Jeesuksen enkeliys

angelofthelord

Tämä on aktiivinen aihe palstalla ja toistuvasti puheenaiheena. Aiemminhan on todettu, että Paavalin mukaan kristus on seurakunnan pää ja jumala on kristuksen pää, mikä jo sellaisenaan romuttaa virallisen kolminaisuusopin . Paavalin lausahdus täsmentyy, kun ymmärretään että hän piti Jeesusta enkelinä. Tämä selviää Galattalaiskirjeen luvusta 4:

14 Vaikka ruumiillinen tilani pani teidät koetukselle, ette halveksineet ettekä inhonneet minua vaan otitte minut vastaan kuin Jumalan enkelin, kuin Kristuksen Jeesuksen.
Mielenkiintoinen, eikö?

89

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvähavainto

      En ole tuohon jakeeseen tainnut kiinnittää huomiota koskaan, aina oppii uutta kun pitää silmänsä auki! Kiitoksia.

      Näkyy olevan kolminaisuusopin kannattajille hankala jae. KR92 kääntää vaihteeksi alkutekstille uskollisesti, mutta KR33/38 käyttää muotoa "jopa niinkuin Kristuksen Jeesuksen", joissakin englanninkielisissä käännöksissä on vastaavasti "even".

      Viritellään sitä Raamattua muissakin piireissä kuin Jehovan todistajien keskuudessa. Kenen Raamattu kulkee kovimmin :)

      Eli kyllähän tuossa vähintään se voidaan sanoa, että tässä yhteydessä enkelit ja Jeesus alkutekstissä rinnastetaan toisiinsa ja mainitaan samassa asiayhteydessä, vaikka ei suoraan väitettäisikään, että Jeesus on enkeli.

      • angelofthelord

        Joudun tässä kiitokset siirtämään nettiin, jossa tähän törmäsin jotain muuta etsiessäni ja ajattelin laittaa sen sitten tänne, jotta muutkin voivat sitä pohtia. Taisi olla tuolla
        http://ehrmanblog.org/christ-as-an-angel-in-paul-2/
        Ja tosiaan, se käännetään hiukan eri tavoin, mikä se oikea tapa sitten lieneekään.
        Kovasti se kuitenkin siltä näyttää, että Paavali siinä vertaa enkeliä ja Jeesusta toisiinsa.


      • askldfjjsdj

        Otapa huomioon, että Paavali vertaa samalla ITSEÄNSÄ sekä enkeliin, että Jeesukseen. Voiko tekstistä vetää siis johtopäätöksen, että myös Paavali oli enkeli? :-)


      • eipästrollata
        askldfjjsdj kirjoitti:

        Otapa huomioon, että Paavali vertaa samalla ITSEÄNSÄ sekä enkeliin, että Jeesukseen. Voiko tekstistä vetää siis johtopäätöksen, että myös Paavali oli enkeli? :-)

        Ei vaan hän sanoo, että hänet otettiin vastaan kuin jumalan enkeli, kuin Jeesus kristus. Kaksi eri asiaa.


    • TopiasKivahessu

      Joh 1:1 tarkoittaa kertoa Jeesuksen luonnon, tekee sen yksiselitteisesti. Ja muutoin olisi tuo jae merkityksetön. Koska Raamattu ei ole ristiriitainen, on muut jakeet ymmärrettävä sopusoinnussa sen kanssa.

      Gal. 4:14 ei tarkoita kertoa jeesuksen luonnosta, vaan kiittää saadusta vastaanotosta. Vastaanotosta, jota kirjoittajan mukaan voidaan verrata enkelin saamaan vastaanottoon, jopa Kristuksen saamaan vastaanottoon.

      "kristus on seurakunnan pää ja jumala on kristuksen pää"
      -Seurakunnan on oltava Kristuksen opetuksen mukaisesti, koska Kristus puhui Jumalan suulla.

      • Hupsistakukkuu

        Alkuperäteksteissä ei ole jakeita tai jaenumeroita , joten johonkin jakeenpuolikkaaseen vetoaminen on pelkkää hämäystä , Samaten , sataluvulla Khristos -Voittaja - nimi oli Rooman armeijan palvoman Syyrialaisen Mithran , Auringonjumala Sol Invictuksen arvonimi , Krkkoisit siirsivät Nasaretilaisen tarinan silloin Rooman armeijassa palvottuun auringonjumalaan , jonka nimipäivä vieläkin on Sunnuntai , " Auringon päivä , " ja Viikinkien -Thor- jumalaan , -Torstai ,
        Itse asiassa Solin palvonta oli Keisarin palvontaa , -
        " Koska raamattu ei ole ristiriitainen ; - Hupsista kukkuu , Esim, Grand Kanjonissa ei ole ollut Vesipeittoa yli sataan , ( 100, ) miljoonaan vuoteen ; , eikä myöskään mm, Gobin aavikolla , koska jos Suuri kanjoni olisi ollut tunnin veden alla , niin se ei olisi olemassa , - ( Vedenpaisumustarina , )


      • Öö.tuota
        Hupsistakukkuu kirjoitti:

        Alkuperäteksteissä ei ole jakeita tai jaenumeroita , joten johonkin jakeenpuolikkaaseen vetoaminen on pelkkää hämäystä , Samaten , sataluvulla Khristos -Voittaja - nimi oli Rooman armeijan palvoman Syyrialaisen Mithran , Auringonjumala Sol Invictuksen arvonimi , Krkkoisit siirsivät Nasaretilaisen tarinan silloin Rooman armeijassa palvottuun auringonjumalaan , jonka nimipäivä vieläkin on Sunnuntai , " Auringon päivä , " ja Viikinkien -Thor- jumalaan , -Torstai ,
        Itse asiassa Solin palvonta oli Keisarin palvontaa , -
        " Koska raamattu ei ole ristiriitainen ; - Hupsista kukkuu , Esim, Grand Kanjonissa ei ole ollut Vesipeittoa yli sataan , ( 100, ) miljoonaan vuoteen ; , eikä myöskään mm, Gobin aavikolla , koska jos Suuri kanjoni olisi ollut tunnin veden alla , niin se ei olisi olemassa , - ( Vedenpaisumustarina , )

        "Esim, Grand Kanjonissa ei ole ollut Vesipeittoa yli sataan , ( 100, ) miljoonaan vuoteen ; , eikä myöskään mm, Gobin aavikolla , koska jos Suuri kanjoni olisi ollut tunnin veden alla , niin se ei olisi olemassa "

        Sanotaanko vedenpaisumustarinassa, että vesi peitti Grand kanjonin ja Gobin aavikon?


      • Hupsistakukkuu
        Öö.tuota kirjoitti:

        "Esim, Grand Kanjonissa ei ole ollut Vesipeittoa yli sataan , ( 100, ) miljoonaan vuoteen ; , eikä myöskään mm, Gobin aavikolla , koska jos Suuri kanjoni olisi ollut tunnin veden alla , niin se ei olisi olemassa "

        Sanotaanko vedenpaisumustarinassa, että vesi peitti Grand kanjonin ja Gobin aavikon?

        "Sanotaanko vedenpaisumustarinassa , että vesi peitti grand K ..?"-
        Öh tuota , " ...Ves inousi vuorten huippujen yli ,," -
        Kun asiaa opetetaan totena , joka pitää niellä karvoinensa , niin se olisi ollutkin se suurin ihme, jos jos läntinen pallonpuolisko , tai -Itäinen olisi säilynyt kuivana ,


      • Öö.tuota
        Hupsistakukkuu kirjoitti:

        "Sanotaanko vedenpaisumustarinassa , että vesi peitti grand K ..?"-
        Öh tuota , " ...Ves inousi vuorten huippujen yli ,," -
        Kun asiaa opetetaan totena , joka pitää niellä karvoinensa , niin se olisi ollutkin se suurin ihme, jos jos läntinen pallonpuolisko , tai -Itäinen olisi säilynyt kuivana ,

        Kyseessähän oli nimenomaisesti Jumalan ihmeteko. Ei sellaiseen voi soveltaa mitään tavanomaisia luonnonlakeja. Sitäpaitsi maapallolla on tietty vakiomäärä vettä. Jos se kerätään jollakin konstilla yhteen paikkaan, niin muualla on aivan loogisesti ajatellen kuivaa.

        Ajattelepa vaikka vuorovesi-ilmiötä. Kuun ja auringon vetovoima aiheuttavat sen, että valtamerien vedenpinta pullistuu ulospäin siellä, missä kuu ja aurinko ovat lähimpänä pintaa, jolloin puhutaan nousuvedestä. Vastakkaisella puolella maapalloa vesi pakenee samaan aikaan rannalta, mikä tunnetaan laskuvetenä. Ehköpä Jumala aiheutti vain tilapäisesti normaalia voimakkaamman nousuveden vetämällä vedet yhteen kohtaan.


      • Hupsistakukkuu
        Öö.tuota kirjoitti:

        Kyseessähän oli nimenomaisesti Jumalan ihmeteko. Ei sellaiseen voi soveltaa mitään tavanomaisia luonnonlakeja. Sitäpaitsi maapallolla on tietty vakiomäärä vettä. Jos se kerätään jollakin konstilla yhteen paikkaan, niin muualla on aivan loogisesti ajatellen kuivaa.

        Ajattelepa vaikka vuorovesi-ilmiötä. Kuun ja auringon vetovoima aiheuttavat sen, että valtamerien vedenpinta pullistuu ulospäin siellä, missä kuu ja aurinko ovat lähimpänä pintaa, jolloin puhutaan nousuvedestä. Vastakkaisella puolella maapalloa vesi pakenee samaan aikaan rannalta, mikä tunnetaan laskuvetenä. Ehköpä Jumala aiheutti vain tilapäisesti normaalia voimakkaamman nousuveden vetämällä vedet yhteen kohtaan.

        Öh tuota , edelleen , -
        Gilgames-eepos kertoo tulvan kestäneen 7 päivää , ja kuvaus sopii hyvin Santorinin tulivuoren räjähdykseen , joka pirstoi koko Kreikan saariston , .
        Nooan tulvasta on kaksi versiota ; tylva ja sitten se vedenpaisumus ; sehän kesti raamatun mukaan puoli vuotta , jolloin vesi oli vuoria ylempänä ,
        ajatellaan nyt , ettäHimalaja oli silloin jotain 7-8 km korkea , Maapallo ei olisi pysynyt radallaan jos sellainen vesimäärä olisi ollut vain toisella puolen Maata ,, puoli vuotta ,


      • annamunkaikkikestää

        >>Joh 1:1 tarkoittaa kertoa Jeesuksen luonnon, tekee sen yksiselitteisesti. Ja muutoin olisi tuo jae merkityksetön. Koska Raamattu ei ole ristiriitainen, on muut jakeet ymmärrettävä sopusoinnussa sen kanssa.

        No voi hyvänen aika. Ohitat siis pokkana Raamatun 99 jaetta ja enemmänkin, jotka kertovat Jeesuksen olevan Jumalaa alempi, ja takerrut tuohon yhteen jakeeseen, jossa ei edes kirjaimellisesti puhuta Jeesuksesta tai Pojasta, vaan sanasta?

        Normaalisti yksityiskohdat sovitetaan kokonaisuuteen, mutta sinä sovitat kokonaisuuden yksityiskohtaan, vieläpä yhteen ainoaan jakeeseen. Onnea valitsemallasi tiellä, mutta se ei tule olemaan helppo, mikäli pyrit argumentoimaan edes suunnilleen uskottavasti.


      • Öö.tuota
        Hupsistakukkuu kirjoitti:

        Öh tuota , edelleen , -
        Gilgames-eepos kertoo tulvan kestäneen 7 päivää , ja kuvaus sopii hyvin Santorinin tulivuoren räjähdykseen , joka pirstoi koko Kreikan saariston , .
        Nooan tulvasta on kaksi versiota ; tylva ja sitten se vedenpaisumus ; sehän kesti raamatun mukaan puoli vuotta , jolloin vesi oli vuoria ylempänä ,
        ajatellaan nyt , ettäHimalaja oli silloin jotain 7-8 km korkea , Maapallo ei olisi pysynyt radallaan jos sellainen vesimäärä olisi ollut vain toisella puolen Maata ,, puoli vuotta ,

        Eiköhän Jumala pysty pitämään maapallon radallaan, jos saa sellaisen vesimääränkin pidettyä paikallaan. Miksi maapallo edes olisi lähtenyt radaltaan? Massahan olisi säilynyt samana, ainoastaan painopiste olisi siirtynyt. Minun nähdäkseni sellainen voisi ehkä kallistaa maapalloa, ts. muuttaa napojen paikkaa, mutta ei vaikuttaa kiertorataan.


      • Paipai
        Öö.tuota kirjoitti:

        Eiköhän Jumala pysty pitämään maapallon radallaan, jos saa sellaisen vesimääränkin pidettyä paikallaan. Miksi maapallo edes olisi lähtenyt radaltaan? Massahan olisi säilynyt samana, ainoastaan painopiste olisi siirtynyt. Minun nähdäkseni sellainen voisi ehkä kallistaa maapalloa, ts. muuttaa napojen paikkaa, mutta ei vaikuttaa kiertorataan.

        Eiköhän jJumala..." -
        Jumala ei ole erisnimi , sanahan osoittaa laatua , Ja tuo kertomus Vedenpaisumuksesta edellyttää "; :::Puhkesivat kaikki Suuren syvvden lähteet..."
        KYseessä on ns , Ptolemaioksen Maakeskinen teoria , jonka mukaan aurinko kiertää maata , ja Maan yllä on Taivaankupu, jonka rei'istä sade ropisee- Ns, Suuri Syvyys tarkoittaa vanhassa tekstissä aina avaruutta , joten avaruudessa on täytynyt sitten olle vesikupu , ilmakehän yläpuolella ei olisi ollut vesttä , vaan avaruuden tyhjiössä on parinsadan asteen pakkanen ,
        - Joten jääkupu siellä olisi ollut , Maapallolla ei ole mitään näyttöä maailmaa peittävästä paisumuksesta , -Sumerien Gilgames' eepoksen kertomus on realistinen , siinä tulva kesti 7 päivää , ja sopii tulivuoren räjähdykseen , Vesien nousu Atlantilla, - jostain syystä , sopii sekä Tolteekkien Kivikirjoituksiin , että myös Tieteen kuvalehden artikeleihin Mustanmeren ja Bosporin salmen synnystä , joita Usa; n laivaston merentutkijat aikoinaan tutkivat ,
        Siellä valtava vedenpaine Atlantilta uursi noin 8000- 11.00 vuotta siten Bosporin salmen , ja synnytti nykyisen MUstan meren , 550 kuutiokilometriä vettä syöksyi syvenevän Bosporin läpi, ja aiemmin kuivalle arolle syntyi uusi meri ,Usan laivastotutkijat ottivat näytteitä sekä pohjasta että kuivalta arolta , ja niissä oli selkeä ero ,


    • Sana.puuttuu

      Kirkkoraamattu 33/38 kääntää sen näin:
      14. ja tiedätte, mikä kiusaus teillä oli minun ruumiillisesta tilastani; ette minua halveksineet ettekä vieroneet, vaan otitte minut vastaan niinkuin Jumalan enkelin, jopa niinkuin Kristuksen Jeesuksen.

      Sana "jopa" muuttaa tätä aika paljon.

      • JuuriNäinnnn

        Nimenomaan, sana JOPA muuttaa koko asian!


      • Tackaroch

        Oliko kysymyksessä kiitospuhe ?


      • eiongelmaa

        Enkeli, enkeleitä tai Jeesus vieraana. Kaikille sama kohtelu.

        2. Älkää unohtako osoittaa vieraanvaraisuutta, sillä jotkut ovat yösijan antaessaan tulleet majoittaneeksi enkeleitä. Hepr. 13:2.


      • angelofthelord

        "Sana "jopa" muuttaa tätä aika paljon."

        Niin, kyse nyt vain kuuluu miksi se sana on siinä.

        14 and my trial that is in my flesh ye did not despise nor reject, but as a messenger of God ye did receive me--as Christ Jesus; [Young's literal]


        and even though my illness was a trial to you, you did not treat me with contempt or scorn. Instead, you welcomed me as if I were an angel of God, as if I were Christ Jesus himself. [New International Version]


        and though my condition was a trial to you, you did not scorn or despise me, but received me as an angel of God, as Christ Jesus. [English Standard Version]

        http://biblehub.com/galatians/4-14.htm


      • Humblestudent
        JuuriNäinnnn kirjoitti:

        Nimenomaan, sana JOPA muuttaa koko asian!

        Raamatussa on paljon esimerkkejä kuinka pilkku taikka piste voi muuttaa
        koko viestin luonteen. Esimerkkinä Jeesuksen puhuessa viereiselle tuomitulle paalussa. "Totisesti minä sanon sinulle, tänä päivänä,sinä tulet olemaan kanssani paratiisissa", mutta ristiriita herää heti, koska Jeesus
        oli hautakammiossa kolme päivää ja yötä.Paratiisiakaan ei ole vieläkään
        ennallistettu missään,ei taivaissa eikä maan päällä.Sen asian täytyy koskea
        tulevaisuutta Jeesuksen tulemisen jälkeen maan päälle kuninkaana isänsä
        lähettämänä ottaessaan maapallon hallinnan käsiinsä.


    • Tackaroch

      Kuten aloittaja on jakeen esittänyt, siinä on 2 kuin -sanaa, " kuin Jumalan enkelin, kuin Kristuksen Jeesuksen ", elikkä siinä ei enkeli ja Jeesus samaistu, vaan heidän saamansa kohtelu.

      Jae voisi tavoitella enkelin ja Jeesuksen samaistamista esim. käyttämällä sanamuotoa otitte minut vastaan kuin Jumalan enkelin, alias Jeesuksen. Taikka sanomalla että vastaanotitte kuin enkelijeesuksen.

      Jakeessa oikeasti käytetty sanamuotohan sisältää tyylimomentin, kohoava toisto, "enkelin, Jeesuksen"

      Jeesuksen jumaaluutta koskevasti on annettu oma jakeensa, vartiotornille näköjään vastenmielinen Joh 1:1

      • Juuri.näin

        "siinä ei enkeli ja Jeesus samaistu, vaan heidän saamansa kohtelu"

        Sinä osasit pukea sanoiksi mitä ajattelin.


      • tonois
        Juuri.näin kirjoitti:

        "siinä ei enkeli ja Jeesus samaistu, vaan heidän saamansa kohtelu"

        Sinä osasit pukea sanoiksi mitä ajattelin.

        Galattalaiskirjeen 4:14 puolustaisi paremmin, Jeesuksen enkeliksi, kuin hallintoelimen 1. Tess. 4:16.

        16. Itse Herra laskeutuu taivaasta ylienkelin käskyhuudon kuuluessa ja Jumalan pasuunan kaikuessa

        Tapahtumaluettelossa Jeesus on "Itse" Herrana on myös ylienkeli.


      • YliopistonsaKäynyt
        tonois kirjoitti:

        Galattalaiskirjeen 4:14 puolustaisi paremmin, Jeesuksen enkeliksi, kuin hallintoelimen 1. Tess. 4:16.

        16. Itse Herra laskeutuu taivaasta ylienkelin käskyhuudon kuuluessa ja Jumalan pasuunan kaikuessa

        Tapahtumaluettelossa Jeesus on "Itse" Herrana on myös ylienkeli.

        Eihän...itse viittaa vain Herraan ei lainkaan ylienkellin vaan ylienkelin ääni vain kuuluu ja Jumalan pasuuna kaikuu silloin kun Herra saapuu. Eivätkö Jehovan todistajat saa ollenkaan kielioppia. Itse olen opiskellut kieliä yliopistossakin, mutta Jehovan todistajienhan pitääkin jäädä matalasti koulutetuiksi. Ehkä se vaikuttaa siihen, että liikkeen johdon epäloogiset ja kieliopin vastaiset opetukset menisivät paremmin läpi.


      • NäinSeOn
        tonois kirjoitti:

        Galattalaiskirjeen 4:14 puolustaisi paremmin, Jeesuksen enkeliksi, kuin hallintoelimen 1. Tess. 4:16.

        16. Itse Herra laskeutuu taivaasta ylienkelin käskyhuudon kuuluessa ja Jumalan pasuunan kaikuessa

        Tapahtumaluettelossa Jeesus on "Itse" Herrana on myös ylienkeli.

        Itse Herra on ihan eri asia kuin se, että ylienkelin ääni kuuluu ja Jumalan pasuuna kaikuu.

        Eihän koskaan sanota näinkään: Itse Matti saapuu Matti-henkilön käskyhuudon kuuluessa...

        Voidaan sanoa: Itse Matti saapuu Pekan käskyhuudon kuuluessa....

        Jos itse Matti huutaisi käskyhuutoa ilmaistaisiin asia toisin esim Itse Matti saapuu huutaen käskyhuutoa ...


      • tonois
        YliopistonsaKäynyt kirjoitti:

        Eihän...itse viittaa vain Herraan ei lainkaan ylienkellin vaan ylienkelin ääni vain kuuluu ja Jumalan pasuuna kaikuu silloin kun Herra saapuu. Eivätkö Jehovan todistajat saa ollenkaan kielioppia. Itse olen opiskellut kieliä yliopistossakin, mutta Jehovan todistajienhan pitääkin jäädä matalasti koulutetuiksi. Ehkä se vaikuttaa siihen, että liikkeen johdon epäloogiset ja kieliopin vastaiset opetukset menisivät paremmin läpi.

        Täällä sitä opeteaan: http://wol.jw.org/fi/wol/s/r16/lp-fi?q=ylienkelin ääneksi&p=par

        Jos aiot JT olla niin totuutena sitä on pidettävä.


    • hdkfy

      Ihme heppu tämä Jeesukcs. Ihminen, jumala, enkeli ja mitä vielä?

      • r34tadfasdfaerf

        "Ihme heppu tämä Jeesukcs. Ihminen, jumala, enkeli ja mitä vielä?"

        Kai hänessä jotain on täytynyt olla, kun vieläkin on puheenaiheena.


      • hjfhj

        Monien uskovaisten mukaan Jeesus on (myös) tie.

        Helpompi olisikin luetella mitä Jeesus ei ole!


    • to_y

      Jeesus on Herra.
      Jumalan poika.
      Minulle on annettu kaikki valta...
      Usko Herraan Jeesukseen Kristukseen, niin tulet pelastumaan.
      Ei ole muuta nimeä annettu.
      Johannes 3: 16
      jne...

      Jumala on sanassaan sanonut: kirja Roomalaisille 10: 9, 10 "Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
      sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan."

      Ei minulla muuta.

      Ilmestys 22: 21
      "Herran Jeesuksen armo olkoon kaikkien kanssa. Amen."

    • Ymmärrystä

      Tuossahan hehkutetaan miten mahtavasti kirjoittaja otettiin vastaan. Kahdesta kuin-sanasta voi päätellä, että siinä ensin verrataan vastaanottoa enkelin vastaanottoon ja sitten pannaan vielä paremmaksi vertaamalla vastaanottoa jopa itse Jeesuksen vastaanottoon. Siinä on siis kaksi erillistä asiaa. Ei tämä tee Jeesuksesta enkeliä.

      • selvääpässinlihaa

        Siis kyllähän nämä rinnastetaan selkeästi toisiinsa:

        " otitte minut vastaan kuin Jumalan enkelin, kuin Kristuksen Jeesuksen"


      • OpiskeltukinOn
        selvääpässinlihaa kirjoitti:

        Siis kyllähän nämä rinnastetaan selkeästi toisiinsa:

        " otitte minut vastaan kuin Jumalan enkelin, kuin Kristuksen Jeesuksen"

        Taas jehovan todistaja, joka ei ymmärrä kieliopista, nousevasta toistoista korostuksen vuoksi yms mitään. Ymmärrystä -nimimerkki on ihan oikeassa.


      • eiolenousua
        OpiskeltukinOn kirjoitti:

        Taas jehovan todistaja, joka ei ymmärrä kieliopista, nousevasta toistoista korostuksen vuoksi yms mitään. Ymmärrystä -nimimerkki on ihan oikeassa.

        "nousevasta toistoista korostuksen vuoksi yms mitään"

        Ei siinä ole nousevaa toistoa, muuten kuin väkisin ymppääällä. Mistä sellaisen kuvitelman sait, että olen todistaja? Kyllä tällä palstalla kirjoittelee kaikkia muita kuin todistajia, et ole itsekään todistaja, kunhan vain luulet olevasi viisaampi kuin oletkaan.


      • onhannäitä

        >>Siinä on siis kaksi erillistä asiaa. Ei tämä tee Jeesuksesta enkeliä.

        Yli-innokkaita tulkintoja on toki syytä välttää. Yli-innokasta toiseen suuntaan on kolminaisuusopin kannattajien tulkinta, jonka mukaan Tuomaan lause "Minun herrani ja Jumalani" viittaisi Jeesuksen Jumaluuteen.

        Ehkä Raamattua kannattaa kuitenkin lukea kokonaisuutena, eikä tehdä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä yksittäisistä jakeista, kun Raamatun tekstikin on saattanut muuttua siitä mitä se alkuperäisissä käsikirjoituksissa oli (mikäli yhtä ainoaa aluperäistä edes on).

        Gal 4:14 on ihan mielenkiintoinen jae silti. Periaatteessahan tuo vastaa kolminaisuusopillisesti tulkiten samaa kuin Paavali olisi sanonut "kuin enkelin, kuin Jumalan", mikä ei ainakaan minun korviini kuulosta oikealta.


      • angelologia
        onhannäitä kirjoitti:

        >>Siinä on siis kaksi erillistä asiaa. Ei tämä tee Jeesuksesta enkeliä.

        Yli-innokkaita tulkintoja on toki syytä välttää. Yli-innokasta toiseen suuntaan on kolminaisuusopin kannattajien tulkinta, jonka mukaan Tuomaan lause "Minun herrani ja Jumalani" viittaisi Jeesuksen Jumaluuteen.

        Ehkä Raamattua kannattaa kuitenkin lukea kokonaisuutena, eikä tehdä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä yksittäisistä jakeista, kun Raamatun tekstikin on saattanut muuttua siitä mitä se alkuperäisissä käsikirjoituksissa oli (mikäli yhtä ainoaa aluperäistä edes on).

        Gal 4:14 on ihan mielenkiintoinen jae silti. Periaatteessahan tuo vastaa kolminaisuusopillisesti tulkiten samaa kuin Paavali olisi sanonut "kuin enkelin, kuin Jumalan", mikä ei ainakaan minun korviini kuulosta oikealta.

        Jaa. Minä en näe siinä kolminaisuutta mitenkään, mutta ymmärrän kyllä että jae on kiusallinen ja siksi kannattaa siirtyä keskustelemaan muista aiheista.
        Ei siinä ole edes mitään yli-innokkuutta, alkukristityissä oli paljon niitä, jotka ajattelivat Jeesuksen olleen enkeli. Apostolien teot kertovat miten enkeli ilmestyi Moshelle puskassa ja johti Israelin kansaa erämaassa. Enkelioppi on vaikuttanut kristinuskoon paljon enemmän kuin usein ajatellaan.


      • ihmeköstuo
        angelologia kirjoitti:

        Jaa. Minä en näe siinä kolminaisuutta mitenkään, mutta ymmärrän kyllä että jae on kiusallinen ja siksi kannattaa siirtyä keskustelemaan muista aiheista.
        Ei siinä ole edes mitään yli-innokkuutta, alkukristityissä oli paljon niitä, jotka ajattelivat Jeesuksen olleen enkeli. Apostolien teot kertovat miten enkeli ilmestyi Moshelle puskassa ja johti Israelin kansaa erämaassa. Enkelioppi on vaikuttanut kristinuskoon paljon enemmän kuin usein ajatellaan.

        "alkukristityissä oli paljon niitä, jotka ajattelivat Jeesuksen olleen enkeli"

        Myöhemmin ei, sillä näin uskovat tapettiin.


      • 16.9
        ihmeköstuo kirjoitti:

        "alkukristityissä oli paljon niitä, jotka ajattelivat Jeesuksen olleen enkeli"

        Myöhemmin ei, sillä näin uskovat tapettiin.

        "Myöhemmin ei, sillä näin uskovat tapettiin."

        Todella. Hellenistinen suuntaus ryhtyi vainoaan muita suuntauksia sen jälkeen, kun se pääs Konstantinuksen suojelukseen ja sai maallista valtaa. Kuitenkin jotkut väittävät, että juutalaiskristittyjä olisi ollut vielä noin 1000-luvullakin.
        Kirjoitukset näistä näkemyksistä kyllä elävät. Suurin ongelma kirjoituksissa on, että pääasiallisesti ne ovat kirkkoisiltä peräisin ja nämä puolestaan tietysti "manasivat" "väärinajattelijat" maanrakoon.


    • TuovatJulki

      angelologia 7.8.2015 00:42

      "alkukristityissä oli paljon niitä, jotka ajattelivat Jeesuksen olleen enkeli."

      -Siitä en tiedä, mutta tuossa valtakunnansalilaitoksella sellaisia pruukaa juosta (kieltävät sanomasta laitostaan kirkoksi)

      • vanha666juttu

        Laitoin kyllä sulle linkkiä jo päiviä sitten asiasta, mutta ethän sinä mitään lue.


      • RaamatunLinkit

        Joh 1:1 on yksiselitteinen, sanoen että Jeesus on Jumala.
        Sak. 11:13 on Jumalan hinta, 30 hoperahaa, elikkä J. Iskariotin palkkio.
        Jes 43:10 sanoo, että muuta Jumalaa ei ole luotu, joten Joh 1:1 on Jehova
        Joh. 20:28 todistaa Tuomaan uskontunnustuksen kautta Jeesuksen Jumaluuden.
        Joh 14:10, 11: Etkö usko että Isä on minussa ja minä isässä ?
        Joh 10:30 isä ja minä olemme yksi


      • oletkotyhmätaidatolla
        RaamatunLinkit kirjoitti:

        Joh 1:1 on yksiselitteinen, sanoen että Jeesus on Jumala.
        Sak. 11:13 on Jumalan hinta, 30 hoperahaa, elikkä J. Iskariotin palkkio.
        Jes 43:10 sanoo, että muuta Jumalaa ei ole luotu, joten Joh 1:1 on Jehova
        Joh. 20:28 todistaa Tuomaan uskontunnustuksen kautta Jeesuksen Jumaluuden.
        Joh 14:10, 11: Etkö usko että Isä on minussa ja minä isässä ?
        Joh 10:30 isä ja minä olemme yksi

        Noihin on monesti vastattu tällä palstalla, etkä uskalla lukea saamiasi vastauksia?


      • 657251
        RaamatunLinkit kirjoitti:

        Joh 1:1 on yksiselitteinen, sanoen että Jeesus on Jumala.
        Sak. 11:13 on Jumalan hinta, 30 hoperahaa, elikkä J. Iskariotin palkkio.
        Jes 43:10 sanoo, että muuta Jumalaa ei ole luotu, joten Joh 1:1 on Jehova
        Joh. 20:28 todistaa Tuomaan uskontunnustuksen kautta Jeesuksen Jumaluuden.
        Joh 14:10, 11: Etkö usko että Isä on minussa ja minä isässä ?
        Joh 10:30 isä ja minä olemme yksi

        Jeesus= Jahve,Jehova.


      • katsohantarkemmin
        657251 kirjoitti:

        Jeesus= Jahve,Jehova.

        Raamatun mukaan Jeesuksella on Jumala, joten Jeesus ei ole Jumala.


      • huomautus
        RaamatunLinkit kirjoitti:

        Joh 1:1 on yksiselitteinen, sanoen että Jeesus on Jumala.
        Sak. 11:13 on Jumalan hinta, 30 hoperahaa, elikkä J. Iskariotin palkkio.
        Jes 43:10 sanoo, että muuta Jumalaa ei ole luotu, joten Joh 1:1 on Jehova
        Joh. 20:28 todistaa Tuomaan uskontunnustuksen kautta Jeesuksen Jumaluuden.
        Joh 14:10, 11: Etkö usko että Isä on minussa ja minä isässä ?
        Joh 10:30 isä ja minä olemme yksi

        >>Joh 14:10, 11: Etkö usko että Isä on minussa ja minä isässä ?

        Joh 17:21 että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt


      • HenriPötvys

        Tuo Joh 17:21 vaikuttaa siltä että se on luettava asiayhteydessään

        "Jeesus= Jahve,Jehova" -Mutta se siellä teillä vartiotornissa se tabujae, "otti orjan osan" ja silloin tuo on eri asia. Toisaalta Kolminaisuus tosiaan sisältää että Jeesus on Jahve, taivaan puolella.


      • onsullajututvähis
        HenriPötvys kirjoitti:

        Tuo Joh 17:21 vaikuttaa siltä että se on luettava asiayhteydessään

        "Jeesus= Jahve,Jehova" -Mutta se siellä teillä vartiotornissa se tabujae, "otti orjan osan" ja silloin tuo on eri asia. Toisaalta Kolminaisuus tosiaan sisältää että Jeesus on Jahve, taivaan puolella.

        ""otti orjan osan""

        Ei tämä ole tabu, tästä on tehty aloituskin ihan hiljan. Tuo aloitus taitaa olla teille patmoslaisille tabu kylläkin. Huomaa myös sellainen asia, ettei orjan osa tarkoita sitä etteikö Jeesus olisi tietänyt mitä on tekemässä. Jos olet eri mieltä, perustele asia kunnolla.


      • Tosiaankinko

        onsullajututvähis 8.8.2015 16:33

        Huomatuksesi paljastaa, että joko et ymmärrä mistä on kysymys, taikka että se on tosiaan sinulle tabu.


      • 9.16
        Tosiaankinko kirjoitti:

        onsullajututvähis 8.8.2015 16:33

        Huomatuksesi paljastaa, että joko et ymmärrä mistä on kysymys, taikka että se on tosiaan sinulle tabu.

        Ei toki, sinä vain trollaat ja pilaat kaikki aloituksesta sotkuillasi. Ehkä täällä tarvittaisiin ylläpidon poistavaa kättä.


      • Kuikantyttö

        Kuten sinulle on kerrottu että kolminaisuus ei tarkoita eikä väitä, että sana "kolminaisuus" olisi Raamatussa, et tuo esille mitä "orjan osa" on.


      • yritäedes
        Kuikantyttö kirjoitti:

        Kuten sinulle on kerrottu että kolminaisuus ei tarkoita eikä väitä, että sana "kolminaisuus" olisi Raamatussa, et tuo esille mitä "orjan osa" on.

        Sulle on varmaan kerrottu tosta jo ennenkin mutta
        a) orjan osa ei tarkoita etteikö sinun "jumalasi" olisi tiennyt kuka oli ja mitä tekemässä
        b) Paavalin lausunnot hierarkiasta tekevät selvää jälkeä sinun orjan osastasi, kertomalla Jeesuksen taivaaseen nousun jälkeen, että jumala on kristuksen pää.
        Pohdippa tuota hetken ennen kuin seuraavan kerran postaat sen tänne.


      • Tuota.noin
        yritäedes kirjoitti:

        Sulle on varmaan kerrottu tosta jo ennenkin mutta
        a) orjan osa ei tarkoita etteikö sinun "jumalasi" olisi tiennyt kuka oli ja mitä tekemässä
        b) Paavalin lausunnot hierarkiasta tekevät selvää jälkeä sinun orjan osastasi, kertomalla Jeesuksen taivaaseen nousun jälkeen, että jumala on kristuksen pää.
        Pohdippa tuota hetken ennen kuin seuraavan kerran postaat sen tänne.

        Oletkos tietoinen siitä, että Raamattu vertaa seurakuntaa kristuksen ruumiiseen. Jumala kirstuksen päänä on siis seurakunnan pää.


      • huonovertaus
        Tuota.noin kirjoitti:

        Oletkos tietoinen siitä, että Raamattu vertaa seurakuntaa kristuksen ruumiiseen. Jumala kirstuksen päänä on siis seurakunnan pää.

        No jos tuota nyt hetken mietit, niin ymmärrät varmaan ettei Paavalilla olisi ollut tarvetta eritellä asiaa mitenkään, jos kristus olisi jumala, kuten nyt koetat esittää. Paavali ei uskonut sellaiseen, että kristus on jumala itse.


      • No.jaa
        huonovertaus kirjoitti:

        No jos tuota nyt hetken mietit, niin ymmärrät varmaan ettei Paavalilla olisi ollut tarvetta eritellä asiaa mitenkään, jos kristus olisi jumala, kuten nyt koetat esittää. Paavali ei uskonut sellaiseen, että kristus on jumala itse.

        Paavalihan juurikin itse teki tuon vertauksen seurakunnasta ja kristuksen ruumiista. Sitä suuremmalla syyllä kristuksen pää tarkoittaa seurakunnan päätä.


      • dollolloo
        No.jaa kirjoitti:

        Paavalihan juurikin itse teki tuon vertauksen seurakunnasta ja kristuksen ruumiista. Sitä suuremmalla syyllä kristuksen pää tarkoittaa seurakunnan päätä.

        Paavali kertoi suoraan, että jumala on kristuksen pää. Se tarkoittaa sekä päätä että häntää.


    • Lahnanlento

      yritäedes 9.8.2015 17:46

      "orjan osa ei tarkoita etteikö sinun "jumalasi" olisi tiennyt kuka oli ja mitä tekemässä "
      -Toki tiesi. Etsi Raamatusta jae, jossa Jeesus vastasi lahkollesi tärkeän tetragrammin, "minä olen", jumaluutta kysyttäessä. Vaikka Jeesus oli ihmisenä.

      " Paavalin lausunnot hierarkiasta tekevät selvää jälkeä sinun orjan osastasi, kertomalla Jeesuksen taivaaseen nousun jälkeen, että jumala on kristuksen pää"

      -Ei Paavalin sanat tarkoita mitään selkää jälkeä tehdä. Ei Raamattu ole ristiriitainen, vartiotorni ei vain anna todistajan ymmärtää esiom. seuraavia jakeita pitämällä niitä tabuna, salassa, taikka selittämällä asiattomuuksia. Joh 1:1 on yksiselitteisesti vartiotornissa väärennettykin, ks esim. Turusesta

      Joh 1:1 on yksiselitteinen, sanoen että Jeesus on Jumala.
      Sak. 11:13 on Jumalan hinta, 30 hoperahaa, elikkä J. Iskariotin palkkio.
      Jes 43:10 sanoo, että muuta Jumalaa ei ole luotu, joten Joh 1:1 on Jehova
      Joh. 20:28 todistaa Tuomaan uskontunnustuksen kautta Jeesuksen Jumaluuden.
      Joh 14:10, 11: Etkö usko että Isä on minussa ja minä isässä ?
      Joh 10:30 isä ja minä olemme yksi

      "Ehkä täällä tarvittaisiin ylläpidon poistavaa kättä."
      -Niin, vartiotornilaisuus ei löydä keinoja kuin väärennöksistä ja tällaisista uhkailuista. Lahkolaisia hakeutuu tosiaankin erilaisiin lahkotöihin, mainostajiksi, sensuroijiksi yms. heitä on paikallislehtien toimittajina, kun luet uutisena esim. valtakunnansaliremontista, on se lahkolaistoimittajan kirjoitus. Kristitty voi puolestaan kertoa Jeesuksen lupauksen. Mutta Jeesus kun Jeesus sanoi "minä tie, totuus ja elämä, on se totuus myös vakavasti otettava.

      • Yrjönen

        Eikös totuuden merkitys ole Jumalan ihmiseen niin istuttama, että kaikissa ihmisryhmissä totuuden halveksijat herättävät vastenmielisyyttä ?


      • PestyäLikaa

        lahkolaisia sanotaan aivopestyiksi


      • oletaivopesty

        "Toki tiesi"

        Hyvä.

        "-Ei Paavalin sanat tarkoita mitään selkää jälkeä tehdä. "

        Paavalin sanat tekevät kolminaisuusopista selvää jälkeä. Kirkkoisiltä unohtuivat Paavalin näkemykset tai sitten ne eivät kiinnostaneet. Tämä on sikäli ymmärrettävää, että kolminaisuusoppi kehittyi kauan Paavalin jälkeen, sitä ei ollut olemassakaan vielä tuohon aikaan.

        "Ei Raamattu ole ristiriitainen"

        Raamattu on ristiriitainen, eikä siihen tarvita muuta kuin tervettä järkeä ja uskallusta ottaa asioista selvää.

        "Joh 1:1 on yksiselitteisesti vartiotornissa väärennettykin, ks esim. Turusesta"

        On aivan sama mitä turunen sanoo tästä. turusella ei ole absoluuttista totuutta asian suhteen. Se, ettet sinä uskalla lukea, ottaa selvää tai ajatella, ei tarkoita että olet oikeassa.

        Kaikkiin noihin muihin totean vain, että olen niihin vastannut, enkä ainuttakaan kunnollista asia-argumenttia vastineeksi saanut, joten totean sinun kuuluvan sokeiden uskovaisten kategoriaan.

        "vartiotornilaisuus ei löydä keinoja kuin väärennöksistä "

        Patmoslaiset aina itkevät valheitaan palstalla.


      • outologiikkasinulla

        >>Joh 1:1 on yksiselitteinen, sanoen että Jeesus on Jumala.

        Mitä väännöstä käytät? Minun Raamatussani kyllä lukee, että "Sana oli Jumala".

        Sen sijaan Joh 1:18 on oikeasti yksiselitteinen: Jumalaa ei ole kukaan nähnyt, Poika ilmoitti hänet meille. Siten Poika ei voi olla Jumala.


      • Lahnanlento

        outologiikkasinulla 10.8.2015 23:22

        " kyllä lukee, että "Sana oli Jumala". "
        -Olen luullut vartiotorninkin myöntävän, että Sanalla tarkoitetaan Jeesusta.

        " Poika ei voi olla Jumala "
        -Siellä on se jae "otti orjan osan" mutta se on vartiotorniseuralle tabu.

        " Paavalin sanat tekevät kolminaisuusopista selvää jälkeä. "

        -Ymmärrä seuraavat jakeet
        Joh 1:1 on yksiselitteinen, sanoen että Jeesus on Jumala.
        Sak. 11:13 on Jumalan hinta, 30 hoperahaa, elikkä J. Iskariotin palkkio.
        Jes 43:10 sanoo, että muuta Jumalaa ei ole luotu, joten Joh 1:1 on Jehova
        Joh. 20:28 todistaa Tuomaan uskontunnustuksen kautta Jeesuksen Jumaluuden.
        Joh 14:10, 11: Etkö usko että Isä on minussa ja minä isässä ?
        Joh 10:30 isä ja minä olemme yksi

        "Raamattu on ristiriitainen, "
        Raamattu on ymmärrettävissä.
        Vartiotorni ei, se itse asiassa kieltääkin lukemasta pelkästään Raamattua. Katso Turusesta vartiotornin vuosi, numero ja sivu.


      • säälittävääjankutusta
        Lahnanlento kirjoitti:

        outologiikkasinulla 10.8.2015 23:22

        " kyllä lukee, että "Sana oli Jumala". "
        -Olen luullut vartiotorninkin myöntävän, että Sanalla tarkoitetaan Jeesusta.

        " Poika ei voi olla Jumala "
        -Siellä on se jae "otti orjan osan" mutta se on vartiotorniseuralle tabu.

        " Paavalin sanat tekevät kolminaisuusopista selvää jälkeä. "

        -Ymmärrä seuraavat jakeet
        Joh 1:1 on yksiselitteinen, sanoen että Jeesus on Jumala.
        Sak. 11:13 on Jumalan hinta, 30 hoperahaa, elikkä J. Iskariotin palkkio.
        Jes 43:10 sanoo, että muuta Jumalaa ei ole luotu, joten Joh 1:1 on Jehova
        Joh. 20:28 todistaa Tuomaan uskontunnustuksen kautta Jeesuksen Jumaluuden.
        Joh 14:10, 11: Etkö usko että Isä on minussa ja minä isässä ?
        Joh 10:30 isä ja minä olemme yksi

        "Raamattu on ristiriitainen, "
        Raamattu on ymmärrettävissä.
        Vartiotorni ei, se itse asiassa kieltääkin lukemasta pelkästään Raamattua. Katso Turusesta vartiotornin vuosi, numero ja sivu.

        "len luullut vartiotorninkin myöntävän, että Sanalla tarkoitetaan Jeesusta"

        No ei kai sitä kukaan kiellä, mutta prologi puhuu vain sanasta siihen asti kunnes sana tulee lihaksi. Sen jälkeen logosta ei enää mainita.
        "Joh 1:1 on yksiselitteinen, sanoen että Jeesus on Jumala."

        Johannes 1:1 ei ole yksiselitteinen. Se on tulkinnanvarainen ja tulkinta riippuu paitsi kieliopista, myös teologiasta.
        "The proper rendering into English from the original Koine Greek text continues to be a source of vigorous debate among Bible translators"
        Tuossa muutamia raamatunkäännöksiä versiolla god:
        1822 "and the Word was a god." - The New Testament in Greek and English (A. Kneeland, 1822.);
        1863 "and the Word was a god." - A Literal Translation Of The New Testament (Herman Heinfetter [Pseudonym of Frederick Parker], 1863);
        1885 "and the Word was a god." - Concise Commentary On The Holy Bible (R. Young, 1885);
        1879 "and the Word was a god." - Das Evangelium nach Johannes (J. Becker, 1979);
        1911 "and the Word was a god." - The Coptic Version of the N.T. (G. W. Horner, 1911);
        1958 "and the Word was a god." - The New Testament of Our Lord and Saviour Jesus Anointed" (J. L. Tomanec, 1958);
        1829 "and the Word was a god." - The Monotessaron; or, The Gospel History According to the Four Evangelists (J. S. Thompson, 1829);
        1975 "and the Word was a god." - Das Evangelium nach Johannes (S. Schulz, 1975);
        "There are two issues affecting the translating of the verse, theology and proper application of grammatical rules. The commonly held theology that Jesus is God naturally leads one to believe that the proper way to render the verse is the one which is most popular.[11] The opposing theology that Jesus is subordinate to God as his Chief agent leads to the conclusion that "... a god" or "... divine" is the proper rendering.[12] Some scholars staunchly oppose the translation ...a god,[13][14][15][16] while other scholars believe it is possible or even preferable"

        https://en.wikipedia.org/wiki/John_1:1

        "Note that the rule does not help by determining definiteness! It has often been misused by well-intentioned defenders of the deity of Christ. "
        http://ntresources.com/blog/documents/colwell.pdf

        "Sak. 11:13 on Jumalan hinta, 30 hoperahaa, elikkä J. Iskariotin palkkio."

        Ei kun se oli Sakarjan palkkio.
        "Jes 43:10 sanoo, että muuta Jumalaa ei ole luotu, joten Joh 1:1 on Jehova"

        Ja siitä huolimatta raamattu vilisee jumalia. Myös ihmisiä on kutsuttu jumaliksi ja enkeleistäkin käytetään muotoa elohim.

        "Joh. 20:28 todistaa Tuomaan uskontunnustuksen kautta Jeesuksen Jumaluuden."

        Se on vain Tuomaan huudahdus, jossa on kaksi eri kohdetta, Jeesus ja jumala. Lisäksi Jeesus itse kertoo samaisessa kappaleessa menevänsä takaisin isänsä ja opetuslasten isän, sekä jumalansa ja opetuslasten jumalan luokse. Tokihan sinä Jeesusta uskot.
        "Joh 14:10, 11: Etkö usko että Isä on minussa ja minä isässä ?

        Joh 10:30 isä ja minä olemme yksi"

        Myös opetuslapset ovat Jeesuksen kanssa yksi. Tekeekö se heistä jumalia.
        "Raamattu on ymmärrettävissä. "

        Raamattu on ristiriitainen ja "ymmärrettävissä"n ristiriidattomana vain jos osa kirjoituksista ohitetaan, mikä tarkoittaa sitä, että kaikki uskonnot ottavat sieltä itselleen sopivat kohdat.
        "Vartiotorni ei, se itse asiassa kieltääkin lukemasta pelkästään Raamattua. Katso Turusesta vartiotornin vuosi, numero ja sivu."
        Heko heko. Jos et kykene itse laittamaan viitteitä, oletan ettei niitä ole. Se siitä. Tietääkseni monetkin Jehovan todistajat lukevat ihan pelkkää raamattua.


    • raamatustalöytyy

      Paavali käytti myös "ego eimi"-muotoa itsestään, Apt 22:3

      • niinpälöytyy

        Kuka on Jeesuksen synnyttäjä? Hän on itse Jumala Ps. 2:7. Jumala synnyttää Jumalan eikä enkeliä.


      • löytyykyllä
        niinpälöytyy kirjoitti:

        Kuka on Jeesuksen synnyttäjä? Hän on itse Jumala Ps. 2:7. Jumala synnyttää Jumalan eikä enkeliä.

        Ja kuten tiedät, synnyttäjä on vanhempi kuin synnytetty jälkeläinen.


      • Lukkariserkku

        Erikoislaatuinen synnytys. Otti orjan osan, mikä on lahkossa tabu. Oli olemassa jo ennen synnytystään. Mikä on lahkolaisen vitsimurjaisu tähän ?

        Adventistit ne olivat aika poikia kun sanoivat Jeesusta enkeli Mikaeliksi, niin että lahko matkin opin pitemmäksi aikaa kuin adventistit itse


      • oletsäälittävä
        Lukkariserkku kirjoitti:

        Erikoislaatuinen synnytys. Otti orjan osan, mikä on lahkossa tabu. Oli olemassa jo ennen synnytystään. Mikä on lahkolaisen vitsimurjaisu tähän ?

        Adventistit ne olivat aika poikia kun sanoivat Jeesusta enkeli Mikaeliksi, niin että lahko matkin opin pitemmäksi aikaa kuin adventistit itse

        "Otti orjan osan, mikä on lahkossa tabu."

        Ei se ole mikään tabu ja sanahan oli sinun mukaasi edelleen Jumala vaikka tulikin lihaksi. outoja orjia sinulla.
        http://keskustelu.suomi24.fi/t/13726488/otti-orjan-muodon
        "Adventistit ne olivat aika poikia kun sanoivat Jeesusta enkeli Mikaeliksi, niin että lahko matkin opin pitemmäksi aikaa kuin adventistit itse"

        Tästäkin on keskusteltu:

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/13730750/jeesuksen-enkeliys


      • Onkohan.varmasti
        löytyykyllä kirjoitti:

        Ja kuten tiedät, synnyttäjä on vanhempi kuin synnytetty jälkeläinen.

        No tuo pätee tavalliseen kuolevaiseen sikäli mikäli ymmärrämme asian oikein. Oletko varma, että tiedät totuuden asiasta? Pystytkö sanomaan lopullisen totuuden siitä miten elämä todella syntyy? Jospa jälkeläinen onkin valmiina synnyttäjässään jo silloin, kun synnyttäjä itse syntyy? Eli synnyttäjäkin on silloin ollut jo olemassa, kuin oma synnyttäjänsäkin. Kaikki jälkeläiset ovat siis oikeastaan yhtä vanhoja kuin koko lajin ensimmäinen yksilö. Kukin vain kasvaa vuorollaan jälkeläiseksi. Kukapa tietää.

        Ehkäpä Sana oli Isä-Jumalan sisällä kiinteänä osana, kunnes Isä sanoi sanottavansa ja Sana lähti omille teilleen.


      • pitääpaikkansa
        Onkohan.varmasti kirjoitti:

        No tuo pätee tavalliseen kuolevaiseen sikäli mikäli ymmärrämme asian oikein. Oletko varma, että tiedät totuuden asiasta? Pystytkö sanomaan lopullisen totuuden siitä miten elämä todella syntyy? Jospa jälkeläinen onkin valmiina synnyttäjässään jo silloin, kun synnyttäjä itse syntyy? Eli synnyttäjäkin on silloin ollut jo olemassa, kuin oma synnyttäjänsäkin. Kaikki jälkeläiset ovat siis oikeastaan yhtä vanhoja kuin koko lajin ensimmäinen yksilö. Kukin vain kasvaa vuorollaan jälkeläiseksi. Kukapa tietää.

        Ehkäpä Sana oli Isä-Jumalan sisällä kiinteänä osana, kunnes Isä sanoi sanottavansa ja Sana lähti omille teilleen.

        Raamattu tukee ajatteluasi. Aika kummallista jos Jehova synnytti enkelin.

        Hepr. 7:10. Jopa Leevikin, kymmenysten kerääjä, joutui Abrahamin välityksellä tavallaan maksamaan hänelle kymmenykset.
        10. Hänhän oli vielä esi-isässään Abrahamissa, kun Melkisedek tuli Abrahamia vastaan.


      • eikelpaaselityksenä
        Onkohan.varmasti kirjoitti:

        No tuo pätee tavalliseen kuolevaiseen sikäli mikäli ymmärrämme asian oikein. Oletko varma, että tiedät totuuden asiasta? Pystytkö sanomaan lopullisen totuuden siitä miten elämä todella syntyy? Jospa jälkeläinen onkin valmiina synnyttäjässään jo silloin, kun synnyttäjä itse syntyy? Eli synnyttäjäkin on silloin ollut jo olemassa, kuin oma synnyttäjänsäkin. Kaikki jälkeläiset ovat siis oikeastaan yhtä vanhoja kuin koko lajin ensimmäinen yksilö. Kukin vain kasvaa vuorollaan jälkeläiseksi. Kukapa tietää.

        Ehkäpä Sana oli Isä-Jumalan sisällä kiinteänä osana, kunnes Isä sanoi sanottavansa ja Sana lähti omille teilleen.

        >>Ehkäpä Sana oli Isä-Jumalan sisällä kiinteänä osana, kunnes Isä sanoi sanottavansa ja Sana lähti omille teilleen.

        Vaikka näin olisi, Isä on silti ollut itsenäisenä olentona olemassa pidemmän aikaa kuin Poika.

        Tulisiko sinulla mieleen sanoa, että äiti ja hänen lapsensa ovat saman ikäisiä sillä perustella, että munasolu on kenties ollut olemassa yhtä kauan kuin äitikin?


      • papinkaima
        Lukkariserkku kirjoitti:

        Erikoislaatuinen synnytys. Otti orjan osan, mikä on lahkossa tabu. Oli olemassa jo ennen synnytystään. Mikä on lahkolaisen vitsimurjaisu tähän ?

        Adventistit ne olivat aika poikia kun sanoivat Jeesusta enkeli Mikaeliksi, niin että lahko matkin opin pitemmäksi aikaa kuin adventistit itse

        >>Otti orjan osan, mikä on lahkossa tabu.

        Orjan osa viittaa ihmiseksi tulemiseen, mikä on Raamatun mukainen opetus. Jos tarkoitat lahkolla Vartiotornia, se ei ole heille tabu. Jos tarkoitat lahkolla Turusen porukkaa, heillekään se ei ole tabu.

        >>Oli olemassa jo ennen synnytystään. Mikä on lahkolaisen vitsimurjaisu tähän ?

        Vitsejä murjaisevat paremmin kolminaisuusopin kannattajat, heidän koko oppinsa kun on vitsi. Mutta yleisön pyynnöstä: "Varmaan siitti itse itsensä. Hö hö!"

        >>Adventistit ne olivat aika poikia kun sanoivat Jeesusta enkeli Mikaeliksi, niin että lahko matkin opin pitemmäksi aikaa kuin adventistit itse

        Vai että adventistit tekivät sellaista, kappas vain.


      • hohhoijjaa
        papinkaima kirjoitti:

        >>Otti orjan osan, mikä on lahkossa tabu.

        Orjan osa viittaa ihmiseksi tulemiseen, mikä on Raamatun mukainen opetus. Jos tarkoitat lahkolla Vartiotornia, se ei ole heille tabu. Jos tarkoitat lahkolla Turusen porukkaa, heillekään se ei ole tabu.

        >>Oli olemassa jo ennen synnytystään. Mikä on lahkolaisen vitsimurjaisu tähän ?

        Vitsejä murjaisevat paremmin kolminaisuusopin kannattajat, heidän koko oppinsa kun on vitsi. Mutta yleisön pyynnöstä: "Varmaan siitti itse itsensä. Hö hö!"

        >>Adventistit ne olivat aika poikia kun sanoivat Jeesusta enkeli Mikaeliksi, niin että lahko matkin opin pitemmäksi aikaa kuin adventistit itse

        Vai että adventistit tekivät sellaista, kappas vain.

        Vartiotorni opettaa muunneltua totuutta. "on olemassa vain yksi ylienkeli, arkkienkeli" http://wol.jw.org/fi/wol/d/r16/lp-fi/1200000345?q=vain yksi ylienkeli&p=par

        UM sanoo: "Mikael,* yksi huomattavimmista* ruhtinaista". Miksi monikko muutetaan yhdeksi?


      • mikaelsitäjatätä
        hohhoijjaa kirjoitti:

        Vartiotorni opettaa muunneltua totuutta. "on olemassa vain yksi ylienkeli, arkkienkeli" http://wol.jw.org/fi/wol/d/r16/lp-fi/1200000345?q=vain yksi ylienkeli&p=par

        UM sanoo: "Mikael,* yksi huomattavimmista* ruhtinaista". Miksi monikko muutetaan yhdeksi?

        Niin, Vartiotorniseura opettaa kaikenlaista ja muuttelee välillä opetuksiaan. Mikael on kuitenkin vain yksi sivujuonne kolminaisuuskysymyksessä.

        Jos ei usko kolminaisuuteen, se ei tarkoita automaattisesti sitä, että uskoisi Jeesus=Mikael opetukseen.


      • kiintoisajuttu
        hohhoijjaa kirjoitti:

        Vartiotorni opettaa muunneltua totuutta. "on olemassa vain yksi ylienkeli, arkkienkeli" http://wol.jw.org/fi/wol/d/r16/lp-fi/1200000345?q=vain yksi ylienkeli&p=par

        UM sanoo: "Mikael,* yksi huomattavimmista* ruhtinaista". Miksi monikko muutetaan yhdeksi?

        Dan. 10:13

        Persian valtakunnan enkeliruhtinas seisoi vastustamassa minua kaksikymmentäyksi päivää, mutta katso, Miikael, yksi ensimmäisistä enkeliruhtinaista, tuli minun avukseni, sillä minä olin jäänyt yksin sinne, Persian kuningasten tykö.

        Moni raaamatunkäännös kääntää tuon noin, mutta toisaalta Young's literal kääntää sen näin:
        And the head of the kingdom of Persia is standing over-against me twenty and one days, and lo, Michael, first of the chief heads, hath come in to help me, and I have remained there near the kings of Persia;

        Tässä käytetty sana ehad ei ole vain yksi vaan sillä on erilaisia merkityksiä, kuitenkin hepreankielessä on ihan oma sana sille, joka tarkoittaa ensimmäistä. Ehadia kyllä käytetään, kun puhutaan ensimmäisestä viikonpäivästä... Ilmeisesti yksi monista on todennäköisempi käännös, muttei suinkaan ehdottomasti ainoa mahdollinen.


      • hohhoijjaa
        kiintoisajuttu kirjoitti:

        Dan. 10:13

        Persian valtakunnan enkeliruhtinas seisoi vastustamassa minua kaksikymmentäyksi päivää, mutta katso, Miikael, yksi ensimmäisistä enkeliruhtinaista, tuli minun avukseni, sillä minä olin jäänyt yksin sinne, Persian kuningasten tykö.

        Moni raaamatunkäännös kääntää tuon noin, mutta toisaalta Young's literal kääntää sen näin:
        And the head of the kingdom of Persia is standing over-against me twenty and one days, and lo, Michael, first of the chief heads, hath come in to help me, and I have remained there near the kings of Persia;

        Tässä käytetty sana ehad ei ole vain yksi vaan sillä on erilaisia merkityksiä, kuitenkin hepreankielessä on ihan oma sana sille, joka tarkoittaa ensimmäistä. Ehadia kyllä käytetään, kun puhutaan ensimmäisestä viikonpäivästä... Ilmeisesti yksi monista on todennäköisempi käännös, muttei suinkaan ehdottomasti ainoa mahdollinen.

        Älä hakkaa päätäsi seinään selvässä asiassa. Mikael "yksi monista" tulee kumartamaan Jeesusta. Jehova sanoo:

        Hepr. 1:6 Kun Jumala jälleen tuo Esikoisensa maailmaan, hän sanoo:
        - Kaikki Jumalan enkelit kumartakoot häntä.

        Jehovan sana "Kaikki" sisältää enkeli Mikaelin.


      • mietilisää
        hohhoijjaa kirjoitti:

        Älä hakkaa päätäsi seinään selvässä asiassa. Mikael "yksi monista" tulee kumartamaan Jeesusta. Jehova sanoo:

        Hepr. 1:6 Kun Jumala jälleen tuo Esikoisensa maailmaan, hän sanoo:
        - Kaikki Jumalan enkelit kumartakoot häntä.

        Jehovan sana "Kaikki" sisältää enkeli Mikaelin.

        Unohdit nyt jotain:
        Ap. t. 5:31
        Hänet on Jumala oikealla kädellänsä korottanut Päämieheksi ja Vapahtajaksi, antamaan Israelille parannusta ja syntien anteeksiantamusta.
        Fil. 2:9
        Sentähden onkin Jumala hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman,
        Korotettu ei välttämättä kuulu enää enkelikastiin, eikä tottapuhuen edes arkkienkelikään. Näiden yläpuolellehan ovat mm. serafit ja kerubit.


    • Tohvelieläin

      "Vai että adventistit tekivät sellaista, kappas vain."
      -Luepa lahkon omasta historiikista, siellä jossain määrin myönnetään adventistivaikutus, vaikka henkilönimien osalta jätetään kertomatta että kyseessä adventisti. Ajanlasku vuoteen 1914 on pikemminkin adventistien kuin totistajien. Mutta adventistit luopuivat ensimmäiseen epäonnistuneeseen lopun ennustusvuoteen.

      "Jos ei usko kolminaisuuteen, se ei tarkoita automaattisesti sitä, että uskoisi Jeesus=Mikael opetukseen."
      -Tarkoitatko että lahkossa saa olla vaiti kun tulee puheeksi Jeesuksen sanominen Mikaeliksi ?

      • pahasanoo

        "Luepa lahkon omasta historiikista, siellä jossain määrin myönnetään adventistivaikutus"

        No enpä lue. Ja sinun sanomanasi en edes odota mitänä oikeasti löytyvän.
        "Mutta adventistit luopuivat ensimmäiseen epäonnistuneeseen lopun ennustusvuoteen. "

        Adventisteilla taitaa olla meneillään se tutkiva tuomio, joka oli joku selitys sille, ettei Jesse palannutkaan. Minä vuonna se alkoi, en tiedä tuosta.
        "Tarkoitatko että lahkossa saa olla vaiti kun tulee puheeksi Jeesuksen sanominen Mikaeliksi ?"

        Tuo oli kyllä eri kirjoittajan kommenttiin. Eivät Jehovan todistajat ihan suoraan edes sano, että kyseessä on Mikael. Enkä usko heillä olevan useimmilla mitään sitä vastaan vaikka sanottaisiin.


      • Tohvelieläin

        pahasanoo 13.8.2015 17:17

        "" "Luepa lahkon omasta historiikista, siellä jossain määrin myönnetään adventistivaikutus" No enpä lue. ""

        -Enpä tiennytkään että kirja on jo tabujen joukossa. Kysehän on kirjasta "Jehovan todistajat - Jumalan valtakunnan julistajia"


      • papinkaima

        >>Luepa lahkon omasta historiikista, siellä jossain määrin myönnetään adventistivaikutus, vaikka henkilönimien osalta jätetään kertomatta että kyseessä adventisti. Ajanlasku vuoteen 1914 on pikemminkin adventistien kuin totistajien. Mutta adventistit luopuivat ensimmäiseen epäonnistuneeseen lopun ennustusvuoteen.

        Adventistitausta erityisesti Russellin osalta on minulle tuttu asia ja myös JW.ORG myöntää sen ainakin jossain määrin. Tuossa ei mielestäni ole mitään kummallista: aika harvassa on uskonlahko tai isompikaan porukka, joka ei olisi ottanut yhtikäs mistään vaikutteita.

        >>Tarkoitatko että lahkossa saa olla vaiti kun tulee puheeksi Jeesuksen sanominen Mikaeliksi ?

        Lahkossa on huomattavasti mukavampi ja turvallisempi olla, kun tekee niin kuin muutkin. Pätee mihin tahansa lahkoon, Jehovan todistajien ohella muihinkin.

        Ponttini on se, että adventistit ja Mikael ovat erillisiä sivujuonteita kolminaisuuskysymyksessä, vaikka kovasti näitä jaksetaan tyrkyttää kommentoitavaksi. Jehovan todistajilla ei ole monopolia kolminaisuuden vastustamiseen, vaan kolminaisuutta voi vastustaa sitoutumatta Jehovan todistajien oppiin tai Jeesus=Mikael tulkintaan millään tavalla.


      • Trumppappaa

        Olennaista on että vartiotorniseura vastustaa kolminaisuutta, liiketapana, ovityössä se tarkoittaa löytää hyvinkin tietämättömiä ihmisiä, joille kristinoppi on tosiaan merkinnyt rakkauden osoittamista ja moraalia yms, ja tälle henkilölle kerrottaisiin sitten että vartiotorniseura tietää kirkkosi olevan väärässä.

        Tuohon tulee sitten jatkoksi varoitus, että saatana yrittää estää sinun lahkolaistumisesi, esim. siten että joku tulee kertomaan kolminaisuudesta, älä kuuntele häntä.

        Tuo siis on vartiotorniseurasta. Täällä on lahkon mainosmiesten kiusallista puhua Mikaelista, adventisteista, siitä että lahkolehdykkä "tulisiko sinun uskoa kolminaisuuteen" on poistettu lahkon jakelusta, kun siitä on netissäkin kirjoitus jossa osoitetaan sellainen määrä virheitä, valheita ja harhaanjohtamisia että peukalotuntumalla se on arvioitu seuran ennätykseksi.


      • selvennös
        Tohvelieläin kirjoitti:

        pahasanoo 13.8.2015 17:17

        "" "Luepa lahkon omasta historiikista, siellä jossain määrin myönnetään adventistivaikutus" No enpä lue. ""

        -Enpä tiennytkään että kirja on jo tabujen joukossa. Kysehän on kirjasta "Jehovan todistajat - Jumalan valtakunnan julistajia"

        "-Enpä tiennytkään että kirja on jo tabujen joukossa. "

        En lue uskonnollista kirjallisuutta ilman erityisen hyvää syytä. Ja jos luen, se useimmiten pitää sisällään kriittistä kommentaaria, joka on sinulle tabu.


    • EiNaurata

      Vartiotorni 1.11.1968 s. 494, 495 kirjoitti enkelistä.
      Asia koski järjestelmäasioiden päättäjäisiä v. 1975, "ajanlaskumme, joka on melko tarkka (muttei, myönnämme sen, erehtymätön), parhaassa tapauksessa ainoastaan osoittaa ihmisen maan päällä olon 6000 vuoden loppuvan vuoden 1975 syksyllä"

      ja sitten: "Nyt ei ole aika leikitellä Jeesuksen sanoilla, että "siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivasten enkelit, eikä myöskään Poika, vaan Isä yksin". (Matt.24:36)"
      -Toki voidaan kysyä, että onko sitten seuralla tapana yleensä leikitellä Jeesuksen sanoilla ?
      -Mutta tuo sanamuoto "taivasten enkelit" ja toisaalta "eikä myöskään poika" osoittavat, että seura on pitänyt enkeleitä ja Poikaa eri asioina. Seura ei ole kirjoittanut: "taivasten enkelit joihin Poikakin kuuluu" eikä seura kirjoittanut "ei Poika eivätkä muutkaan taivasten enkelit"

      Selvästi seura on tässä mieltänyt Pojan olevan muuta kuin enkeli.

      Muuten: Herätkää! 22.7.1960 s. 11, 12: " - - kommunistinen "kuningas" ryhtyy lopulta laajaan hyökkäykseen Jehovan todistajia vastaan."

      -Tästä kysyisin että, no, eikö ollutkin kiva, kun seura erehtyi, lahkolaiset ?

      Lue lisää: http://johanneksenpoika.fi/uutiset/juttu_s433.html

      • Hymynkaretta

        Minä olen iloinen lahkolaisten keskustelukumppanieni puolesta, etteivät kommunistit tappaneet heitä.


      • Poppar

        Miksei todistajille ole enää pop vt, jossa Poika ei ole enkeli ?

        jk kyllä vartiotorni leikittelee Jeesuksen sanoilla. Sukupolvesta tulee kaksi sukupolvea, koska Jeesusta ei osata edes kunnioittaa


      • Exä-jt

        Se leikittelijä on sen v. 1914 tapahtumat nähnyt sukupolvi, ylpeä näyistään ja uudestaan nuorekas leikkimään, näemmä


    • PeriytyvyysEvoluutio

      Russell kaveerasi adventistien kanssa, jotka olivat tehneet Jeesuksesta enkelin, Russell oli puolestaan kova matkimisessa. Raamatuntutkijoilta juttu periytyi totistajille, vaikka adventistien puolella oppi huomattiin erehdykseksi ja luovuttiin.

      • HymyJees

        Muinaisuskonnon pyhä monumentti pyramidikin on poistettu vartiotornin vakioaineistosta, miksei sitten enkeliys -oppia heitetä perässä sinne pyramidin uumeniin ? Sillehän Jeesuskin hymyilisi


      • MuutaNeuvoako

        Todistajana minua hävettää nuo asiat jotka "EiNaurata" on ottanut esiin.

        mutta ei auta, kun minua niin liehiteltiin ja makeiltiin, niin tulin lähteneeksi mukaan, sitten sanoivat että ei saisi olla maailmallisten kanssa tekemisissä, nyt olisin yksin, jos jättäisin todistajat.
        Onhan tämä helponkivaa. Ei tarvitse kuin totella, ja saa yleensä noudatetut kohteliaisuudet vastaansa, vain harvemmilta kylmän kalsealla äänellä.


      • Minä olen se, joka on jumalan kaltainen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      5619
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      480
      3601
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      160
      3405
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2633
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2439
    6. 270
      2055
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1517
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      107
      1442
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1399
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1180
    Aihe