Pakkomielle/oire

Nittaminax

Mulla on kummallinen tapa aina laskea viipaleet jos leikkaan esimerkiksi kurkkuu tai juustoa, vaikka mikään pakko ei niin olis tehä. Jossain vaihees mä havahdun et taas sä lasket niitä ja se on tosi ärsyttävää.
Onkos teillä muilla omasta mielestänne jotain ärsyttäviä tapoja.

21

59

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miksi laskeminen ärsyttää sinua?

Olen huomannut muuttuvani vuosi vuodelta suvaitsevammaksi, erityisesti itseäni kohtaan. ;)

Nauratti, kun tuli mieleen, että varmaan minäkin alan laskea viipaleita... ainakin tänään.

• En mä tiedä miks ärsyttää. Se laskeminen vie huomion kait siitä mitä muut keskustelee tääl keittiös. Sit saa kysellä et mitä sä sanoit tjn. Hitsi mä lasken sipulitkin et montako viiltoa tuli tehtyy. Voi mua :)))

• eppu2

Tuskinpa on ihmistä, jolla ei olisi jotain pakkomielteistä tapaa. Vaikka hyvin tietää, ettei tarvitse, niin tehdä.
      Itse tapaan aamulla herättyäni laskea, montako tuntia nukuin, niinkuin sillä mitään väliä olisi, eläkeläisellä.

• No mä nukun yleensä sen kuus tuntii joten sitä mun ei tarvii onneks laskee.
        Jos mä nukahan yheksältä illalla ja herään yöllä niin tiiän et kello on vasta kolme ja loppu yö menee pyörimiseks sängys.

• missäviiraa

Minä näköjään aina lasken kun telkkarissa on ihmisiä vaikkapa istumassa tai seisomassa. En tiedä milloin tullut tavaksi tällainen. Ei ollut nuorempana. Viimeksi oli ihmisiä 6 kappaletta seisomassa. En tietenkään hirveitä ryhmiä laske.

• Joskus tuli sellanen ohjelma missä testattiin ihmisten havannointikykyjä jos niille näytti jonkun valokuvan esim niin moni ei huomioinut niistä kuvista juuri mitään. Tais olla et siinä lavastettiin joku puukotuskin tai ryöstö ja huomattiin et vaikka oli silminnäkijä niin hyvin oli epäluotettavia.
        Ton ohjelman jälkeen mä rupesin itse kattelemaan mitä siel jonkun( leffan ) taustalla tapahtuu.

• pakkoneuroosia

Kyse lienee pakkoneuroottisesta toiminnasta. Usein kyseessä rutiini, josta voi käyttää nimistystä pakkoneuroosi. Aikoinaan psykan ope kertoi arjen esimerkin, että jopa pyykin narulle asettaminen voi kertoa pakkoneuroosista. Jos asettaa aina tasan tietyssä järjestyksessä, eikä voi yhtään joustaa järjestyksestä, on kyse pakkoneuroosista.

http://www.pirittaanias.fi/Pakkoneuroottiset-oireet.php

• Tos linkissä oli tällänen lause "
        Ihmiset muodostavat elämäänsä tiettyjä rutiineja helpottamaan arjen sujumista ja hallintaa."
        Tiedä nyt sitten helpottaako joidenkin vihannesten tai juusto viipaleiden laskeminen arjen hallintaa.

• Mä taas täytän tiskikoneen pakonomaisesti omien sääntöjeni mukaan ja jos joku on tökännyt esimerkiksi veitsiä ja haarukoita samaan lokeroon niin ne lähtee pois alta aikayksikön. Kaikille astioille on oma paikkansa ja ennen kuinlaitan koneen käyntiin ne on myös oltava niin. :)

• Meillä kun ei ole tiskikonetta niin tiiä nuista mitään, mutta kuivauskaapis mulla on kans et ne lautaset pitää olla järjestyksessä. Haarukat ja noi on sulosessa epäjärjestyksessä siin omassa kipos. :)

• ent.siivoojaparka

Tuo kaiken mahdollisen laskeminen taitaa olla aika yleistä.
      Monestikohan olen bussia odotellessa laskenut Slussenin tolpatkin. Ei silti hajuakaan, montako niitä on. Bussissa istuessa laskettava talojen ikkunoita ja vielä kurkittava taaksepäin, että ehtii laskemaan varmasti kaikki...
      Ei se minua mitenkään häiritse, kun siinä ajattelee kuitenkin samaan aikaan kaikenlaista muuta. Ei sen pitäisi häiritä toisiakaan niin kauan, kun en ala laskemaan ääneen ja kovalla äänellä.

• Hi hi..äläs kuule virka mitään, mä meinasin jo kerran ääneen ruveta laskemaan mut onneks se meni nopeesti ohi. :)

• tumpelomummu

Ei mikään pakkomielle, mutta lasken aina siskonmakkarapallerot, kun niitä sopan sekaan puristelen.
      Niin tein tänäänkin :)
      Lampaitakin joskus olen laskenut,kun uni ei meinannut tulla, tai paremminkin yritin laskea ; menivät minun mielikuvissani niin nopeaan,etten perässä pysynyt.
      Tunnen itseni täysin terveeksi :)

• Heh..no niitä makkarapalleroita en viel ole ruvennut laskemaan. :)
        Noi lampaat taas on pikkusen ongelmallisia ku ne pomppii niin nopsaan.
        Kyl luulen et aikas terve mäkin oon, no jos nyt pikkusen pääs vippaa niin ei se ainakaan haitaks asti ole ollu. :)

• ent.siivoojaparka
        Nittaminax kirjoitti:

Heh..no niitä makkarapalleroita en viel ole ruvennut laskemaan. :)
        Noi lampaat taas on pikkusen ongelmallisia ku ne pomppii niin nopsaan.
        Kyl luulen et aikas terve mäkin oon, no jos nyt pikkusen pääs vippaa niin ei se ainakaan haitaks asti ole ollu. :)

Näin minäkin ajattelen, että jos ei ole ympäristölleen vaarallinen, niin yks hailee...

• eppu2

Mikäli pakkotoiminnot alkavat haitata normaalin arkielämän sujumista, voidaan puhua pakkoneuroosista.
      Rutiinit kehitämme järkeistääksemme toimintaamma. Pakkotoiminnassa vain teemme, ilman näkyvää hyötyä.

• Mä ymmärtäisin ton pakkoneuroosin siten et jos mun pitäis koko ajan tarkistaa onks kahvinkeitin sammutettu tai ovi varmasti lukossa, niin ne haittais mun elämää, mut en sitä, jos mä lasken mielessänä montako viipaletta leikkaan.

• eppu2
        Nittaminax kirjoitti:

Mä ymmärtäisin ton pakkoneuroosin siten et jos mun pitäis koko ajan tarkistaa onks kahvinkeitin sammutettu tai ovi varmasti lukossa, niin ne haittais mun elämää, mut en sitä, jos mä lasken mielessänä montako viipaletta leikkaan.

Näinhän se on.
        Sitten jos mennään pakkoneuroosin puolelle, siinäkin on eri voimakkuuksia.

• mimmimum-mi

En ole huomannut mitään kovin kummallista....mutta purkit ja purnukat pitää olla aina oikeinpäin....siis jääkaapissakin maitopurkki ja muut...hiustenhoito ja muut kylppärissäkin...etiketti suoraan eteenpäin..

• kiukuttelut

Mun lapsella oli jo pienenä sellane että leivälle piti levittää voita tasainen kerros, ei kelvannut jos ei ollu huolella levitetty joka puolelle ohuesti.

• shoppaileva.mummo

Kun menen lähikaupunkiin on pakko käydä kolmessa kaupassa samassa järjestyksessä. Harmittaa jos joku häiritsee ja joudun muuttamaan tapojani.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. SDP on vastuunkantaja, ja siksi suosituin kansan keskuudessa

Kiusaamiseenkin SDP puuttuu heti sellaisen tultua ilmi. Esimerkiksi persut lakaisevat nämä maton alle ja pahentavat site
      Maailman menoa
      41
      5799
    2. Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä

SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,
      Maailman menoa
      217
      5336
    3. Persut on Suomen mamutuspuolue nro 1.

Heti ensimmäisenä persuvuonna 2015 maahantoivat Suomeen 35 tuhatta kunniavierastaan. Tuoreimpana persuvuonna 2025 pers
      Maailman menoa
      54
      4508
    4. Punavihreät puolueet haluavat Suomeen satoja tuhansia kehitysmaalaisia

SDP, vihreät ja vassarit haluavat nostaa esim. pakolaiskiintiötä todella paljon. Orpon hallituksen aikana maahanmuutto
      Maailman menoa
      46
      4312
    5. SDP:n johto pesi kätensä häirintäkohusta

"Suurimman oppositiopuolue SDP:n johto olisi todennäköisimmin halunnut vaieta puolueen ympärillä velloneen häirintäkohun
      Maailman menoa
      56
      4091
    6. Eikö tunnukin kamalalta, kun en

anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut
      Ikävä
      81
      3786
    7. SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa

Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt
      Maailman menoa
      86
      3691
    8. Tytti Tuppurainen ollut aivan sekaisin viime päivinä

Pitäis varmaan tehdä huumetesti sille. "– SDP:n Tytti Tuppurainen väittää kirkkain silmin ja Antti Lindtman vierellään
      Maailman menoa
      46
      3151
    9. Kenen juontajan pitäisi voittaa tänään Kultainen Venla? Ehdolla Pimiä, Holma ja Vaaherkumpu

Kultainen Venla gaalassa jaetaan tänään tv-alan palkintoja. Yksi suosituimmista kategorioista on Juontaja. Vappu Pimiä
      Suomalaiset julkkikset
      106
      2460
    10. SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"

Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het
      Maailman menoa
      48
      2396
    Aihe