Auttakaa (kyse 3-vuotiaasta tytöstä)

Ainoanäiti

Meillä on aivan ihana pieni prinsessa joka osaa olla myös voimakastahtoinen, asioista täytyy muistuttaa, komentaa, kieltää moneen kertaan kun muuten ei mene perille. Joskus kun osaa oikein venyttää omaanikin pinnaa niin pitkälle että hermostun (on voinut huutaa minulle, kieltäytyä, vastustella jostain asiasta) niin sitten tavallaan syyttää minua siitä kun hermostuin, kysyy että 'miksi äiti olet vihainen' ym. ikään kuin minulla ei ole syytä hermostua vaikka hän itse käyttäytyy huonosti. Kun selitän asian, niin vaikuttaa ymmärtävänsä mutten ole varma ymmärtääkö.

Hän on vähän muutenkin sellainen taivaanrannanmaalari, on usein omissa ajatuksissaan eikä suostu menemään aina edes ulos. Häiriintyy hälinästä helposti ympärillään ja saattaa sanoa ihmisjoukon puheensorinan keskellä 'olkaa hiljaa' muttei sentään korviaan peitä. Silti on itse aina äänessä, hölisee ihan kaikesta ilman mitään suodatinta kummallisiakin juttuja ja jotka omasta mielestään ovat mukamas hauskoja. Usein ilmaisee oman tahtonsa kieltäytymällä ja joskus isoin raivarein ja tytöllä on myös todella voimakas ääni. Jää jumiin johonkin ajatukseen ja hokee sitä sitten kokoajan, eikä aina riitä että reagoi siihen vaan jatkaa ihan vain huvikseen. Esim. Jos näkee jonkun vanhan miehen kulkevan ohi: 'tuolta tulee pappa (tervehdin tätä miestä) hei tuolla on pappa, pappa hehehe pappa'. Tätä ilmenee myös kun on ahdistunut että jankkaa jotain asiaa itku silmässä.

Leikit hänellä on erikoisia, siis että esim. Nukkekodin tuoli on leivos ja antaa sen minulle 'syötäväksi' ym. Ja sitten yhtäkkiä norsu tulee ja räiskyttää vettä päälle ja menee takaisin kotiin. Vaikea sisäistää itseään tällaisiin leikkeihin joissa ei ole mitään logiikkaa... Leikin kyllä tytön kanssa mutta jotenkin väsyn tällaiseen kun se on niin intensiivistä, yksityiskohtaista ja erikoista. Tyttö on siis ainut lapsi ja vaatii että on leikkikaverina, eikä oikein osaa yksin leikkiä kuin vähän aikaa kerrallaan.

Osaa kuitenkin hyvin pukea jo vaatteensa, housut menee (usein vain väärinpäin) sukatkin mutta nekin yleensä miten sattuu. Sanokaa onko lapseni normaali? Olen miettinyt olisiko mahdollista että hänellä on lievää aistiyliherkkyyttä..? Kokee asiat niin voimakkaana, pelkää edelleen imuria ja jotenkin lamaantuu kun on taustameteliä vaikka olemme moneen kertaan sanoneet ettei niistä tarvitse välittää.

Miten voin suhtautua tällaiseen 'yliherkkään' lapseen... Hermot ovat kireällä minulla itsellänikin kun arki ei suju.

4

148

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • palataan.sitten

Liian pitkä teksti. Voisitko kiteyttää.

• Ainoanäiti

Millä lailla? Laitoin kyllä kappalejaot...

• muutamneuvo

Kuulostaa normaalilta. voithan kokeilla lukea paljon, niin oppii hiljentymään ja kuuntelemaan. sinun pitää vanhempana näyttää miten olla ja käyttäytyä. Helpompi aina sanoa mutta se on aika totta ettei itsellä saa pinna palaa.

Älä anna liikaa sokeria ja älä anna pelikoneita

• meilläkioli

Tuo kuulostaa ihan normaalilta kolmevuotiaalta.Uhmat sun muut oikut..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      1
      1576
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      96
      1504
    3. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1051
    4. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      202
      960
    5. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      124
      849
    6. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      2
      797
    7. Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?

Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks
      Haapavesi
      29
      760
    8. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      42
      751
    9. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      7
      724
    10. Nostetaanko nainen kissa pöydälle?

Ja selvitetään nämä tunteet?
      Ikävä
      60