Mitä eroa on moralismilla ja kristinuskolla?

millä_tavalla_eroavat

Oletteko ajatellut? Minusta niillä on eroja. Moralismi ei ole kristinuskoa eikä kristinusko ole moralismia.

69

128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • la.vie

      Kristinuskoon kuuluu myös moraali. Mutta ihminen voi olla hyvä moraaliltaan vaikka ei olisi uskova.
      Kirje roomalaisille 13
      Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi ...

    • evl

      Temppelissä rukoilevat fariseus ja publikaani uskoivat kumpikin Jumalaan. Fariseus oli selvästi moralisti, koska hän asetti itsensä mittapuuksi muillekin. Näin menettelevät tämänkin päivän moralistit. Moralisti tuomitsee aina muut erilaiset ihmiset ja pitää itseään parempana ja oikeana uskovana. Hyvä esimerkki on myös aviorikoksesta kiinniotetun naisen tapaus jonka juutalaiset olisivat halunneet kivittää kuoliaaksi Mooseksen lain vaatimalla tavalla. "Jeesus sanoi: En minäkään sinua tuomitse, mene äläkä enää syntiä tee."

      • sanohan

        Onko sellainen tuomari jäävi joka on joskus tehnyt jotakin väärää?


    • Mitenkä itse erotat nuo?

      Kyllähän kristityissä on moralisteja mutta toki niitä on muissakin. Halutaan niin mielellään määrätä muiden elämästä ja tavoista.

      Kaksinaismoralisti on henkilö joka tuomitsee muita ja etsii muden tekemiä virheitä, mutta sallii niitä itselleen. Joko omaa sokeuttaan tai itseriittoisuuttaan ja ehkäpä joskus salaa.

      • evl

        Moralisti on minusta henkilö joka asettaa itsensä ja omasta mielestään oman erinomaisuutensa kaikille muillekin mittapuuksi. Hän ei näe omia virheitään vaan muut ovat aina vain väärässä. Moralisti näkee itsensä täydellisenä ja synnittömänä. Erityisesti tietyissä uskonliikkeissä moralisteja on paljon. Nämä vetoavat usein (ei aina) Raamattuun Jumalan sanana julistaessaan moralismiaan.


      • HulluSuvakkiEurooppa

        Parasta moraalia edustaa henkilö joka harrasti seksiä 9 -vuotiaan tytön kanssa.

        Näin uskoo Suomen eliittiin kuuluvat monikulturistit.

        Miksi muuten nämä antaisivat sata miljoonaa euroa joka vuosi veronmaksajien rahoista tämän käsityksen avoimeen levittämiseen ja pakottamiseen Suomenkin ainoaksi uskonnoksi?


      • evl kirjoitti:

        Moralisti on minusta henkilö joka asettaa itsensä ja omasta mielestään oman erinomaisuutensa kaikille muillekin mittapuuksi. Hän ei näe omia virheitään vaan muut ovat aina vain väärässä. Moralisti näkee itsensä täydellisenä ja synnittömänä. Erityisesti tietyissä uskonliikkeissä moralisteja on paljon. Nämä vetoavat usein (ei aina) Raamattuun Jumalan sanana julistaessaan moralismiaan.

        ”Hän ei näe omia virheitään vaan muut ovat aina vain väärässä.”

        Ehkä noinkin, joskin pienellä varauksella.

        ”Moralisti näkee itsensä täydellisenä ja synnittömänä.”

        Ikävä kyllä tämän suuntaisia kokemuksia on. He ovat usein aika julmia ja sydämettömiä


    • Käsitteistä

      On olemassa kaksi käsitettä: moraalinen ja moralistinen. Jokainen ihminen on ja hänen tulee olla moraalinen, sillä moraali säätelee kaikissa ihmisyhteisöissä koko ryhmän toimintaa. Yhteisön moraali määrittää, mikä on oikein ja hyvää. Ihmisellä on kysy ottaa vastuuta ja pohtia eettisiä, elämäntapaan liittyviä kysymyksiä. Ihmisen persoona voi vääristyä niin, että häneltä puuttuu normaali moraalin taju - esimerkiksi käy hyvin narsisti.

      Moralismi mielletään katsomukseksi, joka arvostelee tekojen hyvyyttä tai huonoutta yhteisen moraalin kannalta sitä tiukasti tulkiten. Moraali taas on yhteisön oikeina pitämien katsomusten järjestelmä, jonka yhteisön jäsenet ovat sisäistäneet niin, että voivat arvioida oman toimintansa hyväksyttävyyttä. Pelkistäen voisi sanoa, että moralisti vahtii muiden tekemisiä, moraalinen omia tekemisiään. Moralisti on kuin oikeuden syyttäjä, joka luettelee rikolliselle tämän rikkomat lakipykälät. Moraalinen ei riko lakia, koska tietää rikkomisen olevan väärin.

      Kristityn tulee olla sellainen moraalinen henkilö, joka ojentautuu elämässään Jumalan Sanan mukaan, turvaa siihen ja luottaa Jumalaan, jonka hän kohtaa Jumalan Sanassa. Kristitty peilaa itseään Raamatun valossa, sillä Jumalan Sana määrittelee hänelle kristillisen moraalin.

      • ”…moralisti vahtii muiden tekemisiä, moraalinen omia tekemisiään…”

        Tuo oli hyvä selvennys. Kyllä, voin allekirjoittaa tämän.


      • ei.ihan.noinkaan
        mummomuori kirjoitti:

        ”…moralisti vahtii muiden tekemisiä, moraalinen omia tekemisiään…”

        Tuo oli hyvä selvennys. Kyllä, voin allekirjoittaa tämän.

        Ei ole moralistista jo huomaat toisen menevän kadotukseen oikaista ja nuhdellakin häntä koska tähänhän Paavalikin kehoittaa. Lähimmäisen vääryyksiltä ei tule sulkea silmiään koska se on niiden hyväksymistä.


      • noineimissäännimessä

        Jokainen valitsee itse mikä on oikein ja mikä väärin, omatunto ja inhimillinen taju määrittää sen. Myös looginen ajattelu ja tieto muuttaa käsityksiä niinkuin historia osoittaa. Sinulle ei kukaan ole antanut, luulostasi huolimatta, oikeutta määritellä mitkä ovat oikeita ja mitkä vääriä ratkaisuja.


      • ei.ihan.noinkaan
        noineimissäännimessä kirjoitti:

        Jokainen valitsee itse mikä on oikein ja mikä väärin, omatunto ja inhimillinen taju määrittää sen. Myös looginen ajattelu ja tieto muuttaa käsityksiä niinkuin historia osoittaa. Sinulle ei kukaan ole antanut, luulostasi huolimatta, oikeutta määritellä mitkä ovat oikeita ja mitkä vääriä ratkaisuja.

        Jumala määrittelee mikä on oikein ja mikä väärin. Raamatussa Hän on tämän kertonut eikä sinulla ole mitään oikeutta olla Jumalan kanssa eri mieltä : )


      • ei.luotu
        ei.ihan.noinkaan kirjoitti:

        Jumala määrittelee mikä on oikein ja mikä väärin. Raamatussa Hän on tämän kertonut eikä sinulla ole mitään oikeutta olla Jumalan kanssa eri mieltä : )

        Ja nykyään on sitten vähän jouduttu muuttamaan jumalien sanaa, kun ei ne pyhien kirjoituksen teksit oletkaan niin hyviä :)


      • Oikeanjavääränmäärittely
        noineimissäännimessä kirjoitti:

        Jokainen valitsee itse mikä on oikein ja mikä väärin, omatunto ja inhimillinen taju määrittää sen. Myös looginen ajattelu ja tieto muuttaa käsityksiä niinkuin historia osoittaa. Sinulle ei kukaan ole antanut, luulostasi huolimatta, oikeutta määritellä mitkä ovat oikeita ja mitkä vääriä ratkaisuja.

        Loogisen ajattelun ja tiedon tiedetään kyllä muuttavan käsityksiä, mutta kyllä se valitettavasti on niin, että ihmisen viisaus on usein typeryyttä, minkä seurauksena logiikalla ja tiedolla tuotetut oikean ja väärän käsitykset ovat vajaita ja dogmaattisia.
        "Sinulle ei kukaan ole antanut, luulostasi huolimatta, oikeutta määritellä mitkä ovat oikeita ja mitkä vääriä ratkaisuja." Mitä tämä tarkoittaa? Jos ihmisellä ei ole oikeutta määritellä itselleen sitä, mikä on oikeaa ja mikä väärää, niin miten ihmisen sitten voidaan kuvitella selviytyvän yhteiskunnassa, joka toki edellyttää tietyn tasoista normien ymmärtämistä ja sen seurauksena niiden kunnioittamista ja noudattamista. Vajavuuksiensa takia ihminen ei ehkä pysty täydellisesti ymmärtämään kaikkia oikean ja väärän vivahteita, mutta se ei suinkaan tarkoita sitä, etteikö hänen tulisi pyrkiä kohti ymmärtämistä ja mahdollisimman lähelle oikeaa elämäntapaa ja tämä pyrkimys antaa ihmiselle kyvyn ja oikeuden oikaista sellaista lähimmäistä, jonka näkee tekevän väärin, ja erityisesti siinä tarkoituksessa, että varoittamalla lähimmäistä pystyy estämään tämän vahingoittamasta itseään tai muita.


      • Matt.25
        ei.ihan.noinkaan kirjoitti:

        Ei ole moralistista jo huomaat toisen menevän kadotukseen oikaista ja nuhdellakin häntä koska tähänhän Paavalikin kehoittaa. Lähimmäisen vääryyksiltä ei tule sulkea silmiään koska se on niiden hyväksymistä.

        Sinä et tiedä kuka menee kadotukseen ja kuka pelastuu. Sen tietää vain Jumala. Saattaa olla että sinullekin tulee viimeisellä tuomiolla ikävä yllätys Matt. 25


      • noineimissäännimessä
        ei.ihan.noinkaan kirjoitti:

        Jumala määrittelee mikä on oikein ja mikä väärin. Raamatussa Hän on tämän kertonut eikä sinulla ole mitään oikeutta olla Jumalan kanssa eri mieltä : )

        Tarkoitin että sinulla ei ole oikeutta määritellä mikä on oikein ja mikä väärin jostain Jumalan näkökulmasta katsottuna niinkuin aina teet eikä sinun kantasi ole se viimeinen totuus jossa ei ole erehtymisen mahdollisuutta .


      • kui22
        ei.ihan.noinkaan kirjoitti:

        Jumala määrittelee mikä on oikein ja mikä väärin. Raamatussa Hän on tämän kertonut eikä sinulla ole mitään oikeutta olla Jumalan kanssa eri mieltä : )

        Ihmettelempä vain että...
        No missä se vapaa tahto nyt taas on mm. ajatella kuinka tahtoo jos kerran ei ole edes oikeutta itsenäiseen ajatteluun? :)

        Eli ristiin menee koko ajan vaan eli joskus niin ja joskus näin, heh..pitäis olla vähän edes johdonmukaisuutta!


      • Faktat_Kehiin
        ei.ihan.noinkaan kirjoitti:

        Ei ole moralistista jo huomaat toisen menevän kadotukseen oikaista ja nuhdellakin häntä koska tähänhän Paavalikin kehoittaa. Lähimmäisen vääryyksiltä ei tule sulkea silmiään koska se on niiden hyväksymistä.

        Kukaan ihminen ei ole huomannut kenenkään menevän kadotukseen, joten älä satuile. Ikuisen kadotuken dogma on vain dogmaa erittäin barbaarisesta jumalasta joka itse aiheuttaa mijardien ihmisten joutumisen kadotukseen.


      • ei.ihan.noinkaan
        Faktat_Kehiin kirjoitti:

        Kukaan ihminen ei ole huomannut kenenkään menevän kadotukseen, joten älä satuile. Ikuisen kadotuken dogma on vain dogmaa erittäin barbaarisesta jumalasta joka itse aiheuttaa mijardien ihmisten joutumisen kadotukseen.

        Turhaan siinä yritätte olla nokkelia. Jumala on ja Hänen tahtonsa voi jokainen lukea Raamatusta : ) En jaksa teidän ateistien jankutuksia joten turha tästä on kinata viimeistää kuoltuanne se teillekin selviää.


      • noinseon
        ei.ihan.noinkaan kirjoitti:

        Turhaan siinä yritätte olla nokkelia. Jumala on ja Hänen tahtonsa voi jokainen lukea Raamatusta : ) En jaksa teidän ateistien jankutuksia joten turha tästä on kinata viimeistää kuoltuanne se teillekin selviää.

        Raamattu on ihmisten kirjoittama kirja joten se ei ole mikään joka paikan ohjekirja vaan lähinnä juutalaista mytologiaa jossa on huomionarvoisia moraaliohjeitakin joista tärkeimpiä on tehdä lähimmäiselle sitä mitä haluaisi itselekkin tehtävän.


      • kui22
        ei.ihan.noinkaan kirjoitti:

        Turhaan siinä yritätte olla nokkelia. Jumala on ja Hänen tahtonsa voi jokainen lukea Raamatusta : ) En jaksa teidän ateistien jankutuksia joten turha tästä on kinata viimeistää kuoltuanne se teillekin selviää.

        Etkö ole vieläkään laittanut merkille että sitä Raamattua luetaan mitä 'erilaisimpien linssein' läpi - uskovaisetkin. Sinäkö kuulut heihin jotka ymmärtävät/lukevat kaiken aina oikein?

        Tälläinen hämää minua. - Lähes jokainen kuitenkin katsoo itse olevansa oikeassa, vastoin jotain toista näkemystä.


      • ei.ihan.noinkaan kirjoitti:

        Ei ole moralistista jo huomaat toisen menevän kadotukseen oikaista ja nuhdellakin häntä koska tähänhän Paavalikin kehoittaa. Lähimmäisen vääryyksiltä ei tule sulkea silmiään koska se on niiden hyväksymistä.

        Kyllä se moralismia on jos on enemmän huolissaan muista mutta ei juuri itsestään.

        Tuo sitten onkin toinen dilemma että miten pitää suhtautua väärintekijöihin. Mikä on tekojen hyväksyntää ja mikä sitä silmien sulkemista. Jos menet vankilaan ja olet ystävällinen. Et hae riitaa etkä yritä käännyttää ihmisvoimin. Onko se ”silmien sulkeista” tai hyväksytkö heidän rikoksensa?


    • Jumala on laittanut lakinsa ihmisen sisimpään. Se on omatunto, mikä sanoo, mikä on oikein ja mikä väärin. Ihmisillä on kuitenkin tahto olla kuuntelematta, tai ottamatta sitä huomioon. Silloin kun ihminen tekee omaatuntoaan vastaan yleensä hän jossain vaiheessa tulee tekojensa päähän ja silloin usein seuraukset ovat ankarat jos ihmisellä ei ole mitään purkautumistietä. Kuten uskovilla on armo, Jeesuksen sovitustyö, syntien anteeksi anto.

    • moralismieikristinuskoa

      Jeesus ei ollut moralisti, koska hänen seurassaanhan viihtyivät yhteiskunnan marginaaliset jäsenet kuten syntiset, prostituoidut, publikaanit, juopot yms.

      • eisiitäminkäänpääse

        Juuri näin, siksi Jeesuksen moraaliset opetukset ovat näilläkin palstoilla hyljeksittyjä ja vailla mitään arvoa, noin yleisesti otettuna, poikkeuksiakin on.


      • eisiitäminkäänpääse kirjoitti:

        Juuri näin, siksi Jeesuksen moraaliset opetukset ovat näilläkin palstoilla hyljeksittyjä ja vailla mitään arvoa, noin yleisesti otettuna, poikkeuksiakin on.

        On sanottu, että Jeesus on portti, ja niinkin että se portti on ahdas. Jeesus kyllä hyväksyi syntisen, mutta ei syntiä.


      • eisiitäminkäänpääse
        evita- kirjoitti:

        On sanottu, että Jeesus on portti, ja niinkin että se portti on ahdas. Jeesus kyllä hyväksyi syntisen, mutta ei syntiä.

        Sinäkö et hyväksy Jeesuksen moraalisia opetuksia? Ainoastaan tuomitsemisen, malkan kaivamisen ja oman oikeassaolemisen korostuksen? Ja kaikkien muiden kuin Jeesuksen käsitykset?


      • eisiitäminkäänpääse kirjoitti:

        Sinäkö et hyväksy Jeesuksen moraalisia opetuksia? Ainoastaan tuomitsemisen, malkan kaivamisen ja oman oikeassaolemisen korostuksen? Ja kaikkien muiden kuin Jeesuksen käsitykset?

        Kyllä minusta Jeesuksen puhe on hyvin selvää, mitä synnin tekemiseen tulee. Niinkuin Hän on itse sanonut. Minä uskon hyvinkin Hänen moraaliset opetukset, mutta entäpä sinä.
        Mt 7:21-23 "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'."


      • eisiitäminkäänpääse
        evita- kirjoitti:

        Kyllä minusta Jeesuksen puhe on hyvin selvää, mitä synnin tekemiseen tulee. Niinkuin Hän on itse sanonut. Minä uskon hyvinkin Hänen moraaliset opetukset, mutta entäpä sinä.
        Mt 7:21-23 "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'."

        Minä en noudata hänen moraalisiakaan opetuksiaan mutta usein pyrin niitä noudattamaan. Noihin riivaajiin ja ihmetekoihin en usko (riivaajia ei mielestäni ole ja luotettavasti todistettuja ihmetekoja ei myöskään) mutta ihmisen (uskovankaan) tuomitsemisvaltaan en usko muuta kuin oikeuslaitoksen kautta.


    • näin_on

      Juutalaiset uskovat, moralistit, kirjanoppineet ja fariseukset paheksuivat kovasti sitä että Jeesus viihtyi niin hyvin syntisiksi katsomiensa joukoissa. Jos nämä olisivat olleet entisiä porttoja, publikaaneja tai viininjuojia yms. pahennusta ei olisi ollut, mutta kun nämä olivat aivan julkisyntisiä. Uskovat sanoivat Jeesusta syömäriksi, viininjuojaksi, publikaanien ja syntisten ystäväksi. Missä on tänään niitä jotka haluavat erottaa porukoistaan syntisiksi pitämänsä ihmiset?

      • Eihän Jeesus erottanutkaan ihmisiä vaan Hän saarnasi heille parannusta synneistään.
        "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle. Kääntykää eli tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi."


      • näin_on
        evita- kirjoitti:

        Eihän Jeesus erottanutkaan ihmisiä vaan Hän saarnasi heille parannusta synneistään.
        "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle. Kääntykää eli tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi."

        Jeesus ei tuominnut syntisiä, vaan omasta mielestään synnittömät uskovat. Parannus merkitsi lähinnä uskomista häneen Messiaana.


      • tarkennus
        näin_on kirjoitti:

        Jeesus ei tuominnut syntisiä, vaan omasta mielestään synnittömät uskovat. Parannus merkitsi lähinnä uskomista häneen Messiaana.

        Jeesus ei tuominnut ketään koska tuomion aika on kaikille vasta tulossa. Nyt on armon aika nyt onpelastuksen päivä tehkää parannus, että teidän tuomionne ei ole kadotus.


      • noineimissäännimessä
        tarkennus kirjoitti:

        Jeesus ei tuominnut ketään koska tuomion aika on kaikille vasta tulossa. Nyt on armon aika nyt onpelastuksen päivä tehkää parannus, että teidän tuomionne ei ole kadotus.

        Kyllä Jeesus tuomitsi rikkaiden ja omahyväisten uskovien ja silloisten fundamentalistien (kirjanoppineiden) teot vääriksi joten älä taas oio mutkia suoriksi ja johda harhaan asiasta josta puhutaan.


      • luterilainen
        noineimissäännimessä kirjoitti:

        Kyllä Jeesus tuomitsi rikkaiden ja omahyväisten uskovien ja silloisten fundamentalistien (kirjanoppineiden) teot vääriksi joten älä taas oio mutkia suoriksi ja johda harhaan asiasta josta puhutaan.

        Aivan. Kyllä Jeesus antoi monessa kohdassa ymmärtää että rikkaat menevät helvettiin.


      • erikoista
        luterilainen kirjoitti:

        Aivan. Kyllä Jeesus antoi monessa kohdassa ymmärtää että rikkaat menevät helvettiin.

        Jeesus tuomitsi rikkaat, nykyisiä fundamentalisteja edustavat kirjanoppineet ja fariseukset, mutta hyväksyi syntiset yhteyteensä.


      • väärin.meni
        erikoista kirjoitti:

        Jeesus tuomitsi rikkaat, nykyisiä fundamentalisteja edustavat kirjanoppineet ja fariseukset, mutta hyväksyi syntiset yhteyteensä.

        Jeesus ei tuominnut ketään. Kun Hän tulee toisen kerran silloin on tuomion aika nyt on armonaika ja pelastuksen päivä. Tehkää parannus.


      • väärin.meni
        luterilainen kirjoitti:

        Aivan. Kyllä Jeesus antoi monessa kohdassa ymmärtää että rikkaat menevät helvettiin.

        Ei antanut missään niin ymmärtää. Sanoi, että v a i k e a on rikkaan päästä taivasten valtakuntaan. Ja se perustui siihen, etttä rikas olisi mahdollisesti enemmän rakastunut omaisuuteensa kuin Jeesukseen. Ei siis rikkaudessa ole mitään pahaa vaan siinä, että liikaa kiintyisi omaisuuteensa.
        Jos olet edelleen sitä mieltä, että sanoi heidän joutuvan helvettiin niin laitahan Raamtunkohtia.


      • hahhahhohhoo
        väärin.meni kirjoitti:

        Ei antanut missään niin ymmärtää. Sanoi, että v a i k e a on rikkaan päästä taivasten valtakuntaan. Ja se perustui siihen, etttä rikas olisi mahdollisesti enemmän rakastunut omaisuuteensa kuin Jeesukseen. Ei siis rikkaudessa ole mitään pahaa vaan siinä, että liikaa kiintyisi omaisuuteensa.
        Jos olet edelleen sitä mieltä, että sanoi heidän joutuvan helvettiin niin laitahan Raamtunkohtia.

        Vai ei antanut missään ymmärtää? Lues esim. kertomus rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta. Kukahan se siellä helvetin lieskoissa kitui? Lasarusko se siellä olikin sinun lukutaitosi mukaan.


      • väärin.meni
        hahhahhohhoo kirjoitti:

        Vai ei antanut missään ymmärtää? Lues esim. kertomus rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta. Kukahan se siellä helvetin lieskoissa kitui? Lasarusko se siellä olikin sinun lukutaitosi mukaan.

        Luehan itse uudelleen. Rikas mies ei ollut hevetissä sen takia, että oli rikas vaan siksi koska oli hylännyt Jumalan ja Hänen käskynsä.


      • taas.väärin
        hahhahhohhoo kirjoitti:

        Vai ei antanut missään ymmärtää? Lues esim. kertomus rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta. Kukahan se siellä helvetin lieskoissa kitui? Lasarusko se siellä olikin sinun lukutaitosi mukaan.

        Rikas mies ei ollut helverissä siksi, että oli rikas vaan siksi, että oli hylännyt Jumalan ja Hänen käskynsä.


    • jeesusfani

      Filosofinen moralismi on näkemys, että ihmisten välisen kanssakäymisen täyttyy tapahtua moraalisten periaatteiden mukaisesti.koskien ihmisten välistä kanssakäymistä niin yhteisöissä, kansakunnnissa kuin kansainvälisestikin.

      Etenkin tänä päivänä länsimaat moralisoivat jatkumona islamilaista elämäntapaa siihen liittyvine ihmisoikeuskysymyksineen.

      Moraalisäännökset ovat siis ihmistuotantoa.

      Ns. kristinusko sai alkunsa noin 2000 vuotta sitten Jumalan Pojan Jeesuksen tultua Jumalan sanaksi ilmoittamaan Jumalan Aabrahamille liki 2000 vuotta eKr. antamansa lupauksen mukaan uudelleen Jumalan tahto koskien yksittäistä ihmistä, myös muitakin kansakuntia kuin Jumalan omaisuuskansaa Israelia.

      Kun Jeesuksen sanoman mukaan meidän tulee rakastaa Jumalaa kaikesta sydämestämme, kaikesta mielestämme ja kaikesta voimastamme ja lähimmäistämme niin kuin itseämme, niin
      ihmisopin moraalikäsitys ei näytä edes vertailukelpoiselta suhteessa Jumalan säätämän hengellisen rakkauden lain kanssa.

      • Love_Is_The_

        Ihmisen sisäinen moraalin taju kehittyy lukuisten ja perusteellisten tutkimusten mukaan tämän ensimmäisten muutaman elinvuoden aikana.

        Jos lapsi on rakastettu, eikä häntä pahoinpidellä verbaalisti, psykologisesti eikä myöskään fyysisesti, niin on paljon suuremmat mahdollisuudet että lapsi kehittyy moraaliltaan sekärankaiseksi, hyväksi ihmiseksi.

        Jos lapsi sensijaan oppii vanhempiensa tai huoltajien esimerkistä että panettelu, pakottaminen, väkivalta eri muodoissa, on se miten asiat ratkaistaan ja saadaan oma tahto läpi, niin tämä turmelee lapsen sisäisen moraalikompassin, ja lapsesta tulee pilaantunut ihminen.

        Ei lopullisesti, sillä aikuisena voi eheytyä, mutta vammoja tulee ihan varmasti.

        Tuossa eräs henkilö, jolla oli väkivaltainen lapsuus. Hänestä tuli kuitenkin suuri väkivallattomuuden apostoli, sekä filosofina, että koti-isänä.

        Kannattaa kuunnella tai lukea. Tämä kirja muuttaa elämäsi:

        http://cdn.media.freedomainradio.com/feed/books/OnTruth/On_Truth_The_Tyranny_of_Illusion_by_Stefan_Molyneux_HQ.mp3


    • asiaa.tässä
      • vaihdokki

        jKr : Moraali
        Jokainen noudattaa jonkinlaista moraalia. Millaisiin arvoihin seuraava sukupolvi kasvaa?Millaisiin arvoihin seuraava sukupolvi kasvatetaan? Mikä on tämän päivän nuoren mielestä hyvää, mikä pahaa? Miten ihminen rakentaa moraalinsa tässä ajassa?

        Erikoistutkija Eeva Kallio Jyväskylän yliopistosta on tutkinut nuorten arvomaailmaa, koulujen moraalikasvatusta ja kirjoittanut aiheesta raportin nimellä Kasvatus hajoavassa ajassa. Rehtori Leevi Launonen on ollut mukana tutkimuksen ohjausryhmässä. Hän kouluttaa työkseen rehtoreita ja on tätä nykyä Ristin voitto ?lehden päätoimittaja.

        Viime vuonna valmistunut raportti tiivistää hyvin ajan hengen. Nuorten arvomaailma on ristiriitainen. Selkeät ydinarvot puuttuvat. Kun moniarvoisuus on suosiossa, jokainen joutuu itse määrittelemään, mikä on hyvää ja mikä pahaa.

        Ohjelma koskettaa ihmisenä olemisen kipeintä ongelmaa, jonka Raamatun Roomalaiskirje kiteyttää: ?En tee sitä hyvää mitä tahdon, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo. En edes ymmärrä mitä teen: en tee sitä mitä tahdon, vaan sitä mitä vihaan.?Hengellinen asiaohjelma, joka tarttuu yhteiskunnallisiin teemoihin ja ihmiselämän arjen asioihin kristityn näkökulmasta. Tuotantokaudet 2003-2007.jKr. kuvaa suomalaista henkeä ja elämää jälkeen Kristuksen. Ohjelma tuo yhteiskunnallisiin teemoihin sekä ihmiselämän arjen asioihin kristillisen näkökulman mutkattomasti ja luontevasti
        http://www.tv7.fi/vod/player/?program=1832


      • eisiitäminkäänpääse

        Spiritualiteettistä hömppää jonka tarkoitus on vain kerätä rahat pois herkkäuskoisilta.


      • onko.älyssäsi.vikaa
        eisiitäminkäänpääse kirjoitti:

        Spiritualiteettistä hömppää jonka tarkoitus on vain kerätä rahat pois herkkäuskoisilta.

        Missä oli spiritualiteettiä ja missä kerättiin rahaa?


      • eisiitäminkäänpääse
        onko.älyssäsi.vikaa kirjoitti:

        Missä oli spiritualiteettiä ja missä kerättiin rahaa?

        Telaranta kuuluu tähän karismaattiseen liikkeeseen ja sen pointteja ovat spiritualiteettiset toimet ja rahankeräys ja jos nyt tässä mainitussa tv7:n jutussa sitä ei ollut niin nuo jutut ovat oleellisia osia tässä toiminnassa.


      • P.P
        eisiitäminkäänpääse kirjoitti:

        Telaranta kuuluu tähän karismaattiseen liikkeeseen ja sen pointteja ovat spiritualiteettiset toimet ja rahankeräys ja jos nyt tässä mainitussa tv7:n jutussa sitä ei ollut niin nuo jutut ovat oleellisia osia tässä toiminnassa.

        Mitä pahaa on armolahjoissa joita Raamattu kehoittaa jokaise anomaan käyttöönsä? Mitä pahaa on rahoituksen keräämisessä hengelliseen työhön?
        Miksi vastustat hengellistä työtä ja evankeljumin julistusta? Jeesushan antoi lähetyskäskyn kaikille seuraajilleen.


      • eisiitäminkäänpääse
        P.P kirjoitti:

        Mitä pahaa on armolahjoissa joita Raamattu kehoittaa jokaise anomaan käyttöönsä? Mitä pahaa on rahoituksen keräämisessä hengelliseen työhön?
        Miksi vastustat hengellistä työtä ja evankeljumin julistusta? Jeesushan antoi lähetyskäskyn kaikille seuraajilleen.

        Vastustan siitä syystä että jos antaa vaikka kirkon ulkomaanavulle 100 euroa suoraan niin se on apuna siellä missä apua tarvitaan mutta jos evankelistalle antaa 100 euroa ja hän pistää siitä omiin taskuihinsa 90 euroa ja antaa 10 euroa johonkin epämääräiseen evankelioimistyöhön niin sitä en hyväksy.


      • P.P
        eisiitäminkäänpääse kirjoitti:

        Vastustan siitä syystä että jos antaa vaikka kirkon ulkomaanavulle 100 euroa suoraan niin se on apuna siellä missä apua tarvitaan mutta jos evankelistalle antaa 100 euroa ja hän pistää siitä omiin taskuihinsa 90 euroa ja antaa 10 euroa johonkin epämääräiseen evankelioimistyöhön niin sitä en hyväksy.

        KUA ei julista evankeljumia siitä ovat kieltäytyneet.
        Sinulla on täysin väärä kuva evankelistoista ja taidat sitä vähän itse ruokkiakkin. Jos evankeljumin julistus olisi kirkon varassa ei se menisi eteenpäin maailmalla kun ei mene kotimaassakaan, valitettavasti.


      • evl
        P.P kirjoitti:

        KUA ei julista evankeljumia siitä ovat kieltäytyneet.
        Sinulla on täysin väärä kuva evankelistoista ja taidat sitä vähän itse ruokkiakkin. Jos evankeljumin julistus olisi kirkon varassa ei se menisi eteenpäin maailmalla kun ei mene kotimaassakaan, valitettavasti.

        KUA on kristillisistä auttamisjärjestöistä mielestäni kaikkein luotettavin. Rahat menee sinne minne on tarkoitettukin. Ei turhaan suunsoittoon niin kuin jonkin IRR-TV touhuissa eikä näiden suunsoittajien taskuihin.


      • P.P
        evl kirjoitti:

        KUA on kristillisistä auttamisjärjestöistä mielestäni kaikkein luotettavin. Rahat menee sinne minne on tarkoitettukin. Ei turhaan suunsoittoon niin kuin jonkin IRR-TV touhuissa eikä näiden suunsoittajien taskuihin.

        Jos evankeljumin julistus on suunsoittoa niin se on sinun mielipiteesi. Otahan selvää IRRTV:n taseista ennen kuin syyllistyt valehteluun. Minä annan omani ainoastaan niille järjestöille jotka myös julistavat evankelumia.
        KUA rahoittaa Gazassa UNRWAN kouluja joissa opetetaan palestiinalaisia vihaamaan ja terrorosoimaan juutalaisia. Sellaistako haluat myös rahoittaa?


      • huijaamista
        P.P kirjoitti:

        Jos evankeljumin julistus on suunsoittoa niin se on sinun mielipiteesi. Otahan selvää IRRTV:n taseista ennen kuin syyllistyt valehteluun. Minä annan omani ainoastaan niille järjestöille jotka myös julistavat evankelumia.
        KUA rahoittaa Gazassa UNRWAN kouluja joissa opetetaan palestiinalaisia vihaamaan ja terrorosoimaan juutalaisia. Sellaistako haluat myös rahoittaa?

        IRR-TV on rahankeruujärjestö jolle ei pitäisi antaa centtiäkään. Sen toiminta on pelkkää pluffia.


      • P.P
        huijaamista kirjoitti:

        IRR-TV on rahankeruujärjestö jolle ei pitäisi antaa centtiäkään. Sen toiminta on pelkkää pluffia.

        Voisit varmaan perustella ja ihna todistaakin tuon väitteesi koska se on törkeä ja vale!


    • eisiitäminkäänpääse

      Moralismi on toisten tekoihin puuttumista ja moraalisuus omien tekojen arvioimista niinkuin jo tuolla ketjun alkupäässä asiantuntevasti sanottiin.
      Moralisti tuomitsee esim.homouden kun taas moraalinen ihminen pitää homoseksuaalisuutta sellaisena mikä se on eli sukupuolisena suuntauksena.

      • homostelu.on.synti

        Täysin väärin. Homostelu on synti ja luonnotonta sanotaan tai tuomitaan sitä tai ei.
        Ei tosiasiat siitä miksikään muutu.


      • esimerkki.moralismista
        homostelu.on.synti kirjoitti:

        Täysin väärin. Homostelu on synti ja luonnotonta sanotaan tai tuomitaan sitä tai ei.
        Ei tosiasiat siitä miksikään muutu.

        Edustat moralismia, et kristinuskoa.


      • homostelu.on.synti
        esimerkki.moralismista kirjoitti:

        Edustat moralismia, et kristinuskoa.

        Homostelu on synti kuten Raamattu selvästi monessa kohdassa sanoo. On ihan sama mitä sinä m i n u s t a sanot.


      • mytologiaapääasiassa
        homostelu.on.synti kirjoitti:

        Homostelu on synti kuten Raamattu selvästi monessa kohdassa sanoo. On ihan sama mitä sinä m i n u s t a sanot.

        Raamattu on ihmisten kirjoittama kirja sen ajan luulojen pohjalta.


      • homostelu.on.synti
        mytologiaapääasiassa kirjoitti:

        Raamattu on ihmisten kirjoittama kirja sen ajan luulojen pohjalta.

        Raamattu on ihmisen kirjottama Jumalan ilmoitus. Ei sinun mielipteesi sitään voi muuksi muuttaa.


      • mytologiaapääasiassa
        homostelu.on.synti kirjoitti:

        Raamattu on ihmisen kirjottama Jumalan ilmoitus. Ei sinun mielipteesi sitään voi muuksi muuttaa.

        Väitätkö että Jumala erehtyi kun kielsi sianlihan syönnin eikä tiennyt että trikiinimadot olisi voinut kunnollisella kypsyttämisellä voinut hävittää.


      • homostelu.on.synti
        mytologiaapääasiassa kirjoitti:

        Väitätkö että Jumala erehtyi kun kielsi sianlihan syönnin eikä tiennyt että trikiinimadot olisi voinut kunnollisella kypsyttämisellä voinut hävittää.

        Ei erehtynyt koska käsky annettiin israelilaisille erämaaolosuhteissa ja siellä ei ollut mahdollisuutta aina sellaiseen kypsytykseen.


      • homousonominaisuus
        homostelu.on.synti kirjoitti:

        Ei erehtynyt koska käsky annettiin israelilaisille erämaaolosuhteissa ja siellä ei ollut mahdollisuutta aina sellaiseen kypsytykseen.

        Oliko niillä sitten erämaassa siat mukana ja missä erämaassa juutalaiset silloin olivat kun käsky muka annettiin?


      • homostelu.on.synti
        homousonominaisuus kirjoitti:

        Oliko niillä sitten erämaassa siat mukana ja missä erämaassa juutalaiset silloin olivat kun käsky muka annettiin?

        He olivat palaamasta Egyptin orjuudesta maahan jonka Jumala oli heille luvannut. Tottakai heillä oli karja ja koko omaisuutensa mukan 40 vuoden vaelluksella.
        Lue Raamatusta.


      • homousonominaisuus
        homostelu.on.synti kirjoitti:

        He olivat palaamasta Egyptin orjuudesta maahan jonka Jumala oli heille luvannut. Tottakai heillä oli karja ja koko omaisuutensa mukan 40 vuoden vaelluksella.
        Lue Raamatusta.

        Siat mukana !


      • homousonominaisuus
        homousonominaisuus kirjoitti:

        Siat mukana !

        Siinain erämaassa !


    • käsitteistä

      Nimim. Vaihdokki kirjoitti: "Selkeät ydinarvot puuttuvat. Kun moniarvoisuus on suosiossa, jokainen joutuu itse määrittelemään, mikä on hyvää ja mikä pahaa."

      Viime kirjoituksessnai selvitin, mitä eroa on moraalilla ja moraismilla.
      Kirjoitin: "Moraali taas on yhteisön oikeina pitämien katsomusten järjestelmä, jonka yhteisön jäsenet ovat sisäistäneet niin, että voivat arvioida oman toimintansa hyväksyttävyyttä."

      Vaikka avaus vertaa moralismia ja kristinuskoa, niin Vaihdokin huomio on erittäin tärkeä. Kristillinen sanoma sisältää Jumalan antaman moraalin, josssa on elämiseen tarvittavat ydinarvot. Maallistumisen ja luopumisen aikakautena kristillistä moraalia väheksytään ja moniarvoisuutta suositaan. Yhtenäinen kristillinen arvopohja puuttuu ja mikä pahinta - uskonnolliset, kristiisissä piireissä liikkuvat, ihmisetkin väheksyvät kristillisiä arvoja pitäen niitä aikansa eläneinä. Tuloksena on postmoderni, jälkikristillinen yhteiskunta, jossa yhä harvemmat nojautuvat enää Raamatun auktoriteettiin. Jeesuksen omat kohtaavat ankaraa moralismia, sillä heitä haukutaan nykyaikana tiukkapipoisiksi, suvaitsemattomiksi ja rakkaudettomiksi.

      Jokainen määrittelee jälkikristillisessa omat arvonsa, omien tuntemuksiensa mukaan. Raamatun ilmoitus ei enää kelpaa moraaliseksi oppipohjaksi.
      2. Tim. 4:3 "Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia."

      Valitettavasti kristityt lankeavat hyvin helposti moralisteiksi, jossa he syyttävät uskosta osattomia ja tahtomattaan nostavat itsensä omilla moraalisilla näytöillä muiden yläpuolelle. Tämä tapahtuu hyvin helposti ja huomaamatta. Kristillistä moraalia ei kuitenkaan koskaan voi vaatia ns. maailman ihmisiltä. Jumalan kehotukset ja ohjeet (=laki) oikeasta elämäntavasta kaikuvat ilman uskoa kuuroille korville.
      Room. 8:7 "sen tähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan."

      Kristityllä, moraalisella ihmisellä, ei saa olla tuomitsevaa mielenlaatua. Hänen tulee ymmärtää, että kysymys ei ole yksittäisistä vääristä teoista tai seksuaalisesta tai muusta mielen suuntautumisista. Uskossa on kysymys koko persoonan pelastumiseta, joka vaikuttaa ihmisen ymmärrykseen, tunteisiin ja tahtoon. Tästä sisäisestä muutoksesta Raamattu käyttää käsitettä "uudestisyntyminen". Ensisijainen kristittyjen tehtävä on viedä ilosanoma Jeesuksesta ihmisille ymmärrettävästi, että ihmiset voisivat ottaa sen vastaan.

      Uskovalla ei ole varaa olle tuomitseva. Raamatun edessä hän kohtaa oman moraalittomuutensa, vajavaisuutensa ja lankeamisensa - kukaan meistä ei elä 100%:sti oikein teoissa, puheissa eikä ajatuksisssa. Uskova on riippuvainen Jeesuksen armosta eikä omasta hienosta moraalistaan eikä hänen tule esitellä ja vertailla omaa "hienoa elämäntapaansa" muille vaan hänen on esiteltävä yksin Kristusta syntisten Vapahtajana. Uskova voi kuitenkin ylpistyä, tulla lakihenkiseksi (=luulee elävänsä koko ajan oikein) tai jäädä lain alle (=pelastuminen riippuu hyvästä elämästä ja teoista) ja näin uskova on sekä itseään että muita kohtaan ankara ja vaativa. Usein Jumala meitä monin tavoin nöyryyttää saadakseen meidät elämään armosta ja olemaan muitakin kohtaan laupeita.

      Uskova, armosta elävä tuo esille ristin sanoman ja kanssa myös kristillisen moraalin, elämäntavan. Jos hänen oma elämänsä on ristiriidassa sanojen kanssa, niin maailma uskoo enemmän näkyviä tekoja kuin uskovan sanoja. Puhuessaan synnistä, uskova tiedotaa puhuvansa samalla itselleen - hän itse tarvitsee päivittäistä parannusta ja anteeksiantoa Taivaalliselta Isältään. Jeesuksen tavoin uskovan tulee rakastaa kaikkia syntisiä ihmisiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1796
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1391
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1376
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe