Hei,
Kuljen pääkaupunkiseudun kehyskunnasta Helsingin keskustaan töihin julkista liikennettä käyttäen. Työmatkani yhteen suuntaan on seuraavanlainen:
koti-linja-autopysäkki, autolla, pituus: 1,9 km
linja-autopysäkki-helsingin keskusta, linja-autolla, pituus: 28,9 km
helsingin keskusta-työpaikka, raitiovaunulla, pituus 2,2 km
Käytän siis työmatkaani omaa autoa, matkahuollon 44 matkan sarjalippua, sekä helsingin päässä HSL:n kausimatkakorttia. Ovatko kaikki kolme matkakuluerää verotuksessa vähennettäviä, vai onko ainut vähennettäväksi kelpaava matkahuollon 44 matkan sarjalippu, sillä muut pätkät ovat niin lyhyitä?
Edellytykset liityntälipuille?
4
<50
Vastaukset
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Kyllä nuo kaikki kolme matkakuluerää on sinulla oikeus vähentää matkakuluina. Matkathan
hyväksytään halvinta kulkuneuvoa ja matkustustapaa käyttäen. Tapauksessasi julkinen liikenne lienee halvempi vaihtoehto kuin oma auto.
Laske hinnat halvimman taksan mukaisina eli mainitsemasi 44 -matkan sarjalipun mukaan
tai jos käyttämälläsi matkaosuudella myydään 30 päivän lippuja.
Ystävällisesti Pirjo Verotiimistä- Vieras1543
Siis en voi laskea oman auton käytön, 44-matkan Matkahuollon sarjalipun ja HSL:n kuukausimatkakortin aiheuttamia kuluja yhteen, ja vähentää tätä verotuksessa, vaikka käytän työmatkallani kaikkia kolmea päivittäin?
Eli saan vähentää verotuksessa vain näistä sen halvimman julkisen liikenteen sarja-/kuukausilipun, vaikka käyttäisin sen lisäksi toista julkisen liikenteen sarja-/kuukausilippua ja omaa autoa työmatkallani? Ymmärsinkö oikein?- Zarr
Et ymmärtänyt oikein. "Halvin kulkuneuvo" tarkoittaa "halvinta" KOKONAISHINTAA. Et saa (luultavasti) vähentää sellaista että kulkisit KOKO matkan autolla (tuon yhdistelyn sijaan), koska se tuskin on halvin kulkuneuvo.
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Laske matkakulusi seuraavasti: koti-linja-autopysäkki 1,9 km omalla autolla, jos paikallisliikenne ei kulje sillä välillä. Tältä linja-autopysäkiltä Helsingin keskustaan halvinta lippuvaihtoehtoa käyttäen. Ja lopuksi vielä tähän päälle HSL:n kuukausimatkakortti.
Ystävällisesti Aila Verotiimistä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1125825Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta323927- 823332
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182946Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2501997Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?871963- 1411758
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui391685Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881529