minulla on 1.6 octatia ja suunnittelen vaunun laittua kesäksi.riittääkö tehot vetää vaunua?
skoda ja asuntovaunu
22
4774
Vastaukset
- hessu
100 hp on auttamattomasti liian vähän. Suomessa on jo valmiiksi ruuhkaiset tiet ja nopeusrajoitukset alakanttiin. Pysy poissa ihmisten tieltä perävaunuinesi.
- Ansis
Mulla oli 1,6 Ocu2 sijaisautona FabRS ollessa huollossa, oli se vaan kamala kokmus kaikin puolin.
Ei tulisi mieleeni lähteä sillä hinaamaan muuta kuin kevytperävaunua.
Fabia RS on taas pilattu jättämällä vetokoukku tyypittämättä. - kokemus
Tiedä asuntovaunusta mutta 700kg vene tulee kevyesti perässä.
- Eikka
Höpöjuttuja, 1.6 litraisella autolla ei taatusti tule mikään 700kg perävaunu "kevyesti" perässä, oli sitten Skoda tai ihan mikä tahansa muu auto!
- kokemus
Eikka kirjoitti:
Höpöjuttuja, 1.6 litraisella autolla ei taatusti tule mikään 700kg perävaunu "kevyesti" perässä, oli sitten Skoda tai ihan mikä tahansa muu auto!
Ihan miten haluat, ota ne höpöinä, ei se minua haittaa. Kierrän kesäisin uistelukisoja miltein joka viikonloppu ko. yhdistelmällä. En minä ole mieltänyt mitään vaikeuksia tuon kanssa liikkuessa.
- Turpo
kokemus kirjoitti:
Ihan miten haluat, ota ne höpöinä, ei se minua haittaa. Kierrän kesäisin uistelukisoja miltein joka viikonloppu ko. yhdistelmällä. En minä ole mieltänyt mitään vaikeuksia tuon kanssa liikkuessa.
Tuo "kevyesti" varmaan oli, kyllähän tuommoinen lisäpaino ja ilmanvastus jo tuntuu selvästi niin kulussa kuin varsinkin kulutuksessa.
- 1,6
Riittää ja ei riitä.
Minulla on myös vaunu ocun perässä
Olen aantien tukkona jos niin sen voisi ilmaista.
Minulle taas riittää se vauhti kun ei ole noita kiireitä ja vaunu on vain kahdelle tarkoitettu.
Mäkiä täytyy kaihtaa. Puhtia kun ei ole.
Minulla on vaunu mailman pienin mutta riittävää.
Kuin naisten kenkä. Pieni päältä, iso sisältä Kyllä se on mielestäni liian pieni vaunun vetämiseen.Turha rikkoa autoa vaunua kiskomalla.
Toi mun ykskasikin tuntu vähän hepposelta viimekesänä,vaikka oli pieni vaunu.- Veturina
Hyvin riittää, jos vaunu ei paljon yli 1000 kg.
Itsellä ollut vastaava ocu veturina ja vaununa
oli 540 pitkä vaunu, jonka kok.massa n. 1100 kg.
Muistetaan, että aikoinaan vanhoissa kaasari-volvoissa ja saabeissa oli samat n. 100 heppaa ja niillä kiskottiin telivaunuja. Alavääntö kaasutinkoneissa ei ollut kovin kummoinen. Joten ei se ocu häviä kuin maksimiväännössä n. 10 Nm. - Oktaaviknaussi
Viime kesänä Octavia 2.0 farkku Knaus Sport (kok:massa 1300 kg) 5 viikkoa ja 4000 km. Erittäin hyvin tuli perässä...ainoo huono homma oli bensan kulutus 12-13 l/100 km.
Itse en kuitenkaan lähtisi vetämään minkäänlaista vaunua 1.6 ja 1.8 tbo Oktaavioilla. Etenkin jälkimmäinen on erittäin huono vaihtoehto kun turbo ei kiihdytyksissä toimi oikein..ja kuulemma hajoaa vaunua vedettäessä...Skodan liikekin mainitsi asiasta kun meinasin vaihtaa syksyllä 2-litraiseni tuohon 1.8 turboon....- Samu-75
... ei turbo toimi oikein kiihdytyksissä? Miten ko. auto hajoaa vetohommissa?
Kaiken saa rikki väärinkäytöllä. - joupe
Minäkin vedin Norjassa asuntovaunua ja hyvin tuli mukana 2.0 moottorilla, norjan mäet ei ole enää kelle tahansa helppoja mutta vielä tuolla sen meni.
- oukki
ihme juttu jos 1.8t ei toimi vetohommissa kun tuo vääntö on n.1800-5000 kierroksilla sama. Noilla perusteilla ei nykydieseleillä voisi vetää mitään perässä kun niissä on turbo joka myös herää parissa tonnissa ja niiden vääntökäyrä on paljon jyrkempi kuin 1.8t. Nää on taas niitä kuulemma juttuja!
- Kuskaaja
Luulsii turbon nimenomaan sopivan vetohommiin koska kuormitus on jatkuvasti korkeampi -> turbo koko ajan "päällä" ja tehoa sekä vääntöä rutkasti.
- Oktaaviknaussi
Eli varmistelin asian maahantuojalta...eivät suosittele (Octavia I) 1,8 T -koneella olevaa Octaviaa asuntovaunun vetäjäksi...kuulemma asiasta on maininta myös omistajan käsikirjassa??? Nimenomaisesti maahantuojankin mielestä paras bensavetäjä on nimenomaisesti 2.0 koneella varustettu Octavia I. Ai miksikö??? Lisätietoja haluavat soittakaa maahantuojalle...minä en ymmärrä juurikaan syitä miksi näin on?
- Oktaaviknaussi
Oktaaviknaussi kirjoitti:
Eli varmistelin asian maahantuojalta...eivät suosittele (Octavia I) 1,8 T -koneella olevaa Octaviaa asuntovaunun vetäjäksi...kuulemma asiasta on maininta myös omistajan käsikirjassa??? Nimenomaisesti maahantuojankin mielestä paras bensavetäjä on nimenomaisesti 2.0 koneella varustettu Octavia I. Ai miksikö??? Lisätietoja haluavat soittakaa maahantuojalle...minä en ymmärrä juurikaan syitä miksi näin on?
Eli Metroauton huoltomies sanoi, että kun turbo "menee kuulemma päälle" n. 80-90 km:n tuntivauhdissa. Vetonopeuden vaeltaessa 70-90 km/h turbo sammuilee ja käynnistelee koko ajan...siitä kuulemma tulee sellainen rasitus että saattaa tulla nopeastikin ongelmia nimenomaisesti Turbon kestävyyteen....tosin maahantuoja hörähti tälle asialle...mutta ei siis kuitenkaan kertonut järkevää syytä peruskysymykselle...että miksi he eivät suosittele bensaturboa veturiksi???
- Kuskaaja
Oktaaviknaussi kirjoitti:
Eli Metroauton huoltomies sanoi, että kun turbo "menee kuulemma päälle" n. 80-90 km:n tuntivauhdissa. Vetonopeuden vaeltaessa 70-90 km/h turbo sammuilee ja käynnistelee koko ajan...siitä kuulemma tulee sellainen rasitus että saattaa tulla nopeastikin ongelmia nimenomaisesti Turbon kestävyyteen....tosin maahantuoja hörähti tälle asialle...mutta ei siis kuitenkaan kertonut järkevää syytä peruskysymykselle...että miksi he eivät suosittele bensaturboa veturiksi???
Pitää paikkaansa niin alkaa epäilyttämään koko Skodan laatu, ei hyvää päivää!
- Tojotalla ongelma
Kuskaaja kirjoitti:
Pitää paikkaansa niin alkaa epäilyttämään koko Skodan laatu, ei hyvää päivää!
Niin...ostin uuden Avensiksen viime vuonna...ja eipä onnistunut sillä tuo Kabeni vetäminen sitten yhtään...joku ajovakauden hallinta zydeemi teki vetämisestä yhtä helvettiä...korjaamo sanoi, että kytketään se pois päältä aina sun lomien ajaksi...jotta pystyt vetämään vaunuasi...Ei kelvannut toi ratkaisu minulle joten vaihdoin autoa...en kuitenkaan Skodaan ..:-)
- vaunuilija
Oktaaviknaussi kirjoitti:
Eli Metroauton huoltomies sanoi, että kun turbo "menee kuulemma päälle" n. 80-90 km:n tuntivauhdissa. Vetonopeuden vaeltaessa 70-90 km/h turbo sammuilee ja käynnistelee koko ajan...siitä kuulemma tulee sellainen rasitus että saattaa tulla nopeastikin ongelmia nimenomaisesti Turbon kestävyyteen....tosin maahantuoja hörähti tälle asialle...mutta ei siis kuitenkaan kertonut järkevää syytä peruskysymykselle...että miksi he eivät suosittele bensaturboa veturiksi???
Turbo ei toimi auton nopeuden mukaan, vaan moottorin kierrosnopeuden mukaan. Vetämiseenhän ei koskaan käytetä tavallisilla henkilöautoilla 5-vaihdetta, vaan suurin vetovaihde on nelonen, silloin kierrokset ovat turbossakin sopivat.
Ainakin kokeilemani Passat samaisella 1.8T-koneella hoiti 1500km:n vetotehtävät mallikkaasti. - Samu-75
Kuskaaja kirjoitti:
Pitää paikkaansa niin alkaa epäilyttämään koko Skodan laatu, ei hyvää päivää!
... moottorin syntysijoilta tuota asiaa. Ingolstadtin suunnasta siis.
- Tepe
Kyllähän sillä tulee pieni tai vähän suurempi vaunu (kok.massa alle 1100). Ei se herkkua oo vetää, eikä tunne vauhdin hurmaa, mutta ei kannata yhden tai kahden reissun takia autoa vaihtaa. Ei muuta ku vaunun ostoon.
- vaunuilija
Jos et paljoa vedä vuosittain, vaunu ei ole ylimitoitettu, etkä ole menossa vuorille kiipeämään, pärjää 1.6:llakin kohtuullisesti.
Täytyy vaan asennoitua ajamiseen rauhallisesti ja ottaa muu liikenne hyvin huomioon.
1.6 Avensiskin veti noin 1100kiloista vaunua ihan kohtuullisesti, vaikka kone onkin kierrosluonteinen.
Oikeastihan parhaita vetoautoja ovat järeillä diesel-koneilla varustetut: maasturit, pakettiautot, isot henkilöautotkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritykset verolle ja yritystuet 10 mrd. eur/v pois
Kiristämistapauksissa yrityksille sanotaan hei hei. Suomi ei tarvitse yhteiskunnan rahoilla "yrittämistä". Yhteiskunta v1942675Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus
Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki572645- 1842615
Sannalta jälleen fiksu lausunto johtamisesta
"I used to think the best argument would win – but real leadership means listening, understanding where people come from702262Riikka se runnoo työttömyyttä lisää
Menkää töihin! "15–74-vuotiaiden työttömyysasteen trendiluku oli lokakuussa 10,3 prosenttia. Työttömiä oli yhteensä 276742134Sanna Antikainen (ps) : Vornasen pyssy suututti demarit
https://www.suomenuutiset.fi/sanna-antikaisen-kolumni-vornasen-pyssy-suututti-demarit-mutta-kuka-puhuu-totta/ Vornasen412125Riikka Purra on ihana, jämpti
Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä22015Hallinto-oikeus totesi Sysmän kunnanjohtajan potkut laittomiksi (YLE Lahti 24.11.2025)
Että näin sitten: Hallinto-oikeus totesi Sysmän kunnanjohtajan potkut laittomiksi – valtuuston päätös nurin ja 50 000 la731616- 1461477
Sorsa: kuvaputki - Lipponen: kaasuputki - Marin: ryppyputki
Nuo kolme demaria ovat poikkeuksia Suomen poliittisessa historiassa. Ovat ainoita, jotka ovat kyenneet nostamaan puolue11370