Parantuminen/bipo

PitäisköSitäAlkaaJoogaa

Haluaisin kuulla ihmisten tarinoita ns "parantumisesta" vaikka eihän niin voi sanoa elinikäisestä sairaudesta. Mutta stooreja siitä miten ootte löytäny keinon elää normaalia elämää. Itse olen vasta 21 vuotias, mutta vauhdilla on tämä sairaus romahtanut. Kokeillut oon päihteetöntä elämää, vastakohtaisesti kaikkia päihteitä, urheilua, mukavaa työtä, "suhteita", lääkkeitä vaikka kuinka montaa lajia, säännöllistä uni ja ruokarytmiä yms. Mikä helevetti tähän auttaa kun ei mikään näistä :D ja sairaudesta ei ole epäilystäkään, siis että olisi väärä diagnoosi. Välillä tuntuu että tämän sairauden oireiden laatija olisi kulkenut perässäni tarkkailemassa mielialaani. Enkä siis odota parantuvani kokonaan, vaan etsin jonkunlaista normaalia hipovaa olotilaa.
Kiitos jo nyt kaikille vastanneille, jokainen pienikin vinkki tai neuvo tulee tarpeeseen.

34

233

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sumary

      Itselläni on ollut kymmenisen vuotta kaksisuuntainen ja vielä 1. tyyppiä. Ensimmäiset viisi vuotta meni vuoroin maniassa ja vuoroin romahdustilassa. Kahteen otteeseen olin sairaalassakin hoidettavana. Lääkitystä vaihdeltiin jatkuvasti, samoin vaihtelivat hoitajat ja psykiatritkin. 2011 sain loistavan psykiatrin, jonka kanssa lääkitystäni muutettiin täysin. Viimeiset neljä vuotta mulla on ollut sama hoitotaho ja sama, toimiva lääkitys. Olen myös neljättä vuotta taideterapiassa sekä käynyt useita itsehoito- ja oireidenhallintakursseja

      • Joogaako

        Mikä lääkitys jos saa udella? Mua vähän pelottaa kun esim päihteet mulla on toimi aina eritavalla kun kaikilla muilla, entä jos sama pätee lääkkeisiin..
        Toi taideterapia kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta. Millasta se on?


    • Pippa76_

      Ikävuodet 14-21 menivät täydessä kaaoksessa, nuoriso-osastollakin pari kertaa. Päihteitä ja "suhteita" ihan niin että vieläkin hirvittää.

      22-25v sain uuden suunnan elämälleni. Pari oikeaa parisuhdetta, päihteettömiä pitkiä kausia. Tulin sinut sairauteni kanssa ja myönsin itselleni ettei minulla ole kaikki kunnossa. Eka oikea työpaikka (yli 2v).

      26-27 repsahdus, taantuminen vanhaan hirvittävän masennuksen jälkeen. Päihteitä ja "suhteita" taas ihan liikaa. Itsemurha"yritys". Lääkekokeilu, se eka ja ainoa joka päätti tämän jakson, joten ehkä siinä mielessä toimi.

      28-31 eka oikea kunnon pitkä hoitokontakti, rakastuminen ja vakaa suhde. Karsin elämästäni vanhoja tuttuja jopa kavereitakin. Täysi päihteettömyys. Uusi kaupunki. Vakituinen työ.

      32-38 ns. ruuhkavuodet, lapsia, voimattomuutta ja väsymystä. Kaikesta selvisin, naimisiin.

      39-? aika näyttää. Hyvältä näytän yhä, mies vierellä, lapset koulussa, koti, rauha, odotus että ei tämä voi kestää, vai voiko?

      • Joogaako

        Wau! Olet päässyt jo noin pitkälle, ihailen!! Saat olla erittäin ylpeä itsestäsi :) jatkuvassa pelossa eläminen on kuitenkin raskas taakka


    • 21vpipo

      Itsellä auttoi kun aloin tehdä asioista rutiineja lähtien ihan perus hampaiden pesusta ja koulunkäynnistä. Sitte pikkuhiljaa aloin uskomaan, että kaikista menneisyyden vakavista manioista ja masennuksista huolimatta pystyn tekemään pitkän tähtäimen päätöksiä. Se on tuonut toivoa ja innostusta tehdä ja kokeilla uusia asioita:omilleen muutto, kuntosaliharrastus, jatkokouluttautuminen, tyttöjen kanssa tekemisissä oleminen jne.

      • Joogaako

        Mutta kun rutiinit myös ahdistavat, siis todella ahdistavat. Tiedän että se voisi olla hyväksi mutta en kestä ajatusta siitä että jokainen aamu alkaisi samalla tavalla, työssä aikataulu aina sama yms. Mutta hyvä kuulla että oot löytänyt itselles sopivan tavan selvitä!


      • 21vpipo

        Kukin tyylillään tietty. Mut rohkaisisin sua kokeilemaan jotain ihan pientä: vaikkapa joka päivä pikku kävelylenkki ulkona satoi taikka paistoi. Siinä voi sitten alkaa huomata monia positiivisia asioita tapahtuvan kuin itsekseen. Esimerkiksi voit huomata että hitto kyllä mäkin pystyn pitämään tekemistäni päätöksestäni kiinni.


    • Tiskuinen

      Tää ei ole mitään faktaa, mutta rutiinien lisäksi jätin viljat pois. Se auttoi. Ja samaa olen kuullut vertaistukiryhmissä muiltakin.

    • A______D_______A

      Minulla ei ole tarjota parantumisvinkeiksi kuin vain niitä kliseisiä sanoja; "päihteettömys", "hyvä, luottamuksellinen sekä rauhallinen parisuhde", "liikunta", "työ", "säännöllinen unirytmi" ja "itselleen anteeksi antaminen". Siinäpä ne minun parantumiseni apuvälineet olivat. Toimivat minulle, vaikka pelkältä sanahelinältähän nuo olisivat pahimpaan bipoaikaan kuulostaneet ainakin omaan korvaani. Tärkeintä on täyttää elämä jollakin, vaikka sitten parisuhteella, liikunnalla, työllä ja harrastuksilla, niin ne pahimmat masikset eivät pääse iskemään ja kovimman menokaudet taas eivät ehdi toteutua kun on jo muutenkin liian kiirettä elämässä.

      Minulle myös se oikea parisuhde oli elämää muuttava ja rauhoittava asia. Nuorempana en ollut pitkissä tai sellaisissa parisuhteissa missä olisi ollut rauhaa ja luottamusta ja sitä piti itseään jotenkin epäkelpona normaaliin parisuhteeseen tai normaalille miehelle. Toisaalta pidin myös normaaleja, rauhallisia miehiä itselleni liian tylsinä, mutta jossain vaiheessa sitä vain malttoi rauhoittua ja antaa aidon rakkauden tulla ja viedä mennessään.

      • Joogaako

        Se on vaan kovin hankalaa löytää akuuttiin hätään toimiva parisuhde varsinkin kun kaikki ne kaatuvat jo ennen aikojaan :D ... uusi harrastus voisi kyllä toimia


    • 1234123412341324

      Liikunta, lääkkeet, psykoterapia ja henkinen kasvu ikääntymisen myötä.

      • yli60bipoML

        No tota. Tuota ja tuota. On kuule niitä sellasii yi 60- vuotiaita bipoja, joille ei mitään tietoo rauhoittumisesta.Kaikki asiat ympäri, sekasin, päälaellaan, vaikka olis lääke päällä ja terapiaa joka viikko. Ei kaikille auta ei. Jotta niin on mun yhellä tuttavalla paha tuo bipolaarinen sairaus ettei mikään auta, ei edes ikä.


    • alkuperäiseenviestiin

      Lito(aamu/ilta),Seroquel 225mg iltaisin. Tuo on lääkitys tällähetkellä. Sairaala hoidossa viimeksi 2006. Töissä,sama työnantaja 12 vuotta,päivätyö. Mies 44v. naimisissa 5 lasta.
      Tuskin koskaan "paranee", mutta kyllä elämää voi näinkin elää. Kun ikää tulee luultavasti oireet hieman tasaantuu.
      Ei kannata heittää kirvestä kaivoon. Kuuntele lähellä olevia ihmisiä. He huomaavat sairauden vaiheet yleensä ennemmin kuin itse, joten pystyt reagoimaan lääkkeillä/elin tavoilla nopeammin kun muutos on tapahtumassa. Eli on vauhtia tai masennuksen poikasta.

      • Joogaako

        Mulla kun kävi niin huonosti että lähipiiri kielsi sairauteni. Nyt heidän mielestä vastauksieni etsiminen on pakkomielle. En halua muuta kuin jonkun tavan millä pystyn elää niinkuin muutkin. Kaikilla ei toki ikääntyminen lievitä oireita, kun katson esim isääni 59v. Voihan noita lääkkeitä vielä kokeilla uusia, se on vaan raskas prosessi.
        Kiitos vastauksestasi!


    • JoogaAuttaaMyös

      Iän myötä tämä sairaus kyllä helpottaa, sen kanssa oppii elämään ja sen pahimpia ylä- sekä alamäkiä pystyy lievittämään ja joskus jopa täysin ehkäisemään.

      Ei mitään ihme temppuja tai lääkkeitä, vaan pelkkää tahdonvoimaa ja tunnetta että minä voin vaikuttaa omiin tuntemuksiini ja mielialoihini jos vain oikeasti haluan.

    • fgbvx

      Oikea lääkitys on tämän sairauden tärkein asia. Niin karulta kuin se kuulostaakin.

      • Joogaako

        Mutta kun ei tunnu millään löytyvän. Shokkihoitoon en missään nimessä suostu


      • 5g6fu

        Bipo ei ole sairaus. Huumaus tarkoituksessa käytettävistä aineista kutsuminen lääkkeeksi on melko orwellilaista.


      • Whattttt

        En ymmärrä. Miksei ole sairaus?


    • Toivoakin

      Ihana ketju, lisää näitä missä on saatu apua ja löydetty oma tapa pärjätä. Etenkin jo pitkään sairastaneiden aikuisten tarinat kiinnostaa. Näin se vaan on. Rutiinit ja lääkitys on tylsyydessään kuitenkin pienempi paha kuin psykoosit ja kuukausien osastojaksot.

    • Toivoa-on-aina-

      2-tyypin diagnoosin sain 27-vuotiaana. Se auttoi ymmärtämään paremmin aiempia toilailuja ja mielialanvaihteluita. Hyväksyin saamani diagnoosin itselleni vasta reilu vuosi sen saamisen jälkeen. Se oli tavallaan vapauttava tunne.

      Nykyinen hoitokontakti on jatkunut jo 8 vuotta, mutta käyn lähinnä vain psyk.sairaanhoitajan luona 2-3 kertaa kuussa purkamassa omaa oloani. Sairaanhoitajat vaihtuvat aika usein mikä on huono asia, mutta säännöllinen juttelu on kyllä auttanut kun siitä tuli rutiinia minulle. Enää en pidä pahaa oloani sisällä. Ilman lääkkeitä olen ollut suurimman osan aikuisajastani.

      Rutiinit, työ ja harrastukset auttoivat myös todella paljon kun niistä tuli vakituisia asioita elämässäni. Opiskelijana elämäni oli, no sanotaanko vauhdikkaan epäsäännöllistä ja se vain ruokki tätä sairauttani lisää. Kamalaa sanoa kyllä näin, mutta tylsä elämä on ainakin se minun vinkkini nuoremmalle minälle jos sellaisen voisin joskus itselleni antaa. Eikä se tylsä elämäkään niin tylsää aina ole kun on tekemistä ja ihmisiä ympärillä. Vieläkin joskus itkettää ne yksinäiset yöt ja kuukaudetkin kun nuorempana vain työnsin kaikki pois läheltäni.

      30-vuotiaana löysin myös nykyisen mieheni. En aiemmin ole pitänyt itseäni parisuhdeihmisenä, mutta kyllä se oma mieskin rauhoittaa jo ihan läsnäolollaan. Nykyinen mieheni on täysin erillainen kuin aiemmat miessuhteeni, hän on vakaa, kiltti, rauhallinen ja muutenkin sellainen jota en olisi nuorempana huolinut, mutta hänen seurassaan olen rauhallisempi ja osaa hänkin aina välillä lähteä mukaan hullutuksiini, joten olen onnellinen.

    • 30kymppinennainen

      * fyysistä treeniä
      * imiskontakteja/ystäviä
      * terveellistä ruokaa
      * riittävästi unta
      * sopivasti oikeita lääkkeitä
      * anna niin ikävien kuin hyvienkin juttujen purkautua, älä pidä sisälläsi
      * rauhallinen ja pitkäaikainen työ sekä asunto
      * ja tämä oli kyllä niin hyvä että pitää itsekin se tähän laittaa: anteeksiantaminen itselle

      • kysymys8787555

        eik semee niin et narsisti antaa itselleen anteeks kaikki asiat ja pahat mitä toisille aiheuttaa, ei niinkään bipo vai onks se nii et bipotkin on narsisteja ??


    • BipoPete

      Itsellä reilu vuosi bipo diagnoosta ja lisänä pakko-oire ja ahdistustuneisuushäiriö. Lääkkeet lopetin kahden kuukauden kuluttua aloituksesta sivuoireiden takia. 2 kuukatta aluksi sairaslomalla diagnoosin toteamisesta. Nyt ollu töissä ilman sairaslomia (pitää koputtaa puuta). Liikunnalla saanut pakko-oireet ja ahdistuneisuushäiriön jollain lailla aisoihin, mutta varoituksena saa harrastaa reilusti!
      Käyn tällä hetkellä sairaanhoitajan luona ja psykofyysisessä fysioterapiasssa, josta koen saavani suurta apua. Myös hyvää apua/tukea saanut henkilöiltä, jotka kokeneet vakavan masennuksen vaihdamme kuulumisia(keskustelujen muodossa vastatusten kahvin ääressä).
      Onko kukaan kuullut mitään keskusteluryhmästä tän bipon osalta? Tekis mieli ainakin itselläni keskustella bipon omaavan henkilön kanssa, kun ei ole oikein työpaikan kahvipöydässä keskusteltava aihe, kun ymmärtämys monella tän bipon suhteen nolla niin saa olla aika varovainen.

      • BipoPete

        Niin kaiken tämän päälle pitää elämän askeettisena. Itse lopettanut alkoholin, vähentänyt kahvin max 1 kuppi per päivä ja huomannut myös sokereiden välttäminen on hyvästä (limsat, karkit jne..) . Niin ja tietysti stressin pyrkiin pitään minimissä (helpommin sanuttu kuin tehty).


      • Joogaako

        Millasta on tuo fysioterapia? Ja sama juttu, tarvis itsekin jotain ns vertaistukea tai ihan vaan jotakuta joka ymmärtäisi nämä oireet ja olotilat, ja kelle uskaltaisi kertoa pintaakin syvemmältä


      • BipoPete

        Psykofyysiseen fysioterapiaan kuuluu mm. monenlaisia rentoutus ja hengitys harjotteita. Kuullostaa tyhmältä, mutta toimineet ainakin minulla! Olkoon olo ollut maaninen, ahdistunut tai masentunut harjoitukset tehty olotilan mukaan.
        Jep olen samaa mieltä tuosta vertaistuesta olisi todellakin kiva keskustella ihmisen kanssa tai jopa muutaman, jotka puhuvat täysin samaa kieltä ja olisivat samantien samalla kirjan sivulla. Itse asustelen pääkaupunkiseudun lähettyvillä, että jos jollain kiinnostaa keskustella asiasta vastatusten niin voisi varmaankin järjestää jotain.


      • Joogaako

        Mun pitää varmaan kysyä lekurilta oisko mulekin tommonen mahdollista, oon valmis kokeilee mitä tahansa mistä olisi vähääkään apua!
        Mulle käy juttuseura loistavasti! En kyllä tiedä pystynkö ikinä kasvotusten näkemään (ymmärrät varmasti hahhaha) kun olotilat hankalia eikä ikinä uskalla sopia kalenteriin mitään.


      • BipoPete

        Tuohon fysioterapiaan pääsi pienen jonotuksen jälkeen kunnallisen kautta.
        Niin ja jos juttuseura alkaa kiinnostamaan ja sopii muutenkin olojen puolesta niin järjestetään tavalla tai toisella.


    • Nimimerkitär

      Ei tästä kyllä ikinä parane, tai no se tunne kyllä voi hetkittäin olla, mutta se johtuu vain siitä että on liian kova nousukausi menossa.

      Iän myötä tämän kanssa oppii elämään, ylä- ja alamäkiä oppii hallitsemaan ja välttämään paremmin, elämä tasaantuu ja vakiintuu ja sen myötä sairaus tai ainakin sen vaikutukset elämään ja mielialaan heikentyvät.

      Ne jotka uskaltavat ryhtyä oikeaan parisuhteeseen, jopa perhe-elämään saavat lisää turva-ankkureita elämäänsä puolisosta. Vastuu perheestä ja suhteesta tuo vastuuta jonka takia ne omat murheet ja huono olo ei enää tunnukaan niin tärkeältä tai isoilta asioilta vaan sitä oppii keskittymään elämässä muuhunkin kuin vain oman olonsa surkutteluun tai siihen että on pakko vain tuntea elävänsä "tarpeeksi" että elämä olisi mielekästä. Perheen ja suhteen myötä elämässä on tärkeämpiäkin asioita kuin se oma tuntemus tai olotila. Tai näin ainakin itselläni kävi kun luovuin kuluttavasta ja vaihtelevasta elämästäni ja vaihdoin sen vakaaseen parisuhde ja myöhemmin perhe-elämään.

      Käyn kyllä edelleen psykiatrisella sairaanhoitjalala, mutta sinnekin on välillä lähes vuoden taukojakin, joskus taas saatan käydä viikoittainkin, mutta se on enemmänkin itsensä purkamista kuin mitään avun hakemista. Ja aika halpaahan tuo on, kun alle 40 euroa kerta, enkä mitään muuta kuluja tästä sairaudestani tee.

    • MinäkinOlenJoogannutJo7v

      En sanoisi että bipolaariseen persoonallisuushäiriöön on olemassa mitään parannuskeinoa tai mitään muutakaan sellaista yksittäistä asiaa jonka tekemällä tämä sairaus rauhoittuisi tai loppuisi kokonaan. Kyse on enemmänkin useiden eri asoiden yhteisvaikutuksesta jotka ajan myötä alkavat vaikuttamaan omaan elämään kun ne ovat kestäneet tarpeeksi pitkään. Se mitkä ne asiat sitten ovat ja kuinka kauan niitä pitää tehdä että vaikutukset alkavat tuntumaan on täysin yksilökohtaista. Se mikä toimii toiselle positiivisesti voikin toimia toiselle negatiivisesti ja niin edelleen.

      Voisin kuitenkin sanoa tähän sellaisen yleisluotoisen ohjeen joka koskee meitä kaikkia bipoja, niin nuoria kuin vanhojakin. Tee sitä mikä tuntuu hyvälle ja josta nautit, mutta kuitenkin vain kohtuudella. Pidä ihmiset lähelläsi ja kuuntele heitä. Tylsä elämä ei välttämättä ole tylsää kun sitä alkaa oikeasti elämään, se vain tuntuu siltä ennen kuin siihen on oikeasti valmis. Kyllä minäkin karsastin pitkään vakavia suhteita, omaa vakituista kotoa sekä pitkää työsuhdetta, sillä ne tuntuivat liian tylsiltä ja sitovilta asiosta, sellaisilta asioilta joista minun olisi mahdoton pysyä saatika nauttia, mutta nyt 30 ikäisenä olen onnellisempi kuin koskaan vaikka olen nuo kaikki asiat saavuttanut. Olen oppinut elämään uudella tavalla ja tämä sairaus on vain varjo entisestään suurimman osan ajasta. Joskus toki on edelleen vaikeuksia tunne-elämän ja mielialojen kanssa, mutta ei mitään verrattuna siihen mitä koin 14-26-vuotiaana kun sairaus vie ja elämä oli yhtä vuoristorataa.

    • not-bipoli

      Bipolla ei milloinkaa ole normaalia mielialaa,....on nähty kaverin kanssa.

      On tyytyminen osaansa. Kiitollinen kun on tasainen mieliala.

      • ylpeähullu

        Yleistät oikeen yhden kaverin perusteella? Toivottavasti ymmärsin väärin :)


      • toinenhullu

        not-biboli on selkeästi pätevä maallikko psykiatri!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2142
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1694
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1511
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      36
      1495
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1435
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1407
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1341
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1260
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1239
    Aihe