Olisiko täällä joku, joka on saanut korttinsa jo 70-luvulla tai aiemmin? Vanhempien kuskien kanssa on pari juttua tullut esiin. Väittävät, että paljain jaloin tai ilman paitaa ei saisi ajaa autoa vaan siitä tulisi sakot. Minä sain korttini 1982 ja silloin oli juuri uudistettu tieliikennelakia yms. eikä niissä pykälissä ollut mitään tuollaisen sakottamisen mahdollistavaa. Mutta olisiko vanhassa laissa ollut? Vai onko tuo pelkkää legendaa koko juttu?
Oli muuten näppärä hetki käydä kirjalliset se 1982. Kysymyssetit oli nimittäin uudistettu uutta lakia vastaaviksi, mutta niitä ei oltu ehditty tehdä vielä kuin 17 sivua, vaikka tavoite oli 40. Tai jotain sinne päin nuo lukemat, joka tapauksessa siis niitä 10 kysymyksen papereita, joista muutama arvottiin vastattaviksi, ei ollut valikoimassa läheskään täyttä määrää eli normaalia vähemmällä lukemisella selvisi.
Vanhat säännöt?
34
<50
Vastaukset
- ettäsilleen
Paidasta en tiedä, mutta näkemykseni on, että kunnon kengät tulee olla. Jaa no miksei naisilla paitakin saattaisi muutoin muiden kuljettajien huomio kiinnittyä rintoihin. Ei myöskään mitään korkokenkiä jalassa, sanoohan sen järkikin
- olikohan_noin
Minulla on muistikuva, että kengissä piti olla "remmi" kantapään takana, eli puukengät jalassa ei saanut ajaa.
- kertokaas-nuoremmalle
En kysynyt näkemyksiä vaan lain määräyksiä. Nykylaissa ei tuollaisia sääntöjä ole, joten sakottaminen ei ole mahdollista. Mutta onko joskus ollut?
Miehenä en tiedä korkokengistä juurikaan, mutta tutut naiset sanovat, että niillä on parempi ajaa. Nilkka on paremmassa asennossa. - ajokortti.45.vuotta
kertokaas-nuoremmalle kirjoitti:
En kysynyt näkemyksiä vaan lain määräyksiä. Nykylaissa ei tuollaisia sääntöjä ole, joten sakottaminen ei ole mahdollista. Mutta onko joskus ollut?
Miehenä en tiedä korkokengistä juurikaan, mutta tutut naiset sanovat, että niillä on parempi ajaa. Nilkka on paremmassa asennossa.Luullakseni asia oli jotakuinkin noin, näkisin että paita piti olla ja jonkinlaiset jalkineet.
kertokaas-nuoremmalle kirjoitti:
En kysynyt näkemyksiä vaan lain määräyksiä. Nykylaissa ei tuollaisia sääntöjä ole, joten sakottaminen ei ole mahdollista. Mutta onko joskus ollut?
Miehenä en tiedä korkokengistä juurikaan, mutta tutut naiset sanovat, että niillä on parempi ajaa. Nilkka on paremmassa asennossa.Liikenteen vaarantaminen kattaa melkein mitä tahansa. :)
- ihanPimeäDorka
kertokaas-nuoremmalle kirjoitti:
En kysynyt näkemyksiä vaan lain määräyksiä. Nykylaissa ei tuollaisia sääntöjä ole, joten sakottaminen ei ole mahdollista. Mutta onko joskus ollut?
Miehenä en tiedä korkokengistä juurikaan, mutta tutut naiset sanovat, että niillä on parempi ajaa. Nilkka on paremmassa asennossa.Et taida tuntea yhtään korkokenkäistä naista?
- Kertokaas-nuoremmalle
ihanPimeäDorka kirjoitti:
Et taida tuntea yhtään korkokenkäistä naista?
Mitähän tuo nyt oli tarkoittavinaan? Minähän nimenomaan sanoin, että olen naisilta kuullut sen näkemyksen, että korkokengillä on hyvä ajaa. He perustelevat asiaa niin, että ihan korottomissa tai hyvin matalokorkoisissa kengissä nilkka joutuu liian jyrkkään mutkaan ja se käy etenkin pidemmällä matkalla raskaaksi. Heidän mielestään on mukavampaa, kun kengässä on korkoa, silloin nilkka on paremmassa asennossa ja kuulemma jalka on näppärämpi siirtää jarrulle, kun se voi nojata koko ajan korkoon. Kuten sanottu, toisen käden tietoa. Minulla on tainnut olla buutseissa enimmillään korkoa jotain 3-4 cm.
- oletHauskapoika
hehee, mieti vaikka hieman ihmisen anatomiaa, niin voit ymmärtää kuinka sinua on kusetettu. Nilkka ojennuksessa ja piikkikorko lattiassa, ja sen kun paranee.
- Lady_in_car
oletHauskapoika kirjoitti:
hehee, mieti vaikka hieman ihmisen anatomiaa, niin voit ymmärtää kuinka sinua on kusetettu. Nilkka ojennuksessa ja piikkikorko lattiassa, ja sen kun paranee.
Mietipä itse vähän. Tai kokeile, sen puoleen. Juuri se nilkan koukistushan on yksi niitä vähänkin pidemmän matkan ajamisen rasittavaksi tekeviä juttuja.
Lady_in_car kirjoitti:
Mietipä itse vähän. Tai kokeile, sen puoleen. Juuri se nilkan koukistushan on yksi niitä vähänkin pidemmän matkan ajamisen rasittavaksi tekeviä juttuja.
Niinpä. Ja jos korkoa on paljon, pitää nilkkaa koukistaa enemmän, että poljinta saa painettua. Korottomalla kengällä voi pitää nilkan lähes suorana, kun korko ei ole häiritsemässä.
Minulla jalka nojaa koko ajan lattiaan kun ajan. Äkkijarrutuksessa saattaa pompata jarrulle sen verran nopeasti, että kanta nousee, en ole tutkinut...- mjjjaaaa
TheRat kirjoitti:
Niinpä. Ja jos korkoa on paljon, pitää nilkkaa koukistaa enemmän, että poljinta saa painettua. Korottomalla kengällä voi pitää nilkan lähes suorana, kun korko ei ole häiritsemässä.
Minulla jalka nojaa koko ajan lattiaan kun ajan. Äkkijarrutuksessa saattaa pompata jarrulle sen verran nopeasti, että kanta nousee, en ole tutkinut...Ketjussa on useammassa viestissä, että kaasua painettaessa nilkkaa koukistetaan. Silloin nilkkaa ojennetaan eli suoristetaan eikä koukisteta.
mjjjaaaa kirjoitti:
Ketjussa on useammassa viestissä, että kaasua painettaessa nilkkaa koukistetaan. Silloin nilkkaa ojennetaan eli suoristetaan eikä koukisteta.
Totta, tämä pitänee paikkansa. Pahoitteluni väärän termin käytöstä, voin vain toivoa että kaikki ymmärsivät tarkoituksen.
- kypäräpää
Saako moottoripyöräkypärä tai naamari päässä ajaa autoa? Välttäisi kätevästi kameratolppien sakot, kun ei kuskia tunnistaisi kuvasta.
- et.tarvii
Vedä munapää kortsu päähäs, et sitä kuitenkaan muuhun tarvii.
- OletFiksuKaveri
et.tarvii kirjoitti:
Vedä munapää kortsu päähäs, et sitä kuitenkaan muuhun tarvii.
Kirjoituksestasi päätellen olet todella fiksu kaveri.
- Siiv.Ari
OletFiksuKaveri kirjoitti:
Kirjoituksestasi päätellen olet todella fiksu kaveri.
Penis.
Eikös olisi helpompi hidastaa kameratolpan kohdalla tai laittaa vaikkapa sanomalehti naaman eteen kameran ohituksen ajaksi
Ei kai kukaan ole niin perkeleen typert että ajaa ilman krnkiä ? Tosi älytöntä ja vaarallista !
- 10-14
Perustele? Mihin autoa ajaessa kenkiä tarvittaisiin?
10-14 kirjoitti:
Perustele? Mihin autoa ajaessa kenkiä tarvittaisiin?
Teeppä testi. Tee voimakas jarrutus ensin kengät jalassa ja sitten ilman kenkiä ja sitten mieti mitä eroa niillä oli ja miten se voi sjamiseen vaikuttaa.
- 10-14
Minäpä noudatin neuvoasi ja kokeilin. Tulos: ei mitään eroa.
Kaksi asiaa siinä tuli mieleen, joilla voi jotain vaikutusta olla: nykyaikaisessa autossa on ABS-jarrut, joten jarrutustuntumakin on vähän erilainen kuin vanhanaikaisessa autossa. Ja toisena juttuna se, että minä ajan nykyään automaattivaihteisella, jossa on leveä jarrupoljin; voi olla, että manuaalivaihteisen kapea poljin tuntuisi erilaiselta. Tosin hämärästi muistelen ajelleeni joskus vuosia sitten kesäisin lyhyitä matkoja paljain jaloin huomaamatta mitään ongelmaa. 10-14 kirjoitti:
Minäpä noudatin neuvoasi ja kokeilin. Tulos: ei mitään eroa.
Kaksi asiaa siinä tuli mieleen, joilla voi jotain vaikutusta olla: nykyaikaisessa autossa on ABS-jarrut, joten jarrutustuntumakin on vähän erilainen kuin vanhanaikaisessa autossa. Ja toisena juttuna se, että minä ajan nykyään automaattivaihteisella, jossa on leveä jarrupoljin; voi olla, että manuaalivaihteisen kapea poljin tuntuisi erilaiselta. Tosin hämärästi muistelen ajelleeni joskus vuosia sitten kesäisin lyhyitä matkoja paljain jaloin huomaamatta mitään ongelmaa.Ei siinä varmaan eroa ookaan jos polkaset päkiällä mutta koitapa jalkapohjan keskiosalla jos silloin ei oo eroa niin sitten sulla on harvinaisen parkkiintuneet jalkapohjat.
330d-ja-hajis kirjoitti:
Ei siinä varmaan eroa ookaan jos polkaset päkiällä mutta koitapa jalkapohjan keskiosalla jos silloin ei oo eroa niin sitten sulla on harvinaisen parkkiintuneet jalkapohjat.
Kokeilepä kyynärpäällä polkaista poljinta, siinä vasta eroa onkin! Tai otsalla...
Itse kyllä ajelen pääsääntöisesti kengät jalassa. Tuntuma on erilainen. Ei välttämättä parempi, mutta siihen on tottunut...TheRat kirjoitti:
Kokeilepä kyynärpäällä polkaista poljinta, siinä vasta eroa onkin! Tai otsalla...
Itse kyllä ajelen pääsääntöisesti kengät jalassa. Tuntuma on erilainen. Ei välttämättä parempi, mutta siihen on tottunut...Kun pitää vänkätä vastaan vaan periaatteen takia niin kirjotukset on sitten noin typeriä.
330d-ja-hajis kirjoitti:
Kun pitää vänkätä vastaan vaan periaatteen takia niin kirjotukset on sitten noin typeriä.
Niinpä. Alleviivasin viestisi typeryyttä aika hyvin, eikös?
- taitavasti.osaat
TheRat kirjoitti:
Niinpä. Alleviivasin viestisi typeryyttä aika hyvin, eikös?
Kyllä. Alleviivaat viestisi typeryyttä aika hyvin.
- Kjell.C.Pippelström
Sehän on vaan ihanaa jos kuuma kundi on ilman paitaa... Ja housuja...
- outoTyyppiJaHöpö
Vai muistat kuinka monta kysymysliuskaa oli 1982, hienoa. Mitä muuta tärkeää ja oleellista olet painanut sielusi sopukoihin?
Itse ajoin kortin samoihin aikoihin, mutta en tosiaankaan muista kirjallisen kysymysmääriä tai kysymyksiä noin tarkasti. - järkeä_saa_käyttää
Ei ole tainnut olla mitään varsinaista sääntöä kengitä tai paidasta, mutta yhtenään tv:ssä toitotettiin ettei saisi ajaa sellaisilla kengillä jotka voivat pudota jalasta ja mennä jarrupolkimen alle.
- aika.nykyinen
Eihän nykyaikaisissa autoissa ole jarrupoljinta eli kytkinpoljinta.
- OlipaOuto
aika.nykyinen kirjoitti:
Eihän nykyaikaisissa autoissa ole jarrupoljinta eli kytkinpoljinta.
Anteeksi, mitä tarkoitat? "jarrupoljinta eli kytkinpoljinta"???
Ja kyllä useimmissa nykyaikaisissa autoissa on yhä molemmat, vaikka automaatti onkin voittamassa alaa.
- 71SaatuKortti
Ei tuota kengät jalassa tai paita päällä tai ei puukenkiä tai sandaaleja -sääntöä ole koskaan ollut autoissa. Se on urbaanilegendaa, kun joku savolainen on halunnut päteä ja siitä se on lähtenyt vyörymään.
Tosin on kerrottava 2 tapausta. Sandaaleilla ajoin aikanaan kerran kaverin 300-sarjan bemaria, jossa jarrupoljin oli huomattavasti ylempänä kuin kaasu ja siirtäessä jarrulle jalkaa jäi tottumattomana sandaalin pohja jarrupolkimen alle. Aiheutti sählinkiolon muttei sinänsä mitään vaaraa. Toinen tapaus oli, kun siirsin auton mökillä pesupaikalle paljain jaloin ja jarrupolkimen kumisuojan uurteisiin oli kenkien pohjasta kulkeutunut pieni kivi, joka tuntui ilkeältä paljaan jalkapohjan alla. Kantapäällä polkimen eri kohtaa jarruttaen sekin onnistui.
Jos tuollaisille säännöille olisi ollut tarvetta, niin ne olisi säilytetty nykylaissakin. Yksi hauska vanha sääntö on myös ajoneuvoLUOKKA kohtaiset nopeusrajoitukset
Samalla autolla voi olla rajoituksena 80 100 tai 120 riippuen siitä paljonkon maksaa veroja, vaikka kononaispaino ei muutu oleellisesti
Eli rahalla saa ostaa lisävauhtia lähes autoon kuin autoon.
Tuokin laki voitaisi päivittää nykykaikaan.
Kokonaispaino 10-3500kg 120kmh
3510-6000 kg 100km/h
6010kg tai enemmän 80km/h
Olkoon auto sitten henkilöauto, bussi, matkailuauto, pakettiauto, kuorma-auto tai mikä tahansa muu- kikikö
mitähän tähänkin taas liittyy, ajoneuvoluokkakohtainen nopeusrajoitus 120, ymmärrän kyllä liikennemerkillä rajoitetun ajonopeuden
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1186144Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631543956Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503315Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4772793Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2731795Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321463- 871416
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151356Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1611310- 771278