Olemme maksaneet 2014 taloyhtiön remontista osuutemme. Isännöitsijä on ilmoittanut että sen
voi vähentää kerralla, ja haluaisimme niin tehdä. Voiko kulusta ylijäävän summan vähentää seuraavana vuonna. Kulut ovat suuremmat kun vuoden vuokratulo. Miten pitäisi menetellä?
Taloyhtiön remontista
2
87
Vastaukset
Huomenta Matinmäki ja kiitos kysymyksestäsi.
Joudutte vähentämään pois maksetun osuutenne maksuvuoden, eli vuoden 2014 vuokratuloista. Mikäli vuokratulot menevät miinukselle, eikä muita pääomatuloja ole, tehdään tästä alijäämästä alijäämähyvitys.
Alijäämähyvitys tarkoittaa yksinkertaistettuna sitä, että saatte vähennystä vastaavan hyödyn ansiotulojenne verotuksessa. Mikäli alijäämähyvityksen maksimimäärä ylittyy, vahvistetaan loput miinuksesta pääomatulolajin tappioksi, jonka voitte hyödyntää seuraavan 10 vuoden pääomatulojenne yhteydessä. Teidän ei tarvitse itse vaatia alijäämähyvitystä tai tappioiden hyödyntämistä, verottaja tekee ne puolestanne. Riittää siis, että ilmoitatte vuoden 2014 aikana tulleet vuokratulot ja niihin liittyvät kulut sellaisenaan.
Sivuiltamme löytyy tapaukseenne erittäin hyvin soveltuva esimerkki ja muuta asiaan liittyvää tietoa pähkinänkuoressa: http://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Vuokratulot/Vuokratulo_ja_yhtiovastikkeet
Voit myös halutessasi tutustua alijäämähyvityksen perusideaan tarkemmin: http://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Velat_ja_korot/Alijaamahyvitys
Keväisin terveisin
Sami Verotiimistä- Matinmäki
Kaunis kiitos selkeästä vastauksesta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273563- 412399
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut352228Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s71997Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431552- 381439
- 1271282
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2591230- 131219
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451215