Voiko tosi vakasti narsisti muuttua?

kysyväeieksy

Osaako joku kertoa,että voiko vakavasti oleva narsisti muuttua yhtä äkkiä ilman mitään kovaa kokemusta? Vaikka seuravassa suhteessa olisikin asian mukainen henkilö.Vai onko sekin vain teestentyä,kunnes suhteesta katoaa se "hohto"?Vai miten käy kun taittava narsisti mies löytää samanlaisen kumppanin?Ja narsisti mies vaikenee tilanteen tullen. Peittääkö hän olevansa narsisti uudessa suhteessa jos uusi kumppani tiettää ja on itse samanlainen?
Onko tietoa kellään tälläisestä?Kertokaa asiallisia kommentia.

97

2779

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eivoimuuttaa

Ei voi. Narsisti ei muutu koskaan. Narsisti voi esittää muuttuvansa, mutta tämä on vain osa narsistin temppuja.

Narsistia ja narsistin seuraajia ei kannata myöskään yrittää muuttaa, vaan kannattaa yrittää hankkiutua heistä eroon mahdollisuuksien mukaan.

• edelleenselviytynyt

Narsistin kanssa kosketuksiin joutuville annetaan aina vain yksi neuvo: jätä se sika, pakene, juokse niin pitkälle kuin pääset jne....

Jos yrität tarjota sellaista ratkaisumallia jossa narsistin kanssa pärjää siedettävästi, joudut ihan järjettömän hyökkäyksen kohteeksi. Väitetään, että kumppanisi ei ole narsisti, olet itse narsisti, olet kaikessa väärässä, et ymmärrä narsismista mitään, itseasiassa et ymmärrä mistään mitään jne.... Sinua yksinkertaisesti kielletään elämästä narsistin kanssa!

Koska kukaan muukaan ei siinä ole onnistunut, et sinäkään saa onnistua.

No minä nyt kuitenkin jatkan elämääni narsistin kanssa.
        Omaan rautaisen itsetunnon ja jo lapsuudesta tutun, äidiltä opitun mallin miten narsistin kanssa toimitaan. Lisäksi olen päättänyt onnistua.

Ja jo etukäteen kerron, että en koe olevani muita parempi tai muiden yläpuolella. En ajattele, että narsistista luopuvat ihmiset ovat minua tyhmempiä tai heikompia. Päinvastoin, he ovat vahvempia kuin minä, joka en kykene narsististani luopumaan.

Mutta minulla on vuosien kokemus narsistin kanssa elämisestä. Se mikä uhrin yleensä uuvuttaa on, että siitä tulee kokopäivähomma jos ei ole varuillaan.

Mutta aloittajan kysymykseen vastaan. Narsisti ei muutu -ikinä.
        Uusi suhde riippuu aivan narsistin kumppanista. Narsistin kaikki suhteet kulkee samaa rataa, ellei kumppani tuo siihen muutosta.

Jos kumppani on ns. normaali ihminen suhde menee näin: Narsisti lähestyy uhria, hurmaa hänet täysin, sitten alkaa ajoittain käyttäytyä inhottavasti.

Suhde kestää vain niin kauan kuin narsistin uhri kestää. Narsisti hylkää uhrinsa vain, jos on jotain selkeästi parempaa tarjolla. Ja vain siinä tapauksessa että vanha lähde merkittävästi haittaa uutta suhdetta.
        Narsistilta onnistuu useiden kumppanien pyörittely samanaikaisesti. Narsistin vaikutuspiiriin jäävät uhrit ovat kuin joukkopsykoosissa. Jokaisella uhrilla on oma "hyvä" syynsä jäädä. Harvoin se on rakkaus. Narsisti tappaa rakkauden mutta koukuttaa muilla kikoilla.

• Eijei
        edelleenselviytynyt kirjoitti:

Narsistin kanssa kosketuksiin joutuville annetaan aina vain yksi neuvo: jätä se sika, pakene, juokse niin pitkälle kuin pääset jne....

Jos yrität tarjota sellaista ratkaisumallia jossa narsistin kanssa pärjää siedettävästi, joudut ihan järjettömän hyökkäyksen kohteeksi. Väitetään, että kumppanisi ei ole narsisti, olet itse narsisti, olet kaikessa väärässä, et ymmärrä narsismista mitään, itseasiassa et ymmärrä mistään mitään jne.... Sinua yksinkertaisesti kielletään elämästä narsistin kanssa!

Koska kukaan muukaan ei siinä ole onnistunut, et sinäkään saa onnistua.

No minä nyt kuitenkin jatkan elämääni narsistin kanssa.
        Omaan rautaisen itsetunnon ja jo lapsuudesta tutun, äidiltä opitun mallin miten narsistin kanssa toimitaan. Lisäksi olen päättänyt onnistua.

Ja jo etukäteen kerron, että en koe olevani muita parempi tai muiden yläpuolella. En ajattele, että narsistista luopuvat ihmiset ovat minua tyhmempiä tai heikompia. Päinvastoin, he ovat vahvempia kuin minä, joka en kykene narsististani luopumaan.

Mutta minulla on vuosien kokemus narsistin kanssa elämisestä. Se mikä uhrin yleensä uuvuttaa on, että siitä tulee kokopäivähomma jos ei ole varuillaan.

Mutta aloittajan kysymykseen vastaan. Narsisti ei muutu -ikinä.
        Uusi suhde riippuu aivan narsistin kumppanista. Narsistin kaikki suhteet kulkee samaa rataa, ellei kumppani tuo siihen muutosta.

Jos kumppani on ns. normaali ihminen suhde menee näin: Narsisti lähestyy uhria, hurmaa hänet täysin, sitten alkaa ajoittain käyttäytyä inhottavasti.

Suhde kestää vain niin kauan kuin narsistin uhri kestää. Narsisti hylkää uhrinsa vain, jos on jotain selkeästi parempaa tarjolla. Ja vain siinä tapauksessa että vanha lähde merkittävästi haittaa uutta suhdetta.
        Narsistilta onnistuu useiden kumppanien pyörittely samanaikaisesti. Narsistin vaikutuspiiriin jäävät uhrit ovat kuin joukkopsykoosissa. Jokaisella uhrilla on oma "hyvä" syynsä jäädä. Harvoin se on rakkaus. Narsisti tappaa rakkauden mutta koukuttaa muilla kikoilla.

"No minä nyt kuitenkin jatkan elämääni narsistin kanssa.

Omaan rautaisen itsetunnon ja jo lapsuudesta tutun, äidiltä opitun mallin miten narsistin kanssa toimitaan. Lisäksi olen päättänyt onnistua."

Lopputulos on se että tulet murenemaan, koska narsisti ei todella muutu, ja vaikka ylläpitäisit kaikkea rautaisella itsetunnollasi on se kuluttavaa. Olet kuin kallio jota valtameren aallot (narsisti) syö, kallio on se, joka häviää, ei vesi miksikään muutu. Jaksaa pitää pintansa tiettyyn saakka mutta kun se aalto tulee aina vain toistuvasti eikä muutu niin tuho on varma.

• mustastavalkoiseen

Ehei, ei muutu. Eikä kova kokemuskaan välttämättä muuta pohjimmiltaan... voi tulla vain uusi sulka hänen hattuunsa, miten koviakin hän on joutunut menestyksekkäästi kokemaan. Hän vaikuttaa tuntevan ja edellyttävän kovastikin empatiaa itseään kohtaan näissä kovissa kokemuksissa, jaksaakseen taas olla tuntematta sitä muita kohtaan vastaavissa kovissa kokemuksissa. Silloin hän syyttelee, rankaisee ja pyrkii häpäisemään 150 %.

• sitäkö.tarkoitat

Häpäisy? Tarkoittaako tämä tietojen kaivelua ihmisistä, kuvien otattamista ja pyytämistä, näiden yhdistelyä ja rapakon taakse pilakuvarinkeihin räävittäväksi?

• tytär-

Ei narsisti muutu koskaan, iän hänelle kertyessä, *peli ja panokset vain kovenee*. Ja vanhetessa, kun hänen muistinsa alkaa heikkenemään. Tuolloin lopulta alkaa se omalaatuinen valheidenverkko kiristymään entisestään.
        Ihmetystä herättää eniten se, kun narsisti vanhetessaan, tarvitsee apua itselleen. Niin hän kuvittelee, että kaiken sen valehtelun, pilkan, haukkumisen ja mustamaalauksen jälkeen. Lapset palaavat oitis *palvelemaan* häntä, kuin kuningasta.

• sääliherää
        tytär- kirjoitti:

Ei narsisti muutu koskaan, iän hänelle kertyessä, *peli ja panokset vain kovenee*. Ja vanhetessa, kun hänen muistinsa alkaa heikkenemään. Tuolloin lopulta alkaa se omalaatuinen valheidenverkko kiristymään entisestään.
        Ihmetystä herättää eniten se, kun narsisti vanhetessaan, tarvitsee apua itselleen. Niin hän kuvittelee, että kaiken sen valehtelun, pilkan, haukkumisen ja mustamaalauksen jälkeen. Lapset palaavat oitis *palvelemaan* häntä, kuin kuningasta.

Käy sääliksi noin sairasta kirjoittajaa... On sinulla mahtanut olla kamala lapsuus, kun netissä väität toisten kiusaamiesi lapsuutta vaikeaksi. Surullista todella, jos jollakin on niin huonot välit omiin vanhempiinsa, että ei haluaisi heitä vastavuoroisesti auttaa. Mutta onhan niitä kaikenmaailman yhäreiden lapsia jne., jotka ei koskaan edes ole nähneet äitiään tai isäänsä, vaikka molemmat vanhempansa olisi elossa, ja sellaiset ihmiset sitten nillittää nettipalstoilla projisointijuttujaan, että koska heillä ei normaalia lapsuutta ole ollut, luulevat että ei ole kenelläkään muullakaan ja että muka kaikki ovat narsisteja joista he eivät pidä. Ja tosiaan: minkään luonnollisen henkilön narsistisesti häiriintyneeksi netissä väittäminen on rikos, jos ette todellisuutta asioista tiedä ja etenkin jos tiedätte ja silti valehtelette, etenkin jos levittelette netissä sellaisia valheita. Kateus tietysti voi olla syynä, tai silkka kiusaamisen halu, mutta minä en tuollaista kirjoittelua ymmärrä.

Voi raukkaa nettitrollia perättömyyksien vihakirjoittajaa. Jopa omat vanhempansa on muka valehtelijoita, ei käy sua kateeksi.

• saaliksikäy

Edellisellä vastaajalla hieman medialukutaito ja ymmärrys hukassa.

• dasdaspas
        sääliherää kirjoitti:

Käy sääliksi noin sairasta kirjoittajaa... On sinulla mahtanut olla kamala lapsuus, kun netissä väität toisten kiusaamiesi lapsuutta vaikeaksi. Surullista todella, jos jollakin on niin huonot välit omiin vanhempiinsa, että ei haluaisi heitä vastavuoroisesti auttaa. Mutta onhan niitä kaikenmaailman yhäreiden lapsia jne., jotka ei koskaan edes ole nähneet äitiään tai isäänsä, vaikka molemmat vanhempansa olisi elossa, ja sellaiset ihmiset sitten nillittää nettipalstoilla projisointijuttujaan, että koska heillä ei normaalia lapsuutta ole ollut, luulevat että ei ole kenelläkään muullakaan ja että muka kaikki ovat narsisteja joista he eivät pidä. Ja tosiaan: minkään luonnollisen henkilön narsistisesti häiriintyneeksi netissä väittäminen on rikos, jos ette todellisuutta asioista tiedä ja etenkin jos tiedätte ja silti valehtelette, etenkin jos levittelette netissä sellaisia valheita. Kateus tietysti voi olla syynä, tai silkka kiusaamisen halu, mutta minä en tuollaista kirjoittelua ymmärrä.

Voi raukkaa nettitrollia perättömyyksien vihakirjoittajaa. Jopa omat vanhempansa on muka valehtelijoita, ei käy sua kateeksi.

Ainoa sairas tässä ketjussa olet sinä, sääliherää. Kuka sinulle laski yhteenlaskun että sait viestisi lähetettyä, kävitkö naapurilta kysymässä?

• tohtoritäti

Kyllä voi muuttua mutta vaatii narsistilta oman tilansa tajuamisen. Asia ei ole niin mustavalkoinen kuin mitä täällä jotku antavat ymmärtää.

• dr.phill

ja täällä kyllä haukutaan narsisteiksi ihmisiä ketkä eivät sitä välttämättä ole.

• Pohdituttaa

Minua pohdituttaa se kun vähän siltä vaikuttaa, ettei narsistit voi muuttua tai ainakaan lakata olemasta narsisteja. Niin muistaakseni Sam Vakninkin kirjoitti tai sanoi jossain videossa, ettei tiedä narsistia, joka olisi lakannut olemasta narsisti. Pahoitteluni, jos muistan väärin.

Mutta sitten toisaalta mietityttää sellainen, että onko maailmassa oikein mitään asiaa tämän tyyppistä missä ei aina joskus voisi olla jotakin yllättävää poikkeusta.
        Siis, jos vaikka jonkun narsistin aivoissa onkin vaikkapa ei aktivoituneena jokin geneettinen ominaisuus, joka jotenkin kummasti jossakin vaiheessa aktivoituisi niin, että henkilö yllättäen muuttuisi, tai vaikkapa aivovaurion seurauksena. tms.

• Kyllä_se_on_

"onko maailmassa oikein mitään asiaa tämän tyyppistä missä ei aina joskus voisi olla jotakin yllättävää poikkeusta."
        Kyllä se on samanlainen mahdollisuus, kuin että katkenneen jalan tilalle kasvaisi geenimutaation seurauksena uusi jalka... Aina voi toivoa.. Samalla tavoin narsistilla on vamma aivoissa, sieltä aivoista puuttuu jotain perustavanlaatuista toimintakenttää...
        Ajatelkaa narsistia vammana.

• tytär-

No täällä narsismi -palstalla käsitellään narsismia. Joten tänne kirjoitetaan myös kyseisestä luonnehäiriöstä. Yleensä kokemukset ovat pitkäaikaisia. Ja pohjautuvat vuosikymmeniä kestäneeseen *suhteeseen*.
        Aina voi todella toivoa muutosta. Mutta omien kokemusten pohjalta, sitä ei näytä tulevan koskaan. Ainoastaan sama pettymys, kerta toisensa jälkeen. Siis narsisti yllättää aina samalla tavalla. Ikään kuin, hän ei ikinä oppisi tekemistään virheistä mitään.
        Pahuudella ei tunnu todellakaan olevan mitään rajaa.
        Syy, miksi narsisti ei muutu. Hänellä ei ole kykyä ymmärtää tapahtuneita asioita tunnepohjalta. Hän ei ymmärrä loukkauksien määrää loukkauksena. Vaikka itse onkin erittäin herkästi suuttuvaa sorttia.

• Muuttuuhan_

"Kyllä voi muuttua mutta vaatii narsistilta oman tilansa tajuamisen. Asia ei ole niin mustavalkoinen kuin mitä täällä jotku antavat ymmärtää."
        Muuttuuhan narsisti, mutta hänelle ei kehity empatiakykyä kuin opittuja kaavoja ehkä. Narsisti oppii ehkä ihan ensimmäisinä elämänkoulun läksyinään välttämään fyysisiä konflikteja, koska niistä tylee vaikeuksia itselle. Tietenkään ei tuokaan aina onnistu. Ja vastineeksi tuosta narsisti voi nauttia toisten loukkaantumistesta. Ei se hyvyyttä ole ettei narsisti lyö.
        Jotkut narsistit ovat psykopaatteja, joilla ilmeisesti suhtautuminen väkivaltaan vaihtelee. Osahan on jopa massamurhaajia ja kaikenlaisia kiduttajia.

• Parisuhde_
        tytär- kirjoitti:

No täällä narsismi -palstalla käsitellään narsismia. Joten tänne kirjoitetaan myös kyseisestä luonnehäiriöstä. Yleensä kokemukset ovat pitkäaikaisia. Ja pohjautuvat vuosikymmeniä kestäneeseen *suhteeseen*.
        Aina voi todella toivoa muutosta. Mutta omien kokemusten pohjalta, sitä ei näytä tulevan koskaan. Ainoastaan sama pettymys, kerta toisensa jälkeen. Siis narsisti yllättää aina samalla tavalla. Ikään kuin, hän ei ikinä oppisi tekemistään virheistä mitään.
        Pahuudella ei tunnu todellakaan olevan mitään rajaa.
        Syy, miksi narsisti ei muutu. Hänellä ei ole kykyä ymmärtää tapahtuneita asioita tunnepohjalta. Hän ei ymmärrä loukkauksien määrää loukkauksena. Vaikka itse onkin erittäin herkästi suuttuvaa sorttia.

"Yleensä kokemukset ovat pitkäaikaisia. Ja pohjautuvat vuosikymmeniä kestäneeseen *suhteeseen*."
        Parisuhde narsistin kanssa on yleensä lyhyt, muutamia kuukausia. Tietenkin nasistilla on usein lyhyen hetkenkin suhteita, mutta niissä uhri ei huomaa että se toinen on narsisti.
        Kirjoittamaan pidemmäksi aikaa jäävät usein ne, keillä pidempi kokemus.

• utrfdfhkhf

Aivan... onnistun parhaiten tunnistamaan narsisteja analysoimalla vuosikymmeniä elämäntarinaa.
        Parisuhteesta minulla ei niin kokemusta, mutta jos jollakin on 30 samanlaista kummallista parisuhdetta, niin sitten voi jo vähän alkaa ihmetellä mistä kyse...

• mitäpaskaa

No ei voi narsistit nettikiusaajat "muuttua", minkä todistaa palstan olemassaolo. Muistan kun itse lapsena kärsin koulukiusaamisesta, niin aloin syyllistää itseäni jopa narsistiksi ja lukea kaiken maailman psykologisia huuhaakirjoja ja kuvitella, että minussa olisi jotakin vikaa, kun minua kiusattiin koulussa, että muka olisin niin huono ja leuhka ja kaikkea negatiivista mitä minusta väitettiin ja sitten piti oikein lääkärin vakuutella minulle, että ei tyttö kulta, et sinä mikään narsisti ole. Oikea narsisti sen sijaan ei tajua olevansa narsisti, ja sellaisten tyyppien harjoittamaan sairaaseen sivistymättömään nettivainoon syyksi voi riittää pelkästään se, että narsistisesti häiriintynyt on vaikkapa jossakin nettikeskustelussa jessus keskustelupalstalla millä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa, kokenut tulleensa nolatuksi, joku kirjoittanut riittävän nasevasti tai jotakin, joku ei-narsisti. Huolimatta siitä, että keskustelu nimetöntä.

Tota älkää nolatko itseänne pelleilemällä niin vakavilla diagnooseilla kuin narsistinen persoonallisuushäiriö. Sellainen diagnoosi on lähinnä vain PSYKOPAATEILLA, ei tavallisilla ihmisillä.

Tässä Suomikaksneljässäkin joku kaho aikoinaan jollakin toisella palstalla nettikavereidensa kanssa alkoi keskustelupalstalla uhkailla minua tyystin satunnaista kirjoittajaa, että pilaa koko elämäni kaikkialla internetissä ja muuta sairasta - syynä varmaankin vain se, että se tyyppi oli kai elätellyt jotakin muka nettikaveruusajatusta tai kumman suhdejuttuja mun kanssa, enkä voinut tajuta, että kyseessä oli todennäköisimmin hörhö, joka "taiteili" keskustelupalstalla pellenä useiden REKISTERÖITYJEN nimimerkkiensä kanssa, viettäen ihan varmaan oikeasti KAIKEN AIKANSA NETISSÄ, jo tullloin vuonna 2007 - tapaus narsisti oli siis kaiketi luonut itselleen ihan jonkun korviketodellisuuden varmaan eli todellisuustajuspeksit ei sillä tyypillä ihan olleet kondiksessa, ja kun törmäsi ihan oikeaan todellisuuteen kokemansa narsistisen loukkauksen kautta nimettömältä keskustelupalstalta että joku kirjoittaja ei kirjoittanutkaan sitä mitä se halusi, kävi sitten oikeasti palstakavereineen tosi inhottavaksi ( sen muistan), enkä edes tiedä mikä tyyppi se tai kukaan minua Suomi24:ssa pilkannut oli tai on.

Jopas on outoa menoa, kun Suomikakkosnelosessa melkein jokainen muka tuntee narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsiviä. Minä ainakaan en tiedä yhtäkään.

• Arvelisin

Kyllä kai ihan psykopaatteja on noin prosentti väestöstä, ja suurin osa oletettavasti on kohdannut psykopaatin jossain, ellei tunne paremmin.

• tähänvoiluottaa

Narsistin harrastama manipulointi loppuu, kun hän sairastuu joutuen loppuelämäkseen petipotilaaksi, eikä enää pysty kunnolla kommunikoimaan.

• itsepäättää

Järkyttävä ajatus elävästä muumiosta. Antaa heidän elää omaa elämää ja pysyy kaukana. Miksi yleensä antaa narsistille henkistä tai taloudellista ylivaltaa. Itse en suostunut pompotteluun ja kaikki varat oli rahastoissa , joten niihin ei päässyt käsiksi.

• ImSorryNo

Tuskinpa AP, tuskinpa. Hyvin harvinaista. Mistä tahansa mielen ja persoonan häiriöstä parantuminen vaatii itsetietoisuutta ja kykyä analysoida itseään rehellisesti. Kaksi asiaa jotka narsismi diagnoosi itsessään sulkee jo pois.

Olen tavannut netissä muutaman itsetietoisen narskun ja psykopaatin mutta eivät hekään juuri kyenneet/halunneet muuttaa itseään vaikka olivatkin ihme kyllä tulleet tietoiseksi omasta paskamaisuudestaan. Monesti ammattilaisetkin neuvovat vaan juoksemaan mahd. kauas persoonallisuushäiriöisistä.

Narsisti tietää kyllä mikä on oikein ja mikä väärin, siksi onkin niin hyvä peittämään jälkensä.

• paskanlieskat

Olen samaa mieltä. Narsisti voi tunnistaa oman paskamaisuutensa, mutta ei näe tarvetta parantua siitä. Päinvastoin hän on ylpeä ominaislaadustaan.

• dfvdsvdsv

Narsisti ei saata muuttua, äitini on narsistityypin ihmisiä ja vaikka hänen miehensä (isäni) kuoli sama narsistinen homma äidilläni jatkuu. Ei minun tuntemillani narsistit ainakaan.

• tytär-

Minulla oli/on narsisti vanhemmat. Kun toisen elämänkaari päättyi aikoinaan. Toinen sanoi, ikään kuin *perintönä*, että nyt on hyvä jatkaa siitä, mihin toinen jäi??!!!

Todella vaikeaa ymmärtää sitä. Että heidän pääasiallinen elämäntehtävä oli/on lapsensa elämän/minuuden tuhoaminen. Tämä siis paljastaa sen tosiasian, että olen ollut heidän elämässä ainoastaan avioliiton arvoton oheistuote.

• kidutuksestaselvinnyt

Oma siskoni kidutti minua mitä moninaisimmin tavoin. Koska oli kateellinen minulle. Ja on sitä edelleen. Nimitteli..pilkkasi..leikkeli hiuksiani...hakkasi päätäni...ym.ym. Kaikkea kauheaa Maan ja taivaan väliltä. Mutta minä kestin sen kaiken. Eräänä päivänä hän laittoi minulle tekstiviestin: " voin omalta osaltani vapauttaa sinut kateellisuuden viitasta".

Tiedän että kaikki ei Ole hänellä kotona.......ja nykyään hän ei merkitse enää minulle mitään. Uskovaisuuden kuorrutuksella toiset voivat tehdä läheisilleen mitä kauheuksia tahansa. Koska heiltä puuttuu omatunto!!

• iyhkjhffkl

Minun vanhempi on kiusannut minua koko elämän, enää en valehtele muiden mieliksi etteikö muka olisi, koska sellainen valheessa eläminen on aivan kamalaa, ja että kaikki kuorossa keksivät vanhempani ilkeille kummallisille tekemisille ja sanomisille muka hyviä seliyksiä.

• kyllä_voi

Kyllä voi mutta edellyttää narsistin omaa ymmärrystä siitä, kuinka hänen käytöksensä vahingoittaa ympäristöään ja häntä itseäänkin.

• aina_on_toivoa

Kyllä, tuo on asia mitä täällä ei tunnuta ymmärrettävän. Yleensäkin persoonallisuushäiriöistä voi parantua, toisista helpommin ja toisista ei. Häiriön aste on se mikä tässä suurin vaikuttava tekijä. Nph on häiriö sieltä vaikeimmasta päästä mutta sitäkin on eri tavalla oirehtivaa ja eri asteista. Lähtökohtana on siis se, että hoidettavan on tiedostettava miten häiriö hankaloittaa omaa-ja muiden elämää ja on oltava halu muutokseen. Tälläkin hetkellä "siviilissä" on paljon persoonallisuushäiriöisiä ketkä eivät saa mitään hoitoa. Silti he pärjäävät elämässä ja eivät välttämättä ole itselleen eivätkä toisille vahingoksi. Sana "persoonallisuushäiriö" onkin vähän mörkö ja sillä on huono kaiku. Itseasiassa häiriöitä on monen tyyppistä ja niiden yleisyys on luultua suurempi.

• lkjgfdghjklö

Teoriassa on toivoa, mutta onko joku vaikeasti narsisti muuttunut ei narsistiksi ?
        Siis kuluuko aikamme käytännössä hukkaan tässä lyhyessä elämässä, jos jäämme toivomaan jonkun narsistin paranemista ? Onko toivoa tosiasiallisesti ?
        Aivojen sisäisessä logiikan maailmassa minäkin näen, että narsisti voisi parantua, mutta voiko tässä konkreettisessa maailmassa meidän elämän aikana ?

• realismia
        lkjgfdghjklö kirjoitti:

Teoriassa on toivoa, mutta onko joku vaikeasti narsisti muuttunut ei narsistiksi ?
        Siis kuluuko aikamme käytännössä hukkaan tässä lyhyessä elämässä, jos jäämme toivomaan jonkun narsistin paranemista ? Onko toivoa tosiasiallisesti ?
        Aivojen sisäisessä logiikan maailmassa minäkin näen, että narsisti voisi parantua, mutta voiko tässä konkreettisessa maailmassa meidän elämän aikana ?

Hoitotyössä on muuttunut ja tulee muuttumaan.

• Ai_niinkuin_
        lkjgfdghjklö kirjoitti:

"Aivojen sisäisessä logiikan maailmassa minäkin näen, että narsisti voisi parantua, mutta voiko tässä konkreettisessa maailmassa meidän elämän aikana ?"
        Ai niinkuin mitä?Minkä ihmeen sisäisen aivolohkologiiganmukaan katkenneen jalan tilalle kasvaa uusi. Proteesi tehdään, mutta minkään aivologiigan mukaan aivoihin ei vielä toistaiseksi voi asentaa empatiaproteesia.
        "Lähtökohtana on siis se, että hoidettavan on tiedostettava miten häiriö hankaloittaa omaa-ja muiden elämää ja on oltava halu muutokseen. "
        Siinä vaiheessa kun narsisti tiedostaa jotain omasta narsistiudestaan, hänestä tulee entistä ovelampi narsisti.
        Heittäkää nyt jo taakka harteiltanne.
        " Tälläkin hetkellä "siviilissä" on paljon persoonallisuushäiriöisiä ketkä eivät saa mitään hoitoa. Silti he pärjäävät elämässä ja eivät välttämättä ole itselleen eivätkä toisille vahingoksi."
        Minkä masokisti kokee vain kohtuulliseksi haitaksi, terve kokee helvetiksi.
        " Itseasiassa häiriöitä on monen tyyppistä ja niiden yleisyys on luultua suurempi."
        Ja perskutarallaa! Kuka luulee ja mitä luulee?
        Tällä palstalla puhutaan narsismista ja sen liitännäisestä psykopatiasta, kuten kysyjäkin.
        " Onko toivoa tosiasiallisesti ?"
        EI EI EI ja tuhat kertaa EI, ei ole toivoa.
        Jätä ikuinen piina.

• usko_nyt
        Ai_niinkuin_ kirjoitti:

"Aivojen sisäisessä logiikan maailmassa minäkin näen, että narsisti voisi parantua, mutta voiko tässä konkreettisessa maailmassa meidän elämän aikana ?"
        Ai niinkuin mitä?Minkä ihmeen sisäisen aivolohkologiiganmukaan katkenneen jalan tilalle kasvaa uusi. Proteesi tehdään, mutta minkään aivologiigan mukaan aivoihin ei vielä toistaiseksi voi asentaa empatiaproteesia.
        "Lähtökohtana on siis se, että hoidettavan on tiedostettava miten häiriö hankaloittaa omaa-ja muiden elämää ja on oltava halu muutokseen. "
        Siinä vaiheessa kun narsisti tiedostaa jotain omasta narsistiudestaan, hänestä tulee entistä ovelampi narsisti.
        Heittäkää nyt jo taakka harteiltanne.
        " Tälläkin hetkellä "siviilissä" on paljon persoonallisuushäiriöisiä ketkä eivät saa mitään hoitoa. Silti he pärjäävät elämässä ja eivät välttämättä ole itselleen eivätkä toisille vahingoksi."
        Minkä masokisti kokee vain kohtuulliseksi haitaksi, terve kokee helvetiksi.
        " Itseasiassa häiriöitä on monen tyyppistä ja niiden yleisyys on luultua suurempi."
        Ja perskutarallaa! Kuka luulee ja mitä luulee?
        Tällä palstalla puhutaan narsismista ja sen liitännäisestä psykopatiasta, kuten kysyjäkin.
        " Onko toivoa tosiasiallisesti ?"
        EI EI EI ja tuhat kertaa EI, ei ole toivoa.
        Jätä ikuinen piina.

On toivoa ja kokemukset tilastot puhuvat toista kuin sinä. Eli hellitä jo!

• aiempikysyjä

No kysyn nyt tarkemmin, voiko psykopaatti muuttua ei psykopaatiksi hoitotyöllä?
        Käsittääkseni ei ja siksi heidät tautiluokituksistakin on pyritty poistamaan, jos olen oikein ymmärtänyt ?

Olisikohan tämä kiista niin, että psykopaatit eivät voi ei psykopaateiksi muuttua, mutta jonkinlaiset persoonallisuushäiriöiset voivat jotenkin muuttuilla ?

Minun läheiseni kun myönsi psykopaattimaiset ominaisuutensa, kun minä ne hänelle avuliaasti nimesin, niin vaikuttaa innostuneen lisääntyneen itsetuntemuksensa avulla löytämistään mielenkiintoisista voimavaroista, joita nyt varmaan innolla loppuelämänsä testailee. Siitä tuli ehkä hänelle vaan jännitystä ja piristystä elämään jos hän onkin vaikka erikoinen psykopaatti(eikä niin tavallinen kuin luuli) tai jotain sellaista. Niin ei vanhanakaan ole tylsää.

• khgfdhjk

Jatkan...
        siis ei kai se pointti ole myöntämisessä vaan siinä haluaako muuttua ?

Miksi psykopaatti tai narsistikaan haluaisi muuttua, jos hän osaa kaikkea jännää manipulointia mitä useimmat muut eivät osaa ? Osaa keksiä kaikkea jännää erikoista kommervenkkia mitä muille ei tule mieleenkään.

• Housuissasi
        usko_nyt kirjoitti:

On toivoa ja kokemukset tilastot puhuvat toista kuin sinä. Eli hellitä jo!

"On toivoa"
        Housuissasi on toivoa. Voit pyyhkiä ne siihan tilastorullaan jonka täällä palstalla esittelet. Jään odottamaan puhdasta jälkeä.

• realismia
        Housuissasi kirjoitti:

"On toivoa"
        Housuissasi on toivoa. Voit pyyhkiä ne siihan tilastorullaan jonka täällä palstalla esittelet. Jään odottamaan puhdasta jälkeä.

No, psykiatria on kanssasi eri mieltä.

• uyhfykkjgf

Olisiko jotain linkkiä tms ?

• Ja_sinä_
        realismia kirjoitti:

No, psykiatria on kanssasi eri mieltä.

Ja sinä edustat...?
        Kysyin linkkiä mutta ei kuulunut.
        Tuosta päättelen että linkkikin on housuissaan.

• realismia
        Ja_sinä_ kirjoitti:

Ja sinä edustat...?
        Kysyin linkkiä mutta ei kuulunut.
        Tuosta päättelen että linkkikin on housuissaan.

Siis mihin haluat linkin? Minun housuihini? Tuhma tyttö olet...

• Olen_tuhma
        realismia kirjoitti:

Siis mihin haluat linkin? Minun housuihini? Tuhma tyttö olet...

Olen tuhma. Narsistin kanssa pelehtinyt aikoinani niin ei siinä kilttinä pysy :D.
        Tarkoitin tietenkin linkki missä on luotettavaa tietoa siitä, että NPH voisi toipua empatiaan ja rakastamiseen kykeneväksi ns. terveeksi ihmiseksi.

• ja_nimenomaan

Ja nimenomaan klassinen paksunahkainen narsisti.

• realismia
        ja_nimenomaan kirjoitti:

Ja nimenomaan klassinen paksunahkainen narsisti.

Tarkoitin työni kautta saamaani tietoon. Nph on toki huono ennusteeltaan, johtuen sairaudentunnottomuudesta(vaikka sairaudesta ei varsinaisesti kyse) jne. Mutta eheytyneitä on. Olen aiheen parissa joutunut olemaan eri muodoin(luennot, käytäntö)tekemisissä. Psykopatia on taas sitten aihe erikseen.

• Mutta_mitään
        realismia kirjoitti:

Tarkoitin työni kautta saamaani tietoon. Nph on toki huono ennusteeltaan, johtuen sairaudentunnottomuudesta(vaikka sairaudesta ei varsinaisesti kyse) jne. Mutta eheytyneitä on. Olen aiheen parissa joutunut olemaan eri muodoin(luennot, käytäntö)tekemisissä. Psykopatia on taas sitten aihe erikseen.

Mutta mitään lähdettä et pysty kertomaan? Et kirjaa, et mitään?
        Ei tällä palstalla uskota paljon mitään, vaikka näkemyksiä voi esittää.
        En usko, että satunnainen luennoillakävijä edes ymmärtäisi mistä puhutaan... anteeksi vain.
        Et kuitenkaan esitä mitään todisteita.
        Ärsyttävää... tämä on vakava aihe.
        Eli ne todisteet olivat housuissasi.

• utfgjjgf

Jotkut taas sanovat, että psykopatia ja narsismi ovat oikeastaan sama asia tai ainakin vaikeasti eroteltavissa toisistaan. Eli riippuu taas miten määritellään.
        Mutta tosiaan minäkin ajattelisin, että varmaan netistä löytyisi joku linkki, kun nykyään melkein kaikesta on netissä tietoa.

• realismia
        Mutta_mitään kirjoitti:

Mutta mitään lähdettä et pysty kertomaan? Et kirjaa, et mitään?
        Ei tällä palstalla uskota paljon mitään, vaikka näkemyksiä voi esittää.
        En usko, että satunnainen luennoillakävijä edes ymmärtäisi mistä puhutaan... anteeksi vain.
        Et kuitenkaan esitä mitään todisteita.
        Ärsyttävää... tämä on vakava aihe.
        Eli ne todisteet olivat housuissasi.

Aiheesta löytyy kirjoja vaikka kuinka.
        Nph ei ole parantumaton sairaus tai häiriö. Täällä tuntuu olevan sellainen käsitys kuitenkin valloillaan?
        En voi linkittää ymmärrettävistä syistä tänne mitään aihe-tai potilastodisteita.
        En ole kuitenkaan törmännyt yhteenkään julkaisuun(laadulliseen sellaiseen) jossa sanottaisiin kyseessä olevan parantumaton sairaus/häiriö. Miksi te haluatte niin uskoa ja lietsoa sitä muille? Ehkä kannattaisi pysähtyä miettimään sitä.

• ugtfhjgfh

Voitko kertoa jonkun kirjan, jossa kerrotaan kuinka häiriöstä voi parantua tai on kuvauksia parantuneista tms. ?

• ugfhjhgg
        ugtfhjgfh kirjoitti:

Voitko kertoa jonkun kirjan, jossa kerrotaan kuinka häiriöstä voi parantua tai on kuvauksia parantuneista tms. ?

Esim. minä pidän häiriötä lähinnä parantumattomana, koska en ole löytänyt mitään tieteellistä tutkimusta tai tapauskuvausta tai muuta sellaista, jossa siitä olisi parannuttu, enkä ole kuullut keneltäkään parantuneesta ja esim Sam Vaknin muistaakseni jossain videolla tai jossain sanoi, ettei häntäkään ole tullut vastaan yhtään parantunutta. Anteeksi jos muistan väärin. Luulisi että niinkin tunnettu henkilö tietäisi tapauksia, jos niitä yleisesti olisi. Mm. näistä syistä on käsitys synytynyt, sekä kohtaamistani narsisteista, joissa ei ole viitettäkään siitä, että he voisivat muuttua, on esim. itse sanonut, ettei ikinä tule muuttumaan.

Ja turhan toivon elättely helposti johtaa sitten siihen, että vielä elämän loppupuolikin menee hukkaan kuten alkupuoli. Siinä mielessä turhan toivon elättely voi olla vahingollista, jos ihmiset vaan odottavat ja odottavat ja yrittävät jotakin mitä ei koskaan tapahdu.

Itse ajattelen niin, että maailmassa ei ole juuri mitään asiaa missä ei ikinä tapahdu mitään poikkeusta. Onhan ihmisiä, joilla on kolme kättä jne. Ja samaan tapaan narsistikin voi parantua, niinkuin melkein mitä vaan erikoista voi tapahtua, mutta että kuinka realistista sellaista on odottaa.

• realismia

Psykiatrian virallinen lähtökohta on se, että tuosta voi päästä eroon, siis narsismista, vaikka kyseessä olisikin jo nph-asteinen narsismi.
        Sam Vaknin on mies joka on kenties psykopaatti. Jos hän ei ole törmännyt parantuneisiin(hullu termi kun kyseessä ei ole sairaus)niin en ihmettele. Kuka lähtee hänelle mainostamaan että on parantunut? Onko "Samppa" siinä uskossa että hänelle pitäisi siitä erikseen infota? Entäs te muut? Pitäisikö henkilön, kuka on tästä eheytynyt, ilmoittaa siitä vaikka teille henk.koht? tai kirjoittaa siitä kirja? Pitää siitä suurta numeroa? Eikös narsisti juuri toimi niin? miksi sitten siitä yli päässyt palaisi menneeseen toimintamalliinsa?
        Tutkimuksia varmasti kyllä löytyy ja olen ollut luennoilla joilla on lähteinä käytetty kirjattuja kokemuksia aiheesta. Luennoitsijoina on toimut aivan osaavaa, koulutettua ammattihenkilöä.

Jos palataan aivan alkujuurille: määritellään siis narsismi ja nph. Kun luette määritelmiä, tutustutte aiheeseen törmäätte tähän yksinkertaiseen totuuteen:
        Psykiatria Suomessa pyrkii heitä auttamaan koska psykiatrian kanta on täällä se, että heitä voi auttaa.
        Pitkää terapiaa, lääkitystä jne. Konstit on monet.
        Saatte pitää omat mielipiteenne mutta älkää jakako niitä minään faktoina.
        Juoskaa karkuun narsistia jos vastaan tulee. Se on teidän valintanne.
        Suhtautukaa heihin miten lystäätte. Teillä on siihen oikeus.

• Sen_takia
        realismia kirjoitti:

Psykiatrian virallinen lähtökohta on se, että tuosta voi päästä eroon, siis narsismista, vaikka kyseessä olisikin jo nph-asteinen narsismi.
        Sam Vaknin on mies joka on kenties psykopaatti. Jos hän ei ole törmännyt parantuneisiin(hullu termi kun kyseessä ei ole sairaus)niin en ihmettele. Kuka lähtee hänelle mainostamaan että on parantunut? Onko "Samppa" siinä uskossa että hänelle pitäisi siitä erikseen infota? Entäs te muut? Pitäisikö henkilön, kuka on tästä eheytynyt, ilmoittaa siitä vaikka teille henk.koht? tai kirjoittaa siitä kirja? Pitää siitä suurta numeroa? Eikös narsisti juuri toimi niin? miksi sitten siitä yli päässyt palaisi menneeseen toimintamalliinsa?
        Tutkimuksia varmasti kyllä löytyy ja olen ollut luennoilla joilla on lähteinä käytetty kirjattuja kokemuksia aiheesta. Luennoitsijoina on toimut aivan osaavaa, koulutettua ammattihenkilöä.

Jos palataan aivan alkujuurille: määritellään siis narsismi ja nph. Kun luette määritelmiä, tutustutte aiheeseen törmäätte tähän yksinkertaiseen totuuteen:
        Psykiatria Suomessa pyrkii heitä auttamaan koska psykiatrian kanta on täällä se, että heitä voi auttaa.

"miksi sitten siitä yli päässyt palaisi menneeseen toimintamalliinsa?"
        Sen takia kun hän ei ole koskaan väärässä, EI IKINÄ, EI KOSKAAN. Ei ole koskaan ollut väärässä eikä tule olemaan.
        Narsisteja voi hoitaa, tietenkin voi. Lähinnä vankiloissa tapahtuvaa, muutenhan eivät mene hakemaan IKINÄ diagnoosia, koska sairaudet ovat muiden ongelma, ei heidän.
        Narsisteja hoidetaan terapialla, lääkkeillä ja kaikilla niillä konsteilla konsteilla kuin muitakin ihmisiä. Heidän flunssansa hoidetaan, heidän reumansa hoidetaan, heidän ihottumansa hoidetaan JA heidän masennuksena hoidetaan. Heidän ns. toissijaisia oireitaan. Narsismia kun hoitaa niin se voi vain entistä paksummin ja paremmin.
        Tunnettu asia on, että narsisti tulee terapiassa vain yhä ovelammaksi ja paremmaksi narsistiksi.
        Jos narsisti parantuu terapiassa tai lääkkeillä, niin hän ei ole ollut narsisti.

Tule sinä uskollasi autuaaksi, mutta jätä ehkä yhden maailman katkerimmista kalkeista juoneet rauhaan.

• Ja_mistä
        Sen_takia kirjoitti:

Sen takia kun hän ei ole koskaan väärässä, EI IKINÄ, EI KOSKAAN. Ei ole koskaan ollut väärässä eikä tule olemaan.
        Narsisteja voi hoitaa, tietenkin voi. Lähinnä vankiloissa tapahtuvaa, muutenhan eivät mene hakemaan IKINÄ diagnoosia, koska sairaudet ovat muiden ongelma, ei heidän.
        Narsisteja hoidetaan terapialla, lääkkeillä ja kaikilla niillä konsteilla konsteilla kuin muitakin ihmisiä. Heidän flunssansa hoidetaan, heidän reumansa hoidetaan, heidän ihottumansa hoidetaan JA heidän masennuksena hoidetaan. Heidän ns. toissijaisia oireitaan. Narsismia kun hoitaa niin se voi vain entistä paksummin ja paremmin.
        Tunnettu asia on, että narsisti tulee terapiassa vain yhä ovelammaksi ja paremmaksi narsistiksi.
        Jos narsisti parantuu terapiassa tai lääkkeillä, niin hän ei ole ollut narsisti.

Tule sinä uskollasi autuaaksi, mutta jätä ehkä yhden maailman katkerimmista kalkeista juoneet rauhaan.

Ja mistä "siitä" yli päässyt edes. Narsismi on hyvin laaja-alainen koko persoonallisuuden kattava ilmiö.
        Puhu pukille realismia, nyt kun heitä on liikkeellä.

• Harvoin_kuulee
        realismia kirjoitti:

"Psykiatrian virallinen lähtökohta on se, että tuosta voi päästä eroon, siis narsismista, vaikka kyseessä olisikin jo nph-asteinen narsismi."
        Harvoin kuulee sanottavan -jo... tässää yhteydessä. Luultavasti sinun NPHsi kehittyy aikuisiässä tai missä iässä tahansa.

Linkkiä ei siis löydy.

• realismia
        Harvoin_kuulee kirjoitti:

"Psykiatrian virallinen lähtökohta on se, että tuosta voi päästä eroon, siis narsismista, vaikka kyseessä olisikin jo nph-asteinen narsismi."
        Harvoin kuulee sanottavan -jo... tässää yhteydessä. Luultavasti sinun NPHsi kehittyy aikuisiässä tai missä iässä tahansa.

Linkkiä ei siis löydy.

Tutustu nyt hyvä ärripurri aiheeseen, lue aiheesta. Lue psykiatriaa enemmänkin. Tunnut järkevältä ihmiseltä mutta välillä olet kuin pikku lapsi suutuksissasi. Sinua on ilmeisesti satutettu joskus todella pahasti? Ymmärrän näin voimakkaat kieltämisreaktiosi. En halua täällä riidellä ja koen tästä väittelyn turhaksi. On turhaa sanoa toiselle että maapallo on pyöreä jos hän sen littanaksi on mieltänyt.

• Tämä_on
        Sen_takia kirjoitti:

Tämä on kaikkien niiden keskuudessa, jotka ikinä ovat olleet narsistin kanssa tekemisissä läheisesti todella tuttu kappale.
        Sen takia he palaavat, kun heillä ei ole sisäistä persoonaa, ja he tarvitsevat lähteitä voidakseen voida, no, sanotaan nyt vaikka hiukan paremmin...
        He ovat varmistaneet lähteiden saannin tuhannella ja yhdellä eri tavalla. He kutovat verkkoaan koko elinikänsä eivätkä luovu siitä. Verkkoa täydennettään ja kohennellaan, mutta siitä ei luovuta. Narsistin kutoma verkko on heidän elinehtonsa. Kyllähän verkkoon hyvin sopii jossain vaiheessa muutama terapiakäynti. Narsisteja myös työskentelee psykiatrian parissa...
        Ei narsisti alennu tosissaan kenenkään terapeutin paapottavaksi.

Uskon, että esim. Dr.Philillä walloissa on mahtavat maailman johtavat klinikat käytössä, joissa ehkä voitaisiin tehdä joillekin narsistien ongelmille ja sitä kautta myös heidän vahingoittavalle käyttäytymiselleen jotain, jos sinne saadaan joku sikäläinen vain jollain konsteilla, mutta ei Suomessa.
        Ja tuolloinkin uskon, että tulos on hyvin rajallinen ja palvelee enemmänkin yhteiskuntaa ja narsistin yhteiskuntaan sopeutumista suuremmassa mittakaavassa, eikä mitään pikkupiiperrystä narsistin parisuhtessa.

Muistan eräässä ohjelmassa (Dr.Phil) kun hän sanoi vaikean tyypin itsestään liikoja luulevalle naisystävälle, että "tämä mies on sinun palkkasi yläpuolella". Mikä luultavasti on sikäläinen sanonta. Ainakin minä ymmärrän mitä hän tarkoitti.

• Tässä_linkki

• jsdjgsj

Kaikella kunnioituksella mutta tota julkkistohtoria on ravistellut muutama skandaali. Häntä on kontrolloivaksi narsuksikin nimitelty. Eihän tollasta voi ottaa tosissaan. Julkisuudenkipeä läskipää.

• En_lue_
        realismia kirjoitti:

Tutustu nyt hyvä ärripurri aiheeseen, lue aiheesta. Lue psykiatriaa enemmänkin. Tunnut järkevältä ihmiseltä mutta välillä olet kuin pikku lapsi suutuksissasi. Sinua on ilmeisesti satutettu joskus todella pahasti? Ymmärrän näin voimakkaat kieltämisreaktiosi. En halua täällä riidellä ja koen tästä väittelyn turhaksi. On turhaa sanoa toiselle että maapallo on pyöreä jos hän sen littanaksi on mieltänyt.

" Lue psykiatriaa enemmänkin. "
        En lue, kun en työssäni tarvitse. Tämä koulu riittä minulle. Olen tutustunut aiheeseen ajan kanssa ja riittävän huolella.
        Sinun on pakko olla trolli. Luulin että olit joululomalla, mutta ei.

• Ja_sinä_
        jsdjgsj kirjoitti:

Kaikella kunnioituksella mutta tota julkkistohtoria on ravistellut muutama skandaali. Häntä on kontrolloivaksi narsuksikin nimitelty. Eihän tollasta voi ottaa tosissaan. Julkisuudenkipeä läskipää.

" Julkisuudenkipeä läskipää."
        Ja sinä olet...?

• Tuostakin_
        jsdjgsj kirjoitti:

"Kaikella kunnioituksella mutta tota julkkistohtoria on ravistellut muutama skandaali. Häntä on kontrolloivaksi narsuksikin nimitelty."
        Tuostakin päätellen sinä olet pikkusievä sievistelijä jolle tulee aivastus kun jostakin on juoruttu... Hyi! No voi kauheaa, ei kai...
        Jos aikoo ymmärtää narsismista jotain, niin kaiken pikkupiperryksen voi unohtaa.

• kalkkijuomaamaistanut

"Tule sinä uskollasi autuaaksi, mutta jätä ehkä yhden maailman katkerimmista kalkeista juoneet rauhaan"

Tuosta katkerasta juomasta olen samaa mieltä,

Rukoilen, että Luoja kääntää tämän kitkerimmistä kitkerimmän juoman lääkkeeksemme ja parannukseksemme sydämellemme.

(Jos joku ei tykännyt tosta, sivuuttakaa. Nämä uskon asiat jokainen kokee tavallaan, ja en tuputa tätä juomaa enkä uskoa :)

• realismia
        En_lue_ kirjoitti:

" Lue psykiatriaa enemmänkin. "
        En lue, kun en työssäni tarvitse. Tämä koulu riittä minulle. Olen tutustunut aiheeseen ajan kanssa ja riittävän huolella.
        Sinun on pakko olla trolli. Luulin että olit joululomalla, mutta ei.

Ei, en ole trolli. Kiitoksia kun syytit sellaiseksi. En vain ymmärrä miksi teit niin ja miksi reagoit näin herkästi tähän/kaikkeen?

• kalkkijuomaamaistanutkin

En ole henkilö jolta kysytään, vaan tuo viimenen kalkkijuoman juoja. En tiedä miksi joku muu reagoi, mutta itseäni ainakin kammottaa ajatus käytännössä mahdottoman yrittämisestä loppuelämän.
        Ja jos psykopatia on asia erikseen, niin mistä sitten tiedetään, ettei kyseessä ole narsistinen psykopaatti, jonka kanssa aika kuitenkin menisi hukkaan ?
        Kun varmaan kuitenkin se on virallinenkin totuus, että suurin osa ei ...hmm...käytät sanaa eheydy, kun ei sairaudesta edes ole kyse ? En tiedä mutta luulisin ihan arviolta, että ainakaan suurin osa ei "eheydy" ? Vai kuinka ? Niin vaikka se olisi tottakin mitä sanot, että vaivasta voi eheytyä, niin jos suurin osa ei kuitenkaan eheydy, niin eikö ainakin suurimman osan ole järkevintä ajatella, että kyseessä on parantumaton tai siis eheytymätön ongelma. (Kun kaikki eivät kuitenkaan ole psykiatreja tai terapeutteja joiden kannattaisi omistautua narsistien eheyttämiselle onnistui tai ei )
        Ja eikö ole riskaapelia lähteä toivomaan läheisensä eheytymistä terapiassa, koska on todennäköistä, että hän kasvaa siellä taitavammaksi manipuloijaksi ?Tuolloin uhri on vaikeassa asemassa toivoineen psykopaattinsa palatessa terapiasta. Ja tämä jää psykopaatin uhrin kärsittäväksi.
        Sitten psykiatri saanee mahdollisesti toisenkin asiakkaan.

• Ihan_kaikessa
        kalkkijuomaamaistanut kirjoitti:

"Tule sinä uskollasi autuaaksi, mutta jätä ehkä yhden maailman katkerimmista kalkeista juoneet rauhaan"

Tuosta katkerasta juomasta olen samaa mieltä,

Rukoilen, että Luoja kääntää tämän kitkerimmistä kitkerimmän juoman lääkkeeksemme ja parannukseksemme sydämellemme.

(Jos joku ei tykännyt tosta, sivuuttakaa. Nämä uskon asiat jokainen kokee tavallaan, ja en tuputa tätä juomaa enkä uskoa :)

"Rukoilen, että Luoja kääntää tämän kitkerimmistä kitkerimmän juoman lääkkeeksemme ja parannukseksemme sydämellemme."
        Ihan kaikessa kunnioituksessa kysyn, että kenen onneksi on "parantunut sydän"?
        Tietenkin meitä on moneen junaan, mutten usko mustan sielun kääntyvän kuin teeskentelyyn. Todelliset hyväsymäset sitten ovat niitä joita helposti hyväksikäytetään, eikä hyväsydäminen etsijä saa itselleen mitään...
        Useat narsistin uhrit tarvitsisivat ehkä jonkin uudenlaisen koktailin "hyvään sydämeensä". Jotan sellaista, missä säilyisi hyvyys, mutta uutta olisi kyky odottaa vastinetta antamisistaan, oman arvon tuntemista.

• Kuinka_moni
        kalkkijuomaamaistanutkin kirjoitti:

En ole henkilö jolta kysytään, vaan tuo viimenen kalkkijuoman juoja. En tiedä miksi joku muu reagoi, mutta itseäni ainakin kammottaa ajatus käytännössä mahdottoman yrittämisestä loppuelämän.
        Ja jos psykopatia on asia erikseen, niin mistä sitten tiedetään, ettei kyseessä ole narsistinen psykopaatti, jonka kanssa aika kuitenkin menisi hukkaan ?
        Kun varmaan kuitenkin se on virallinenkin totuus, että suurin osa ei ...hmm...käytät sanaa eheydy, kun ei sairaudesta edes ole kyse ? En tiedä mutta luulisin ihan arviolta, että ainakaan suurin osa ei "eheydy" ? Vai kuinka ? Niin vaikka se olisi tottakin mitä sanot, että vaivasta voi eheytyä, niin jos suurin osa ei kuitenkaan eheydy, niin eikö ainakin suurimman osan ole järkevintä ajatella, että kyseessä on parantumaton tai siis eheytymätön ongelma. (Kun kaikki eivät kuitenkaan ole psykiatreja tai terapeutteja joiden kannattaisi omistautua narsistien eheyttämiselle onnistui tai ei )
        Ja eikö ole riskaapelia lähteä toivomaan läheisensä eheytymistä terapiassa, koska on todennäköistä, että hän kasvaa siellä taitavammaksi manipuloijaksi ?Tuolloin uhri on vaikeassa asemassa toivoineen psykopaattinsa palatessa terapiasta. Ja tämä jää psykopaatin uhrin kärsittäväksi.
        Sitten psykiatri saanee mahdollisesti toisenkin asiakkaan.

"(Kun kaikki eivät kuitenkaan ole psykiatreja tai terapeutteja joiden kannattaisi omistautua narsistien eheyttämiselle onnistui tai ei )"
        Kuinka moni, varsinkin LR on langennut juuri tuohon ajatukseen salaisessa omahyväisyydessään, että kykenee eheyttämään narsistin.
        Narsisti vastaa tavallaan eheyttämisyritykseen ja käyttää aulista tilaisuuttaa hyväkseen mielin määrin. Vanhemmiten oppivat etsimään oikein LR-persoonia.
        Minunkin narsisti-psykoptaattini katseli minua kerran arvioivin silmin ja lausui aatoksen: "Sinä olet tuollainen kiva kiltti ihminen, sinua voisi joku käyttää hyväkseen oikein kunnolla...".
        Reagoin tuonon vain tokaisemalla, etten ole kiltti. Tuo oli juuri se seikka joka välillämme tapahtui ja räjäytti pommin. Hän jostain syystä kuvitteli, että olisin tavallinen (hänelle tavallinen) LR. Törmäys oli sitten massiivinen, kun hänelle osoittautui, että olinkin tavis, enkä LR.
        (LR=Läheisriippuva=ohutnahkainen narsisti)

• Oletko_sellainen
        realismia kirjoitti:

Ei, en ole trolli. Kiitoksia kun syytit sellaiseksi. En vain ymmärrä miksi teit niin ja miksi reagoit näin herkästi tähän/kaikkeen?

Oletko sellainen, että sinulle tärkeintä elämässä on ääääärettömän hyvä käytös, erimielisyyksistä keskustelu ja siten yhteisymmärrykseen pääsy?
        Oletko mielestäsi niin kiltti ihminen, että et voi kuin hämmästyä ihmistä, joka ei usko sinun kiltisti hankittuja näkemyksiäsi.
        Et ole kertonut itsestäsi mitään, etkä narsistikokemuksistasi.
        Vain hyppäsit suoraan keskusteluun väitteellä: "olette olleet vuosikymmen vuosikymmenen väärässä täällä palstalla, minä tiedän kuinka asia on!"
        Mielelläni kuulisin sinun koulutustaustaustastasi myös. Veikkaan että sitä ei ole paljoa.

• kalkkijuomaamaistanutj
        Ihan_kaikessa kirjoitti:

"Rukoilen, että Luoja kääntää tämän kitkerimmistä kitkerimmän juoman lääkkeeksemme ja parannukseksemme sydämellemme."
        Ihan kaikessa kunnioituksessa kysyn, että kenen onneksi on "parantunut sydän"?
        Tietenkin meitä on moneen junaan, mutten usko mustan sielun kääntyvän kuin teeskentelyyn. Todelliset hyväsymäset sitten ovat niitä joita helposti hyväksikäytetään, eikä hyväsydäminen etsijä saa itselleen mitään...
        Useat narsistin uhrit tarvitsisivat ehkä jonkin uudenlaisen koktailin "hyvään sydämeensä". Jotan sellaista, missä säilyisi hyvyys, mutta uutta olisi kyky odottaa vastinetta antamisistaan, oman arvon tuntemista.

Niin toivon mukaan omalle sydämellemme oikeaan tapaan esimerkiksi noin kuin selostit. Jollain juuri oikealla tavalla mitä en ihan tarkkaan tiedä..., ehkä se on vähän omanlaisensa kullakin...

• realismia
        Oletko_sellainen kirjoitti:

Oletko sellainen, että sinulle tärkeintä elämässä on ääääärettömän hyvä käytös, erimielisyyksistä keskustelu ja siten yhteisymmärrykseen pääsy?
        Oletko mielestäsi niin kiltti ihminen, että et voi kuin hämmästyä ihmistä, joka ei usko sinun kiltisti hankittuja näkemyksiäsi.
        Et ole kertonut itsestäsi mitään, etkä narsistikokemuksistasi.
        Vain hyppäsit suoraan keskusteluun väitteellä: "olette olleet vuosikymmen vuosikymmenen väärässä täällä palstalla, minä tiedän kuinka asia on!"
        Mielelläni kuulisin sinun koulutustaustaustastasi myös. Veikkaan että sitä ei ole paljoa.

Loukkaavaa tekstiä. Tuleeko tuosta sinulle hyvä mieli-onkin hyvä kysymys.

• Hyvin_nars
        realismia kirjoitti:

Loukkaavaa tekstiä. Tuleeko tuosta sinulle hyvä mieli-onkin hyvä kysymys.

"koen tästä väittelyn turhaksi. On turhaa sanoa toiselle että maapallo on pyöreä jos hän sen littanaksi on mieltänyt."
        Hyvin narsistinen asenne. En kuulu niihin, jotka palstalla heittelevät toisia narsismidiagnoosilla, mutta puhun siis asenteestasi. Sanoisin että asenteesi on hyvin, hyvin ylimielisen ylimielinen.
        En saa hyvää mieltä mistään kinastelemisesta sinänsä, mutta esitin pari kysymystä...

• realismia
        Hyvin_nars kirjoitti:

"koen tästä väittelyn turhaksi. On turhaa sanoa toiselle että maapallo on pyöreä jos hän sen littanaksi on mieltänyt."
        Hyvin narsistinen asenne. En kuulu niihin, jotka palstalla heittelevät toisia narsismidiagnoosilla, mutta puhun siis asenteestasi. Sanoisin että asenteesi on hyvin, hyvin ylimielisen ylimielinen.
        En saa hyvää mieltä mistään kinastelemisesta sinänsä, mutta esitin pari kysymystä...

Et näe itsessäsi vikaa, syytät toisia. Myöskin ajat vankkumattomasti omaa asiaasi, "kuuntelematta" toisia ja vähättelet heti kättelyssä heidät. Mistä tuollainen kumpuaa? Varmasti surusta ja pahasta olosta yleensäkin. Siitä olen pahoillani ja toivon että pääset noista pahoista tunteistasi eroon. Toivon että sinun ei arvitsisi enään olla noin hyökkäävä ja tuomitseva tästä eteenpäin. Kenties ensi vuosi tuo tullessaan sinulle jotain hyvää?

• googletus

• uhggjjvjj

Mietin tuota, että sekin on minusta ongelmallista, että hoidetaan narsistien uhreja narsistien sijaan, koska sitten ikäänkuin väärät henkilöt leimaantuu ongelmaisiksi.

• Puhut_monikossa
        realismia kirjoitti:

Et näe itsessäsi vikaa, syytät toisia. Myöskin ajat vankkumattomasti omaa asiaasi, "kuuntelematta" toisia ja vähättelet heti kättelyssä heidät. Mistä tuollainen kumpuaa? Varmasti surusta ja pahasta olosta yleensäkin. Siitä olen pahoillani ja toivon että pääset noista pahoista tunteistasi eroon. Toivon että sinun ei arvitsisi enään olla noin hyökkäävä ja tuomitseva tästä eteenpäin. Kenties ensi vuosi tuo tullessaan sinulle jotain hyvää?

" Myöskin ajat vankkumattomasti omaa asiaasi, "kuuntelematta" toisia ja vähättelet heti kättelyssä heidät. "
        Puhut monikossa. Ja sinähän se tämän keskustelun tietäjänä esiinnyit.
        " Mistä tuollainen kumpuaa? Varmasti surusta ja pahasta olosta yleensäkin."
        En aio enää ikinä, en siis koskaan, en kuuna päivänä, en minkäänlaisessa vahingossa alistua, alentua, joutua tai eksyä narsistin uhriksi.
        Ja jos joskus joudun, niin katson, että hyödyn itse asiasta narsistia enemmän.

Sinä sensijaan et ole vieläkään avautunut minkään vertaa, millä asialla sinä olet tällä palstalla.
        Minä olen käynyt läpi suhteen narsistin kanssa, eikä kukaan narsistin vähänkin massiivisemmin läpikäynyt ole koskaan enää ihan entisensä. Yleensä eivät haluakaan olla, vaan säilyttävät kokemuksensa ja ottavat siitä onkeensa.

• senpituinentarina

Ei narsisti muutu. Ei edes vakavan sairauden kynsissä. Muuttuminen edellyttäisi aivojen siirtoleikkausta.

Aikoinaan oli tilaisuus seurata kahden narsistin suhdetta. Äijällä oli vaimonsa lisäksi aina paljon naisia. Myös narsistinaisen kanssa suhde pohjasi seksiin ja alkoholiin, mutta koska he olivat samalla alalla, nassemies toi nassenaisen pian omalle työpaikalleen. Nopeasti äijä järjesti muijan esimiesasemaan ja yhdessä pariskunta sotki asioita varsin tehokkaasti ja molemmat imivät työnantajalta taloudellista hyötyä. Seksi hiipui tietysti aikanaan, mutta yhteistyö jatkui, kunnes jossain kohtaa välit menivät poikki.

• vapaaonneks

Itsekin olen tätä miettinyt...Itse elin 20v suhteessa narsistisen ihmisen kanssa joka kyykyttii alisti kontroloi arvosteli lyttäsi minut maan rakoon pikkuhiljaleen... Kun sitten uskalsin ja sain voimi irtaantua suhteesta..

Niin olen kanssa miettinut sitä että kun nyt on uudessa suhteessa miten käyttäytyy tätä uutta naisystävään kohtaan.... No tavallaan yks asia toisin meillä oli todella tiukkaa ja hänen rahan käyttö oli erittäin huolletonta ja nyt tällä uudella naisella on omasuuuta ja rahaa yllin kyllin..

Olen utelias ja en yhtään kaipaa sitä p.....t mitä sain osakseni...Olin/olen kiltti ihiminen ja kun aloin sanoa Ei niin eihän se käynyt piirtoihin yhtää,,,

Mutta onneks nyt vapaa toivottavasti osaan olla tuntosarvet kohollaan ja en enään joudu alistumaan siihen ...

• tytär-

Olen nyt jo yli 60.nen ja minua on siunattu narsistivanhemmilla. Siis olen koko ikäni tavallaan elänyt heidän vaikutuspiirissään, vaikkakin itseellisenä jo useita vuosikymmeniä.

Narsistin kanssa menee suht siedettävästi, niin kauan, kun ummistaa silmät lujasti kaikilta tosiasioilta. Ja ei koskaan kyseenalaista mitään narsistin sanomaa, sekä taipuu narsistin tahtoon ja määräysvaltaan. Mutta tämä ei narsistia paranna. Siinä vain uhri hyväksyy itseensä kohdistuvan erittäin huonon käytöksesn.

Olin jo *aikaihminen*, kun opettelin sanomaan aikoinaan sanan EI. Ja muutenkin kyseenalaistin vanhempieni kertomia valheita, sekä seläntakana tapahtuvaa mustamaalausta ja pilkkaa.
        Jos aikoinaan valheessa eläminen narsistien kanssa oli todellista *perhehelvettiä*. Niin EI.stä ja kyseenalaistamisesta eteenpäin, se vasta todellinen helvetti alkoikin.

Nyt jo tavallaan tarkastelen ulkopuoleisena tätä asiaa. Edelleen narsisti on todella läpeensä paha. Käsittämättömön kiero ja häikäilemätön. Hän ei kaihda mitään keinoja pahuutensa tiellä. Kuitenkin hänellä on vielä tavallaan se *privattipuoli* jäljellä, jota edelleen*näytellään* ulkopuoleisille ihmisille. Ja sitten on tämä todellinen peittelemätön ja teeskentelemätön, läheisiin kohdistuva *narsismipuoli*, joka vaan pahenee vanhetessaan.

En minä vanhempaani vihaa, ihmettelen vain, mitä hän saa tällä käytöksellä aikaiseksi?

• vähännuorempitytär

Aika samantapaisesti kuvaisin tätä narsistivanhempi ilmiötä j vaiheita kuin minua hieman vanhempi "tytär".

Vanhempani on muuttunut ja muuttuu niin pahaksi, ettei ole enää kilttiä alistua mukaan, joten opettelemassa "EI":tä.

• tytär-
        vähännuorempitytär kirjoitti:

Aika samantapaisesti kuvaisin tätä narsistivanhempi ilmiötä j vaiheita kuin minua hieman vanhempi "tytär".

Vanhempani on muuttunut ja muuttuu niin pahaksi, ettei ole enää kilttiä alistua mukaan, joten opettelemassa "EI":tä.

Opettele se tärkeä sana, EI. Tiedän kokemuksesta, että se oli hyvin vaikeaa.
        Et sinäkään ilmeisesti haluaisi loukata ketään. Olet liian kiltti. Mutta tällä *kiltteydellä* ei tässä narsismi asiassa ole edetty yhtään, joten taktiikkaa on syytä muuttaa parempaan :D

En tiedä, onko se kohdallasi oikea valinta. Mutta toivon sinulle parasta. Jos sinua kiinostaa kirjallisuus tästä asiasta. Yksi parhaita asiaa käsitteleviä kirjoja on :
        Liisa Kelttikangas-Järvisen kirja ; Sosiaaliset taidot ja sosiaalisuus iv. 2010.
        Antaa valmiuksia käsitellä asiaa, voimia sinulle. t. tytär-

• vähännuorempitytär

Kiitos samoin. Sinun kirjoituksiisi useiten lienen täällä voivan jonkin verran samastua.
        Täytyypä joskus katsoa tuota kirjaa kun nimi on tullut vastaan jo aiemminkin, mutta unohtui.

Näinhän se on että se tietynlainen kiltteys ei ole tässä auttanut ollenkaan menemään hyvään suuntaan.

• tytär-

Kiitos samoin. Sinun kirjoituksiisi useiten lienen täällä voivan jonkin verran samastua.
        Täytyypä joskus katsoa tuota kirjaa kun nimi on tullut vastaan jo aiemminkin, mutta unohtui.

Näinhän se on että se tietynlainen kiltteys ei ole tässä auttanut ollenkaan menemään hyvään suuntaan.

En tietenkään tarkoita tällä sitä, että sinun olisi muutettava kilttiä perusluonnetta pahaksi. Olet juuri sellaisena riittävän hyvä, kuin olet. Mutta sinulla on myös oikeutesi omassa elämässä ja kaikkea sinuun kohdistuvia pahaa, sinun ei tarvitse hyväksyä.

Ja tämä EI, on se ensimmäinen *rajanvetotyöväline*, jolla mennään eteenpäin. Aluksi vanhempasi eivät tule hyväksymään sitä lainkaan. Saat ehkä kuulla entistä enemmän arvostelua ja moitteita heidän puoleltaan. Mutta kyllä se siitä *joskus* saattaa tasottua, kun he oivaltavat sen tosiasian, että sinä määrität omat rajasi ja niiden yli ei kuljeta, miten sattuu.
        Käytin tässä edellisessä kappaleessa tarkoituksella sanaa *joskus*, koska omalla kohdalla alkoi tämän jälkeen jatkuva *sotatila* ja mustamaalauskampanja. Kun*pahuuttani*yritettiin karsia minusta kaikin mahdollisin keinoin.

Ja yksi tosi tärkeä asia vielä: Opi olemaan syyllistymättä syyllistettäissä. Syytön sinä olet vanhempiesi narsistiseen käytökseen. He ihan itse tekevät sen. Ja sinua ainoastaan syyllistetään siitä. Kun jostainhan, sen pahanolon on johduttava heissä. Ja sinä olet siihen sopiva uhri, tässä hierarkiassa. Kun olet kiltti ja empaattinen, joka narsistia suoranaisesti inhottaa, koska se näkyy niin selvänä vastakohtana, verrattaissa sitä, hänen omaan käytökseen.

• vähänuorempitytär

No niin, on kyllä myönnetty, että olen yliempattinen, mutta ominaisuutta pidetään turhana ja hyödyttömänä.

• Yliempaattinen_

"on kyllä myönnetty, että olen yliempattinen,"
        Yliempaattinen? Työnnytkö toisten rajojen yli toisten puolelle?

• huomaatko
        Yliempaattinen_ kirjoitti:

"on kyllä myönnetty, että olen yliempattinen,"
        Yliempaattinen? Työnnytkö toisten rajojen yli toisten puolelle?

riidanhaastamista, hyi!

• Kiitos_

riidanhaastamista, hyi!
        Kiitos...

• vähännuorempitytär

No tämä yliempaattinen tässä tapauksessa tarkottaa, että eläytyy toiseen niin täysin, että ihan vahingossa itse unohtuu kokonaan, jos vaikka kuuntelee toisen asiaa. Mutta on ollut pakko alkaa välttämään sitä, koska se on etenkin narsistien kanssa itselle vaikea ominaisuus. Ei muista edes oman kehonsa olemassaoloa, kun kuuntelee toisen asiaa.
        Olenkin sen vuoksi ollut esimerkiksi puhelimessa jo ihan sinisenä kun en ole muistanut syödä tai juoda kun vain mietin mitä toinen selostaa ja eläydyn siihen.

• vähännuorempitytär

Käsitykseni mukaan yliempatia on enemmänkin neurologinen ominaisuus.

• vähännuorempitytär

• Perustuisikohan_

Perustuisikohan eläytymiskykyyn myös se, että ns. normaalilla ihmisellä on hauskassa seurassa hauskaa, kun sitten taas nasistilla ei koskaan, vaan hän vain kadehtii tai punoo juoniaan. Narsistilla kun ei ole sitä empatiakykyä lainkaan, niin ei osaa toisten iloonkaan yhtyä.
        Liiasta eläytymisestä on todellakin haittaa joskus. Ajatellaan esim. läheisriippuvuutta, jota usein alkoholistit potevat. Kuuntelevat toistensa murheita kapakassa sulkemiseen asti...

• taastätä
        Perustuisikohan_ kirjoitti:

Perustuisikohan eläytymiskykyyn myös se, että ns. normaalilla ihmisellä on hauskassa seurassa hauskaa, kun sitten taas nasistilla ei koskaan, vaan hän vain kadehtii tai punoo juoniaan. Narsistilla kun ei ole sitä empatiakykyä lainkaan, niin ei osaa toisten iloonkaan yhtyä.
        Liiasta eläytymisestä on todellakin haittaa joskus. Ajatellaan esim. läheisriippuvuutta, jota usein alkoholistit potevat. Kuuntelevat toistensa murheita kapakassa sulkemiseen asti...

höpöhöpö

• Luin_juttua

Tuolla englanniksi äärimmäinen esimerkki jonkinlaisesta ominaisuudesta, jota voisi nimittää "yliempatiaksi" mielestäni. Ei minulla mitään superkykyjä ole. Itsellenikin uutta mitä tuolla linkissä luin:
        http://www.psmag.com/health-and-behavior/is-mirror-touch-synesthesia-a-superpower-or-a-curse

Luin juttua vähän matkaa. Mielestäni joskus voi olla herkkiä kausia. Tunnen ihmisiä, jotka eivät jossain vaiheessa elämäänsä ole pystyneet katsomaan uutisia, koska tuntevat kaikki ikävät tapahtumat melkein kuin omassa kehossaan. Itselläniki ollut joskus se herkin vaihe. Nykyään hallitsen kehoni toimintoja enkä ole enää ollenkaan sellaisissa herkkyyslukemissa. Minulla on täysin normaali toimintakyky. Mutta tämä minulla, ehkä kaikki eivät pääse ulos tuollaisista tunnoistaan.

• Luin_juttua

Tuolla englanniksi äärimmäinen esimerkki jonkinlaisesta ominaisuudesta, jota voisi nimittää "yliempatiaksi" mielestäni. Ei minulla mitään superkykyjä ole. Itsellenikin uutta mitä tuolla linkissä luin:
        http://www.psmag.com/health-and-behavior/is-mirror-touch-synesthesia-a-superpower-or-a-curse

Luin juttua vähän matkaa.
        Mielestäni ihmisillä voi joskus olla herkempiä kausia, mutta niistä voi päästä eroon. Tunnen ihmisiä, jotka eivät ole pystyneet jossain herkässä elämänvaiheessa katsomaan uutisia, koska tuntevat kaikki kauhut omassa kehossaan. Itsellänikin muistan joskus olleen jotain sellaista vähän aikaa. Nykyään olen ihan normaali, luulisin.
        Ehkä kaikki eivät pääse tuollaisestakaan ongelmasta eroon. Mielestäni käytännössä aika kiusallinen vaiva.

• vähännuorempitytär

Tämä yliempatia on erittäin erittäin kiusallinen vaiva, mutta vähän vaikea miettiä kuinka sen niinkuin luokittelisi, kun se ei ehkä pohjimmiltaan ole vaiva, vaan enemmänkin ominaisuus, mutta muodostuu vaivaksi monissa olosuhteissa varsinkin, jos toisilla ei ole samanlaista.

• vähännuorempitytärr

Varsinkin jos läheinen narsisti tuntee vaivan kuin omat taskunsa, niin hän voi suorastaan kiduttaa, niin ettei hän ulkopuolisen silmin ole tehnyt mitään kovin kamalaa.

• 354655

"Olin jo *aikaihminen*, kun opettelin sanomaan aikoinaan sanan EI. Ja muutenkin kyseenalaistin vanhempieni kertomia valheita, sekä seläntakana tapahtuvaa mustamaalausta ja pilkkaa."

Joillakin ihmisillä on sellainen ME vastaan NE, ajattelumaailma, jossa todellisuutta voidaan vääristää valheilla ja selkäänpuukottamisella. Mikäli joku haluaa katsoa asioita sellaisina kuin ne oikeasti ovat niin se nähdään NIIDEN puolelle menemisenä.

• tytär-

Narsisti on hyvin yksi oikoinen. Joko olet hänen puolellaan, tai häntä vastaan. Kompromissejä ei tunneta. Ja *vastustajana* sinut on tuhottava, paljastavana uhkana hänen egolleen.

• Justjus

Äitini on narsisti eikä se ole muuttunut kuin lääkkeillä. Siis lääkkeet muuttivat hälläväljäisemmäksi/tyhmemmäksi kuten ne kai aina tekevät. Joku aikaisempi kirjoittajista mainitsi ettei narsisti tunne kompromisseja. Juuri näin. Eikä tosiaan jaksa edes miettiä omia mokiaan. Surullista, koska kaikki muut kaikkonevat hänen ympäriltänsä, paitsi ne superteennäiset joita on myös paljon, eivätkä kyllä ole yhtään sen parempia ihmisiä kuin narsisti.
      Uskon silti että kaikilla on mahdollisuus muuttua.

• tytär-1

Niinpä, siis kaikilla on MAHDOLLISUUS muuttua. Mutta narsisti ei sitä mahdollisuutta käytä, kuin ainoastaan hetkittäin. Oma vanhempi muuttuu ainoastaan hetkellisesti *kiltiksi* silloin, kun hän tarvitsee jotain, siis palvelua, tai taloudellistahyötyä yms.

Mutta ikävä kyllä, nuo *sarvet* kasvaa aina heti takaisin, tuon hyödyn saavuttamisen jälkeen.

Narsistiperheen lapsena, olen nähnyt tämän narsisminkulun elämänmittaisena asiana ja sitä todellista muutosta on turha odottaa.
        Ei narsisti koskaan tunne syyllisyyttä tekemistään asioista, koska hänen mielestä muut ovat AINA syyllisiä tapahtuneisiin asioihin. Siis niiden *muidenhan* tässä pitäisi muuttua, jos tätä asiaa narsistilta kysytään.
        Tilanne rauhottuu vasta sitten, kun narsistista aika jättää.

• jorpakkola

No nuo asiantuntijat sanovat, että narsisti voi periaatteessa parantua terapiassa. Eiköhän se edellytä pitkäaikaista hoitoa ja omaa paranemisen halua. Yleensä narsisti haluaa muuttua vasta sitten, kun häiriö alkaa aiheuttaa liikaa kärsimystä hänelle itselleen. Jos silloinkaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra haluaa muuttaa

maahanmuuttopolitiikkaa. Me suomalaiset halutaan, että Riikka Purra muuttaa pois suomesta eikä tuu ikinä takas....
      Maailman menoa
      202
      9652
    2. Onnea Riikka! Työttömyys aste on nyt täysi kymppi!

🎯 💪 Kiitoksia Riikalle ansiokkaasta työstä Suomen kansantalouden tuhoamisessa. V.Putin suljetun rajan tuolla puolen
      Maailman menoa
      31
      4407
    3. Hyvällä tuurilla Suomen väkiluku nousee 7 miljoonaan

Vuoteen 2050 mennessä, mikäli onnistumme maahanmuuttopolitiikassa hyvin. Näin analysoi väestötieteen tohori Hiilamo. ht
      Maailman menoa
      119
      3985
    4. Riikka jytkytti työttömyyden uuteen ennätykseen!

Erinomaista työtä jälleen kerran irvistelevältä saksiniekalta. ”Yhtä korkeaa työttömyysastetta ei löydy työvoimatutkimu
      Maailman menoa
      100
      3841
    5. Kaivattusi nimi

Kaivattusi nimi on
      Ikävä
      204
      3448
    6. Päivän Riikka: Valmet Automotive aloittaa jättimäiset muutosneuvottelut

😭😭😭😭😭😭😭 Tämäkin vielä, Brutukseni. Että ei olisi Suomen historian pahimmat työttömyysluvut riittäneet, niin Riik
      Maailman menoa
      19
      2864
    7. Rakastan sua mutten uskalla jutella sulle

Kumpa sä näkisit tämän viestin❤️ Kaipaan sua vaikka oot välillä ihan lähellä mutten saa sanottua sulle enää mitään. Ujos
      Ikävä
      126
      1408
    8. Mihin rakastuin sinussa?

Rakastuin siihen, miten katsoit minua Rakastuin siihen, miten hymyilit minulle Rakastuin siihen, kuinka hyväksi sait its
      Ikävä
      73
      1386
    9. Mistä tietää että mies on kiinnostunut?

Millaisista merkeistä olette huomanneet?
      Ikävä
      90
      1194
    10. Anssi Heikkilä umpirehellisenä - Rankka yö TTK-yllätystippumisen jälkeen!

Minkä parin tai kenen olisi mielestäsi pitänyt tippua TTK:sta? Tämä oli kyllä todellinen yllätys, että Mira Luoti ja A
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      1161
    Aihe