Myönteinen päätös lyhyen vai pitkän ajan kuluttua?

Millimetrinen

Mietin tässä sitä, tuleeko kustantajilta myönteinen päätös yleensä noin parin kuukauden sisään ja jos päätöstä joutuu odottamaan useampia kuukausia, se on lähes poikkeuksetta kielteinen?

12

114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • simpukat

      Aika harvinaista, että myönteistä vastausta joutuu odottamaan kahta kolmea kuukautta pitempään, sillä käsikirjoitukset pyritään seulomaan heti niiden tultua jo jollain tavalla. Näin osa saa ei-vastauksenkin hyvin nopeasti, kun taas helmet löydetään ajoissa ennen muita.

      • vähän_epävarmaa_vielä

        Mikä on myönteinen vastaus? Onko se sellainen, että lähetetään sopimus heti allekirjoitettavaksi?

        Itse sain "tule juttelemaan" -viestin 9 kuukautta käsikirjoituksen lähettämisestä. Kysyin suoraan, johtuiko pitkä vastausaika siitä, ettei tekstistä ollut varmuutta. Tämä kiellettiin. Aikaa kuulemma meni siihen, että käsikirjoituksen oli lukenut neljä henkilöä, joista yhdellä kesti kauemmin, koska oli jonossa paljon muuta. Vasta neljän vihreän valon jälkeen minuun otettiin yhteyttä. Nämä henkilöt olivat päällikköjä. He lobbasit tekstini läpi kustantamon yhteisessä kokouksessa, minkä jälkeen vasta pääsin tekemisiin kustannustoimittajan kanssa.

        Tästäkin alkaa kohta olla vuosi, enkä vieläkään tiedä, julkaistaanko käsikirjoitukseni vai ei. Olen ollut kaksi kertaa "juttelemassa" ja tehnyt yhden kerran vaadittavat muutokset. Nyt odottelen taas vastausta :) Julkaisuun kukaan ei halua ottaa kantaa. Ehkä se selviää sitten, kun ovat lukeneet muutokset? Tai sitten saan lisää muutoksia tehtäväksi? Joka tapauksessa koko systeemi vaikuttaa paljon raskaammalta kuin olin osannut odottaa. Onneksi käsikirjoitus on hyvä ja jaksan työstää sitä :)

        Kyseessä suuri kustantamo.

        Eli tämän kokemuksen pohjalta sanoisin, ettei mitään johtopäätöksiä kannata tehdä.


      • simpukat
        vähän_epävarmaa_vielä kirjoitti:

        Mikä on myönteinen vastaus? Onko se sellainen, että lähetetään sopimus heti allekirjoitettavaksi?

        Itse sain "tule juttelemaan" -viestin 9 kuukautta käsikirjoituksen lähettämisestä. Kysyin suoraan, johtuiko pitkä vastausaika siitä, ettei tekstistä ollut varmuutta. Tämä kiellettiin. Aikaa kuulemma meni siihen, että käsikirjoituksen oli lukenut neljä henkilöä, joista yhdellä kesti kauemmin, koska oli jonossa paljon muuta. Vasta neljän vihreän valon jälkeen minuun otettiin yhteyttä. Nämä henkilöt olivat päällikköjä. He lobbasit tekstini läpi kustantamon yhteisessä kokouksessa, minkä jälkeen vasta pääsin tekemisiin kustannustoimittajan kanssa.

        Tästäkin alkaa kohta olla vuosi, enkä vieläkään tiedä, julkaistaanko käsikirjoitukseni vai ei. Olen ollut kaksi kertaa "juttelemassa" ja tehnyt yhden kerran vaadittavat muutokset. Nyt odottelen taas vastausta :) Julkaisuun kukaan ei halua ottaa kantaa. Ehkä se selviää sitten, kun ovat lukeneet muutokset? Tai sitten saan lisää muutoksia tehtäväksi? Joka tapauksessa koko systeemi vaikuttaa paljon raskaammalta kuin olin osannut odottaa. Onneksi käsikirjoitus on hyvä ja jaksan työstää sitä :)

        Kyseessä suuri kustantamo.

        Eli tämän kokemuksen pohjalta sanoisin, ettei mitään johtopäätöksiä kannata tehdä.

        Myönteinen vastaus tarkoittaa kiinnostusta käsikirjoitusta kohtaan. Joskus sopimus kirjoitetaan jo ensitapaamisessa tai puhelinkeskustelun perusteella lähetetään kotiin, mutta tavallisempaa on tarjota sopimusta vasta korjausten jälkeen.

        Kyllä 9 kk odotusaika ensikontaktille on mielestäni poikkeuksellisen pitkä. Kustantamoissa tehdään paljon töitä pienellä porukalla, siksi hommat saattavat joskus venyä. Hienoa, että jaksat edelleen työstää tekstiäsi, toivotan menestystä.


      • TaitaisinLuovuttaa
        vähän_epävarmaa_vielä kirjoitti:

        Mikä on myönteinen vastaus? Onko se sellainen, että lähetetään sopimus heti allekirjoitettavaksi?

        Itse sain "tule juttelemaan" -viestin 9 kuukautta käsikirjoituksen lähettämisestä. Kysyin suoraan, johtuiko pitkä vastausaika siitä, ettei tekstistä ollut varmuutta. Tämä kiellettiin. Aikaa kuulemma meni siihen, että käsikirjoituksen oli lukenut neljä henkilöä, joista yhdellä kesti kauemmin, koska oli jonossa paljon muuta. Vasta neljän vihreän valon jälkeen minuun otettiin yhteyttä. Nämä henkilöt olivat päällikköjä. He lobbasit tekstini läpi kustantamon yhteisessä kokouksessa, minkä jälkeen vasta pääsin tekemisiin kustannustoimittajan kanssa.

        Tästäkin alkaa kohta olla vuosi, enkä vieläkään tiedä, julkaistaanko käsikirjoitukseni vai ei. Olen ollut kaksi kertaa "juttelemassa" ja tehnyt yhden kerran vaadittavat muutokset. Nyt odottelen taas vastausta :) Julkaisuun kukaan ei halua ottaa kantaa. Ehkä se selviää sitten, kun ovat lukeneet muutokset? Tai sitten saan lisää muutoksia tehtäväksi? Joka tapauksessa koko systeemi vaikuttaa paljon raskaammalta kuin olin osannut odottaa. Onneksi käsikirjoitus on hyvä ja jaksan työstää sitä :)

        Kyseessä suuri kustantamo.

        Eli tämän kokemuksen pohjalta sanoisin, ettei mitään johtopäätöksiä kannata tehdä.

        Onko sinne Helsinkiin sitten matkustettava "juttelemaan", vaikka asuisi yli 500:n kilometrin päässä? Siinä matkustellessahan tärvääntyy jo suuri osa persaukisen kirjailijanalun odotettavissa olevista tuloista.

        Itselläni on myös käsikirjoitus helsinkiläisellä kustantajalla arvioitavana, ja kun asun kaukana pääkaupunkiseudulta, enkä ole siellä edes koskaan käynyt, saattaisi ehdotus "juttelemaan" tulemisesta jäädä toteuttamatta.


      • Pulsaattori

        Niin, olisihan se hölmöläisen hommaa lähteä omalla kustannuksella tärväämään rahojansa jos kaikki jää ihan epävarmaksi ja menee vuosikausia. Onhan muitakin kustantamoja. Blääh, sanoisin. Jos yksi kelpuuttaa sen, voi olla että muutkin kelputtaisi ja onhan myös Elisa-kirja, eikö siellä ole matala kynnys? En tiedä mitä itse tekisin vastaavassa tilanteessa, mutta en kyllä ilman mitään sopimuksia alkaisi vuosikausia odottelemaan epävarmaa kustantajaa.


      • valittunimimerkki
        vähän_epävarmaa_vielä kirjoitti:

        Mikä on myönteinen vastaus? Onko se sellainen, että lähetetään sopimus heti allekirjoitettavaksi?

        Itse sain "tule juttelemaan" -viestin 9 kuukautta käsikirjoituksen lähettämisestä. Kysyin suoraan, johtuiko pitkä vastausaika siitä, ettei tekstistä ollut varmuutta. Tämä kiellettiin. Aikaa kuulemma meni siihen, että käsikirjoituksen oli lukenut neljä henkilöä, joista yhdellä kesti kauemmin, koska oli jonossa paljon muuta. Vasta neljän vihreän valon jälkeen minuun otettiin yhteyttä. Nämä henkilöt olivat päällikköjä. He lobbasit tekstini läpi kustantamon yhteisessä kokouksessa, minkä jälkeen vasta pääsin tekemisiin kustannustoimittajan kanssa.

        Tästäkin alkaa kohta olla vuosi, enkä vieläkään tiedä, julkaistaanko käsikirjoitukseni vai ei. Olen ollut kaksi kertaa "juttelemassa" ja tehnyt yhden kerran vaadittavat muutokset. Nyt odottelen taas vastausta :) Julkaisuun kukaan ei halua ottaa kantaa. Ehkä se selviää sitten, kun ovat lukeneet muutokset? Tai sitten saan lisää muutoksia tehtäväksi? Joka tapauksessa koko systeemi vaikuttaa paljon raskaammalta kuin olin osannut odottaa. Onneksi käsikirjoitus on hyvä ja jaksan työstää sitä :)

        Kyseessä suuri kustantamo.

        Eli tämän kokemuksen pohjalta sanoisin, ettei mitään johtopäätöksiä kannata tehdä.

        Itse sain aikoinaan yhtedenoton alle kuukaudessa suuresta kustantamosta ja sopimus allekirjoitettiin tapaamisessa. Myöhemmin sopimukset ovat tulleet postissa. Minusta ei ole ok, ettei kukaan ole esikoiskirjailijan asiassa tuon aktiivisempi. Mitä se kertoo jatkosta, vaikka kässäri julkaistaisiinkin, sillä apurahojen saaminen on kiinni melko tiheästä julkaisutahdista. Vai ovatko omat korjauksesi viipyneet?

        Itse arvostan kustantamossani juuri sitä, että asiat ovat sujuneet nopeasti ja juuri niin kuin on sovittu.


      • Esimerkki222
        TaitaisinLuovuttaa kirjoitti:

        Onko sinne Helsinkiin sitten matkustettava "juttelemaan", vaikka asuisi yli 500:n kilometrin päässä? Siinä matkustellessahan tärvääntyy jo suuri osa persaukisen kirjailijanalun odotettavissa olevista tuloista.

        Itselläni on myös käsikirjoitus helsinkiläisellä kustantajalla arvioitavana, ja kun asun kaukana pääkaupunkiseudulta, enkä ole siellä edes koskaan käynyt, saattaisi ehdotus "juttelemaan" tulemisesta jäädä toteuttamatta.

        Et ole käynyt pääkaupunkiseudulla ja asut Suomessa, hik.


      • vähän_epävarmaa_vielä
        valittunimimerkki kirjoitti:

        Itse sain aikoinaan yhtedenoton alle kuukaudessa suuresta kustantamosta ja sopimus allekirjoitettiin tapaamisessa. Myöhemmin sopimukset ovat tulleet postissa. Minusta ei ole ok, ettei kukaan ole esikoiskirjailijan asiassa tuon aktiivisempi. Mitä se kertoo jatkosta, vaikka kässäri julkaistaisiinkin, sillä apurahojen saaminen on kiinni melko tiheästä julkaisutahdista. Vai ovatko omat korjauksesi viipyneet?

        Itse arvostan kustantamossani juuri sitä, että asiat ovat sujuneet nopeasti ja juuri niin kuin on sovittu.

        Minä en viivyttele :) Olen tehnyt nopealla tahdilla ja vastaanottajapäässä oltiin siitä yllättyneitä ja kiitollisia.

        Ehkä suhtaudun tähän prosessiin eri tavalla kuin te. Minulle ensisijainen tavoite ei ole raha vaan se, että minulla on kivaa. Jos kirjoittaminen muuttuu työksi, haluan palkkaa, mutta tällä hetkellä se on harrastus ja haluan siitä ilon. Julkaisutahtia en jaksa miettiä, tärkeämpää on laatu.

        Tähän asti prosessissa ei ole mennyt "vuosikausia" vaan alle vuosi ensimmäisestä sähköpostista tähän minuuttiin. "Juttelu" oli hyvin avartavaa, samoin saamani palaute oli loistavaa. Osin toki karua, koska paljon piti muuttaa, mutta keskustelu muuttui kunnon aivoriiheksi ja teki mieli lähteä siltä istumalta kirjoittamaan.

        Ainoa, mikä häiritsee on epävarmuus siitä, teenkö tyhjää työtä vai en. Porkkana olisi hyvä motivaattori :)


      • TaitaisinLuovuttaa
        Esimerkki222 kirjoitti:

        Et ole käynyt pääkaupunkiseudulla ja asut Suomessa, hik.

        Niin, en ole käynyt. Mitä ihmeellistä siinä on? Kymmenellä paikkakunnalla olen ainakin Suomessa asunut, jos yli kuukauden jaksot otetaan lukuun. Satakunta taitaa olla eteläisin seutu, jossa on tullut majailtua.

        Suomen suuremmat kaupungithan ovat tylsyydessään varsin toistensa kaltaisia: On vaha keskusta ja sitten niitä myöhemmin metsiin pystytettyjä kerrostalolähiöitä ja teollisuusalueita sekä ostoskeskuksia. Ei niiden näkemisen takia kannata lähteä satojen kilometrien päähän reissuamaan.


      • valittunimimerkki
        vähän_epävarmaa_vielä kirjoitti:

        Minä en viivyttele :) Olen tehnyt nopealla tahdilla ja vastaanottajapäässä oltiin siitä yllättyneitä ja kiitollisia.

        Ehkä suhtaudun tähän prosessiin eri tavalla kuin te. Minulle ensisijainen tavoite ei ole raha vaan se, että minulla on kivaa. Jos kirjoittaminen muuttuu työksi, haluan palkkaa, mutta tällä hetkellä se on harrastus ja haluan siitä ilon. Julkaisutahtia en jaksa miettiä, tärkeämpää on laatu.

        Tähän asti prosessissa ei ole mennyt "vuosikausia" vaan alle vuosi ensimmäisestä sähköpostista tähän minuuttiin. "Juttelu" oli hyvin avartavaa, samoin saamani palaute oli loistavaa. Osin toki karua, koska paljon piti muuttaa, mutta keskustelu muuttui kunnon aivoriiheksi ja teki mieli lähteä siltä istumalta kirjoittamaan.

        Ainoa, mikä häiritsee on epävarmuus siitä, teenkö tyhjää työtä vai en. Porkkana olisi hyvä motivaattori :)

        Ethän sinä tyhjää työtä tee, jos kirjoittaminen on sinulle vain harrastus ;) Vain toimittajat saavat kirjoittamisesta palkkaa (eivätkä hekään kaikki), joten jos rima asetetaan siihen, niin olemme kaikki harrastelijoita. Rahan takia tuskin kukaan kirjoittaa, kun missä tahansa ammatissa ansaitsee kirjailijan ammattia paremmin. Rahan ansaitseminen, laadukkaan kirjallisuuden kirjoittaminen ja hauskuus eivät muutenkaan mielestäni ole keskenään ristiriidassa, vaan voivat parhaimmillaan toteutua samassa paketissa.

        Eipä siihen kenelläkään ole sanomista, jos kerran olet tilanteeseen tyytyväinen. Mutta en myöskään usko, että kenelläkään kustantamossa on vaikeuksia ymmärtää, että sopimus on sinulle tärkeä eikä siellä kukaan myöskään pidä sinua rahanahneena, jos sopimuksen perään kyselet. He eivät etsi harrastelijoita, vaan kirjoittajaa, joka tuottaa laadukasta ja myyvää tekstiä vuodesta toiseen melko itsenäisesti. Muutenhan sinun markkinoimiseesi ei kannata panostaa.


    • tämänäintietoa

      Kolmelta ette saa koskaan enää mitään palautetta, elleivät sitten halua siitä kirjaa.

    • pohjoisesta88

      Hmmm muakin kiinnostaisi tietää onko kustantamon luona aina käytävä paikalla tekemässä sopimus tai jopa "juttelemassa" ja tunnustelemassa..? Persaukisena voisin matkustaa tältä pohjoisesta Helsinkiin vain jos syy on hyvä, eli sopimuksen syntyminen olisi varma asia.

      Ehkä pitäisi vaan suosiolla tehdä omakustanne tai laittaa vaikka Elisaan, tämän palstan juttujen perusteella kun vähän vaikuttaa että oikeat kustantajat saattavat pitää kirjailijaa löysässä hirressä pitkänkin aikaa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2753
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2340
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2090
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1854
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1731
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1725
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1696
    8. 100
      1656
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe