Windows 10:ssä paha moniydin ongelma, ym.

PaskaKymppi

Kasiytimisissä prossuisa koko järjestelmä on todella epävakaa ja ei hyödynnä kuin neljää ydintä kunnolla.
Tajuton on myös ji vuosia tuskailtu wlan puuttuva-liitettävyys!
mikä ihme siinä on että MS ei pysy korjaamaan asiaa, kun muissa käyttöjärjestelmissä ei ole vastaavia ongelmia ollenkaan!
USB3 sekoilee. laiteet ei tunnistu oikein.
Näyttöohjainten ajurit on todella surkeita ja sama ohjain mm w7 kykenee jopa tupla surituskykyyn kuin w10:ssä
UI on täyttä skeidaa..
Spartta selain on lähes chorome kopio. UI-selain
W10 varaa laitevalmistajien omille härpäkkeille tilan.
Uefi-boot ei ole standardi, vaan on erittäin haavoittuvainen, vaihka sen tarkoitus olisikin turvaallisuus, se on kirjoitettu pieleen. Ms haluaa että laitevalmistajat korjaisivat Uefi-bioksensa windowsin mukaan, pois standardista. W10 ei ole asennusmahdollisuutta ilman uefi-biossia.

111

127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KYLLÄkylläKyllä

      Ei mikää uusi ongelma!
      AMD kasiytimisistä on raportoitu kokoajan vastaavaa ongelmaa muillakin windowsseilla kuin kympillä! eikä Intellin vastaava, joka on sikakallis ole yhtään parempi!

      MS ei pyty näköjään ratkaisemaan ongelmaa.

      • Mikä ongelma? Eli jos käynnistää vaikka 8 zip pakkausta niin väitätkö, että ei ole jokainen ydin käytössä?


      • Anonyymi
        M-Kar kirjoitti:

        Mikä ongelma? Eli jos käynnistää vaikka 8 zip pakkausta niin väitätkö, että ei ole jokainen ydin käytössä?

        Viimevikkolla alkoi hiiret tökkiä kaikissa w10 koneissani.


      • Anonyymi

        Minä käytän Linuxia AMD 3700X 8/16 prosessorilla siten että 12 näistä coreista on dedikoitu kahdelle windows virtuaalikoneelle GPU Passthrough kanssa.

        Eli siis minä ajan kolmea tietokonetta yhdellä tietokoneella:

        1) windows 10 Pro dedikoitu: GTX1080Ti, 16G ram, 4K näyttö, 6 corea
        2) windows 10 Pro dedikoitu: GTX1080Ti, 16G ram, 2K näyttö, 6 corea
        3) Fedora Linux 32, dedikoitu: GT1030, 32G ram, 4K ja 2K näytöt, 4 corea

        Levyjako hoituu SAMBAlla, eli voin tehdä Linuxista verkkolevyn näille windowseille ja jakaa tiedostoja NAS palvelimen tapaan.

        Ei ole mitään ongelmaa, ei niin yhtään mitään. Linux ei ole kaatunut, corettanut tai valittanut niin yhtään mitään. Nuo windowsit aina välillä kaatuu ja sekoilee, nutta resetit ja bootit auttaa aina joka sekin hoituu parilla klikkauksella QEMUn menuvalikoiden kautta...

        Eli, joo, mulla on koneessa 2 x GTX1080Ti jotka on molemmat dedikoitu näille windows 10 virtuaalikoneille GPU Passthrough avulla, ja 1 x GT1030 Linuxille.

        Muistia on 64G, josta riittää jakaa, ja sitten on 2 x 1T NVMe sovelluksille yms. jotka vaatii vähän enemmän nopeutta ja tehoa...

        Tää kotelo on ääriäään myöten täynnä tavaraa näistä korteista, vesijäähdytyksestä ja tuulettimista...

        Osaajat alkaa erottumaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä käytän Linuxia AMD 3700X 8/16 prosessorilla siten että 12 näistä coreista on dedikoitu kahdelle windows virtuaalikoneelle GPU Passthrough kanssa.

        Eli siis minä ajan kolmea tietokonetta yhdellä tietokoneella:

        1) windows 10 Pro dedikoitu: GTX1080Ti, 16G ram, 4K näyttö, 6 corea
        2) windows 10 Pro dedikoitu: GTX1080Ti, 16G ram, 2K näyttö, 6 corea
        3) Fedora Linux 32, dedikoitu: GT1030, 32G ram, 4K ja 2K näytöt, 4 corea

        Levyjako hoituu SAMBAlla, eli voin tehdä Linuxista verkkolevyn näille windowseille ja jakaa tiedostoja NAS palvelimen tapaan.

        Ei ole mitään ongelmaa, ei niin yhtään mitään. Linux ei ole kaatunut, corettanut tai valittanut niin yhtään mitään. Nuo windowsit aina välillä kaatuu ja sekoilee, nutta resetit ja bootit auttaa aina joka sekin hoituu parilla klikkauksella QEMUn menuvalikoiden kautta...

        Eli, joo, mulla on koneessa 2 x GTX1080Ti jotka on molemmat dedikoitu näille windows 10 virtuaalikoneille GPU Passthrough avulla, ja 1 x GT1030 Linuxille.

        Muistia on 64G, josta riittää jakaa, ja sitten on 2 x 1T NVMe sovelluksille yms. jotka vaatii vähän enemmän nopeutta ja tehoa...

        Tää kotelo on ääriäään myöten täynnä tavaraa näistä korteista, vesijäähdytyksestä ja tuulettimista...

        Osaajat alkaa erottumaan...

        Mä änkesin vuonna 2012 AMD FX8350 SFF-koteloon omin käsin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä käytän Linuxia AMD 3700X 8/16 prosessorilla siten että 12 näistä coreista on dedikoitu kahdelle windows virtuaalikoneelle GPU Passthrough kanssa.

        Eli siis minä ajan kolmea tietokonetta yhdellä tietokoneella:

        1) windows 10 Pro dedikoitu: GTX1080Ti, 16G ram, 4K näyttö, 6 corea
        2) windows 10 Pro dedikoitu: GTX1080Ti, 16G ram, 2K näyttö, 6 corea
        3) Fedora Linux 32, dedikoitu: GT1030, 32G ram, 4K ja 2K näytöt, 4 corea

        Levyjako hoituu SAMBAlla, eli voin tehdä Linuxista verkkolevyn näille windowseille ja jakaa tiedostoja NAS palvelimen tapaan.

        Ei ole mitään ongelmaa, ei niin yhtään mitään. Linux ei ole kaatunut, corettanut tai valittanut niin yhtään mitään. Nuo windowsit aina välillä kaatuu ja sekoilee, nutta resetit ja bootit auttaa aina joka sekin hoituu parilla klikkauksella QEMUn menuvalikoiden kautta...

        Eli, joo, mulla on koneessa 2 x GTX1080Ti jotka on molemmat dedikoitu näille windows 10 virtuaalikoneille GPU Passthrough avulla, ja 1 x GT1030 Linuxille.

        Muistia on 64G, josta riittää jakaa, ja sitten on 2 x 1T NVMe sovelluksille yms. jotka vaatii vähän enemmän nopeutta ja tehoa...

        Tää kotelo on ääriäään myöten täynnä tavaraa näistä korteista, vesijäähdytyksestä ja tuulettimista...

        Osaajat alkaa erottumaan...

        Sitten heräsin ja nurkassa putputti edelleen se kuppainen SER 2-core Celeron 2Gt muistia.


      • Anonyymi
        M-Kar kirjoitti:

        Mikä ongelma? Eli jos käynnistää vaikka 8 zip pakkausta niin väitätkö, että ei ole jokainen ydin käytössä?

        Se riippuu ihan siitä että osaako käyttöjärjestelmä (kernel) allokoida sovelluksen toiselle corelle silloin kuin joku core on lähes tapissa, vai tunkeeko se sitä sinne yhdelle ja samalle corelle jonoon odottamaan.

        Linuxiin on 'pigz', jolla saa pakattua zip -paketteja käyttäen kaikki coreja, ja nimi viittaa 'parallel zip', eli tämä käyttää kaikkia coreja samaan aikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viimevikkolla alkoi hiiret tökkiä kaikissa w10 koneissani.

        Sama mullakin.
        Valmiustilan jälkeen hiiri ei liiku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama mullakin.
        Valmiustilan jälkeen hiiri ei liiku.

        Vaihda se paska pois. Windows on käyttökelvotonjärjestelmä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se riippuu ihan siitä että osaako käyttöjärjestelmä (kernel) allokoida sovelluksen toiselle corelle silloin kuin joku core on lähes tapissa, vai tunkeeko se sitä sinne yhdelle ja samalle corelle jonoon odottamaan.

        Linuxiin on 'pigz', jolla saa pakattua zip -paketteja käyttäen kaikki coreja, ja nimi viittaa 'parallel zip', eli tämä käyttää kaikkia coreja samaan aikaan.

        W10, se on oikeesti paska!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viimevikkolla alkoi hiiret tökkiä kaikissa w10 koneissani.

        Mikään ei toimi, W10 on kuvottavin os johon olen näppini tunkenut!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se riippuu ihan siitä että osaako käyttöjärjestelmä (kernel) allokoida sovelluksen toiselle corelle silloin kuin joku core on lähes tapissa, vai tunkeeko se sitä sinne yhdelle ja samalle corelle jonoon odottamaan.

        Linuxiin on 'pigz', jolla saa pakattua zip -paketteja käyttäen kaikki coreja, ja nimi viittaa 'parallel zip', eli tämä käyttää kaikkia coreja samaan aikaan.

        Windowsissa tuo ollut aina. Toimi hyvin vuonna 1996 kahden prosessorin Windows NT 4.0 koneissa. Ei siis mitään ongelmaa.


      • Anonyymi

        8 Säijettä kuormittuu muutta 9--> ei!
        W10 on sontaaaaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä käytän Linuxia AMD 3700X 8/16 prosessorilla siten että 12 näistä coreista on dedikoitu kahdelle windows virtuaalikoneelle GPU Passthrough kanssa.

        Eli siis minä ajan kolmea tietokonetta yhdellä tietokoneella:

        1) windows 10 Pro dedikoitu: GTX1080Ti, 16G ram, 4K näyttö, 6 corea
        2) windows 10 Pro dedikoitu: GTX1080Ti, 16G ram, 2K näyttö, 6 corea
        3) Fedora Linux 32, dedikoitu: GT1030, 32G ram, 4K ja 2K näytöt, 4 corea

        Levyjako hoituu SAMBAlla, eli voin tehdä Linuxista verkkolevyn näille windowseille ja jakaa tiedostoja NAS palvelimen tapaan.

        Ei ole mitään ongelmaa, ei niin yhtään mitään. Linux ei ole kaatunut, corettanut tai valittanut niin yhtään mitään. Nuo windowsit aina välillä kaatuu ja sekoilee, nutta resetit ja bootit auttaa aina joka sekin hoituu parilla klikkauksella QEMUn menuvalikoiden kautta...

        Eli, joo, mulla on koneessa 2 x GTX1080Ti jotka on molemmat dedikoitu näille windows 10 virtuaalikoneille GPU Passthrough avulla, ja 1 x GT1030 Linuxille.

        Muistia on 64G, josta riittää jakaa, ja sitten on 2 x 1T NVMe sovelluksille yms. jotka vaatii vähän enemmän nopeutta ja tehoa...

        Tää kotelo on ääriäään myöten täynnä tavaraa näistä korteista, vesijäähdytyksestä ja tuulettimista...

        Osaajat alkaa erottumaan...

        Oot siä kahjo!


      • Anonyymi

        Ja edeleen kaikki avauksen ongelmat!


      • Anonyymi

        Vitummoinen ongelma on w10!


      • Anonyymi
        M-Kar kirjoitti:

        Mikä ongelma? Eli jos käynnistää vaikka 8 zip pakkausta niin väitätkö, että ei ole jokainen ydin käytössä?

        Poistoon vaan moinen peee.. alkoi taas tuleen Linux valheita!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viimevikkolla alkoi hiiret tökkiä kaikissa w10 koneissani.

        Mulla alkoi tänään!


      • Anonyymi

        Tänään meni 8 minuutia käynistyksen jälkeen kun w10 löysi wlanverkon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä käytän Linuxia AMD 3700X 8/16 prosessorilla siten että 12 näistä coreista on dedikoitu kahdelle windows virtuaalikoneelle GPU Passthrough kanssa.

        Eli siis minä ajan kolmea tietokonetta yhdellä tietokoneella:

        1) windows 10 Pro dedikoitu: GTX1080Ti, 16G ram, 4K näyttö, 6 corea
        2) windows 10 Pro dedikoitu: GTX1080Ti, 16G ram, 2K näyttö, 6 corea
        3) Fedora Linux 32, dedikoitu: GT1030, 32G ram, 4K ja 2K näytöt, 4 corea

        Levyjako hoituu SAMBAlla, eli voin tehdä Linuxista verkkolevyn näille windowseille ja jakaa tiedostoja NAS palvelimen tapaan.

        Ei ole mitään ongelmaa, ei niin yhtään mitään. Linux ei ole kaatunut, corettanut tai valittanut niin yhtään mitään. Nuo windowsit aina välillä kaatuu ja sekoilee, nutta resetit ja bootit auttaa aina joka sekin hoituu parilla klikkauksella QEMUn menuvalikoiden kautta...

        Eli, joo, mulla on koneessa 2 x GTX1080Ti jotka on molemmat dedikoitu näille windows 10 virtuaalikoneille GPU Passthrough avulla, ja 1 x GT1030 Linuxille.

        Muistia on 64G, josta riittää jakaa, ja sitten on 2 x 1T NVMe sovelluksille yms. jotka vaatii vähän enemmän nopeutta ja tehoa...

        Tää kotelo on ääriäään myöten täynnä tavaraa näistä korteista, vesijäähdytyksestä ja tuulettimista...

        Osaajat alkaa erottumaan...

        Miksi on pakko aina valehdella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi on pakko aina valehdella.

        Minulla ei ole tarvetta valehdella. Osaajat alkaa erottumaan.


      • Anonyymi
        M-Kar kirjoitti:

        Mikä ongelma? Eli jos käynnistää vaikka 8 zip pakkausta niin väitätkö, että ei ole jokainen ydin käytössä?

        Windows on vaikea OS!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä käytän Linuxia AMD 3700X 8/16 prosessorilla siten että 12 näistä coreista on dedikoitu kahdelle windows virtuaalikoneelle GPU Passthrough kanssa.

        Eli siis minä ajan kolmea tietokonetta yhdellä tietokoneella:

        1) windows 10 Pro dedikoitu: GTX1080Ti, 16G ram, 4K näyttö, 6 corea
        2) windows 10 Pro dedikoitu: GTX1080Ti, 16G ram, 2K näyttö, 6 corea
        3) Fedora Linux 32, dedikoitu: GT1030, 32G ram, 4K ja 2K näytöt, 4 corea

        Levyjako hoituu SAMBAlla, eli voin tehdä Linuxista verkkolevyn näille windowseille ja jakaa tiedostoja NAS palvelimen tapaan.

        Ei ole mitään ongelmaa, ei niin yhtään mitään. Linux ei ole kaatunut, corettanut tai valittanut niin yhtään mitään. Nuo windowsit aina välillä kaatuu ja sekoilee, nutta resetit ja bootit auttaa aina joka sekin hoituu parilla klikkauksella QEMUn menuvalikoiden kautta...

        Eli, joo, mulla on koneessa 2 x GTX1080Ti jotka on molemmat dedikoitu näille windows 10 virtuaalikoneille GPU Passthrough avulla, ja 1 x GT1030 Linuxille.

        Muistia on 64G, josta riittää jakaa, ja sitten on 2 x 1T NVMe sovelluksille yms. jotka vaatii vähän enemmän nopeutta ja tehoa...

        Tää kotelo on ääriäään myöten täynnä tavaraa näistä korteista, vesijäähdytyksestä ja tuulettimista...

        Osaajat alkaa erottumaan...

        Ser keho lappeenrannassako?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama mullakin.
        Valmiustilan jälkeen hiiri ei liiku.

        Hiirin nykii w10 kokoajan, Wlan ja usb on w10 perusongelmia, myös saastuminen ja kaatuilu on paha.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä käytän Linuxia AMD 3700X 8/16 prosessorilla siten että 12 näistä coreista on dedikoitu kahdelle windows virtuaalikoneelle GPU Passthrough kanssa.

        Eli siis minä ajan kolmea tietokonetta yhdellä tietokoneella:

        1) windows 10 Pro dedikoitu: GTX1080Ti, 16G ram, 4K näyttö, 6 corea
        2) windows 10 Pro dedikoitu: GTX1080Ti, 16G ram, 2K näyttö, 6 corea
        3) Fedora Linux 32, dedikoitu: GT1030, 32G ram, 4K ja 2K näytöt, 4 corea

        Levyjako hoituu SAMBAlla, eli voin tehdä Linuxista verkkolevyn näille windowseille ja jakaa tiedostoja NAS palvelimen tapaan.

        Ei ole mitään ongelmaa, ei niin yhtään mitään. Linux ei ole kaatunut, corettanut tai valittanut niin yhtään mitään. Nuo windowsit aina välillä kaatuu ja sekoilee, nutta resetit ja bootit auttaa aina joka sekin hoituu parilla klikkauksella QEMUn menuvalikoiden kautta...

        Eli, joo, mulla on koneessa 2 x GTX1080Ti jotka on molemmat dedikoitu näille windows 10 virtuaalikoneille GPU Passthrough avulla, ja 1 x GT1030 Linuxille.

        Muistia on 64G, josta riittää jakaa, ja sitten on 2 x 1T NVMe sovelluksille yms. jotka vaatii vähän enemmän nopeutta ja tehoa...

        Tää kotelo on ääriäään myöten täynnä tavaraa näistä korteista, vesijäähdytyksestä ja tuulettimista...

        Osaajat alkaa erottumaan...

        Se on täysin käsittämätöntä, että Microsoft veljeilee poliisin kanssa antamalla niille valmiit takaportit ja sitten vielä jätetään kryptograafinen salausavain NSA_key nimiseksi vahingossa


      • Anonyymi

        on.. 4 ytimen ongelma w10ssä on kamala asia.


      • Anonyymi

        w10 pahasti haavoittuva.


      • Anonyymi

        Kyllä, Windows 10 on oikea supervakoilija,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama mullakin.
        Valmiustilan jälkeen hiiri ei liiku.

        Windows on OUT!


      • Anonyymi

        Mutta muista! Windows 10:essä ei ole tietosuojaa minkäänlaista.


      • Anonyymi

        4 ytimen ongelma, se on paha!


      • Anonyymi

        Niin se tunnettu 4 ytimen ongelma!


      • Anonyymi

        Perjantaina ZDNet ilmoitti, että Microsoft Exchangen hakkeroinnit ovat "kaksinkertaistuneet" joka toinen tunti, ja Turkissa, Yhdysvalloissa, Italiassa, Saksassa, Brasiliassa ja Alankomaissa toimivat organisaatiot ottavat iskut pahimmillaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä käytän Linuxia AMD 3700X 8/16 prosessorilla siten että 12 näistä coreista on dedikoitu kahdelle windows virtuaalikoneelle GPU Passthrough kanssa.

        Eli siis minä ajan kolmea tietokonetta yhdellä tietokoneella:

        1) windows 10 Pro dedikoitu: GTX1080Ti, 16G ram, 4K näyttö, 6 corea
        2) windows 10 Pro dedikoitu: GTX1080Ti, 16G ram, 2K näyttö, 6 corea
        3) Fedora Linux 32, dedikoitu: GT1030, 32G ram, 4K ja 2K näytöt, 4 corea

        Levyjako hoituu SAMBAlla, eli voin tehdä Linuxista verkkolevyn näille windowseille ja jakaa tiedostoja NAS palvelimen tapaan.

        Ei ole mitään ongelmaa, ei niin yhtään mitään. Linux ei ole kaatunut, corettanut tai valittanut niin yhtään mitään. Nuo windowsit aina välillä kaatuu ja sekoilee, nutta resetit ja bootit auttaa aina joka sekin hoituu parilla klikkauksella QEMUn menuvalikoiden kautta...

        Eli, joo, mulla on koneessa 2 x GTX1080Ti jotka on molemmat dedikoitu näille windows 10 virtuaalikoneille GPU Passthrough avulla, ja 1 x GT1030 Linuxille.

        Muistia on 64G, josta riittää jakaa, ja sitten on 2 x 1T NVMe sovelluksille yms. jotka vaatii vähän enemmän nopeutta ja tehoa...

        Tää kotelo on ääriäään myöten täynnä tavaraa näistä korteista, vesijäähdytyksestä ja tuulettimista...

        Osaajat alkaa erottumaan...

        Oliko Microsoft itsensä hakkeroitu?
        Microsoftin hakkerointitarinalla oli mielenkiintoinen käänne perjantaina, ja Wall Street Journal raportoi , että asiaan perehtyneiden ihmisten mukaan rikkomus on voinut olla mahdollista, koska ohjelmistojättien tietoturvakumppanit ovat vuotaneet arkaluontoisia tietoja. Lähteiden mukaan tutkijat tutkivat, olisiko joku arviolta 80 turvallisuusyrityksestä, jotka ovat mukana tietojenvaihto-ohjelmassa yrityksen kanssa, voinut vahingossa tai tahallaan vuotaa hakkereiden käyttämät tietoturva-aukkojen hyödyntämiseen tarkoitetut työkalut, yhteistyökumppanina, joka tunnetaan nimellä Microsoftin aktiivinen suojausohjelma (Mapp)


      • Anonyymi
        M-Kar kirjoitti:

        Mikä ongelma? Eli jos käynnistää vaikka 8 zip pakkausta niin väitätkö, että ei ole jokainen ydin käytössä?

        4 Ytimen ongelma on tosiasia!


      • Anonyymi

        Se tunnettu 4 yyimen ongelma!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä änkesin vuonna 2012 AMD FX8350 SFF-koteloon omin käsin

        4 ytimen ongelma,, kaissa prossuissa!


      • Anonyymi
        M-Kar kirjoitti:

        Mikä ongelma? Eli jos käynnistää vaikka 8 zip pakkausta niin väitätkö, että ei ole jokainen ydin käytössä?

        Vain windowsissa on käyttö jatkuvaa säätämistä!

        siis paska käyttää!


      • Anonyymi

        vintoosassa on tunnettu 4 ytimen ongelma.


      • Anonyymi

        F-Securen asiantuntija varoittaa evästeiden sudenkuopasta – ”Yritykset eivät täysin tajua, mikä on pelin henki”


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä käytän Linuxia AMD 3700X 8/16 prosessorilla siten että 12 näistä coreista on dedikoitu kahdelle windows virtuaalikoneelle GPU Passthrough kanssa.

        Eli siis minä ajan kolmea tietokonetta yhdellä tietokoneella:

        1) windows 10 Pro dedikoitu: GTX1080Ti, 16G ram, 4K näyttö, 6 corea
        2) windows 10 Pro dedikoitu: GTX1080Ti, 16G ram, 2K näyttö, 6 corea
        3) Fedora Linux 32, dedikoitu: GT1030, 32G ram, 4K ja 2K näytöt, 4 corea

        Levyjako hoituu SAMBAlla, eli voin tehdä Linuxista verkkolevyn näille windowseille ja jakaa tiedostoja NAS palvelimen tapaan.

        Ei ole mitään ongelmaa, ei niin yhtään mitään. Linux ei ole kaatunut, corettanut tai valittanut niin yhtään mitään. Nuo windowsit aina välillä kaatuu ja sekoilee, nutta resetit ja bootit auttaa aina joka sekin hoituu parilla klikkauksella QEMUn menuvalikoiden kautta...

        Eli, joo, mulla on koneessa 2 x GTX1080Ti jotka on molemmat dedikoitu näille windows 10 virtuaalikoneille GPU Passthrough avulla, ja 1 x GT1030 Linuxille.

        Muistia on 64G, josta riittää jakaa, ja sitten on 2 x 1T NVMe sovelluksille yms. jotka vaatii vähän enemmän nopeutta ja tehoa...

        Tää kotelo on ääriäään myöten täynnä tavaraa näistä korteista, vesijäähdytyksestä ja tuulettimista...

        Osaajat alkaa erottumaan...

        Sen kyllä on huomannut että Windows 10 on maailman paskin käyttöjärjestelmä tietokoneissa! Piste!


      • Anonyymi

        Valkoinen talo sanoo, ettei se voi vielä paljastaa Microsoft Hackin syyllistä raporttien keskellä, jos yrityksellä saattaa olla vuotanut hyökkäyskoodi


      • Anonyymi

        Mutta Ei Windowsin käytölle ole mitään perusteita.


      • Anonyymi

        paha moniydin ongelma.


      • Anonyymi

        Ei kykene!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä käytän Linuxia AMD 3700X 8/16 prosessorilla siten että 12 näistä coreista on dedikoitu kahdelle windows virtuaalikoneelle GPU Passthrough kanssa.

        Eli siis minä ajan kolmea tietokonetta yhdellä tietokoneella:

        1) windows 10 Pro dedikoitu: GTX1080Ti, 16G ram, 4K näyttö, 6 corea
        2) windows 10 Pro dedikoitu: GTX1080Ti, 16G ram, 2K näyttö, 6 corea
        3) Fedora Linux 32, dedikoitu: GT1030, 32G ram, 4K ja 2K näytöt, 4 corea

        Levyjako hoituu SAMBAlla, eli voin tehdä Linuxista verkkolevyn näille windowseille ja jakaa tiedostoja NAS palvelimen tapaan.

        Ei ole mitään ongelmaa, ei niin yhtään mitään. Linux ei ole kaatunut, corettanut tai valittanut niin yhtään mitään. Nuo windowsit aina välillä kaatuu ja sekoilee, nutta resetit ja bootit auttaa aina joka sekin hoituu parilla klikkauksella QEMUn menuvalikoiden kautta...

        Eli, joo, mulla on koneessa 2 x GTX1080Ti jotka on molemmat dedikoitu näille windows 10 virtuaalikoneille GPU Passthrough avulla, ja 1 x GT1030 Linuxille.

        Muistia on 64G, josta riittää jakaa, ja sitten on 2 x 1T NVMe sovelluksille yms. jotka vaatii vähän enemmän nopeutta ja tehoa...

        Tää kotelo on ääriäään myöten täynnä tavaraa näistä korteista, vesijäähdytyksestä ja tuulettimista...

        Osaajat alkaa erottumaan...

        Laitappa kaappaus jossa kaikki 16 on piikissä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä käytän Linuxia AMD 3700X 8/16 prosessorilla siten että 12 näistä coreista on dedikoitu kahdelle windows virtuaalikoneelle GPU Passthrough kanssa.

        Eli siis minä ajan kolmea tietokonetta yhdellä tietokoneella:

        1) windows 10 Pro dedikoitu: GTX1080Ti, 16G ram, 4K näyttö, 6 corea
        2) windows 10 Pro dedikoitu: GTX1080Ti, 16G ram, 2K näyttö, 6 corea
        3) Fedora Linux 32, dedikoitu: GT1030, 32G ram, 4K ja 2K näytöt, 4 corea

        Levyjako hoituu SAMBAlla, eli voin tehdä Linuxista verkkolevyn näille windowseille ja jakaa tiedostoja NAS palvelimen tapaan.

        Ei ole mitään ongelmaa, ei niin yhtään mitään. Linux ei ole kaatunut, corettanut tai valittanut niin yhtään mitään. Nuo windowsit aina välillä kaatuu ja sekoilee, nutta resetit ja bootit auttaa aina joka sekin hoituu parilla klikkauksella QEMUn menuvalikoiden kautta...

        Eli, joo, mulla on koneessa 2 x GTX1080Ti jotka on molemmat dedikoitu näille windows 10 virtuaalikoneille GPU Passthrough avulla, ja 1 x GT1030 Linuxille.

        Muistia on 64G, josta riittää jakaa, ja sitten on 2 x 1T NVMe sovelluksille yms. jotka vaatii vähän enemmän nopeutta ja tehoa...

        Tää kotelo on ääriäään myöten täynnä tavaraa näistä korteista, vesijäähdytyksestä ja tuulettimista...

        Osaajat alkaa erottumaan...

        Ei weellä voi pelata!


      • Anonyymi

        Jatkuvasti reistailee ikävästi wondows!


      • Anonyymi

        On se Windows 10:ssä paha moniydin ongelma,


      • Anonyymi
        M-Kar kirjoitti:

        Mikä ongelma? Eli jos käynnistää vaikka 8 zip pakkausta niin väitätkö, että ei ole jokainen ydin käytössä?

        Koska On Windows kymmenen todella surkea tapaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vitummoinen ongelma on w10!

        on se.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama mullakin.
        Valmiustilan jälkeen hiiri ei liiku.

        Heh!.
        Pitää kuitenkin muistaa, että vain windows 10on tubutin.....†
        Ubuntu on tietokoneen hieno k ä y t t ö j ä r j e s t e l m ä !


      • Anonyymi
        M-Kar kirjoitti:

        Mikä ongelma? Eli jos käynnistää vaikka 8 zip pakkausta niin väitätkö, että ei ole jokainen ydin käytössä?

        4 ytimen ongelma.. paha.


      • Anonyymi

        Ei sovi nykykoneisiin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viimevikkolla alkoi hiiret tökkiä kaikissa w10 koneissani.

        ydinongelma on kaamee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oot siä kahjo!

        Mikä toiselle on hulluutta, on toiselle neroutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi on pakko aina valehdella.

        Minulla ei ole tarvetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ser keho lappeenrannassako?

        Asun kyllä Helsingissä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on täysin käsittämätöntä, että Microsoft veljeilee poliisin kanssa antamalla niille valmiit takaportit ja sitten vielä jätetään kryptograafinen salausavain NSA_key nimiseksi vahingossa

        Niin, juuri siksi olen alistanut windowsin linux orjaksi virtuaalikoneeseen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laitappa kaappaus jossa kaikki 16 on piikissä!

        Hmmm.... tuossa on kyllä haastetta... Eli siis voin laittaa 12 corea piikkiin helposti, esim. vaikka ajamalla 3DMark kummassakin virtuaalikoneessa... ja sitten voin laittaa loput 4 corea tappiin vaikka ajamalla pigz:iä linuxilla, mutta pelkään että jos teen näin niin sitten Linuxin kernelille ei ehkä jää aikaa allokoida resursseja virtuaalikoneille mikä voi kaataa molemmat windows-virtuaalikoneet, mutta ... voisihan tuota yrittää...


      • Anonyymi

        Jos yli neljä! ei enään kaikki kurmitu!


    • epäwakaa10

      saatana että tää on epävakaa. Raudan speksit ovat kunnossa mutta ei ole yhteensopiva.

      Ensin hylki omaa wlania > korjattiin uudemmilla ajureilla.
      Tänä aamuna lakkasi toimimasta kesken kirjoittamisen ja ruutuun tuli teksti "näytönohjain ei vastaa, AMD virhe"

      ( en ollut edes netissä vaan kirjoitin tekstiä tekstieditorilla. Hiiri katosi, ruutu pimeni, ruutu käynnistyi ja sitten tuli tuo virheilmoitus monta kertaa)

      Joka tapauksessa näytönohjain irtautuu ilmeisesti hommasta jotenkin. Ja tämä paketti on ostettu kaupasta tällä kombolla.

      • Kuluttajansuojalaki toimii. Eli jos nyt on sellainen korkeintaan puolen vuodenikäinen Windows 10 tietokone joka reistaa niin toki sen saa kuntoon eikä sinulle maksa.

        Eli, palauta kone tehdastilaan ja testaa onko vikaa. Sitten asenna kaikki päivitykset laitevalmistajalta ja Microsoftilta ja testaa onko vika vielä.

        Jos vika on edelleen niin sitten vaan vaihe vaiheelta ohje miten vika toistetaan niin ja kone takaisin sinne minne olet ostanut. Sen saa tarvittaessa kuntoon vaikka uudella Windows 10 tietokoneella.


      • Anonyymi

        Kiinnostaisi kyllä tietää että mistä kone on ostettu? Olin kerran myyjänä ja koneiden kasaajana yhdessä firmassa, ja aina joskus joku asiakas tuli jostain koneesta valittamaan, niin se oli han suoraan 'pärstäkertoimen perusteella' päätettiin että mitä ja miten tehdään.

        Ja jos emolevy tms. vaihdettiin, niin vanha takaisin pakettiin vaan, ja sitten pakasta 'ihka uusi huollosta tullut' seuraavalle asiakkaalle surutta.

        Tämä ruletti pyösi niin kauan että löytyi asiakas jolla kokoonpano 'toimi'...


    • Mitänetekeesiellä

      Tää on epävakaampi kuin meidän vanha 200euron tabletti.
      Nettiyhteys ei ole syy vaan käyttis.

      Jopa Vista oli juhlaa w10:n rinnalla.
      W7 ei ollut koskaan, missään versiossa näin epävakaa ja takkunen.

    • neljäplus

      Win10 onkin pitkän tähtäimen rahastusjuoni, jonka tulette vielä huomaamaan

    • Anonyymi

      Just kone lopetteli renderöintiä ja kyllä kaikki 16 ydintä oli käytössä windowsissa. Ehkä koneesi on rikki?

      • Anonyymi

        Linux hitsaa herkästi prosessorin.


      • Anonyymi

        W10 hitsaa herkästi prosessorin ja halkaisee pioksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Linux hitsaa herkästi prosessorin.

        Ei vaan ole mulla vieläkään hitsannut ensimmäistäkään prosessoria.


    • Anonyymi

      Suorastaan karmea! i9 prossun ilo kutistuu windows ongelmaan.

      • Anonyymi

        Microsoft on tässä koko ajan seurannut vain inteliä, joka aikanaan PÄÄTTI että 4/8 yhdistelmä on hyvä, paras ja riittävä, eli 4 corea ja 8 säiettä cpu:ssa riittää kotikäyttäjille, ja kaikki muut cpu:t ovatkin sitten palvelimille.

        Ja Microsoft ei voinut mitään muuta kuin tehdä työtä käskettyä, joten windows on siis optimoitu vain näille 4/8 prosessoreille.

        Moniydinkäyttäjät voivat sitten asentaa Linuxin, ja alistaa sitten windowseja Linuxin orjaksi virtuaalikoneisiin käyttämään tuota 4/8 yhdistelmää jolla saavutetaan paras toimivuus.

        Hyvää (t)yötä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Microsoft on tässä koko ajan seurannut vain inteliä, joka aikanaan PÄÄTTI että 4/8 yhdistelmä on hyvä, paras ja riittävä, eli 4 corea ja 8 säiettä cpu:ssa riittää kotikäyttäjille, ja kaikki muut cpu:t ovatkin sitten palvelimille.

        Ja Microsoft ei voinut mitään muuta kuin tehdä työtä käskettyä, joten windows on siis optimoitu vain näille 4/8 prosessoreille.

        Moniydinkäyttäjät voivat sitten asentaa Linuxin, ja alistaa sitten windowseja Linuxin orjaksi virtuaalikoneisiin käyttämään tuota 4/8 yhdistelmää jolla saavutetaan paras toimivuus.

        Hyvää (t)yötä.

        "Ja Microsoft ei voinut mitään muuta kuin tehdä työtä käskettyä, joten windows on siis optimoitu vain näille 4/8 prosessoreille."

        Ei ole, ja toimii omalla koneellani (8 ydintä, 16 säiettä) ihan täydellisesti ja ohjelmat jotka on tehty käyttämään kaikkia säikeitä ja ytimiä rasittavat jokaista ihan niinkuin pitäisikin :)


      • Anonyymi
        Oudoksuva kirjoitti:

        "Ja Microsoft ei voinut mitään muuta kuin tehdä työtä käskettyä, joten windows on siis optimoitu vain näille 4/8 prosessoreille."

        Ei ole, ja toimii omalla koneellani (8 ydintä, 16 säiettä) ihan täydellisesti ja ohjelmat jotka on tehty käyttämään kaikkia säikeitä ja ytimiä rasittavat jokaista ihan niinkuin pitäisikin :)

        Ehkä tekniikka on kehittynyt


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä tekniikka on kehittynyt

        Tavallaan, se suurin muutos mitä on tapahtunut avauksen jälkeen on että suurempi määrä Windows-ohjelmia ja pelejä on ohjelmoitu käyttämään suurempaa määrää ytimiä nykyisin.

        Mutta mitää erityistä rajoitusta ei Windowsissa ollut aiemminkaan.


      • Anonyymi
        Oudoksuva kirjoitti:

        Tavallaan, se suurin muutos mitä on tapahtunut avauksen jälkeen on että suurempi määrä Windows-ohjelmia ja pelejä on ohjelmoitu käyttämään suurempaa määrää ytimiä nykyisin.

        Mutta mitää erityistä rajoitusta ei Windowsissa ollut aiemminkaan.

        On. Aikanaan ainakin, ja osittain myös nykyään, on ollut eroa cpu ja muistin, kuten myös levytilan enimmäismäärissä sen suhteen että mikä versio käyttöjärjestelmästä on ollut:

        Physical Memory Limits: Windows 10

        The following table specifies the limits on physical memory for Windows 10.
        Physical Memory Limits: Windows 10
        Version Limit on X86 Limit on X64
        Windows 10 Enterprise 4 GB 6 TB
        Windows 10 Education 4 GB 2 TB
        Windows 10 Pro for Workstations 4 GB 6 TB
        Windows 10 Pro 4 GB 2 TB
        Windows 10 Home 4 GB 128 GB

        https://docs.microsoft.com/en-us/windows/win32/memory/memory-limits-for-windows-releases


      • Anonyymi kirjoitti:

        On. Aikanaan ainakin, ja osittain myös nykyään, on ollut eroa cpu ja muistin, kuten myös levytilan enimmäismäärissä sen suhteen että mikä versio käyttöjärjestelmästä on ollut:

        Physical Memory Limits: Windows 10

        The following table specifies the limits on physical memory for Windows 10.
        Physical Memory Limits: Windows 10
        Version Limit on X86 Limit on X64
        Windows 10 Enterprise 4 GB 6 TB
        Windows 10 Education 4 GB 2 TB
        Windows 10 Pro for Workstations 4 GB 6 TB
        Windows 10 Pro 4 GB 2 TB
        Windows 10 Home 4 GB 128 GB

        https://docs.microsoft.com/en-us/windows/win32/memory/memory-limits-for-windows-releases

        Huomaa että Windows 10:nen eri versioissa ei ole mitään eroa esim. ytimien määrässä ja esim. jopa RAM-muistin määrässä raja on hyvin korkealla jopa Home-versiossa.

        Oli lähinnä vanhemmat versiot (Windows 7, Vista ja XP) joissa oli rajoitus fyysisten prosessorien maksimimäärässä, eli jos kaksi fyysistä prosessoria vaati se business, enterprise tai ultimate version. Ei siis ytimien määrästä kiinni, vaan prosessorien määrästä.

        https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_xp-hardware/multi-core-processor-and-multiprocessor-limit-for/abd0a0ce-4ac2-484b-88cb-fbf93beb54e0


      • Anonyymi
        Oudoksuva kirjoitti:

        Huomaa että Windows 10:nen eri versioissa ei ole mitään eroa esim. ytimien määrässä ja esim. jopa RAM-muistin määrässä raja on hyvin korkealla jopa Home-versiossa.

        Oli lähinnä vanhemmat versiot (Windows 7, Vista ja XP) joissa oli rajoitus fyysisten prosessorien maksimimäärässä, eli jos kaksi fyysistä prosessoria vaati se business, enterprise tai ultimate version. Ei siis ytimien määrästä kiinni, vaan prosessorien määrästä.

        https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_xp-hardware/multi-core-processor-and-multiprocessor-limit-for/abd0a0ce-4ac2-484b-88cb-fbf93beb54e0

        Laiton myös erittelyn prosessorien määristä eri windows 10 varianttien kanssa linkkeineen mutta se poistettiin. Noh, löytyy netistä hakusanoilla kun vaan hakee...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Laiton myös erittelyn prosessorien määristä eri windows 10 varianttien kanssa linkkeineen mutta se poistettiin. Noh, löytyy netistä hakusanoilla kun vaan hakee...

        Pahoitteluni siitä.

        Joskin joka tapauksessa onneksi fyysisten prosessorien maksimimäärä vaikuttaa lähinnä siihen että minkä Windows 10:n valitset jos sinulla on moni-prosessori serveri raskaaseen laskentaan.
        Eli kotikäyttäjiä tai edes suurinta osaa yrityskäyttäjiä se ei juuri kosketa.


      • Anonyymi
        Oudoksuva kirjoitti:

        Pahoitteluni siitä.

        Joskin joka tapauksessa onneksi fyysisten prosessorien maksimimäärä vaikuttaa lähinnä siihen että minkä Windows 10:n valitset jos sinulla on moni-prosessori serveri raskaaseen laskentaan.
        Eli kotikäyttäjiä tai edes suurinta osaa yrityskäyttäjiä se ei juuri kosketa.

        Windowsilla ei voi suorittaa raskasta laskentaa, ja raskasta laskentaa ei myöskään suoriteta prosessorilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Microsoft on tässä koko ajan seurannut vain inteliä, joka aikanaan PÄÄTTI että 4/8 yhdistelmä on hyvä, paras ja riittävä, eli 4 corea ja 8 säiettä cpu:ssa riittää kotikäyttäjille, ja kaikki muut cpu:t ovatkin sitten palvelimille.

        Ja Microsoft ei voinut mitään muuta kuin tehdä työtä käskettyä, joten windows on siis optimoitu vain näille 4/8 prosessoreille.

        Moniydinkäyttäjät voivat sitten asentaa Linuxin, ja alistaa sitten windowseja Linuxin orjaksi virtuaalikoneisiin käyttämään tuota 4/8 yhdistelmää jolla saavutetaan paras toimivuus.

        Hyvää (t)yötä.

        Höpönlöpön.

        Xbox One sisältää Microsoftin softat kuluttajalle ja siinäkin 8 corea.

        Ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa mitä sanot. Window kyllä tukee prosessoriytimiä runsaasti.

        Itseasiassa Windows 10 tukee kahta fyysistä prosessoria ja 256 prosessoriydintä.


      • Anonyymi

        Naura vaan. Kaikki raskas laskenta, kuten Deep Learining, bitcoin louhinta, videokonvertointi, yms. tehdään usein Linuxilla, mutta kuitenkin aina usean GPUn avulla. CPU ei tee mitään muuta kuin jakaa tehtäviä.

        Windows tubuttajat nyt ei tiedä todellisesta raskaasta laskennasta niin yhtään mitään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpönlöpön.

        Xbox One sisältää Microsoftin softat kuluttajalle ja siinäkin 8 corea.

        Ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa mitä sanot. Window kyllä tukee prosessoriytimiä runsaasti.

        Itseasiassa Windows 10 tukee kahta fyysistä prosessoria ja 256 prosessoriydintä.

        Windows 10 HOME tukee vain 1 socket, eli fyysinen prosessori, ja PRO versio 2 socket, eli syysistä prosessoria, eli ei voi yleistää vain yhteen sanaan "windows".


      • Anonyymi kirjoitti:

        Windowsilla ei voi suorittaa raskasta laskentaa, ja raskasta laskentaa ei myöskään suoriteta prosessorilla.

        "Windowsilla ei voi suorittaa raskasta laskentaa"

        Windowsilla ei ole mitään ongelmia raskaassakaan laskennassa, esim. perus fysiikkasimulaatiot, tekoälyoppiminen tai vaikka renderöiminen.

        Joskin jos tarkoituksena on hyvin massiivisen skaalan työ on ehkä järkevämpää rakentaa supertietokone jolle on eri käyttikset jotka taas ei sovellu pöytäkonekäyttöön samalla tavalla.

        "raskasta laskentaa ei myöskään suoriteta prosessorilla."

        Riippuu ihan siitä minkälaista raskasta laskentaa tahdot tehdä. GPU-laskenta on paljon nopeampaa jos tarkoituksena on tehdä esim. hyvin laajamittaista vektoritaulukkolaskentaa joka on myös helppo säikeistää koska laskentajärjestyksellä ei ole juurikaan väliä.

        Toisaalta, esim. fysiikka-laskenta toimii yleensä paljon nopeammin CPU:lla (eli prosessorilla) koska joka tapauksessa joudut odottamaan että edellinen tila on loppuun laskettu ennen kuin voit laskea muutokset tähän.


      • Anonyymi
        Oudoksuva kirjoitti:

        "Windowsilla ei voi suorittaa raskasta laskentaa"

        Windowsilla ei ole mitään ongelmia raskaassakaan laskennassa, esim. perus fysiikkasimulaatiot, tekoälyoppiminen tai vaikka renderöiminen.

        Joskin jos tarkoituksena on hyvin massiivisen skaalan työ on ehkä järkevämpää rakentaa supertietokone jolle on eri käyttikset jotka taas ei sovellu pöytäkonekäyttöön samalla tavalla.

        "raskasta laskentaa ei myöskään suoriteta prosessorilla."

        Riippuu ihan siitä minkälaista raskasta laskentaa tahdot tehdä. GPU-laskenta on paljon nopeampaa jos tarkoituksena on tehdä esim. hyvin laajamittaista vektoritaulukkolaskentaa joka on myös helppo säikeistää koska laskentajärjestyksellä ei ole juurikaan väliä.

        Toisaalta, esim. fysiikka-laskenta toimii yleensä paljon nopeammin CPU:lla (eli prosessorilla) koska joka tapauksessa joudut odottamaan että edellinen tila on loppuun laskettu ennen kuin voit laskea muutokset tähän.

        ...'Toisaalta, esim. fysiikka-laskenta toimii yleensä paljon nopeammin CPU:lla (eli prosessorilla) koska joka tapauksessa joudut odottamaan että edellinen tila on loppuun laskettu ennen kuin voit laskea muutokset tähän.'...

        CPUssa on vain yksi aritmetriikkayksikkö, kun taas kaikki GPU:n coret voidaan valjastaa tähän, niin näin saadaan tuhansia artimetriikkayksiköitä.

        Onhan se selvää että pari tuhatta laskentayksikköä laskee nopeammin kuin yksi - aivan riippumatta siitä että MITÄ lasketaan.

        Onhan se selvää että ohjelmistoteknisesti on järkevämpää ja tehokkaampaa vain tehdä sovellus jossa on joko jokin pino tai broker, josta CPU sitten jakaa tehtäviä GPU:lle laskettavaksi, niin näin ollen CPU voi keskittyä vain ja ainoastaan siihen oleelliseen, eikä vain ...'odottaa että edellinen tila on ensin laskettu loppuun'...


      • Anonyymi kirjoitti:

        ...'Toisaalta, esim. fysiikka-laskenta toimii yleensä paljon nopeammin CPU:lla (eli prosessorilla) koska joka tapauksessa joudut odottamaan että edellinen tila on loppuun laskettu ennen kuin voit laskea muutokset tähän.'...

        CPUssa on vain yksi aritmetriikkayksikkö, kun taas kaikki GPU:n coret voidaan valjastaa tähän, niin näin saadaan tuhansia artimetriikkayksiköitä.

        Onhan se selvää että pari tuhatta laskentayksikköä laskee nopeammin kuin yksi - aivan riippumatta siitä että MITÄ lasketaan.

        Onhan se selvää että ohjelmistoteknisesti on järkevämpää ja tehokkaampaa vain tehdä sovellus jossa on joko jokin pino tai broker, josta CPU sitten jakaa tehtäviä GPU:lle laskettavaksi, niin näin ollen CPU voi keskittyä vain ja ainoastaan siihen oleelliseen, eikä vain ...'odottaa että edellinen tila on ensin laskettu loppuun'...

        Myös nykyisissä prosessoreissa on myös useampia, ja yleensä on huomattavasti nopeampi jos ohjelmaa ei voi huomattavasti säikeistää tai jos tarvittava laskutoimitus ei satu olemaan juuri sellainen johon GPU kykenee tai jos pitää suorittaa erilaisia laskutoimituksia samaan aikaan.

        GPU on hyvin erikoistunut juuri tietynlaiseen laskentaan ja vaikka on niissä hyvin nopea, se ei sovellu kaikkeen. Tämä on syynä miksi nykykoneissakin on vielä prosessori erikseen :)

        Jos sinua kiinnostaa oppia CPU vs. GPU laskennan ero, suosittelen esim. tsekkaamaan oheinen linkki jossa se selitetään selkokielellä.
        https://medium.com/altumea/gpu-vs-cpu-computing-what-to-choose-a9788a2370c4


      • Anonyymi
        Oudoksuva kirjoitti:

        Myös nykyisissä prosessoreissa on myös useampia, ja yleensä on huomattavasti nopeampi jos ohjelmaa ei voi huomattavasti säikeistää tai jos tarvittava laskutoimitus ei satu olemaan juuri sellainen johon GPU kykenee tai jos pitää suorittaa erilaisia laskutoimituksia samaan aikaan.

        GPU on hyvin erikoistunut juuri tietynlaiseen laskentaan ja vaikka on niissä hyvin nopea, se ei sovellu kaikkeen. Tämä on syynä miksi nykykoneissakin on vielä prosessori erikseen :)

        Jos sinua kiinnostaa oppia CPU vs. GPU laskennan ero, suosittelen esim. tsekkaamaan oheinen linkki jossa se selitetään selkokielellä.
        https://medium.com/altumea/gpu-vs-cpu-computing-what-to-choose-a9788a2370c4

        ...'jos ohjelmaa ei voi huomattavasti säikeistää'...

        Ohjelma joko säikeistyy, tai sitten ei.

        ja KUN homma tehdään oikein, niin ei ole mitään hätää.

        Itsekin kokeilin säikeistää FLAC -tiedostojen muuton mp3 -muotoon, ja hyvin toimii. Esim. 10 FLACiä muuttuu mp3 -tiedostoiksi samassa ajassa kuin yksi.

        n. 100 FLACiä pystyy ajamaan rinnakkain mp3 -muotoon ihan sujuvasti. CPU tosin lentää tappiin ja flektit huutaa, mutta so what? Ei sitä kestä kuin pari minuuttia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        ...'jos ohjelmaa ei voi huomattavasti säikeistää'...

        Ohjelma joko säikeistyy, tai sitten ei.

        ja KUN homma tehdään oikein, niin ei ole mitään hätää.

        Itsekin kokeilin säikeistää FLAC -tiedostojen muuton mp3 -muotoon, ja hyvin toimii. Esim. 10 FLACiä muuttuu mp3 -tiedostoiksi samassa ajassa kuin yksi.

        n. 100 FLACiä pystyy ajamaan rinnakkain mp3 -muotoon ihan sujuvasti. CPU tosin lentää tappiin ja flektit huutaa, mutta so what? Ei sitä kestä kuin pari minuuttia.

        Jos teet samaan asian monta kertaa on se helppo "säikeistää" tai lähinnä pyörittää jokaista eri säikeellä.

        Mutta esimerkiksi jos tarkoituksena on tehdä esim. tuhannen partikkelin vesi-fysiikkasimulaatio yhtäkkiä tulee ongelma että jokainen partikkeli vaikuttaa vieressä oleviin, jolloin säikeistyksestä tulee lähes mahdotonta.

        Toinen haaste on se, että grafiikkakorteilla ei kaikkea koodia voi ajaa koska niiden piirit on erikoistuneet juuri tiettyihin laskutoimituksiin. Joten jos koodin saa muunnettua käyttämään vain näitä, sitten on helppo pyörittää sitä. Jos taas kyse on jostain vähän monimutkaisemmasta, prosessorilla saattaa mennä helpommin :)


      • Anonyymi
        Oudoksuva kirjoitti:

        Jos teet samaan asian monta kertaa on se helppo "säikeistää" tai lähinnä pyörittää jokaista eri säikeellä.

        Mutta esimerkiksi jos tarkoituksena on tehdä esim. tuhannen partikkelin vesi-fysiikkasimulaatio yhtäkkiä tulee ongelma että jokainen partikkeli vaikuttaa vieressä oleviin, jolloin säikeistyksestä tulee lähes mahdotonta.

        Toinen haaste on se, että grafiikkakorteilla ei kaikkea koodia voi ajaa koska niiden piirit on erikoistuneet juuri tiettyihin laskutoimituksiin. Joten jos koodin saa muunnettua käyttämään vain näitä, sitten on helppo pyörittää sitä. Jos taas kyse on jostain vähän monimutkaisemmasta, prosessorilla saattaa mennä helpommin :)

        1)

        Tarkemmin määritettä 'partikkeli' tietämättä, muutta tuhannen partikkelin vesi-fysiikkasimulaatio voidaan ratkaista hyödyntämällä binääripuuta, tai tiettyjä fraktaaleja, mikä ei ole este säikeisykselle. Myöskään yhden ykittäisen partikkelin laskeminen loppuun ei ole mahdollista koska tämä partikkeli siis vaikuttaa myös muihin partikkeleihin, eli siinä on tehtävä paljon päätelmiä ja rinnakkaista lasketaa, juurikin syystä kun kaikki partikkelit vaikuttavat toisiinsa. Tähän siis tarvitaan pino tai broker, jossa on pointteri jokaiseen partikkeliin, ja joka sitten ohjaa ja seuraa jokaista 'partikkelia', eli laskutoimitusta, statusta ja tulosta. Jokainen pointteri tietysti osoittaa objektiin, johon on määritelty partikkelin tarkemmat tiedot että muuttuvat tiedot kuten myös raja-arvot, joilla mm. tutkitaan että onko partikkelilla vaikutusta mihinkään toiseen partikkeliin, mikä siis tulee vaikuttamaan laskutoimitukseen.

        Säätä ja atomipommejakin lasketaan GPU -prosessoreilla.

        2)

        Grafiikkakorteissa ei ajeta koodia, vaan laskentaa, juurikin näin, ja laskutoimitus tulee formuloida juurikin niin että GPU pystyy sen suorittamaan.

        Prosessorilla kaikki menee 'helpommin', sitä en kiistä, mutta samalla hitaammin.


      • Anonyymi
        Oudoksuva kirjoitti:

        "Windowsilla ei voi suorittaa raskasta laskentaa"

        Windowsilla ei ole mitään ongelmia raskaassakaan laskennassa, esim. perus fysiikkasimulaatiot, tekoälyoppiminen tai vaikka renderöiminen.

        Joskin jos tarkoituksena on hyvin massiivisen skaalan työ on ehkä järkevämpää rakentaa supertietokone jolle on eri käyttikset jotka taas ei sovellu pöytäkonekäyttöön samalla tavalla.

        "raskasta laskentaa ei myöskään suoriteta prosessorilla."

        Riippuu ihan siitä minkälaista raskasta laskentaa tahdot tehdä. GPU-laskenta on paljon nopeampaa jos tarkoituksena on tehdä esim. hyvin laajamittaista vektoritaulukkolaskentaa joka on myös helppo säikeistää koska laskentajärjestyksellä ei ole juurikaan väliä.

        Toisaalta, esim. fysiikka-laskenta toimii yleensä paljon nopeammin CPU:lla (eli prosessorilla) koska joka tapauksessa joudut odottamaan että edellinen tila on loppuun laskettu ennen kuin voit laskea muutokset tähän.

        ...'tekoälyoppiminen'..., eli 'Deep Learning' suoritetaan GPU:lla, ja usein vielä Linuxia käyttämällä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        1)

        Tarkemmin määritettä 'partikkeli' tietämättä, muutta tuhannen partikkelin vesi-fysiikkasimulaatio voidaan ratkaista hyödyntämällä binääripuuta, tai tiettyjä fraktaaleja, mikä ei ole este säikeisykselle. Myöskään yhden ykittäisen partikkelin laskeminen loppuun ei ole mahdollista koska tämä partikkeli siis vaikuttaa myös muihin partikkeleihin, eli siinä on tehtävä paljon päätelmiä ja rinnakkaista lasketaa, juurikin syystä kun kaikki partikkelit vaikuttavat toisiinsa. Tähän siis tarvitaan pino tai broker, jossa on pointteri jokaiseen partikkeliin, ja joka sitten ohjaa ja seuraa jokaista 'partikkelia', eli laskutoimitusta, statusta ja tulosta. Jokainen pointteri tietysti osoittaa objektiin, johon on määritelty partikkelin tarkemmat tiedot että muuttuvat tiedot kuten myös raja-arvot, joilla mm. tutkitaan että onko partikkelilla vaikutusta mihinkään toiseen partikkeliin, mikä siis tulee vaikuttamaan laskutoimitukseen.

        Säätä ja atomipommejakin lasketaan GPU -prosessoreilla.

        2)

        Grafiikkakorteissa ei ajeta koodia, vaan laskentaa, juurikin näin, ja laskutoimitus tulee formuloida juurikin niin että GPU pystyy sen suorittamaan.

        Prosessorilla kaikki menee 'helpommin', sitä en kiistä, mutta samalla hitaammin.

        "1) Tarkemmin määritettä 'partikkeli' tietämättä, muutta tuhannen partikkelin vesi-fysiikkasimulaatio voidaan ratkaista hyödyntämällä binääripuuta, tai tiettyjä fraktaaleja, mikä ei ole este säikeisykselle."

        Tässä viittaan lähinnä "finite particle"-metodia nesteiden käyttäytymisen laskemiseen, jossa laskemisen helpotukseksi yksinkertaistetaan neste hyvin suureen (mutta rajoitettuun) määrään toisiinsa vuorovaikuttavia "pisteitä" joilla on lokaatio, nopeus, vaikutussäde ja mahdollisesti simulaatiosta riippuen muita.

        Ongelma tässä on se että että tämän laskenta ei säikeisty yhtä hyvin kuin moni muuntyyppinen laskenta, ja 2020 muistaakseni tuli ensimmäinen whitepaper mahdollisesta prototyypistä että miten tiettyjä tilanteita ja simulaatioita voi edes pyörittää GPU:ta hyväksi käyttäen FP:llä.

        Siis pointtini ei ole että CPU olisi nopeampi kaikessa (GPU on tietyntyyppisissä vektori- ja matriisilaskuissa TODELLA PALJON nopeampi juuri säikeistyksen vuoksi) mutta että eri laskentaan toimii parhaiten siihen soveltuva laite joka ei aina ole GPU.

        Joskus toimiva vaihtoehto on myös välimuoto prosessorin ja GPU:n välillä, kuten Intelin Larrabee-teknologia jota käytettiin muunmuassa Kiinan Tianhe-2 supertietokoneessa (ennen kuin myyntikieltojen vuoksi se päivitettiin käyttämään paikallista teknologiaa )

        Mutta mitä enemmän keksitään tapoja laskea asioita juuri tietyllä, GPU-yhteensopivalla tavalla sitä vähemmän prosessoreita tarvitaan.

        "2)

        Grafiikkakorteissa ei ajeta koodia, vaan laskentaa, juurikin näin, ja laskutoimitus tulee formuloida juurikin niin että GPU pystyy sen suorittamaan.

        Prosessorilla kaikki menee 'helpommin', sitä en kiistä, mutta samalla hitaammin."

        Samaa mieltä tässä, paitsi että jos on ohjelma jossa on enemmän etua pienemmästä määrästä nopeampia säikeitä, silloin prosessoreista on vielä enemmän hyötyä. Mutta vähitellen tämä on alkamassa vähentyä kun keksitään uusia tapoja saada yksinkertaistettua laskuja GPU:lle :)

        "...'tekoälyoppiminen'..., eli 'Deep Learning' suoritetaan GPU:lla, ja usein vielä Linuxia käyttämällä."

        Jeps, joskin silloin kun tarvitaan eniten tehoa ei usein myös käytössä ole mikään standardi Linux-distro jossa olisi pyörimässä kiva UX kuten KDE tai Gnome vaan Linux mistä on poistettu ihan kaikki paitsi juuri se laskettava tehtävä :)

        Eli kyse on yleensä prosessointiserveristä, jota ei ole juurikaan järkeä verrata käyttökoneeseen.

        Joskin nykyisin yrityksenä on melkein helpompaa vain ostaa esim. AWS:ltä laskutehoa.


      • Anonyymi
        Oudoksuva kirjoitti:

        "1) Tarkemmin määritettä 'partikkeli' tietämättä, muutta tuhannen partikkelin vesi-fysiikkasimulaatio voidaan ratkaista hyödyntämällä binääripuuta, tai tiettyjä fraktaaleja, mikä ei ole este säikeisykselle."

        Tässä viittaan lähinnä "finite particle"-metodia nesteiden käyttäytymisen laskemiseen, jossa laskemisen helpotukseksi yksinkertaistetaan neste hyvin suureen (mutta rajoitettuun) määrään toisiinsa vuorovaikuttavia "pisteitä" joilla on lokaatio, nopeus, vaikutussäde ja mahdollisesti simulaatiosta riippuen muita.

        Ongelma tässä on se että että tämän laskenta ei säikeisty yhtä hyvin kuin moni muuntyyppinen laskenta, ja 2020 muistaakseni tuli ensimmäinen whitepaper mahdollisesta prototyypistä että miten tiettyjä tilanteita ja simulaatioita voi edes pyörittää GPU:ta hyväksi käyttäen FP:llä.

        Siis pointtini ei ole että CPU olisi nopeampi kaikessa (GPU on tietyntyyppisissä vektori- ja matriisilaskuissa TODELLA PALJON nopeampi juuri säikeistyksen vuoksi) mutta että eri laskentaan toimii parhaiten siihen soveltuva laite joka ei aina ole GPU.

        Joskus toimiva vaihtoehto on myös välimuoto prosessorin ja GPU:n välillä, kuten Intelin Larrabee-teknologia jota käytettiin muunmuassa Kiinan Tianhe-2 supertietokoneessa (ennen kuin myyntikieltojen vuoksi se päivitettiin käyttämään paikallista teknologiaa )

        Mutta mitä enemmän keksitään tapoja laskea asioita juuri tietyllä, GPU-yhteensopivalla tavalla sitä vähemmän prosessoreita tarvitaan.

        "2)

        Grafiikkakorteissa ei ajeta koodia, vaan laskentaa, juurikin näin, ja laskutoimitus tulee formuloida juurikin niin että GPU pystyy sen suorittamaan.

        Prosessorilla kaikki menee 'helpommin', sitä en kiistä, mutta samalla hitaammin."

        Samaa mieltä tässä, paitsi että jos on ohjelma jossa on enemmän etua pienemmästä määrästä nopeampia säikeitä, silloin prosessoreista on vielä enemmän hyötyä. Mutta vähitellen tämä on alkamassa vähentyä kun keksitään uusia tapoja saada yksinkertaistettua laskuja GPU:lle :)

        "...'tekoälyoppiminen'..., eli 'Deep Learning' suoritetaan GPU:lla, ja usein vielä Linuxia käyttämällä."

        Jeps, joskin silloin kun tarvitaan eniten tehoa ei usein myös käytössä ole mikään standardi Linux-distro jossa olisi pyörimässä kiva UX kuten KDE tai Gnome vaan Linux mistä on poistettu ihan kaikki paitsi juuri se laskettava tehtävä :)

        Eli kyse on yleensä prosessointiserveristä, jota ei ole juurikaan järkeä verrata käyttökoneeseen.

        Joskin nykyisin yrityksenä on melkein helpompaa vain ostaa esim. AWS:ltä laskutehoa.

        Se on jo laskettu useampaankin eri kertaan monissa eri firmoissa, että halvempaa on ostaa omat koneet laskentaa varten kuin ostaa se palveluna AWS:ltä. Ja, siis, huom, laskentaa varten, ja pelkkää laskentaa, jossa siis käytetään myös GPU -tehoa.

        SYY: Kiinteät kustannukset kummassakin vaihtoehdossa ovat täsmälleen samat, mutta AWS ottaa provikkaa, eli voittoa välistä, mikä tekee sen itse asiassa kalliimmaksi.

        Ja jos yritys liisaa koneet, niin se menee verovähennyksiin, eli käytännössä firma siis maksaa vain sähkölaskun, joka sekin tosin menee verovähennyksiin. Ja kannattaa liisata, niin sitten 3 vuoden päästä voi taas liisata tehokkaampaa laskentatehoa.

        Hyvä esimerkki on se yhden Japanin Yliopiston projekti, jossa etsivät salaisia onkaloita ja huoneita Egyptin pyramideista. Ihan omat laskentakoneet niillä oli.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se on jo laskettu useampaankin eri kertaan monissa eri firmoissa, että halvempaa on ostaa omat koneet laskentaa varten kuin ostaa se palveluna AWS:ltä. Ja, siis, huom, laskentaa varten, ja pelkkää laskentaa, jossa siis käytetään myös GPU -tehoa.

        SYY: Kiinteät kustannukset kummassakin vaihtoehdossa ovat täsmälleen samat, mutta AWS ottaa provikkaa, eli voittoa välistä, mikä tekee sen itse asiassa kalliimmaksi.

        Ja jos yritys liisaa koneet, niin se menee verovähennyksiin, eli käytännössä firma siis maksaa vain sähkölaskun, joka sekin tosin menee verovähennyksiin. Ja kannattaa liisata, niin sitten 3 vuoden päästä voi taas liisata tehokkaampaa laskentatehoa.

        Hyvä esimerkki on se yhden Japanin Yliopiston projekti, jossa etsivät salaisia onkaloita ja huoneita Egyptin pyramideista. Ihan omat laskentakoneet niillä oli.

        Pääosin samaa mieltä, joskin AWS:llä on omat hyötynsä mm. se että voit maksaa tarpeesi mukaan. Esimerkiksi yrityksessämme (yksi Euroopan tämän hetken suurimmista teknologiayrityksistä) emme tarvitse datan täydellistä mallinnusta aina kun tulee uutta dataa vaan suurempiin tehtäviin riittää että kerran kuukaudessa lasketaan, ja pienempiin laskuihin kerran viikossa.

        Tällä tavalla sen sijaan että joudut mitoittamaan koneet suurimman hetkellisen tarpeen mukaan (= kuukausittainen datamallinnus on oltava valmis seuraavana päivänä) on mahdollista maksaa vähemmän pienemmästä laskutehosta silloin kun et tarvitse enempää.

        Tietenkin jos yritys tarvitsee 24/7 maksimitehoa ja yrityksen tuotto on suoraan sidottu prosessoidun tiedon määrään, silloin kannattaa ostaa omat koneet.


      • Anonyymi
        Oudoksuva kirjoitti:

        Pääosin samaa mieltä, joskin AWS:llä on omat hyötynsä mm. se että voit maksaa tarpeesi mukaan. Esimerkiksi yrityksessämme (yksi Euroopan tämän hetken suurimmista teknologiayrityksistä) emme tarvitse datan täydellistä mallinnusta aina kun tulee uutta dataa vaan suurempiin tehtäviin riittää että kerran kuukaudessa lasketaan, ja pienempiin laskuihin kerran viikossa.

        Tällä tavalla sen sijaan että joudut mitoittamaan koneet suurimman hetkellisen tarpeen mukaan (= kuukausittainen datamallinnus on oltava valmis seuraavana päivänä) on mahdollista maksaa vähemmän pienemmästä laskutehosta silloin kun et tarvitse enempää.

        Tietenkin jos yritys tarvitsee 24/7 maksimitehoa ja yrityksen tuotto on suoraan sidottu prosessoidun tiedon määrään, silloin kannattaa ostaa omat koneet.

        Tiedän tilanteen. Aikanaan yhdessä firmassa ollessani meillä oli vastaava tilanne, niin sovittiin että kaiken pitää olla valmista perjantai-iltapäivänä että saadaan viikonlopuksi ajoon, ja tulokset maanantaiksi.

        Tässä vositte siis miettiä tuota kuukausiajoa tältä pohjalta, että omalla, vaikkakin ehkä hieman tehottomalla koneella voisi saada laskettua kaiken viikonlopun aikana maanantaiksi valmiiksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tiedän tilanteen. Aikanaan yhdessä firmassa ollessani meillä oli vastaava tilanne, niin sovittiin että kaiken pitää olla valmista perjantai-iltapäivänä että saadaan viikonlopuksi ajoon, ja tulokset maanantaiksi.

        Tässä vositte siis miettiä tuota kuukausiajoa tältä pohjalta, että omalla, vaikkakin ehkä hieman tehottomalla koneella voisi saada laskettua kaiken viikonlopun aikana maanantaiksi valmiiksi.

        Meillä valitettavasti tämä on jo todella paljon haasteellisempi vaihtoehto koska ero laskettavan datan määrässä on liian suuri että se kannattaisi rahallisesti ja data mitä tarvitsemme Maanantaina aamulla vaatii vielä Sunnuntain datan.

        Vertailun vuoksi siis, olemme kansainvälinen yritys jolla yli 6m tilausta päivässä. Päivittäin tarvitsee lähinnä laskea vain tietoa tyyliin "Miten paljon tilauksia eilen tehtiin?" johtoryhmille.

        Sitten taas viikottain lasketaan viime viikon datasta esim.:
        * asiakkaiden tunnistus (heuristisesti vertaillaan kaikkia tehtyjä tilauksia, vertaillaan tilausdataa ja niistä rakennetaan uudet "käyttäjät" jotta tiedämme oikeasti kuinka moni on ekaa kertaa tilaamassa.
        * kaikki kävijät sivuille ja applikaatioihin viimeisen 28 päivän aikana (vrt. tilauspäivä), niiden lähteet ja käyttäytyminen palvelulla viimeisen kuukauden ajalta pitää yhdistää tämän käyttäjän tilaustapahtumiin
        * Tarkistus että mitkä tilaustapahtumat peruutettiin ja miten paljon aspa antoi takaisin
        * Kuukausiennusteiden teko ja laskeminen kaikelle
        * jne.

        Ja kuukausittain, kuukauden loppuessa tehdään kaiken datan uudelleentarkistus ja laskeminen koska finanssipuoli tarvitsee absoluuttisen tarkkuuden kun suljetaan kirjoja.

        Eli siis normaaleina arkipäivinä ei ole tarvetta kovinkaan tehokkaalle koneelle, mutta se haaste tulee siitä että meillä on todella suuria laskentapiikkejä valtavalle määrälle dataa jolle on melko kiire (viikko-laskemiseen on aikaa n. 12 tuntia, vähän vähemmän tiettyjen aikavyöhykkeiden datalle. Kuukausilaskemiselle n. 3 päivää).

        Näihin AWS tuli meille loppujen lopuksi sekä halvemmaksi että kätevämmäksi (käytännössä rajaton skaalaus koko ajan nopeasti kasvavan tarpeen mukaan) kuin oman järjestelmän rakentaminen jota myös verrattiin.


      • Anonyymi
        Oudoksuva kirjoitti:

        "1) Tarkemmin määritettä 'partikkeli' tietämättä, muutta tuhannen partikkelin vesi-fysiikkasimulaatio voidaan ratkaista hyödyntämällä binääripuuta, tai tiettyjä fraktaaleja, mikä ei ole este säikeisykselle."

        Tässä viittaan lähinnä "finite particle"-metodia nesteiden käyttäytymisen laskemiseen, jossa laskemisen helpotukseksi yksinkertaistetaan neste hyvin suureen (mutta rajoitettuun) määrään toisiinsa vuorovaikuttavia "pisteitä" joilla on lokaatio, nopeus, vaikutussäde ja mahdollisesti simulaatiosta riippuen muita.

        Ongelma tässä on se että että tämän laskenta ei säikeisty yhtä hyvin kuin moni muuntyyppinen laskenta, ja 2020 muistaakseni tuli ensimmäinen whitepaper mahdollisesta prototyypistä että miten tiettyjä tilanteita ja simulaatioita voi edes pyörittää GPU:ta hyväksi käyttäen FP:llä.

        Siis pointtini ei ole että CPU olisi nopeampi kaikessa (GPU on tietyntyyppisissä vektori- ja matriisilaskuissa TODELLA PALJON nopeampi juuri säikeistyksen vuoksi) mutta että eri laskentaan toimii parhaiten siihen soveltuva laite joka ei aina ole GPU.

        Joskus toimiva vaihtoehto on myös välimuoto prosessorin ja GPU:n välillä, kuten Intelin Larrabee-teknologia jota käytettiin muunmuassa Kiinan Tianhe-2 supertietokoneessa (ennen kuin myyntikieltojen vuoksi se päivitettiin käyttämään paikallista teknologiaa )

        Mutta mitä enemmän keksitään tapoja laskea asioita juuri tietyllä, GPU-yhteensopivalla tavalla sitä vähemmän prosessoreita tarvitaan.

        "2)

        Grafiikkakorteissa ei ajeta koodia, vaan laskentaa, juurikin näin, ja laskutoimitus tulee formuloida juurikin niin että GPU pystyy sen suorittamaan.

        Prosessorilla kaikki menee 'helpommin', sitä en kiistä, mutta samalla hitaammin."

        Samaa mieltä tässä, paitsi että jos on ohjelma jossa on enemmän etua pienemmästä määrästä nopeampia säikeitä, silloin prosessoreista on vielä enemmän hyötyä. Mutta vähitellen tämä on alkamassa vähentyä kun keksitään uusia tapoja saada yksinkertaistettua laskuja GPU:lle :)

        "...'tekoälyoppiminen'..., eli 'Deep Learning' suoritetaan GPU:lla, ja usein vielä Linuxia käyttämällä."

        Jeps, joskin silloin kun tarvitaan eniten tehoa ei usein myös käytössä ole mikään standardi Linux-distro jossa olisi pyörimässä kiva UX kuten KDE tai Gnome vaan Linux mistä on poistettu ihan kaikki paitsi juuri se laskettava tehtävä :)

        Eli kyse on yleensä prosessointiserveristä, jota ei ole juurikaan järkeä verrata käyttökoneeseen.

        Joskin nykyisin yrityksenä on melkein helpompaa vain ostaa esim. AWS:ltä laskutehoa.

        Niin, Larrabee on GPU...


    • Anonyymi

      Tosi paha!

      • Anonyymi

        Tosi paha tubutin tuo windows!


    • Anonyymi

      Tosi pahalta näyttää!

    • Anonyymi

      Se on totta!

    • Anonyymi

      Niin, erittäin monet (lue: käytännössä kaikki) pelit ja sovellukset eivät tue ja käytä kuin vain kahta ydintä, mikä on ollut omiaan luomaan arkkitehtuurikulttuurin, että 4-ydinprosessori riittää aina ja kaikille.

    Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1620
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe