Vanhat säännöt?

kertokaas-nuoremmalle

Olisiko täällä joku, joka on saanut korttinsa jo 70-luvulla tai aiemmin? Vanhempien kuskien kanssa on pari juttua tullut esiin. Väittävät, että paljain jaloin tai ilman paitaa ei saisi ajaa autoa vaan siitä tulisi sakot. Minä sain korttini 1982 ja silloin oli juuri uudistettu tieliikennelakia yms. eikä niissä pykälissä ollut mitään tuollaisen sakottamisen mahdollistavaa. Mutta olisiko vanhassa laissa ollut? Vai onko tuo pelkkää legendaa koko juttu?

Oli muuten näppärä hetki käydä kirjalliset se 1982. Kysymyssetit oli nimittäin uudistettu uutta lakia vastaaviksi, mutta niitä ei oltu ehditty tehdä vielä kuin 17 sivua, vaikka tavoite oli 40. Tai jotain sinne päin nuo lukemat, joka tapauksessa siis niitä 10 kysymyksen papereita, joista muutama arvottiin vastattaviksi, ei ollut valikoimassa läheskään täyttä määrää eli normaalia vähemmällä lukemisella selvisi.

34

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ettäsilleen

      Paidasta en tiedä, mutta näkemykseni on, että kunnon kengät tulee olla. Jaa no miksei naisilla paitakin saattaisi muutoin muiden kuljettajien huomio kiinnittyä rintoihin. Ei myöskään mitään korkokenkiä jalassa, sanoohan sen järkikin

      • olikohan_noin

        Minulla on muistikuva, että kengissä piti olla "remmi" kantapään takana, eli puukengät jalassa ei saanut ajaa.


      • kertokaas-nuoremmalle

        En kysynyt näkemyksiä vaan lain määräyksiä. Nykylaissa ei tuollaisia sääntöjä ole, joten sakottaminen ei ole mahdollista. Mutta onko joskus ollut?

        Miehenä en tiedä korkokengistä juurikaan, mutta tutut naiset sanovat, että niillä on parempi ajaa. Nilkka on paremmassa asennossa.


      • ajokortti.45.vuotta
        kertokaas-nuoremmalle kirjoitti:

        En kysynyt näkemyksiä vaan lain määräyksiä. Nykylaissa ei tuollaisia sääntöjä ole, joten sakottaminen ei ole mahdollista. Mutta onko joskus ollut?

        Miehenä en tiedä korkokengistä juurikaan, mutta tutut naiset sanovat, että niillä on parempi ajaa. Nilkka on paremmassa asennossa.

        Luullakseni asia oli jotakuinkin noin, näkisin että paita piti olla ja jonkinlaiset jalkineet.


      • kertokaas-nuoremmalle kirjoitti:

        En kysynyt näkemyksiä vaan lain määräyksiä. Nykylaissa ei tuollaisia sääntöjä ole, joten sakottaminen ei ole mahdollista. Mutta onko joskus ollut?

        Miehenä en tiedä korkokengistä juurikaan, mutta tutut naiset sanovat, että niillä on parempi ajaa. Nilkka on paremmassa asennossa.

        Liikenteen vaarantaminen kattaa melkein mitä tahansa. :)


      • ihanPimeäDorka
        kertokaas-nuoremmalle kirjoitti:

        En kysynyt näkemyksiä vaan lain määräyksiä. Nykylaissa ei tuollaisia sääntöjä ole, joten sakottaminen ei ole mahdollista. Mutta onko joskus ollut?

        Miehenä en tiedä korkokengistä juurikaan, mutta tutut naiset sanovat, että niillä on parempi ajaa. Nilkka on paremmassa asennossa.

        Et taida tuntea yhtään korkokenkäistä naista?


      • Kertokaas-nuoremmalle
        ihanPimeäDorka kirjoitti:

        Et taida tuntea yhtään korkokenkäistä naista?

        Mitähän tuo nyt oli tarkoittavinaan? Minähän nimenomaan sanoin, että olen naisilta kuullut sen näkemyksen, että korkokengillä on hyvä ajaa. He perustelevat asiaa niin, että ihan korottomissa tai hyvin matalokorkoisissa kengissä nilkka joutuu liian jyrkkään mutkaan ja se käy etenkin pidemmällä matkalla raskaaksi. Heidän mielestään on mukavampaa, kun kengässä on korkoa, silloin nilkka on paremmassa asennossa ja kuulemma jalka on näppärämpi siirtää jarrulle, kun se voi nojata koko ajan korkoon. Kuten sanottu, toisen käden tietoa. Minulla on tainnut olla buutseissa enimmillään korkoa jotain 3-4 cm.


      • oletHauskapoika

        hehee, mieti vaikka hieman ihmisen anatomiaa, niin voit ymmärtää kuinka sinua on kusetettu. Nilkka ojennuksessa ja piikkikorko lattiassa, ja sen kun paranee.


      • Lady_in_car
        oletHauskapoika kirjoitti:

        hehee, mieti vaikka hieman ihmisen anatomiaa, niin voit ymmärtää kuinka sinua on kusetettu. Nilkka ojennuksessa ja piikkikorko lattiassa, ja sen kun paranee.

        Mietipä itse vähän. Tai kokeile, sen puoleen. Juuri se nilkan koukistushan on yksi niitä vähänkin pidemmän matkan ajamisen rasittavaksi tekeviä juttuja.


      • Lady_in_car kirjoitti:

        Mietipä itse vähän. Tai kokeile, sen puoleen. Juuri se nilkan koukistushan on yksi niitä vähänkin pidemmän matkan ajamisen rasittavaksi tekeviä juttuja.

        Niinpä. Ja jos korkoa on paljon, pitää nilkkaa koukistaa enemmän, että poljinta saa painettua. Korottomalla kengällä voi pitää nilkan lähes suorana, kun korko ei ole häiritsemässä.

        Minulla jalka nojaa koko ajan lattiaan kun ajan. Äkkijarrutuksessa saattaa pompata jarrulle sen verran nopeasti, että kanta nousee, en ole tutkinut...


      • mjjjaaaa
        TheRat kirjoitti:

        Niinpä. Ja jos korkoa on paljon, pitää nilkkaa koukistaa enemmän, että poljinta saa painettua. Korottomalla kengällä voi pitää nilkan lähes suorana, kun korko ei ole häiritsemässä.

        Minulla jalka nojaa koko ajan lattiaan kun ajan. Äkkijarrutuksessa saattaa pompata jarrulle sen verran nopeasti, että kanta nousee, en ole tutkinut...

        Ketjussa on useammassa viestissä, että kaasua painettaessa nilkkaa koukistetaan. Silloin nilkkaa ojennetaan eli suoristetaan eikä koukisteta.


      • mjjjaaaa kirjoitti:

        Ketjussa on useammassa viestissä, että kaasua painettaessa nilkkaa koukistetaan. Silloin nilkkaa ojennetaan eli suoristetaan eikä koukisteta.

        Totta, tämä pitänee paikkansa. Pahoitteluni väärän termin käytöstä, voin vain toivoa että kaikki ymmärsivät tarkoituksen.


    • kypäräpää

      Saako moottoripyöräkypärä tai naamari päässä ajaa autoa? Välttäisi kätevästi kameratolppien sakot, kun ei kuskia tunnistaisi kuvasta.

      • et.tarvii

        Vedä munapää kortsu päähäs, et sitä kuitenkaan muuhun tarvii.


      • OletFiksuKaveri
        et.tarvii kirjoitti:

        Vedä munapää kortsu päähäs, et sitä kuitenkaan muuhun tarvii.

        Kirjoituksestasi päätellen olet todella fiksu kaveri.


      • Siiv.Ari
        OletFiksuKaveri kirjoitti:

        Kirjoituksestasi päätellen olet todella fiksu kaveri.

        Penis.


      • Eikös olisi helpompi hidastaa kameratolpan kohdalla tai laittaa vaikkapa sanomalehti naaman eteen kameran ohituksen ajaksi


    • Ei kai kukaan ole niin perkeleen typert että ajaa ilman krnkiä ? Tosi älytöntä ja vaarallista !

      • 10-14

        Perustele? Mihin autoa ajaessa kenkiä tarvittaisiin?


      • 10-14 kirjoitti:

        Perustele? Mihin autoa ajaessa kenkiä tarvittaisiin?

        Teeppä testi. Tee voimakas jarrutus ensin kengät jalassa ja sitten ilman kenkiä ja sitten mieti mitä eroa niillä oli ja miten se voi sjamiseen vaikuttaa.


      • 10-14

        Minäpä noudatin neuvoasi ja kokeilin. Tulos: ei mitään eroa.

        Kaksi asiaa siinä tuli mieleen, joilla voi jotain vaikutusta olla: nykyaikaisessa autossa on ABS-jarrut, joten jarrutustuntumakin on vähän erilainen kuin vanhanaikaisessa autossa. Ja toisena juttuna se, että minä ajan nykyään automaattivaihteisella, jossa on leveä jarrupoljin; voi olla, että manuaalivaihteisen kapea poljin tuntuisi erilaiselta. Tosin hämärästi muistelen ajelleeni joskus vuosia sitten kesäisin lyhyitä matkoja paljain jaloin huomaamatta mitään ongelmaa.


      • 10-14 kirjoitti:

        Minäpä noudatin neuvoasi ja kokeilin. Tulos: ei mitään eroa.

        Kaksi asiaa siinä tuli mieleen, joilla voi jotain vaikutusta olla: nykyaikaisessa autossa on ABS-jarrut, joten jarrutustuntumakin on vähän erilainen kuin vanhanaikaisessa autossa. Ja toisena juttuna se, että minä ajan nykyään automaattivaihteisella, jossa on leveä jarrupoljin; voi olla, että manuaalivaihteisen kapea poljin tuntuisi erilaiselta. Tosin hämärästi muistelen ajelleeni joskus vuosia sitten kesäisin lyhyitä matkoja paljain jaloin huomaamatta mitään ongelmaa.

        Ei siinä varmaan eroa ookaan jos polkaset päkiällä mutta koitapa jalkapohjan keskiosalla jos silloin ei oo eroa niin sitten sulla on harvinaisen parkkiintuneet jalkapohjat.


      • 330d-ja-hajis kirjoitti:

        Ei siinä varmaan eroa ookaan jos polkaset päkiällä mutta koitapa jalkapohjan keskiosalla jos silloin ei oo eroa niin sitten sulla on harvinaisen parkkiintuneet jalkapohjat.

        Kokeilepä kyynärpäällä polkaista poljinta, siinä vasta eroa onkin! Tai otsalla...

        Itse kyllä ajelen pääsääntöisesti kengät jalassa. Tuntuma on erilainen. Ei välttämättä parempi, mutta siihen on tottunut...


      • TheRat kirjoitti:

        Kokeilepä kyynärpäällä polkaista poljinta, siinä vasta eroa onkin! Tai otsalla...

        Itse kyllä ajelen pääsääntöisesti kengät jalassa. Tuntuma on erilainen. Ei välttämättä parempi, mutta siihen on tottunut...

        Kun pitää vänkätä vastaan vaan periaatteen takia niin kirjotukset on sitten noin typeriä.


      • 330d-ja-hajis kirjoitti:

        Kun pitää vänkätä vastaan vaan periaatteen takia niin kirjotukset on sitten noin typeriä.

        Niinpä. Alleviivasin viestisi typeryyttä aika hyvin, eikös?


      • taitavasti.osaat
        TheRat kirjoitti:

        Niinpä. Alleviivasin viestisi typeryyttä aika hyvin, eikös?

        Kyllä. Alleviivaat viestisi typeryyttä aika hyvin.


    • Kjell.C.Pippelström

      Sehän on vaan ihanaa jos kuuma kundi on ilman paitaa... Ja housuja...

    • outoTyyppiJaHöpö

      Vai muistat kuinka monta kysymysliuskaa oli 1982, hienoa. Mitä muuta tärkeää ja oleellista olet painanut sielusi sopukoihin?
      Itse ajoin kortin samoihin aikoihin, mutta en tosiaankaan muista kirjallisen kysymysmääriä tai kysymyksiä noin tarkasti.

    • järkeä_saa_käyttää

      Ei ole tainnut olla mitään varsinaista sääntöä kengitä tai paidasta, mutta yhtenään tv:ssä toitotettiin ettei saisi ajaa sellaisilla kengillä jotka voivat pudota jalasta ja mennä jarrupolkimen alle.

      • aika.nykyinen

        Eihän nykyaikaisissa autoissa ole jarrupoljinta eli kytkinpoljinta.


      • OlipaOuto
        aika.nykyinen kirjoitti:

        Eihän nykyaikaisissa autoissa ole jarrupoljinta eli kytkinpoljinta.

        Anteeksi, mitä tarkoitat? "jarrupoljinta eli kytkinpoljinta"???

        Ja kyllä useimmissa nykyaikaisissa autoissa on yhä molemmat, vaikka automaatti onkin voittamassa alaa.


    • 71SaatuKortti

      Ei tuota kengät jalassa tai paita päällä tai ei puukenkiä tai sandaaleja -sääntöä ole koskaan ollut autoissa. Se on urbaanilegendaa, kun joku savolainen on halunnut päteä ja siitä se on lähtenyt vyörymään.
      Tosin on kerrottava 2 tapausta. Sandaaleilla ajoin aikanaan kerran kaverin 300-sarjan bemaria, jossa jarrupoljin oli huomattavasti ylempänä kuin kaasu ja siirtäessä jarrulle jalkaa jäi tottumattomana sandaalin pohja jarrupolkimen alle. Aiheutti sählinkiolon muttei sinänsä mitään vaaraa. Toinen tapaus oli, kun siirsin auton mökillä pesupaikalle paljain jaloin ja jarrupolkimen kumisuojan uurteisiin oli kenkien pohjasta kulkeutunut pieni kivi, joka tuntui ilkeältä paljaan jalkapohjan alla. Kantapäällä polkimen eri kohtaa jarruttaen sekin onnistui.
      Jos tuollaisille säännöille olisi ollut tarvetta, niin ne olisi säilytetty nykylaissakin.

    • Yksi hauska vanha sääntö on myös ajoneuvoLUOKKA kohtaiset nopeusrajoitukset

      Samalla autolla voi olla rajoituksena 80 100 tai 120 riippuen siitä paljonkon maksaa veroja, vaikka kononaispaino ei muutu oleellisesti

      Eli rahalla saa ostaa lisävauhtia lähes autoon kuin autoon.

      Tuokin laki voitaisi päivittää nykykaikaan.

      Kokonaispaino 10-3500kg 120kmh
      3510-6000 kg 100km/h
      6010kg tai enemmän 80km/h

      Olkoon auto sitten henkilöauto, bussi, matkailuauto, pakettiauto, kuorma-auto tai mikä tahansa muu

      • kikikö

        mitähän tähänkin taas liittyy, ajoneuvoluokkakohtainen nopeusrajoitus 120, ymmärrän kyllä liikennemerkillä rajoitetun ajonopeuden


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      120
      7567
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      38
      4368
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      37
      3872
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      404
      2030
    5. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      73
      1607
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      35
      1478
    7. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1477
    8. Hajoaako persut kuten 2017?

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      186
      1188
    9. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      12
      1138
    10. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      12
      1063
    Aihe