Opinnot jumissa, kaikki jumissa, mitähän tekisin?

Hazy

Anteeksi, teksti on pitkä, mutta kaipaisin neuvoja.

Aloitin AMK-opinnot syksyllä 2012 ja koko ajan on mennyt huonompaan suuntaan, koska en ole kyennyt hoitamaan opintoja kuten olisi pitänyt. Pidän alasta ja haluaisin opiskella ja mennä alan töihin, mutta tuntuu että olen niin jumissa/lukossa/ahdistunut, etten kykene. Tuntuu, että olen kuin vankina itseni sisällä. Ja nyt olen pudonnut niin pahasti kärryiltä opinnoista (enkä ole saanut hankittua tähän mennessä yhtään työkokemustakaan), etten tiedä miten enää jatkaa ja päästä kärryille.. Asun lisäksi vielä kotona, ja tunnen olevani taakka läheisilleni.

Minulla ei ole mitään diagnoosia, en ole käynyt lääkärissä tms, mutta olen kärsinyt masennus- ja ahdistusoireista jo pidemmän aikaa. Itseasiassa kaikki alkoi jo joskus kymmenen vuotta sitten, kun menin yläasteelle. Olin todella ahdistunut, itsetunto nolla, vihasin itseäni ja oireilin pahasti. Kukaan ei siihen kuitenkaan puuttunut.

Luulen, että lukiossa kanavoin masennuksen/ahdistuksen siihen, että keskityin täysillä koulutyöhön. Pärjäsinkin koulussa loistavasti. Ylisuoritin. Nyt AMK:ssa taas tuntuu että alisuoritan: olen ihan jumissa, jo alussa muutama tentti meni heti uusintaan. Nyt tällä hetkellä tuntuu, että opinnot on kokonaan pysähtyneet; en tällä hetkellä pysty menemään harjoitteluun/aloittamaan opinnäytetyötä. Nyt syksyksi olen ilmoittautunut läsnäolevaksi, mutten ole (ainakaan vielä) ilmoittautunut kursseille. Tosin rästitehtäviäkin olisi ja jos ne saisi tehtyä, jo siitä saisi kasaan varmaan yli 16 op.

Välillä olen ollut parempivointinen. Viime talven olin todella huonovointinen. Nytkin olo on todella huono; jatkuva raskas olo rintakehässä, ahdistaa, pulssi välillä korkealla, mieli todella alhaalla. Välillä olen todella vihainen, välillä itkettää. Mutta yleisesti tunnen olevani kuin umpikujassa, josta en näe ulospääsyä (vaikka tiedän että kyllä se siellä on). En oikein tiedä miten saada asiani järjestymään.

Olen käynyt yli vuosi sitten opolle ja opettajallekin puhumassa, mutten kyennyt kertomaan asioista suoraan, en kyennyt kertomaan miten huonovointinen olen ollut ja olen. Pidin keskustelun tiukasti vaan opinnoissa ja sain neuvoa opintojen järjestämisessä. En kuitenkaan sitten saanutkaan hoidettua opintoja eteenpäin.

En tiedä mikä olisi tällä hetkellä oikea tapa toimia. Mennä opolle juttelemaan ja kertoa asioista suoraan ja sitten siitä eteenpäin?? Ja myös lääkäriin? Tunnen vaan itseni todella heikoksi ja yksinäiseksi, tuntuu todella vaikealta puhua asioista suoraan (koska tuntuu tuskalliselta sanoa ääneen ja myöntää jopa itselleen miten huonosti asiat on). En tiedä, vaikuttaako sekin, että kun olen läheiselleni kertonut olostani, olen saanut haukkuja ja huutoa... Tuntuu ettei kukaan ymmärrä ja hävettää puhua kennellekään, ne on yksi syy miksi en ole pystynyt puhumaan opolle/opettajalle kun ovat kysyneet, tai menemään lääkäriin tms.

Olen vaan ollut ja odottanut että asiat muuttuisi "itsestään", mutta eihän ne tietenkään muutu, vaan asioille pitää tehdä jotain. Tuntuu vaan tosi vaikealta...

18

1387

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • totuusesille

Jos opiskelu on jo ajatuksena noin vaikeaa, niin viisasta on nyt menne suoraan opon juttusille ja kertoa koko totuus. Sano myös se, että jo noin koit aikaisemmin, mutta et rohjennut kertoa totuutta. Miten selviät sitten todellisessa työssä, jos ei harjoittelu ja opinnäytejakso suju.
      Koetko tulevan ammatin itsellesi ylivoimaiseksi. Älä alistu ulkopuolisten painostukselle vaan sinun elämästä ja hyvinvoinnista on nyt kysymys.

• kassuliini

Ensinnäkin läheisesi ovat todella kohdelleet sinua huonosti ja jättäneet jopa heitteille! Ovatpa he kovia ja välinpitämättömiä kun sinua pitäisi sensijaan auttaa ja tukea.
      Sinä olet kovin yksin asioittesi kanssa. Ei ihme että tunnet olevasi vankina itsesi sisällä.
      Nyt olisi parasta että menet opon/opettajan juttusille. Kirjoita etukäteen paperille ne kipeätkin asiat mitkä vaivaavat mieltäsi, myös sen että tunnet ahdistusta ja masennusta. Se auttaa jäsentämään asioita ja jopa vähentää jännittyneisyyttä kun näkee asiat selkeinä ja yksinkertaisina paperilla. Kotona luet ääneen ne asiat, sekin auttaa koska tunnet että on tuskallista myöntää itsellesi kuinka huonosti asiat ovat. Luet paperin muutamaan kertaan ja vähitellen ei enää tunnukaan niin kauhealta. Kertaa asiat ennenkuin menet opon/opettajan juttusille.
      Kysy heidän mielipidettään lääkärillemenosta. Minusta se kyllä olisi hyvä asia.
      Nyt tarvitset kaiken tuen. Yksin ei kukaan jaksa. Ulospääsy kyllä on olemassa kun kerrot asioistasi muille.
      Muista että tämäkin asia on sellainen joka vie sinua elämässä eteenpäin vaikka nyt ei siltä tunnukaan. Se opettaa selviytymiskeinoja tulevaisuutta varten ja ennenkaikkea sen että VOIT JA KYKENET selviytymään!

• fuhffygggd

Mikä ala on kyseessä?
      Jos opintosi liittyy luonnontieteisiin, niin saattaisin kenties pystyä auttamaan jollain tasolla.

Voimia!

• Hazy

Välillä sain jo motivaatiota ja rohkeutta asioiden hoitamiseen, mutta sitten se taas meni ennen kuin ehdin asioihin tarttua. Koko ajan vaan mietin miten huonoon jamaan olen itse itseni laittanut (kaduttaa ja hävettää etten ole pystynyt hoitamaan asioitani toisella tavalla), en vaan tiedä miten tästä pääsen eteenpäin.

Olen myös paljon yksin, ei läheisiä ystäviä, ja varmaan yksinolo ja asioiden pyörittely omassa mielessä aiheuttaa sen että niistä tekee isompia ja pahempia kuin oikeasti ovatkaan. Tai alunperin olivat.

Haluaisin opiskella ja päästä työelämäänkin jne, ja tämä ala on se mitä haluan, mutta tuntuu että olen tippunut niin pahasti kärryiltä opinnoissa ja asiat menny niin pitkälle/pahaksi, etten tiedä miten jatkaisin. Ja myös omat lukot ym pitäisi saada selvitettyä (vaikka haluaisin hoitaa opinnot tuntuu etten pääse kunnolla eteenpäin omien sisäisten ongelmien vuoksi). Voi kun saisi rohkeutta mennä puhumaan ja hakemaan apua, ja voi kun voisi opintojen kanssa aloittaa alusta tai jotain (toimisin niin monessa asiassa eri tavalla). Tuntuu vaan että on jo liian myöhäistä korjata asioita (vaikkei asia varmastikaan niin ole?)

Onko kukaan täällä ollut vastaavanlaisessa tilanteessa? Miten pääsitte eteenpäin?

• rohkeutta

Nyt rohkeasti vain heti puhumaan jollekulle; kuraattorille, terveydenhoitajalle tai opolle. Voit pyytää niin monta tapaamiskertaa kuin asiasi vaativat.
        Heillä kaikilla on vaitiolovelvollisuus ja voit puhua luottamuksella.
        Voit myös kieltää puhumasta asiastasi niille, joiden et halua tietävän niistä.
        Saat ihan varmasti apua, jos kerrot tilanteestasi avoimesti ja suoraan. On turhaa painia yksin ongelmiensa kanssa.
        Olen varma, että asiasi selviävät! Et ole heille ensimmäinen, etkä viimeinen avun tarvitsija ja auttaminen on heidän työtään.

• suomaa

mä oon ihan samassa tilantees, paitsi et viel oon saanut opinnot hoidettua, tosin aina viimetingas. eka työharjoittelu alkais kuun lopussa ja arvaa vaan, onko harjoittelupaikkaa.. neljästä tullut kielteinen vastaus ja viidennen hakemuksen lähetin tänään.. tuntuu ettei uskalla ees avata sähköpostia, jos taas tulee kielteinen vastaus. ihmettelen joka päivä, mitä pitäis tehdä ja oon ihan puhki tän pähkäilyn kans.

tein äsken beckin testin ja sain vastaukses 31. elämä on kyl koetellut, mut oon tahdonvoimalla mennyt eteenpäin, mut ny on ollut koko kesän fiilis, et ei oo mitään jäljellä enää.

• suomaa

lisään vielä, et mulla ei oo ketään kelle puhua. ystävät on kaikonneet ja sisarukset asuu kaukana. vanhemmista toinen kuollut ja toinen hylännyt. perheelle näyttelen ja ukko luulee, et oon vaan laiska ja saamaton.

vaikee pitää ystävyyssuhteita yllä, koska oon liian raskasta kamaa niille. mä en jaksa kuunnella niiden shoppailujuttuja tms ja ne ei diggaa mun mietiskelyistä koskien ihmismieltä, politiikkaa ja maailmanmenoa.

• Hazy

Minäkin tein juuri saman testin ja sain 29 pistettä; kohtalainen tai keskivaikea masennus

• suomaa

siin on varmaan raja aika lähellä, jos 31 tuli et vaikea masennus. ei ollut tullut vielkää vastausta työharjoittelusta tästä viimeisimmästä paikasta. täytyy vissiin kohta ottaa itteensä niskasta kiinni ja lähettää spostia koululle, et ei oo tärpännyt. jos en pääse harkkaan, ni mitähän sit tapahtuu.

"Kateeks" käy niitä, jotka sai heti ekan harjoituspaikan.

• Hazy

Itse en varmaan pystyisi ollenkaan menemään harjoitteluun tällä hetkellä (oon tällä hetkellä pari harjoittelua jäljessä koska viime syksynä en saanut paikkoja ja keväällä en pystynyt menemään). Viimisin harjoittelukin meni niin huonosti kun olin niin "lukossa" enkä pystynyt saamaan harjoittelusta paljoakaan irti.

• Hazy

Muuten, suomaa, oletko koskaan puhunut olostani opintopaikassasi, opettajalle tai opolle? Tai terkkarille, lääkärille tms? Itse en ole mutta varmaan pitäisi, ja ahdistaa ja jännittää tosi paljon koska mun on tosi vaikea puhua asioistani vieraille. Jotenkin hävettää, nolottaa, jännittää, pelottaakin... silloin kun pitäisi sanoa suoraan mikä vaivaa, en pysty vaan alan aina kaunistella asiaa jne. (joku puolustusmekanismi tms. kenties?)

• Hazy

*olostasi

• suomaa

en oo puhunut kellekkään. mut miettinyt oon, et pitäis mennä terkkarille/lääkärille jutteleen, mut sit pelottaa, et jos sielt saa vaan lääkkeitä ja that's it. mä en haluis välttis niitä lääkkeitä syödä vaan jotain muuta jeesiä: terapiaa tms. Tuntuu vaan niin tyhmälle mennä terapiaan ja sanoo, et moi mä oon masentunut, kun saman tien tekis mieli sanoo et ei mua mikään vaivaa ja näkemiin!

ukolle sanoin, et mua ikäänkuin harmittaa koko maailma, niin se ihmetteli, miks mä annan koko maailman harmittaa ja lähti harrastuksensa pariin. muuten en oo sen kans asiasta puhunut, mut kyllähän se tietää mun elämänvaiheet, mut masennus on sille vaan laiskuutta, saamattomuutta jne.

tosta toisesta ketjusta hokasin, et vois kirjoittaa ylös ne asiat, mitkä itellä pyörii päässä ja ahdistaa ja harmittaa ja koittaa rohkeesti antaa sen sille lääkärille? vaik ne tuntuis miten tyhmälle ne asiat, ja ois niitä, mistä kaikki muut on aina selvinnyt..

• suomaa

kerran kävin sossussa jutteleen, kun oli kauhee olo, ja huoletti kaikki (mulla siis oli silloin pienet muksut), niin alle minuutin istumisen jälkeen sossun täti antoi puhelinnumeron post-it-lapulla, johon voi tiettyyn kellonaikaan soittaa ja siin oli senkertainen apu. en soittanut. toisella kertaa äidin kuoleman jälkeen sain lekurilta noottia kun hain toisen viikon saikkua, kun yhdellä olisi pitänyt pärjätä. pärjäsin sillä kahdella, palasin työpaikkakiusatuksi työpaikalle ja nämäkin kokemukset varmaan "kantaa nyt hedelmää". se et ois tarvinnut apua, mut ammattilaiset ei osaa antaa sitä ajoissa. parisuhdeterapiassa on käyty vuosia sitten, mut siit ei ollut juuri mitään hyötyä, sain ohjeen hakeutua naispuoliselle terapeutille. ehkä mua osittain kismitti siin se, et oli kirkon terapia, kun itse koen et uskonto on pahin riistäjä mitä pallolta löytyy.

• Hazy

"Tuntuu vaan niin tyhmälle mennä terapiaan ja sanoo, et moi mä oon masentunut, kun saman tien tekis mieli sanoo et ei mua mikään vaivaa ja näkemiin!"

Aivan! Mulla sama juttu.

Itse tiedän, että tarvitsisin varmasti jonkinlaista ammattiapua tämän selvittämiseen, mutta toisaalta tuntuu etten varmaan sitten kuitenkaan pysty puhumaan asioistani (meen ihan lukkoon, ja jo pelkkä lääkärille tms. menon ajatteleminen saa sydämen hakkaamaan, perhosia mahaan ja oksettavan olon). Tosi hankala tilanne. Jos olisi vaikka kipeä selkä, siitä olisi helppo puhua, mutta tällaisista asioista puhuminen tuntuu aika lailla mahdottomalta...

• jumissa

Joskus aika parantaa, mutta ei aina.
      Sinun sijassasi hankkisin hyvän harrastuksen ja työpaikan, muuttaisin pois kotoa itsenäistymään.

• Hazy

Olisi kiva lukea kokemuksia (ja saada sitä kautta mahdollisesti vinkkejä/rohkaisua itsellekin) ihmisiltä, jotka ovat/ovat olleet samanlaisessa tilanteessa...

• sidos

Moi!
      Meillä on koululla koulupsykologi, jolta olen hakenut keskusteluapua vastaaviin ongelmiin. Ongelmani ei ole koulu vaan ihmissuhteet ja masennus. Opiskeluihin ei vain saa otetta jos henkisesti voi huonosti. Opiskelut etenee jotenkuten mut vaatii enemmän kun ponnistelee oman mielen kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Varmaan olen odotellut ihan turhaan

Kutsua luoksesi kylään Superman?
      Ikävä
      44
      1760
    2. Kaksi rikollista

"Molemmat vangitut ovat osoitetietojen perusteella kotoisin reilun sadan kilometrin päästä Suomussalmelta. Molemmilla on
      Suomussalmi
      8
      1677
    3. Mitä tekee Rebelwerks?

Rebelwerks myy melkein kaiken tavaransa. Onko Rebelwerks menettänyt järkensä? Vai onko hän lopultakin tullut järkiinsä
      Taivalkoski
      15
      1623
    4. Jos meillä ei olisi

Ikäeroa, niin oltais aikoja sitten oltu aito pari! Me kuulutaan yhteen🥰
      Ikävä
      159
      1239
    5. **** mies anna jokin vinkki

Mistä tiedän, että vielä toivot että kuulet minusta. Aikaa on kulunut...
      Ikävä
      87
      1236
    6. Suojeluvaisto

Mikä herättää miehessä suojeluvaiston naista kohtaan?
      Ikävä
      180
      1208
    7. Ei se yhteys

Niin vain poistu ja lakkaa olemasta. Muista tämä nainen.
      Ikävä
      67
      1075
    8. Eli sä nainen

Siis halusit pitää jonkinlaisen kontaktin ja ylläpitää yhteyttä. Etsitkö jotain mysteeristä ja kiehtovaa vai halusitko t
      Ikävä
      65
      1036
    9. P-karjalassa juorutaan ihan kaikki.Pitäisikö muuttaa Etelä-karjalaan?

Täällä Pohjois-karjalassa juorutaan ihan kaikki. Ei voi luottaa edes viranomasiin joita sitoo vaitiolovelvollisuus. Ka
      Imatra
      18
      1013
    10. Kolme sanaa jotka kuvaa naista jota kaipaat

Kerro jotain hyvää. Hyvä kiertämään.
      Ikävä
      58
      995
    Aihe