kaa!

Hirvittävältä tuntuva "kaakattaminen" on vallannut tärkeän osan ainakin nuorten keskusteluissa.

Tuut sä mun kaa? on jonkinlainen standardikysymys.

Nyt jo nuoret aikuisetkin ovat ruvenneet kaakattamaan.

16

89

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mataleena-

Tiedä häntä onko tuo nyt sen hirvittävämpää kuin murteissakaan, tuukkona miun kans, siut mie ottaisin, tai vaikka länsimurteellakaan.Aika normaalia nykykieltä nuorisolla. Se, että aikuiset matkii, liekö tarttunut tyyli, ei se maailmojani kaada.

• Yy, kaa, koo, nee... 2 = kaa, tietysti.

• Muistutan, että

kieli kehittyy, elää!

En valita niin kauan kuin ymmärrän ja ELÄN itsekin.

Miksi murre olisi jokin muuttumaton kummallinen möhkäle,
      joka tulee säilyttää sellaisenaan?

Hohooi! Anna suuren hyväksymisen tuulen puhaltaa,
      tule kävelemään nuorten kaa!

• Tuo kaa on yli murteiden jaon kehittynyt korkeintaan kymmenen vuoden aikana.

ynnämuu väitti kakkoseksi, mutta kanssa-merkitys silläminusta on.

Tuut sä mun kaa = tuletko minun kanssani?

En vihaa, hiukan provosoin aina!

• Makriina ek
        Ruuneperi kirjoitti:

Tuo kaa on yli murteiden jaon kehittynyt korkeintaan kymmenen vuoden aikana.

ynnämuu väitti kakkoseksi, mutta kanssa-merkitys silläminusta on.

Tuut sä mun kaa = tuletko minun kanssani?

En vihaa, hiukan provosoin aina!

Entäs "ketä"!

KETÄ TULEE MUN KAA?

Niskavillat nousee pystyyn.

• jjoutava

"Korkeintaan 10v aikana? Olen tuon kaa, ilmaisun jo nuorena kymmeniä vuosia sitten kuullut ja ymmärtänyt. Kielen eläminen, muuttuminen on elinvoiman merkki,jjoutavaj eikä varmana meitä haittaa.

• kaa ei vaan kuulosta kauniilta ja kielen kehitttymänä on minusta kielteinen.

• jjoutava
        Ruuneperi kirjoitti:

kaa ei vaan kuulosta kauniilta ja kielen kehitttymänä on minusta kielteinen.

Oulun murre on kauhiaa kuunnella, mutta se on helepompaa puhua ja ylypiänä Oululaiset sitä puhuvat. Muistakin murteista peräisin olevia sanoja kuulee väärällä alueella eikä se haittaa.

• Ramoona*

Olen kahdeksan 7-17 -vuotiaan lapsen isoäiti ja seuraan lastenlasteni elämää tiiviisti kielenkäyttö mukaanluettuna. Tämä kaakatus ei heidän puheessaan ole korvaan koskaan särähtänyt, tuskin on kukaan sitä edes käyttänyt. Kaa on Kymenlaakson murteeseen kuuluva ilmaus, joka on levinnyt muuttoliikkeen mukana ainakin pääkaupunkiseudulle, mutta on jo aika vanha ilmiö, eikä koskaan kovin kattava. Espoolaisten nuorten puhekieli on tuttua useamman vuosikymmenen ajan, ja kanssa lyhennetään kans.

Ehkä Ruuneperi on katsonut telkkarin uusintoja sarjasta "Kumman kaa", jossa keski-ikäinen kieltenmaisteri ja koulun terveydenhoitaja arvuuttelevat, kumman kaa he olisivat mieluummin : Hjallis Harkimon vai Matti Nykäsen.

Yykaakoo..se on tuttua minullekin...terveisiä Ynnämuulle.

• sama*

Jjoutava on oikeassa , hänelle myös terveiset.

• jakolasku

Joskus alle kaks'kymppisenä oleilin eikun opiskelin Kymenlaaksossa ja siellä muutamat käytti "iskä" sanaa isästään, aikani tätä pohdin mikä on kunnes tietysti sekin selvisi.

• kaa kaa

Helsinkiläiset ainakin kysyvät kenen kaa. Kannattaa espoolaisten tulla kuuntelemaan.

• ynnäilijä

Mitenkähän Ruunepero imaisisi mainitsemansa kysymyksen, jos sattuisi olemaan vielä teini-ikäinen?

• ynnäilijä

korjaus: Ruuneperi ilmaisisi

• Merilii
        ynnäilijä kirjoitti:

korjaus: Ruuneperi ilmaisisi

Siis koulussa jo 1950-luvulla sanottiin:
        ''Tuut sä mun kaa!'' ja se oli aivan miellyttävä pyyntö aina.

Edelleen tätä mieltä kuin olin klo 19.49, olen ollut sitä mieltä jo vuosikymmeniä: (En laita 'hipsuja', kun se on oma viestini.)

Muistutan, että 27.1.2015 19:49
        kieli kehittyy, elää!

Hohooi! - Anna suuren hyväksymisen tuulen puhaltaa,

• Merilii kirjoitti:

Siis koulussa jo 1950-luvulla sanottiin:
        ''Tuut sä mun kaa!'' ja se oli aivan miellyttävä pyyntö aina.

Edelleen tätä mieltä kuin olin klo 19.49, olen ollut sitä mieltä jo vuosikymmeniä: (En laita 'hipsuja', kun se on oma viestini.)

Muistutan, että 27.1.2015 19:49
        kieli kehittyy, elää!

Hohooi! - Anna suuren hyväksymisen tuulen puhaltaa,

Kyllä minä anakin hyväksyn. Tällaisena oppimattomana olen vain kiinnostukssta mukana näissä "kieliasioissa"

Kun turun murteesta jotain kerrottiin, voin tiedoistani ja omasta murteestani kertoa, että turun murre on hyvi lyhkäst, se simmost säksätyst, et ulkomailaki o heplppo tiätä, et turkulasssi o praakamas.

Saan joskus mieleeni jotain runon tai laulun tapaista. Onkohan tämäkin jonkun muun jo tekemä?

Tulkkak kaik ihmiset Turkku
        tää o niimpaljo ihana paik
        ja jos jolla o vaik jotta surkku
        ni tääl neek kyl häviväk kaik.

Jatkoakin , mutta olkoon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas nuoren kuolema

Vasunmäentiellä paha onnettomuus. Nuori nainen menehtyi. Niiin sydäntä riipaisevaa 😭
      Lapua
      181
      7423
    2. Elikkäs persuissa ovat pahimmat häiriköijät

Koska sieltä tuli kaikkein kovin ulahdus. Persujen peesissä seuraa kokoomus js hajuraon päässä röhkii kepulaiset. Olipa
      Maailman menoa
      80
      3722
    3. "Skandaali muhii SDP:ssä" - "pelon ilmapiiri vallitsee"

Puolueen johto on vähintään vastuussa ilmapiiristä, jossa häirinnän uhrit eivät ole saaneet ääntään kuuluviin. Vyyhdin
      Maailman menoa
      122
      3638
    4. Tehomaksu rankaisisi normaalista sähkönkäytöstä

Energiaviraston valmistelema tehomaksumalli herättää aiheellista huolta erityisesti tavallisten kotitalouksien näkökulma
      Maailman menoa
      80
      2919
    5. Ahdistelu ongelmaa vain vasemmistossa - ei oikeiston edustajissa

Mutta demarit ovat tunnetusti sivistymättömiä, ja vähemmän fiksuja.
      Maailman menoa
      47
      2476
    6. Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"

sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni
      Maailman menoa
      102
      2432
    7. Kuinka paljon teillä

on ikäeroa?
      Ikävä
      136
      1994
    8. Sinusta kulta paljastuikin yllättävä

taito. Vaikuttavaa. ❤️
      Ikävä
      54
      1374
    9. Trump asettaa Grönlannin kaappausta vastustaville Euroopan maille 10% tuontitullin

Suomi mukana näissä maissa. Myöhemmin Trump aikoo nostaa tuontitullit 25%:iin kesäkuun alusta, jos Grönlannin kaappausta
      Maailman menoa
      377
      1329
    10. Miksi suorittamisesta tulee

Miksi suorittamisesta tulee hyvä fiilis? Mitä sillä paikataan? Jollekinhan se voi olla jopa terapeuttista, mutta itse a
      Sinkut
      59
      1322
    Aihe