Olen muuttamassa ulkomaille työn perässä, enkä toistaiseksi suunnittele paluuta Suomeen. Työnantajani on kohdevaltio. Mitä selvityksiä minun tulisi toimittaa, jotta minua pidetään muutostani alkaen rajoitetusti verovelvollisena Suomeen? Mitä veroja/maksuja Suomen valtio perii tämän jälkeen ulkomailta saamastani palkasta (jos en kuulu Suomen sosiaaliturvaan)? Entä miten Suomesta ennen ulkomaille muuttoa saamiani palkkioita verotetaan? Kiitos.
Ulkomaille muutto ja veroilmoitus
1
59
Vastaukset
Hei,
Sinun pitää toimittaa verottajalle vapaamuotoinen hakemus kirjallisesti liitteineen. Hakemuksesta pitää selvitä mm. seuraavat asiat:
- Suomen maistraatin muuttoilmoitus pysyvästä ulkomaille muutosta
- Kelan todistus Suomen sosiaaliturvan päättymisestä
- kopio Suomessa olevan asuntosi vuokrasopimuksen irtisanomisesta tai asuntosi myynnin kauppakirjasta
- kopio uuden asuinvaltion asuntosi vuokrasopimuksesta tai asuntosi oston kauppakirjasta
- uuden asuinvaltion verottajan todistus siitä, että asut verotuksellisesti kyseisessä maassa
- selvitys kuulumisesta uuden asuinvaltion sosiaaliturvan piiriin
- työsopimus uudessa asuinvaltiossa.
Rajoitetusti verovelvolliset maksavat Suomeen veroa vain Suomesta saamistaan tuloista.
Ennen ulkomaille muuttoa Suomesta saamasi tulot verotetaan ihan normaaliin tapaan.
Aiheesta voit lukea lisää täältä http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Kansainvaliset_tilanteet/Yleinen_ja_rajoitettu_verovelvollisuus
Halutessasi voit myös soittaa Kansainvälisen henkilöverotuksen palvelunumeroon 020 697 024.
Ystävällisin terveisin
Sari T Verotiimistä
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273553- 412389
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut352218Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s71997Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431552- 381429
- 1271282
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2591230Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451205- 131189