Hyvää Kalevalan päivää

Kukkahame

Mieleni minun tekevi,
aivoni ajattelevi
lähteäni laulamahan,
saa'ani sanelemahan,
sukuvirttä suoltamahan,
lajivirttä laulamahan.
Sanat suussani sulavat,
puhe'et putoelevat,
kielelleni kerkiävät,

http://neba.finlit.fi/kalevala/index.php?m=1&s=2&l=1

Kansalliseepoksemme koko kuva, olkaa hyvät!
Kouluaikana kun oli pakollinen tämä eepos, ei se tuntunut miellyttävältä, nyt muutama vuosi sitten kahlasin uudelleen muutaman runon päivävauhtia oli kuin en olisi aikaisemmin lukenutkaan.

43

407

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vm_39_

      Kalevalaa pidetään jotenkin suomalaisuuden tunnuskuvana. Sen runot on kuitenkin kootu alueelta, joka ei ole kuulunut Suomeen eikä ennen vuotta 1808 Ruotsiinkaan.

      Runot kokosi vieraan kansan, karjalaisten parista suomalainen Elias Lönnrot, joka suomensi ne itselleen karjalan kielestä ja samalla merkitsi muistiin.

      Paikallisen runonlauluperinteen myötä runot olivat syntyneet ja säilyneet Karjalassa. Nykyisen Suomen alueella perinne on ollut tuntematon.

      Tässä on tavallaan omittu toisen kansan kulttuuria, Suomalaisten oikeus pitää sitä omana kansalliseepoksenaan voidaan hyvällä syyllä kyseenalaistaa. Tuskinpa se paljoa suomalaisten olemista ja elämistäkään kuvastaa.

      Meillä on vaakuna Ruotsista, lippu Venäjältä, kansallishymni Saksasta ja kansalliseepos Venäjän Karjalasta. Mistä kieliikään se, että keskeiset kansalliset tunnuksemme on lainattu muualta?

      • mietteissään

        Älähän sie poloinen
        kiilojas iske kivehen!
        Kielen taisi kirjahuttaa,
        mies köyhä kulkeissaan!
        Kansa lauloi runot raikui,
        yhä kumpuaa kumisten!


      • vm_68_

        Piakkoin Kalevalaa ja suomalaista kulttuuria juhlistetaan taas puheissa ja kirjoituksissa ympäri Suomea. Katsokaa huviksenne, kuinka monta viittausta karjalan kieleen ja karjalaisuuteen näistä juhlapuheista löydätte. Oma saldoni ei ole vielä kertaakaan ylittänyt nollaa.


      • vm.46

        Nykyään on vallalla käsitys, että Kalevalassa on sekä läntistä että itäistä runoperinnettä.[3]

        Matti Pöllä ja aiemmin Matti Kuusi ovat esittäneet, että merkittävä osa kalevalaisesta runoudesta olisi tullut Karjalaan Pohjanmaalta ja Savosta tulleiden siirtolaisten mukana. Pöllä on myös esittänyt, että näiden siirtolaisten joukossa saattoi olla myös nuijasodan jälkiselvittelyitä pakenevia tai noituudesta syytettyjä tietäjäsukuja. Pöllän mukaan Vienan alueella talletetun runouden juuret löytyvät Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaalla esiintyneestä perinteestä, mutta siinä on myös Karjalasta ja Savosta saatuja vaikutteita.[4]

        Kalevalamitan käyttö alkoi hitaasti kadota Suomesta 1500-luvun uskonpuhdistuksen jälkeen, kun luterilainen kirkko kielsi laulutradition pakanallisena ja toisaalta kun eurooppalainen painoihin ja riimeihin perustuva runon muotokieli levisi maahan. Länsi-Suomesta vanha runonlauluperinne väistyi ensin ja myöhemmin muualtakin maasta. Vienan Karjalassa perinne on säilynyt näihin päiviin saakka.[2]

        Näin sanoo Wikipedia ja useimmat arvostetut lähteet. Näin asia opetettiin jo minun kouluaikanani ja näin opetetaan yliopistossa.


      • lue.lisää...Wikipediasta

        "Nykyään on vallalla käsitys, että Kalevalassa on sekä läntistä että itäistä runoperinnettä.[3] "


    • Niinpä,
      nyt ne vasta aukenivat, mitä lasna laulatettiin,...ei ole nuottikaan kadonnut, sykkeessä sanojen mahdin.

      Lyökäämme käsi kätehen,

      sormet sormien lomahan.

      Lauloaksemme hyviä,

      parahia pannaksemme.

      Tämän iltamme iloksi,

      päivän kuulun kunniaksi!

      PS. Siinäpä onkin hyvä ohje, elon iltojen ilossa:D

    • noeisentään

      Suomelta on ryöstetty vastoin kansainvälistä oikeutta 13,3 % sen pinta-alasta. Karjala on ollut osa Suomea vuodesta 1812 lähtien. Vuoden 1920 Tarton rauhan rajat ovat Suomen oikeat rajat, kuten jalkaväenkenraali Ehrnrooth sanoi 17.12.2003: "Olen sitä mieltä, että rajat, jotka solmittiin Tarton rauhassa, ovat oikeita rajoja ja jotka ehdottomasti pitäisi palauttaa."

      • havumetsien_mies_

        "Oikeat rajat" on hyvin suhteellinen käsite. Asia riippuu siitä, kenen tai keiden näkemyksestä on kyse.

        Rtuotsissa voidaan katsoa, että sillä oli oikeat rajat ennen vuotta 1808, jolloin nykyinen Suomi suurelta osaltaan kuului siihen.

        Venäjällä taas voidaan katsoa, että sillä oli oikeat rajat vuoteen 1917, jolloin Suomi kuului siihen.

        Rajoja muutetaan useimmiten sotien tai naapurivaltion heikkenemisen seurauksena. Jotta rajat säilyisivät, niitä on valtion pystyttävä puolustamaan.


      • Ruotsi..valtasi..sodilla

        Ruotsi valtasi (KOLMELLA SODALLA, armeijalla ja aseilla) Suomen vuosina 1155 - 1323.
        Ruotsi hyökkäsi yllättäen suomalaiset ja koko Suomen arkisissa puuhissaan järviensä ja jokiensa rannoilla lapsiaan ruokkimassa, uudisrakennuksiaan parantelemassa, kalastuksensa ja metsästyksensä hommissa...

        Tekosyynä Ruotsilla valtauksilleen oli kristinuskon levittäminen:

        >>Kun kristinuskoa levitettiin, se tehtiin väkivalloin, sodilla.
        Kuinka kristillistä oli polttaa roviolla eläviä ihmisiä?
        Tiedäthän noitavainot.
        Oli oikein keinokin testata noitia. Noidaksi oletettu heitettiin veteen ja jos tämä hukkui hän oli syytön. - Jos taas ei hukkunut, auttoi Piru häntä ja seurauksena oli polltto elävältä roviolla.
        Mahdollinen uimataito kannatti tuolloin salata ja hukkua sovinnolla.

        Käsitykseksesni on tullut, ettei Jumala luonut maailmaa vaan ihmiset ovat luoneet kaikki Jumalat.<<

        (Sitaatti nimimerkki ''Ruuneperin'' tekstistä.)


      • Ristiretket_Ruotsista_ve

        -riset! - Suomea ryövättiin ja tuhottiin ruotsalaisten toimesta vuosisatojen ajan, joten ei ihme että kansaltamme puuttuu tuntemus omasta historiastamme. Kalevala on hieno teos, joka antaa meille suomalaisille pienen vihjeen omasta alkuperästämme ennen ristiretkien saapumista.


    • Ramoona_

      Suomen lippu liehumahan
      kahvipannu kiehumahan
      reppu reippaasti selkähän
      marssi menoksi metsähän !

      Puut lempeesti puhuvat
      linnut lauluja laativat
      oravaiset niin osaavat
      muurahaisetkin mukavat.

    • Kukkahame

      Minusta Kalevala on suomalainen olihan meillä jo silloin oma kieli, ja kirjailija Sammatin poikia.
      Eikös tämä Elias ollut lääkäri, vieläkin perinteisiä rohtokasveja kasvaa Paikkarin torpan rantaan viettävällä rinteellä.
      Siellä saa ostaa 'porokahvia' hyvin suuresta kuparipannussa valmistunutta.

      • vm__39

        Kieltämättä oli tuolloin suomen kieli, mutta eiväthän runot olleet alkuaan suomen kielellä. Runot olivat alkuaan irrallisia. Elias loi niistä yhtenäisen kokonaisuuden, jonka risti Kalevalaksi, osan otti, osan jätti ja pani johonkin muuhun teokseen.

        Kansallisromantiikan huumassa teos hyväksyttiin kansalliseepokseksi, kun tiedettiin eräillä muillakin olevan sellaisia.

        Kalevalalle ominaiset alkusointu ja runomitta eivät nekään kuulu suomalaiseen kansanrunouteen.

        Yhtä vähän Kalevalan tapahtumien voidaan olettaa liittyvän nykyisen Suomen alueeseen.

        Voisi tosin kysyä, mikä sitten olisi kansalliseepoksemme, jos ei olisi Kalevalaa. Vaikeaa on löytää vastaavanlaista sankaritarustoa kirjallisuudesta.

        Kyllähän Kalevalassa sentään on eräs suomalainen perushahmo. Se on Kullervo, onnettoman itsensä ympärille käpertyneen suomalaisen miehen ilmentymä,


    • fenni

      Suomea ryövättiin ja tuhottiin ruotsalaisten toimesta vuosisatojen ajan, joten ei ihme että kansaltamme puuttuu tuntemus omasta historiastamme. Kalevala on hieno teos, joka antaa meille suomalaisille pienen vihjeen omasta alkuperästämme ennen ristiretkien saapumista.

    • fundsija1

      Mielestäni ei kannata vähätellä Kalevalaa. Eihän meilllä olisi juuria ilman sitä, Meidän oma luomishistoriamme, yhteiskunnallinen lainkäytäntö suohon laulamisineen, kertomus kosketuksesta vieraisiin kulttuureihin Pohjan Akkoineen ja ihmesampoineen. Kalevalassa on perusta niin itsenäistymiseen kuin kansalliseen yhtenäisyyteen sotien aikana. Kalevalan laulut ovat perimätiedon kulkemista sukupolvelta toiselle.

      • Ramoona_

        Ei Kalevalaa vähätellä kulttuuripiireissäkään, uutta luodaan kaiken aikaa sen pohjalta teatteriesityksiksi , on esimerkiksi Kalevalan savonnus ja monelaista kevyempää produktiota. Kalevalamitta on ainutlaatuinen runomitta maailmassa, hyödyntää ainutlaatuisen kielemme mahdollisuuksia. Alkusoinnut ja 4-polvinen rytmi ovat helpottaneet säkeiden muistissa pysymistä.

        Kalevalan henkilöt edustavat ihmistyyppejä kautta aikain, vielä on keskuudessamme toisensa suohon laulavia Väinämöisen ja Joukahaisen tapaan vaikkapa poliitikoissa, vahvoja lastensa puolesta kaikkensa tekeviä naisia , kuten Lemminkäisen äiti. On jyrääviä tahdonaisia, kuten Pohjan akka, Lemminkäis-lemmensankareita ja onnettomia Kullervo-luusereita. Aikaansaavia luovia Ilmarisia, nuoria kauniita tavoiteltuja naisia Ainon ja Pohjan neidon tapaan. Ennen kaikkea on ahneutta, joka Sammon ryöstön yhteydessä tuli tutuksi. Sekin on upeaa, että naiset eivät ole sivuosassa. Ei mitään uutta auringon alla !

        Kalevalan keskushenkilö, tietäjä ja laulaja Väinämöinen kaikessa suuruudessaan ja jopa maagisissa voimissaan osoittaa myös inhmillisiä heikkouksia, väistyy lopulta ja uusi aika astuu tilalle.

        http://www.kalevalaseura.fi/kalevalankankahilla/a2_teh.php

        Tässä leikkimielisessä testissä voi testata, mitä Kalevalan henkilö muistutat. Mielikki Metsän emäntähän minä, jos vain yhteen kysymykseen saa vastata, mutta on piirteitä muistakin hahmoista.


      • sepätär

        Hehh Ramoona, minä olisin seppä Ilmarinen vaikka olen nainen. No, jokainen oman onnensa seppä. Pitää kai joskus lukea Kalevala,tuntuu olevan sinulle aika tuttu kirja.


    • Kukkahame

      Kalevalan runomitta on kaikissa runoissa yhdeksän tavuinen rivi.
      Muistaisin karjalaisten juhlissa lauletun pätkiä Kalevalasta, kaksittain pitkällä penkillä käsistä toinen toisiaan parit pitivät kiinni ja ikään kuin ''soutaen'' tahdittivat esitystä.
      Esittäjillä oli pellava vaatteet nk. riihivaatteet ja asusteeseen sopivana päätä myötäilevä punaisella langalla kirjailtu päähine.
      Ja tietysti raavaat miehet esittäjänä.


      • sini-sirkku kirjoitti:

        Ja tasa-arvossa naiset vastaavat Kantelettaressä vahvoin sanoin :)
        https://www.youtube.com/watch?v=TbLM1aedbCE

        Kalevala on Saatanan valhetta. Joka kerta kun ihminen tekee syntiä häneen tulee sisään demoni. Demoni syö ihmisen sisältä osittain elävältä ja aiheuttaa sairauksia.


      • lukija1
        Toivopaulin kirjoitti:

        Kalevala on Saatanan valhetta. Joka kerta kun ihminen tekee syntiä häneen tulee sisään demoni. Demoni syö ihmisen sisältä osittain elävältä ja aiheuttaa sairauksia.

        Vai silleen on sinusta, koeta nyt silti pärjätä!


      • Kalevalastapa

        Laskit lempo aivan väärin,
        räknääpä nyt uuden kerran!
        Kahdeksan on tavuloita
        eikä suinkaan yhdeksätä!!!


    • Makriina.ek

      Fennille.

      Kartatko rajat asetti,
      suomalaiset Suomeen siirsi
      karjalaiset itään jätti
      kansaksi omaksi eristi?

      Laulutko jäivät rajalle
      idän puolelle pudotti,
      rajaviivan sille puolen
      suomalaisilta kadotti?

      Etkö niitä kuuntelisi
      etkö korvaasi heristä,
      koska kartan rajaviivan
      tällä puolen asustelet

      Vainämöisen, Joukahaisen
      hylkäät sukusi osasta.
      Oven suljet Tellervolta,
      Ahdilta kotikalasi.

      Onko hyvä ollaksesi,
      kun jätät kauniin Karjalasi
      hylkäät pyhät pihlajasi,
      unohdat Kalevan juuret?

      Älä viitsi, Fennikulta,
      älä juurias unohda.
      Ei ne katso karttojasi,
      nettisi ruutua hivele.

      • Makriina.ek

        Voi Fennikulta, runo ei olekaan sinulle vaan v, 39:lle. Intoni ilossa unohdin oikean nimimerkin.
        Anteeksi.


      • totinenpoika

        Venäjällä aina asuneet karjalaiset eivät ole suomalaisia kielensä, kulttuurinsa eivätkä uskontonsa osalta.
        Heillä on ollut myös runonlaulannan perinne. Kalevalakin kuuluu heille.
        Kalevalaan muka liittyvä suomalaisuus on myöhemmin 1800-luvulla keksittyä.Tuskinpa sen hahmoille enempää kuin tapahtumillekaan löytyy täältä mitään historiallista taustaa. Suomalaisuuden juuriakaan Kalevalasta lienee vaikea löytää.


      • Makriina.ek

        No jos Kalevala on alun perin venäjäksii laulettu, niin olipa Lönnrot taitava suomentaja.
        Ja mitä lie tulkkeja sitten olleet ne Arhippaiset ja Parasket, jotka ovat suomen kielellä laulunsa esittäneet.


      • totinen_poika_

        Onkohan kirjoitttaja Makriina.ek ymmärtänyt jotakin väärin, kun lähtee siitä, että Kalevalaa olisi alussa laulettu venäjäksi?

        Se kieli on ollut karjalaa, joka tosiaankaan ei ole samaa kuin suomi.

        Mikäs tutkimus sellaista tietoa sisältää, että Arhippaiset ja Parasket "ovat suomen kielellä laulunsa esittäneet"? Tuskinpa ne suomea edes osasivat. Elias Lönnrot niistä lauluista suomenkielisiä teki ja julkaisi ne suomalaisille. Hänen käännöksinään suomalaiset ovat niitä lukeneet.


      • Uusimaa
        totinen_poika_ kirjoitti:

        Onkohan kirjoitttaja Makriina.ek ymmärtänyt jotakin väärin, kun lähtee siitä, että Kalevalaa olisi alussa laulettu venäjäksi?

        Se kieli on ollut karjalaa, joka tosiaankaan ei ole samaa kuin suomi.

        Mikäs tutkimus sellaista tietoa sisältää, että Arhippaiset ja Parasket "ovat suomen kielellä laulunsa esittäneet"? Tuskinpa ne suomea edes osasivat. Elias Lönnrot niistä lauluista suomenkielisiä teki ja julkaisi ne suomalaisille. Hänen käännöksinään suomalaiset ovat niitä lukeneet.

        Ei varmaan ole Makriina, eikä kukaan muukaan ymmärtänyt väärin, kyllä Karjalan murretta ymmärtää jopa nykysuomalainen! Aivan yhtä hyvin kuin esim. Rauman gielt.
        Oikein mukavasti aukeaa menneisyyden kieleen ja aatoksiin, sekä Kalevala, että Kanteletar.


      • vm__39

        Kyllähän Karjalan murretta, siis sitä mitä puhutaan vaikkapa Lappeenrannassa, nykysuomalainen ymmärtää.

        Karjalan kieli on eri asia jasitä puhutaan itärajan toisella puolella. Voihan hyvinkin olla niin, että hyvä ystävämme Makriina ymmärtää sitäkin.


      • mugapidäyruadua
        vm__39 kirjoitti:

        Kyllähän Karjalan murretta, siis sitä mitä puhutaan vaikkapa Lappeenrannassa, nykysuomalainen ymmärtää.

        Karjalan kieli on eri asia jasitä puhutaan itärajan toisella puolella. Voihan hyvinkin olla niin, että hyvä ystävämme Makriina ymmärtää sitäkin.

        Muga on dielo nim."vm__39", pravvan täs kirjutat.

        Tuaste pidäy mustoittua tälgi saital, što karjalan kieli da suomen kielen liidehmurdehet ollah eri dieloloi. Sežo karjalan kieli sizäldäy erijyttyzii murdehii.

        Tädä ei äijät ristikanzat tiijä libo ellendä, semmite meil Suomes, hos siit toiči paistah školasgi. Alalleh suau nähtä da kuulta kaikenjyttyzii ošipkoi, pahoiellendyksii, toiči selgielöi kielahuksii konzu paginanalazennu on karjalan kieli.

        Karjalan kieldy on paistu da iellehgi paistah meil Suomesgi, ei vaiku Ven'an Karjalas da Tverin alovehel. Enne tostu muailmanvoinua läs kaikin Suomen Raja-Karjalas eläjät, pravoslaunoih prihodah kuulujat ristikanzat paistih karjalua muamankielenny - nenga 35 000 hengie on suuri arteli rahvastu, ei vaiku kobransydämyt.

        Viiburin alovehel da muijal Kannaksel rahvas paistih suomekse (liidehsuomen murrehtu, samua midä suuri vuitti suomelazis nimittäy suomen karjalan murdehekse).

        Puaksuh tunduu, što Suomen virguniekoin pluanu on tappua karjalan kieli hil'l'azuol, olemal vaikkani kogo dielos – buite ku karjalan kieldy nivouse ei olis olemas (hos karjal sai zakonanmugazen, ei-alovehellizen vähembistökielen stuatussan vuvvennu 2009(!)). Vuotetah vai što ristikanzat heitetäh mielenkiinnon omien oigevuksien vuadimizeh… Pritvoršiekat poliitikat meilgi ainos mustetah propovieduija vähembistörahvahien da kielilöin puoles, uskaldua kaikenmostu. Semmite valličendoin iel. Käytändös neče tarkoittau vaiku ruočikse pagizijoin ristikanzoin äbäzöičendyy da heijän dieloloin puolistamistu - saamilazet, čiganat, karjalankielizet ristikanzat da toizet lykätä iäres, eihäi heil ole nimidä oigevuttu prižmie tazapuolistu kohtavundua! Tozielokses meijän piämiehet da virguniekat ruatah nenga, vuozi vuvven jälgeh.

        Ainos tiettäväine mustetah Ven'an Federatsien vahnat dai uvvet riähkät da sanellah kui sie virguniekat luajitah pahua kielivähembistölöile, a erähičči vois Suomen tazavaldugi kaččuo zirkaloh.

        Nepremenno pidäy nostua čoma karjal ezile tiä Suomesgi, mustoittua valdivon piättäjii što karjalan kieli eläy da sil on iellehgi pagizijoi. Sidä pidäs avvuttua samah luaduh kui saamin kieldy.

        Suuri čuudo oli se ku tuhukuus 2015 Yle algoi työndiä uudizii karjalakse joga piätenčy:

        http://yle.fi/uutiset/3-7826480

        http://yle.fi/uutiset/18-44136

        Kieldy tutkitah universitietas ( http://kianna-hanke.blogspot.fi/ ), on Karjalan Kielen Seuru ( http://karjal.fi/ ) kudai piästäy ilmah kniigoi i muudu materjualua muamankielel, muuzikkua luajitah Ven'an dai Suomen puolel... Ga vie pidäy äijäl ruadua! Äijy tarvitah boikoloi kielenmalttajii i muudu rahvastu.


      • puuroa-ja-velliä

        Lisäsotkua asiaan aiheuttaa vielä se, että kun puhutaan "karjalaisista" pitäisi aina määritellä ensin tarkoitetaanko termillä oikeita karjalaisia, eli yhtä itämerensuomalaista kansaa, vai tarkoitetaanko suomalaisia, jotka ovat asuneet Suomen itäosissa ja asuvat edelleenkin nyky-Suomen itäosissa.

        Lappalaisia ja lappilaisia ei sekoiteta toisiinsa, koska näissä kahdessa sanassa on sentään tuo yhden kirjaimen ero, mutta karjalaisista puhutaan aina vain karjalaisina tarkoitetaampa sitten vaikkapa Sortavalassa tai Viipurissa asunutta suomalaista väestöä taikka Suojärvellä ja Salmissa asunutta karjalaista väestöä - samaa, jota tavataan nykyäänkin mm. Aunuksessa.

        Nimenomaan niitä Sortavalan ja Harlun "karjalaisia" oikeat karjalaiset Raja-Karjalassa nimittivät "ruottsheiksi" - he kun tunnustivat Ruotsin uskontoa ja olivat aikoinaan Ruotsin kuninkaan sinne pakkosiirtämää kansaa (kts. esim. Stolbovan rauha vuonna 1617 ja varsinkin ns. Ruptuurisota vuosina 1656 -1658). Tuon pakkosiirron jälkeen karjalaiset niiltä seuduin joutuivat pakenemaan sortoa aina Novgorodiin ja Tveriin asti, jossa heitä edelleenkin asustelee sankoin joukoin - tosin identiteetiltään ja eritoten kieleltään jo pitkälti venäläistyneinä.


      • OnHengisKieliTuattoloin
        vm__39 kirjoitti:

        Kyllähän Karjalan murretta, siis sitä mitä puhutaan vaikkapa Lappeenrannassa, nykysuomalainen ymmärtää.

        Karjalan kieli on eri asia jasitä puhutaan itärajan toisella puolella. Voihan hyvinkin olla niin, että hyvä ystävämme Makriina ymmärtää sitäkin.

        Kova on ollut Suomenkin karjalankielisten ortodoksikarjalaisten osa.

        Ryssiksi on haukuttu ja heidän kieltään on vähätelty pelkkänä suomen murteena, vaikka kerta toisen jälkeen elämä itse on todistanut ettei ulkopuolinen siitä ymmärrä puoltakaan, vaan luulee sitä viron kieleksi ja toisinaan jopa saameksi:

        https://yle.fi/uutiset/3-9828308


      • läheiseterilaisetsanat

        " Lappalaisia ja lappilaisia ei sekoiteta toisiinsa "

        Kyllä muuten sekoitetaan, valitettavasti. Siksipä nykyään onkin yleisempää puhua saamelaisista ja lappilaisista (tai Lapin suomalaisista). Kun ottaa vielä huomioon senkin, että jotkut saamelaiset saattavat kokea tuon "lappalaisen" vähän loukkaavana terminä.

        Kokonaan toista typeryyden ääripäätä edustaa se, että eräät suomalaiset kuvittelevat että romanit ja romanialaiset olisivat yksi ja sama asia. Kuitenkin täysin eri kansoista kysymys, vaikka Romaniassa paljon mustalaisia asuukin.


    • Kukkahame

      Mitäbö nenga kyselet, ellennämmö välee karjalua ize kenki, da bagisemmo väleh savonnii murretta ku alakkaa siltä maestummaan.

      Turkkulais kiäli ei oikke luista vaik kyl mää kovast yritän kyl mää tierän mikä o Rauniston camee, Tampereel istutaan rotvallireunal ja tuullelettaa kinttui.

      ;-)))

      • kohtpuoline

        Juu ja föriki Turus son est ja taka, ei keri just paatiss ollenka maka.


      • Ain tartte reagoit ku Turust jottan mainitaan. Mää olen teil föri mainostanu mont kertta. Föri kuskaa turkulaissi Turu ja Åbo valil, munt kans kun mää toril sykkelin kans menen. Sitä täsä taas orotellan.
        http://yle.fi/uutiset/fori_seilannut_turusta_aboon_110_vuotta__kurkista_konehuoneeseen_videollamme/7476814
        -----------------------------------
        Mut tiäretteks mikä on Föli. Jos ette tier ni mää sivistän teit hiukka. Tämä on uus juttu tääl Turuseurul, se on viiren kunnan yhteinen seutuliikeyhtymä. Föli on turun murret, jos on varmaste ruattin kiäle vaikutust. Se tarkoittaa jottain simmost et ne Bussit ottaa meijät föli eli mukkasse ja vie samal maksul viire kunnan alueell.
        Enne mul Naantalin reissu makso n. 7 € nyy vaan 1.70€ yhteen suuntaan.
        Tämmöttös.
        ps. täsä ei ol ny hiukkaakaan Kalevalan päiväst, mut eks se jo ol ohitte mennykki.


      • Kukkahame kirjotti, et hän tiättä mikä o Rauniston camee. Se o vissi sama ku Raunistulan camee, hakaneula.


    • Kukkahame

      Kivan tuntust toi Turummurre, vai Turun Murre, no mitä väliä tai ilman väliä.
      Hymyyn veti suupiäliä kun Katileijan juttua luin, jeSS! ;-))

    • mugapidäyruadua

      "...eikä kukaan muukaan ymmärtänyt väärin, kyllä Karjalan murretta ymmärtää jopa nykysuomalainen! Aivan yhtä hyvin kuin esim. Rauman gielt."

      Suomen kielen kaakkoismurteita (joita suomen kielen "karjalan murteeksikin" kutsutaan) epäilemättä ymmärtää jopa nykysuomalainen.

      Mutta kun olemassa oma karjalan kieli. Ja tässä karjalan kielessäkin omia, toisistaan enemmän ja vähemmän poikkeavia murteita, kuten kaikissa muissakin ns. luonnollisissa kielissä.

      Normitettua vienanmurretta ymmärtää käytännössä jokainen suomenkielinenkin, puhuttuja vienalaismurteitakin melko pitkälle.

      Normitetusta aunuksenkarjalasta (eli livvinkarjalasta) on paljon vaikeampi ottaa selkoa, ja kylien ihmisten elävää, omalla "kieliopillaan" etenevää puhetta ei suomenkielinen enää ymmärrä.

      Varsinaiskarjalan etelämurteet, joita Suomen Raja-Karjalassakin ennen sotia enimmäkseen puhuttiin, ovat jossakin vienan ja aunuksenkarjalan välimaastossa. (Kannaksella puhuttiin suomen kielen kaakkoismurretta, yleisessä kielenkäytössä suomen karjalan murretta - ei siis karjalan kieltä).

      Vepsän normitetusta kielestä - ns. Zaicevan kirjakielestä, jolla esim. Kodima-lehteäkin kirjoitetaan - voi vielä saada jotain tolkkua, mikäli sattuu osaamaan erittäin hyvin karjalaa, mutta vepsäläiskylien puhutusta paginasta kaikkine murteellisuuksineen ei ota selkoa enää Erkkikään. Vepsä on siis selvästi oma itämerensuomalainen kielensä omine murteineen.

      Ja sitten on vielä eräs kielimuoto, jota kutsutaan lyydiksi. Tästä ovat ihan yliopistotason miehet ja naiset keskustelleet, väitelleet ja kiistelleet, että onko lyydi

      a) oma itsenäinen itämerensuomalainen kielensä omine murteiteen (siinä kuin vaikkapa suomi, karjala, vepsä tai viro)

      b) yksi karjalan kielen murteista, joka on saanut silmiinpistävän paljon vaikutteita vepsän kielestä

      c) käytännössä "karjalan kielen aunukselaismurteiden ja vepsän kielen pohjoismurteiden melko tasapuolisesta sekoituksesta syntynyt sekakieli par excellence"

      d) yksi vepsän kielen murteista, joka on saanut silmiinpistävän paljon vaikutteita karjalan kielestä

      Omalta hyllyltäni löytyvät lyydiläisen runoilija ja kielitieteilijä Miikul Pahomovin runokirjat "Tuohuz ikkunas" ja "Lüüdiland – Runokird' lüüdin heimon kolmes mujus", samoin hänen yhdessä Lidia Potašovan kanssa kirjoittama lukukirja "Tervheks!". En ole lingvistikko, en edes maallikkomielessä, mutta oman suhteellisen hyvän karjalan kielen osaamiseni pohjalta olen sitä mieltä, että vastaus on b).

      Pahomov, itsekin Kuujärven lyydiläistä rahvasta ja oman kielimuotonsa ahkera tutkija, kääntäjä ja kieliaktivisti, julkaisi aivan tänä vuonna (2017) Helsingin yliopistossa väitöskirjan "Lyydiläiskysymys: Kansa vai heimo, kieli vai murre?". Tässä työssään hän pyrkii todistamaan, että vastaus on a).

    • pyhjapah

      älkää helkutissa nostelko näitä vanhoja, vai oletteko liian kahjoja aloittamaan uusia?

      • OnHengisKieliTuattoloin

        Paljon ihan asiallista "vanhaa" tietoa luettavaksi. Sopii vieläpä tämän päivän (28.2.) aiheeseenkin.


    • Lemmenloitsu

      Tänne käännä armaan aatos,
      henki heilan tiettäväksi,
      mieli mulle mieltyväksi, tutuksi tulinen tunne.
      Nouse lempi liehumahan,
      herättele hehku lemmen,
      rakkauden raju rutina,
      syliinsä sulkeutua, kuumiin huuliin huuhtoutua.
      Kumpa saisi suuta suulle , kädet kaulan ympärille.
      Kaksin kuuluu meidän olla, kaksin kasvaa kukkasetkin.
      Kahden kultakurkkusetkin linnut laulavat lujimmin.
      Näinkö tehoaa, ootellaan 😊💕

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      84
      3987
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      35
      3011
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      99
      2243
    4. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      31
      1978
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      27
      1791
    6. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      31
      1780
    7. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      61
      1720
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      27
      1547
    9. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1507
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1491
    Aihe