Sellaiselta näyttäytyy nykyajan elämä, ikäluokkiin katsomatta. Ehkä joku dementtimummo rollaattorilla (dementtipappoja puikoissa näkee harvemmin) on poikkeus jos ei muista kiukuta.
Malttamattomuus, kiire, hermot hajalla.
63
<50
Vastaukset
- kutjaJuttu
Missä sinä oikein maailmaa katselet, kun noin neggsatiivinen kuva on syntynyt?
- maltilla
Kiire on itse aiheutettua,
- hidastettava.on
Tunnustan itsessäni tuon kiireellisyyden. Saattaa olla, että on ADHD-tyyppiä pikkuisen. Sepä tässä onkin kun pitäis alkaa hidastaa elämää, jopa askeleitaan. Meinaan vieläkin olla itseäni pari metriä edellä.
Kuviosta toiseen siirtyessä pitäisi aina pysähtyä hetkeksi ja silmäillä ympärilleen ja tarkistaa, että
- kaikki tarpeellinen seuraa mukana seuraavaan kuvioon ja
- kaikki tärkeät tehtävät on suoritettu ja
- kaikki hylättävät asiat ja tavarat ovat kohdallaan, jotta niitä kuvioita voi jatkaa ongelmitta ja aikaa tuhlaamatta myöhemmin.
Yhdessä entisessä työpaikassani oli muutamia ihmisiä, jotka valittivat aina kamalaa kiirettään. Vähän ärsytti, kun niillä "kiireisillä" näytti olevan ihan hyvää aikaa käydä häiritsemässä muitakin omilla valituksillaan.
Tilanteesta ärsyyntyneenä aloin itse vastata kollegoilleni, ettei minulla ole koskaan niin kiire, etten ehtisi työpaikalla töitä tehdä, kun joku kysyi, ehtisinkö tai voisinko tehdä jotain tai auttaa jossain.
Välillä joutui kuitenkin huomaamaan, että olin ehtinyt jo kulkea pitkän matkan kotia kohti, kun ajatukset vielä työskentelivät työpöydän ääressä. Joskus piti palata hakemaan jotain unohtunutta asiaa. Kotoa lähtiessä auton avaimet unohtuivat välillä useinkin, kun oli oikein "kamala kiire". Olen omalla kohdalla sitä mieltä, että nuo pikkupysähdykset ovat säästäneet sekä aikaa että hermojani. ;)- hidastettava.on
optimisti-orvokki kirjoitti:
Kuviosta toiseen siirtyessä pitäisi aina pysähtyä hetkeksi ja silmäillä ympärilleen ja tarkistaa, että
- kaikki tarpeellinen seuraa mukana seuraavaan kuvioon ja
- kaikki tärkeät tehtävät on suoritettu ja
- kaikki hylättävät asiat ja tavarat ovat kohdallaan, jotta niitä kuvioita voi jatkaa ongelmitta ja aikaa tuhlaamatta myöhemmin.
Yhdessä entisessä työpaikassani oli muutamia ihmisiä, jotka valittivat aina kamalaa kiirettään. Vähän ärsytti, kun niillä "kiireisillä" näytti olevan ihan hyvää aikaa käydä häiritsemässä muitakin omilla valituksillaan.
Tilanteesta ärsyyntyneenä aloin itse vastata kollegoilleni, ettei minulla ole koskaan niin kiire, etten ehtisi työpaikalla töitä tehdä, kun joku kysyi, ehtisinkö tai voisinko tehdä jotain tai auttaa jossain.
Välillä joutui kuitenkin huomaamaan, että olin ehtinyt jo kulkea pitkän matkan kotia kohti, kun ajatukset vielä työskentelivät työpöydän ääressä. Joskus piti palata hakemaan jotain unohtunutta asiaa. Kotoa lähtiessä auton avaimet unohtuivat välillä useinkin, kun oli oikein "kamala kiire". Olen omalla kohdalla sitä mieltä, että nuo pikkupysähdykset ovat säästäneet sekä aikaa että hermojani. ;)Oma vikani on ollut töissä se etten ole osannut sanoa napakasti EI. Ja nuo o-o:n pysähdykset olisivat olleet tarpeen, koska ne olisivat varmasti estäneet fyysisiäkin
uupumusoireita. Nyt yritän opetella pysähtymään ja hidastamaan liikkeitäni. Nykimään itseäni, että mieleni ja kehoni pysyisi balanssissa.
Vaikeaa on itselle myöntää, että ikä on tehnyt tepposiaan ja oppia hidastamaan. - eppu2
hidastettava.on kirjoitti:
Oma vikani on ollut töissä se etten ole osannut sanoa napakasti EI. Ja nuo o-o:n pysähdykset olisivat olleet tarpeen, koska ne olisivat varmasti estäneet fyysisiäkin
uupumusoireita. Nyt yritän opetella pysähtymään ja hidastamaan liikkeitäni. Nykimään itseäni, että mieleni ja kehoni pysyisi balanssissa.
Vaikeaa on itselle myöntää, että ikä on tehnyt tepposiaan ja oppia hidastamaan.Hyviä ajatuksia Sinulla. Luin ihan kahteen kertaan.
- hidastettava.on
eppu2 kirjoitti:
Hyviä ajatuksia Sinulla. Luin ihan kahteen kertaan.
Kiitos eppu2!
Sepä se nyt on, pitää vaan pysähtyä noihin ajatuksiin ja ryhtyä toteuttamaan niitä. Taisi olla hmp.fi joka ehdotti jollekin painoja nilkkoihin kuntoiluun. Ne painot voisivat toimia jarruina minullakin :)
- harrinen
Näinhän se menee, monet ikätoverit sanovat että eläkkeellä se vasta kiire alkoikin;)
Minua on moitittu siitä että en tee mitään. Höh, mitä hittoa minun pitäisi tehdä ?
Olin työelämässä 47 vuotta, silloin minä tein ja suoritin, elin kellon mukaan.
Nyt vain olen, kelloakaan ei ole ollut ranteessa pariin vuoteen;)- kiireon
Minulla ei ole kiirettä minnekään, ellei kellonaikaa ole varattu.Kaikilla on 24 tuntia vuorokaudessa aikaa, ei se ole kenellekään muuta.
- eppu2
Jatkuva kiire syntyy siitä, ettei ole organiseeraus-kykyä, eikä käsitystä omista rajoistaan, eikä kykyä laittaa asioita oikeisiin mittasuhteisiin ja järjestykseen.
- siilimuori
Jaaha. Kerrso tuo heille/meille ylityöllistetyille joiden odotetaan tkevän enemmän mikä on inhimillistä ja usein edes mahdollista. En allekirjoita teoriaasi kiireen synnystä ainakaan yleistäen.
- kiire.on
siilimuori kirjoitti:
Jaaha. Kerrso tuo heille/meille ylityöllistetyille joiden odotetaan tkevän enemmän mikä on inhimillistä ja usein edes mahdollista. En allekirjoita teoriaasi kiireen synnystä ainakaan yleistäen.
Ja työelämässä kiire vain pahenee. Eläkkeelle jäävien tilalle ei palkata uusia. Jo valmiiksi ylityöllistetyille sälytetään eläkkeelle jääneiden työt.
- eppu2
siilimuori kirjoitti:
On tietysti aikatauluja ja kiireisiä aikoja, ei tietenkään mitään pidä suoraviivaisesti yleistää.
Työelämässä kyllä havaitsin sen seikan (enkä ollut ainoa), että jotkut juoksevat tukka putkella koko päivän ja aina meni hommat yliajalle, kun taas rauhallisempi ja järjestelmällisempi porukka sai asiat hoidettua ajoissa leiviskän luovuttamiseen seuraavalle.
Myös arki jää elämättä, koska vain suoritetaan, että saataisiin sitä ja sitä ja tuota.
Kunnes sitten psyyke tai fysiikka tai molemmat pakottaa uudelleenjärjestelyyn. Ja niin loppuu kiire. - siilimuori
Niin ja jotkut tunnollisimmat juoksevat tukka putkella ja tekevät toistenkin hommat :). On lisäksi aloja/työpaikkoja, jossa et voi ennustaa/suunnitella työpäivääsi täysin. Muuttujia on liian paljon. Lisäksi arvomaailma työssä on muuttunut.
- eppu2
siilimuori kirjoitti:
Niin ja jotkut tunnollisimmat juoksevat tukka putkella ja tekevät toistenkin hommat :). On lisäksi aloja/työpaikkoja, jossa et voi ennustaa/suunnitella työpäivääsi täysin. Muuttujia on liian paljon. Lisäksi arvomaailma työssä on muuttunut.
Juuri siksi, kun muuttujia on paljon, pitää nopeasti päässään uudelleen organisoida tärkeysjärjestys.
Hosuminen ja juokseminen ei todista sitä, että tekee toistenkin työt. Usein se on päinvastoin. eppu2 kirjoitti:
Juuri siksi, kun muuttujia on paljon, pitää nopeasti päässään uudelleen organisoida tärkeysjärjestys.
Hosuminen ja juokseminen ei todista sitä, että tekee toistenkin työt. Usein se on päinvastoin.Ei ne kohelot mitään aikaan saakkaan mut ne tekee ittensä hyvin tykö pomojen silmissä..
- siilimuori
eppu2 kirjoitti:
Hosuminen ja juokseminen ei todista sitä, että tekee toistenkin työt. Usein se on päinvastoin.Riippunee varmaan työpaikasta ja työn kohteesta.
Ripeästi ja tehokkaasti toimiminen ei käsittääkseni ole hosumista, joidenkin asioiden kohdalla vaan ei ehdi pysähtymään vaan täytyy tietää mitä tehdään, ja nopeasti. Ja kyllä vaan näitä aidanalittajia usein löytyy sieltä kahvihuoneesta tai muutoin vaan juoruilemasta.Mutta onhan hyvä että kaikenlaisiin työpaikkoihin riittää tekijöitä.
Onneksi meitä riittää kaikkiin juniin :).Toisille riittää vähempi ja mikös siinä jos saman rahan saa vähemmälläkin työnteolla. Kaikkien luonteeseen ei sovi tietyt tekemätömyydet. - eppu2
koti-kiusattu kirjoitti:
Ei ne kohelot mitään aikaan saakkaan mut ne tekee ittensä hyvin tykö pomojen silmissä..
Tuo on totta. Pomoni sanoi minulle kerran, että hän on pannut merkille, ettet koskaan näytä kiireiseltä ja silti on hommat hallinnassa.
Kerroin hänelle sitten miten toteutan omaa sarkaani. - eppu2
siilimuori kirjoitti:
Riippunee varmaan työpaikasta ja työn kohteesta.
Ripeästi ja tehokkaasti toimiminen ei käsittääkseni ole hosumista, joidenkin asioiden kohdalla vaan ei ehdi pysähtymään vaan täytyy tietää mitä tehdään, ja nopeasti. Ja kyllä vaan näitä aidanalittajia usein löytyy sieltä kahvihuoneesta tai muutoin vaan juoruilemasta.Mutta onhan hyvä että kaikenlaisiin työpaikkoihin riittää tekijöitä.
Onneksi meitä riittää kaikkiin juniin :).Toisille riittää vähempi ja mikös siinä jos saman rahan saa vähemmälläkin työnteolla. Kaikkien luonteeseen ei sovi tietyt tekemätömyydet.Ripeys ja tehokkuus onkin ihan eri asia, kun isoeleinen´tukka putkella juokseminen´´.
Muistan eräänkin kollegan, joka ei koskaan touhottanut ja tämän tästä sai ihmetellä, että millä välillä jo tuonkin teit.
Sanoit ´´täytyy tietää mitä tehdään ja nopeasti.´´ Juuri tuo, että tietää mitä tekee, ehkäisee turhaa kiirutta. - siilimuori
koti-kiusattu kirjoitti:
Ei ne kohelot mitään aikaan saakkaan mut ne tekee ittensä hyvin tykö pomojen silmissä..
No siksi mie varmaan jo olenkin yksi pomoni luottotyöntekijöistä. Hommat hoituu tilanteessa kuin tilanteessa :). Vaikka työntekijöitä puuttuu vuorosta ja työmäärä silti sama.
- siilimuori
eppu2 kirjoitti:
Ripeys ja tehokkuus onkin ihan eri asia, kun isoeleinen´tukka putkella juokseminen´´.
Muistan eräänkin kollegan, joka ei koskaan touhottanut ja tämän tästä sai ihmetellä, että millä välillä jo tuonkin teit.
Sanoit ´´täytyy tietää mitä tehdään ja nopeasti.´´ Juuri tuo, että tietää mitä tekee, ehkäisee turhaa kiirutta.Aivan, ja täytyy olla kiinnostusta ja motivaatiota tekemään. Sekään ei tänä päivänä ole itsestään selvyys.
- ent.siivoojaparka
eppu2 kirjoitti:
Tuo on totta. Pomoni sanoi minulle kerran, että hän on pannut merkille, ettet koskaan näytä kiireiseltä ja silti on hommat hallinnassa.
Kerroin hänelle sitten miten toteutan omaa sarkaani.Eilen aamulla näin miten meidän terveyskeskuksen laboratorion henkilökunta toteutti omaa sarkaansa kiirehtimättä. 14 numeroa ennen minua ja silti sain odotella vuoroani yli puolitoista tuntia. Taisivat välillä käydä kahvila koko remmi, koska numerotaulu näytti niin kuolleelta pitkän aikaa.
Tottahan toki hekin hommansa teki vaikkakin oma rauhallista tahtiaan. Ei todellakaan kiireiseltä vaikuttanut hänkään, joka minusta imi verta. - eppu2
siilimuori kirjoitti:
No siksi mie varmaan jo olenkin yksi pomoni luottotyöntekijöistä. Hommat hoituu tilanteessa kuin tilanteessa :). Vaikka työntekijöitä puuttuu vuorosta ja työmäärä silti sama.
Silloin Sinulla täytyy olla sitä organiseerauskykyä. Kenties et ole sitä tiedostanut.
- eppu2
ent.siivoojaparka kirjoitti:
Eilen aamulla näin miten meidän terveyskeskuksen laboratorion henkilökunta toteutti omaa sarkaansa kiirehtimättä. 14 numeroa ennen minua ja silti sain odotella vuoroani yli puolitoista tuntia. Taisivat välillä käydä kahvila koko remmi, koska numerotaulu näytti niin kuolleelta pitkän aikaa.
Tottahan toki hekin hommansa teki vaikkakin oma rauhallista tahtiaan. Ei todellakaan kiireiseltä vaikuttanut hänkään, joka minusta imi verta.Joo-o, kyllä minä ainakin juoksisin karkuun, jos verikokeen ottaja syöksyisi neula ojossa kimppuun.
- siilimuori
eppu2 kirjoitti:
Silloin Sinulla täytyy olla sitä organiseerauskykyä. Kenties et ole sitä tiedostanut.
No sitähän minulla on mutta kun sekään ei aina riitä siihen, et kiireeltä välttyis. Kiireen syntyyn kun vaikuttaa niin moni itsestäkin riippumaton asia, ja vastakysymykset. On asioita, jotka eivät voi odottaa vaan ne on aikaan sidottuja.
- siilimuori
siilimuori kirjoitti:
No sitähän minulla on mutta kun sekään ei aina riitä siihen, et kiireeltä välttyis. Kiireen syntyyn kun vaikuttaa niin moni itsestäkin riippumaton asia, ja vastakysymykset. On asioita, jotka eivät voi odottaa vaan ne on aikaan sidottuja.
Korjaan, vastuukysymykset
- ent.siivoojaparka
eppu2 kirjoitti:
Joo-o, kyllä minä ainakin juoksisin karkuun, jos verikokeen ottaja syöksyisi neula ojossa kimppuun.
Minäpä en juossut karkuun, kun sitä olin niinkin kauan odottanut, että hän syöksyisi neula ojossa minua kohti. Ja tapahtuihan se viimeiseltään.
- Heikunkeikku
"Sellaiselta näyttäytyy nykyajan elämä, ikäluokkiin katsomatta."
Aijaa, onko noin? En ole pannut merkille tuollaista. Ehkei ole hyvä yleistää noin hirmuisesti.
Eppukakkonen tuos viserteli, että "Jatkuva kiire syntyy siitä, ettei ole organiseeraus-kykyä..." Yhdyn tohon Eppukakkoseen, olen samaa mieltä. Kun fundeeraa tekemisensä kunnolla ja järkevästi etukäteen, niin voi hurjimus, kun sitä saa vaikka kuinka paljon aikaseksi lyhyessä ajassa. Organisointi on kaiken Aaaa ja Oooo. Minusta tuntuu että aloitus lemuaa aktiiviselle, vanhalle työläiselle.
Heikkukin kun tuli mukaan :)
Sanoisinko bändi-kaverini.
Mitäs jos jätettäis orkaniseeraukset S.Angerkoskelle.
60 on liian nuori vaivaamaan näin vanhoja.
70 80 juttuja.
Ei meillä ole vielä kiire.
H.- patamustasininikkinen
Ei pirä paikkaas ,mulla on aikaa ja hermoja mielettömästi,ei sellasta hetkeä etten antais kiireiselle koheltajalle tietä.
Punaset valotkaan ei ärsytä muuten kun palamalla kokoajan vihreetä.
Tykkään talvirajoituksista kun silloin maantiellä voi napauttaa vakionopeus säätimen päälle ja nauttia matkanteosta,on tavallaan lupa körötellä.
Kesäaikaan on koko ajan 80/ 100 nykimistä.
Mulla on aikaa lähteä ajoissa ja katella rauhassa kun kiireisiä kerääntyy kaupan ovee nykimään ,monen näköstä kellon vilkuilijaa tulee nähtyä.
Kaikest huolimatta joka puolel on valmiiks tehtyjä hommia sitä se rauhallinen funtsailu saa aikaan ,suosittelen kaikille.
Mukavinta on se kun ajaa läpi kaupunkin ja matkalla on joku pujottelija ja toisella reunalla kaupunkia näkee sen kohelon kiemurtelevan istuimellaan samoissa valoissa.
On meillä kiirettömillä omat huvimme. - ent.siivoojaparka
En tunnista itseäni aloituksesta vaikka en vielä rollaattorin kanssa kuljekaan.
Töissä käydessä vihasin aamuja ja sitä hätääntyneen uitetun koiran katsetta peilissäni, kunnes aloin lopulta ymmärtämään, että ei ne työt sieltä minnekään häviä vaikka menee vähän myöhemminkin, sitten kun sopivasti ehtii. Mikä se saikin joskus kuvittelemaan, että maailma kaatuu päälle, ellei ehdi johonkin tiettyyn bussiin. Varmaan traumoja kouluajoilta sekin. Jäänyt alitajuntaan ne kaikki jälkkärit myöhästymisen takia.
Nyt eläkkeellä ollessa nautin siitä omasta laatuajasta aamuisin, kun on heräämässä tai herännytkin, mutta ei vielä avannut silmiään. Siinä vain köllöttelee ja kuuntelee... Niin, kuuntelee... mitä? Alitajuntaansa? Elämää? Olkoon miten on, mutta se on nykyisin päivän paras hetki, tunne-elämän leikkiä, perusta koko päivän mielentilaan.
Joskus jää väliin se unen ja valveillaolon välivaihe, kun tulee brutaali herätys muodossa tai toisessa ja silloin tuntuu niinkuin päivästä olisi jäänyt puuttumaan jotain tärkeää, mikä antaa sille perusmerkityksen.
Hyvä alku hyvälle päivälle on minulle kaiken A ja O. Mitä ihmettä on organiseeraus ja organisointi? Mihin eläkeläinen sellaisia enää tarvitsee sanoinakaan? Taitaakin olla vielä työssäkäyvien sanastoa.
Kyllä tosiaan minä kiireenkin vielä tunnen, mikä se on. Yhtenä iltana huomasin melkein kymmenen aikaan kauhukseni, että tupakat on loppumassa ja kaupat menee kymmeneltä kiinni. Mahoton, miten sitä pystyy vielä liikkumaan vikkelästi kun välttämätön tarve vaatii. - flegu
En ole koskaan kokenut kiirettä. En työelämässäkään. Testeissä minua on väitetty nopeaksi ja tehokkaaksi enkä ole siinä suhteessa kuullutkaan moitteita. Jos en ole pystynyt johonkin niin sehän on teetättäjän vika. Itse olen tehnyt parhaani.
Kys on ainoastaan siitä onko osannut asettaa ne asiat joita ei ole voinut delegoida, oikeaan tärkeysjärjestykseen.
Eläkevuosina tilanne on, jos mahdollista, niin vieläkin selvempi. Minua säälittää eläkeläiset jotka yrittävät todistella omia kiireitään.
Kun ajoissa aloittaa tai lähtee niin koskaan ei ole itsellä kiire. - de-meter
Malttamattomuus, kiire, hermot hajalla ?
Kirjoitin jo pitkän vastauksen, joka mielestäni lähti liikenteeseen, tosin kangerrellen, mutta sitten sitä ei näkynyt missään. Nyt on pakko tunnustaa, että otsikko pätee minuun. Jos on rajoitetusti aikaa (huono organisointikyky ?) ja tahtoo sanoa jonkin sanasen niin kyllä ottaa päähän se, että viestit katoavat ennen kuin ne tulevat edes näkyviin tai sitten niitä poistetaan - kun sattuu jäämään suustaan kiinni ja eksyvän sivuraiteille...
Mutta sitä olin sanomassa aloitukseen, että vaikka aikaamme kuvataan yleisestikin hektisenä, meidän ikäisillä on sentään varaa valita. Voi organisoida oman ajankäyttönsä, asioida silloin, kun ei ole ruuhkaa, pitää kiinni saavutetusta edusta, oikeudesta elää hitauden kulttuurissa. Vastauksista päätellen moni meistä sen osaakin."de-meter"
Tää ei sit oo yhtään vinoilua.
Jotenkin tuntui vaan niin älykännyltä.
"Ammatistani ja harrastuksistani johtuen, on ystävä/kaveri-piirini fiksun
vaitonaista porukkaa.
Miehiä kun enimmäkseen ovat.
Tarkkaan mietityt sanat ehtii kirjoittaa sähkö-postiin.
Netti on kännyssä usein päällä.
Minulla on erillinen navigaattori.
Osaan laulaa erittäin hyvin, joten korva-nappeja en käytä kuin rallissa
ollessani.
Tai oikeastaan ne ovat kuulokkeet.
Tunnustan kyllä toisinaan lirkuttelevani puhelimellani.
Harvoin ja valitusti.
1520 akku on iso."
yst.
H.- de-meter
hunksz kirjoitti:
"de-meter"
Tää ei sit oo yhtään vinoilua.
Jotenkin tuntui vaan niin älykännyltä.
"Ammatistani ja harrastuksistani johtuen, on ystävä/kaveri-piirini fiksun
vaitonaista porukkaa.
Miehiä kun enimmäkseen ovat.
Tarkkaan mietityt sanat ehtii kirjoittaa sähkö-postiin.
Netti on kännyssä usein päällä.
Minulla on erillinen navigaattori.
Osaan laulaa erittäin hyvin, joten korva-nappeja en käytä kuin rallissa
ollessani.
Tai oikeastaan ne ovat kuulokkeet.
Tunnustan kyllä toisinaan lirkuttelevani puhelimellani.
Harvoin ja valitusti.
1520 akku on iso."
yst.
H.Ai että mainosisku tähän väliin, hunksi.. Muistan kyllä että olet teknisesti orientoitunut, digitaalisesti hyvin varustettu ja lauluääntäsikin olet kehunut, mutta ainahan niitä faktoja kannattaa kerrata - ihan jo markkinointimielessäkin...))
- nopea.nopeampi
Kiire tai ei, niin hitaus ei ole mikään hyve, vaikka monet tuntuvat niin ajattelevan. Meillä on temperamenttieroja ja hitauteen pakottaminen on henkistä väkivaltaa. Itselleni sitä tehtiin jo lapsesta alkaen.
Haluan tehdä asiat nopeasti, puheessa hyppiä aiheesta toiseen, edetä liikenteessä nopeasti, liikkua sinne sun tänne jne. Tämä ei tarkoita, että minulla olisi kiire (yleensä ei ole, sillä järjestän asiat niin ettei ole, jätän turhat asiat tekemättä), vaan tuo on minulle luontainen tapa toimia. Osaan kyllä sen vastapainoksi velttoilla, olla tekemättä mitään.
Pliis, hitaammat, älkää hallitko tätä maailmaa pakottamalla toiset itsenne kaltaisiksi!"nopea.nopeampi"
Aikasti selvästi sinulle ei sovi äly-kännykkä.
Ei ainakaan jos käytät hyppimiseen jalkojasi.
Kivasti kirjoitit itsestäsi.
Melkein kuin Blogia.
Pliis, kaniininen, kirjoita rauhallisemmin.
Älä yritä tehdä 60 ihmisten elämää oman elämäsi kaltaiseksi.
Ei meidän ENÄÄ tarvitse.
H.- Heikunkeikku
"nopea.nopeampi"
Sä et turhia praataile. Minua kans pistää vihaksi hitaus.
Huomaamaton ajan tuhlaus. Help help, se on tuskastuttavaa ja tekisi mieli mainita tästä hitaudesta, mutta olen onnistunut pysymään vaiti.
Jotkut pienetkin jutut voisi tehdä pikkuusen nopiampaan. Vaikkapa nyt esimerkiksi, jos autolta kävelee kotiovelle, niin matkalla, siinä samalla käveleskellessä, voisi kaivaa kotiavaimen valmiiksi kätöseen. Mutta ei, kävellään kaikessa rauhassa ja kun päästään kotioven eteen, niin sitten vasta aletaan miettimään, että missäs taskussa se avain olikaan. Kaivellaan kaikki taskut läpi ja aikasten päästä se avain on käyttövalmiina kourassa. Jos sataa tai tulee kovaa tai on kova pissuhätä, niin siinä sitä vaan pitää töröttää turhaan oven takana. Se avain voisi olla AINA määrätyssä taskussa. Minulla on aina oikeanpuolimmaisessa taskussa. Koskaan ei ole hukassa.
Toinen esimerkki on autolla ajo. Onko pakko vasta sitten ruveta tökkimään vaihdetta ykköselle, kun liikennevalot ovat jo vaihtuneet vihreäksi. Miksei voi kaikessa rauhassa punaisilla pistää ykkösen valmiiksi ja kun keltaiset tulee, voi kaasuttaa makeet kaasutukset ja olla siten valmiina amppasemaan eteenpäin, kun vihreä syttyy.
Voih, niitä olis vaikka kuinka paljon esimerkkejä. Mutta jätän tähän. - henrjii
Just kun kaikki jonossa olevat lähtisivät yhtä aikaa liikkeelle kun valot vaihtuu, niin liikenne olisi paljon jouhevampaa.
Toinen juttu on kun hermot hajoaa, tai kun ne loppuu kokonaan, niin se on vaan hyvä asia, voi olla hermoton - eppu2
Heikunkeikku kirjoitti:
"nopea.nopeampi"
Sä et turhia praataile. Minua kans pistää vihaksi hitaus.
Huomaamaton ajan tuhlaus. Help help, se on tuskastuttavaa ja tekisi mieli mainita tästä hitaudesta, mutta olen onnistunut pysymään vaiti.
Jotkut pienetkin jutut voisi tehdä pikkuusen nopiampaan. Vaikkapa nyt esimerkiksi, jos autolta kävelee kotiovelle, niin matkalla, siinä samalla käveleskellessä, voisi kaivaa kotiavaimen valmiiksi kätöseen. Mutta ei, kävellään kaikessa rauhassa ja kun päästään kotioven eteen, niin sitten vasta aletaan miettimään, että missäs taskussa se avain olikaan. Kaivellaan kaikki taskut läpi ja aikasten päästä se avain on käyttövalmiina kourassa. Jos sataa tai tulee kovaa tai on kova pissuhätä, niin siinä sitä vaan pitää töröttää turhaan oven takana. Se avain voisi olla AINA määrätyssä taskussa. Minulla on aina oikeanpuolimmaisessa taskussa. Koskaan ei ole hukassa.
Toinen esimerkki on autolla ajo. Onko pakko vasta sitten ruveta tökkimään vaihdetta ykköselle, kun liikennevalot ovat jo vaihtuneet vihreäksi. Miksei voi kaikessa rauhassa punaisilla pistää ykkösen valmiiksi ja kun keltaiset tulee, voi kaasuttaa makeet kaasutukset ja olla siten valmiina amppasemaan eteenpäin, kun vihreä syttyy.
Voih, niitä olis vaikka kuinka paljon esimerkkejä. Mutta jätän tähän.Näin usein menee, mutta mielestäni monissa tapauksissa ei ihminen välttämättä ole hidas, vaan se johtuu siitä, ettei osata ajatella ´´nenäänsä pitemmälle.´´ Toiset eivät pysty yhtäaikaa kävelemään ja kaivamaan avainta. Asioiden ennakointi on toisille vaikeaa.
Tuli vielä mieleeni sellainen esimerkki, kun jonotat kassalla, niin joku havahtuu ruveta kaivamaan, että missäs taskussa se pussi nyt olikaan, vasta kun kassa sanoo summan.
Tuo liikennejuttu on minuakin joskus potuttanut. Väliin ajattelee, että tontinkos ostis siitä valotolpan juurelta. - ent.siivoojaparka
eppu2 kirjoitti:
Näin usein menee, mutta mielestäni monissa tapauksissa ei ihminen välttämättä ole hidas, vaan se johtuu siitä, ettei osata ajatella ´´nenäänsä pitemmälle.´´ Toiset eivät pysty yhtäaikaa kävelemään ja kaivamaan avainta. Asioiden ennakointi on toisille vaikeaa.
Tuli vielä mieleeni sellainen esimerkki, kun jonotat kassalla, niin joku havahtuu ruveta kaivamaan, että missäs taskussa se pussi nyt olikaan, vasta kun kassa sanoo summan.
Tuo liikennejuttu on minuakin joskus potuttanut. Väliin ajattelee, että tontinkos ostis siitä valotolpan juurelta.Ajatteles nyt vähän tarkemmin.
Mihin sitä eläkeläisellä on niin kiire, että ärsyyntyy siitä, jos joku toinen hidastelee kaupan kassalla tai liikennevaloissa? Olla avain kädessä valmiina ennen kotiovelle tuloa? Tännekö kiire päästä valittamaan sitä, ettei toiset osaa organisoida tekemisiään?
Minkä takia se on näin, että mitä nopeammaksi kaikki tulee, niin vielä nopeammin kaikki pitäisi tapahtua?
Ennenvanhaan ei ollut sitä liikennevaloriesaa, kun kuljettiin jalan pitkiäkin matkoja asioilleen. Silti oli aikaa poiketa siinä matkalla rupattelemassa talossa ja toisessa.
Ennenvanhaan istuttiin kyläkaupassa jutustelemassa kaikessa rauhassa. Ostokset tilattiin tiskin takaa ja kuitit kirjoitettiin käsin. Silti luulisi, että silloin olisi ollut kiireempi päästä kaupasta kuin nykyisin, koska kaikki kotityöt veivät enemmän aikaa senaikaisilla välineillä. - eppu2
Ajatteles nyt vähän tarkemmin.
Mihin sitä eläkeläisellä on niin kiire, että ärsyyntyy siitä, jos joku toinen hidastelee kaupan kassalla tai liikennevaloissa? Olla avain kädessä valmiina ennen kotiovelle tuloa? Tännekö kiire päästä valittamaan sitä, ettei toiset osaa organisoida tekemisiään?
Minkä takia se on näin, että mitä nopeammaksi kaikki tulee, niin vielä nopeammin kaikki pitäisi tapahtua?
Ennenvanhaan ei ollut sitä liikennevaloriesaa, kun kuljettiin jalan pitkiäkin matkoja asioilleen. Silti oli aikaa poiketa siinä matkalla rupattelemassa talossa ja toisessa.
Ennenvanhaan istuttiin kyläkaupassa jutustelemassa kaikessa rauhassa. Ostokset tilattiin tiskin takaa ja kuitit kirjoitettiin käsin. Silti luulisi, että silloin olisi ollut kiireempi päästä kaupasta kuin nykyisin, koska kaikki kotityöt veivät enemmän aikaa senaikaisilla välineillä.Ei olekaan niin kiire. Minä yleensä olen tottunut järjesteleen asiat niin, ettei tulekaan turhaa kiirettä.
Oompahan ollut nuoruudessani kyläkaupassa töissä.
Mielestäni tämä ei mitään valitusta ollut, joka keskustelunhan sitä voi valitukseksi vääntää, jos haluaa.
Erilaisia mielipiteitähän tässä on kerrottu aloittajan aiheesta. - siiloimuori
eppu2 kirjoitti:
Ei olekaan niin kiire. Minä yleensä olen tottunut järjesteleen asiat niin, ettei tulekaan turhaa kiirettä.
Oompahan ollut nuoruudessani kyläkaupassa töissä.
Mielestäni tämä ei mitään valitusta ollut, joka keskustelunhan sitä voi valitukseksi vääntää, jos haluaa.
Erilaisia mielipiteitähän tässä on kerrottu aloittajan aiheesta.Tuo on mahdollista työpaikoissa, jossa aamulla kykenet hahmottamaan mitä päiväsi tuo tullessaan eli siis siten suunnittelemaan työsi. Kaikissa työpaikoissa ei ole noin vaan vasta illalla kykenet sanomaan, miten päiväsi meni, tai työvuorosi päätteeksi.
- eppu2
siiloimuori kirjoitti:
Tuo on mahdollista työpaikoissa, jossa aamulla kykenet hahmottamaan mitä päiväsi tuo tullessaan eli siis siten suunnittelemaan työsi. Kaikissa työpaikoissa ei ole noin vaan vasta illalla kykenet sanomaan, miten päiväsi meni, tai työvuorosi päätteeksi.
Juuri noin oli minun työpaikassani, tarkoitin aikaisemmin kommentoidessani sitä, että pitää päässään monta kertaa päivässä uudelleen järjestää asioita, kuitenkin on pohjalla se mikä on myös välttämättä tehtävä, lukemattomien rönsyjen tullessa väliin.
- siilimuori
eppu2 kirjoitti:
Juuri noin oli minun työpaikassani, tarkoitin aikaisemmin kommentoidessani sitä, että pitää päässään monta kertaa päivässä uudelleen järjestää asioita, kuitenkin on pohjalla se mikä on myös välttämättä tehtävä, lukemattomien rönsyjen tullessa väliin.
Juup. Ja se juuri usein tekee sen kiireen tunnun. Olisi niin helppoa jos vaan saisi siirtyä häiriöittä kohteesta A kohteeseen B ilman väliin tulevia häiriötekijöitä.Ja onneksi vuorotyössä seuraavat tulee ja jatkaa.
- ookooko
Kiire johtuu korvien välistä. Nopeasti ja tehokkaasti työskentelemisellä ei ole mitään tekemistä oikean kiireen kanssa.
Joillakin työntekijöillä on niin kiire, ettei ehdi tehdä juuri mitään muuta, kuin voivotella kiirettään. Ovat ns. suullaan työtä tekeviä. Samat henkilöt usein myös pahimpia selkäänpuukottajia ja kateellisia, kun joku saa oikeasti jotain aikaan.
Kiireen taakse on helppo piilottaa omia tekemättömiä töitä ja paeta vastuuta.
Se on vain usein niin läpinäkyvää tuo turha kiireen korostaminen, että fiksumpi sen kyllä huomaa, että mistä siinä oikeasti on kyse.- eppu2
Hyvin monet ´´kiireet´´ johtuvat epävarmuudesta. Ei osata järjestää asioita toimivaksi kokonaisuudeksi. Usein niistä kiireistä puuttuu se tehokkuus.
Hallituksellakin oli niin kiire, että viime tipassa piti vielä omat esitykset kaataa, mutta tärkeät asiat jäi hoitamatta.
Ne, jotka kokevat alituista kiirettä, kenties olisi hyvä pysähtyä miettimään, että miksi.
On myös ihmisiä, joille todellinen kiire syntyy siitä, ettei osata sanoa ei. Suostutaan kaikkeen. Tästäkin on monia kertomuksia kuultu. - siilimuori
Niinpä niin, pitää osata priorisoida vaikka tätä priorisointia ei sitten kaikilta asiaa koskevilta tahoilta sitten hyväsytäkkään. Kaikkea kun silloin ei kaikki voi saada.
- eppu2
siilimuori kirjoitti:
Niinpä niin, pitää osata priorisoida vaikka tätä priorisointia ei sitten kaikilta asiaa koskevilta tahoilta sitten hyväsytäkkään. Kaikkea kun silloin ei kaikki voi saada.
Niimpä. Kaikki vaan tiukentuu. Ilmeisesti yhä useammin tarvitsee valita niinkuin sanotaan ´´kahdesta pahasta se pienempi paha´´.
- 1eero
Ei tämä elo nyt hirveen vaikeaa ole, paljolti asenteesta kiinni. En tiedä kun ajattelee huonona hetkenä, helskutti täähän voisi olla vielä huonommin.
- siilimuori
eppu2 kirjoitti:
Niimpä. Kaikki vaan tiukentuu. Ilmeisesti yhä useammin tarvitsee valita niinkuin sanotaan ´´kahdesta pahasta se pienempi paha´´.
Aivan, ja kovettaa sitten pintansa siltä mitä siitä seuraa :).
- siilimuori
1eero kirjoitti:
Ei tämä elo nyt hirveen vaikeaa ole, paljolti asenteesta kiinni. En tiedä kun ajattelee huonona hetkenä, helskutti täähän voisi olla vielä huonommin.
Juu, jos aamulla ensimmäiskeis miettii et mikä mulla olikaan huonosti, saahan sitä märehtiä :).
- nopea.nopeampi
Minusta on yksinomaan positiivista, jos työssä on kiire. Silloin päivä kuluu nopeasti, asioita tapahtuu vauhdilla ja tuloksia syntyy.
Kammottavaa on, jos työssä ei ole mitään tekemistä tai sitä on vähän. Edellinen hanke saatu valmiiksi eikä uudesta tietoakaan eikä missään muuallakaan ole töitä. Kauhea kärsimys mennä työpaikalle, olla fyysisesti läsnä ja katsoa kelloa, miten hitaasti aika matelee. - siilimuori
nopea.nopeampi kirjoitti:
Minusta on yksinomaan positiivista, jos työssä on kiire. Silloin päivä kuluu nopeasti, asioita tapahtuu vauhdilla ja tuloksia syntyy.
Kammottavaa on, jos työssä ei ole mitään tekemistä tai sitä on vähän. Edellinen hanke saatu valmiiksi eikä uudesta tietoakaan eikä missään muuallakaan ole töitä. Kauhea kärsimys mennä työpaikalle, olla fyysisesti läsnä ja katsoa kelloa, miten hitaasti aika matelee.No varmaan tuo näkökulma sopii joihinkin työpaikkoihin. Minä en kaipaa kiirettä, sopiva työtahti riittäisi niin että voisi tuntea työpäivän päätteeksi suoriutuneensa työstään kaikkien kannalta tyydyttävällä tavalla.
- nopea.nopeampi
Ei näytä meilläkään kaikki kaipaavan kiirettä, vaan vetelehditään. Minulle ei kuulu se, onko kaikilla töitä vai ei, sen sijaan ihmettelen sitä, miten ihmisten pinna kestää päivästä toiseen kävellä pitkin käytäviä hakemassa automaatista kahvia ja muita sijaistoimintoja. Tässä juuri tulevat esiin ne temperamenttierot, jotka mielestäni on hyväksyttävä eikä pidä pakottaa ihmistä olemaan toisenlainen kuin on.
Itse viihdyin parhaiten matkatöissä, jossa ajettiin vuodessa kymmeniä tuhansia kilometrejä, päivät olivat täynnä uusia paikkakuntia ja uusien ihmisten kohtaamisia ja sitten taas uuteen paikkaan. Ei liikaa papereita eikä abstrakteja asioita, jotka menevät yli hilseen. Mutta se oli mennyttä aikaa, nyt olen ihan muussa paikassa ja muulla alalla. - 7167
nopea.nopeampi kirjoitti:
Ei näytä meilläkään kaikki kaipaavan kiirettä, vaan vetelehditään. Minulle ei kuulu se, onko kaikilla töitä vai ei, sen sijaan ihmettelen sitä, miten ihmisten pinna kestää päivästä toiseen kävellä pitkin käytäviä hakemassa automaatista kahvia ja muita sijaistoimintoja. Tässä juuri tulevat esiin ne temperamenttierot, jotka mielestäni on hyväksyttävä eikä pidä pakottaa ihmistä olemaan toisenlainen kuin on.
Itse viihdyin parhaiten matkatöissä, jossa ajettiin vuodessa kymmeniä tuhansia kilometrejä, päivät olivat täynnä uusia paikkakuntia ja uusien ihmisten kohtaamisia ja sitten taas uuteen paikkaan. Ei liikaa papereita eikä abstrakteja asioita, jotka menevät yli hilseen. Mutta se oli mennyttä aikaa, nyt olen ihan muussa paikassa ja muulla alalla.Sama juttu matkatöiden suhteen. Ikävätkin tehtävät tuntuivat kannustavilta haasteilta kun takaraja oli tiedossa.
Kiire? Kenen kiire? Esimerkiksi kerran minulle tarjottiin noin viikon keikkaa 170km:n päässä. Pyyntö tuli klo11 tietämissä ja työ oli aloitettava klo14 jatkuen iltaan klo22:een ja sen jälkeisenä aamuna klo6 uudelleen. Köyhän on oltava nöyrä joten otin tehtävän vastaan.
Ilman kiirettä ehdin toimipaikalle vaikeuksitta.
Minulla ei ollut kiire vaan toimeksiantajalla jonka kiire oli syntynyt huonosta valmistelusta. Teen voitavani mutta en stressaannu toisten kiireistä.
- nonstoppia
Ihmisen elämä pakkotoistoa aamusta iltaan illasta aamuun ei tule koskaan valmista.
Vähän kuin palstan jutut uusintoina pienine vivahteineen.- ent.siivoojaparka
Saman ketjun ja saman kirjoittajankin kommentit kun alkaa olla saman toistoa. Ehkä se johtuu siitä, että on osannut organisoida kaikki tekemisensä niin hyvin, että jää liikaa tätä joutoaikaa...
- paskalakki1
Saman ketjun ja saman kirjoittajankin kommentit kun alkaa olla saman toistoa. Ehkä se johtuu siitä, että on osannut organisoida kaikki tekemisensä niin hyvin, että jää liikaa tätä joutoaikaa...
Kenelle sinä nyt yrität vittuilla ?
- ent.siivoojaparka
paskalakki1 kirjoitti:
Kenelle sinä nyt yrität vittuilla ?
Miten niin vittuilla? Minäkö? Enhän minä koskaan...
- paskalakki1
Miten niin vittuilla? Minäkö? Enhän minä koskaan...
Sinä elät palstalla vittuilusta nauttien .
- ent.siivoojaparka
paskalakki1 kirjoitti:
Sinä elät palstalla vittuilusta nauttien .
No älä nyt vittuile!
- laskapakki1
No älä nyt vittuile!
Minäkin nautin kun saan olla kaltaisesi .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1921368
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän138903- 85862
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?52761- 51758
Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t253637Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä320614Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,7595Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk55589- 53584