Etäpesäkkeiden leviäminen ja toimenpiteet jatkoon

Sinkkumies51

Viitaten 21.6.2014 Sajl.fi uutiseen:

"Jenkkifutiksen harrastajamäärä on kasvanut tasaisesti koko 2000-luvun ja viime vuonna harrastajamäärä nousi kaikkien aikojen ennätykseen, kun lajiliittoon kirjaantui 2557 lisenssin haltijaa. Positiivisinta kasvussa on se, että laji kasvaa kaikilla sektoreilla."




Koska kukaan eikä mikään taho näytä uskaltavan puuttua edellä mainittuun kehitykseen, haen huomiota kyseiseen ilmiöön täältä palstalta. Ehkä kukaan ei uskalla käsitellä tragediaa omilla kasvoillaan, omalla nimellään, identiteettinsä julkisesti uhraamalla. Ehkä asioihin puuttuminen ja toimenpidelistan kokoaminen on helpompi aloittaa pehmeän laskun hengessä täällä luottamuksellisella ja anonymiteetin mahdollistavalla palstalla.


Ehdotan, että palstan kesken kokoaisimme yhdessä aivoriihihengessä toimenpiteitä jotta uhkaavalta näyttävä lajin suosion leviäminen saadan estettyä mahdollisimman pian. Olemmehan kaikki nähneet ihmiskunnan historian saatossa - sekä myös aivan viime vuosikymmeninä - lukemattomia hallitsemattomia kaaoksia, joissa tilanne on edennyt pikkuhiljaa mutta arvaamattoman nopeasti murhenäytelmäksi, ja lopulta asioiden lumivyörymäinen eteneminen on ollut jo mahdotonta pysäyttää:

Keskieuroopan kansallissosialismi nousi aikoinaan - kuin varkain - vain muutamassa vuodessa diktatuurimuotoiseksi lukemattomia ihmishenkiä vaatineeksi kansanliikkeeksi. Osa teistä saattaa muistaa Prahan kevään ja jokainen teistä on vähintäänkin kuullut surullisen tuhoisasta Estonian laivaturmasta, sekä onnettomuutta edesauttaneista faktoista turvatoimien laiminlyöntiin liittyen. Täältä löytyy myös kanssasisaria ja -veljiä jotka näkivät ja kokivat aikoinaan amerikkalaisen jalkapallon glory days päivät 80-luvulla - ajanjakson jonka mielestä huuhtomiseen ei vuosienkaan mindfulness-terapia tai vastaava psykodynaaminen hoitomuoto välttämättä jokaiselle riitä - ajanjakso jolloin bollikselle kannettiin elefantteja yhtä arvottomasti kuin aikoinaan viattomia sieluja Auschwitzin kaakeliuuniin. Listaa voisi jatkaa loputtomiin.

Mitä siis voimme mielestänne enää tehdä, jotta nouseva trendi amerikkalaisen jalkapallon harrastajamäärän kasvun ja lajin suosion leviämisen osalta voidaan keskeyttää (Parhaimmillaan jopa kääntää trendi päinvastaiseksi: laskusuuntaan) ? Pelkään pahoin että tämän syövän (vai sanoisinko peräti mustan surman) pysäyttämisen eteen toimiminen saattaa olla jo liian myöhäistä, mutta yrittää voi aina. Voimme silti vielä pelastaa lukuisia sieluja tuolta harrastusmuodolta, joka kattaa sisälleen lopulta elämän koko kirjon, ja nimenomaan sen varjoisimman puolen. Uskon jokaisen teistä lajia kokeilleen tunnustavan kanssani rehellisesti, että harrastus on ikävä kyllä johtanut elämyksiin, jotka eivät vain valitettavasti kestä päivänvaloa. Varjelkaamme siis muita tulevia aloittelevia harrastajia vastaavalta, vaikka omat sielumme olisivat jo lopullisesti turmeltuneet.


Aivoriiheä herätellen,
Parahin,
Sinkkumies #51

17

754

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Usko_yhdistää

      Jotain pitäisi tosiaan tehdä. Muistan kuin eilisen sen 1980-luvun lopun elokuisen viikonlopun kun saunaillan pimetessä eräs vanhempi linjamies totesi minulle, tuolloin vielä nuorelle rookielle, että hän pitää nallekarhuista. Luulin hänen tarkoittavan Chicago Bearsia, joukkuetta, jonka lippalakkia hän aina kantoi päässään, mutta hänen ottaessaan minut suuhunsa siellä lauteilla ymmärsin sen olleen viittaus johonkin muuhun - johonkin synkkään. En vielä silloin tiennyt alakulttuureista, nahkahomoista ja pissaleikeistä, mutta pian tulin kokemaan tämän kaiken ja vielä enemmän.

      Tarinani on se vanha tuttu suomalaisesta jenkkifutiksesta. Steroidit, homoseksi, raiskaukset, päihteet ja seksuaalinen ahdistelu. Kaikki me tiedämme mistä on kyse enkäpä siis viitsi mennä sen kummemmin yksityiskohtiin. Vuosien taistelun jälkeen löysin kuitenkin itsekunnioitukseni ja valon Herrassamme Jeesuksessa Kristuksessa. Se pelasti minut masennuksesta ja itsemurhan partaalta ja lopetti itsetuhoisen huumeiden, prostituution ja jenkkifutiksen värittämän makaaberin leikkini. Nyt olen eheytynyt ja elän normaalia heteroseksuaalista elämää kahden kissani kanssa. Edelleen olen työtön ja tarvitsen tukea päivittäisessä elämässäni, mutta ainakaan en ole enää jefuhuora.

      Haluan tarinallani rohkaista kaikkia nuoria ja toki vanhempiakin pelaajia luopumaan amerikkalaisesta jalkapallosta. Sillä kulttuurilla ei ole teille mitään annettavaa paitsi kärsimystä ja pahaa oloa! Luottakaa itseenne ja tukekaa korkeimpaan voimaan heikkoutenne hetkellä. Joukkuetoverinne tulevat teidät hylkäämään ja valmentajat kääntävät teille selkänsä, mutta siitä vain tiedätte olevanne oikealla tiellä. Uskokaa ja taistelkaa kohti parempaa huomista!

    • Yksijaainoapunanen
    • poikanipelasi

      Moi kaikille, olen entisen pelaajan isä.
      Olen täysin samaa mieltä sinkkumiehen kanssa, jotain on tehtävä. En itse kykene kirjoittamaan yhtä lyyrisesti, rakastelemaan lukijaa sivistyssanoilla, hellästi hieromaan historiallisilla viittauksilla, poistumaan nopeasti sanallisesta-alkovista vähintäänkin epämääräisillä anakronistisilla yksinkertaisuuksilla.

      Sinkkumiehen asiallinen ja ajankohtainen kirjoitus tuli mieleen eilen katsoessani poikani ystävää eilen. He molemmat pelasivat samassa juniorijoukkueessa aikoinaan. Valitettavasti poikani lopetti pelaamisen, jolloin heidän välinsä katkesivat, mutta itse pidin ja pidän edelleen yhteyttä poikani ystävään. Otin eilen häneen yhteyttä ja kyselin kiinnostaisiko katsella vanhoja otteluita videolta, mutta valitettavasti hän ei enää suostu tulemaan asunnolleni, joten sovimme tapaavamme paikallisessa anniskeluravintolassa, jonne hän onneksi tulikin.

      Olin toki seurannut hänen edesottamuksia, mutta en vuosiin ollut suoranaisesti lähestynyt häntä, pikemminkin isällisesti seurannut etäältä, pitäen huolta ja joka kuun viimeisinä päivinä olin tapani mukaan pudottanut postiluukusta hieman rahaa hänelle. Nuorilla miehillähän on tunnetusti suuret menot ja pienet tulot.

      Siinä hän oli! Pyysin häntä istuutumaan.
      -Kasvoillesiko?, hän vastasi.
      Menin hämilleni ja hieman punastuinkin noinkin suorasukaisesta ja rahvaanomaisesta ehdotuksesta.
      "Tule vain nyt tänne."
      -Ai, nyt pitäisi tullakin, vastasi hän.
      En ollut varma oliko se huumoria, vaiko totuutta.

      Poikani ystävä oli tosiaankin muuttunut, parempaan vaiko huonompaan suuntaan, en ollut tästäkään varma, mutta jotain hänessä oli rikki, miten en ollut aikaisemmin huomannut tätä, olinhan tarkkaillut häntä jo pienen ihmisiän, mutten kertaakaan katseemme eivät olleet kohdanneet.
      Poikani ystävän katse kertoi minulle kaiken: lapsuudesta aikuisikään jatkunut yökastelu oli miedontanut iiriksen väriskaalaa, vuosikausien seksuaalinen patoutuminen pullisti veristäviä verisuonia pupilleissa, pitkäaikainen mökäöljyn sekä pervitiivin aktiivinen käyttö oli laskenut silmien eteen lasittuneen kerroksen epätoivoa, pitäen vankina entisen nuoren pojan uteliaita ja vilkkaita silmiä.
      Kuvittelin tapaamisemme tyystin erilaiseksi, meidän piti pitää hauskaa ja mennä luokseni katsomaan videoita ja ehkä yön ollessa pimeimmillään juuri ennen auringonlaskua olisimme harjoitelleet puntteja yksiössäni. Olisimme nauraneet väistämättömälle, kun poikani voittama palkinto olisi pudonnut televisiotasolta maahan särkyen useisiin paloihin, mutta ainut mikä särkyi oli minun kuvitelmani.
      En veisi poikani kaveria kotiini missään tapauksessa.

      -Mitä kuuluu?, kysyi hän, viinanhajun lehahtaessa kurkusta, jota ympäröivät huonosti hoidetut hampaat, ikenet olivat vetäytyneet jo ylähuulen taakse piiloon, ylähuuli oli ruvella, ei tapaturmamaisesti vaan herpesmäisesti.

      Poikani ystävä huomasi katseeni ryhtyen heti todistelemaan ruven tulleen Velodromin tekonurmikosta.
      En uskonut häntä. Mitä hänelle olikaan käynyt? Hän oli ennen niin viaton ja rakastettava, jos olisimme olleet Antiikin Kreikassa, tai edes pakettimatkalla Rodoksella, olisin pitänyt häntä kädestä kiinni ja hyvänä, mutta nykyisessä kunnossa hän oli vain synkähkön kusisenhajuinen painajainen entisestään.
      Lupasin hakea hänelle olutta, ryntäsin tiskin ohi ulko-ovelle Brian Urlachermaisesti blitzaten, päässäni takoi vain yksi ajatus "hyi helvetti"

      Kaikella tällä haluan vain sanoa, että amerikkalainen jalkapallo tappaa hitaasti, mutta varmasti. Liiton pitäisi tehdä ennen ja jälkeen kuvakavalkaadi pelaajista, jotta voimme varoittaa nuoria. Ei luulisi olevan iso vaiva Liitolle hakea Pasilan poliisivankilasta kuvat entisistä pelaajista ja jakaa nuorten maajoukkueleirillä, koska sieltä se alkaa.
      Poikani ystävä on valitettava, mutta niin yleinen esimerkki lajin hitaasti tuhoavasta vaikutuksesta.

      • poikanipelasi

        Tahtoisin vielä jatkaa puheenvuoroani. Normaalisti tosin en tänne "palstalle" kirjoittele, ainoastaan luen.
        Tein tänään laitoksella kahdeksan askeleen listan ongelman ratkaisemiseksi.

        1. Juniorijoukkueet lopetetaan välittömästi. (Kyseessä ei ole mikään paperikone, jonka alasajaminen vie aikaa, voimme lopettaa juniorijoukkueet heti.)

        2. Ryhdymme ajamaan alas miesten- ja naistensarjoja. Tähän minulla on timanttinen idea. Vaahteraliigaa ei enää pelata. Naistensarjoja kokonaisuudessa ei enää pelata. Ainoastaan 4-divisioona jätetään jäljelle, mutta sarjaan ei oteta enää uusia pelaajia. Jätetään tämä sarja näyteikkunaksi suurelle yleisölle. Yksikin ottelu tätä roskaa saa ihmiset kääntämään selän lajille, iankaikkisesti. Suuressa utopiassani viiden vuoden päästä 4-divisioonan pelaajat voidaan laskea yhden käden sormin. Siinähän törmäilette!

        3. Kaikki lajiin liittyvät arkistot ja asiakirjat tuhotaan, mieluiten pidämme polttotalkoot Liiton toimiston edessä. Kutsutaan mediaa paikalle, annetaan ymmärtää, ettei tästä ole enää paluuta.

        4. Laajennetaan Internetin pedofiilisuodattimia käsittämään amerikkalainen jalkapallo kaikissa muodoissaan. Estetään saatavuus, ehkä jopa lajin voisi julistaa laittomaksi, jolloin saisimme käyttöömme kotietsinnät, telekuuntelut ja kaikki muutkin pakkokeinot.

        5. Ryhdytään siirtämään kovimpia (hard core) lajin harrastajia ja katsojia vankilaan, jos ei muu auta. Vankilassa tietenkin tarjotaan terapiaa näille jefunarkomaaneille.

        6. Laittomaksi kaikki jefuun viittaava, myöskin tekstiilit, jotka viittaavat lajiin ja englanninkieliset- ja suomenkieliset sanonnat "first down", "ensimmäinen yritys", "Pain heals. Chicks dig scars. Glory... lasts forever", "Give me the ball".

        7. Aggressiivinen media- ja kasvatuskampanja lajin vaaroista ja laittomuudesta. Lajin harrastajat on samaistettava kusisiin ituhippeihin.

        8. Perustetaan puolisotilaallisia puhdistusjoukkoja valvomaan kaikkea ehdottamaani. Heillä voisi olla Farenheit 451 malliin liekinheittimet.

        Olen tosissani. Poikani, joka ennen pelasi on yksi lajin uhreista ja hänen ystävänsä. Heitä on tuhansia. Meillä on vastuu lapsista. Me emme voi elää enää, kuten nykyään, he kärsivät.

        Poikani pelasi, rakas poikani.


      • poikanipelasi

        Voitokasta iltapäivää hyvät palstalaiset.

        Viimeksi raportoin tänne poikani entisen pelikaverin tapaamisesta sekä julkaisin varteenotettavia kehitysehdotuksia. Paljon on vettä virrannut elämänjoesta tämän jälkeen, mutta pakko kertoa eilisistä kokemuksistani.

        Kuten varmasti palstan aktiivit tietävät ja olen tästä monesti maininnutkin, niin poikani on pelannut ennen amerikkalaista jalkapalloa junioreissa. Rajun rajatilakokemuksen kautta eilinen, nykyisyys ja tulevaisuus risteytyivät kaikki yhtäaikaiseksi subjektin ylittäväksi kokemukseksi. Eilinen syvätilakokemus järkytti elämäni perusteita. Pystyin irtautumaan minuudestani, leijailin pois maallisesta raadostani jättäen kaiken, mutta samalla olin kaikki ja en mitään.
        Olin eilisessä, tässä, tuonpuoleisessa, kaikkialla, leijailin näkyväksi muuttuneen elämäntuulen puuskissa.
        Ymmärsin asuneeni aikaisemmin Giovanni Battista Piranesin vankilaetsauksen yksinäisessä tornissa. Laskeuduin Piranesin työhuoneelle Venetsian tasavaltaan ja koin omin silmin, miten hän viivasyövytystekniikkaa apuna käyttäen loi mielensä sopukoista sairaita vankilateoksiaan. Muistan edelleen Giovannin häiriintyneen hymyn, hänen upottaessaan kuparilevyä mietoon happoon. Minuuteni katosi Giovannin etuhampaiden raosta, hänen edelleen hymyillessä. Siirryin kurkun kautta Giovannin pupilleihin laajentaen tajuntaani happivajauksella. Hiilidioksiidin ylijäämä korreloi aistieni herkkyyden kasvun kanssa, jolloin kompastuin Piranesin muistojen jokeen, onnekseni pystyin tarttumaan muistojen joessa kelluvaan Antoine Pesnen öljymaalaukseen Naamiaistanssijaiset, etten hukkuisi, mutta mitä vielä: maalauksessa punaiseen mekkoon pukeutunut tanssiva nainen ryhtyi kommunikoimaan telepaattisesti kanssani, paljastaen vihaavansa tanssipartneriaan ja harrastavan esiaviollista seksiä edessään oikealla olevan klovnin kanssa. Tätä tosin epäilin, olihan nainen ruma, vaikkakin koreili kauniilla ja mahtipontisella mekolla. Kelluessani taulun päällä muistojen joessa alkoi taulu uppoamaan, mutta poikani nousi Piranesin muistoista rautaisena versiona, tosin hieman ruosteisena ja merilevän peitossa. Taulu oli jo kokonaan uponnut, poikani oli kohonnut uljaana joesta, kaikkea tätä seurasin autoskooppisesta näkökulmasta, aistien poikani ajatukset erilaisina makuina ja väreinä.

        Miten keltaista, miten karvasta olikaan hänen ajatusmaailmansa, miten väärässä olinkaan ollut, miten itsekäs olin toimissani, miten elinkään unelmiani käyttäen poikaani objektina, johon aktiivisesti projisoin lapsuudestani asti fantasioimaani mielikuvaa itsestäni makaamassa vainajana kahden hurskaan näkövammaisen hengellisen miehen välissä viisitoista kilometriä Kajaanista kaakkoon, pienellä peltotilkulla, jonka olivat omistajat hylänneet suuressa maaltamuutossa kaupunkiin. Pienen tuvan ikkunat olivat laudotettu, nyt jo edesmenneen omistajan unelmat olivat vangittuina tuvan takassa, samassa takassa, jossa hänen isänsä oli keittänyt kahvia hänen isänsä muistotilaisuudessa, tosin arkisessa käytössä takkaa käytti talon emäntä valmistaessaan ruokaa viisihenkiselle perheelleen. Tuskin emäntä osasi odottaa tuolloin, että tulevaisuudessa ihmiset liikkuvat kaupungeissa takseilla, joiden kuskit puhuvat sujuvasti säästä ja taloudesta. Itse en pystynyt puhumaan asiakkaille säästä ja taloudesta poikani lopetettua amerikkalaisen jalkapallon harrastamisen. Hän lopetti lajin vain ja ainoastaan satuttaakseen minua kateuden puuskassaan, mutta minä en poikaani kantanut ehdointahdoin kuolinvuoteelleen. Tiesin poikani pystyvän säätelemään omaa kuolinhetkeään, vaikka hän ei sitä minulle tunnustanut, vaikka hän yritti kieltää oman kuolemansa, tiesin olevan mahdotonta selvitä räjähdyksenomaisesta omakotitalon tulipalosta. Koimme molemmat sen hetken, joten kokemus oli sama, mutta siltikin varikset, jotka leijailivat tämän ja seuraavan todellisuuden välillä, tiesivät minua paremmin:

        amerikkalainen jalkapallo tuhosi poikani


    • poikanipelasi

      Pitkästyminen on yhtä rasittavaa kuin selän päälle käyvä epäinhimillinen, mekaaninen, ruumiillinen työ. Vielä poikani pelatessa tein kahta työtä aikaisesta aamusta myöhään iltaan, vain jotta voisin kustantaa poikani kausimaksut, uudet hartiasuojukset, todella kalliita Riddelin kypäriä ja Under Armourin liian tiukkoja paitoja, sukkahousuja. Jumalauta, maksoin sukkanauhahatusta kolmekymmentä euroa. Tiedättekö, montako kottikärryllistä rakennusjätettä jouduin työntämään saadakseni kolmekymmentä euroa? Puolet päivästä meni tämän yhden sukkanauhahatun saamiseksi poikani päähän. Oliko sen arvoista? Ei todellakaan, poikani ei enää pelaa ja orastava iskias salaman lailla lyö selkärankaani päivittäin valkoista kipua tuottavaa tuskaa.
      Olin aina pitänyt itseäni perheellisenä työskentelevänä yhteiskunnanjäsenenä, mutta kaiken sen vei poikani minulta. Ensin poikani lopetti pelaamisen.

      Muistan sen hetken edelleen,
      se oli syksyä, poikani C-juniorikausi oli päättynyt ja odottelin häntä yleisurheilukentän laidalla, satoi vettä ja meidän piti juosta metodijuoksuja, jota myöskin yhdessä helsinkiläisessä seurassa harjoitettiin, eli vihelsin pilliin, jolloin poikani karjaisi nimensä aloittaessaan nopean ja rytmikkään juoksunsa, mutta tuona syksyisenä päivänä poikaani ei näkynyt kentän laidalla. Olin jo aikaisemmin antanut poikani valita kahden vaihtoehdon väliltä; panostaako tosissaan amerikkalaiseen jalkapalloon menestyäkseen elämässään, vai jatkaako yläasteelta ammattikouluun polttamaan tupakkia ja juomaan keskiolutta. Poikani valitsi urheilun ja terveelliset elämäntavat, mutta tämä ei kestänyt kuin muutaman kuukauden, kiitos yläasteen sinnikkään opintoneuvojan, joka selkäni takana toimi. Hän oli poikani kanssa täyttänyt uuden yhteishakulomakkeen aikaisemmin polttamani tilalle. Tämä johti siihen, että poikani aloitti minulta salaa lukion. Jumalauta, lukion aloitti ja olisihan minun pitänyt tajuta vaaranmerkit. Poikani kantoi pelikirjan lisäksi kaikenlaisia muita kirjoja, jumalauta, sekoitti päänsä täysin kaikella, sillä turhalla tiedolla ja se alkoi näkyä nopeasti. Viimeinen hetki väliintulolleni oli, kun poikaani ei näkynyt kentän laidalla. Osasin aavistaa jonkin olevan vialla, mutten ikinä ollut aikaisemmin tajunnut, miten huonosti asiat olivat. Voin sen tässä myöntää, juoksin ja ryntäilin pitkin savisia peltoja vesisateessa kohti tilaamme, onneksi rankkasade kasteli kasvoni, joten naapuri ei huomannut kyynelien ryöppyävän tulvan lailla kyynelkanavistani ja tuskaisen äänekkään kyynelehtimiseni. Kompuroiden ja kiroillen saavuin tilallemme. Potkaisin ulko-oven sisään kriittisessä mielentilassani, jota kyllä kaduin myöhemmin, siitä tuli sanomisia jälkikäteen, mutta ovi oli pieni hinta poikani tulevaisuudesta. Ryntäsin poikani huoneen oven läpi kuin paikallisen seuran pallonkantaja kansallisessa televisio-ohjelmassa, mutta ilman osumaa lieventäviä varusteita, olin kuin vesikauhuinen rakki, tuhat ja sata kertaa hurjempi kuin Vasili Blohin ikinä.
      Mitä yllätinkään poikani tekevän? Kirjoittavan jonkinlaiseen kirjaan.

      -Mitä teet, miksi et ollut kentällä, mitä kirjoitat, mikä sinun on? kysyin kuulustelevasti, mutta isällisellä äänensävyllä. Varmastikin kaikki perheelliset palstalaiset tietävät, mitä tarkoitan. En nyt puhu Marc Dutrouxin omalaatuisista kasvatusmenetelmistä, enemminkin Michel Lelieveren suojaavasta ja aktiivisesta ennakoimisesta.

      Poikani ei vastannut, mutta se ei ollut tarpeen, en ole mikään idiootti, tiesin pahimman jo tapahtuneen. Tipahdin poikani edessä polvilleni ja totesin pojalleni hänen saavan päättää, pyysin anteeksiantoa liiallisesta painostamisesta. Poikani, joka tosiaan ei enää pelaa, hymyili minulle ja väri rupesi palaamaan hänen järkyttyneille kasvoille. Hän tuli lähemmäksi minua, laskeutui polvilleen laittaen kädet ympärilleni, halasimme tiukasti toisiamme.
      Poikani sanoi minulle ”kiitos, kun ymmärrät isä, mutta haluan opiskella, opo sanoi, että minusta voi tulla mitä tahansa haluankaan. Voin silti pelata vielä, eikä opiskelu estä pelaamistani, itseasiassa suurin osa pelikavereistani opiskelee ja silti pelaa palloa. Tiesin, että ymmärrät minua, tiedän sinulla olevan vaikeata äidin poismenon takia, mutta me selviämme.”

      Nojasin taaksepäin katsoakseni poikaani ja hän vaikutti olevan tosissaan. Kuiskasin hänelle ”mitä vittua noi ämmäfiilikset on?” Latasin oikealla kädelläni koukun poikani palleaan huutaen ”älä koskaan laske suojaustasi, älä koskaan päästä ketään lähellesi.” Poikani lyyhistyi heikkouttaan lattialle. Nousin ylös, otin kirjat, kynät, kumit pöydältä ja poistuin huoneesta soittaakseni kylän lukioon, koska huomenna poikani tulisi olemaan urheilukentällä, ei koulussa.

    • poikanipelasi

      Kirjoitan näitä sanoja kuristavan ahdistuksen vallassa, sillä illan tullen minua ei enää ole. Rahattomana ja vailla huumaavaa lääkettä, joka yksin pitää elämäni siedettävänä, en kestä piinaani enää, vaan aion hirttäytyä Velodromin maalitolppaan. Vaikka olenkin mitä olen, älkää tuomitko minua sen perusteella heikoksi ja turmeltuneeksi olennoksi. Kun olette lukeneet nämä kiireessä raapustetut sivut, saatatte aavistaa – vaikka ette koskaan voikaan täysin käsittää – miksi ainoa vaihtoehto minulle on kuoleman unohdus.

      Poikani ura amerikkalaisen jalkapallon parissa, joka on ansaitusti unohdettu, vainoaa minua edelleen. Olen istunut Kallion Roskapankissa jo vuosia, semmonen saatanan kellari, pimee kuin mikä, mikä kurjuus ja surkeus siellä vallitseekaan, mutta ei mitään verrattuna poikani kohtaloon. Olen yksinäinen vanha mies, suhtaudun ehkäpä liiankin romanttisesti lajiin, ehkä osittain tämän takia minulla on ollut tapana päihtyä Velodromin aurinkokatsomon betonisilla penkeillä, mutta se on ainut muisto ajasta, jolloin poikani vielä pelasi, ainut muisto pojastani. Poikani lopetettua pelaamisen tuhosin kaiken poikaani viittaavan materiaalin, mutta kaikkia muistoja en ole vielä pystynyt poistamaan muistoistani, vaikka kuinka olenkin juonut ja päihtynyt. Piri vie muistot pois, minulle sanottiin, mutta ainoastaan hetkistä, jolloin pupillini ovat laajentuneet lautasiksi. Viime vuosista minulla ei ole sanottavasti muistoja, mutta tämä on korostanut poikani pelivuosien muistoja. Vihaan niitä muistoja, en ole katkera, kuitenkin Petri Walli hyppäsi Töölön kirkon tornista, jättäen jälkeensä viestin, jossa piti Ior Bockia itse paholaisena. Totta on se, että Bock selvisi neljästä puukoniskusta, mutta kohtalona hänellä oli poistua joukoistamme neljä vuotta myöhemmin hasiksen polttoon liittyneessä keittiöveitsiepisodissa. Paholaista ei saa hengiltä, eikä muistoja poikani pelivuosista.

    • poikanipelasi

      Heipä hei palstalaiset
      Anteeksi eilinen verbaalinen purkautumiseni, mutta joskus asiat on sanottava halki ja puhuminen helpottaa ja minun tapauksessani kirjoittaminen palstalle. Olen pitkään ollut kovin yksinäinen, tiedän ei kovin mediaseksikäs aihe nykyisessä nopeasti eteenpäin etenevässä hashtagien reittämässä somemaailmassa. Ketä voisikaan kiinnostaa entisen pelaajan isän kohtalo? Mutta minäkin olen olemassa, en enää kentän laidalla kannustamassa poikaani, mutta siltikin olemassa. Olen kyllästynyt olemaan lyöty mies, minullakin on haluni ja tunteeni.
      Tiedän, puhun liikaa pojastani, joka ennen pelasi amerikkalaista jalkapalloa. Samaa minulle ovat sanoneet entiset poikani joukkuetoverit. Onneksi on olemassa yksi poika, nykyään tosin mies, joka ei ole minulle selkäänsä kääntänyt. Hän on poikani entinen joukkuetoveri, josta on tullut minulle poikani korvike viime vuosina. Valitettavasti näen hänet nykyään aina päihtyneenä, vaikkakin hän minulle aina väittää olevansa raitis, mutta hän ei ole. Olen yrittänyt saada häntä takaisin lajin pariin, useilla keinoilla: rahallisella korvauksella, kannustamisella, olen jopa usein asuttanut häntä luonani, mutta turhaan. Viimeksi näin hänet Kampin Malminrinteessä olevassa Café-bar Cavalierissa, jonne kutsuin hänet tapaamiseen, kuten meillä joskus on tapana. Nautin lasillista talon punaviiniä, kunnes ulkoota alkoi kuulua eläimellinen meteli, tiesin hänen saapuneen. Miksikö tapasin hänet? Onko minulla vaihtoehtoja, hän on tällä hetkellä tärkein ihminen elämässäni, ainut henkilö, joka ei käännä selkäänsä minulle. Olen kokenut valitettavan hyvin ihmisten ennakkoluulot, jopa lähimmäiset ovat kääntäneet selkänsä minulle, mutta koen olevani tosielämän Rudy, poika jolle aluksi naurettiin, mutta joka sinnikkyydellään sulatti joukkuetoverinsa sydämet ja pääsi pelaamaan Notre Damen jalkapallojoukkueeseen. Se olen minä ja vielä joskus Velodromilla ymmärretään arvoni. Vuosikausien ajan minusta on puhuttu pahaa selkäni takana helsinkiläisten joukkueiden toimesta, en kelpaa mihinkään, haisen, olen liian outo jopa jefuun. Kaikki tämä on vain pienisieluisten ja kateellisten ”minä-minä ihmisten” alhaista ja lapsellista ajattelua. Joka vuosi sama juttu: joukkueeseen tulee uusi amerikkalainen vahvistus ja menen tervehtimään häntä hakemalla nimikirjoituksen, tai kehun häntä. Usein olen hänen ensimmäinen facebook kaveri Suomesta, vahvistan heti kaveripyynnön, kun saan selville uuden vahvistuksen, mutta eipä aikaakaan, kun seura-aktiivit ovat ryhtyneet levittämään minusta panetteluja, jonka seurauksena alkava ystävyytemme on katkennut. Kyllä, minä olen se, mies metsänrajalta, velon aurinkokatsomon reunalla, oman elämäni sivustaseuraaja, lonely but always lonely.
      Poikani entinen seurakaveri saapui kovan karjunnan ja huudon säestyksellä kahvilaan. Katsoessani häntä mieleeni hiipi näky hänestä, kun hän juoksi Velon nurmelle portaita pitkin huutaen kauhistuttavalla viikinkiäänellä. Silmäni vettyivät saman tien, koska usein häntä kentälle seurasi poikani, jota tosin ei missään nimessä voi verrata poikani ystävään, he olivat täysin eri planeetalta, joten voisi sanoa, minun olevan onnekas, kun tämä nuori lupaus on korvannut poikani jättämän tyhjiön elämästäni. En voinut katsella ihailematta häntä, hän oli pukeutunut Velon katsomosta tuttuihin shortseihin, sandaaleihin, joista avoimen julkeasti pilkisti valkoiset tennissukat, mikä mies hänestä olikaan tullut. En muista millainen paita hänellä oli, koska huomioni oli kiinnittynyt aivan muualle. Oli mukava pitkän tauon jälkeen puhua ihmiselle, joka kuuntelee ja ymmärtää, entiselle pojalle, nykyiselle miehelle, poikani ystävälle. Minulla oli paljon kerrottavaa hänelle. Pyysin häntä istuutumaan. Ilokseni huomasin herpeksen aktiivivaiheen olevan ohi, tämä aiheutti välitöntä tykytystä minussa. Pystyin kuvittelemaan hänet jälleen C-juniori-ikäisenä pojankoltiaisena, jonka kanssa minun teki mieli painia. Itse asiassa tätä ajatusta olen elätellyt mielessäni siitä lähtien, kun poikani ryhtyi pelaamaan jefua ja en vieläkään ollut päässyt irti tästä ajatuksesta, en tosin tahtonutkaan luopua ruusuisista unelmistani. Se tuntuisi oikealta, olihan hän pelannut poikani kanssa samaan aikaan. Olen hieman katkera pojalleni, koska minulta oli ensimmäisen kotiottelun jälkeen kielletty pääsy poikien pukuhuoneeseen, minulta koulutetulta hierojalta ja saapaspartioaktiivilta. Tosin en ensimmäisen vieraspelimatkan jälkeen voinut liittyä poikien matkaan samalla bussilla. Kuten huomaatte, lajiin pesiytyneet itsekeskeiset vanhat miehet haluavat vain kaiken itselleen. Mikään ei muutu, ellei muutosta tule, joten ilmoita tässä ryhtyväni ehdokkaaksi SAJL:n seuraavaksi puheenjohtajaksi.

      • Kiuruveeltä

        Saat yhden äänen Kiruveeltä


      • miehemmepoihojoista

        Äänestän sinua!

        terv.
        Miehemme pohojoisesta


      • kurikanedustaja

        Ääni taattu
        Kurikan edustajalta


      • Silvia_Roos

        Yhdyn entisen pelaajan isän ehdotukseen hänen halustaan toimia uutena puheenjohtajana


      • werney_davis

        When I get my Finnish citizenship I will vote for freedom and happiness.

        You have my vote

        sincerely

        Werney Davis

        Football coach


      • Insinöörinvaimo

        Olin poikani kanssa katsomassa vuosia takaperin Taftin ottelua. Äänestän sinua


      • Anonyymi

        Äänestän


    • n_p_i_WITH_attitude

      Älkää äänestäkö häntä. Liiton johdossa ei pärjää kuin Roope. Toivottavasti voin valaista asiaa viittaamalla lähi-idän ja pohjois-afrikan kansannousuihin:

      Itsekin olin aluksi iloinen arabikeväästä ja demokratian leviämisestä näihin muslimimaihin, mutta tulos on ollut pelottava. Nämä ihmiset eivät osaa elää mahdollisessa tulevassa demokratiassa vaan alkavat tappamaan toisiaan, sen näkee esimerkiksi Libyassa, Syyriassa, Jemenissa etc. He tarvitsevat kovakätisen diktaattorin kuten Gaddafi oli, valitettavasti.

      Nykyisen pelaajan isä

    • enolerobotti69

      Tuliko tästäkään projektista sitten loppujen lopuksi yhtään mitään?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1709
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1634
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1478
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1472
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1370
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      16
      1325
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      87
      1304
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      18
      1186
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe