Akkuvahti

Akunsäästäjä...

16

1315

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ctekki

      C-tekistä on hyviä kokemuksia, pitää vain valita sellainen malli, joka ei lopeta lataamista, kun akku on täynnä.

      Lataamisen teen kuitenkin aina maasähkölaturilla koska se on helpointa.

    • Taas erimieltä

      No nyt tuli taas paha. Nimimerkki ctekki voisi nyt näyttää mikä malli se sellainen on...
      Low Voltage Disconnect (LVR) -rele kytketään paikkaan missä se ei ole tekemisissä latauspiirien kanssa. Kätevin niistä on mielestäni Blue Sea 7635 m-LVR.
      Miksi:
      - Helposti muutettavaa katkaisujännite
      - Suuri tilapäinen kuormitettavuus (115 A, 5min)
      - Pieni

    • Vetus BW312a. Tuo on kätevä, jos on startti, hupi ja keulapotkuri. Cabiinin puolelle tulee hallintapaneeli.

      Maasähkölaturin voi kytkeä laturin kanssa samaan, jolloin vehje jakaa latausjännitteen kaikille akuille. Hyvä talvella. Kesällä mä käytän sitä silleen, että maasähkölaturi on kiinni vain hupiakussa, jolloin hupiakun täytyttyä BW alkaa antamaan ylläpitojännitettä kahdelle muulle akulle. Hupiakulle on tämä vahtitoiminto, eli se katkaisee automaattisesti hupikulutuskohteet, jos jännite laskee siinä liikaa, ja taas avaa ne jännitteen noustua.

      • ctekki

        Maasähkölatureihin voi mallista riippuen kytkeä kolmekin eri akustoa, joille annetaan tårkeysjärjestys. Yleensä startti ensin ja muut sitten.


        Ctek on erinomainen, vaikka joku olikin eri mieltä. Tässä on linkki, kun sitä pyysi.
        http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/SMARTPASS


      • Taas erimieltä
        ctekki kirjoitti:

        Maasähkölatureihin voi mallista riippuen kytkeä kolmekin eri akustoa, joille annetaan tårkeysjärjestys. Yleensä startti ensin ja muut sitten.


        Ctek on erinomainen, vaikka joku olikin eri mieltä. Tässä on linkki, kun sitä pyysi.
        http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/SMARTPASS

        Nöyrästi anteeksi "ctekki". Tuo oli minulle täysin tuntematon tuote, ja fiksulta näyttää.
        Kiitos!


      • ctekki kirjoitti:

        Maasähkölatureihin voi mallista riippuen kytkeä kolmekin eri akustoa, joille annetaan tårkeysjärjestys. Yleensä startti ensin ja muut sitten.


        Ctek on erinomainen, vaikka joku olikin eri mieltä. Tässä on linkki, kun sitä pyysi.
        http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/SMARTPASS

        Mun mielestä ainoastaan hupiakku tarvitsee normaalisti maasähkölatausta. Moottorin laturi lataa starttiakun ja keulapotkurin akun ajon aikana täyteen, eikä niitä juuri satamassa ollessa käytetä.


      • Vffbbdh
        jsk1234 kirjoitti:

        Mun mielestä ainoastaan hupiakku tarvitsee normaalisti maasähkölatausta. Moottorin laturi lataa starttiakun ja keulapotkurin akun ajon aikana täyteen, eikä niitä juuri satamassa ollessa käytetä.

        Yleensä riittää, mutta ei välttämättä aina ja ainakaan starttiakun lataamisesta maasähköllä ei ole mitään haittaa.

        Sen keulapotkurin akun olet kuitenkin juuri sahannut tyhjäksi rantautuessasi ja sitten jätät sen pariksi viikoksi siihen tyhjäksi purettuna... Tekeepä hyvää akulle


      • Vffbbdh kirjoitti:

        Yleensä riittää, mutta ei välttämättä aina ja ainakaan starttiakun lataamisesta maasähköllä ei ole mitään haittaa.

        Sen keulapotkurin akun olet kuitenkin juuri sahannut tyhjäksi rantautuessasi ja sitten jätät sen pariksi viikoksi siihen tyhjäksi purettuna... Tekeepä hyvää akulle

        Aika kauan saisi keulapotkurilla sahailla, että akku tyhjenisi. Mulla on pieni keulapotkuri, moottori siinä vain 1,5kW. Keulapotkurin akku on 55Ah. Aina on tuo akku ollut täynnä lähdettäessä.


      • Linkittäjälle

        Listaamistasi tuotteista ainoastaan kaksi oli kelvollisia, siis virrankestoltaan riittäviä, muita ominaisuuksia en tutkinut niin tarkkaan.

        Mätänetin tuote jälleen kerran täyttä kuraa 20A maksimivirta, eihän tuolla tee mitään


      • en_ymmärrä_miksi

        Akkuvahteja on erilaisia ja sanalla voidaan tarkoittaa myös eri asioita tapauksesta riippuen.
        Akkuvahteja, jotka katkaisevat syötön, kun akku tyhjenee ei taida olla paljoa käytössä. Syynä on kaksiakkujärjestelmät, jotka aina jättävät moottoriakun täydeksi.

        Kun akkujen kapasitetti on oikein laskettu, akkujen varaus ei mene katkaisurajalle. Maasähkölatureissa on yleensä akun tilasta kertova näyttö, joka toimii myös silloin, kun maasähkö ei ole kytketty. Siksi akun tilaa pystyy seuraamaan jatkuvasti ja lataamaan sen hyvissä ajoin.

        Kun halvoissakin jääkaapeissa ja plottereissa (voidaan käyttää ankkurivahtina) on alijännitesuoja ja plottereissa hälytys, en keksi mihin akkuvahtia tarvittaisiin. Kyseessä voisi olla joku tapaus, jossa vene jätetään yksikseen sähkölaitteet päällä niin pitkäksi aikaa, että akku tyhjenisi ilman akkuvahtia. En vain keksi miksi ne laitteet pitää jättää päälle, jos siellä ei ketään ole...


      • Olen samaa mieltä. Kun on akkujen jännitteen näyttö cabiinissa, siitä voi tarkistaa tilannetta.

        Yksi tilanne, jossa veneen hupiakku voi tyhjentyä, on jos asustelee veneessään ilman maasähköjä pitempään. Jos nyt sitten sitä mahdollisuutta varten asentaisi yksinkertaisen akkuvahdin, niin akku varmastikin pelastuisi.... mutta jääkaappi olisi aamulla lämpöisenä.


    • Häh---

      Eikö tuo mätänetin akkuvahti riittäis jääkaapille ihan täysin?

      • Mutta kuin jääkaapeissa on jo sisäänrakennettu akkuvahti. Siis kytkee jääkaapin pois pois kun jännite laskee liikaa.


      • Jäägaabbiii
        lihamylly1 kirjoitti:

        Mutta kuin jääkaapeissa on jo sisäänrakennettu akkuvahti. Siis kytkee jääkaapin pois pois kun jännite laskee liikaa.

        Ei ole todellakaan. Varsinkin jos puhutaan iäkkäämmistä kaapeista, johon tuota nimenomaan tarvii...


      • korjaasairausäläoiretta

        Olisko sitten aihetta päivittää jääkaappi vähemmän virtasyöppöön?

        Ongelmana ei tässä yhtälössä ole jääkaappi tai virrankulutus vaan akkukapasiteetti. Sitä ei voi korjata akkuvahdilla. Ei ole kiva syödä viikon verran lämpimässä ollutta silliä vaikka sen voisikin huuhdella alas parilla klimpillä maitoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      59
      3275
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2931
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2769
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1847
    5. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1104
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1101
    7. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      197
      1020
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      45
      849
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      840
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      103
      835
    Aihe