Valokuvausvinkkejä kiitos!

Asiantuntijaakaivataan

Olisin todella kiitollinen jos joku ammattilainen haluaisi antaa pieniä vinkkejä siihen kuinka saisin valokuvistani näyttävämpiä.

Linkin takaa löytyy muutamia valokuvia:
https://www.flickr.com/photos/eetuhalmelahti/

Suuret kiitokset jo etukäteen :)

38

238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ETTR_tekniikka
      • Asiantuntijaakaivataan

        Tarvitsee tuohon tekniikkaan paneutua. Kiitos sinulle!


      • Asiantuntijaakaivataan kirjoitti:

        Tarvitsee tuohon tekniikkaan paneutua. Kiitos sinulle!

        Tuo oikealle valottaminen on tiettyyn rajaan asti hyvä idea. Siinä vaan on pidettävä huoli mahdollisista kirkkaista kohdista jotta ne eivät ainakaan suurelta osin pala puhki.

        Kuvista, itse asiassa niiden exif tiedoista, päätellen kuvaat Nikon D3200 kameralla joten sinne takakanteen saanee sen kuvan rinnalle sen valotuksen onnistumista osoittavan käyrän. Siitä näkee riittävän hyvin miten kuva on valottunut.

        Jopa jpg kuvista pääsee nostamaan liian tummiksi jääneitä kuvia käyttökelpoisempaan suuntaan ihan ilmaisohjelmilla, itse pidän FastStone Image Viewer ohjelmaa helppona, halpana sekä tehokkaana juuri jpg kuvissa. NEF kuviin joudut sitten hankkimaan muuta kuten Nikonin itse kauppaamia osin ilmaisia ohjelmia.

        Paljolta kuitenkin säästyy jos hieman tarkkailee kuvauksen yhteydessä saalistaan.

        Tuo 4:s kohta, medium format lienee vitsi, yleensä runko maksaa kymppitonneja euroissa tosin muistaakseni yhtä sorttia saa noin kympillä mutta tuohon vielä lasit päälle sillä kroppi Nikonin linssiä ei niihin kannata edes yrittää. Jos on lähtenyt, kuten useimmat, liikkeelle D3000 sarjasta vakio pikku zoomilla niin helposti minä ainakin arvelen, jottei tilillä ole edes 40'000€ uuden kameran ja sen linssien ostoon mutta saatanhan minäkin erehtyä joskin harvoin.

        Valovoima on hyväksi mutta ei vaikuta sinun ongelmaasi suoraan. Suurella aukolla eli pienellä F-luvulla vaikkapa F1.8 voi käyttää lyhyempää aikaa tai pienempää ISO lukua tai molempia sopivana yhdistelmänä kuin vaikkapa lasilla jonka suurin aukko on F5.6.

        Hämäräkuvauksissahan noita suuria aukkoja tulee käytettyä mutta muutoinhan sitä käytetään ainoastaan tarkennukseen ja kuvausaukko on jotain pienempää. Tuo jo pelkästään kuvan erottelun vuoksi, aika harvassa lasissa paras erottelu ja suurin aukko ainakaan koko kuvakentän osalta kohtaavat vaan parasta jälkeä saadaan F4 - F8 alueella ja joskus makroissa vasta F16 tai pienemmällä koska muutoin terävyysalue jää liian vaatimattomaksi jos ei käytä fotostacking menetelmää josta olen kuullut vaan en omaa kokemusta.


      • tulee_käytettyä
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Tuo oikealle valottaminen on tiettyyn rajaan asti hyvä idea. Siinä vaan on pidettävä huoli mahdollisista kirkkaista kohdista jotta ne eivät ainakaan suurelta osin pala puhki.

        Kuvista, itse asiassa niiden exif tiedoista, päätellen kuvaat Nikon D3200 kameralla joten sinne takakanteen saanee sen kuvan rinnalle sen valotuksen onnistumista osoittavan käyrän. Siitä näkee riittävän hyvin miten kuva on valottunut.

        Jopa jpg kuvista pääsee nostamaan liian tummiksi jääneitä kuvia käyttökelpoisempaan suuntaan ihan ilmaisohjelmilla, itse pidän FastStone Image Viewer ohjelmaa helppona, halpana sekä tehokkaana juuri jpg kuvissa. NEF kuviin joudut sitten hankkimaan muuta kuten Nikonin itse kauppaamia osin ilmaisia ohjelmia.

        Paljolta kuitenkin säästyy jos hieman tarkkailee kuvauksen yhteydessä saalistaan.

        Tuo 4:s kohta, medium format lienee vitsi, yleensä runko maksaa kymppitonneja euroissa tosin muistaakseni yhtä sorttia saa noin kympillä mutta tuohon vielä lasit päälle sillä kroppi Nikonin linssiä ei niihin kannata edes yrittää. Jos on lähtenyt, kuten useimmat, liikkeelle D3000 sarjasta vakio pikku zoomilla niin helposti minä ainakin arvelen, jottei tilillä ole edes 40'000€ uuden kameran ja sen linssien ostoon mutta saatanhan minäkin erehtyä joskin harvoin.

        Valovoima on hyväksi mutta ei vaikuta sinun ongelmaasi suoraan. Suurella aukolla eli pienellä F-luvulla vaikkapa F1.8 voi käyttää lyhyempää aikaa tai pienempää ISO lukua tai molempia sopivana yhdistelmänä kuin vaikkapa lasilla jonka suurin aukko on F5.6.

        Hämäräkuvauksissahan noita suuria aukkoja tulee käytettyä mutta muutoinhan sitä käytetään ainoastaan tarkennukseen ja kuvausaukko on jotain pienempää. Tuo jo pelkästään kuvan erottelun vuoksi, aika harvassa lasissa paras erottelu ja suurin aukko ainakaan koko kuvakentän osalta kohtaavat vaan parasta jälkeä saadaan F4 - F8 alueella ja joskus makroissa vasta F16 tai pienemmällä koska muutoin terävyysalue jää liian vaatimattomaksi jos ei käytä fotostacking menetelmää josta olen kuullut vaan en omaa kokemusta.

        F1.8 voi käyttää lyhyempää aikaa tai pienempää ISO lukua tai molempia sopivana yhdistelmänä … Hämäräkuvauksissahan noita suuria aukkoja tulee käytettyä.

        Että sillälailla kuvaa ”ammattilainen” näyttäviä kuvia. Päivänvalossa pienellä ja hämärässä suurella aukolla, viis syväterävyysalueesta. Hassu juttu tuo syväterävyys kun sitä säädellään hämäryyden mukaan.


      • tulee_käytettyä kirjoitti:

        F1.8 voi käyttää lyhyempää aikaa tai pienempää ISO lukua tai molempia sopivana yhdistelmänä … Hämäräkuvauksissahan noita suuria aukkoja tulee käytettyä.

        Että sillälailla kuvaa ”ammattilainen” näyttäviä kuvia. Päivänvalossa pienellä ja hämärässä suurella aukolla, viis syväterävyysalueesta. Hassu juttu tuo syväterävyys kun sitä säädellään hämäryyden mukaan.

        Kun kuvauskohteeseen on etäisyyttä niin se syväterävyyskin kasvaa. En todellakaan lähtisi makroilemaan edes hämärässä koska aukot ovat juuri tuon syväterävyyden vuoksi luokkaa F8 - F16 tai joskus vieläkin pienempi joskin tarkkuus alkaa muutoin silloin useimmiten kärsiä.


      • tulee_käytettyä
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Kun kuvauskohteeseen on etäisyyttä niin se syväterävyyskin kasvaa. En todellakaan lähtisi makroilemaan edes hämärässä koska aukot ovat juuri tuon syväterävyyden vuoksi luokkaa F8 - F16 tai joskus vieläkin pienempi joskin tarkkuus alkaa muutoin silloin useimmiten kärsiä.

        Että sillälailla
        Jos kohde on kaukana hämärässä niin syväterävyys ei ala kärsiä ja makroillessa pienemmillä aukoilla tarkkuus alkaa muutoin silloin useimmiten kärsiä.
        Kyllä ”ammattilainen” hämäräkuvaaja tietää. Väistämättä herää kysymys mitähän eläkeläinen mahtaa kuvata hämärässä kaukaa isolla aukolla? Onko kohteena naapurin arka tipu jota työeläkeläinen kuvaa kaukaa hämärässä eläkepäivien ratoksi?

        Tällaisella tavis amatöörillä taas tuo tarkkuus alkaa muutoin silloin useimmiten kärsiä jos kuvaa täydellä aukolla, mutta on parempi pari aukkoa himmennettynä.
        Siinäkö on se iso ero taviksen ja ”ammattilaisen” välillä, että ammattilainen säätää valotusta aukolla ”käyttää lyhyempää aikaa tai pienempää ISO lukua tai molempia sopivana yhdistelmänä”. Tavis säätää syväterävyyttä aukolla, mutta valotusta ajalla (ja ISOlla).


    • ETTR_tekniikka

      "kuinka saisin valokuvistani näyttävämpiä"

      Ei medium format ole vitsi, jos haluaa näyttävämpiä valokuvia

      • Ei varmaankaan olekaan muutoin kuin sen suositteleminen kaverille joka on ostanut muutaman satasen järjestelmän alkaakseen kuvata. Aika harvalla meistä on noin vaan laittaa edes kymppitonnia kameraan kun ei heti edes tiedä miten suuri harrastus siitä muodostuu. Tosin useimmat medium formatin rungot maksavat noin 40'000€ joten siinä on sitä säästöpossun täyttöä riittävästi ennen kuin lankeaa. Tuohon sitten vielä lasit päälle!

        Toinen juttu on kun on harrastanut vaikka kymmenen vuotta ja löytänyt oman linjansa harrastuksessa sekä ansainnut tuon kameran verran rahastoon. Tosin jos tyytyy kuviin A2 kokoluokassa niin täyden kennon järkkärillä saa siihen kuvia joita kehtaa jopa näyttää.


    • mutu_vinkkejä

      Kiinnitä huomiota dynamiikan ja valon suunnan hallintaan. Opiskele syväterävyyden, sommittelun, väriopin, harmonian ja rytmin perusteet. Mestari on se joka on ensin oppinut kaikki säännöt ja sitten unohtanut ne.
      Se paras kameran/horisontin korkeus on joskus milleistä kiinni. Osa linkittämistäsi kuvista paranee mielestäni merkittävästi rajausta korjaamalla.
      Yleensä parempia kuvia saa menemällä lähemmäksi ja laukaisemalla kamera täsmälleenoikealla hetkellä. Luonnonvalon paras suunta on joskus minuuttien kysymys.
      Välineiden ostaminen ei yleensä paranna kuvan sanomaa, mutta saattaa motivoida laiskaa kuvaajaa.

      • Canonisti_minäkin

        Monasti noin, jos kyse on normi kuvauksesta. Runko ja kaksi (35 85) tai kolme (24 50 135) objektiivia riittää todella pitkälle. Itse olen kuvannut todella pitkään kolmella primella, mutta välillä tulee mieleen, miksi kantaa ylimääräistä ja kaksi voisi riittää ihan hyvin.

        Tilanne on vähän erilainen, jos kiinnostuksen kohteena ovat esimerkiksi eläimet. Silloin tarvitaan pitkä prime teleobjektiivi ja/tai makro-objektiivi. Mahdollisesti useampiakin sellaisia. Objektiivihankinnat vievät harrastusta oikeasti eteenpäin vaikka f/4.0 300 mm:lläkin pärjää aika pitkälle.

        Yksi hankinta, joka auttaa minusta harrastajaa oikeasti eteenpäin harrastuksessa, on filmikamera, kinari tai keskari. Itse palaan yhä silloin tällöin takaisin filmillä kuvaukseen. Siinä vain on erilainen fiilis. Filmikamerat eivät edes maksa paljoa nykyään.


      • älä_lässytä
        Canonisti_minäkin kirjoitti:

        Monasti noin, jos kyse on normi kuvauksesta. Runko ja kaksi (35 85) tai kolme (24 50 135) objektiivia riittää todella pitkälle. Itse olen kuvannut todella pitkään kolmella primella, mutta välillä tulee mieleen, miksi kantaa ylimääräistä ja kaksi voisi riittää ihan hyvin.

        Tilanne on vähän erilainen, jos kiinnostuksen kohteena ovat esimerkiksi eläimet. Silloin tarvitaan pitkä prime teleobjektiivi ja/tai makro-objektiivi. Mahdollisesti useampiakin sellaisia. Objektiivihankinnat vievät harrastusta oikeasti eteenpäin vaikka f/4.0 300 mm:lläkin pärjää aika pitkälle.

        Yksi hankinta, joka auttaa minusta harrastajaa oikeasti eteenpäin harrastuksessa, on filmikamera, kinari tai keskari. Itse palaan yhä silloin tällöin takaisin filmillä kuvaukseen. Siinä vain on erilainen fiilis. Filmikamerat eivät edes maksa paljoa nykyään.

        24, 50, 85, 135, macro, 300 mm, mahdollisesti vielä lisääkin objektiiveja ja filmikamerakin! Unohdit esim. kalansilmän ja 400-800 milliset kokonaan, vai kuuluuko ne niihin lisämahdollisuuksiin.
        Siinä sitä on tavaraa joka auttaa harrastajaa eteenpäin!


      • älä_lässytä kirjoitti:

        24, 50, 85, 135, macro, 300 mm, mahdollisesti vielä lisääkin objektiiveja ja filmikamerakin! Unohdit esim. kalansilmän ja 400-800 milliset kokonaan, vai kuuluuko ne niihin lisämahdollisuuksiin.
        Siinä sitä on tavaraa joka auttaa harrastajaa eteenpäin!

        Vaikka onkin kiistämätöntä, että noilla primeillä kuvan laatu nurkasta nurkkaan on lähes aina parempi kuin zoomeilla niin se helpotus, jonka saa kun käyttää vaikkapa 24 - 105 mm F4 zoomia sekä 70 - 200 F4 tai F2.8 zoomia ja korvaa niillä nuo monet polttovälit ja linssien vaihdot alvariinsa, antaa helposti anteeksi nurkkien hieman alentuneen erottelun.

        Makrot ovat eri asia mutta tarpeen jos sitä lajia haluaa harrastaa, toinen on nuo "lintuputket" lähelle metriäkin yltävät vaan ne vaativat runsasta kirjoittelua Joulupukille tai hyvää tuuria lotossa hintansa vuoksi.

        Vanhemmiten olen alkanut kiinnostua tuosta makroilusta vaikka joskus nuo linnutkin kiinnostivat, koskaan ei kuitenkaan oikein hyvään putkeen ollut varaa joten olen siitä hieman laistanut. Lisäksi kun reppuun lisää 5 kg putken entisten varusteiden lisäksi niin polvet raksuvat aina vaan lujempaa.

        Viime kesänä huomasin miten makrokuvaus saa näkemään lähiluonnon ihan uudessa valossa verrattuna siihen kun hipsit metsäpolkuja pitkä putki kamerassa.


      • viilausta
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Vaikka onkin kiistämätöntä, että noilla primeillä kuvan laatu nurkasta nurkkaan on lähes aina parempi kuin zoomeilla niin se helpotus, jonka saa kun käyttää vaikkapa 24 - 105 mm F4 zoomia sekä 70 - 200 F4 tai F2.8 zoomia ja korvaa niillä nuo monet polttovälit ja linssien vaihdot alvariinsa, antaa helposti anteeksi nurkkien hieman alentuneen erottelun.

        Makrot ovat eri asia mutta tarpeen jos sitä lajia haluaa harrastaa, toinen on nuo "lintuputket" lähelle metriäkin yltävät vaan ne vaativat runsasta kirjoittelua Joulupukille tai hyvää tuuria lotossa hintansa vuoksi.

        Vanhemmiten olen alkanut kiinnostua tuosta makroilusta vaikka joskus nuo linnutkin kiinnostivat, koskaan ei kuitenkaan oikein hyvään putkeen ollut varaa joten olen siitä hieman laistanut. Lisäksi kun reppuun lisää 5 kg putken entisten varusteiden lisäksi niin polvet raksuvat aina vaan lujempaa.

        Viime kesänä huomasin miten makrokuvaus saa näkemään lähiluonnon ihan uudessa valossa verrattuna siihen kun hipsit metsäpolkuja pitkä putki kamerassa.

        Täyden kennon zoom croppirungossa poistaa sen hieman heikompien nurkkienkin haitan, jos sitä heikommuutta oikeasti edes on olemassa.


      • viilausta kirjoitti:

        Täyden kennon zoom croppirungossa poistaa sen hieman heikompien nurkkienkin haitan, jos sitä heikommuutta oikeasti edes on olemassa.

        Tuo pitää paikkansa ja siksi käytän pääosin tuota yhtä kroppizoomia lukuun ottamatta täyden kennon laseja myös kroppirungossa.

        Tuo 18 - 200 mm Nikkorilta ei ole mikään loistavan erottelun malli tuote mutta turistilasina se käy koska niitä erottelun ongelmia joka siinä on ei juurikaan maisemia katsellessa huomaa.

        Jos parempi vastaava ilmestyy on vaihto harkinnassa.

        Yleensähän nuo kulmat ovat vain lisänä, ne harvoin ovat kuvat pääaihe. Siten pienet erotteluvirheet eivät paljoa haittaa. Ainakaan niin paljoa jotta lähtisin primerumbaan mukaan.


    • Canonisti_minäkin

      Aloitetaan nyt siitä, että mukana on oikein kivoja kuvia. Paria pikku juttua ei taida olla vielä mainittu:
      - Itse olen sen verran laiska, että pidän kuvankäsittelyohjelmassa aina päällä ristikkoa, jolla rajauksen voi tehdä helposti kultaiseen leikkaukseen.
      - Parissa kaupunkikuvassa talot vähän kaatuivat päälle. Niitä voisi suoristella käsittelyvaiheessakin.

    • amatöör

      Ihan hyviä kuvia, enempi positiivinen kuin negatiivinen ensivaikutelma. Mutta jos ne olisivat vähänkin huonompia, niin lähes jokaiseen kuvaan tarpeettoman isolla lätkäisty nimi häiritsisi pahasti. Onko oman nimen näkyminen kuvassa todella niin tärkeää? Siis harrastajatasolla?
      – Jos haluat tuleville kuvillesi lisää seuraajia, niin katso vähän mitä etusivullasi näkyy. Monet lähes samanlaiset kuvat peräkkäin ei innosta seuraamaan. Jokaisessa kuvassa pitäisi olla myös jokin (selkeämpi) ajatus mukana. Vahinkolaukauksilta näyttävät pois. Päätä minkä kuvan näytät ja piilota muut.
      – Rakennusten pitäisi olla suorassa, jos niitä kuvaa paljon. Jälkikorjausta pitää kuitenkin tehdä hyvin varovasti. Monista kuvistasi näkyy, että rajauksen puolesta olisi ollut mahdollista saada linjat suoriksi heti kuvausvaiheessa.

      • seuraajia

        ”– Jos haluat tuleville kuvillesi lisää seuraajia” kuvaa kissoja videolle ja laita ne youtubeen.
        Kertooko seuraajien lukumäärä kuvan näyttävyydestä vai seuraajien tyhmyydestä?


    • välineusko

      Usein osaaminen/oppiminen paranee jos osaa hankkia ja vastaanottaa rakentavaa kritiikkiä.
      Kameran kallistamine on harvoin onnistunut tehokeino, yleensä se osoittaa pelkästään osaamattomuutta.
      ©-merkki kuvissa kertonee vain kuvaajan itsetunto-ongelmista. Mitään todellista merkitystä merkillä ei ole. Vain tekijän nimellä ja vuosiluvulla on merkitystä tekijänoikeuksien kannalta.
      Aloittaja kysyy valokuvausvinkkejä … kuinka saisin valokuvistani näyttävämpiä. Melkein kaikki vastaavat osta, osta, osta. Onko kysymys vastaajien tyhmyydestä vai jostakin ihan muusta? Välineiden lukumäärä ei vaikuta kuvan näyttävyyteen, mutta kuvaaja voi olla ”näyttävämpi” kun joidenkin mielestä valokuvausvälineillä pitää olla näyttöarvoa (katu-uskottavuus).
      Kuvan näyttävyys syntyy katsojan päässä, ei ostamalla lisää välineitä.

    • pieniä

      Näyttävyyttä saat helpoimmin photoshoppaamalla trendikkäästi. Esim sateenkaarta oksentava nuori on nyt trendikäs kuva. Läheltä kuvattu on yleensä näyttävämpi.

    • armasvarmas

      Aloittaja kysyi ammattilaiselta neuvoja. Koska ammattilaiset ei neuvoja täällä(kään) näemmä jakele, niin aloittajan kannattaa keskittyä olennaiseen.

      Kolme on tekijää valokuvan tuottamisessa kameralla. Ne ovat: ISO, aukko ja suljinaika.

      Näillä kun pelleilee tarpeeksi kauan niin oppii varmasti valokuvaamaan.

      • Nuo kolme on helpompaa oppia kuin näkemys ja rajaus. Vasta oikein rajattu näkemys on hyvän valokuvan alku. Sen kehittyminen kestää eikä tahdo kaikille syntyä lainkaan kun joillain se on luonnostaan.

        Suuret kennon pikselimäärät hieman auttavat koska ne mahdollistavat kuvan rajausta jälkikäteenkin.

        Olen kuvannut jostain -60 luvulta alkaen vaihtelevalla innostuksella eikä tuo näkemys ole vieläkään aina kohdallaan. Toivon sen kuitenkin vielä paranevan.

        Luota itseesi sillä se on paras alku, katso miten muut ovat nähneet maailmaa ja miten itse olisit vastaavassa tilanteessa toiminut, siinä on yksi hyvä aloitus keino.


      • Canonisti_minäkin
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Nuo kolme on helpompaa oppia kuin näkemys ja rajaus. Vasta oikein rajattu näkemys on hyvän valokuvan alku. Sen kehittyminen kestää eikä tahdo kaikille syntyä lainkaan kun joillain se on luonnostaan.

        Suuret kennon pikselimäärät hieman auttavat koska ne mahdollistavat kuvan rajausta jälkikäteenkin.

        Olen kuvannut jostain -60 luvulta alkaen vaihtelevalla innostuksella eikä tuo näkemys ole vieläkään aina kohdallaan. Toivon sen kuitenkin vielä paranevan.

        Luota itseesi sillä se on paras alku, katso miten muut ovat nähneet maailmaa ja miten itse olisit vastaavassa tilanteessa toiminut, siinä on yksi hyvä aloitus keino.

        Noista kolmesta: aika, aukkko ja ISO kannattaa kuitenkin aloittaa. Kun noihin lisää vielä kultaisen leikkauksen ja pari muuta rajaussääntöä, niin ollaan pitkällä. Noilla pystyy tekemään sellaista perushyvää harrastajatason kuvaa. Siitä eteenpäin onkin sitten koko maailma opittavana.


      • Canonisti_minäkin kirjoitti:

        Noista kolmesta: aika, aukkko ja ISO kannattaa kuitenkin aloittaa. Kun noihin lisää vielä kultaisen leikkauksen ja pari muuta rajaussääntöä, niin ollaan pitkällä. Noilla pystyy tekemään sellaista perushyvää harrastajatason kuvaa. Siitä eteenpäin onkin sitten koko maailma opittavana.

        Nuo rajaussäännöt on hyvä hallita mutta kohde sanoo sen miten se kannattaa kuvata.


      • kuitenkink
        Canonisti_minäkin kirjoitti:

        Noista kolmesta: aika, aukkko ja ISO kannattaa kuitenkin aloittaa. Kun noihin lisää vielä kultaisen leikkauksen ja pari muuta rajaussääntöä, niin ollaan pitkällä. Noilla pystyy tekemään sellaista perushyvää harrastajatason kuvaa. Siitä eteenpäin onkin sitten koko maailma opittavana.

        Aika ja ISO kannattaa jättää automatiikan hoidettavaksi kunnes osaa kuvailmaisun perusteet. Mitä vähemmän ”säätää” kuvatessa sitä enemmän pystyy keskittymään kuvan ilmaisuvoimaan (näyttävyyteen). Jos ei hallitse ”valolla maalaamista” ja sommitelua niin on aivan turha säätää tai/ja ostaa kauppiaan iloksi uusia välineitä.
        Näistä kolmesta kannattaa aloittaa: valo, paikka ja hetki


      • kuitenkink kirjoitti:

        Aika ja ISO kannattaa jättää automatiikan hoidettavaksi kunnes osaa kuvailmaisun perusteet. Mitä vähemmän ”säätää” kuvatessa sitä enemmän pystyy keskittymään kuvan ilmaisuvoimaan (näyttävyyteen). Jos ei hallitse ”valolla maalaamista” ja sommitelua niin on aivan turha säätää tai/ja ostaa kauppiaan iloksi uusia välineitä.
        Näistä kolmesta kannattaa aloittaa: valo, paikka ja hetki

        ISO:a en ikinä jätä automaatille, Maisemissa P valintaa, makroissa Aukko ja vikkelissä Time eli aika. Kun hieman vielä seuraa mitä automaatti on valinnut sieltä etsimen alareunasta niin voi vielä vaikuttaa ajan ja aukon suhteeseen sillä taemmalla säätöpyörällä.


      • Canonisti_minäkin
        kuitenkink kirjoitti:

        Aika ja ISO kannattaa jättää automatiikan hoidettavaksi kunnes osaa kuvailmaisun perusteet. Mitä vähemmän ”säätää” kuvatessa sitä enemmän pystyy keskittymään kuvan ilmaisuvoimaan (näyttävyyteen). Jos ei hallitse ”valolla maalaamista” ja sommitelua niin on aivan turha säätää tai/ja ostaa kauppiaan iloksi uusia välineitä.
        Näistä kolmesta kannattaa aloittaa: valo, paikka ja hetki

        Tuo on kyllä harvinaisen huono neuvo. Perusasiat pitää osata. Vasta kun ymmärtää ajan, aukon ja ISO:n, voi ne jättää automaatille.


      • Timeeliaika
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        ISO:a en ikinä jätä automaatille, Maisemissa P valintaa, makroissa Aukko ja vikkelissä Time eli aika. Kun hieman vielä seuraa mitä automaatti on valinnut sieltä etsimen alareunasta niin voi vielä vaikuttaa ajan ja aukon suhteeseen sillä taemmalla säätöpyörällä.

        Vikkelissä Time on just kiva kun on aikaa seurata etsimen alareunaa niin voi vielä vaikuttaa ajan ja aukon suhteeseen sillä taemmalla säätöpyörällä.


    • L_nisti

      Aloittaja kysyy ”kuinka saisin valokuvistani näyttävämpiä”
      Asiantuntijjoiksi itseään luulevat vastaavat – osta näyttävämpiä välineitä.
      Mutulla väitän, että mitä vahemmän välineitä, sitä nopeammin oppii ottamaan ja säätämään näyttäviä kuvia. Olen valokuvauksen puuhastelija, minusta ei tullut ammattilaista vaikka leikin ammattilaisten välineillä.

    • Profoto_D1_Air_1000

      "Olen valokuvauksen puuhastelija, minusta ei tullut ammattilaista vaikka leikin ammattilaisten välineillä."

      Uskon sinun viittaavan tässä kameroihin ja objektiiveihin... Mutta kuinka suuri studio sinulla on? Kuinka paljon studiovaloja?

      Niimpä.. valokuvaus on valon tallentamista... jos ei valoa, ei näyttävää kuvaa...

      täältä mallia: http://www.dcchavez.com/theblog/tag/d1-1000-air/

      • Olisit nyt laittanut omia kuviasi malliksi, noin synkän näköisiä muijia en ole aikoihin nähnyt. Mistä sinun ottamasi kuvat löytyvät arvoisa Profoto?


      • L_nisti

        Luitko aloittajan kysymyksen ”kuinka saisin valokuvistani näyttävämpiä”.

        ”Mutta kuinka suuri studio sinulla on?
        @ En ole yrittäjä enkä omista studioita joissa kuvaan. Suurin oli (Turussa) sellainen johon ajettiiin mm. rekka-auto sisälle. Pienin jossa olen kuvannut (Sastamalassa) lienee n. 4x6 m.

        … Kuinka paljon studiovaloja?”
        @ Omia ei enää yhtään, joskus oli 1 4 1 kpl (iso softbox neljä Elinchromea RQ ECO).

        Välineiden omistamisella ei ole mitään merkitystä aloittajan kysymyksen kannalta. Oikeat ammattilaiset ei usein omista välineitä joilla kuvaa vaan ne on yritysten (työnantajan) omaisuutta.
        Jos ammattilainen kuvaa studiossa työkseen 8 h/pv niin siinä menee 5–10 runkoa vuodessa. Siksi niiden omistaminen ei ole edes järkevää.


    • Lyhyesti; Valo ja varjo,sommittele. Opettele käyttämään syvyysterävyyttä.
      Tuolta voi käydä kuikuilemassa :)

      http://aijaa.com/a/qo751Z

      • Tuonne kun yrittää saa tekstin: Kansio ei ole julkinen!

        Miten tuosta kukaan mitään oppii? Miten sitä pitää kuikuilla?


      • Sorry,fiksaan :)



    • säädöillä

      Aloittajalle
      Noista linkittämistäsi kuvistasi saat näyttävämpiä säätämällä ja rajaamalla alkuperäiset kuvat uudestaan. Netissä ”näytettävien” kuvien tumma pää saa olla tukossa ja vaalea pää puhki. Kannattanee opetella histogrammin hyödyntäminen ja kuvan/dynamiikan säätö käyrien avulla.

    • L_nisti

      Kuvasommittelun aakkosia:
      1) huomiopiste
      2) liikkeen/katseen suunta
      3) kuvapinnan jako (kultainen leikkaus tms)
      4) lyyrinen/dramaattinen
      5) harmonia/jännite
      6) rytmi/tasapaino
      7) dynamiikka/sävyala

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      2415
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      79
      2010
    3. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      243
      1970
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1757
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1671
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1639
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1544
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1367
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1331
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1228
    Aihe