Lapsettoman naisen arki

Heinätyttö

Näin äitienpäivän kynnyksellä, tänä päivänä kun muistetaan niitä jotka ovat lapsettomia, muutama sananen yhden nelikymppisen naisen elämästä, jolla niitä lapsia ei ole.

Rakastan lapsia, olisin niitä kovasti halunnut eikä siihen olisi ollut todennäköisesti fyysistäkään estettä, mutta sopivaa elämänkumppania ei ole löytynyt ajoissa ja omalla kohdalla en halunnut hankkia lasta yksin (muutama ystäväni on yksinhuoltaja ja tiedän kuinka rankkaa se on, tietysti jos olisin jäänyt yksinhuoltajaksi lapseni kanssa esim. puolison kuoltua tai eron myötä, niin tottakai sillä olisi menty ja tiedän ihan ydinperheen arjestakin että lasten kasvattaminen on luonnollisesti rankkaa vaikka vastuu yhdessä jaettaisiinkin). Siis omalla kohdalla koen että haluan että lapsellani on kaksi turvallista aikuista hänen tukenaan, ymmärrän hyvin toki muutkin ratkaisut, jokainen tietää, mikä parhaiten hänelle sopii.

Mutta kun niitä lapsia eikä aviomiestäkään ole, niin hassusti olen yhteiskunnan mielestä epäonnistunut. Vaikka olen korkeasti kouluttautunut (ei koulutus ketään paremmaksi tee, ei sen puoleen), niin naisten työpaikkakeskusteluissa perheetön on se joka ei oikeasti ymmärrä elämästä mitään ja on jotenkin viallinen. Ja se sattuu. Itsekin on surullinen siitä, ettei saa jakaa arkeaan lasten kanssa ja itseltä jää väliin kaikki lasten merkkipaalut: synttärit, rippijuhlat, yo-kirjoitukset, mitä nyt onkaan ja oma suru tahattomasta lapsettomuudesta on sellainen jota käy hiljaa tuolla mielessään vuosia. Onneksi on ystäviä jotka ymmärtävät eivätkä arvio tai arvostele. Mutta mietin että eikö ihminen saa tehdä "virheitä" elämässään, valita kumppaneita jotka eivät sitten sopineetkaan, joudua erilaisiin elämänkriiseihin joissa on tarvinnut ensin laittaa toisten tarpeet edelle ja ajatella vasta sitten itseään? Tiedän toki, ettei kaikkien kodissa eletä onnellista perhe-elämää tai edes tavallista, tasapaksua, vaan neljän seinän sisälle saattaa kätkeytyä salattua surua, epätoivoa ja yksinäisyyttäkin. Eihän perhe-elämäkään ole automaattisesti onnen tae. Mutta uskokaan tai älkää, kunnioitan ja arvostan teitä äidit ja isät ja toivon että olette ylpeitä lapsistanne ja pidätte heistä hyvää huolta. Teette tärkeää työtä, tehkää se hyvin. Olette tietyllä tavalla etuoikeutettuja, älkää ikinä unohtako sitä. Lenita Airisto sanoo hyvin että "elämässä ei voi kaikkea saada enkä aio tehdä siitä itselleni itkumuuria". Itken kuitenkin aina joskus tämän tämän asian äärellä. Toivon että muistatte tämän seuraavan kerran siellä työpaikan kahvipöydissä, että sillä perheettömälläkin saattaa olla tarinansa, miksi hän ei voi tänä vuonnakaan laittaa lapselleen rippijuhlia.

1

158

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SamojaJuttujaPähkäillyt

Ymmärrän ratkaisuasi tosi hyvin, mutta silti haluaisin tuoda toistakin näkökulmaa esiin. Olen samaa mieltä, että kaksi hyvää huoltajaa paljon omistautuvia isovanhempia ja muita innokkaita hoitajia on selvästi parempi kuin olla yksin. Toisaalta moni hankkii lapsen parisuhteeseen ja sitten tulee riitainen ero. Tai osoittautuu että toinen ei tavalla tai toisella olekaan sellainen huoltaja kuin oli ajateltu, esimerkiksi toinen voi käyttää paljon aikaa työhön tai harrastuksiin. Tai keskinäinen riitely syö sen energian, joka säästyy siinä kun toinen tekee puolet hommista. Aina on tietysti varmempi, että on kaksi hoitamassa asioita, että ehkä edes toinen saa ne hoidettua, ja olo on turvallisempi kun ei ole yksin vastuussa.

Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän uskon ideaaleihin joissa asiat menevät hyvin kun vain toteuttaa tiettyä vakiintunutta kaavaa. Elämä on aina riskipeliä, vaikka tekisi kaiken ns. "oikein". Moni elämänvaihe on raskas, mutta toiset niistä kestävät suhteellisen lyhyen ajan, esimerkiksi pikkulapsiaika ja lapsen murrosikä ovat vain muutaman vuoden pituisia. Uskon myös siihen, että lapseen on ohjelmoitu kasvaminen normaaliksi ihmiseksi, jos hän nyt suinkin edes jotain tavallista elämänmenoa näkee ja kokee. Toisaalta vaikka kaikki menisi melko hyvin, niin aina varsinkin äitejä haukutaan jostain, täydellisyyttä vaaditaan.

Mielestäni iso ongelma on se, että Suomessa lapsiperheet, sinkut, vanhukset ym. elävät eristäytyneinä omissa pienissä piireissään, ei ole yhteisöllisyyttä. Ydinperhe on yhteiskunnan perusyksikkö, muut ovat ulkopuolisia. Perheelle on hyvin suuret vaatimukset, kun mitään muuta ei ole ja esimerkiksi vastuun lapsista jakaa vain päivähoito ja koulu. Hyvä perhe tarjoaa lapselle hyvän kasvuympäristön, mutta huonommin jaksavan perheen puutteita ei korjaa ehkä mikään muu yhteisö. Lapsilla ei välttämättä ole edes oman pihan kaveriporukkaa enää "kasvattamassa" heitä, ainoastaan harrastusporukat, jos harrastuksia on (ja nekin aikuisen jatkuvassa ohjauksessa). Sitten kun ydinperheessä tulee ongelmia, niin hekin putoavat muiden eteenpäin porskuttavien ydinperheiden kyydistä, sillä kaikki on laitettu sen yhden ainoan "onnellinen ydinperhe"-kortin varaan. Ei nähdä sitä, että ihmiset ovat laumaeläimiä, ja laumaeläimen turva on laumassa.

Hyvää lapsettomien lauantaita kaikille!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5299
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3460
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2870
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      58
      2686
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      173
      2365
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      25
      2157
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1899
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1865
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1771
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1401
    Aihe