Olen freenä tehnyt työmatkoja, joiden kesto on ollut puolesta päivästä pariin päivään. En ole saanut niistä erillistä korvausta. Voinko vähentää päivärahat? Vaaditaanko ruokailuista jne kuitit (ei tallessa) vai riittääkö, jos ilmoitan summan ohjeissa annettujen määrien mukaisina?
Päiväraha työmatkoista
2
58
Vastaukset
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Voit ilmoittaa lisääntyneinä elantokustannuksina veroilmoituksen kohdassa 3.4 Tulonhankkimiskulut tai vaihtoehtoisesti netissä.
Elantokustannusten lisäyksenä vähennyksen määrä on yli 6 tuntia kestäneeltä matkalta 14 euroa ja yli 10 tuntia kestäneeltä matkalta 26 euroa (vuosi 2014).
Selvitä työmatkojen alkamis- ja päättymisaika, koska nuo tiedot vaikuttavat vähennyksen suuruuteen. Lisäksi vähentäminen edellyttää selvitystä elantokustannusten lisäyksestä. Kuitteja ei tarvitse lähettää. Tarvittaessa verottaja pyytää lisätietoja.
Huomaathan, että työnantajan korvatessa verovapaasti työmatkasta aiheutuneita kuluja päivärahojen määrät ovat suurempia kuin edellä mainitut verotuksessa vähennettävät määrät.
Ystävällisin terveisin Pirjo Verotiimistä- postiintänään
"Lisäksi vähentäminen edellyttää selvitystä elantokustannusten lisäyksestä. Kuitteja ei tarvitse lähettää. Tarvittaessa verottaja pyytää lisätietoja."
Kiitos vastauksesta! Pyytäisin vielä täsmennystä siihen, millainen on riittävä selvitys. Pitääkö esim. matkoilta eritellä aterioiden määrät ja ruokapaikat? Tarvitaanko kuitteja mahdollisesti jälkikäteen ja pitääkö niitä löytyä tuo vähennyksen määrä? Tavallisia ravintola- ja ostoskuitteja matkoilta ei ole tallessa, koska vähennys tuntui aluksi käytännönläheiseltä tasasummalta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273553- 412389
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut352218Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s71997Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431552- 381429
- 1271282
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2591230Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451205- 131189