Hei!
Olen avoimen yhtiön toinen osakas ( 50% / 50 %) kaupan alalla, työmatka kotoa myymälääni on n.12 km/suunta. Työskentelen liikkeessä 6-7/pv viikossa n.8-9 tunnin päiviä. Onko minulla oikeus henkilökohtaisessa verotuksessa kilometrivähennyksiin? Jos, niin miten toimin, tai voinko saada kulut vähennettäväksi yrityksen verotuksessa, jos se ei onnistu henkilökohtaisessa.
Olen ollut yrittäjänä 7 vuotta ja joka vuosi olen tehnyt muutosilmoituksen, johon olen ilmoittanut matkakuluni, mutta niitä ei ole huomioitu.
Työskentelen jonkin verran myös kotona(käytössä mm. sähkötyökaluja, lankapuhelin,tietokone, verstashuone jne.) voinko ilmoittaa vähennyksiin mm. osan sähkölaskuista? Vaikuttaako, jos lasku on samassa taloudessa asuvan puolison nimellä? Tai tarviiko ylipäätään laskuja laittaa liitteeksi? Otan mielellään myös muita neuvoja ja ohjeita vastaan. Kiitokset, jos ehditte vastata. :)
Avoimen yhtiön Yrittäjän matkakorvaukset
6
69
Vastaukset
Hei!
Osakas saa vähentää asunnon ja yrityksessä olevan työpaikkansa väliset matkakustannukset vain, jos olet saanut verovuonna tuosta yrityksestä palkkatuloa. Matkakustannukset vähennetään tällöin tuloverolain 93 §:ssä tarkoitetulla tavalla. Vähennys tehdään halvimman käytettävissä olevan kulkuneuvon käyttökustannusten mukaan laskettuna ja siihen sovelletaan tuloverolain 93 §:n 1 momentissa säädettyä 600 euron omavastuuta sekä 7 000 euron enimmäismäärää.
Automaattisesti saat 620 euron tulonhankkimisvähennyksen. Jos todelliset ansiotuloihin liittyvät tulonhankkimiskulusi ovat enemmän, pitää niistä antaa tarkka selvitys. Mm. osan sähkölaskuista voit pyytää vähennyksenä. Ei ole merkitystä, jos sähkölasku on puolison nimissä. Laskuja ei laiteta veroilmoituksen liitteeksi. Kuitit pitää säilyttää kuusi vuotta.
Lisätietoa asiasta voit kysyä henkilöverotus palvelustamme puh. 020 697 002
Terveisin Saija Verotiimistä- matkakulut
https://www.veronmaksajat.fi/Veroilmoitus/Henkiloyhtion-veroilmoitus2014/
siellä lukee kuitenkin että, "myös kodin ja työpaikan väliset matkakulut yhtiömies vähentää omassa veroilmoituksessaan"
Elikkä käsittääkseni ne kodin ja työpaikan väliset matkakulut voi vähentää vaikka ei ole nostanut palkkaa?
Hei ja kiitos kommentista "matkakulut",
Osakas saa vähentää asunnon ja yrityksessä olevan työpaikkansa väliset matkakustannukset vain, jos on saanut verovuonna yrityksestä palkkatuloa.
Lisätietoa löydät Verohallinnon ohjeesta: http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Verohallinnon_ohjeet/2010/Yrittajaosakkaan_asunnon_ja_tyopaikan_va
Ystävällisin terveisin
Sanni Verotiimistä- Verottaja1
Valitettavasti tämä on väärä vastaus. Avoimen yhtiön yhtiömies saa vähentää matkakulut omassa verotuksessaan. Osakeyhtiön osakkaan kohdalla vaaditaan palkannostamista.
- verottaja1
Osakas tarkoittaa tuossa osakeyhtiön osakasta. Avoimen yhtiön yhtiömies SAA vähentää matkakulut, vaikka hän ei olisikaan nostanut PALKKAA yhtiöstä (on erittäin harvinaista, että yhtiömies nostaa palkkaa henkilöyhtiöstä.
Tarkennuksena Verotiimin aiemmin antamiin vastauksiin kodin ja työpaikan välisten matkakulujen vähentämisoikeudesta: vain osakeyhtiön osakkaalta edellytetään palkan nostamista yhtiöstä. Avoimen yhtiön osakas saa vähentää matkakulut, vaikka ei olisi saanut palkkaa yhtiöstä.
Pahoittelen sekaannusta! Kiitos tarkkaavaisille kommentoijille ja hyvää kevään jatkoa.
ystävällisin terveisin
Verotiimi/Satu V.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-20140000564926624h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?132365Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1841485Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja191209- 71940
Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.41877Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?72794Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57792En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.41732Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee
Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä75642