Miten julkista sektoria supistettaisiin?

Eipä_ole_helppoa

Olen tuossa muutamissa keskusteluissa yrittänyt jopa hieman provokatiivisestikin saada keskustelua siitä pitäisikö julkista sektoria supistaa, virkamiehiä vähentää ja miten.

Keskustelua ei ole syntynyt. Vain heittoja, että pitää supistaa ja virkamiehiä vähentää, mutta yhtäkään konkreettista ja perusteltua ehdotusta miten ja mistä ei kukaan ole kertonut. Toteamukset, että Suomen julkinen sektori on liian iso verrattuna väestön määrään, kun vertaa moneen muuhun maahan, voi olla tottakin. Kukaan kirjoittajista ei silti näy osaavan kertoa tarkemmin tästäkään.
On myös tullut näkemyksiä, joita voisi vetää johtopäätöstä, ettei tiettyjä virkamiesryhmiä ainakaan saisi ottaa supistamisen kohteeksi.

Miksi näin on? Kaikki kirjoittajat ovat tietävinään, että julkinen sektori on liian iso, mutta ei silti kukaan osaa sanoa yhtään enempää. Eikä mitä sieltä pitäisi ottaa pois.

53

222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lue_ja_ymmärrä

      Onko sulla valikoiva lukutaito vai miksi et ole huomannut kun olen monta kertaa maininnut että kaikenmaailman pikkupomot ja väliportaan päälliköt joutaa kortistoon kunnilta ja kaupungeilta. En karsisi suorittavasta portaasta mutta varmaan sielläkin on tehostamisen varaa, esim. viikkotyöaika siihen 40 tuntiin kuten yksityiselläkin sektorilla, samoin kesäloma 4 viikkoa.
      Valtiolla näyttäisi olevan vähemmän porukkaa, tosin 200 kansanedustajaa tämänkokoisessa maassa, onkohan ehkä vähän liioittelua?
      Vielä se että julkinen sektori ei voi olla palkkajohtaja, nythän se houkuttelee ihmisiä hyljeksimään maalle elintärkeitä yksityisen sektorin työpaikkoja, vientiteollisuutta ja hakeutumaan veronmaksajien taakaksi julkiselle sektorille. Tämähän on kreikan tie tuhoon.

      • Eipä_ole_helppoa

        Älähän nyt hermostu.
        Olen kyllä huomannut ja noteerannut yleisiä vaatimuksia pikkkupomojen siirtämiseksi kortistoon. Ja muitakin yleisempiä ja yksilöimättömiä tehostamisvaatimuksia. Kukapa pystyy sanomaan mikä yksittäinen pikkupomo eli työnjohtaja, tiiminvetäjä tms tai väliportaan päällikkö eli osasto- tai yksikönpäällikkö on turha resurssi.
        Varmaan näistä saataisiin vieläkin lisäsäästöjä, vaikka tämän tyyppistä tehostamista on tehty jo vuosikausia. Suurta ja ratkaisevaa säästöä tuskin sieltä on enää saatavissa, mutta tottakai sekin on otettava.

        Lomat ja työajan pituus tuskin on enää nykyisin kovin erilainen uusissa viroissa ja palvelussuhteissa. Vanhoja sopimuksia toki on vielä runsaasti. Yksityisellä puolellakaan ei juuri 40 tunnin työviikkoja ilman pekkasia ole.
        Kun itse vielä olin työelämässä (eläköidyin keväällä) ja yksityissektorilla, työaikani oli 37,5t/vko ja vuosilomaoikeuteni 38 lomapäivää. Pekkasia ei ollut.

        Kansanedustajien vähentäminen voisi olla hyvä juttu. Ja tietysti kaikki palkkiovirat ja poliittiset virkanimitykset virkoihin, jotka ovat vain poliittisen tasapainon vuoksi olemassa. Jos näitä vieläkin jossain on.

        Vähän epäilyttä tuo julkkisen sektorin palkkajohtajuus. Mitähän se tarkoittaa oikeastaan. Saako lääkäri yksityissektorilla huonompaa palkkaa kuin julkisella? Entä sairaanhoitaja? Vähän epäilen juristinkin saavan yksityissektorilla parempaa palkkaa. Entäs toimitusjohtaja tai vastaava, osastopäällikkö tai vastaava, talouspäällikkö. No sitten nämä pikkupomot, asiantuntijat, työnjohtajat, projektipäälliköt, tiiminvetäjät, jne. Vähän epäilen heidänkin saavan yksityissektorilla parempaa palkkaa hyvinkin yleisesti.
        No entäs palkanlaskija, siivooja, timpuri, sihteeri, puutarhatyöntekijä, jne. Näiden osalta en osaa sanoa, jos näitä enää juuri laisinkaan on julkisella sektorilla.
        Sen sijaan ymmärrän julkisen sektorin palkkojen suhteellisen nousun yksityissektoriin nähden, koska julkinen sektorikin on irtisanonut ja siirtänyt runsaasti nk halvempaa duunarityötä ostopalveluihin eli yksityissektorille. Mm siivoustoimi on lähes kokonaan poistunut julkisen sektorin omista töistä ostopalveluiksi. Keittiötoiminnot samoin. Kiinteistöpalvelut jne. Toisin sanoen pienituloisia on poistunut runsaasti julkiselta sektorilta, jolloin tietysti suhteellinen palkkataso on noussut.

        Olen edelleen sitä mieltä, että isommat ja ratkaisevatkin säästöt ja julkisen sektorin supistaminen siten, että sillä olisi merkitystä vaatii julkisen sektorin tehtävien vähentämistä.
        Kysehän on juuri Suomen julkisen sektorin tehtävien selvästi suurempi laajuus vertailumaihin verrattuna, kun puhutaan todetaan Suomessa olevan isompi julkinen sektori.
        Esimerkiksi terveydenhuolto, eläkkeet, jopa peruskoulutuskin käytännössä, saati yliopistot eivät monissa maissa ole julkisen sektorin tehtäviä. Esim kouluruokailukin on harvassa maassa julkisen sektorin vastuulla. Pitääkö jäähallit ja muut urheiluhallit, urheilukentät, pururadat, teatteri, oopperat, musiikkitalot olla kuntien tai valtioiden omistuksessa ja vastuulla Suomessakaan?


      • pakkaerojaon

        Joopa joo olen yksityisellä asiantuntijatehtävissä ja saisin kunnalla 1000 eur suurempaa pakkaa ja valtio maksaisi 1800 eur enemmän että revi siitä.


    • cheesus

      Juustohöyläperiaate on usein aika toimiva tapa, eli kaikkialta nipistetään hieman. Aivan aluksi vähentäisin virkamiesten määrää n. 10% painottaen vähennyksiä enemmän tuottamattoman johtoportaan lisäksi vahinkoa tuottavaan johtoportaaseen, jotka ammattitaidottomuudellaan haaskaavat resursseja, mutta nostavat kovaa liksaa.

      Trafin koko johdon voisi laittaa kilometritehtaalle ja siirtää tehtävät liikenneministeriöön. Valtiovarainministeriön kontolle ei tällä hallituskaudella uskalla usuttaa mitään tehtäviä, koska sen keulakuvana on Suomen surullisenkuuluisin hymyilevä matemaatikko. Hänen soisin kuitenkin jatkavan töissään, koska herralla on vielä suuri asuntolaina maksettavanaan. Kyllähän velat pitää maksaa.

      Rivimiehistöä pitää myös keventää. Esimerkiksi poliisihenkilö joka kehotti soittamaan hätänumeroon Uber-takseista joutaa pois ammatistaan, koska on menettänyt suhteellisuudentajunsa, jonka pitää olla poliisilla kunnossa.

      Vähiten leikkauksia kohdistaisin puutarha- ja kunnossapito-osastoihin, koska niissä tehdään käytännön viihtyvyyteen ja toimivuuteen vaikuttavia töitä. Ehkä pari nurmikonleikkuukertaa vähemmän kesässä ja ei rikkoontuneita katulamppujakaan tarvitse heti olla vaihtamassa.

      • eipä_ole_helppoa

        Arveletko noiden yksittäistoimien johtoportaan ja suhteellisuustajunsa menettäneen poliisin osalta tuovan paljonkin säästöjä ja riittävän?
        No ymmärsin tietenkin heiton... :-).
        Johtoportaan osalta tietysti kaikki tuottamattomat ja vahinkoa tuottavat johtajat välittömästi pois. Minulla on kuitenkin sellainen käsitys, että tätä on tehty jo vuosia kunnissa ja valtiolla. Enkä oikein jaksa uskoa näistä enää löytyvän merkittäviä säästöjä.

        Tehtävien lakkautuksiahan esitinkin esimerkein. Ja yhtä sinäkin ehdotat eli trafi lakkautettaisiin, mutta työt kuitenkin siirrettäisiin liikenneministeriöön, niin mahtaisiko säästöä juurikaan tulla.


    • fjslkfjsdjkf

      Julkisen sektorin "alkoholistin" toimintamalli pitäisi purkaa eli se että ei ole niin suurta alkoholimäärää etteikö juoppo sitä kykenisi kuluttamaan, myöskään ei ole niin suurta verotulomäärää etteikö julkinen sektori sitä kykenisi jonnekin hukkaamaan. Näitähän on tapauksia tiedossakin että jos määrärahoja uhkaa jäädä yhtään yli niin se on saatava jonnekin tuhlattua, vaikka sitten uusitaan laitteita turhaan ettei vain ylijääneiden määrärahojen vuoksi ensi vuonna saataisikin vähemmän määrärahoja. Onko määrärahoissa tavoitteena aina kasvu joka vuosi?
      Näin se julkinen sektori paisuu enemmän kuin pullataikina ja käy yhä kalliimmaksi Suomen kansalaisille, veronmaksajille. Samalla aidot veronmaksajat vähenevät koko ajan kun yksityisen sektorin työpaikat siirretään halvemman verotuksen maihin, näettekö tässä tuhon syöksykierteen...

    • E sin 5 vuoden suoja-ajalla loisivat mäkeen. Toiseksi kansalaispalkka, jolloin koko te-keskukset ja suuren osan kelaa voi pistää kilometritehtaalle.

      Sit vielä semmonen, että kun virkamies estää laittomasti ja hihasta vetäen yrittämisen, niin ko. Virkamies vastaa koko omaisuudellaan vahingoista ja joutuu vielä vankilaan. Kokemusta on, mutta niitä kun ei saa millään vastuuseen tekemisistään.

      Osaamista suomessa riittää, mutta julkisen sektorin rasite tekee täällä yrittämisen, palkkaamisen ja sijoittamisen kertakaikkiaan kannattamattomaksi.

      Josntuntuu,nettä ollaan kusessa, niin tämä on vasta alkua.

      • lksdkkdslvsd

      • lksdkkdslvsd kirjoitti:

        Juurihan ylen toimittaja ja joukko muita korkea-arvoisiakin virkamiehiä saivat yhden vuorokauden linnaan passituksen Mikkelin vankilaan :D
        http://yle.fi/uutiset/testivangit_kirmasivat_vankilasta_vapauteen__rikosseuraamuslaitoksen_paajohtaja_olosuhteet_ovat_karut_mutta_asialliset/8221967?origin=rss

        Olen itsekin käynyt tuossa laitoksessa, en tosinntuomittuna, vaan virkistystoiminnan ohjaajana. Kokemukseni asiakkaista oli kaksijakoinen, jokonselkeästi tyhmiämrikollisia tai sitten selkeästi mielisairaita.

        Sinne pitäisi saada joukko sellaisia virkamiehiä ja poliitikkoja, jotka tahallaan ajavat tätä maata kreikan tielle. Kansaa emme voi vaihtaa, mutta ehkä tiedotusvälineiden pitäisi nykyisestä surkeasta tilastaa ryhdistäytyä ja saattaa nämä virkamiehet sekä poliitikot vastuuseen teoistaan.

        Sitä mä en kyl ymmärrä, miksi me äänestäjät valitsemme urapoliitikkoja yhä uudelleen, eikö maannsurkea tila edellyttäisi, että pidämme näitä paskahousuja syyllisinä tässä tilanteessa.


      • paskasakki_päättämässä

        Järjestelmä näkyy olevan siten viritetty että päättäviin asemiin pyrkii ja pääsee vain tietyntyyppinen aines kuten olemme nähneet. Tavallisella kunnon kansalaisella ei ole todellisia mahdollisuuksia päästä vaikuttamaan mihinkään, joutuu vaan alistumaan surkean päättäjäaineksen tekemiin päätöksiin ilman mitään vaikutusmahdollisuutta mikä kyllä myrkyttää mielen ja vie moraalin mennessään. Seurauksethan näkyvät jo nyt välinpitämättömyytenä ja kaiken rappioitumisena.


    • huonostikäy

      Tiesittekö Suomen talous on AINOA ueroopassa joka on supistunut viime kuukausina:
      http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2015/08/14/tahan-ei-pysty-edes-kreikka-vain-suomen-talous-supistui/201510356/12

      Eli nyt suunnitellaan sakkojen kolminkertaistamista, lisää veroja ja maksuja.... Eli se vaan kiihdyttää Suomen alamäkeä! Virkamiehet vaan porskuttaa loma, eläke ja irtisnomis-suojassaan!

    • kuuleekokukaanenää

      Pienyrittäjkyyttä pitäisi tukea oikeasti paremmin. Sinne ne uudet tuottavat työpaikat tulee, jos tulee. Julkisen sektorin eläke-ja muut edut vie voiton , kun verrataan yksityisyrittäjiin , joilla ei ole työttömyysturvaa eikä oikein eläketurvaakaan.

      Julkinen sektori ei tuota vientituloja,( vaikka välttämätön onkin).Sen suhteellista osuutta työntekijöistä pitäisi vähentää varsinkin hallinnon osalta, jossa
      on viime vuosina lisääntynyt porukka ja samalla usein varsinaisen työn tekijöitä
      on vähennetty.


      Työttömyys-ja sotukorvauksiin kuluu jo yli 12 mrd /vuosi. Työttömyyttä voitaisiin
      pienentää helpottamalla pienyritysten mahdollisuuksia palkata työntekijöitä.
      Hyvä keino olisi myös työajan lyhentäminen (eikä pidentäminen) esim. 6 tuntiin /pv.
      Uusia työntekijöitä tulisi vuorotöihin ja työttömyyskorvausmenot pienenisi sitä kautta.

    • pöytäputsari

      Helppo aloitus olisi katsoa mitä Suomen julkisella sektorilla oli esim. vuonna 1975 ja sitten miettiä mitä tarvitaan lisää. Siinä päästäisiin lähtemään "puhtaalta pöydältä". Jokainen organisaatio paisuttaa itseään ja "työllistää" itsensä jos se saa toimia oman mielensä mukaan. Minä raportoin ja teen suunitelmia Sinulle ja Sinä minulle. Neuvostoliitto työllisti kaikki asukkaansa kun puolet varjosti toista puolta. Byrokratiaaa.

      Kun joskus 70-luvulla Kreikan valtio osti Onassikselta lentoyhtiön Olympic Airways niin vuoden päästä siinä oli kaksinkertainen henkilömäärä töissä. Piti "palkita" kannattajia, sukulaisia ja ministerin tuttavia.

      • kreikantie

        Suomessakin varmaan julkista sektoria paisuttaa joku Onassis Anuksessas.


    • turhakehallintoa

      Valtio voisi lakkauttaa ympäristöministeriön kontrollin kuntien maankäytössä. Maakuntaliitot voisivat vahvistaa esim. kuntien laatimat kaavat. Suojelualueiden ylläpito ja valvonta pitäisi kilpailututtaa...

    • enjatkatyöaikaa

      Jos tätä maata ei saada ylläpidettyä tällaisella himoverotuksellakaan niin ei siinä mitkään yhteiskuntasopimuksetkaan auta, ei tällainen paskamaa ansaitse selviytyä, menköön nurin minun puolesta!

    • Olen_julkisella

      puolella töissä oleva lääkäri ja näen sillä puolella useamman helposti toteuttavissa olevan ratkaisun, jotka toisivat suoria säästöjä 20-40 miljoonaa euroa per vuosi, sekä välillisesti toisen mokoman.

      Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta eikö vain? Valitettavasti totta se on. Miksi sanon valitettavasti?

      Koska jotta tuollainen säästö saavutettaisiin meidän pitäisi uhrata 2 asiaa mitä suomen kansa on toistaiseksi arvostanut yli kaiken!

      Nämä 2 asiaa ovat heikennys yksityisyydensuojaan ja tietoturvaan

      Jos näistä kahdesta tingittäisiin niin saataisiin rakennettua järjestelmä, jonka avulla terveydenhuollon, kelan, ja jopa ihmisten itsensä paperiasioiden hoito helpottuisi huomattavasti ja vähentäisi tähän tarvittavia työvuosia jopa PUOLELLA!

      Perustamalla suomeen terveydenhuollon, kelan ja sosiaalitoimen yleinen, yhtäläinen ja kaikille toimijoille pakollinen tietoarkisto. Vähän niin kuin terveystiedon facebook, johon olisi pääsy ILMAN ERILLISIÄ LUPIA KAIKILLA niillä tahoilla jotka osallistuvat potilaan asioiden hoitamiseen.

      Tämän avulla lääkäreiden ei enää tarvitsisi tehdä B ja C lausuntoja kelaa varten, vaan potilas voisi laittaa vain kelaan tukihakemusPYYNNÖN (huom. ei edes varsinaista hakemusta) Ja pyynnön vastaanottava kelan virkailija voisi yhteisestä tietoarkistosta katsoa täyttyvätkö ehdot. Mikäli on epäselvyyttä täyttyvätkö vai eivät niin vasta siinä vaiheessa potilasta pyydetään kääntymään terveydenhuollon puoleen.

      Kyseinen järjestelmä mahdollistaisi myös saumattoman yhteistyön sosiaalitoimen ja terveydenhuollon välillä. Näin saataisiin myös välillisiä hyötyjä.

      Lisäsäästöjä tulisi jos suomalaiset yhteiskuntana olisivat valmiita luopumaan useista idioottimaisuuksista, jota he ovat vuosien saatossa syytäneet terveydenhuollon kontolle.

      Tälläisistä asioista viimeisimpänä on aselupa, (joka ei todellakaan estä yhtään ampumatapausta, mutta aiheuttaa useiden kymmenien tuhansien lisäkustannuksen per vuosi), Lisäksi on todistuksen lomamatkojen peruuntumista varten (ei ole yhteiskunnan asia jos lomasi peruuntuu terveydellisistä syistä), Seuraavana lääkärin suositukset asunnonmuutostöitä tai postilaatikon siirtämisiä varten (kyllä sen verran luottamusta pitää yhteiskunnassa olla ettei sitä pitäisi tarvita lääkärin toditusta muuttamaan pyörätuolissä olevan asuntoa esteettömäksi tai postilaatikkoa lähemmäksi).

      Näillä voisi ainakin terveydenhuollon puolella aloittaa. Lisäsäästökohteitakin olisi ja voin niitä tähän listata jos ketään kiinnostaa kuulla.

      • sairas_työelämä

        Nythän asiakkailta kysytään että sallitteko tiedonvaihdon eri toimijoiden välillä ja itse olen sallinut, esim. työterveyshuolto, jne. mutta ei tuosta kuitenkaan näytä käytännössä olevan mitään hyötyä. Siltikään kukaan ei tiedä mistään mitään.

        Ja työterveyshuollosta puheenollen, yksi säästökohde olisi varmasti se että eräissä työpaikoissa vaaditaan lääkärintodistus jo ensimmäisestä sairauslomapäivästä. Tämähän ei ole mitään muuta kuin tyhjänpäiväistä niuhottamista ja epäluottamusta työntekijöihin, julkisella sektorillahan voi olla esim. flunssan, kuumeen tms. pikkujutun takia poissa töistä pari päivää ilman lääkärintodistustakin. Mikä siinä on ettei sama onnistu yksityisissä firmoissa?

        Työskentelyolosuhteitakaan ei kehitetä yksityisellä sektorilla, on ilmeisesti halvempaa maksella työntekijöiden sairauslomia kuin kehittää työpisteitä, hankkia avuksi koneita ja laitteita vaikka juhlapuheissa valitellaan miten paljon työntekijöiden sairauslomapäivät maksavat työnantajalle. Sekin on vain puolitotuus koska työnantajan palkanmaksuvelvollisuus sairauslomalla ei kestä loputtomiin vaan on hyvin rajallinen.
        Työtä helpottavat apulaitteet ym. työntekoa helpottavat kehitysideat ilmeisesti kuitenkin maksavat enemmän kuin sairaslomat ja työntekijöiden työstä johtuvat muut rasitukset ja kärsimykset eivät merkitse mitään, vain raha merkitsee ja määrää kaiken. Ihan sairasta menoa!


      • Olen_julkisella
        sairas_työelämä kirjoitti:

        Nythän asiakkailta kysytään että sallitteko tiedonvaihdon eri toimijoiden välillä ja itse olen sallinut, esim. työterveyshuolto, jne. mutta ei tuosta kuitenkaan näytä käytännössä olevan mitään hyötyä. Siltikään kukaan ei tiedä mistään mitään.

        Ja työterveyshuollosta puheenollen, yksi säästökohde olisi varmasti se että eräissä työpaikoissa vaaditaan lääkärintodistus jo ensimmäisestä sairauslomapäivästä. Tämähän ei ole mitään muuta kuin tyhjänpäiväistä niuhottamista ja epäluottamusta työntekijöihin, julkisella sektorillahan voi olla esim. flunssan, kuumeen tms. pikkujutun takia poissa töistä pari päivää ilman lääkärintodistustakin. Mikä siinä on ettei sama onnistu yksityisissä firmoissa?

        Työskentelyolosuhteitakaan ei kehitetä yksityisellä sektorilla, on ilmeisesti halvempaa maksella työntekijöiden sairauslomia kuin kehittää työpisteitä, hankkia avuksi koneita ja laitteita vaikka juhlapuheissa valitellaan miten paljon työntekijöiden sairauslomapäivät maksavat työnantajalle. Sekin on vain puolitotuus koska työnantajan palkanmaksuvelvollisuus sairauslomalla ei kestä loputtomiin vaan on hyvin rajallinen.
        Työtä helpottavat apulaitteet ym. työntekoa helpottavat kehitysideat ilmeisesti kuitenkin maksavat enemmän kuin sairaslomat ja työntekijöiden työstä johtuvat muut rasitukset ja kärsimykset eivät merkitse mitään, vain raha merkitsee ja määrää kaiken. Ihan sairasta menoa!

        kyllä tiedonsiirtooikeus kysytään, mutta siitä saatava hyöty on hyvin rajallinen, koska tietojärjestelmät eivät keskustele keskenään.

        Tämä ongelma ratkeasi yhteisellä ja pakollisella tietoarkistolla, johon tiedot automaattisesti menisivät ilman mitään erillisiä lupia.

        Olen samaa mieltä että lainsäädännöllä pitäisi kieltää työnatajia vaatimasta lääkärintodistusta niistä poissaoloista jotka ovat alle 3 päivää. Näin lääkärissä juokseminen sairasloman vuoksi vähenisi. Saman on jo tapahtunut julkisella ja se on merkittävästi helpottanut päivystysjonoja.


      • kivipikkulillissä

        On noissa sairas/terv hoitojutuissa enemmänkin rationalisoitavaa! Kaaduin ja pientä kiveä jäi ihon alle. Menin sitten myöhemmin lääkäriin ja pyysin päästä röntgeniin ja sanoin haluavani kivet pois ihoni alta. Sain määräyksen rt-kuvaan ja kävin siellä. Soitellessani jälkeenpäin sain tietää, että oli "saavuttava keskustelemaan poisto-operaatiosta". No, menin ja kuulin, että "kyllä poistetaan, jos niin halutaan" mutt turhaa kai lääkärin mielestä.
        Sain sitt ajan leikkavalle kirurgille illalla keskussairaalaan. Kuulin taas "kyllä poistetaan, jos niin halutaan"! Mieheni kuljetti 2*40km. Sitten 9kk kuluttua kaatumisesta sain leikkausajan toiseen sairaalaan, jonne kuljin taksilla alta 100km*2. Taitavaa ja ystävällistä palvelua, kiitos vain kirurgille ym ja taksikuskeillekin.
        Yleensä kai noi polikäynnit edeltää leikkauksia ym. Onkohan ne aina tarpeellisia? Luulisi, että arvauskeskuslääkäri osaa kertoa jotain tietoja ja röntgenkuvat ja labrat tekevät tarpeettomiksi turhat ajelut ja lääkärin ym ajankäytön. Joku ajaa ambulanssilla pitempäänkin. Jossakin Lapissa voisi kai harrastaa videoyhteyksiä vai miksi nettikameraa pitäisi sanoa?


    • seinäänmennään

      SAK EI TULE KOSKAAN HYVÄKSYMÄÄN YHTEISKUNTASOPIMUSTA!!
      Paitsi sellaisen sopparin jossa duunari saa lisää lomaa ja liksaa.

      Pikku Suomi porskuttaa ainoana eu maana jonka bkt laskee jopa Kreikalla nousee!!!
      Koskahan OIKEET säästöt alkaa? Ei riitä se "jääkiekkokentän jäädyttämättä jättäminen"

    • Julkisen sektorin pienentäminen on helppoa, jos halua löytyisi.

      Asetetaan aikajanalle kaikki julkisen sektorin menolisäykset, kuntien velvoitteet yms. Sitten lähdetään nykypäivästä taakse päin niin kauan, kunnes toivottu säästö on saavutettu. Toki jos lähihistoriassa sattuisi olemaan oikeasti tärkeä menolisäys, voidaan sen karsiminen hypätä yli, jos riittävän suuri enemmistö on sitä mieltä.

      Arvelisin, että emme päätyisi edes -80 -luvun tasolle, kun riittävä säästö olisi jo saatu aikaan. Ja -80 -luvulla elintaso oli vielä aivan kelvollisella tasolla.

      Mielestäni suurin ongelma on kuitenkin poliitikkojen asenteissa: ei koskaan mietitä mikä on taloudellisesti järkevää ja kestävällä tasolla. Sen sijaan jotain ehdotetaan, koska ideologia.

      Käsittääkseni Suomi on kuitenkin tarkoitettu suomalaisia varten eikä koko maailman ongelmien ratkaisijaksi. Jos tämä nähdään liian ahdasmielisenä ajatuksena, voitaisiin ajatella, että Suomi on kuin kerhon jäsenyys. Jotta saa kerholaisen edut, pitää maksaa jäsenmaksu. Jäsenmaksu olisi tietysti riittävä työhistoria Suomessa.

      • fjslkfjsklfjsd

        Nykyään poliitikot eivät tee päätöksiä sen mukaan mikä on Suomen etu vaan niinkuin EU direktiivit ja kansainväliset suurpankit sekä sijoittajat määräävät ja perseelleenhän se menee sillä lailla!!


      • porvoolainen123

        Yllä oleva kommentoija summasi melko hyvin asian laidan. Lisäksi poliitikot ajattelevat sitä mitä lehdissä ja uutisissa sanotaan, ja koska lehdistö ja muut mediat ovat täynnä "demokraattista" ja "suvaitsevaista" vasemmistoa... :-D


    • Fin_yrityssaneeraus

      Mahdotonhan julkisen sektorin rakenteen konaisuuden saloja tarkoin tuntemattoman yksityshenkilön on todella asiantuntevasti ja detaljehin mennen yksilöiden ottaa kantaa mistä ja miten tarkalleen ottaen julkisen sektorin painolastia tulisi keventää ja samalla johdonmukaistamisella tehostaa.

      Itse näkisin, että kyse ei suinkaan ole pelkistä vähennyksistä, vaan niitä edeltävistä peruteellisista kokonaisuuden pysyvistä rakennemuutoksista ja uudelleen organisoinnista.

      Julkisen sektorin rakennetta ja siinä olevia päällekkeäisyyksiä valtakunnallisella, kunnallisella ja kaupunkien tasolla, tulisi asettaa analysoimaan jokin ulkopuolinen, riippumaton asianjtunteva taho.

      Näkisin, että aivan ensiksi tulisi lähteä kartoittamaan kaikkia päällekkäisyyksiä ja analysoida kuinka paljon niistä on mahdollista karsia ja miten paljon eri toimintoja olisi mahdollista keskittää hajautuksen sijaan ja koettaa suunnitella rakennetta mahdollisimman paljon "yhden luukun" periaatteen suuntaan.

      Ei myöskään tule sivuuttaa sitä miten ja mihin hankkeisiin yhteisiä verovaroja kohdennetaan valtion, kuntien ja kaupunkien tasolla. Kuinka suuri määrä siellä on kalliita hankkeita joilla ei ole mitään tekemistä yhteisistä verovaroista kustannettuina?

      Vain yhtenä esimerkkinä Helsinkiin ja vieläpä kaupungin yhdelle parhaalle ja ainutkertaiselle parataipaikalle suunniteltu Guggeheimin museohanke (joka lisäksi palvelisi vain hyvin kapeaa kansalaisten siivua) ja joka ei kykene kustantamaan edes omia kulujaan, vaan tulee erittäin kalliiksi veronmaksajille ajan tappiin saakka ja kaikki sen suurin tuotto päätyy ko. brändin omistajille ja sen eri välikäsille.

      Yksi todellisen idiotismin kukkanen (paitsi siitä taloudellisesti hyötyville hankkeen ajajille ja välikäsille) lajissaan ja kuinka paljon vastavaia lajissaan ja eri tyyppisiä Suomen kamaralta mahtaneekaan löytyä. Olisi Mr Karpolla asiaa jälleen kerran.

      - ->

      "Kuinka suuri Suomen julkinen sektori oikeastaan on?"

      "Niinistö viittasi OECD:n ennusteeseen, jonka mukaan julkisyhteisöjen menot ovat Suomessa tänä vuonna 58 prosenttia suhteessa bruttokansantuotteeseen. Suhdeluku on maailman suurimpia."

      "Suomen julkisyhteisöjen menojen suhde bruttokansantuotteeseen kasvoi Tilastokeskuksen tuoreimpien tietojen mukaan 56,7 prosenttiin vuonna 2012."

      - http://yle.fi/uutiset/kuinka_suuri_suomen_julkinen_sektori_oikeastaan_on/7062265

      - ->


      Suomen Valtion velkakello: http://velkakello.fi/

      "Suomen velkakello tikittää – valtionvelka kasvaa laskennallisesti 9 000 euroa minuutissa"

      - http://yle.fi/uutiset/suomen_velkakello_tikittaa__valtionvelka_kasvaa_laskennallisesti_9_000_euroa_minuutissa/7825878

      - ->


      Sitten yksi Suomen ongelma on aivan kestämätön sääntö- ja byrokratiaviidakko aivan kaikilla elämän toimintojen alueella ja josta Suomen USA lähettiläs on erityisen osuvasti kommentoinut.

      "Bruce Oreck: "Teillä on kiintymys sääntöihin"

      - http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015072520085324_uu.shtml

      - http://www.hs.fi/sunnuntai/a1417785839073

      "Tarttis tehrä jotakin" muuan valtionmiehen sanoin ...

      • otankoloparit

        Kaikki verojen kiristysesitykset ja työajanpidentämiset ym. huononnukset mitä poliitikot ovat esittäneet, ovat kohdistuneet pelkästään yksityisen sektorin työntekijöihin, ei julkiselle sektorille. Päinvastoin, julkisen sektorin pöhöistä halutaan pitää kiinni kynsin hampain.
        Tässä se nähdään miten paljon tosiasiassa yksityisen sektorin työpaikkoja arvostetaan tässä maassa, palkka on huono, samoin muut etuisuudet loistaa poissaolollaan, työaika on jo nyt pidempi ja vaaditaan pidennettäväksi, yksityisen alan duunaria syyllistetään kaikesta, on miltei rikolliseen rinnastettu ala-arvoinen olento jos on yksityisen alan duunari, niin halveksivaan sävyyn puhutaan joka tiedotusvälineessä duunareista.
        Jos me kerran ollaan niin tarpeettomia ja vasenmielisiä niin lopetetaan työnteko kokonaan, sehän näyttää olevan ihan se ja sama jokatapauksessa, ehkä meitä arvostetaan enemmän työttömänä?
        Ilmeisesti kaikkien tulisi olla julkisella sektorilla töissä että heitä arvostettaisiin tässä yhteiskunnassa?


      • Mitenhänsenytonkaan
        otankoloparit kirjoitti:

        Kaikki verojen kiristysesitykset ja työajanpidentämiset ym. huononnukset mitä poliitikot ovat esittäneet, ovat kohdistuneet pelkästään yksityisen sektorin työntekijöihin, ei julkiselle sektorille. Päinvastoin, julkisen sektorin pöhöistä halutaan pitää kiinni kynsin hampain.
        Tässä se nähdään miten paljon tosiasiassa yksityisen sektorin työpaikkoja arvostetaan tässä maassa, palkka on huono, samoin muut etuisuudet loistaa poissaolollaan, työaika on jo nyt pidempi ja vaaditaan pidennettäväksi, yksityisen alan duunaria syyllistetään kaikesta, on miltei rikolliseen rinnastettu ala-arvoinen olento jos on yksityisen alan duunari, niin halveksivaan sävyyn puhutaan joka tiedotusvälineessä duunareista.
        Jos me kerran ollaan niin tarpeettomia ja vasenmielisiä niin lopetetaan työnteko kokonaan, sehän näyttää olevan ihan se ja sama jokatapauksessa, ehkä meitä arvostetaan enemmän työttömänä?
        Ilmeisesti kaikkien tulisi olla julkisella sektorilla töissä että heitä arvostettaisiin tässä yhteiskunnassa?

        Nyt kyllä kaipaisi vähän tarkennusta. Minun käsitykseni mukaan, joka perustuujulkisuuden keskusteluihin ja myös tässä keskustelussa esiintyneisiin mielipiteisiin, on nimenomaan päinvastoin. Suurin kritiikki näyttää kohdistuvan juuri julkisen sektorin työvoimaan.

        Miten kiristykset ja huononnukset olisivat kiertäneet julkisen sektorin työntekijät? Kyllä kaikki nämä kohdistuvat koko voimallaan myös julkisen sektorin työntekijöihin vähintään yhtä kovaa kuin yksityisenkin sektorin työntekijöihin. Joka ainoa.

        Myös työpaikkojen vähennykset. Eihän valtiolla ole enää kuin hieman vajaat 80.000 työntekijää. Muutamia vuosia sitten reippaasti yli satatuhatta.
        Julkinen sektori on kyllä absoluuttisesti supistunut, mutta suhteellinen osuus nyt laman aikana kasvanut. Opettajia, poliiseja, sotilaita, rajavartioita, tullimiehiä, lääkäreitä, sairaanhoitajia, sosiaalihoitajia, jne ei ole vähennetty samassa suhteessa kuin nyt laman aikana on yksityissektorilla valitettavasti työpaikkoja on vähennetty.
        Se on totta, että jos lama jatkuu näin, niin lisää pikkupaikkakuntien koulujen lopetuksia, poliisilaitosten sulkemisia, terveyskeskusten lopettamisia, varuskuntien vähentämisiä, rajojen siviilivalvontaa vähentää jne joudutaan tekemään, jotta julkisen sektorin supistaminen mahdollistuu.


    • DeeHooPee

      Tulevan neljän vuoden ajan julkiselta sektorilta eläköityy noin 20000 henkeä per vuosi. Jos noista paikoista täytetään vain puolet ja samaan aikaan lomien määrää supistetaan asteittain vastaamaan ykstyispuolen lomia, ollaan jo paljon paremmassa tilanteessa.

      • Silloin_palveluja

        pitää leikata samassa suhteessa.

        Mutta ei! Aina kun vain ehdotetaankin jonkin palvelun lopettamisesta ihmiset itkevät somessa niin kuin se olisi maailman loppu.

        Tarvitsemme hallituksen joka sanoo pilalle hemmotelulle kansalle. RAHAA EI OLE, JOTEN PALVELUA EI OLE!


      • julk_pakkolomalle
        Silloin_palveluja kirjoitti:

        pitää leikata samassa suhteessa.

        Mutta ei! Aina kun vain ehdotetaankin jonkin palvelun lopettamisesta ihmiset itkevät somessa niin kuin se olisi maailman loppu.

        Tarvitsemme hallituksen joka sanoo pilalle hemmotelulle kansalle. RAHAA EI OLE, JOTEN PALVELUA EI OLE!

        Julkisella sektorilla on niin suureen ääneen valittajia että edes pakkolomia ei saada läpi mitkä ovat täysin normaalia arkea yksityisellä sektorilla!!


      • 11plus9
        julk_pakkolomalle kirjoitti:

        Julkisella sektorilla on niin suureen ääneen valittajia että edes pakkolomia ei saada läpi mitkä ovat täysin normaalia arkea yksityisellä sektorilla!!

        Onhan näitä ollut koko ajan julkisella sektorillakin. Etkö ole kuullut esim opettajien lomautuksista, joita on jatkuvasti jossain päin Suomea? Myös muita kuntien työntekijöitä on pakkolomautettu.


      • Paccolomahotelli
        11plus9 kirjoitti:

        Onhan näitä ollut koko ajan julkisella sektorillakin. Etkö ole kuullut esim opettajien lomautuksista, joita on jatkuvasti jossain päin Suomea? Myös muita kuntien työntekijöitä on pakkolomautettu.

        onpa vakuuttavaa, "jossain päin Suomea" ja "muita" kuntien työntekijöitä, varmaan korkeintaan jollain seksi... öh, Paccolomalla jossain veroparatiisisaarella...


      • 11plus9
        Paccolomahotelli kirjoitti:

        onpa vakuuttavaa, "jossain päin Suomea" ja "muita" kuntien työntekijöitä, varmaan korkeintaan jollain seksi... öh, Paccolomalla jossain veroparatiisisaarella...

        Etkö tosiaankaan yhtään seuraa uutisia ja mitä tapahtuu?

        Jo 90-luvulla esim Vantaa lomautti kaikki opettajat muutamaksi viikoksi. Sen jälkeen vuosittain kuulee samanlaisia uutisia jossain kunnassa. Koululakkautuksetkin ovat arkipäivää koko Suomessa. Myös pk-seudun kaupungeissa.
        On suljettu koko kunnantalojalomautusten vuoksi pariksi viikoksi. Kesäisin suljetaan ja kutistetaan terveyskeskuksia useimmilla paikkakunnilla useiksi viikoiksi.

        Terveyskeskuksia, poliisilaitoksia, synnytyssairaaloita, verotoimistoja, jne jne on lakkautettu pienillä paikkakunnilla. Varuskuntia lakkautettu.

        Näiden seurauksena on irtisanomisia, lomautuksia, eläkkeelle siirtoja. Ei ole palkattu sijaisia.

        Miten nämä ovat voineet mennä sinulta ohi? Herätys nyt....


    • peruskeskustalainen

      Julkinen sektori voitaisiin lopettaa täysin paitsi poliisi, ensihoito, puolustusvoimat ja ministeriöt sekä oikeuslaitos.
      Tehokkuutta kehiin yksityistämällä, tietääkö kukaan yksityistä firmaa joka pystyy elämään jatkuvasti velaksi?
      Kansalle sitä mihin on varaa.

    • mullekanssss

      Kaveri (isolla kaupungilla töissä) huoltopuolella heillä piti leikata mutta tulikin hyvä tulos saivat bonuksen!! En tiennyt itkisinkö vai nauraisinko!!!!
      Koskahan näihin suojatyöpaikkoihin puututaan?

      • FI_neuvostoliitto

        Budjettimäärärahat on pitänyt johonkin tärvätä että ei jäisi yli jolloin ensi kaudella saatettaisiin saada vähemmän määrärahoja niin on pitänyt keksiä tuollainen "bonus" jollain tekosyyllä...


    • Vihreidensuojatyöt

      Ympäristöpuolelta voisi karsia 2/3 turhaa porukkaa.

    • kirvessss

      Karsiminen pitää aloittaa kunnista. Asun Lahdessa ja tässä hieman tietoa lahdesta. Lahti työllistää suoraan n. 6000 henkilöä, lisäksi Lahti omistaa tai on osaomistajana n. 60 "liikelaitoksessa / yrityksessa" joiden henkilöstömäärä ei luonnollisesti ole mukana tuossa 6000:ssa henkilössä. Valtaosa näistä "yrityksistä" on olemassa vain ja ainoastaan siksi, että kunta ostaa niiltä palveluja. Kokonaishenkilöstö siis arviolta n. 10 000.

      Lahdessa asuu reilu 100 000 ihmistä, joista siis joka kymmenes on kunnalla töissä. Siellä on kaikenlaista erikoista himmeliä kuten esim. tilakeskus. Tilakeskus siis hallinnoi kaupungin omistamia kiinteistöjä ja vuokraa niitä esim. kouluille?! Eli kaupunki antaa budjetista rahaa koululle ja koulu tilittää siitä vuokraa tilakeskukselle. Miksi ihmeessä?! Rahaa siirretään taskusta toiseen, tästä aiheutuu vähintäänkin seuraavia täysin turhia kuluja: kulut pankille rahan siirtelystä, kirjanpidollisia kuluja useassa paikassa, turhia henkilöstökuluja tilakeskuksen osalta. Mihin tässä tilakeskusta tarvitaan väliin?

      Sitten jos katsotaan näitä Lahden omistamia "yrityksiä", niin omavaraisuusasteet on järjestäin alle 20%, mikä normaalissa yrityksessä olisi jo aikamoinen hälytysmerkki. Heitän tähän esimerkkinä lahden seudun kuntatekniikan. Pysyy pystyssä ainoastaan siksi että kaupunki ostaa ylihintaan katujen kunnossapitoa, koska muuten konkurssi kutsuu.

      Tässä nyt hieman pintaraapaisua.

      • FI_neuvostoliitto

        Kuopio:

        Väkiluku: 110999.

        Suurimmat työantajat:
        1. kaupunki: 5905
        2. KYS: 3898
        3. Kuopion yliopisto: 1732
        nämä yhteensä 11.535
        4. Osuuskauppa peeässä: 734

        Eli Kuopiossakin on yli 10% väestöstä julkisella sektorilla töissä ja suurimmalla yksityisellä työnantajalla on reilusti alle tuhat henkilöä töissä eli alle prosentin verran väestöstä!!
        Eli koko maan tilannetta ajatellen muutama prosentti Suomen väestöstä joutuu kannattelemaan suurinta osaa muita Suomalaisia vähäisillä verotuloillaan!! Sanon vähäisillä koska julkinen sektori on myös palkkajohtaja!!


      • KuopioVieläTerve
        FI_neuvostoliitto kirjoitti:

        Kuopio:

        Väkiluku: 110999.

        Suurimmat työantajat:
        1. kaupunki: 5905
        2. KYS: 3898
        3. Kuopion yliopisto: 1732
        nämä yhteensä 11.535
        4. Osuuskauppa peeässä: 734

        Eli Kuopiossakin on yli 10% väestöstä julkisella sektorilla töissä ja suurimmalla yksityisellä työnantajalla on reilusti alle tuhat henkilöä töissä eli alle prosentin verran väestöstä!!
        Eli koko maan tilannetta ajatellen muutama prosentti Suomen väestöstä joutuu kannattelemaan suurinta osaa muita Suomalaisia vähäisillä verotuloillaan!! Sanon vähäisillä koska julkinen sektori on myös palkkajohtaja!!

        Kuopio on vielä suhteellisen terve tapaus. Se on myös johtavia yliopistokaupunkeja mm. lääketieteen osaamisellaan ja keskussairaaloineen huolehtien paljon itseään suuremman alueen väestön koulutuksesta ja sairaanhoidosta.

        Keskiverto-keskustalaisessa pienkunnassa ei käytännössä muita työllistäjiä olekaan kuin kunta. Sen osuus työpaikoista voi olla yli puolet.


    • Vihainens

      Olihan tuossa hirmu määrä toimimattomia säästökeinoja, virkamiehethän ei hyvävelisysteemistä luovu, kaverille kans systeemi on suomessa tosi tiukassa eikä mikään instanssi niitä ala tutkimaan ja tuomitsemaan koska omakin etu siinä kärsisi joten se on mahdotonta, samoin eu:n hallinto on karannu käsistä korruption ja hyvävelisysteemin myötä. Mutta yksi varma säästökeino olisi ja toimii varmasti! Vankilat ja vankeinhoito ulkoistettaisi vaikka thaimaaseen tai venäjälle kuten myös tuomiot vankeusajat vähintään tuplattaisi ja kolmannesta tuomiosta loppuiäksi linnaan ilman poispääsymahdollisuutta. Pelkästään vankilakustannukset tipahtais ainakin 80% ja rikosten aiheuttamat kulut varmaan saman verran.
      Tämä ei ole provosointia vaan raaka totuus

    • organisaatiopaisuuuuu

      Tampereella myös toimii kunnan omistama "tilakeskus" (taitaa olla joka kaupungissa?) Eli kuvio menee: kaupunki ostaa palvelut omistamaltaan "yhtiöltä"
      tämä "yhtiö" laskuttaa palveluista kaupunkia!!!!???? Tiedän kavereita jotka ovat tälläisessä "tilakeskuksessa" työssä entisiä kunnan työntekijöitä! Aika sairas järjestelmä!

    • 31314

      Tarvitsetko kiireellinen laina? Tässä on tilaisuutesi saada lainaa yhtiömme korolla 3%. Meidän lainat on turvattu ja taattu. Ota yhteyttä jo tänään, yhdessä tarvittava määrä. E-mail: [email protected]

    • ByroB

      Otetaan hommia pois julkiselta sektorilta ja potkitaan työntekijät veke! Työkkärin juttuihin nyt 3v perehtyneenä ehdotan työkkärin rationalisointia. Työnhakukomennot (eli "Työtarjoukset") aiheuttavat turhaa työtä sekä työnantajille että hakijoille. Uskoakseni olisi parempi, että työttömät hakisivat niitä paikkoja, joihin tosissaan haluavat töihin! Ite olen saanut asiallisia hakukomentoja 40km päähän. Kaikilla asia ei ole näin vaan saavat hakukomentoja paikkoihin, mihin eivät pääse kulkemaan eivätkä ole päteviä.
      Työkkäri järjestää työttömiä aktivointeihin kuten höpökurssit ym. toiminta. Onko työnhakukurssit asiallisia, jos heikommallakin työnHAKUtaidolla saa töitä joskus, nyt vain ei ole mitä hakea. Nyt kaikenkarvainen konsulttijengi pääsee hyötymään verorahoista, jotka voitaisiin suunnata järkevämmin.
      Joku voisi jäädä työkkärin katon alle tekemään vaikka niitä lausuntoja, joilla tyött turvan saa, jos ei sitäkin siirretä kelalle. Ja sitten todella VÄLITTÄMÄÄN sitä työvoimaa työnantajille. Ja myöntämään palkkatukia ym.

      Muualla valtionhallinnossa työskentelevä tuttavani kertoi valtion tuottavuusohjelman aiheuttaneen sen, että määräaikaiset ym sijaiset ovat saaneet lähteä, mutta pikkupomot saivat tuolloin tonnin lisää liksaansa. Kukahan sitt joskus työt tekee, kun niitä ei kukaan nyt opettele ja eläkkeelle jäävät poistuvat kuvioista. Tuttavani on nyt 60v ja hänen työtoverinsa vanhempi. Pomonsa on vain 30v!

      • fkjsdkljfkdslj

        Kumma että työttömiltä eniten edellytetään kallista auton pitoa kun on laajennettu työssäkäyntialuetta mahdottoman laajaksi. Autottomuus ei ole peruste kieltäytyä työstä tai työhaastattelusta.
        Heittäkää edes se ajoneuvovero helvettiin jo!


    • Vihainens

      Ai juu, tuossa kun yksityiselle ajan kuorma-autoa ja kerkeän päivän aikana hakemaan samalta firmalta kolme kuormaa ja muut lisäksi niin on oulun kaupungin kuorma-auto seissyt samassa pihassa koko ajan ja kolme äijää istuu kahvilla ja jauhaa paskaa ja palkka juoksee, ei onnistus yksityisellä. On viimesen päälle hienot kamppeet, ei tahraakaan.

    • Tyhmäkö

      Suomessa on 200 ns kansanedustajaa, niillä sihteerit, niillä avustajat ja vielä hyvävelivirat ja valtion tukemat firmat päälle.
      Esim virossa 100 riitti siirtämään talouden nousuun..., missä vika, häh?

      • jfksdjfdklsj

        Suomessa ehkä yksi yrittää saada Suomea nousuun ja 199 estää sen.


    • wellbeckloancompany

      Oletko kipeästi lainaa? Oletko evätä lainan pankista tai rahoitusalan yritykseen? Tarvitsetko taloudellista tukea? Tarvitsetko lainaa maksaa pois laskujaan tai ostaa kotiin? Haluatko olla oma yritys ja tarvitset rahoitusapulainan Apua? Ota yhteyttä jo tänään teidän Financial Loan Ohjeet Olemme valmiita auttamaan sinua ulos joko yrityksille tai henkilökohtaiset lainat tarjoavat ovat saatavilla ja kohtuulliseen korko, meidän yhteystiedot Sähköposti: [email protected]
      puhelin: 13858001188

    • TyöttömyyssakoistaEroon

      Kunnat maksoivat viime vuonna valtiolle työttömyyssakkoja 247 miljoonaa euroa. Kunta joutuu maksamaan valtiole takaisin puolet työmarkkinatuesta, jos kunta ei ole työllistänyt työtöntä 300 päivässä.

      Tänä vuonna jo tammi-heinäkuussa sakkoja on maksettu 235 miljoonaa, joten uusi sakkoennätys on luvassa.

      Tätä taustaa vasten kunnalla olisi suorastaan velvoite työllistää nykyistä enemmän. Pitkäaikaistyöttömiä pitäisi saada ainakin määräaikaisiin töihin tämän kierteen katkaisemiseksi.

      Julkista sektoria sinänsä ei ehkä pidä paisuttaa, mutta rakenteet ovat nyt sellaiset, että oman oksan sahaaminen ei ehkä tervehdyttäisi sen enempää puuta kuin sen oksalla istujia.

    • Tahriibi

      Kunta ja valtio hoitaa huoltaa kasvattaa rakentaa ja ylläpitää palveluja opetusta terveyttä tiestöä joista ei käyttäjät maksa.

      Aloittaisin koko maan kattavista tienmaksuista joilla katetaisiin teiden rakentaminen korjaaninen ja huolto. Tuo hoituisi parhaiten ajokortista perittävällä vuotuisella käyttömaksulla. Jos ei aja kortti poliisilaitokselle ja pois verorekisteristä.

      Terveyskeskus maksuun hinnoitettuna erikseen toimistomaksu terveydenhoitajalla käynti lääkärimaksu. Tämä myös vähentäisi käyntejä toivotuun 2-4 kertaa vuodessa. (suurkulutaja 35-45 v. 10 kertaa vuodessa)

      Kirjastoista vuosittainen käyttömaksu jonka valvonta kirjastokortissa kortti asiakkaan maksettava.

      Peruskouluun lukukausimaksu (palveluna siellä opetus kirjat terveyden ja hampaanhuolto)

    • weeddoo

      Omia kokemuksia

      -taloyhtiön putkiremontti vaati luvan kaupungilta ja montako heppua heilui tuonkin puolesta. Ei mielestäni tarvitse heilua lainkaan.

      -tontin kaupungilta ostessa törmää himmeliin, on hulevesimaksua ynnä muuta. Ei mielestäni tarvitse, on vain tontin hinta. Tontin voisi myös myydä ihan yksinkertaisella tarjouksella sen sijaan että pitää täyttää useampi lomake josta ei oikein selvää saa mihin on tullut luvattua.

      -jokainen voi sairaalassa käydesään todeta miten kiire siellä on. Ei mielestäni ole paitsi ehkä päivystävällä lääkärillä.

      -matkalla röntgeniin, aika 8.15. Ilonen puheen sorina ja kahvikuppien kilinä, sitä kuunnellessa aikani vierähti 9.00 ennekuin kutsuivat sisään. Oli varmaan pitkä pulla.

      -hammaslääkäriajat ovat tiukilla julkisella puolella koska aina jätetään pelivaraa mikä tuo löysää työaikaa.

      -oppilaitokset ylläpitävät turhia investointeja vuodesta toiseen koska määrärahoja ei saa alittaa tai niitä leikataan seuraavana kautena. Näin siis ostetaan täysin turhaa kamaa nurkkiin ja verorahoin.
      Tämä sama pätee kaikkiin julkisiin laitoksiin, virastoihin ym.

      -ilmainen tai puoli ilmainen työpaikaruokailu pois em laitoksista ja virastoista.

      -lomat vastaamaan yksityistä puolta.

      -nettikontrolli eli rajoitetaan netin käyttö vain virkaan liittyviin sivustoihin ja pasianssi miinalaivoineen koneesta pois. Tästä lienee saatavissa se suurin säästö.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten voi olla muun sukupuolinen?

      Ei mitenkään. Kyllä tämä Euroviisujen voittaja on selvästi poika eikä tyttö, eikä mikään muun sukupuolinen. Olen aina pi
      Maailman menoa
      659
      4130
    2. Tunnustan nyt

      Tykkään katsella sua😍
      Ikävä
      47
      1815
    3. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      52
      1607
    4. Kuka on Suomussalmen rikkain mies?

      Jättäkää nimi pois, mutta antakaa sen verran vinkkiä, ettei erehdystä voi tulla. Ammatti pittää mainita.
      Suomussalmi
      41
      1516
    5. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      172
      1486
    6. Olipa kärsimystä kuunnella Martinaa huomenta suomessa

      Voi hyvää päivää sitä ulostuloa ja mitä liibalaabaa päästi suustaan. Esim. Kaikki äidit tietää mitä se arki on, what, mu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      236
      1402
    7. Volkkari olkoon tunniste....

      Ajattelen sua, en ole unohtanut. Vanhemmalle miehelle...
      Suhteet
      106
      1136
    8. Tiesitkö nainen että olen

      Tavattoman epävarma itsestäni. Pienikin takapakki tahaton tai tahallinen voi särkeä paljon ja vaikuttaa käytökseeni teh
      Ikävä
      50
      1086
    9. Tunnusta pois

      Tykkäät katsella mua
      Ikävä
      75
      1084
    10. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      19
      1019
    Aihe