Ajattelin, etten yrittänyt tarpeeksi. Miten olisikaan voinnut, kun toinen ei kertonut, että jotain oli vialla?!?

      Olin ihan palasina pitkään. Tuntui pahalta, että mies heitti vaan syrjään eikä edes yrittänyt pelastaa, meitä. Toisaalta hänellä oli jo uusi odottamassa, joten ei kai vanhan suhteen pelastaminen ollut ihan ykkösprioriteetti. Jossain vaiheessa tajusin, että turhaan on sellaisen perään itkeä. Sitä miestä, jota rakastin tai rakastan ei ole enää olemassa. Rakastamani mies ei olisi ikinä kohdellut minua tällä tavalla. Hän on periaatteessa kuollut minulle. Nähtiin jotain viitisen kertaa eron jälkeen.

      Olen täällä hetkellä aika lailla jo yli erosta. Uskon, että iso tekijä on se ettei nähdä. Tottakai tulen vieläkin välillä surulliseksi. Huomaan kuitenkin kaipaavani enemmän, mitä olisi voinut olla kuin itse miestä. Hän oli teoillaan vienyt pohjan meidän suhteelta eikä takaisin ole paluuta.

      Siinä on tarinani, jonka halusin jakaa sinulle. Tsemppiä sinulle ja toivottavasti löydät tavan päästä erosta yli. Älä kuitenkaan syyttele itseäsi liikaa. Virheistä oppii, mutta älä ole liian ankara itsellesi.

    • Harkov

      MIKKO HOI ! tärkeetä on että et jää tuleen makamaan.... Tiedän että on vaikeaa, mutta ehtosi toipumiselle ja ehetymisellesi on,että nouset ylös ja jatka omaa polkuasi...Eron tarkoitus on vain kasvattaa sinua, ja sillä on myös oma genre sille mitä tulevaisuudessa sinulle tapahtuu. Nyt olet jo vahvempi kuin eilen.. muista se ja jalostut joka päivä,,,,,, Sinä olet nuori,elämäsi on edessäsi,monia vuosikymmeniä,jotka vain odottavat sinua elämäsi janalla.....

    • Hädässätosissaan

      Itsellä sama ahdistus päällä, olen yksin pitkästä suhteesta. Ei ole vertaistukea aiheen tiimoilta ympärillä, joten juttelisin mielelläni tilanteesta jonkun kanssa. Nyt tuntuu että olen yksin ja kaikki kaatuu päälle. Jos joku haluaa jutella niin olisin erittäin kiitollinen.

      • Toivun_29

        Täällä myös yksi jätetty. Uuden vuoden alla 3kk sitten erottiin. Tyttöystävä vain ei nähnyt yhteistä tulevaisuutta 5v seurustelun jälkeen. Oli tehnyt itse päätöksen enkä siihen enään pystynyt millään vaikuttamaan. Tiesin, että häntä vaivasi jokin asia, mutten halunnut uskoa syyn olevan suhteessamme. Välillä tunsin etten saanut häneltä tarvitsemaani määrää arvostusta, mutta pienetkin hyvät hetket paikkasivat minulle aina nämä epäilykseni. Vaikka ei aina helppoa ollut, niin olin silti kokonaisuudessani onnellinen ja jaksoin uskoa tulevaan.

        Tämän vuoksi "meidän täytyy puhua" tuli silti yllättäen. Hän kertoi tunteidensa muuttuneen ja ettei niitä voi pakottaa.

        Alkushokissa sitä kyllä kirjaimellisesti tuntui, että seinät pyörivät ja kaatuvat päälle. Kaikki tulevaisuuden haaveet romuttuivat hetkessä. Tuntui että kaikki menettää merkityksensä. Ei kiinnostanut oikein mikään. Painokin putosi, nukuin huonosti.

        Tästä kuitenkin pari viikkoa eteenpäin oma sisäinen optimisti alkoi luoda vielä toivoa tulevasta, mutta pikkuhiljaa aloin silti enemmän ja enemmän käsittämään mitä oli oikein tapahtunut.
        Vaikka tunnepuoli onkin eri mieltä, niin järjellä ajatellen tiedän, etten voisi enään palata yhteen. En ainakaan saman ihmisen kanssa. Luottamuksen uudelleenrakentaminen tuntuisi mahdottomalta.

        Pari viikkoa takaperin oli tyttöystäväni syntymäpäivä, joka kuitenkin taas erityisesti nosti pintaan muistoja, jolloin ehkä vasta alkoikin tämä surun työstäminen. Illat ja viikonloput poden kovaa ikävää. Muistan hänen kyyneleiset kasvonsa kun halasin häntä viimeisen kerran lähtiessäni ja käskin pitämään huolta itsestään. Muistan lumisateen.
        Näen hänestä paljon unia, että kaikki on taas hyvin ja aamulla herätessäni petyn syvästi.

        Nyt olen sitäkin miettinyt, että olenko eron myötä kiintynyt häneen vain enemmän, kuin mitä olen koskaan ollutkaan. Miksi tunne vain vahvistuu eikä heikkene.. Jäinkö jotenkin hieman löysään hirteen.

        Tässä siis tarinani tähän hetkeen asti.
        Tiedän selviäväni, mutta pystynkö enään rakastumaan ja luottamaan, sitä en tiedä..
        Itse saan paljon voimaa musiikista.
        Kun rakastuin, tajusin rakkausbiisit ja nyt puolestaan alan hieman tajuta erosta kertovia.
        Liikuntaa tulisi varmasti harrastaaa enemmän, olen sen huomannut hieman auttaneen.
        Suosittelen muillekin.

        Koitan silti toisaalta jollakin tavalla nauttiakin tästä surusta. Uskon että suru ja kipu merkitsee, että olen todella pystynyt kokemaan jotain aitoa.

        Anteeksi pitkä vastaukseni..

        Haluatko kertoa kuinka kauan olitte yhdessä ja minkä takia erositte?


    • Näitähän tässä taas on näitä tavallistakin tavallisempia tarinoita.

      Muutaman sata kertaa lukenut/kuullut tuon, että puoliso kertoo haluavansa "omaa tilaa" tai "ei tiedä mitä elämältä haluaa". Hyvin monesti ko jutut tarkoittavat, että jossain muualla on jo toinen ja mitään ei ole enää tehtävissä.

      Tuossa vaiheessa se jätetyksitulemisuhan alla oleva puoliso herää omasta ikuiseen suhteeseen tuudittautumisestaan ja rupeaakin huomioimaan puolisoaan ja ehdottamaan terapiaa tai saamaan mustasukkaisuuskohtauksia tms. Kuvioon kuuluu, että tässä vaiheessa jättäjä ikään kuin lupailee jotain tai antaa toivoa, mutta todellisuudessa valinta on jo tehty. EI vain haluta paljastaa, että toisaalla joku jo odottaa.

      No elämää se kaikki vain on. Kaikki mikä ei tapa, se vahvistaa. Niin kauan kuin kuvioissa ei ole lapsia mielestäni voi tehdä aika pitkälle mitä haluaa, kunhan sen tekee toista kunnioittaen. Särkyneitä sydämiä ei voi aina välttää.

      • Miserybusiness

        Oiskohan ollu näin munki tapauksessa. Oltiin 9 vuotta naiseni kanssa yhteisellä matkalla. Viimeisinä vuosina tehtiin lapsi vielä. Kun saatiin arjen kuviot järjestettyä helpommaks, ettei kummallakaan pitäny olla enää stressiä, niin koko homma hajosi vuoden sisään. Piti vielä 4kk löysässä hirressä ja uskotteli mulle, että toivoa on. Kaikenlaista oon kokenu ja nähny, mutta se oli liikaa. Nyt vaan istun tyhjässä kämpässä ja juon kaljaa. Mietin uutta merkitystä elämälle


    • JätettySinisilmä

      Kirjoitan itsekin tänne kun minut on jätetty 1,5kk sitten. Olo alkaa olla jo hieman parempi kylläkin kuin mitä se aluksi oli. Kiitos juoksulenkkien ja ihanien työkavereiden. Huomaan, että muilla on hyvin samanlaiset tunnevyöryt käyneet läpi pääkopan ja siitä selviää ajan kanssa. Minulla episoodi on ollut vähä sekava, sekä olen ollut "HIEMAN" sinisilmäinen, sekä varmaan liian kiltti. Olen eron jälkeen hakenut lohtua yhden yön suhteilla, mutta liikunta tuntuu auttavan eniten.

      Tapasin naisystäväni pari vuotta sitten paikallisessa baarissa. Ihastuin häneen ja hän ihastui minuun, hän oli minua 9 vuotta vanhempi, mutta todella kaunis nainen. Hän pyysi baari-illan jälkeen minut kotiinsa, katsoin vain, että ovessa oli kaksi nimeä (toinen nimi oli ulkomaalaistaustainen), mikä minua hieman ihmetytti, mutta hän kertoi, ettei ole enää suhteessa vaan eroamassa, Olin hänen luonaan yötä, mitään ei kuitenkaan tässä vaiheessa vielä tapahtunut. Hän halusi minun puhelinnumeroni aamulla kun lähdin kotiin. Pari päivää tästä hän laittoi viestiä, että haluaa vielä nähdä minut ja vaikka kahvitella. Usein lainasi rahaakin minulta kun oli olevinaan huonot tulot, sekä vaikea tilanne kun on ero tulossa. Säälin häntä, joten päätin lainata kun itselläni oli hyvä tilanne. Suurin osa rahoista ei koskaan takaisin minulle päätynyt. Tapailimme naisen kanssa melkein päivittäin parin viikon ajan, sekä päädyimme sänkyynkin kerran, kunnes hän lopulta viestitti, että yrittää vielä uudestaan tämän aviomiehensä kanssa. Ajattelin, että en halua tuota naista enää koskaan nähdä ja yritin viestittää takaisin, että saa maksaa velkansa, sekä keskittyä omaan elämäänsä. Hän kuitenkin halusi pysyä vielä ystävänä. Itse kun olin muuttanut vasta hetki sitten paikkakunnalle niin ajattelin, että voin minä ystävä olla hänen kanssaan kun pidin kuitenkin hänestä ihmisenä, sekä olin hyvin yksinäinen. Yhteydenpito kuitenkin aina lakkasi melkein kuin seinään kun hänellä oli tämä mies kuvioissa.

      Pari kuukautta tämän jälkeen tuli jälleen viestiä, että nyt avioliitto todella loppuu ja hän haluaa minun kanssa tavata uudestaan. Kävimme baarissa ja harrastimme mitä harrastimme, sekä hän lainasi taas minulta rahaa. Maksoi takaisin sen verran kun pystyi. Kävin myös tämän naisen perheen luona esittäytymässä. No tästä ei mennyt taas kuin ehkä kuukausi kun taas hän kertoi yrittävänsä aviomiehensä kanssa. Haukuin tämän naisen pystyyn ja olin todella paskana, sekä poistin hänet puhelimesta.

      Kuitenkin tästä kului taas jokunen kuukausi ja nyt hän todella aikoi, erota. Päätin yrittää, koska olin tietyllä tasolla kiintynyt tähän naiseen. Tapailimme naisen kanssa päivittäin 2-3kk kunnes muutin hänen asuntoonsa. Avioerokin tuli voimaan tämän entisen miehen kanssa, sekä menimme kihloihin. Yhteiselo olikin sitten joka päivä sitä, että nainen pyysi jatkuvasti ostamaan jotain röökeistä lähtien, eikä hänellä itsellä ollut mitään halua tinkiä mistään. Välillä hän herätti minut yölläkin jos tupakka oli loppu vaikka olin menossa aikaisin töihin aamulla. Vuokraakaan hän ei useimmiten kyennyt hoitamaan omalta osuudeltaan, joka oli mitätön. Käytännössä maksoin kaiken pakollisen ruoista lähtien. Kotityöt hän kuitenkin hoiti ihan kiitettävästi.

      Ehkäpä noin 6kk meidän yhteiselo oli suht rauhallista kunnes koko tilanne alkoi stressaamaan minua ja varmaan häntäkin julmetusti. Aloin käyttämään alkoholia normaalia enemmän, koska minulle tuli tunne, ettei tällaisen ihmisen kanssa voi rakentaa tulevaisuutta, mikäli en voita lotossa. Alkoholi myös pahensi meidän riitoja, sekä käyttäydyin aggressivisesti, mitä ei miltään osin voi puolustella. Olen siitä vieläkin harmissani. Haukuin naistani läskiksi ja rumaksi, vaikkei se pitänyt paikkansa. Silti nainen otti tästä eräänlaisen ponnahduslaudan sille, että en kohtele häntä oikein ja minun pitää korvata asioita hänelle, sekä hakea apua itselleni. Jälkikäteen tuntuu, että tämän naisen olisi pitäny hakea apua ITSELLEEN jo ajat sitten ennenkuin edes tapasi minut. Useimmiten jos hän ei saanut mitä halusi niin hän alkoi soittelemaan vanhoille mieskavereillen, sekä lainasi heiltä rahaa, joka taasen pahensi meidän yhteistä taloutta entisestään kun aina oltiin veloissa. Yhdessä baarissa ollessamme aloin katselemaan muita naisia, koska en ollut tyytyväinen tilanteeseen. Tästä hän myös sai ponnahduslaudan riitoihimme, että minussa olisi vikaa, koska en hyväksy häntä. En kuitenkaan ikinä pettänyt ja kyse ei ollut hänen ulkonäöstään vaan siitä, että hoitaisi normaalit asiat kuten aikuinen ihminen.

      Tilanne eskaloitui tietyssä vaiheessa siihen, että nainen ystävystyi jonkun maahanmuuttajan kanssa. Ilmoitti jonkin ajan päästä minulle, että on ihastunut toiseen mieheen. Haki tavaransa, irtisanoi asuntonsa, antoi 2 viikkoa aikaa muuttaa pois. On nyt naimisissa tämän uuden miehen kanssa. Lähettelin ekat pari viikkoa viestejä ja anoin häntä takaisin. Yritin myös uhkailla, mikä oli typerää.

      Psykologin kanssa jutellessani hän totesi, että on vaan hyvä kun suhteeni loppui.

      • liikaatapahtunut

        Herrajumala miten samankaltainen tarina omani kanssa. Tietysti poikkeuksia jutussa on omaani mutta runko aikalailla sama. Rahan lainausta ja maahanmuuttajan kanssa naimisiin. Ja katteettomia sanoja ym, ym.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8925
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2390
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1507
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1438
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1247
    Aihe