Kranaatinheitin komppania

Kranaatti

Mitä siellä armeijassa tehdään jos joutuu kranaatinheitin komppaniaan/ryhmään?

21

22109

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaari

Ainakin 50 -luvulla kevyessä kannettiin tai vedettiin ahkiossa kranaatinheitintä ja ammuksia samaan tapaan kuin kk:ta. Raskaassa ne kai veti niitä traktoreilla tai autoilla. Tulenjohto oli likimain samaa kuin tykistössä. Ihan hyvä aselaji se on. Vaati kuntoa ja kykyä.

• Tykäri

Ite olin tykistössä joten paha sanoa. Mutta periaatehan on se että jääkärit harjottelee enemmän ampumista koska sehän on on niiden tarkein taito. Tykkimiesten eli mikä sinäkin tulet olemaan tehtävä on antaa tulitukea hyökkäyksiin lähdöille sekä mahdollisesti ampua myös hyökkäävää vihollista. Eli te opettelette ensin kaikki heittimet sitten opettelette saamaan ne ampuma kuntoon aika hemmetin ripeesti. Siinä saa poijat sitten sykkiä oikein kunnolla. Mutta peruskoulutus kausi on kyllä ainoastaan vaan rynkyllä ampumista ja tetsaamista. Sitä on tykistössäkin ihan tarpeeksi. ite oli Tulenjohdossa mutta voi olla kranu miehillä on oma tulenjohto ja viestimiehet. Viesti opettelee sitten taas laitteiden käyttöä ja parikaapeli vetoa!!!!!! IHANAA!!! Mutta mun mielestä p-kausi eli se alku oli paljon mukavampi kuin erikoistumis kausi milloin alettiin opetteleemaan oman alan taitoja. P-kaudella sai ampu rynkyllä todella usein mikä oli ainakin mulle se kaikista mieluisin kokemus..

• jägermeister

heitinmiehet on jäkstereitä

• oooo

Itse palvelin kranaatinheitinkomppaniassa laskija-aliupseerina. Toisin kuin edellisessä viestissä väitettiin ainakin meillä oli vihreät olkapoletit ja miehistöä siis kutsuttiin ihan reilusti jääkäreiksi. Kevyillä heittimillä toimiminen onkin kyllä hyvin kaukana tykistöstä.

Krhk:ssa on monelaisia hommia, paskoja tai vielä paskempia...
      Krh kouluttaa kaikki miehet sekä kevyelle, että raskaalle heittimelle, mutta koulutuksen pääpaino on raskaan heittimen puolella.

Ehkäpä puolet miehistöstä palvelee tulijoukkueen heitinmiehistössä. Itse tulitoiminta ei ole fyysisesti tai henkisesti raskasta kummallakaan heitintyypillä. Raskaan heittimen tuliasemaan ajo sen sijaan voi olla todellakin raskasta, heitintä kun joutuu käsipelissä vetelemään pitkin mettää (lyhyitä matkoja toki).
      Kevyen heittimen kanssa toiminta on yllättäen huomattavasti raskaampaa; heittimen osia kanniskellaan jääkäreiden perässä pitkin mettiä ja kukin osa painaa noin 14 kg (ja on vittumaisen muotoisia).

Viestiryhmä juoksee pitkin mettiä muutama johtokela mukanaan. Muuten aika leppoisaa hommaa, mutta juokseminen suossa ei välttämättä ole kaikkien mielestä maailman parasta hommaa.

Komentoryhmän toiminnasta en tarkkaan muista. Ilmeisesti miehistön tehtävänä on lähinnä telttojen pystyttely ja kahvien keittäminen...

Mittausryhmän tehtävänä taas on selvittää tuliasemien sijainti mahdollisimman tarkkaan (gepsiin ei siis luoteta SA:ssa.. ). Juoksemista ja tuliasemien valmistelua lähinnä. Pääosin kohtuullisen leppoisaa.

Johtajat:
      Heitinryhmien johtajilla on maailman helpoin työ. Johtavat ja auttavat tuliasemiin menossa, huutavat tulta ja vetävät narusta.. Tosin huonoilla suunnistajilla voi olla pissat housussa kun yöllä pitäisi opastaa oma ryhmä (autossa) mahdollisimman nopeasti oikeaan paikkaan. Tuliasemien valmistelu ei ole myöskään kovin haluttu nakki..

Laskijoiden homma on fyysisesti todella helppoa, jopa tylsää, mutta vastuu, ja vitutus, kasvaa joissain tilanteissa yllättävän suureksi. Läheisessä yhteistyössä joukkueen johtajan kanssa. Saa välillä johtaa ammuntoja ja jopa koko joukkueen toimintaa jos koksu on jossain muualla. Väärin lasketut ampuma-arvot saa toimintaa valvovan skapparin lievästi agressiiviseksi....(Ilmeisesti skappareiden kesken on aina pientä kilpailua tulenjohtajien, heittimistö ja tykistön kesken...)

Tasoaliupseerin työ on fyysisesti vielä helpompaa kuin laskijoilla, mutta vastuu on myös suurempaa.

Viesti- ja mittausryhmien johtajien toiminta ei sen kummempaa ole kuin miehistölläkään. Kupsin ja tulitoimintaupseerin toiminnasta en niin tiedäkään. Kupsilla kuitenkin oli aina pienet hikinorot ohimoilla, joten ei ehkä kovin helppoa työtä..:)

Tulijoukkueen johtajalla on yksi paskimpia nakkeja. Täytyy kuunnella skappareiden vittuilut. Tulijoukkue voi joskus olla aika sekaisessa tilassa ja koksuparalla pitää olla hommat hanskassa (heitinryhmän johtajista ei ole mitään apua!).

Itse menisin jääkärinä kaikkein mieluiten heitinryhmään. Aliupseerina mieluiten laskijaksi.
      Upseerina kenties tulijoukkueen johtajaksi vaikka se ei niin mukavata olekaan..

• Vääpeli

67 vuonna.
      Käytiin muutamia kertoja metässä ampumassa.
      Talvella vedettiin pulkassa heittimet ja kesäisin kannettiin.
      Eikä sitä aina itsekkään mukana ollut noissa harjoituksissa vaan saatoin nukkua heinissä

• Vaari

Olipa lunkia hommaa. Minä oli korohorossa talvella 56/57. Meillä oli vielä niitä sodassa olleita kapiaisia. Yks oli aivan vauhko. Kirosi rankasti kovapanosammunnoissa kun "nämä kirotut rauhanaikaiset olot kieltävät meitä ampumasta ?? metriä lähemmäksi omista etujoukoista"

• tjuen viestimies

Ainakin Santiksen korohoros on kaks heitinjoukkuetta, yks viesti ja sit tulenjohto. Eiköhän ne yhtä perseestä ole kaikki hommat siel. Tulenjohtueen viestimies on tietysti ehkä mukavin homma :)

• siinä

missä muutkin, kannettavana on kuitenkin lisäksi heitin, alusta, putki ja jalka, kolmelle miehelle mukavasti lisäpainoa;) Melkoista ryynäämistä. Ammutaakin heittimillä välillä, monenlaisia kranaatteja. Mittaamista, kartanlukua, maalitusta, radiopuhelimen käyttöä, monenmoista, unohtamatta kutenkaan sitä ryynäystä.

Meidän krh kommppaniaan siirrettiin aikoinaan pari lusmua (sairastellutta) sissikomppaniasta, muutaman viikon päästä anoivat kiireesti takaisin, lupasivat kuulemma parantaa tapansa...

• ei koskaan enää:)

itse oli kevyessä rannikojääkäri krhssä 2000/2 ja oli han se kaikee muuta kuin lepoa juostiin rannikoila liukasta,kylmää, ja vittumaisia osia kantaa ja kokko aijan kiire.nukkumista leireillä sunnileen 2 tuntia muuten harjoitelua tai huoltoa -30 asteen pakkasessa Niinisalossa ett kiva oli ja skapparit oli ainakin mynthonit mukana äänestä päätelen.Mutta kondista sielltä saa ja onhan sillä meilenkiintoisia puoliakin:)

• wwww

Onkos yhdessäkään krhk:ssa ollut naisia kokoonpanossa?
      Meille nimittäin väitettiin, että naisia ei oteta "koska tämä on liian raskasta"...

• Heitinmies

Keväällä tuli yksi vastaan, oli alikkina PKarPr:n aukin krh-linjalla.

• Anonyymi

2004????

• Anonyymi

Tavaraa on paljon ja kantamista ei saa pelätä. Olin vapaaehtoisissa krh-harjoituksissa joitakin vuosia sitten, siinä lisänä oli tullut sirpaleliivien käyttö ammunnoissa varmaan onnettomuuksista johtuen ja tietenkin niitä käytettiin myös siirtymien aikana. Positiivisena puolena se, että kevyen putki ei painanut niin pahasti olkapäähän, kun oli liivi välissä.

• Anonyymi

Ainakin pari asiaa, joita tehtiin (jotkut teki). Muutamat mittasivat sijaintia koko ajan, kun liikuttiin. Tarkoittaa sitä, että kaiken aikaa ollaan "kartalla". Eli, kun tulee tositilanne, niin saadaan nopeasti putket ampumavalmiiksi. Jotkut vetivät kaiken aikaa jotain h...tin piuhaa pitkin metsiä. Siitä tehtiin sitten yhteys tulenjohdon ja tuliaseman välille Muu porukka kantoi niitä romuja, tai veti ahkiossa. Nyt niillä on varmaan uusia laitteita, ettei tarvi enää vedellä piuhoja eikä mittavaijereita.
      Raskaan heitinryhmän tulenjohto on hyvin lähellä kenttätykistön vastaavaa.

• Anonyymi

Olin mittausmiehenä kantamassa jalustaa ja mittaamassa jalustojen välistä eroa 50 metrin vaijerilla. Leppoisaa puuhaa omaan tahtiin, juosta ei tarvitse. Turhaa hommaa sotaa ajatellen, koska silloin ei ole niin tarkkaa sijainnin ja suunnan kanssa, vaan tiedot otetaan kartasta. Rauhanajan ammunnat vaativat kuitenkin tarkempia lähtöarvoja.

• Anonyymi

Krh on armeijan ehdottomasti leppoisin paikka, sinne kannattaa mennä jos vain pääsee. Olin Santahaminassa 83-84 ensin jääkärinä ja sitten alikessuna, eli kokemusta on. Metsässä liikuttiin omaan rauhalliseen tahtiin ja kantahenkilökunta oli kannustavaa ja pikemminkin pyysivät kuin käskivät varusmiehiä toimimaan. Kukaan ei koskaan huutanut antaessaan käskyjä. Raskasta ei homma missään tapauksessa ollut, sillä taukoja sai pitää aina kuin vain kehtasi pyytää. Lomat pyörivät myös hyvin, sillä kaikkia saatuja lomia ei edes ehtinyt pitää.
      Suosittelen lämpimästi Krh-komppaniaa.

• Anonyymi

"Herrat, siirtäisittekö joutessanne tämän kaluston muutaman kilometrin päähän tuohon suuntaan ?"

• Anonyymi

Tän on pakko olla sarkasmia.

• Anonyymi

Nykyään kranaatinheitinkompanja tarkoittaa aina raskaita kranaatinheittimiä. Niiden kanssa touhuaminen muistuttaa enemmän tykistöä kuin kiväärimiehen hommaa. Kevyt kranaatinheitin liikkuu joukkueena kiväärimiesten mukana ja se on aika vittumaista hommaa se.

• Anonyymi

Minä sain siirron viestikomppaniasta kranaatinheitinkomppaniaan INTin aikaan.

• Anonyymi

Kevyellä krh:llä ammuttiin joskus tarkkuuttakin, leirillä kantahenkilökunnan jäsen sai osuman kiveen noin 350 metrin etäisyydeltä, en muista, monennella laukauksella. Itse olin lataajana, kun ammuttiin Santahaminan rannalla läheiseen luotoon/pieneen saareen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      79
      4468
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3105
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      135
      3091
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      400
      2179
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      219
      1296
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1203
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1197
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1064
    9. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      63
      1056
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      111
      983
    Aihe