Aikuisia (>35v) konemusafaneja?

Humppaheikki

Niin ja heti aluksi: En tarkoita konemusiikilla mitään edm poppareita; Guettaa, Kygoa, Calvin Harrisia jne!
Aika harvassa tuntuu olevan aikuiset konemusafanit. Ilmoittautukaa nyt hyvät ihmiset! Vai olenko ainoa, joka mielummin kiertää klubeja, kuin rock-/popkonsertteja?
Jos joku tunnustaa kuuluvansa ko. genren edustajiin, minkä tyylinen konemusa uppoaa? Itse kuuntelen lähinnä teknoa ja deep- / tech-housea.
Aika hassua sinänsä, että suuri osa tämän tyylin tunnetuimmista musatuottajista kuuluu kyseiseen ikäryhmään, mutta yleisö ei.

36

2541

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reivi78

      Eipä nykypäivänä tehä enää kunnon konemusaa. Itte kuuntelen laidasta laitaan "ei edm tai dupstep" enimmäkseen, trance, house, dnb, psy / goa. Harvemmin tulee klubejakaan kierreltyä ku, kaikki hyvät on niin kaukana. Kosmos oli ihan jees, ens kesänä taas.

    • Humppaheikki

      Kyllä sitä tehdään, mutta ulkomailta pitää hankkia. Jos teknoa/housea kuulla haluaa, niin taitanee olla Hesassa Kaiku ja Ääniwalli ainoita oikeita mestoja. Muualla ei sitten taida ko. genrelle dedikoituja paikkoja ollakaan?

    • Melodinen house sekä discohouse ja trance menee, mutta enemmän menään rankempaan soundiin. tech house ym ei iske. D&b menee

    • Yllätys_iiii

      Jyväskylästä löytyy drinkkibaari 26, Katseen yhteydessä. Housea, teknoa, rumpubassoa keskiviikosta lauantaihin.

    • mansea

      Tuollaisia teknobaareja pitäisi saada enemmänkin. Luulisi niihin asiakkaita riittävän, vaikka sitten nuorempaakin väkeä.
      Tampereellakin Vikkulassa on torstaisin konemusaa tarjolla, mutta kukapa sitä arkipäivänä baariin menee, varsinkin kun ohjelma alkaa vasta 21-22 aikoihin...

    • carbonace

      Mitä tarkoitat aikuisella konemusafanilla? Miksi pitää olla juuri yli 35-vuotias?
      Eikö 26-vuotias ole tarpeeksi vanha?

      • Humppaheikki

        Koska kaipasin tähän kommentteja nimenomaan oman ikäisiltäni, eli noin nelikymppisiltä. 26 vuotias on tästä haarukasta aika kaukana. Ehkäpä otsikkoon olisi pitänytkin kirjoittaa termi 'keski-ikäinen' ;)
        Eli: 26-vuotias ei ole tarpeeksi vanha tähän galluppiin, moneen muuhun asiaan kylläkin ;)


      • sdjfskdlfjslfj

        Olen 40v tällä hetkellä ja tykkään kyllä kuunnella trancea, varsinkin uplifting tyylinen energinen ja melodinenkin trance viehättää :) En kylläkään käy klubeilla mutta jos pitäisi jossain käydä niin mieluummin klubeilla kuin rokkikonserteissa. Rokkia en jaksa kuunnella yhtään.
        Enkä tiedä kannattaako syrjiä tuota kakskutosta jannua kun itse tykästyin trancemusaan jo 90-luvulla ollessani kakskytjarisat ja viehtymys on näköjään säilynyt tänne nelikymppiseksi asti ja varmaan joskus eläkepappanakin kuuntelen mieluiten trancea jossain vanhainkodissa xD


      • Humppaheikki

        Juu, ei toki ketään syrjitä, mutta ajatus oli kaivella meitä keski-ikäisiä tähän tunnustamaan vähemmistömusamakunsa :)
        Itsekin löysin konemusan 80-90 -luvun vaihteessa, jolla tiellä ollaan edelleen. Ja tulipa sitä silloin alkuaikoina itsekin DJ hommia tehtyä jonkin aikaa.
        Olen itsekin miettinyt, että miltä mahtaa vaikuttaa 70v teknoa kuunteleva papparainen, miltä ikinä se tekno siihen aikaan sitten tuleekaan kuulostamaan...

        sdjfskdlfjslfj: Miksi et käy klubeilla?

        Itselläni johtuu lähinnä seuran puutteesta, koska kukaan kaveri ei saman tyylistä musiikkia kuuntele. Koskaan en ole oman ikäisiini ainakaan ulkonäön perusteella tuollaisissa paikoissa törmännyt, vaikka satunnaisesti olen niissä kuitenkin käynyt.


      • sdjfskdlfjslfj

        Ei tullut käytyä nuorenakaan niin ei ole muodostunut tavaksi. Kuuntelen ihan vaan kotosalla esim. pistän jonkin trancemiksauksen soimaan tubesta ja selailen nettiä selaimen toisella välilehdellä tai sitten fiilistelen muuten vaan trancea kuunnellen.
        Energinen trance antaa mukavasti vauhtia ja rytmiä päivään jos esim. aamulla väsyttää :D


    • Tunnen monia sinun ikäisiä, jotka fiilistelee teknoa T. junnu

    • oma_valinta

      Teknoharrastukseni alkoi 70-luvun lopussa Kraftwerkin kuuntelulla. Työpaikallani pauhaa radio, josta ikätoverini kuuntelevat antaumuksella Jari Sillanpäätä, Yötä ja Anna Erikssonia. Onneksi voin käyttää kuulokkeita ja panna menemään vaikkapa 808 Statea peittämään tuon aivoja pehmittävän äänisaasteen.

      • yturter

        uuh jeah...


    • illegal_

      olen diggaillut elektronista musaa jotain 25 vuotta. Klubeilla en enää käy tai ehkä reissulla Berliinissä, siellä on paljon vanhempaa konemusan fania. 90-luvulla järjestettiin Suomessakin hyviä bileitä mutta se aika ei enää palaa.

    • ukk69

      Tiesin, että on paljon muitakin keski-ikäisiä konemusafaneja, mutta suurin osa lymyilee kotona? 46 v ja viihdyn tanssimassa niin kauan kuin musiikki soi esim. Extravadance-risteilyillä tai Summer Soundeilla ym. missä iän puolesta sulautuu paremmin joukkoon mukaan. Varsinaisiin K-18 klubeihin ei tule mentyä äiteileen :)
      Tuntuu, että nuoriso on ominut musiikkilajin itselleen, vaikka tosiasiassa aloitin itse 80- luvun lopussa acidhousella eli koen trancen ym. kuuluvan oikeutetusti myös minulle. Siksi nyppiikin monien tapahtumien mainonta kohdennettuna nuorille aikuisille :( Dj:t ja tapahtumien tuottajat voisi herätä ja ottaa huomioon meidät alkuperäiset musagenren fanit! Enkä nyt tarkoita ysäri- ja kasaribileitä!!

      • Futuristinen

        Luulen, että nykynuoriso, siis alle kolmekymppiset, eivät suhtaudu "konemusiikkiin" samalla tavalla kuin 40 ikäluokka. Tuolloin 80-luvulla se musa oli freesiä, uutta, futuristista, koko ajan tuli uusia tyylejä. Noille parikymppisille tämä musa on ollut ympärillä niiden koko eliniän ajan.

        Sen lisäksi buumi meni ohitse. 80- ja 90-lukuun kuuluu olennaisena osana tietynlainen synteettisyys äänimaailman suhteen. 2000-luvulla "imperiumi" iski takaisin ja iskelmä, rock, hevi ja sun muut nousivat takaisin niille sijoille, missä ne olivat joskun ennen muinoin 70-luvulla. Sähkökitara valtasi reviirin takaisin syntikoilta.

        Huomio ei ole uusi, vaan samat sanat tulee Synth Britannia dokumentissa entiseltä Human Leaguen kosketinsoittajalta, jolle syntikat edustivat tulevaisuutta. Nykyään kun kuuntelee listamusaa, niin takaisinpäin on menty, eli kitaraa pukkaa.

        Aika vähän noita tapahtumia sitten lopulta näkee Suomessa. Joskus oli Koneisto, mutta nyt on Flow, jossa eniten nyppii se eklektisyys, eli tyylit sekoitellaan keskenään, koska oletus vaikuttaisi olevan, että Suomi on hostiili puhtaalle konemusiikille. Aika vähän täällä kuulee puhdasta konemusiikkia, jos vertaa vaikka Saksaan ja Saksassahan siinä ei ole mitään erikoista, jos olet 50v. ja pidät konemusiikista. Itä-Euroopassakin on parempi festaritarjonta kuin Suomessa.

        Ainoastaan Suomessa on tämä päähänpinttymä siinä, että se olisi jotenkin "nuortenmusaa", vaikka genrenä se on ollut olemassa about 40 vuotta, jos lähdetään liikkeelle vaikkapa Moroderin tuotannosta. Siinä vuonna 1977 ilmestyneellä Moroderin levyllä on käytännössä kaikki trancen ainekset käsillä, jos kuuntelee kappaleen From Here to Eternity.

        Ja jos jossain johonkin mainokseen törmääkin, niin aika usein se tapahtuma on jo mennyt ohitse. Mainonta on siis kohderyhmän lisäksi hoidettu huonosti, eli tiedossa ei ole näillä efforteilla yhtään sen parempaa tulevaisuutta genrelle. Olis kyllä hienoa nähdä, jos tänne saataisiin jokin suuri festari kesäksi, ilman mitään räppejä, souleja tai mitään muitakaan hipsteripainotuksia.


      • secretsoflife
        Futuristinen kirjoitti:

        Luulen, että nykynuoriso, siis alle kolmekymppiset, eivät suhtaudu "konemusiikkiin" samalla tavalla kuin 40 ikäluokka. Tuolloin 80-luvulla se musa oli freesiä, uutta, futuristista, koko ajan tuli uusia tyylejä. Noille parikymppisille tämä musa on ollut ympärillä niiden koko eliniän ajan.

        Sen lisäksi buumi meni ohitse. 80- ja 90-lukuun kuuluu olennaisena osana tietynlainen synteettisyys äänimaailman suhteen. 2000-luvulla "imperiumi" iski takaisin ja iskelmä, rock, hevi ja sun muut nousivat takaisin niille sijoille, missä ne olivat joskun ennen muinoin 70-luvulla. Sähkökitara valtasi reviirin takaisin syntikoilta.

        Huomio ei ole uusi, vaan samat sanat tulee Synth Britannia dokumentissa entiseltä Human Leaguen kosketinsoittajalta, jolle syntikat edustivat tulevaisuutta. Nykyään kun kuuntelee listamusaa, niin takaisinpäin on menty, eli kitaraa pukkaa.

        Aika vähän noita tapahtumia sitten lopulta näkee Suomessa. Joskus oli Koneisto, mutta nyt on Flow, jossa eniten nyppii se eklektisyys, eli tyylit sekoitellaan keskenään, koska oletus vaikuttaisi olevan, että Suomi on hostiili puhtaalle konemusiikille. Aika vähän täällä kuulee puhdasta konemusiikkia, jos vertaa vaikka Saksaan ja Saksassahan siinä ei ole mitään erikoista, jos olet 50v. ja pidät konemusiikista. Itä-Euroopassakin on parempi festaritarjonta kuin Suomessa.

        Ainoastaan Suomessa on tämä päähänpinttymä siinä, että se olisi jotenkin "nuortenmusaa", vaikka genrenä se on ollut olemassa about 40 vuotta, jos lähdetään liikkeelle vaikkapa Moroderin tuotannosta. Siinä vuonna 1977 ilmestyneellä Moroderin levyllä on käytännössä kaikki trancen ainekset käsillä, jos kuuntelee kappaleen From Here to Eternity.

        Ja jos jossain johonkin mainokseen törmääkin, niin aika usein se tapahtuma on jo mennyt ohitse. Mainonta on siis kohderyhmän lisäksi hoidettu huonosti, eli tiedossa ei ole näillä efforteilla yhtään sen parempaa tulevaisuutta genrelle. Olis kyllä hienoa nähdä, jos tänne saataisiin jokin suuri festari kesäksi, ilman mitään räppejä, souleja tai mitään muitakaan hipsteripainotuksia.

        Ei baareissa konemusaa meinaa kuulla, sama ongelma on vaivannut vuosikausia.

        Silloin reivien kultakaudella, pystyi vuokraamaan jonkun tehdashallin viikonlopuksi käyttöönsä ja järkkäämään "laittomat" reivit, mutta nykyään se on aika toivotonta puuhaa ja niitä järkätään vuokramökeillä hyväksi todetulla (asiallisella) porukalla.

        Musiikkia ei kukaan voi viedä pois. Mulle ei toi jokunen vuosi sitten muodissa ollut dubstep uponnut yhtään, mutta tykkään esim. neurofunkista kuin hullu puurosta! (Ja puuro on hyvää! PERKELE!)


      • makunsakullakin

        Eipä ihme, jos ei uponnut. Dubstepin taustalla on grime, joka on puolestaan jonkinlainen Lontoon oma "ganstaräpin" muoto, joskin höystettynä junglella ja drum&bassilla. Aika harvassahan nykyisin on tyylipuhdas musiikki. Dubstep voi olla ulkonaisesti/teknisesti konemusiikkia, mutta sen "sielu" on jossain muualla.

        Jos dubstepistä yrittää etsiä housen tai trancen tapaista esteettisyyttä, niin siinä tulee aika nopeasti seinä vastaan. Sen tekijät luonnehtivat itse musiikkiaan tummaksi, rikkinäiseksi, jopa aggressiiviseksi. Nykyisissä syntikoissa jokaisessa presetissä on mukana iso annos särkijää lisäämässä "grittynessiä", jotta siitä tulee uskottavampaa dubstepiin hurahtaneen joukon korvissa.

        Olen myös huomannut käytännössä, että monet sellaiset tahot, jotka eivät muuten välitä "konemusiikista", pitävät poikkeuksellisesti dubstepistä, mikä kertoo sekin jostain. Joukossa mm. hevidiggareita. Makunsa tietysti kullakin.


      • kemistä.terve

        Toi eka on kyl hyvä. Pitääpä kuunnella loputkin.


      • kemistä.terve
        kemistä.terve kirjoitti:

        Toi eka on kyl hyvä. Pitääpä kuunnella loputkin.

        No tossa tokassa paistoi sama sample/syna läpi sen verran ja kolmas meni jo sen verran löysäksi, ettei hardimiehellä enää mielenkiinto pysynyt yllä :). Makunsa kullakin tosin.


    • ripthefridge

      Olen nelikymppinen ja pidän konemusiikista monen muun musiikin ohella.

      Tuli otsikosta tippa nostalgisesti linssiin nuoruutta muistellessa.

      Rest in peace The Fridge! Suljettu 2015, kuten nyt huomasin. Se oli loistava paikka Brixtonissa, ja tuota deep housea siellä kai paljolti silloin soitettiin. Kovin asiantunteva en näiden tyylien suhteen välttämättä ole.

      Taitaa ne ajat olla sitten ohi. :(

      • eikapuloi

        Minulla ne eivät ole ohi. Niitä ei voi keneltäkään riistää. Musat on koneella ja tikulla, ja niitä toisinaan kuunnellessa nuortuu...


    • heipparallaaa

      Olen 32-v ja alkanu vasta käymään konemusiikkitapahtumissa. Harmi että nuorempana ei tullut näissä käytyä, toisaalta päihteidenkäyttöni oli silloin railakasta ja näissä bileissä varmaan lähtenyt lopullisesti käsistä. Nykyään vain muutama bisse korkeintaan.

      Osassa tapahtumista vähän ulkopuolinen olo, koska suurin osa saattaa olla parikymppistä bileremmiä. Mainontaa/kohdennusta voisi tehdä tosiaan vähän laajemmin kuten joku totesi

    • Yyuujffffyyy

      39
      Kavinsky - Nightcall
      https://www.youtube.com/watch?v=MV_3Dpw-BRY

      Kavinsky - Pacific Coast Highway
      https://www.youtube.com/watch?v=-5FKNViujeM

      Lazerhawk - Overdrive
      https://www.youtube.com/watch?v=CrWI99niJW0

      Lazerhawk - Distress Signal
      https://www.youtube.com/watch?v=OyEusKu44wc

      Miami Nights 1984 - Early Summer
      https://www.youtube.com/watch?v=I8FYYCI8MW8

      Miami Nights 1984 - On the Run
      https://www.youtube.com/watch?v=k9caRp3HCqs

      SebastiAn - Walkman re-edit
      https://www.youtube.com/watch?v=RlJGLGFEvHo

      Overwerk - Daybreak
      https://www.youtube.com/watch?v=A3PDXmYoF5U

    • sopii.tarkoitukseen

      Silloin tällöin on mukava käydä tarkistamassa bilekinkkuja ja muuta menoa. Musiikkihan on täysin kertakäyttöistä sinänsä, tilannemusiikkia. Homma toimii.

    • VilleYlämäki
    • PappaMelkein50

      Konemusaa kuunnellut jo vuodesta 1977 -> eteenpäin, Moroder, Patric Cowley, Kraftwerk, Heaven 17, Jarre, Vangelis, DM, KLF, HL, Jerome Isma Ae, Headhunterz, D.O.N.S, etc.... eli aina tämän päivän tekijöihin saakka.

      Ikävä kyllä suomen Clubeissa pääsääntöisesti todella surkeat DJ:t joten Clubbaaminen sen takia jäänyt oikestaan kokonaan. Bilettämään jos haluaa niin sitten belgiaan, hollantiin, saksaan taikka vaihtoehtoisesti jonnekkin isolle festarille missä laserit suihkii ja muuenkin parempi meininki (Tomorrowland).
      Niin ikää kohta 50 ja ei taida humppaan vaihtua vaikka kyllä sieltäkin muutama helmi löytyy. Kyllä ainakin kaikki lähimmät omat tutut ovat konemiehiä vaikka ikää mittarissa alkaakin olemaan aika paljon.

      • 43v.konemusafani

        Vuonna 1977 täytin 3v ja muistelen että ihan silloin pikkujätkänä 70-luvun elektroninen musiikki lähinnä särki korvia, en pitänyt siitä ja keinotekoiset äänet taisi jopa hieman pelottaakin.
        1980-luvun puolella opin pitämään elektronisesta musiikista, kasarilla synteettiset äänimaisemat koneiden parantuessa siistiytyivät sen verran että ovat mielestäni miellyttävämpiä kuunnella ja siitä lähtien olen tykännyt kuunnella synteettistä poppia, jopa joitain 70-luvun kappaleita :) Esim. Moroderin Chase on hieno.
        Tuossa esim. muutama 1977 elektronista musiikkia joista en vaahtosammuttimen kokoisena pitänyt:
        https://www.youtube.com/watch?v=2s_egCAKvys

        Vertailun vuoksi Sandran Maria Magdalena vuodelta 1985:
        https://www.youtube.com/watch?v=l1DIV8V_zwQ

        Giorgio Moroder - Chase vuodelta 1978:
        https://www.youtube.com/watch?v=ViN2bRGrBx8

        Hittimittarin iki-ihana tunnari, Oxygene Hypnosiksen versiona:
        https://www.youtube.com/watch?v=DzOSF1o1_RI

        Legendaarinen 80-luvun Urheiluruudun tunnari, Leevi and the Leavings - tuhannen markan seteli :)
        https://www.youtube.com/watch?v=CrIIcp8xvnw

        Nyttemmin olen löytänyt myös New Retro Wave tyylin, uutta musiikkia 80-luvun syntetisaattoriäänillä :)
        Esim. Mitch Murder Feat. Kristine - Feel The Air:
        https://www.youtube.com/watch?v=Mf-kfYjFhmw


      • 70s.baby.80s.kid

    • iloelämäenergia

      Täällä nainen n. 40 v. joka fiilisteli juuri Westbamilla ja Marushalla. Löysin vähän aikaa sitten Marushan Go Ahead kappaleen josta tuli heti yksi suosikeistani. Äsken katselin lumimyräkkää ja kuuntelin Westbamin Celebration Generationin (Ravers Nature Remix) ja se on mielestäni upea. Heti tulee leijaileva ja energinen olo. Mutta siis näin ysäriteininä nuo "vanhemmat" ovat hyviä. Uudemmasta konemusiikista otan mielelläni vinkkejä vastaan. :)

      En tiedä mitä masentavaa itsemurharokkia kuuntelisin ilman konemusiikkia joten se on mielestäni yksi hienoimmista musiikkilajeista ja myös ehkä aliarvostettu.

      • Anonyymi

        Minulla oli sama juttu, tykkäsin 90 luvun teknosta, kunnes tajusin mikä on google kääntäjä, ja aloin etsiä musiikkia ympäri maailmaa.

        Nykyään
        Cream Soda - Сердце Лёд
        Hasmik Karapetyan – Erbeq Ches Imana (Dj Artush Club Remix)
        skandau- Replay
        IvanDorn - стыцамэн
        ovat niitä, joka on lähellä sitä vanhaa.

        Kuitenkin
        First Contact - I Call Upon
        menee näiden mukana ja
        Dapa Deep - here for you
        on yksi parhaista nykykappaleista joita olen kuullut.

        Parasta on se, kun ei tarvi olla enää rajoittunut EU tuotantoon, vaan on tajunnut, että hyviä kappaleita voi löytyä muualtakin.

        https://www.youtube.com/c/Top40MusicCharts
        Tämä avasi silmäni.


    • Jännä.juttu

      Minusta konemusikki on keinotekoisuudessaan ja tietynlaisessa sieluttomuudessaan juuri ehkä kaikkein masentavinta musiikkia. "Itsemurharokissa" sentään ihminen miettii ja ilmaisee itseään... Jospa ilo on sittenkin jotain muuta kuin hiukkasia?

      • iloelämäenergia

        Juuri tuota tarkoitin aliarvostetulla. Kuka määrittelee mikä on keinotekoista ja sielutonta? Eikö tietokone, puhelin, auto ja tehtaissa käytetyt robotit ole sieluttomia? Silti niistä voi olla valtavan paljon hyötyä ja iloa.

        Myönnän että Jim Morrison ja Kurt Cobain miettivät ja ilmaisivat itseään hyvin ja olen heidänkin musiikistaan pitänyt. Luulin että keskustelu koskee aikuisia konemusiikkifaneja eikä ole väittely siitä mikä musiikkilaji on paras. Eikös rokille ja metallille ole omat aihealueet?

        Jokainen kai määrittelee itse mitä se oma ilo on. Jos sinusta rock on iloa niin mikä minä olen vastaan väittämään vaikka itse kokisin toisin.


      • teollisuuskonemies43v

        Onhan konemusiikissakin synkkiä teemoja ja kevyempiäkin.
        Esim. Kraftwerkin The Man Machine, onko tässä New World Order kuvattuna, tahdottomaksi alistetut pakkotyöläiset tehtaassa kohdeltuina kuin robotit, toistensa kopioina, takomassa rahaa ja voittoja omistajille saamatta itse mitään:
        https://www.youtube.com/watch?v=hgpgngJp7pE

        Tai myöskin Kraftwerkin Radioactivity:
        https://www.youtube.com/watch?v=gg7CSMFpwao

        Otetaan tähän nyt yksi myönteinenkin kappale, trancetyyliä, Above & Beyond - Thing called love:
        https://www.youtube.com/watch?v=UfcuZ20D70o


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1357
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1304
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe