Oletko ennakkoluuloinen

eppu2

Kun kohtaat uuden/oudon asian, huitaisetko sen sivuun ja tuumaat, ´´pötyä´´, ellei se sovi ajatusmaailmaasi ja maailmankuvaasi?
Vai tuletko uteliaaksi ja alat etsiä tietoa asiasta?
Entä uskotko yleiseen mielipiteeseen?
Sanotaan, että, kun tarpeeksi kauan jankataan samaa asiaa, se muuttuu ihmisten mielissä totuudeksi ja siitä tulee yleinen mielipide.

40

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Korppis1

Ihmisen on kyettävä muodostamaan ihan oma mielipide kaikista asioista ja kun tarve vaatii muokata sitä oikeaan suuntaa. Mikä on sitten se oikea suunta se on taas asia erikseen.

Tämä on mielipiteeni enkä usko, että mielipiteeni on yleinen mielipide..

• "Korppis1"

Tuleeks tähän vielä siilimuorkin?

H.

• eppu2
        hunksz kirjoitti:

"Korppis1"

H.

Kiva, kun Sinä tulit.

• hunksz kirjoitti:

"Korppis1"

H.

Mutta missä on teevee?
        Nimi-merkkien suma on puutteellinen.

H.

• siilimuori
        hunksz kirjoitti:

"Korppis1"

H.

No mä kyllä viimeksi eilen päätin et tänään en tuu mutta niinpähän vaan kaffikuppi kourassa huomasin näpytteleväni täällä taas aamulla. Laittaiskohan joku vaikka Bannin, edes viikoksi?

Aloituksen aiheeseen sen verran et uuden asian jos koen mielenkiintoiseksi otan siitä selvää ja siltä pohjalta muodosotan mieipiteeni ja sopevassa tilanteessa tuon sen julki. Siis yksinkertainen ja suora. Ehkä joskus vähän liiankin suora, mutta on se iän myötä hieman laantunut. Ja sitä en ymmärrä jos eriävä mielipide on riidan hakua. Oikeudenmukaiseksikin minua on työkavereiden keskuudessa esimerkiski haukuttu.

• siilimuori
        hunksz kirjoitti:

Mutta missä on teevee?

H.

DW keskittyi Tompan puutteisiin :D :D

• eppu2
        hunksz kirjoitti:

Mutta missä on teevee?

H.

No Hunksz, mikä Sinua nyt o i k e a s t i pännii?

• eppu2
        siilimuori kirjoitti:

No mä kyllä viimeksi eilen päätin et tänään en tuu mutta niinpähän vaan kaffikuppi kourassa huomasin näpytteleväni täällä taas aamulla. Laittaiskohan joku vaikka Bannin, edes viikoksi?

Aloituksen aiheeseen sen verran et uuden asian jos koen mielenkiintoiseksi otan siitä selvää ja siltä pohjalta muodosotan mieipiteeni ja sopevassa tilanteessa tuon sen julki. Siis yksinkertainen ja suora. Ehkä joskus vähän liiankin suora, mutta on se iän myötä hieman laantunut. Ja sitä en ymmärrä jos eriävä mielipide on riidan hakua. Oikeudenmukaiseksikin minua on työkavereiden keskuudessa esimerkiski haukuttu.

Niin vaan toisinaan käy, että eriävästä mielipiteestä syntyy iso haloo. Sitten saattaa käydä niin, että jos oma mielipide ´´ei pärjää´´ keskustelussa mennään henkilökohtaisuuksiin, vaikkei mitään tiedettäisikään.
        Mulla tässä tuo ´´vahvista liikuminen ´´ taas silmille, piti sammuttaa koko vehje, kun en millään päässyt pois.

• siilimuori
        eppu2 kirjoitti:

Niin vaan toisinaan käy, että eriävästä mielipiteestä syntyy iso haloo. Sitten saattaa käydä niin, että jos oma mielipide ´´ei pärjää´´ keskustelussa mennään henkilökohtaisuuksiin, vaikkei mitään tiedettäisikään.
        Mulla tässä tuo ´´vahvista liikuminen ´´ taas silmille, piti sammuttaa koko vehje, kun en millään päässyt pois.

Minusta hedelmällisin keskutelu syntyy silloin kun kukin tuo ilmi oman kantansa. Joskus saa jopa ahaa-elämyksiä kun oivaltaa sellaisia asioita joita itse ei ole tullut ajatelleksikaan. Jotkut keskustelut taas olvat sellaisia kilpailutyyppisiä, pyritään runnomaan oma mielipide läpi kuuntelemattakaan mitä toisella on sanottavaa tai yrittämälläkään ymmärtää vaikka ei hyväksyä toisen näkökulmaa.Sitkeästi pidetään kiinni omasta jankkaamisesta kuitenkaan perustelematta omaa. Joskus taustalla on myös miellyttää jotakin ottamatta huomioon että jos yhdelle kumarrat toiselle pyllistät.

Vahvista liikkuminen? Onkos sinulla aktiivisuusranneke :)?

• eppu2 kirjoitti:

No Hunksz, mikä Sinua nyt o i k e a s t i pännii?

"eppu2"

Perinteisesti, ei mikään.
        Edelleen etsin aloituksista/kommenteista jotain mihin kirjoitan.
        Näin tämä jatkuu minun puolestani.
        MITÄ minä kirjoitan, se on kohteeni ongelma, huoli tai harmi.
        Minulle kirjoitukseni ovat aina iloa ja riemua.

H.

• Ai niin.
        Kiitos henkilö-kohtaisuudesta.

H.

• eppu2
        hunksz kirjoitti:

"eppu2"

Perinteisesti, ei mikään.
        Edelleen etsin aloituksista/kommenteista jotain mihin kirjoitan.
        Näin tämä jatkuu minun puolestani.
        MITÄ minä kirjoitan, se on kohteeni ongelma, huoli tai harmi.
        Minulle kirjoitukseni ovat aina iloa ja riemua.

H.

Näkökulmasi on ymmärrettävä.
        Olin siis turhaan huolissani.

• eppu2
        siilimuori kirjoitti:

Minusta hedelmällisin keskutelu syntyy silloin kun kukin tuo ilmi oman kantansa. Joskus saa jopa ahaa-elämyksiä kun oivaltaa sellaisia asioita joita itse ei ole tullut ajatelleksikaan. Jotkut keskustelut taas olvat sellaisia kilpailutyyppisiä, pyritään runnomaan oma mielipide läpi kuuntelemattakaan mitä toisella on sanottavaa tai yrittämälläkään ymmärtää vaikka ei hyväksyä toisen näkökulmaa.Sitkeästi pidetään kiinni omasta jankkaamisesta kuitenkaan perustelematta omaa. Joskus taustalla on myös miellyttää jotakin ottamatta huomioon että jos yhdelle kumarrat toiselle pyllistät.

Vahvista liikkuminen? Onkos sinulla aktiivisuusranneke :)?

Nuo ovat juuri niitä suuntia, mihin keskustelut lähtevät, täälläkin.
        Ns. vänkyttäjät eivät suostu edes harkitsemaan, että jossain asiassa olisi jotain muitakin puolia, kun juuri oma ajatus.
        Ennakkoluulottomassa keskustelussa on tätkeää juuri se, että kuuntelee toista ja sitten itseään.

Ei mulla ole ranneketta. No. nyt lähden lenkille.

• siilimuori
        eppu2 kirjoitti:

Nuo ovat juuri niitä suuntia, mihin keskustelut lähtevät, täälläkin.
        Ns. vänkyttäjät eivät suostu edes harkitsemaan, että jossain asiassa olisi jotain muitakin puolia, kun juuri oma ajatus.
        Ennakkoluulottomassa keskustelussa on tätkeää juuri se, että kuuntelee toista ja sitten itseään.

Ei mulla ole ranneketta. No. nyt lähden lenkille.

Minä tulin juuri lenkiltä. Ihana sininen taivas, aurinkokin paistelee, leppeä tuuli tuntui tosi mukavalta. Tunnin lenkki dementiahiihtoa vaikka romuska tuntuu olevan tulossa, tai ainakin yrittelee.

En vissiin oikein ymmärtänyt edellisessä viestissäsi tätä: Mulla tässä tuo ´´vahvista liikuminen ´´ taas silmille. Siis jäikö näyttö jumiin, sitäkö tarkoitit?

• eppu2
        siilimuori kirjoitti:

Minä tulin juuri lenkiltä. Ihana sininen taivas, aurinkokin paistelee, leppeä tuuli tuntui tosi mukavalta. Tunnin lenkki dementiahiihtoa vaikka romuska tuntuu olevan tulossa, tai ainakin yrittelee.

En vissiin oikein ymmärtänyt edellisessä viestissäsi tätä: Mulla tässä tuo ´´vahvista liikuminen ´´ taas silmille. Siis jäikö näyttö jumiin, sitäkö tarkoitit?

Juu sitä tarkoitin se lappu tulee näyttöön, eikä päästänyt minnekään, täytyi sammuttaa koko toosa.
        Mun täytyy tuo lenkille lähtö vielä ottaa uusiksi, kun puhelin soi ja piti taas ruveta yhtä asiaa järjestään. Nuo jälkeläiset tarvi jeesiä.

• siilimuori
        eppu2 kirjoitti:

Juu sitä tarkoitin se lappu tulee näyttöön, eikä päästänyt minnekään, täytyi sammuttaa koko toosa.
        Mun täytyy tuo lenkille lähtö vielä ottaa uusiksi, kun puhelin soi ja piti taas ruveta yhtä asiaa järjestään. Nuo jälkeläiset tarvi jeesiä.

Eikö ole ihana kun on noista jälkeläisiä. Minunkin kuopukseni (nuorimies) soitti illalla et missä vuoroissa olet viikonloppuna kun hän haluaisi tulla yökylään.

• eppu2
        siilimuori kirjoitti:

Eikö ole ihana kun on noista jälkeläisiä. Minunkin kuopukseni (nuorimies) soitti illalla et missä vuoroissa olet viikonloppuna kun hän haluaisi tulla yökylään.

On se, ne kun ovat vielä niin fiksujakin suurin osa nuorista.
        Pojanpojalle juuri vähänaikaa sitten soitin, kun näytölle pamahti joku virusjuttu. Neuvoi sitten puhelimessa miten toimin ja kaikki ok.
        Tuo vanhin lapsenlapseni on jo22v.
        Tein muuten äsken vasta sen lenkin.

• siimuori
        eppu2 kirjoitti:

On se, ne kun ovat vielä niin fiksujakin suurin osa nuorista.
        Pojanpojalle juuri vähänaikaa sitten soitin, kun näytölle pamahti joku virusjuttu. Neuvoi sitten puhelimessa miten toimin ja kaikki ok.
        Tuo vanhin lapsenlapseni on jo22v.
        Tein muuten äsken vasta sen lenkin.

Mikä sen mukavampaa kun pieni happihyppely raikkaassa kevätsäässä.Ihana kun tulee kesä ja lämmin. Luonto herää eloon.

• Minä keskityn yhteen naiselta vaikuttavaan nimi-merkkiin kerrallaan.
      Paitsi musiikissa, siellä olen levällään jokaiselle.
      Nimi-merkkien lauma saa vapaasti jatkaa minun puolestani.
      Naisten kanssa miehen elämä on yksin-kertaista kuin yhden sormen Blues.

H.

• luutturätti

Keneenkä sä tällä hetkellä oot keskittynyt? Tiedetään me muut olla puuttumatta asiaan.

• luutturätti kirjoitti:

Keneenkä sä tällä hetkellä oot keskittynyt? Tiedetään me muut olla puuttumatta asiaan.

"luutturätti"

Arvoisa neito.
        Se on teidän pääteltävissänne.
        Toisaalta, neitona en minä paneutuisi yksi-tyis-kohtiin.
        Vaalisin kokonaisuutta.
        Ilahtuisin pienestäkin.
        Ajattele kuin tiinainen.

H.

• TosiMiesVaiiiii

Yksinkertainen mies viihtyy yksinkertaisten naisten seurassa ja aristelee älykköjä. Hän haluaa tyydyttää pätemisen tarvettaan, eikä se onnistuisi älykkäämmässä seurassa.
        Onko niin, että vanhemmiten jotkut miehet joutuvat tai ainakin yrittävät tyydyttää kiltit naisensa yhdellä sormella? Fiksut miehet tietävät, että se onnistuu parhaiten myös aivoja käyttämällä.

• luutturätti
        hunksz kirjoitti:

"luutturätti"

Arvoisa neito.
        Se on teidän pääteltävissänne.
        Toisaalta, neitona en minä paneutuisi yksi-tyis-kohtiin.
        Vaalisin kokonaisuutta.
        Ilahtuisin pienestäkin.
        Ajattele kuin tiinainen.

H.

EVVVK, viimeinen haluni on ajatella kuin joku toinen, edes sun lempparinaisesi.

• TosiMiesVaiiiii kirjoitti:

Yksinkertainen mies viihtyy yksinkertaisten naisten seurassa ja aristelee älykköjä. Hän haluaa tyydyttää pätemisen tarvettaan, eikä se onnistuisi älykkäämmässä seurassa.
        Onko niin, että vanhemmiten jotkut miehet joutuvat tai ainakin yrittävät tyydyttää kiltit naisensa yhdellä sormella? Fiksut miehet tietävät, että se onnistuu parhaiten myös aivoja käyttämällä.

"TosiMiesVaiiiii"

Älä ole hölmö.
        Heikku on kertonut soittavansa pienoa.

H.

• ent.siivoojaparka

Nuorempana jaksoi kiinnostua paremmin kaikenlaisesta uudesta. Tuntuu, niinkuin nykyisin, johtuu kai netistäkin, tuputettaisiin liikaa kaikenlaista uutta vouhotusta. En minä läheskään kaikesta kiinnostu. Enimmäkseen ohitan olan kohautuksella; jaa se on taas jotain tuollaista höpöä.
      Joskus sitten osuu silmiin sellaista, mikä herätää uteliaisuuden ja tekee mieli tutkia tarkemmin mitä se sisältää ja tahtoo sanoa.
      Minun perusmielipiteitäni voi olla aika vaikea saada muuttumaan, vaikka muuten olen niin tuulellakäypä. Siksipä katselen kaikkea uutta kriittisin silmin enkä mene mukaan ihan mihin vaan vouhotukseen. Tutkia voi asioita, mutta ei niitten tarvitse antaa imeytyä itseensä.

• eppu2

Hyvin ilmaisit itseäsi ja tuo ´´kriittisin silmin´´ on juuri sitä mitä itse harrastan.
        En yleensä sulje suoralta kädeltä pois mitään.
        Olen pohtija-tyyppi.
        Tuo informaatiotulvakin, joskus vaan käske laittaa korvat kiinni.

• Korppis1

Ketjussa on kolme aloitukseen liittyvää viestiä. Ensinkin Epun aloitus, minun, siilimuorin ja siivoojan kommentit muut vistit on kaikkea muuta kuin juttua ennakkoluuloista ; ) Silleen.

• eppu2

Huomasin kyllä, siitä tuli huomio, että muissakin ketjuissa on vähän samaa .
        Ajattelin vaan, että tämä nykymaailman tilanneko on hajoittanut ihmisten mieliä.
        Tuli mieleeni, että ihmiset ikäänkuin haluaisivat sanoa jotain, mitä eivät kuitenkaan osaa pukea oikeasti sanoiksi.

• eppu2 kirjoitti:

Huomasin kyllä, siitä tuli huomio, että muissakin ketjuissa on vähän samaa .
        Ajattelin vaan, että tämä nykymaailman tilanneko on hajoittanut ihmisten mieliä.
        Tuli mieleeni, että ihmiset ikäänkuin haluaisivat sanoa jotain, mitä eivät kuitenkaan osaa pukea oikeasti sanoiksi.

Ongelmana on hunksi, joka tulee uusiin ketjuihin viemään ne tarkoituksella sivuraiteelle. Aloittajan on syytä olla pahemmin ruokkimasta hänen ruokahaluaan ja pidättäytyä puheenjohtajana. Se aktiivisuusrannekkeenkin käyttö ja lenkille lähtö kesken keskustelun ei nyt vain toiminut..

• korppis kirjoitti:

Ongelmana on hunksi, joka tulee uusiin ketjuihin viemään ne tarkoituksella sivuraiteelle. Aloittajan on syytä olla pahemmin ruokkimasta hänen ruokahaluaan ja pidättäytyä puheenjohtajana. Se aktiivisuusrannekkeenkin käyttö ja lenkille lähtö kesken keskustelun ei nyt vain toiminut..

"korppis"

Kiitos henkilö-kohtaisuudesta.
        Miksi minä sen ansaitsen?
        Minähän aina kirjoitan vain yhdellä nikillä.
        Miksi haluat ajaa minut sivu-raiteelle?
        Toisia kirjoittajia kehoittaen.

H.

• eppu2
        korppis kirjoitti:

Kyllä tuossa kommentissasi on perää.
        Kukaan ei ole kertonut mitään siitäkään, kuinka luotettavana pitää yleistä mielipidettä.

• ent.siivoojaparka
        eppu2 kirjoitti:

Kyllä tuossa kommentissasi on perää.
        Kukaan ei ole kertonut mitään siitäkään, kuinka luotettavana pitää yleistä mielipidettä.

Yleinen mielipide mistä asiasta? Mitä se yleinen mielipide tarkoittaa? Tarkoitatko sellaista mielipidettä kuin enimmistöllä on?
        En muokkaa mielipiteitäni pelkästään sen mukaan, että sitä mieltä kaikki muut ovat. Ei enemmistökään aina ole oikeassa.

• eppu2
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

Yleinen mielipide mistä asiasta? Mitä se yleinen mielipide tarkoittaa? Tarkoitatko sellaista mielipidettä kuin enimmistöllä on?
        En muokkaa mielipiteitäni pelkästään sen mukaan, että sitä mieltä kaikki muut ovat. Ei enemmistökään aina ole oikeassa.

Ajattelin lähinnä, että joku asia on hyväksytty totuudeksi, sitten voikin käydä niin, että tutkimus muuttaakin totuuden.
        Kuin myös sitä, esim. miten Venäjällä muokataan yleistä mielipidettä länsivaltioista.

• ent.siivoojaparka
        eppu2 kirjoitti:

Ajattelin lähinnä, että joku asia on hyväksytty totuudeksi, sitten voikin käydä niin, että tutkimus muuttaakin totuuden.
        Kuin myös sitä, esim. miten Venäjällä muokataan yleistä mielipidettä länsivaltioista.

No nuo tutkimukset... Onko ne tutkimusten tuloksetkaan aina se lopullinen totuus. Sitten tehdään uusia tutkimuksia ja esiin tuleekin taas aivan päinvastainen "totuus". Minä otan aina tietyllä varauksella nuo uudet tutkimusten tulokset. Siinä mielessä myönnän olevani ennakkoluuloinen.
        Venäjästä en sano oikein mitään. Venäjä kun ei muokkaa minun mielipiteitäni. Monenlaista mielipidettä myös kuultu Venäjästä länsimaissa.
        Sen tiedän, että turkkilaisetkin tuntevat paremmin Suomen ja Venäjän välisen sodan kuin tänne muuttaneet minua nuoremmat venäläiset. Ei heille ole koskaan koulun historian tunneilla sellaisesta puhuttu, että Venäjä olisi sotinut Suomea vastaan. Ehei, raja on aina kulkenut siinä missä se nyt kulkee.
        Kun näytin kartalta, mistä vanhempani ovat kotoisin niin; Aha, he ovat kotoisin Venäjältä.

• eppu2

Siinäpä se, kun kaikki on muuttuvaista.
        Yleistä mielipidettä, joistain asioista muokataan vallapitäjille sopiviksi.
        Median pitäisi olla vallan vahtikoira. Mutta onko se sitä.

• En ole ennakkoluuloinen, vaan koen katselevani maailmaa ja erilaisia ilmiöitä avoimin mielin ja silmin. - Juuri nyt odotan suurella mielenkiinnolla, ratkaiseeko ehkä Espoon maaperään kaivettava syvä reikä lämmitys- ja ehkä muitakin energian tarpeeseen liittyviä ongelmiamme. Ehkä sen avulla maailma paranee.

Yleinen mielipide on kai useimmiten jotain, mitä asioihin sen kummemmin perehtymättömät puhuvat tohkeissaan omissa ympyröissään ja pyrkivät huutelemaan myös julkisesti, ainakin erilaisilla keskustelupalstoilla ja nimettöminä tekstiviesteinä medioissa.

Jos haluaa oikeasti vaikuttaa asioihin joissain ympyröissä, lobbaaminen vaatii yleensä noin kolme vuotta aikaa ja kuvioiden esitteleminen pitää hoitaa "samaa kieltä" kohderyhmän kanssa puhumalla. - Oppositiopoliitikot voivat huudella turuilla ja toreilla täysin vastuuttomasti ihan muita tahansa ääniä kalastellessaan. He tietävät, ettei ole mitään pelkoa vastuuseen joutumisesta, koska pahimmilla hölmöilyllä ei ole mitään mahdollisuuksia päästä läpi päätöksentekojärjestelmässä. Jotkut "yleiset mielipiteet" syntyvät mainostoimistojen ja poliitikkojen yhteistyönä.

• AvaraMieliIsoPää

Mikset ole?

• eppu2

Hyvä näkökulma yleisestä mielipiteestä.
        Lobbauksesta tuli mieleeni, en muista lukua, mutta Brysselissä niitä kuulemma on päätoimisina pilvin pimein.

• JärkiKäskeeOlla

Olen tietenkin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      192
      1368
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      138
      903
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      85
      862
    4. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      52
      761
    5. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      758
    6. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      253
      637
    7. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      320
      614
    8. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      7
      595
    9. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      589
    10. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      584
    Aihe