Koira ja opiskelu

Koirahöperö

Aivan aluksi mainitakseni, olen koko tähänastisen elämäni ajan omistanut koiran/koiria. Tiedän, mitä koiranomistaminen ja elämä pennun kanssa tarkoittaa ja mitä se vaatii. Olen kuitenkin juuri aloittanut opiskelun yliopistossa ja muuttanut pois kotikaupungistani, joten kaipaisin vinkkejä ja omakohtaisia kokemuksia opiskelijoilta, joilla on koiria. Oma koirani on jo niin vanha, että sen sopeuttaminen kerrostaloon olisi sille kohtuuton stressi, joten katsoimme perheeni kanssa parhaaksi, että se saa jatkaa elämänsä loppuun asti omakotitalossa maaseudulla.

Toivoisin vastauksia etenkin seuraaviin kysymyksiin:

Minkä kokoinen koirasi on? Millaisessa asunnossa asut? Millaisia ulkoilumahdollisuuksia lähistöllä on? Onko asuinympäristölläsi ollut vaikutusta koirasi käyttäytymiseen?

Miten paljon koiran hankinta on vaikuttanut talouteesi? Lähinnä tarkoitan juoksevia kuluja, pennun ja perustarvikkeiden hinnan voi arvioida netistä itsekin. Onko tullut yllättäviä menoja tai eläinlääkärikuluja?

Kuinka sitovaa opiskelusi on, ja oletko tarvinnut apua koiran hoidossa? Millaisissa tilanteissa?

Selviääkö koiran kanssa yksin? Entä kaksin? (avopuolisoni on myös halukas osallistumaan koiranhoitoon)

Onko kaupungissasi koiravero? Miten suurelta se tuntuu opiskelijabudjettiin?

Onko sinulla mahdollisuutta viedä koirasi tarvittaessa hoitoon pitemmäksikin aikaa?

Koetko, että koira on vaikuttanut merkittävästi opiskeluusi, menoihisi, tai tulevaisuudensuunnitelmiisi? Haluaisitko lähteä matkalle, vaihto-opiskelemaan tms? Onko koirallesi tarjolla hoitopaikkaa vai oletko löytänyt vaihtoehdon ottaa koirasi mukaan?

Saatko tarvittaessa kuljettaa koiraa mukanasi koulussa, työpaikalla jne?

Jos keksit muuta mainitsemisen arvoista niin kerro! Kaipaan kokemuksia ja ajatuksia puolin ja toisin. En ole hankkimassa koiraa aivan lähitulevaisuudessa, mutta se on kyllä kovasti harkinnassa ja ajankohtaista tuonnempana. Elämä ilman koiraa on osoittautunut jotenkin tyhjäksi ja kolkoksi, en ole koskaan aiemmin elänyt ilman karvaista ystävää joka päivä jaloissa pyörimässä. En kuitenkaan halua tehdä harkitsematonta päätöstä, koiran paras on aina etusijalla, ja elämäntilanteen täytyy olla sille suotuisa.

3

60

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koirahöperö

      Eikö kellään ole opiskeluajan kokemuksia koiranhoidosta? Kertomuksistanne olisi paljon apua! :)

    • Lsstujnökgds

      Itse opiskelen vasta lukiossa, mutta kaipa tämäkin kelpaa.

      Minulla on n. 50cm korkea 17 kiloinen 2v vinttikoiramix, joka on tullut Suomeen vasta vuosi sitten marraskuussa ja minulle viime maaliskuussa. Tuli siis minulle aikuisena. Olen sinänsä todella onnekas, että koiralla ei ole ikinä ollut pahaa eroahdistusta, eikä se hauku juuri ikinä, eli ihanteellinen kaveri kerrostaloon yms. (kuten vinttikoirat yleensä ovat. Nukkuvat nimittäin n. 70% vuorokaudesta ja ovat hiljaisia). Itse asun nyt vanhan meijerin yläkerrassa, jossa kaikki äänet kuuluvat naapuriin vielä enemmän kuin perus kerrostalossa, koska rakennus on vanha ja käytävä kaikuu. Valituksia koirasta ei ole tullut, vaikka suurin osa täällä onkin kissaihmisiä.

      Olen tähän mennessä joutunut viemään koiran eläinlääkäriin vain kerran, ja sekin lähinnä tyylillä "no ei tossa mitään oikeesti haittaavaa ole, mut oishan se mukavampi jos toi käytäis näyttämässä", eli ei oikeasti koirassa mitään vialla, vaan perus rokotuksen yhteydessä tyhjennettiin anaalit ja sai varmuuden vuoksi nenäpunkkilääkkeet, vaikkei ell sitä juuri epäillytkään. Maksoi reilu 75€ koko juttu.

      Olemme koiran kanssa muuttaneet useampaan kertaan tämän vuoden aikana, koska vanhalla paikkakunnalla lähes kaikki asunnot olivat homeessa ja itse olen homeelle todella yliherkkä, eli en voi asua viikkoa pidempään tai sairastun vakavasti. Jouduin siis muuttamaan toiselle paikkakunnalle ja vaihtamaan samalla lukiota. Koira on sopeutunut kaikkiin uusiin ympäristöihin alle viikossa. Tällä hetkellä taloni ohi menee yksi tie, josta toinen suunta vie pieneen alle 1000 ihmisen kaupunkiin (10km suuntaansa), ja toinen suunta vie katuvalottomalle metsätielle, jonka varressa on harvakseltaan 2-3 omakotitaloa. Ei siis paljon vaihtelua, lenkit aina niin, että kävelen jompaan kumpaan suuntaan sen verran kunnes koira tuntuu sopivasti väsyneeltä ja sitten kävellään takaisin. Päästän koiran myös joskus metsässä irti että saa juosta ylimääräiset energiat pois, vaikka tämä onkin kuulemma laitonta.

      En ole tähän mennessä tarvinnut koiralle ikinä hoitopaikkaa, eikä kukaan muu ole koskaan vienyt koiraa lenkille sen ollessa minun omistuksessani, paitsi minä. Olen tähän asti hoitanut, kouluttanut ja maksanut koirani ja sen kaikki kulut 100% itse. Ensi kuussa tosin olen lähdössä ulkomaille muutamaksi päiväksi, jolloin koira pääsee ystävälleni hoitoon, joka sattuu myös omistamaan koirani parhaan kaverin. Asuimme kesällä kuukauden kahdestaan kaverini kanssa ja meillä oli koirat myös tottakai talossa, eli hän tietää koirani tavat ja päivärytmin, eli uskon, että hän pärjää koirani kanssa hyvin.

      Kaupungissani ei ole koiraveroa. Koira on rajoittanut tulevaisuudensuunnitelmiani tietyn verran, mutta se oli tietoinen valinta, kun koiran päätin pitää (oli minulla kotihoidossa ennen adoptointia). Eikä minulla ikimaailmassa olisi varaa lähteä vaihto-oppilaaksi tai ulkomaille pidemmäksi aikaa, joten en oikeastaan menetä tässä mitään.

      Olen siis kaikkineen sitä mieltä, että oikean rotuinen ja sopivan energinen koira sopii hyvin opiskelijalle ja kerrostaloon. Kannattaa tosiaan miettiä sitä rotua (tai sekarotuista?) aika tarkkaan, koska esim. koeviikolla lenkit saattavat jäädä lyhyeen, ja on toki kiva, jos koira ei mene sekaisin jos muutamana päivänä peräkkäin pääsee vain lyhyille lenkeille. Sekarotuiset ovat tunnetusti terveempiä kuin rotukoirat, ja keskikokoiset terveempiä kuin kovin isot tai kovin pienet, ja tämä seikka on aina hyvä ottaa huomioon opiskelijana. Kannattaa myös miettiä, jaksatko varmasti hoitaa pennun alusta loppuun, vai olisiko se aikuinen kaveri sittenkin parempi vaihtoehto.

    • rgdxgxdrg

      Minkä kokoinen koirasi on? Millaisessa asunnossa asut? Millaisia ulkoilumahdollisuuksia lähistöllä on? Onko asuinympäristölläsi ollut vaikutusta koirasi käyttäytymiseen?
      - 45 cm paimenkoira 20 m2 yksiössä. Tämä asunto valittiin, koska se oli lähellä kaupungin lenkkeilymaastoja. Koira muutti mukanani aikuisiässä ja vaikutti myös opiskelukaupungin valintaan... pääkaupungissa koira olisi ollut varmasti onneton. Asunnossa on paperiseinät (=kaikki kuuluu), mutta koira ei niistä äänistä häiriinny. Paljon tärkeämpää on se, ettei asunnoissa ole postiluukkua, vaan posti haetaan rappukäytävän postilaatikoista. Koirani vaikuttaa paljon tyytyväisemmältä virikkeelliseen ja vähän kiireiseen kaupunkielämään verrattuna entiseen, pitkäveteiseen korpikoiraelämäänsä.

      Miten paljon koiran hankinta on vaikuttanut talouteesi? Lähinnä tarkoitan juoksevia kuluja, pennun ja perustarvikkeiden hinnan voi arvioida netistä itsekin. Onko tullut yllättäviä menoja tai eläinlääkärikuluja?
      - Liikaa. Ruokin opintotuella itseni, vaatteet hankin sukulaisten synttäri/joululahjarahojen avulla ja koiran ruokin/hoidan kesätyötuloilla. En nosta opintolainaa. Ellen kävisi kesäisin töissä, minulla ei olisi varaa koiraan.

      Kuinka sitovaa opiskelusi on, ja oletko tarvinnut apua koiran hoidossa? Millaisissa tilanteissa?
      - Opiskelu ei ole lainkaan sitovaa. N. 20 tuntia kontaktiopetusta viikossa, ei läsnäolopakkoa. Pikemminkin koiranomistaminen hankaloittaa vapaa-ajanviettoa muiden mennessä yhdessä jumppiin/uimaan/tms. Minä se aina vaan ulkoilutan koiraa.

      Selviääkö koiran kanssa yksin? Entä kaksin? (avopuolisoni on myös halukas osallistumaan koiranhoitoon)
      - Sinkkuja koiranomistajia on lukemattomia. Itsellä kaverit ovat auttaneet, jos en vaikka pahan kuumeen takia ole päässyt ylös sängystä. Haluaisin myös korostaa rahan merkitystä. Köyhän kirkonrotan ei kannata hankkia koiraa. Siitä on ihan mieletön stressi eikä koiraa voi välttämättä hoitaa niin hyvin kuin haluaisi. Omat tulonikin ovat pikkiriikkiset, mutta käyn kesäisin hyväpalkkaisissa töissä ja kituutan talvet niin vähällä kuin pystyn. Muutaman tonnin pesämuna rauhoittaa omaa mieltä kummasti verrattuna siihen, että sekä itse että koira joutuisi syömään rahapulassa viikon pelkkää puuroa. En halua tilanteeseen, jossa koira vaatisi hoitoa muttei ole rahaa maksaa...

      Onko kaupungissasi koiravero? Miten suurelta se tuntuu opiskelijabudjettiin?
      - Koko koiran joutuu kustantamaan "omista rahoista". Opiskelijabudjetti riittää It'-Suomessa juuri ja juuri itsensä elättämiseen. Kaikki extrakulut on revittävä omasta selkänahasta.

      Onko sinulla mahdollisuutta viedä koirasi tarvittaessa hoitoon pitemmäksikin aikaa?
      - On, yleensä vanhemmille.

      Koetko, että koira on vaikuttanut merkittävästi opiskeluusi, menoihisi, tai tulevaisuudensuunnitelmiisi? Haluaisitko lähteä matkalle, vaihto-opiskelemaan tms? Onko koirallesi tarjolla hoitopaikkaa vai oletko löytänyt vaihtoehdon ottaa koirasi mukaan?
      - Säännöllinen liikunta on hyvästä, mutta koiranomistaminen eristää minua ihmiskavereistani. Omaehtoista vapaa-aikaa on yllättävän vähän. En haaveile vaihto-opiskelusta. Pienet ulkomaanreissut onnistuvat vanhempien avulla. Koiralla on todettu pitkäaikaissairaus, joka kustantaa minulle n. 700 € extraa vuodessa ruokintakulujen lisäksi.

      Saatko tarvittaessa kuljettaa koiraa mukanasi koulussa, työpaikalla jne?
      - En saa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4925
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3114
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1621
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe