Mitä mieltä ootte aiheista?
Velvoiteoikeus, oikeusinformatiikka ja sähköinen asiointi ja viestintä julkisella sektorilla. Johdatus kansainväliseen rikos oikeuteen,esineoikeuden perusteita,verooikeuden perusteet ja sosiaalihuolto ja asiakkaan oikeusturva
Rovaniemen pääsykoe aiheet
48
537
Vastaukset
- 2.pyrkijä
eiköhän noista selvitä!
- 204
Näyttää hyvältä, mutta todellisuus voi olla aika karu kun kirjat viimein käteen saa. 7 aihetta ja jos aikaisempien vuosien perusteella voi veikata niin sivumäärä on alta 100 per aihe. Tiivistä tekstiä siis tiedossa...
- Pyrkijä
Joo tuntuu kans että ihan tiivistä tekstiä on varmaa odotettavissa aiheiden perusteella...
- tyytyväinenkirjoihin
Mitenköhän kauan kirjoilla kestää tulla etelä suomeen sitten ku ne lähtee?
Aiheet vaikuttaa hyviltä ja todella ajankohtaisilta myös globaalisesti. - Pyrkijä
Viimeksi mulla tuli Ouluun ainaki seuraavana päivänä ! 1-2 päivää varmaa menee
- pke
Onko yleensä tullut jokaisesta aiheesta kysymys vai onko joku jäänyt pois?
- kiinnostunut96
Minkäs ikäisiä hakijoita täällä liikuskelee?
- Seniori93
-93 syntynyt täällä, senioriliigaa siis, mutta parempi myöhään kun ei milloinkaan. Eiköhän sitä jaksa vielä fuksivuoden rientoihinkin täysipainoisesti osallistua. ;)
- 2.pyrkijä
on täällä yks ihan hirveän vanhakin :) jos satun pääsemään nii, en minä ainakaan mitään rientoja enää
- hohhoijaavaa
Seniori93 kirjoitti:
-93 syntynyt täällä, senioriliigaa siis, mutta parempi myöhään kun ei milloinkaan. Eiköhän sitä jaksa vielä fuksivuoden rientoihinkin täysipainoisesti osallistua. ;)
-93 on seniori? Syvä huokaus..
- Seniori93
Lähinnä tarkoitin tähän -96 verrattuna, hän kun on oman pikkusiskoni ikäinen, joka pitää mua jo kalkkiksena. :D En pidä edes itseäni vanhempia fuksioikkareita tosissaan senioreina jos sitä tarkoitit, ehkä joku päälle 40 alkaa olla jo "senioriliigaa", vaikkei siinäkään mitään vikaa ole.
- vuosimallia95
toista kertaa haen ja -95.
- Melkiora
Seniori ja -93? Täällä sitten oikea Nestori, vm .1976
- iällä
Täällä metusalemi, vm 1974
- MyösFuksi2015
Jee, lisää vaan senioreita Rolloon. Vuonna 2015 meitä yli 30-vuotiaita aloitti ehkä joku 20 henkilöä. Muutama on ihan yli 50 vuotiaita, muutama lähes 40 vuotiasta ja loput sitten sijoittuu 30-35 vuotiaisiin.
Mikäli "seniorit" haluatte kirjoitella privana, laittakaa meiliä: [email protected]
Tsemppiä lukemiseen ja syksyllä nähdään!
- Zahharra
Täällä kirjoittelee yksi seniori, jolla on jo yksi maisteritutkinto takana ja nyt olisi tarkoitus vahvistaa omaa osaamistaan toisella tutkinnolla, jonka saan hyvin liitettyä nykyiseen tutkintoon. Aiheet näyttää mielenkiintoiselta, osa liipaisee läheltä jo nykyistä alaa että saa lukemiseen hyvää perspektiiviä. Syksyllä nähdään siis Rovaniemellä!
- Lukuintoa
Pääsykoeaiheet vaikuttavat mielenkiintoisilta. Oletteko hakemassa ensikertalaiskiintiössä vai ei-ensikertalaisina? Itse olen yli kolmekymppinen, yksi korkeakoulututkinto takana, joten ei-ensikertalaiskiintiöön mennään.
- 2.pyrkijä
ei-ensikertalainen minäkin
- 666888
"Vanhuksille" eli ei-ensikertalaisille jää vaan 35 paikkaa., joista 9 koepistekiintiössä.
- vm917
On kyllä todella vähän paikkoja ei-ensikertalaisille. Käsittääkseni nimenomaan oikikseen hakee paljon myös "kokeneempaa" väkeä. Olisi mielenkiintoista tietää, millaiset ovat olleet aiempina vuosina sisäänotettujen jakaumat tällä ensikertalaisjaottelulla. Heittääköhän paljon tuosta 75 prosentista? Onko kellään mutua asiasta?
- Mihin-ykkösellä-sisään
9 paikkaa on kyllä todella vähän... Mitenkäs Turkuun, onko sinne ei-ensikertalaisille enemmän paikkoja? Kun eikös siinä pysty hakemaan samalla kokeella Joensuuhunkin?
- harmi2016
Turku on myös 35 "ei-ensikertalaista" ja niistä 11 koepistekiintiössä. Hesassa on 50 vanhuspaikkaa. Turussa tilastojen mukaan viime vuonna: hakijoista ensikertalaisia 85,7% ja hyväksyttyjä ensikertalaisia 87,3%.
- tititit
Rolloon hakevat, aiotteko käydä jotakin valmennuskurssia?
- Kurssille
Valmennuskeskuksen kurssille oon menossa.
- Lappiiiiin
Artiklan intensiivikurssille!
- KpJargo
Juristivalmennuksen kurssille!
- EOOKETTT
Ensikertalainen plus 30v. Juuri laitoin kirjojen ennakkotilauksen menemään.
- Valmistunut
Ei oikikseen mitää valmennuskurssia tarttee
- Oik._yo_2014
Kyllä siitä hyötyä on esimerkiksi vastaustekniikan osalta.
- Setinsu
Mitä erikoista vastaustekniikassa on?
- OIk._yo_2014
Esimerkiksi oikeustapauskysymykseen vastaaminen on erilaista kuin lukiossa tavallisiin koekysymyksiin vastaaminen. Vastauksen pitää edetä loogisesti siten, että ensin selvitetään tapauksen tausta (erityisesti omaan ratkaisuun vaikuttavat asiat) kysymyksessä annettujen tietojen perusteella. Tämän jälkeen kerrotaan soveltuvat oikeussäännöt (esimerkiksi lait ja niiden tapaukseen soveltuva sisältö). Lopuksi tehdään johtopäätökset ja loppupäätelmä (varsinainen ratkaisu). Pisteitä saa kuitenkin runsaasti jo tapauksen taustan ja siihen soveltuvien lakien yms. sisällön selvittämisestä, vaikka oma ratkaisu ei olisikaan aivan oikea.
Toivottavasti tämä selvensi asiaa. :)
- II-vuosi
Mun mielestä vastaustekniikka on yliarvostettua. Toki se on sinänsä tärkeää, mutta jotenkin tuntuu, että sitä korostetaan liiaksi. Ei siinä koetilanteessa ehdi todellisuudessa liiaksi vastaustekniikkaa pohtimaan. Kukin toki tyylillään, mutta itse en valmennuskurssille pelkän vastaustekniikan takia menisi. Itseopiskelupaketeissa on monesti jonkinlainen vastaustekniikkaopas. Ja internetistä löytynee aina tietoa...
- selkäydinsiirto
Sen takia juuri, että koetilanteessa ei ehdi vastaustekniikkaa miettimään, pitäisi vastaustekniikkaa harjoitella koetta ennen, että se tulee selkärangasta.
- 2.kertatodensanoo
Laitoin eilen kirjat tilaukseen, mutten saanut sähköpostiin vahvistusta. Mitenkäs muilla?
- kirjatennakkoon
En saanut minäkään. Pitääköhän huolestua?
- Oikiss
Saako mistän selville sivumäärää? Eli montako sivua yhteens liettavaa?
- OTM45689
Vastaustekniikka =
1) Tosiseikat (mieluiten eriteltyinä riitaiset ja riidattomat sekä dispositiiviset ja indispositiiviset)
2) Sovellettavat säännökset
3) Johtopäätökset Aiheista velvoiteoikeuden luulisi olevan aika selkeää. Se on sellaista peruskauraa sopimuksista.
Oikeusinformatiikka ja sähköinen asiointi ja viestintä julkisella sektorilla, voi olla jo hankalammin hahmotettavaa. Aikoinaan pääsykoekirjoissa ollut oikeusinformatiikka vaikutti copy-pastetulta sekametelisopalta.
Sinänsä oikeusinformatiikka on loppujen lopuksi melko selkeää tavaraa, mutta Suomessa lainsäädäntö kehittyi ja muuttui nopeasti. Jo pelkät lakien nimet olivat koukeroisia kuten "laki sähköisen viestinnän ja automaattisen tietojenkäsittelyn käyttämisestä yleisissä tuomioistuimissa" ja "laki vahvasta sähköisestä tunnistamisesta ja sähköisistä allekirjoituksista". Lisäksi pääsykoemateriaali piti sisällään pitkiä luetteloita eri hallitusten tavoiteohjelmista informaatioteknologian hyödyntämisen suhteen. Kokonaisuuden hahmottaminen oli hyvin hankalaa.
Johdatus kansainväliseen rikosoikeuteen, sisältänee paljon asiaa kansainvälisten rikostuomioistuinten historiasta ja toiminnasta.
Esineoikeuden perusteet voivat osittain olla melko käsitteellisiä, mutta sen pitäisi olla melko selkeää ja helposti luettavaa.
Vero-oikeuden perusteiden luulisi pyörivän pitkälti verojen ja niiden maksamisen perusteiden ympärillä, joten melko selkeistä asioista on kyse.
Sosiaalihuolto ja asiakkaan oikeusturvan uskoisi pureutuvan sosiaalilainsäädäntöön ja sosiaalihuollon toimintaan. Lukiessa voi olla eduksi, jos on ollut sosiaalihuollon asiakkaana aiemmin.
Lukemista riittää ja kaikista aiheista varmasti kysytään jotain.- 204
Mulla menee järki tuon oikeusinfrmatiikan kanssa... Olen nyt kolme viikkoa sitä tankannut eikä artikkelissa ole vieläkään mitään järkeä. Hirveää sillisalaattia mistä ei saa muodostettua minkäänlaista kokonaisuutta. Onneksi verotus puolestaan on helppo ja se alkaa hiljalleen jäämään mieleenkin. Odotan jo että pääsee muidenkin artikkelien kimppuun!
- Varoettetväsy
204
Varmasti hyödyttää lukea jotain X tekstiä aiheesta kun kirjat ei ole vielä ilmestyneet! - 204
Oikeusinformatiikka ja vero oli kyllä jo viime vuoden kirjoissa eli hyödyllistä hyvinkin...
- Kirjojaodotellessa
Tuleeko Rollon kirjat postiennakolla vai laskulla?
- aöfkid
Laskulla
- 958
Harvoin tulevat samallaisina uudestaan. Mutta voihan sitä toivoa parasta
- Mariannaaaa
Onko kukaan ehtinyt jo laskea paljon rollon kirjoissa on yhteensä sivuja? Entäs miten ne jakautuu per artikkeli eli paljonko missäkin on luettavaa? Itse odotan postista kirjojani tulevaksi :)
- Todellinen_seniori87
Täällä vertaistukea hakee 28-vuotias ensikertalainen hakija. Valmistun juuri lukiosta ja samalla tieto- ja viestintätekniikan perustutkinto tuli suoritettua. Aiheet on mielenkiintoisia, mutta kovasti jännittää nuo kokeet. En pikaisella googlettelulla löydä (enää) vanhoja valintakokeita, olisi niitä ollut kiva katsella.
Kiitos muuten teille, jotka vastaustekniikkavinkkejä laitoitte :)- Raapustaja
Vanhoja kokeita löytyy rollon sivuilta. Suosittelen artiklan etäpakettia jos olet tosissasi :)
- vanhus100v
Seniori täällä. En hae tänä vuonna, mutta ensi vuonna. Elämässä kun ei voi välttää mutkia, jotka sotkee suunnitelmat. Olen kyllä miettinyt Joensuutakin. Teen sinne avoimeen oikiksen opintoja jo nytkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!
Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v16038Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään
HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh3751909Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!
Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola2471654Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!
Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku281629Kimmo Kiljunen
"Kimmo Kiljunen, sdp, esittää rajuja väitteitä. Hän tapasi suomenvenäläisiä. Julki tulleella videolla hän vaatii rajaa2811322- 621048
- 731043
Salassapito luottamuselimissä. Missä kulkee raja?
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila (kesk) kyselee, mitä minulle oma väki aikoo tehdä, kun toin hallituksen61789- 47776
Miksi teet tästä niin vaikeaa?
Olisin sinun, jos haluaisit. Antaisin sinulle koko sydämeni. Et halua kohdata minua, vaikka kuitenkin haluat. Yritä jo p25739