Kaiken kiistan keskellä, mitä narsistien uhreista, heidän luonteenlaadustaan ja mielenterveydestään käydään, tuli nyt vasta mieleen, tai ainakin nostan tämän nyt vasta keskusteluun.
Miten on selitettävissä, että usein narsistin uhri on jo keski-iässä ja vanhempikin?
Luulisi että jos uhrilla on tietty luonteenlaatu, hän olisi joutunut uhriksi jo paljon aiemmin, nuorempana. Itsekin olin noin 50 vuotias kun haksahdin. Muita samanikäisiä olen tällä palstalla bongannut.
Narsistin uhri usein keski-ikäinen...!
119
530
Vastaukset
- ihanulalla
Tämä kiinnostaa myös erityisesti. Olen ymmärtänyt, että narsisti on narsisti alusta asti, siis oikea narsisti. Voiko siis olla, että tulee narsistiksi vasta lähempänä "vanhuutta"? 30 vuotta sitten se sama henkilö ei siis vielä ollut narsisti, mutta nyt on. Miten voi olla mahdollista, ettei jo silloin havainnoinut toisessa niitä narsistisia piirteitä vai ovatko narsistiset piirteet tulleet vasta esiin nykyaikaisen viestinnän myötä?
- Ei_voi
Ei voi olla. Voi tulla narsistiseksi, mutta ei varsinaiseksi narsistiksi, jolla tarkoitetaan narsistista persoonallisuushäiriötä ja jolle on olemassa diagnoosikriteeristö.
- jgklhhjölkh
Solmin avioliiton päälle parikymppisenä 80-luvulla. Mieheni voimakkaan narsistinen käytöshäiriö tuli esille vasta ensimmäisten lasten synnyttyä. En osannut elämän kokemattomuuttani yhdistää narsismiin, mikä oli minulle tuolloin täysin tuntematon käsite. Narsismista ryhdyttiin puhumaan mediassa vasta 2000-luvulla. Ap:n väite ei ainakaan itseni kohdalla pidä paikkaansa.
- Narsistin_uhri
jgklhhjölkh kirjoitti:
Solmin avioliiton päälle parikymppisenä 80-luvulla. Mieheni voimakkaan narsistinen käytöshäiriö tuli esille vasta ensimmäisten lasten synnyttyä. En osannut elämän kokemattomuuttani yhdistää narsismiin, mikä oli minulle tuolloin täysin tuntematon käsite. Narsismista ryhdyttiin puhumaan mediassa vasta 2000-luvulla. Ap:n väite ei ainakaan itseni kohdalla pidä paikkaansa.
Narsistin uhri USEIN keski-ikäinen...
En siis väittänyt että edes useimmiten... - ihanulalla
jgklhhjölkh kirjoitti:
Eli kuten jgklhhjölkh kirjoittaa, narsismi tulee vasta esiin, kun elää henkilön kanssa 24/7 arkea. Narsisti on siis saanut toisen eräällä tavalla kokonaisuudessaan sidotuksi itseensä esim. juuri lapsen avulla. Miten voi siis jossakin satunnaisessa suhteessa pompsahtaa äkisti se toinen narsistiksi eli kyse taitaa silloin olla vaan narsistisesta käytöksestä?
Narsisti uhri voi siis olla aivan minkä ikäinen hyvänsä, kuten tuossa juuri kerrottiin.
Olisikohan niin, että keski-ikäisenä sitä on jotenkin tuuliajolla ja eräällä tavalla poissa raiteiltaan ja sitten tulee ylireagoitua? Miten nyt muuten juuri tuo keski-ikäisyys tähän liittyy? - Mitä_tarkoitat
ihanulalla kirjoitti:
Eli kuten jgklhhjölkh kirjoittaa, narsismi tulee vasta esiin, kun elää henkilön kanssa 24/7 arkea. Narsisti on siis saanut toisen eräällä tavalla kokonaisuudessaan sidotuksi itseensä esim. juuri lapsen avulla. Miten voi siis jossakin satunnaisessa suhteessa pompsahtaa äkisti se toinen narsistiksi eli kyse taitaa silloin olla vaan narsistisesta käytöksestä?
Narsisti uhri voi siis olla aivan minkä ikäinen hyvänsä, kuten tuossa juuri kerrottiin.
Olisikohan niin, että keski-ikäisenä sitä on jotenkin tuuliajolla ja eräällä tavalla poissa raiteiltaan ja sitten tulee ylireagoitua? Miten nyt muuten juuri tuo keski-ikäisyys tähän liittyy?" Miten voi siis jossakin satunnaisessa suhteessa pompsahtaa äkisti se toinen narsistiksi eli kyse taitaa silloin olla vaan narsistisesta käytöksestä?"
Mitä tarkoitat satunnaisella suhteella? - Keski_ikäinen
ihanulalla kirjoitti:
Olisikohan niin, että keski-ikäisenä sitä on jotenkin tuuliajolla ja eräällä tavalla poissa raiteiltaan ja sitten tulee ylireagoitua? Miten nyt muuten juuri tuo keski-ikäisyys tähän liittyy?"Olisikohan niin, että keski-ikäisenä sitä on jotenkin tuuliajolla ja eräällä tavalla poissa raiteiltaan ja sitten tulee ylireagoitua?"
Keski-ikäinen seisoo usein vahvasti jaloillaan ja voi alkaa tekemään elämälleen uusia suunnitelmia...
Yleensä ihmisellä on sitä empatiakykyä ja se mahdollistaa sellaisen tunteen jota nimitetään rakkaudeksi...
Sairas narsisti käyttää toisen tervettä empatiakykyä hyväkseen ja saattaa hyvinkin jälkeenpäin kaiken paljastuttua nimitellä sitä suuttunutta hyväksikäytettyä ja huiputettua uhria ylireagoivaksi...
Eli siinä nyt monesta ilmeisesti paitsioon jääneelle pohjatietoa. - Elätkö_
ihanulalla kirjoitti:
Olisikohan niin, että keski-ikäisenä sitä on jotenkin tuuliajolla ja eräällä tavalla poissa raiteiltaan ja sitten tulee ylireagoitua? Miten nyt muuten juuri tuo keski-ikäisyys tähän liittyy?"Olisikohan niin, että keski-ikäisenä sitä on jotenkin tuuliajolla ja eräällä tavalla poissa raiteiltaan"
Elätkö -ihanulalla- vielä narsistin sekopäisessä reppanahovissa, kun kuvittelet keski-ikäisten olevan tuuliajolla ja poissa raiteiltaan...? - ihanulalla
Elätkö_ kirjoitti:
"Olisikohan niin, että keski-ikäisenä sitä on jotenkin tuuliajolla ja eräällä tavalla poissa raiteiltaan"
Elätkö -ihanulalla- vielä narsistin sekopäisessä reppanahovissa, kun kuvittelet keski-ikäisten olevan tuuliajolla ja poissa raiteiltaan...?En elä hovissa, enkä hovin ulkopuolella. Miten vahvasti seisoo jaloillaan viidenkympin villitystään elävä, joka testaa markkina-arvoaan?
En ole mitenkään paitsiossa, joten lienee syytä olla hipi hiljaa. - Mitä_isottelet
ihanulalla kirjoitti:
En elä hovissa, enkä hovin ulkopuolella. Miten vahvasti seisoo jaloillaan viidenkympin villitystään elävä, joka testaa markkina-arvoaan?
En ole mitenkään paitsiossa, joten lienee syytä olla hipi hiljaa.Kuulostat kiukkuiselta, jollet peräti katkeralta.
Kuvittelet itselläsi olevan markkina-arvoa kun sinulla on lapset satunnaisesta suhteesta narsistiin... Jota narsistia voisi verrata lähinnä johonkin kaasumaiseen ilmiöön, jonka keskellä on pelkkä raato.
Mitä isottelet...
Mikä luulet olevasi, ja vielä netissä :D - Elät_siis
ihanulalla kirjoitti:
En elä hovissa, enkä hovin ulkopuolella. Miten vahvasti seisoo jaloillaan viidenkympin villitystään elävä, joka testaa markkina-arvoaan?
En ole mitenkään paitsiossa, joten lienee syytä olla hipi hiljaa."En elä hovissa, enkä hovin ulkopuolella. "
Elät siis hovissa etkä ymmärrä narsismista ylipäätään mitään.
"viidenkympin villitystään elävä, joka testaa markkina-arvoaan?"
Oletko sinä tuollainen? Minustahan et voi tietää mitään.
"En ole mitenkään paitsiossa, joten lienee syytä olla hipi hiljaa."
Narsisti pitää sinun kuvitelmiasi itsestäsi yllä, kuten aivan kaikkien oppien mukaan narsistit pitävät. Heille entiset vaimot ovat lähteinä ja juttujen aiheina elintärkeitä.
Hyvin olet alistettu, luultavasti jo kotona ja lapsena, kun noin hipihiljaa elelet. - Se_olikin
Mitä_isottelet kirjoitti:
Kuulostat kiukkuiselta, jollet peräti katkeralta.
Kuvittelet itselläsi olevan markkina-arvoa kun sinulla on lapset satunnaisesta suhteesta narsistiin... Jota narsistia voisi verrata lähinnä johonkin kaasumaiseen ilmiöön, jonka keskellä on pelkkä raato.
Mitä isottelet...
Mikä luulet olevasi, ja vielä netissä :DSe olikin jgklhhjölkh jolla oli ne lapset narsistin kanssa, eikä -ihanulalla- .
- Miksi_kuvittelet
" 30 vuotta sitten se sama henkilö ei siis vielä ollut narsisti, mutta nyt on. Miten voi olla mahdollista, ettei jo silloin havainnoinut toisessa niitä narsistisia piirteitä vai ovatko narsistiset piirteet tulleet vasta esiin nykyaikaisen viestinnän myötä?"
Miksi kuvittelet, että tämä sama henkilö olisi ollut uhrin riittävässä lähihavainnoinnissa 30 vuotta sitten? Lähihavainnot narsismista täytyy tehdä todellakin 24h/7pv/vk. Sitten paljastuu. - yhäenemmänulalla
Miksi_kuvittelet kirjoitti:
" 30 vuotta sitten se sama henkilö ei siis vielä ollut narsisti, mutta nyt on. Miten voi olla mahdollista, ettei jo silloin havainnoinut toisessa niitä narsistisia piirteitä vai ovatko narsistiset piirteet tulleet vasta esiin nykyaikaisen viestinnän myötä?"
Miksi kuvittelet, että tämä sama henkilö olisi ollut uhrin riittävässä lähihavainnoinnissa 30 vuotta sitten? Lähihavainnot narsismista täytyy tehdä todellakin 24h/7pv/vk. Sitten paljastuu.Kuvittelen? Tänne ei siis saa kirjoittaa omia kokemuksia? Minusta tuntuu, että syytät minua jostakin? En käsitä, mistä ja siitä syystä en enää kommentoi tähän sekoiluun mitään. Mitä ihmettä nyt paljastui? Luulin olevani keskustelupalstalla, käsitin väärin. Hipi hiljaa oli tarkoitettu vain minulle itselleni. Olen siis hiljaa omasta tahdostani, en yhdenkään toisen ihmisen tahdosta.
PS. Odottelen vielä omaa villitystäni. - Kumpi_
yhäenemmänulalla kirjoitti:
Kuvittelen? Tänne ei siis saa kirjoittaa omia kokemuksia? Minusta tuntuu, että syytät minua jostakin? En käsitä, mistä ja siitä syystä en enää kommentoi tähän sekoiluun mitään. Mitä ihmettä nyt paljastui? Luulin olevani keskustelupalstalla, käsitin väärin. Hipi hiljaa oli tarkoitettu vain minulle itselleni. Olen siis hiljaa omasta tahdostani, en yhdenkään toisen ihmisen tahdosta.
PS. Odottelen vielä omaa villitystäni."Luulin olevani keskustelupalstalla, käsitin väärin. Hipi hiljaa oli tarkoitettu vain minulle itselleni."
Kumpi? Kirjoitat itsellesi vai keskustelet? - oletKylläTapaus
Kumpi_ kirjoitti:
"Luulin olevani keskustelupalstalla, käsitin väärin. Hipi hiljaa oli tarkoitettu vain minulle itselleni."
Kumpi? Kirjoitat itsellesi vai keskustelet?Mitä saat tuosta riidan haastamisesta? Ylennätkö noin itseäsi?
- asiakerrallaan
oletKylläTapaus kirjoitti:
Mitä saat tuosta riidan haastamisesta? Ylennätkö noin itseäsi?
Kovasti kokonaisvaltaisesti otat.
Koitapa joskus asia kerrallaan. - oletKylläTapaus
asiakerrallaan kirjoitti:
Kovasti kokonaisvaltaisesti otat.
Koitapa joskus asia kerrallaan.Eli oikeassa olin.
- kaikkitaieimitään
Eli oikeassa olin.
Väittelen mielummin sellaisen kanssa jolla ajatus kulkee...
Toisaalta, olit varmaan oikeassa ihan kaikessa. - oletKylläTapaus
kaikkitaieimitään kirjoitti:
Väittelen mielummin sellaisen kanssa jolla ajatus kulkee...
Toisaalta, olit varmaan oikeassa ihan kaikessa.jätä sarkasmi niille ketkä sen taitavat...
Minua vaan häiritsi kirjoitteluissasi se että mitätöit toisia, hyökkäät ja et siedä eriäviä mielipiteitä. Tunnut menevän niistä rikki. - Tuolla_nyt
jätä sarkasmi niille ketkä sen taitavat...
Minua vaan häiritsi kirjoitteluissasi se että mitätöit toisia, hyökkäät ja et siedä eriäviä mielipiteitä. Tunnut menevän niistä rikki.Tuolla nyt jo aiemmin myönsin, että muistin nimimerkit väärin ja yhdistin tekstit omassa päässäni väärin...
" Se_olikin
5.3.2016 18:46
Se olikin jgklhhjölkh jolla oli ne lapset narsistin kanssa, eikä -ihanulalla- ."
Ja sitten myönsin sinun olleen oikeassa...
Minä en taida saada mitään anteeksi. Yritän olla tarkka lukemisissani ja sitä kautta vastauksissa, mutta joskus nyt vain voi käydä kämmä, ikävä kyllä.
Eli kun yhdistin väärin kahden eri kirjoittajan tekstit, niin asiasta muotoutui ihan toisen näköinen, johon sitten vastasin sangen kärkkäästi -myönnän edelleen, vaikkei siitä taida paljon apua olla.
- saSAsasAwedwed
Narsistin uhri on useimmiten varmastikin lapsi koska sieltä lapsuudesta myös narsismikin tulee ja sen narsismin aiheuttaja on narsistivanhempi.
- Käsittääkseni
"ja sen narsismin aiheuttaja on narsistivanhempi."
Käsittääkseni tuosta ei ole mitään näyttöä, että vanhemman pitäisi olla narsisti. Varhaisen hylkäyskokemuksen kuvitellaan aiheuttavan narsismia. Eikä hylkäyskokemus synny ainoastaan julmasta välinpitämättömyydestä, vaan voi olla tahaton. - huomiotatekevä
Seuraan yli sukupolvia vaivaavaa narsismia. Tämä esiintyy jo kolmannessa
polvessa.
Eräästä historiallisesta kirjasta löytyy esivanhemman narsistiseen käytöksen
piirteet.
Seuraavan sukupolven vauvaikäinen hylkääminen.
Narsisti piirteet vahvat.
Kolmannessa polvessa n puolet narsisteja.
- uskon_näin
Uskon, että narsisti on narsisti ihan lapsesta saakka. Monet narsistit ovat kertoneet, että he ovat pyörittäneet ihmisiä tahtonsa mukaan jo lapsesta asti. Ei kenestäkään voi yhtäkkiä tulla narsistia joskus myöhemmin, esim. keski-ikäisenä.
Se on kyllä totta, että usein keski-ikäiset, varsinkin naiset, oltuaan koko ikänsä muiden palvelijoita, alkavat lopulta ajattelemaan itseäänkin ja sitä omaa hyvinvointiaan. Varsinkin jos omat vanhemmat ovat jo kuolleet, eikä heidän tarvitse enää huolehtia iäkkäistä vanhemmistaan. - Tämä_aloitus
Tämä aloitus oli tarkoitettu ottamaan kantaa siihen yleiseen väitteeseen, että narisistin uhrin pitäisi olla jotenkin läheisriippuva ja vetää siksi puoleensa magneetin lailla narsisteja.
Ihmettelin vain, miten muka yhtäkkiä 50 vuotiaana pamahtaisi narskumagneetti päälle. Kyllähän narsistit aina tunkevat, mutta ei niitä tarvise noteerata.- näinpitkäänmeniminulla
En ole koskaan ollut läheisriippuvainen ja minulla on ollut vuosia ystävä, josta tuli vuosien saatossa läheisempi ja jopa paras ystävä. En huomannut hänen narsistisuuttaan kun en ollut hänen kanssa tekemisissä kovinkaan paljoa alussa, lähinnä harvoin ja hyvän päivän tuttuna. Senkin jälkeen kun meistä tuli parhaimmat ystävykset en oikeastaan heti huomannut hänen narsismiaan. Vasta siitä asti kun olimme tekemisissä päivittäin ja oikeastaan todellinen herätys oli se kun minulle ei sopinut kahvittelu ja shoppailuhetki tiettynä päivänä ja josta kieltäydyin, se reaktio, minkä sain kohteliaasti kieltäydyttyäni avasi lopulta silmäni. Henkilö oli siis näytellyt minulle jotain roolia, välillä osittain ja välillä kokonaan ja todellinen luonne tuli vasta lopulta ilmi.
- kloyioiouoiu
Juurikin tuo hirveä ylimitoitettu reaktio johonkin asiaan. Että suuttuu ihan silmittömästi. Ja kaikenlainen tunteettomuus ja empatian puute. Toisen tunteilla kikkailu.
- tytär-
Itse uskon, että luonnehäiriö on ihan synnynnäinen ominaisuus narsistilla. Hän nimittäin *kiusaa* ihmisiä, ihan koko ikänsä. On lapsesta lähtien ollut hyvin *vaikea* tapaus.
Aluksi narsisti kiusaa ja kaltoin kohtelee omia sisaruksiaan ja tiedon mukaan myös, rääkkäsi perheen kaikkia eläimiä.
Sitten tuli koulukiusaaminen ja sen jälkeen, työpaikka kiusaaminen.
Sekä perheen perustamisen jälkeen *kotikiusaaminen*. Joka kohdistui pieniin puolustuskyvyttömiin lapsiin perheessä. Läheisriippuvaa vaimoaan hän kohteli suhteellisen hyvin, mitä nyt ainoastaan *elätyttti* itsensä vaimollaan. Eli käytti omat rahat mihin halusi ja vaimo maksoi perheen kustannukset paremmasta palkastaan.
Sekä härskisti hyväksikäyttänyt rahaan liittyvissä asioissa omaa jo edesmennyttä sisarustaan, sekä myöhemmin sitten omia lapsiaan.
Narsisti ei muutu koskaan. Vielä nyt vanhanakin, näyttää punovan jatkuvasti juonia siitä, miten saisi lypsettyä rahaa aikuisilta lapsiltaan. Toisaalla, samanaikaisesti narsisti jakelee rahojaan hyvin avokätisesti ulkopuolisille *tuttavilleen*. Näytellen varakasta ja suurpiirteistä maailman miestä heille, jotka tuntevat vain tämän hänen *hienostuneemman* puolensa. Mutta, todellisuudessa tämä *kallis elämä* sitten kerätään omilta lapsilta, vedoten eläkkeen pienuuteen ja lääkkeiden kalleuteen yms...- Niin_tuota
"Sekä perheen perustamisen jälkeen *kotikiusaaminen*. Joka kohdistui pieniin puolustuskyvyttömiin lapsiin perheessä. "
Niin, tuota... lasten elämään narsisti tulee alusta asti yleensä, mutta muunlaiset suhteet, tulee usein joskus tosiaan keski-iässäkin vasta ensimmäisen kerran. - hassua1
Ei todellakaan tule. Toisaalta, eiväthän kaikki tietenkään voi tietää narsismista.
Kyllä narsisti on lapsesta saakka narsisti. - Kuulehan_nyt
hassua1 kirjoitti:
Ei todellakaan tule. Toisaalta, eiväthän kaikki tietenkään voi tietää narsismista.
Kyllä narsisti on lapsesta saakka narsisti.Kuulehan nyt.
Kun kysymys on siitä, milloin narisisti astuu uhrin elämään. - hassua2
Sorry, vastasin tuohon jossain ylempänä olevaan väittämään, mutta en huomannut ottaa siihen lainausta mukaan. Olet oikeassa!
- Joo_näissä
hassua2 kirjoitti:
Sorry, vastasin tuohon jossain ylempänä olevaan väittämään, mutta en huomannut ottaa siihen lainausta mukaan. Olet oikeassa!
Joo, näissä muutamakin mahdollisuus mihin teksti tulee ja pomppaa. Kannattaa käyttää vaikka 'Kommentoi lainaten' niin silloin tulee nimimerkki ja pala tekstiä kommentista mihin aikoo vastata.
Ei tämä nyt niin tärkeää... kaikki ottaa aikansa että oppii kirjoittelemaan tänne.
- loistavin_tähti
miten ihanaa olla kaikkien huulilla, ajatuksissa, puheissa, huomion keskipisteenä. kuinka kadehdittava onkaan asema narsistin!
- Kadehditaan
Niinkö? Se minun narsisti-psykopaattini... siis hän joka on pelkkä raato jota raatoa ympäröi kaasumainen muodostelma, joka kaasu muodostuu valheista ja näyttelemisestä.... todella kadehdittavaa;
- TunneNarsistisi
Narsisti ajattelee vain omaa etuaan. Muista ihmisistä narsisti ajattelee miten he voivat olla hyödyksi hänelle. Narsistista puuttuu henkinen kasvu. Narsistille maailma on häntä varten jota hän käyttää hyväksi.
- Kuinka_totta
TunneNarsistisi kirjoitti:
Narsisti ajattelee vain omaa etuaan. Muista ihmisistä narsisti ajattelee miten he voivat olla hyödyksi hänelle. Narsistista puuttuu henkinen kasvu. Narsistille maailma on häntä varten jota hän käyttää hyväksi.
Kuinka totta oleva perusasia.
Mihin se voisi kasvaa kun se ei ylöspäin tavoittele... Kukaan ei ole arvostettava ihminen jota se kunnioittaisi. Kaikki ovat hyödynnettävää saalista ja riistaa. Katse kulkee metsästäjän tavoin ainoastaan horisontaalisesti havainnoiden, mikään ei ole vertikaalisessa tulkinnassa, vaan ainoastaan horisontaalisessa. Kaikki toisen ihmisen ajatustoiminnot ja arvot ovat joko mahdollisuuksia tai esteitä. Esteet ovat asioita, jotka on raivattava.
Narsisti on erittäin matalamielinen otus ja pysyy sellaisena. - on_ylöspäin_mielivai
matalamielinen otus olet itse, ihmisen eläimellistäjä
- Jaa_kyllä_nars
on_ylöspäin_mielivai kirjoitti:
matalamielinen otus olet itse, ihmisen eläimellistäjä
Jaa, kyllä narsistit ovat jonkun toisen tuotteita. Minä en ole sellaista maailmaan saattanut ensimmäistäkään.
Niih, lukaisin ketjun lävitse ja en voinut välttää sitäkään ajatusta, että ikäänkuin joku väittelisi itsensä kanssa...
Mutta jos ny minäkin jotain tähän kuitenkin vastaan, ensinnäkin...
"Luulisi että jos uhrilla on tietty luonteenlaatu, hän olisi joutunut uhriksi jo paljon aiemmin, nuorempana."
Niin mielestäni kyllä joo tavallaan, mikä ei kirjaimellisesti aina tarkoita, että on ollut nimenomaan narsistin uhri, vaan mainittu läheisriippuvuus liitetään usein myös myös muiden psyykesairaiden tai alkoholistin läheisiin, niin lapsiin kuin aikuisiin...
Että saattaa se olla jonkinlainen jatkumo, varsinkin jos ei tiedosta asiaa, kysehän on yleisesti tunnetusta ilmiöstä, "miksi naiset aina rakastuvat renttuihin", vaikka kaikissa tapauksissa ei ole niinikään kyse rakastumisesta vaan enemmänkin rakkauden kerjäämisestä ihmiseltä, joka siihen ei kykene, ikäänkuin lapsuuden tai edellisen suhteen toisinto ajatuksella, hän muuttuu minun vuokseni.
Toisaalta läheisriippuuvuuden ja ohutnahkaisen narsistin raja on hiuksenhieno. Itse ajattelen, että tuo jälkimmäinen kehittyy nimenomaan lapsuudessa, on sillain myös häiriö persoonallisuudessa, kun taas läheisriippuvuus voi kehittyä myöhemmälläkin iällä jos joutuu elämään hyvin pitkään voimakkaan ilmiön kanssa ja tavallaan sopeutumaan siihen...
Näitä tarinoita lukeneena olen monesti ajatellut, että ainakin ne uhrit, jota haketuvat yhä uudestaan ja uudestaa ns. huonoihin suhteisiin, eivätkä hae apua/ halua erota saattavat olla juurikin noita ohutnahkaisia.
"Hän on toisaalta niin samastunut kärsimykseen, että suorastaan hakeutuu sellaisiin tilanteisiin, jossa voi sitä aina uudelleen tuntea. Kärsimyksen kanssa eläminen on hänen mielestään hänen kohtalonsa."
https://narsismia.wordpress.com/
Mitä tulee tuohon ikä kysymykseen sun muuhun. Niin narsistin uhriksi voi joutua missä iässä tahansa, avioliiton/seurustelusuhteiden lisäksi uhriksi voi joutua narsistin lapsena, muissa perhe/sukulaissuhteissa, kouluissa, työpaikoilla , asuinympäristössään ja nykyaikana internettiäkään unohtamatta...
Ei sen narsistin kanssa tarvi aina elää 24/7, ihan riittää sekin, että ihmisellä/ihmisessä on jotain jota narsisti kadehtii tai vaihtoehtoisesti häneltä saa huomiota niin hyvässä kuin pahassakin...
Kaikki uhrit eivät varmaankaan ole alkuperäisesti läheisriippuvaisia, mutta jos he nyt pitkään sen narsistin vaikutuspiirissä elävät niin , empä tiedä sitten. Miksi voi nimittää aikuista ihmistä joka saa mennen tullen turpaansa ja haluaa elää sen 24/7 sen kaltoinkohtelijansa kanssa...
Voisiko häntä sitten nimittää itsensä ja oman elämänsä ja valintojensa uhriksi- Osahan_laittaa
" mutta jos he nyt pitkään sen narsistin vaikutuspiirissä elävät niin , empä tiedä sitten. Miksi voi nimittää aikuista ihmistä joka saa mennen tullen turpaansa ja haluaa elää sen 24/7 sen kaltoinkohtelijansa kanssa..."
Osahan laittaa suhteen poikki nopeasti, mutta ehtii kärsiä kuitenkin ja kokee voimakkaan iskun, joka jää kaihertamaan mieleen kysymyksenä: Miksi?
Eli aika, jonka narsistin seurassa viettää vaihtelee lyhyestä tapaamisesta vuosiin... Jotenkin riippuu luultavasti syntyneestä vahingosta sitten, miten kokee olleensa uhri. Suurin osa edes aavista yhden yön suhteen koettuaan, että on koskaan ollut tekemisissä narsistin kanssa. Joidenkin kanssa menee pitkään ennenkuin narsisti näyttää todelliset karvansa, minun kanssanin meni vajaa vuosi. Jotkut jäävät narsistin hoviin. - Joitakin_
Osahan_laittaa kirjoitti:
" mutta jos he nyt pitkään sen narsistin vaikutuspiirissä elävät niin , empä tiedä sitten. Miksi voi nimittää aikuista ihmistä joka saa mennen tullen turpaansa ja haluaa elää sen 24/7 sen kaltoinkohtelijansa kanssa..."
Osahan laittaa suhteen poikki nopeasti, mutta ehtii kärsiä kuitenkin ja kokee voimakkaan iskun, joka jää kaihertamaan mieleen kysymyksenä: Miksi?
Eli aika, jonka narsistin seurassa viettää vaihtelee lyhyestä tapaamisesta vuosiin... Jotenkin riippuu luultavasti syntyneestä vahingosta sitten, miten kokee olleensa uhri. Suurin osa edes aavista yhden yön suhteen koettuaan, että on koskaan ollut tekemisissä narsistin kanssa. Joidenkin kanssa menee pitkään ennenkuin narsisti näyttää todelliset karvansa, minun kanssanin meni vajaa vuosi. Jotkut jäävät narsistin hoviin."Miksi voi nimittää aikuista ihmistä joka saa mennen tullen turpaansa ja haluaa elää sen 24/7 sen kaltoinkohtelijansa kanssa..."
Joitakin ilmoittautunut täällä palstalla, ei niin kovin montaa että ainakaan vuosia olisi kestänyt.
Omasta narsisti-psykopaatistani tiedän, että hänellä on erittäin pitkäaikaisia uhreja ollut. Jotain valtavaa alistuneisuutta näissä silti on, se on selvä, jos samassa osoitteessa asutaan ja sitä menoa katselee. Ei siitä narsisti-psykopaatista fiksua herrasmiestä saa, se on selvä. Täyttä hyväksikäyttöä narsistilta on ollut. Jotenkin niiden naisten on ollut tajuttava, että mies on hirveän sairas jollain lailla. Tietenkin se on heillekin yllätyksenä tullut.
Toisaalta monta valmiiksi alistunutta ihmistä on mennyt suhteeseen normaalimman ihmisen kanssa ja suhde voi olla onnistunut ja tasapainoinen.
Kysymyseen -miksi voi nimittää aikuista... voisi jotenkin vastata, että pitääkö heitä ihan yhteisnimityksellä nimittää? Narsistin urhi on ihan hyvä nimitys näin nimettömällä palstalla. Olsin taipuvainen uskomaan että pitkään kaltoinkohtelua kestävät ovat läheisriippuvia, ohutnahkaisia narsisteja, tai sinnepäin.
Kyllä diagnoosi urhistakin on tehtävä tapaus kerralaan -harrastelijamielessäkin. - masokistitaimuu
Osahan_laittaa kirjoitti:
Eli aika, jonka narsistin seurassa viettää vaihtelee lyhyestä tapaamisesta vuosiin... Jotenkin riippuu luultavasti syntyneestä vahingosta sitten, miten kokee olleensa uhri. Suurin osa edes aavista yhden yön suhteen koettuaan, että on koskaan ollut tekemisissä narsistin kanssa. Joidenkin kanssa menee pitkään ennenkuin narsisti näyttää todelliset karvansa, minun kanssanin meni vajaa vuosi. Jotkut jäävät narsistin hoviin.Onhan kai niitäkin, jotka vaan yrittävät ja yrittävät. Suhde voi olla katkolla ja taas uudestaan. Johtuneeko siitä, ettei oikeastaan ole vielä tajunnut toisen olevan narsisti ja ns. lyö päätään seinään? Vai mistä on kyse?
- Sellaisen_
masokistitaimuu kirjoitti:
Onhan kai niitäkin, jotka vaan yrittävät ja yrittävät. Suhde voi olla katkolla ja taas uudestaan. Johtuneeko siitä, ettei oikeastaan ole vielä tajunnut toisen olevan narsisti ja ns. lyö päätään seinään? Vai mistä on kyse?
Sellaisen kirjoittajan olen bongannut ainakin, joka ei suurinpiirtein mistään yrityksistä huolimatta pystynyt oivaltamaan narsismin kauheutta ja synkkyyttä ja lopullisuutta... Hän taisi kokea ainakin jotkut palstalaisetkin lopulta vain ilkeiksi ihmisiksi joiden motiivit olivat tuntemattomat... -ikävä kyllä.
- Yhteinensopimus
masokistitaimuu kirjoitti:
Onhan kai niitäkin, jotka vaan yrittävät ja yrittävät. Suhde voi olla katkolla ja taas uudestaan. Johtuneeko siitä, ettei oikeastaan ole vielä tajunnut toisen olevan narsisti ja ns. lyö päätään seinään? Vai mistä on kyse?
Olen 60 ja minulla on ollut palvelusuhde narsistiin jo toistakymmentä vuotta. Emme asu saman katon alla mutta tapaamme säännöllisesti ja saan käynneistäni aina korvauksen (rahaa, vaatteita, matkoja jne.). Suhde hyödyttää meitä molempia. Olen käytännöllinen enkä sotke tunteita tähän.
- avoimesti
Yhteinensopimus kirjoitti:
Olen 60 ja minulla on ollut palvelusuhde narsistiin jo toistakymmentä vuotta. Emme asu saman katon alla mutta tapaamme säännöllisesti ja saan käynneistäni aina korvauksen (rahaa, vaatteita, matkoja jne.). Suhde hyödyttää meitä molempia. Olen käytännöllinen enkä sotke tunteita tähän.
Mitäpä tuosta, jos on sopimus, että toinen ostaa rahalla toiselta palvelut ja molemmat ovat tyytyväisiä hinta-laatusuhteeseen. Kilpailutus silloin tuskin kannattaa.
- Kirjoituksesi_
Yhteinensopimus kirjoitti:
Kirjoituksesi jättää avoimeksi, mitä palveluja kauppaat.
Jos nyt arvostelisin sinua moraalittomaksi h*ksi, vastaisit varmaan että annat kotitalousapua, käyt kaupassa ja tiskaan kuin se toinen ei pysty...
Niih, lukaisin ketjun lävitse ja en voinut välttää sitäkään ajatusta, että ikäänkuin joku väittelisi itsensä kanssa...
Mutta jos ny minäkin jotain tähän kuitenkin vastaan, ensinnäkin...
"Luulisi että jos uhrilla on tietty luonteenlaatu, hän olisi joutunut uhriksi jo paljon aiemmin, nuorempana."
Niin mielestäni kyllä joo tavallaan, mikä ei kirjaimellisesti aina tarkoita, että on ollut nimenomaan narsistin uhri, vaan mainittu läheisriippuvuus liitetään usein myös myös muiden psyykesairaiden tai alkoholistin läheisiin, niin lapsiin kuin aikuisiin...
Että saattaa se olla jonkinlainen jatkumo, varsinkin jos ei tiedosta asiaa, kysehän on yleisesti tunnetusta ilmiöstä, "miksi naiset aina rakastuvat renttuihin", vaikka kaikissa tapauksissa ei ole niinikään kyse rakastumisesta vaan enemmänkin rakkauden kerjäämisestä ihmiseltä, joka siihen ei kykene, ikäänkuin lapsuuden tai edellisen suhteen toisinto ajatuksella, hän muuttuu minun vuokseni.
Toisaalta läheisriippuuvuuden ja ohutnahkaisen narsistin raja on hiuksenhieno. Itse ajattelen, että tuo jälkimmäinen kehittyy nimenomaan lapsuudessa, on sillain myös häiriö persoonallisuudessa, kun taas läheisriippuvuus voi kehittyä myöhemmälläkin iällä jos joutuu elämään hyvin pitkään voimakkaan ilmiön kanssa ja tavallaan sopeutumaan siihen...
Näitä tarinoita lukeneena olen monesti ajatellut, että ainakin ne uhrit, jota haketuvat yhä uudestaan ja uudestaa ns. huonoihin suhteisiin, eivätkä hae apua/ halua erota saattavat olla juurikin noita ohutnahkaisia.
"Hän on toisaalta niin samastunut kärsimykseen, että suorastaan hakeutuu sellaisiin tilanteisiin, jossa voi sitä aina uudelleen tuntea. Kärsimyksen kanssa eläminen on hänen mielestään hänen kohtalonsa."
https://narsismia.wordpress.com/
Mitä tulee tuohon ikä kysymykseen sun muuhun. Niin narsistin uhriksi voi joutua missä iässä tahansa, niin avioliiton/seurustelusuhteiden lisäksi uhriksi voi joutua narsistin lapsena, muissa perhe/sukulaissuhteissa, kouluissa, työpaikoilla , asuinympäristössään yms. ja nykyaikana internettiäkään unohtamatta...
Ei sen narsistin kanssa tarvi aina elää 24/7, ihan riittää sekin, että ihmisellä/ihmisessä on jotain jota narsisti kadehtii tai vaihtoehtoisesti häneltä saa huomiota niin hyvässä kuin pahassakin...
Kaikki uhrit eivät varmaankaan ole alkuperäisesti läheisriippuvaisia, mutta jos he nyt pitkään sen narsistin vaikutuspiirissä elävät niin , empä tiedä sitten. Miksi voi nimittää ihmistä joka saa mennen tullen turpaansa ja silti haluaa elää 24/7 sen kaltoinkohtelijansa kanssa...
Voisko hänen sitte kuitenkin ajatella olevan enemmänkin itsensä ja omien valintojensa uhri, unohtamatta sitä tosiseikkaa, että uhriksi itsensä kokee se paksu narsistikin, kun häntä syytetään kaikenlaisista kauheista asioista ja omasta mielestään hän ei ole tehnyt mitään väärää...- voitko_kertoa
"uhriksi itsensä kokee se paksu narsistikin, kun häntä syytetään kaikenlaisista kauheista asioista ja omasta mielestään hän ei ole tehnyt mitään väärää..."
Kukahan tämä mahtaa olla? - tiedätkö
Mistä tiedät, kuka on oikeasti uhri?
tiedätkö kirjoitti:
En ny oikein ymmärrä mitä kysymyksellä haetaan?
- Tarkoitin
Tarkoitin tuota mitä "voitko kertoa" myös kysyy? Siis missä tällaisen "paksun narsistin" olet kohdannut? Täällä netissäkö? Sanoit, että tämä paksu narsisti kokee itsensä uhriksi, kun häntä syytetään kaikenlaisista kauheista asioista ja omasta mielestään hän ei ole tehnyt mitään väärää.
Tarkoitin kirjoitti:
Tarkoitin tuota mitä "voitko kertoa" myös kysyy? Siis missä tällaisen "paksun narsistin" olet kohdannut? Täällä netissäkö? Sanoit, että tämä paksu narsisti kokee itsensä uhriksi, kun häntä syytetään kaikenlaisista kauheista asioista ja omasta mielestään hän ei ole tehnyt mitään väärää.
Jaa selitys kommentilleni löytyy täältä, perustuu Vaknin teksteihin...
"Mutta minä olen erilainen ja me molemmat tiedämme sen. Tässä on syy minun vihamielisyyteeni. Minä revin sinua siksi että todellisuudessa kadehdin sinua koska olen erilainen. Sillä kummittelevalla tasolla jolla näen illuusioni siksi mitä ne ovat, illuusio sinun luomastasi illuusiosta sisälläni romahtaa ja jättää minut epätoivoon, sekaannukseen, paniikkiin, eristäytymiseen ja kateuteen. Sinä ja kaikki muut syytätte minua kaikenlaisista kauheista asioista.
Olen täysin hämmentynyt ja tietämätön. En ole tehnyt mitään väärää. Tämä epäoikeudenmukaisuus on liian suuri. Se vain pahentaa minun sekaannustani. Vai onko tämäkin vain toinen illuusio?"- niinpäniin12
Niin, narsistihan kokee, että häntä kaikki kadehtivat.
- vilkasmielikuvitus
tiedätkö kirjoitti:
Niin, mistä voi tietää sen, kaikkea voi aina kuvitella. Eräs henkilö halusi ilmeisesti jutella kuvittelemansa narsistin uhrin kanssa ja yritti auttaa uhria tukien taustalla, että uhri olisi päässyt narsististaan eroon. Sattumalta hän aina soitti huonoihin hetkiin ja niinpä sitten kävi niin, että yllättäen kotiin unohtuneeseen puhelimeen vastasikin se kuvittelemansa narsisti. Uudet kuvitelmat kuvioon ja toteamus vai sillä tavalla, että sellaista peliä, kuvitteli, että tuo oli sovittu juttu. Sen jälkeen kuvitteelliset uhri ja narsisti vaihtoivatkin paikkaa ja taas sorkittiin jotain, josta ei tosiasiassa ollut mitään käsitystä. Panettelun kohteena oli vaikea nähdä, kuka oli kuvitteellisen narsistin uhri - ehkä sitä ei ollutkaan.
- kunpa
Kunpa joku soittaisi minullekin ja haluaisi olla tukena!
- yrryiokjgg
Olen ollut narsistien uhri lapsesta asti, vasta keski-iässä henkihieverissä uskalsin avata suuni, kun vihdoin aloin löytää oikeita sanoja...
- Narsisteilla_
Narsisteilla on tietenkin sukua ja lapsia, nämä ovat oikeastaan enemmän tai vähemmän pääsemättömissä...
Otsake olikin, että 'Narsistin urhi usein keski-ikäinen'.
Tarkoitin aloituksella vastata niille, jotka sanovat narsistin uhrin olevan aina LR..., ohutnahkainen narsisti tai käänteisnarsisti tms. Joilla narsistien uhreilla tässä tarkoitan suhteeseen narsistin kanssa päätyneitä. - tytär-
No narsismista on puhuttu niin vähän aikaa julkisesti. Että, me narsistiperheiden lapset olemme jo todella tulleet keski-ikään, ellemme jopa eläkeikään. Onneksi lopulta löysit ne oikeat sanat.
Ei elämä kuitenkaan ole hukkaan mennyt. Meistä on kasvanut vahvoja, paljon sietäviä aikuisia. Ei ollenkaan huono piirre tässä elämän mittaisessa *selviytymisleikissä*, josta todellisuudessa leikki on kaukana :D - Niin_Työssä
tytär- kirjoitti:
No narsismista on puhuttu niin vähän aikaa julkisesti. Että, me narsistiperheiden lapset olemme jo todella tulleet keski-ikään, ellemme jopa eläkeikään. Onneksi lopulta löysit ne oikeat sanat.
Ei elämä kuitenkaan ole hukkaan mennyt. Meistä on kasvanut vahvoja, paljon sietäviä aikuisia. Ei ollenkaan huono piirre tässä elämän mittaisessa *selviytymisleikissä*, josta todellisuudessa leikki on kaukana :D"Ei ollenkaan huono piirre tässä elämän mittaisessa *selviytymisleikissä*, josta todellisuudessa leikki on kaukana :D"
Niin. Työssä vain usein tulee ajatelleeksi, että todellisilla taidoilla ei välttämättä ole paljonkaan tekemistä selviytymisen kanssa vaan juuri niillä sekundaarisilla pelitaidoilla. Kaveripeli on ihan turhan kovaa. Pitää kuulua tiimiin ja todellakin osata pelata siellä. Uusilla työntekijöillä ei ole mitään asiaa, jos tiimi ei yhdessä päätä pitää uudesta kiinni. Päätös hyväksyä uusi työntekijä, niin mistä se riippuu... sitä ei moni tiedä ja vielä harvempi uskaltaa kysyä. - Tekisi_mieleni_kys
"Ei ollenkaan huono piirre tässä elämän mittaisessa *selviytymisleikissä*, josta todellisuudessa leikki on kaukana :D"
Tekisikin mieleni kysyä, että jos siitä narsistin lapsena kasvamisesta on niin paljon iloa elämässä selviytymiseen, niin mistä kenkä puristaa?
Minusta minunkin äidissäni on ollut huomattava määrä narsistisuutta, jonka olen kokenut vain kasvatuksena... Siksi uskomisessa on vähän kynnystä kun joku valittaa vanhemmistaan. Olen kuitenkin yhä uudelleen muistellut, että äitini oli kyllä myös erittäin empaattinen tarpeen vaatiessa. Joskus meni liikaa muiden puolelle ettei ymmärtänyt minua tukea aina, ainakin minusta tuntui siltä. Sellaista sinisilmäisyyttä ja liiallista kiltteyttä, eikä ymmärtänyt aina toisten huonojakin ja ei niin kelpoja tarkoitusperiä. Teillä ei sitten ollut sellaista ongelmaa että ei olisi ymmärtänyt jutun juonta?
Ymmärrän kyllä että et ole saanut sitä empatiaa ja oma tunne-elämäsi on siitä kärsinyt. - yrrryyuui
No kun yksinkertaisesti kaikkien äidit eivät ole samanlaisia, vaan pääosin jokainen ihan omanlaisiaan, niin ei omasta äidistään voi mielestäni oikeasti tehdä mitään paikkansapitäviä johtopäätöksiä muiden äideistä, vaikka suuri osa ihmisistä vaikuttaa tekevän uuvuttavuuteen asti.
- Minusta_on
yrrryyuui kirjoitti:
No kun yksinkertaisesti kaikkien äidit eivät ole samanlaisia, vaan pääosin jokainen ihan omanlaisiaan, niin ei omasta äidistään voi mielestäni oikeasti tehdä mitään paikkansapitäviä johtopäätöksiä muiden äideistä, vaikka suuri osa ihmisistä vaikuttaa tekevän uuvuttavuuteen asti.
Minusta on täysin luonnollista, että yhteiskunta pyrkii vaikuttamaan lastenkasvatukseen ja lasten kotioloihin niissä tapauksissa, kun ovat pahasti puutteelliset. Usein vanhemmat hakevat myös apua yhteiskunnalta ja yhteiskunnan palveluista.
Tuo kaikki tekee äideistä jollain tavoin yksiin raameihin sopivia, mitä tulee vähimmäisvaatimuksiin mitä heillekin yhteiskunta asettaa. Vanhemmat ovat vastuussa alaikäisistä lapsistaan niin kauvan kunnes toisin sovitaan.
Mielellään äidit hakevat toisistaan yhteisyyttä kun jossain kohtaavat, vaikka ihan eri asioidenkin puitteissa. Puhuttavaa riittää. Samanikäisten äideistä tulee helposti ystäviä.
En tiedä kuka olet, yrrryyuui, ja miksi asia sinua uuvuttaa, voin vain aavistella...
Hyvin harvoin minä kirjoitan mitään äitiydestä, ja silloin kun sen teen, niin se kerta on sitten liikaa.
Tietenkin minunkin äitini oli aivan omanlaisensa, niinkuin jokainen ihminen. Hänessä oli paljon hyviä puolia, huonoja en juurikaan muistele, koska hyvin iäkkäänä vanhuksilla on runsaasti ongelmia. Vanhuksen empatikyky voi kärsiä sairauksista ja lääkityksestä.
Onneksi minullakin on kuitenkin kirjoitusoikeus ja aion sitä käyttää jatkossakin. Kirjoitan äideistä juuri niin paljon kuin haluan, enkä kysy keneltäkään lupaa. - Jotenkin_
Jotenkin, jos aina kysyisi lupaa toisilta, saanko minä puhua, saanko minä kirjoittaa, voi olla että ei tulisi lupaa. Minullakin on tuttavapiirissä sata tuttua, jotka ovat kaikki aina hyvin paljon tärkeämpiä kuin minä ja heidän asiansa ovat aina ylitse minun asioideni.
Tänne mahtuu niin paljon kirjoitusta, että en saa näitä ketjuja täyteen vaikka kuinka yrittäisin. En ymmärrä keneltä tämäkin on taas pois. Niin_Työssä kirjoitti:
"Ei ollenkaan huono piirre tässä elämän mittaisessa *selviytymisleikissä*, josta todellisuudessa leikki on kaukana :D"
Niin. Työssä vain usein tulee ajatelleeksi, että todellisilla taidoilla ei välttämättä ole paljonkaan tekemistä selviytymisen kanssa vaan juuri niillä sekundaarisilla pelitaidoilla. Kaveripeli on ihan turhan kovaa. Pitää kuulua tiimiin ja todellakin osata pelata siellä. Uusilla työntekijöillä ei ole mitään asiaa, jos tiimi ei yhdessä päätä pitää uudesta kiinni. Päätös hyväksyä uusi työntekijä, niin mistä se riippuu... sitä ei moni tiedä ja vielä harvempi uskaltaa kysyä.Niin jossain elämän vaiheessa on tuota selvitymistäkin tullut pohdittua, että onko elämä jotain sellaista mistä täytyy selviytyä, hieman myös kummeksun tuota "tyttären" leikki sanaa, ja nauru hymiötä perään.
Ikäänkuin nauramalla pyrittäisiin tekemään tyhjäksi kipeät elämän kokemukset, ei tunnu missään, naurattaa vaan, vaikka pitäisi tuntea surua omasta vaille jäämisestään, että pakostakin sitä jää miettimään tuota tunnepuolta, johon joku toinen kirjoittaja jo viittasikin tähän tapaan...
"Ymmärrän kyllä että et ole saanut sitä empatiaa ja oma tunne-elämäsi on siitä kärsinyt."
Tuo toisen kommentin lause toi taaas mieleen jotain muinoin aiheesta lukemaani jonka pienen googlettelun jälkeen löysinkin...
"Pärjääjän historiassa ei usein ole ollut vaihtoehtoja. Hän on aikanaan jäänyt tunteineen ja oloineen yksin, ja jättäytyy samaan yksinäisyyteen aikuisena itsekseen. Kun ei ole saanut olla heikko, tarvitseva ja tunteellinen, on vierasta suoda sitä itselle myöhemminkään."
http://vaestoliitonblogi.com/2014/01/01/lakkaa-parjaamasta-ja-ala-elaa/- tytär-
yhteenlaskutoimitus kirjoitti:
Niin jossain elämän vaiheessa on tuota selvitymistäkin tullut pohdittua, että onko elämä jotain sellaista mistä täytyy selviytyä, hieman myös kummeksun tuota "tyttären" leikki sanaa, ja nauru hymiötä perään.
Ikäänkuin nauramalla pyrittäisiin tekemään tyhjäksi kipeät elämän kokemukset, ei tunnu missään, naurattaa vaan, vaikka pitäisi tuntea surua omasta vaille jäämisestään, että pakostakin sitä jää miettimään tuota tunnepuolta, johon joku toinen kirjoittaja jo viittasikin tähän tapaan...
"Ymmärrän kyllä että et ole saanut sitä empatiaa ja oma tunne-elämäsi on siitä kärsinyt."
Tuo toisen kommentin lause toi taaas mieleen jotain muinoin aiheesta lukemaani jonka pienen googlettelun jälkeen löysinkin...
"Pärjääjän historiassa ei usein ole ollut vaihtoehtoja. Hän on aikanaan jäänyt tunteineen ja oloineen yksin, ja jättäytyy samaan yksinäisyyteen aikuisena itsekseen. Kun ei ole saanut olla heikko, tarvitseva ja tunteellinen, on vierasta suoda sitä itselle myöhemminkään."
http://vaestoliitonblogi.com/2014/01/01/lakkaa-parjaamasta-ja-ala-elaa/No joopa, jos elämässä on mennyt koko ikä *selviytymiseen* narsistiperheen lapsena, niin itkemäänkö tässä pitäisi alkaa? Lienet riittävästi jo kärsinyt tässä elämässä narsismista. Joten joskus jo *nauraminenkin* ja sarkasmi on kait ihan sallittua?
Hei YLT /lakkaa-parjaamasta-ja-ala-elaa/ nayttaa olevan kopioitu neuvosi tanaan/ Mitäpä, jos itse joskus noudattaisit näitä antamiasi ohjeita? Ja lakkaisit lopulta*parjaamasta* meitä muita kirjoittajia. Saivartelu ja sanoihin tarttuminen näyttää olevan myös lempipuuhaasi. Erimieltä sinun kanssasi ei saa olla mistään. Mitä tästä sanoisi Vankin?
Lisäksi sinä kopioinnin kuningatarena voit aina siirtää pienet *kirjoituslipsahduksesi* Vankinin kirjoittamiksi. Siis virheiden syy on aina *muissa*, ei koskaan sinussa. Varmasti tuntuu tosi hyvältä olla TAYDELLINEN, ainakin omasta mielestä.
Ystävällisin terveisin ja hyvää kevättä :D
t. tytär- - yyrgvhjbvv
Minusta_on kirjoitti:
Minusta on täysin luonnollista, että yhteiskunta pyrkii vaikuttamaan lastenkasvatukseen ja lasten kotioloihin niissä tapauksissa, kun ovat pahasti puutteelliset. Usein vanhemmat hakevat myös apua yhteiskunnalta ja yhteiskunnan palveluista.
Tuo kaikki tekee äideistä jollain tavoin yksiin raameihin sopivia, mitä tulee vähimmäisvaatimuksiin mitä heillekin yhteiskunta asettaa. Vanhemmat ovat vastuussa alaikäisistä lapsistaan niin kauvan kunnes toisin sovitaan.
Mielellään äidit hakevat toisistaan yhteisyyttä kun jossain kohtaavat, vaikka ihan eri asioidenkin puitteissa. Puhuttavaa riittää. Samanikäisten äideistä tulee helposti ystäviä.
En tiedä kuka olet, yrrryyuui, ja miksi asia sinua uuvuttaa, voin vain aavistella...
Hyvin harvoin minä kirjoitan mitään äitiydestä, ja silloin kun sen teen, niin se kerta on sitten liikaa.
Tietenkin minunkin äitini oli aivan omanlaisensa, niinkuin jokainen ihminen. Hänessä oli paljon hyviä puolia, huonoja en juurikaan muistele, koska hyvin iäkkäänä vanhuksilla on runsaasti ongelmia. Vanhuksen empatikyky voi kärsiä sairauksista ja lääkityksestä.
Onneksi minullakin on kuitenkin kirjoitusoikeus ja aion sitä käyttää jatkossakin. Kirjoitan äideistä juuri niin paljon kuin haluan, enkä kysy keneltäkään lupaa.Miksi niin koet, että sinun kirjoittamistasi olisi yritetty rajoittaa, jos totean, että esim. minun äitini tuskin on samanlainen kuin sinun ?
Tarkoitan, että kun puhun vaikeuksistani liittyen äitiini, minua ei auta, että joku alkaa pohtia minun ongelmaani pohtimalla omaa äitiään, koska se ei liity asiaan.
Saahan niin toki tehdä, mutta se vain ei liity mitään minun äitiini.
Niinhän me kaikki yleensä joudumme tekemään, pohtimaan asioita omien kokemustemme kautta, mutta ei niin useinkaan päästä kovinkaan lähelle faktoja, sitä tarkoitan.
Mutta en kuitenkaan ajattele niin, että koska minun äitini on jonkunlainen, että se tekisi jotenkin epäuskottavaksi sen, kun joku toinen kertoo jostakin toisenlaisesta äidistään. Enemmänkin ajattelisin, että kyllä lapset yleensä tuntevat oman äitinsä äitiyden paremmin kuin kukaan muu. Siksi minusta uskopuolisten on vähän turhaa sitä näkemystä kyseenalaistaa.
Ei kaikki äidit ole kiinnostuneita puhumaan toisten äitien kanssa hiekkalaatikolla. Se on fakta. Ja voi jopa olla hyviäkin äitejä, joita se ei kiinnosta.
Minusta se on vähän henkistä pakkovaltaa tässä yhyeiskunnsassa, että kaikki äidit istutettaisiin toistensa kanssa tuulipuvussa hiekkalaatikolle ollakseen sellaisia kuin äitien kuuluu olla.
Minun puolestani saat vapaasti kirjoittaa äitiydestä ihan mitä haluat. Ei ainakaan minua haittaa.
Tuosta olen aivan samaa mieltä mitän "Jotenkin_" -nimimerkillä on kirjoitettu. Niin itsekin olen kokenut. - yrrghnhjkk
yyrgvhjbvv kirjoitti:
Miksi niin koet, että sinun kirjoittamistasi olisi yritetty rajoittaa, jos totean, että esim. minun äitini tuskin on samanlainen kuin sinun ?
Tarkoitan, että kun puhun vaikeuksistani liittyen äitiini, minua ei auta, että joku alkaa pohtia minun ongelmaani pohtimalla omaa äitiään, koska se ei liity asiaan.
Niinhän me kaikki yleensä joudumme tekemään, pohtimaan asioita omien kokemustemme kautta, mutta ei niin useinkaan päästä kovinkaan lähelle faktoja, sitä tarkoitan.
Mutta en kuitenkaan ajattele niin, että koska minun äitini on jonkunlainen, että se tekisi jotenkin epäuskottavaksi sen, kun joku toinen kertoo jostakin toisenlaisesta äidistään. Enemmänkin ajattelisin, että kyllä lapset yleensä tuntevat oman äitinsä äitiyden paremmin kuin kukaan muu. Siksi minusta uskopuolisten on vähän turhaa sitä näkemystä kyseenalaistaa.
Ei kaikki äidit ole kiinnostuneita puhumaan toisten äitien kanssa hiekkalaatikolla. Se on fakta. Ja voi jopa olla hyviäkin äitejä, joita se ei kiinnosta.
Minusta se on vähän henkistä pakkovaltaa tässä yhyeiskunnsassa, että kaikki äidit istutettaisiin toistensa kanssa tuulipuvussa hiekkalaatikolle ollakseen sellaisia kuin äitien kuuluu olla.
Minun puolestani saat vapaasti kirjoittaa äitiydestä ihan mitä haluat. Ei ainakaan minua haittaa.
Tuosta olen aivan samaa mieltä mitän "Jotenkin_" -nimimerkillä on kirjoitettu. Niin itsekin olen kokenut.Kun mainitsit lääkityksen ja empatiakyvyn.
En kirjoita nyt kenestäkään, mutta olen vakavasti huolestunut, että lääkkeillä voisi olla vaikutusta ihmisen empatiakykyyn. Mielestäni se on mahdollista ja erittäin vakava asia !!!! tytär- kirjoitti:
No joopa, jos elämässä on mennyt koko ikä *selviytymiseen* narsistiperheen lapsena, niin itkemäänkö tässä pitäisi alkaa? Lienet riittävästi jo kärsinyt tässä elämässä narsismista. Joten joskus jo *nauraminenkin* ja sarkasmi on kait ihan sallittua?
Hei YLT /lakkaa-parjaamasta-ja-ala-elaa/ nayttaa olevan kopioitu neuvosi tanaan/ Mitäpä, jos itse joskus noudattaisit näitä antamiasi ohjeita? Ja lakkaisit lopulta*parjaamasta* meitä muita kirjoittajia. Saivartelu ja sanoihin tarttuminen näyttää olevan myös lempipuuhaasi. Erimieltä sinun kanssasi ei saa olla mistään. Mitä tästä sanoisi Vankin?
Lisäksi sinä kopioinnin kuningatarena voit aina siirtää pienet *kirjoituslipsahduksesi* Vankinin kirjoittamiksi. Siis virheiden syy on aina *muissa*, ei koskaan sinussa. Varmasti tuntuu tosi hyvältä olla TAYDELLINEN, ainakin omasta mielestä.
Ystävällisin terveisin ja hyvää kevättä :D
t. tytär-"Lisäksi sinä kopioinnin kuningatarena voit aina siirtää pienet *kirjoituslipsahduksesi* Vankinin kirjoittamiksi. Siis virheiden syy on aina *muissa*, ei koskaan sinussa. Varmasti tuntuu tosi hyvältä olla TAYDELLINEN, ainakin omasta mielestä."
Ahas, ilm. tuo "kirjoituslipsahdukset Vakninin kirjoittamiksi" liittyy tuonne ylempään juttuun, josta jo joku pariin otteeseen tivasikin, kuka se narsisti on, ketä kohta koskee. Mitä kysymystä kummastelinkin, mutta näköjään joku tais sen ottaa itseensä/luuli että viittasin häneen.
Nyt vasta ymmärrän, miksi sitä" kuka on se narsisti tivattiin" pariinkin otteeseen, siinä kohtaa vaan kummastelin, että eikö asia, tuo "mua syytetään vaikken oo mitää tehnyt" ole sillain tuttua, että se liittyy oleellisesti paksunarsistiin, että uhriksihan se narsistikin silloin itsensä tuntee...
Mitä tulee kysymykseesi, "itkeäkö pitäisi", niin sekään ei ole mikään "pitää" asia vaan tulee usein itsestään kun uskaltaa tuntea tunteensa...
Tuo pärjäämisen pakko aiheena on tuttu minullekkin, kuin myös nauraminen asioille, joiden edessä pitäisi surra,. Tavallaan ei uskalla antaa sellaisten tunteiden tulla esiin, pelätessään romahtavansa ja joutuu ikäänkuin syväjäädyttämään ne kipeimmät asiat. Kipeä asiahan se on, ettei ole tullut lapsena vanhempiensa taholta rakastetuksi ja hyväksytyksi sellaisena kuin on.
Että jonkinlaisen asian tuttuuden vuoksi vuoksi ny laitoin tämän linkin. Mutta näköjään otit sen itseesi kohdistuvaksi loukkaukseksi...
Mitä tulee tuohon lauseeseesi
"Varmasti tuntuu tosi hyvältä olla TAYDELLINEN, ainakin omasta mielestä."
Niin sovitaanko ny kuitenkin, että itse tiedän paremmin omat tuntemukseni, etten ny omasta mielestäni tunne olevani kovin täydellinen saati virheetön ihmisenä., että siltä osin ny sinun kuvitelmasi siitä mitä itse ajattelen itsestäni/millaiseksi koen itseni meni pieleen...
Mutta edelleen vähän samaan aiheeseen liittyen jälkikirjoituksesikin tuntuu kovin valheelliselta, miksi teeskentelet ystävällisyyttä, vaikka kirjoituksestasi voi päätellä että koet tulleesi minun taholtani loukatuksi...- minusta-tuntuu
Minusta tuntuu, että kaikki eivät ehkä ole sitä asiaa oivaltaneet, että narsisti toimii eri tavalla silloin, kun uhrina on oma puoliso, ja konstit ovat toiset silloin, kun uhri ei asu saman katon alla narsistin kanssa, esim. uhri on työpaikalla, joku tuttava, ystävä, muu sukulainen, naapuri jne.
Jos asuu narsistin kanssa niin silloinhan kaikki tapahtuu kodin seinien sisällä, ja siellä voi tapahtua aivan mitä tahansa, eikä kukaan välttämättä tiedä asiasta mitään. Narsistipuoliso esiintyy muualla niin eri tavalla, että kukaan ei usko, että niin ihana ihminen voisi mitenkään olla narsisti. Uhria ei kukaan usko.
Tilanne on jonkin verran toinen, jos uhri on joku muu. Silloin mukaan tulee hovi, joka voi koostua vaikka kuinka suuresta joukosta, esim. työpaikalla, tai jos uhri on sukulainen, voivat hoviin kuulua muut sukulaiset, jos uhri on naapuri, koostuu hovi mahdollisesti muusta naapurustosta jne.
Narsistin keinoihin kuuluvat silloin mustamaalaus, vainoaminen, kiusaaminen, uhrin saattaminen naurunalaiseksi, eristäminen yhteisöstä jne. Hoville (ja kaikille muille) todistellaan, että uhri on paha ihminen, josta kaikkien ihmisten kannattaa pysyä kaukana.
Hovi voi olla todella iso joukko erilaisia ihmisiä. Silloin yleensä kaikki hoviin kuuluvat näkevät siinä silmiensä edessä mitä uhrille tapahtuu, miten uhri rääkätään henkihieveriin.
Ilmeisesti hoviväki ja muut sivusta seuraavat joko eivät välitä vähääkään, sillä uhrihan on selvästi paha ihminen, josta ei tarvitse piitata, tai vaikka ymmärtäisivätkin mitä tapahtuu, seuraavat vain uteliaina uhrin kärsimyksiä. Yleensä hoviin kuuluvat kylläkin TIETÄVÄT, että kaikki se mistä uhria syytetään, ei ole totta, mutta syystä tai toisesta, ehkä itseään suojellakseen, eivät uskalla narsistin valheita paljastaa valheiksi. - Ei_tarvitse
yyrgvhjbvv kirjoitti:
Miksi niin koet, että sinun kirjoittamistasi olisi yritetty rajoittaa, jos totean, että esim. minun äitini tuskin on samanlainen kuin sinun ?
Tuosta olen aivan samaa mieltä mitän "Jotenkin_" -nimimerkillä on kirjoitettu. Niin itsekin olen kokenut."Ei kaikki äidit ole kiinnostuneita puhumaan toisten äitien kanssa hiekkalaatikolla. Se on fakta. Ja voi jopa olla hyviäkin äitejä, joita se ei kiinnosta.
Minusta se on vähän henkistä pakkovaltaa tässä yhyeiskunnsassa, että kaikki äidit istutettaisiin toistensa kanssa tuulipuvussa hiekkalaatikolle ollakseen sellaisia kuin äitien kuuluu olla."
Ei tarvitse olla kovin terävä huomoioitsija tehdäkseen johtopäätöksen että hiekkalaatikon reunalla istuminen ei sinua kiinnosta/kiinnostaisi, etkä sitä arvostaisi. Minä taas arvostan todella paljon, ihan taivaisiin asti äitejä jotka avaavat arkeaan rohkeasti keskenään, eivät salaa ja esistä erikoista.
Uskon että hiekkalaatikon reuna pelastaa monta äitiä ja lasta eristäytymiseltä. En käsitä heihin kohdistuvaa halveksuntaa tai väheksyntää, joka on puettu muotoon: on muitakin tapoja... niinkuin muut tavat voisivat koskaan olla parempia tai lähelläkään samanveroisia.
Ehkä kannattaa todellakin harkita tekeekö lapsia ollenkaan jos kokee henkiseksi pakkovallaksi lasten sosiaalistamisen ja yhteisleikit jotka tarvitsevat vanhempia vielä valvomaan.
Oi, onnellinen, joka herättää
niitä voimia hyviä voisi!
Oi, ihmiset toistanne ymmärtäkää,
niin ette niin kovat oisi!
Miks emme me kaikki yhtyä vois?
Ja yksi jos murtuis, muut tukena ois.
Oi, ihmiset toistanne suvaitkaa!
Niin suuri, suuri on maa.
http://www.kainuuneinoleinoseura.fi/eino-leinon-runoja/hymyileva-apollo/
Mistä nousikin mieleeni Leinon jättiläisruno Hymyilevä apollo...
Siinä on niin pontevasti tuotu esiin, miten pieni voi ollakin suurta... - tytär-
"Lisäksi sinä kopioinnin kuningatarena voit aina siirtää pienet *kirjoituslipsahduksesi* Vankinin kirjoittamiksi. Siis virheiden syy on aina *muissa*, ei koskaan sinussa. Varmasti tuntuu tosi hyvältä olla TAYDELLINEN, ainakin omasta mielestä."
Ahas, ilm. tuo "kirjoituslipsahdukset Vakninin kirjoittamiksi" liittyy tuonne ylempään juttuun, josta jo joku pariin otteeseen tivasikin, kuka se narsisti on, ketä kohta koskee. Mitä kysymystä kummastelinkin, mutta näköjään joku tais sen ottaa itseensä/luuli että viittasin häneen.
Nyt vasta ymmärrän, miksi sitä" kuka on se narsisti tivattiin" pariinkin otteeseen, siinä kohtaa vaan kummastelin, että eikö asia, tuo "mua syytetään vaikken oo mitää tehnyt" ole sillain tuttua, että se liittyy oleellisesti paksunarsistiin, että uhriksihan se narsistikin silloin itsensä tuntee...
Mitä tulee kysymykseesi, "itkeäkö pitäisi", niin sekään ei ole mikään "pitää" asia vaan tulee usein itsestään kun uskaltaa tuntea tunteensa...
Tuo pärjäämisen pakko aiheena on tuttu minullekkin, kuin myös nauraminen asioille, joiden edessä pitäisi surra,. Tavallaan ei uskalla antaa sellaisten tunteiden tulla esiin, pelätessään romahtavansa ja joutuu ikäänkuin syväjäädyttämään ne kipeimmät asiat. Kipeä asiahan se on, ettei ole tullut lapsena vanhempiensa taholta rakastetuksi ja hyväksytyksi sellaisena kuin on.
Että jonkinlaisen asian tuttuuden vuoksi vuoksi ny laitoin tämän linkin. Mutta näköjään otit sen itseesi kohdistuvaksi loukkaukseksi...
Mitä tulee tuohon lauseeseesi
"Varmasti tuntuu tosi hyvältä olla TAYDELLINEN, ainakin omasta mielestä."
Niin sovitaanko ny kuitenkin, että itse tiedän paremmin omat tuntemukseni, etten ny omasta mielestäni tunne olevani kovin täydellinen saati virheetön ihmisenä., että siltä osin ny sinun kuvitelmasi siitä mitä itse ajattelen itsestäni/millaiseksi koen itseni meni pieleen...
Mutta edelleen vähän samaan aiheeseen liittyen jälkikirjoituksesikin tuntuu kovin valheelliselta, miksi teeskentelet ystävällisyyttä, vaikka kirjoituksestasi voi päätellä että koet tulleesi minun taholtani loukatuksi...Perimmäinen tarkoitukseni oli juuri yrittää vihjaista sinulle seuraavaa, >>Oi, ihmiset toistanne suvaitkaa<<. Kun etenkin tämän kevään aikana, kannanottosi ovat olleet jokseenkin epäasiallisia. Asioiden käsittely ei ole pysynyt enää yleisellä tasolla, vaan pyrit loukkaamaan kirjoittajia henkilökohtaisesti. Miksi ihmeessä, mitä sinä siitä saat?
- Selviää_
yyrgvhjbvv kirjoitti:
Tuosta olen aivan samaa mieltä mitän "Jotenkin_" -nimimerkillä on kirjoitettu. Niin itsekin olen kokenut."Miksi niin koet, että sinun kirjoittamistasi olisi yritetty rajoittaa, jos totean, että esim. minun äitini tuskin on samanlainen kuin sinun ?"
Selviää seuraavasta:
"Tarkoitan, että kun puhun vaikeuksistani liittyen äitiini, minua ei auta, että joku alkaa pohtia minun ongelmaani pohtimalla omaa äitiään, koska se ei liity asiaan."
Miksi sen, jos minä kirjoitan minun äidistäni, pitäisi auttaa sinua?
Kieltämättä sinun pohdintasi omasta äidistäsi on herättänyt minussa mietteitä taas minun omasta äidistäni... Ja äitiydestä yleensä ja kaikesta mitä siihen liittyy. Pohdintani omat omiani ja ymmärrän että tietenkin sinä luet ne. Mutta miksi ihmeessä kaiken pitäisi pyöriä pelkästään sinun toipumistasi edistäen? Saat tietenkin toipua ja toivottavasti niin käy.
Minä en ole LR, enkä omista elämääni pelkästään muita palvelemaan. Minusta muutkin saavat toipua omilla ehdoillaan.
Lainatakseni kuuluisaa ajatelmaa joka liittyy vertaistukitoimintaan, sanon vain: Ota se minkä tunnet hyväksi ja jätä loput.
"Saahan niin toki tehdä, mutta se vain ei liity mitään minun äitiini."
Mutta ei liity sinun äitiisi!?!
"Niinhän me kaikki yleensä joudumme tekemään, pohtimaan asioita omien kokemustemme kautta, mutta ei niin useinkaan päästä kovinkaan lähelle faktoja, sitä tarkoitan."
Niin että vain sinun äitiäsi koskevat asiat ovat faktoja ja minä jään etäälle faktoista koska minulla on vain minun oma äitikokemukseni?
Niin että minä yritän vain ja ainoastaan pohtia sinun äitikokemustasi?
>Jatkakaa ihan rauhassa. Omia ajatuksiani minäkin tässä pähkäilen. - yrrrggjghkk
Ei_tarvitse kirjoitti:
"Ei kaikki äidit ole kiinnostuneita puhumaan toisten äitien kanssa hiekkalaatikolla. Se on fakta. Ja voi jopa olla hyviäkin äitejä, joita se ei kiinnosta.
Minusta se on vähän henkistä pakkovaltaa tässä yhyeiskunnsassa, että kaikki äidit istutettaisiin toistensa kanssa tuulipuvussa hiekkalaatikolle ollakseen sellaisia kuin äitien kuuluu olla."
Ei tarvitse olla kovin terävä huomoioitsija tehdäkseen johtopäätöksen että hiekkalaatikon reunalla istuminen ei sinua kiinnosta/kiinnostaisi, etkä sitä arvostaisi. Minä taas arvostan todella paljon, ihan taivaisiin asti äitejä jotka avaavat arkeaan rohkeasti keskenään, eivät salaa ja esistä erikoista.
Uskon että hiekkalaatikon reuna pelastaa monta äitiä ja lasta eristäytymiseltä. En käsitä heihin kohdistuvaa halveksuntaa tai väheksyntää, joka on puettu muotoon: on muitakin tapoja... niinkuin muut tavat voisivat koskaan olla parempia tai lähelläkään samanveroisia.
Ehkä kannattaa todellakin harkita tekeekö lapsia ollenkaan jos kokee henkiseksi pakkovallaksi lasten sosiaalistamisen ja yhteisleikit jotka tarvitsevat vanhempia vielä valvomaan.
Oi, onnellinen, joka herättää
niitä voimia hyviä voisi!
Oi, ihmiset toistanne ymmärtäkää,
niin ette niin kovat oisi!
Miks emme me kaikki yhtyä vois?
Ja yksi jos murtuis, muut tukena ois.
Oi, ihmiset toistanne suvaitkaa!
Niin suuri, suuri on maa.
http://www.kainuuneinoleinoseura.fi/eino-leinon-runoja/hymyileva-apollo/
Mistä nousikin mieleeni Leinon jättiläisruno Hymyilevä apollo...
Siinä on niin pontevasti tuotu esiin, miten pieni voi ollakin suurta...En väheksy hiekkalaatikolla viihtyjiä, mutta he helposti sortavat yksittäistä erilaista äitiä joka ei sopeudu joukkoon jostakin syystä ja joka on toisenlainen. Toisenlaisuus ei ole parempaa tai huonompaa, mutta mielestäni tulisi olla tasavertainen oikeus olla toisenlainenkin. Mielestäni on kauheaa, jos aikuinen ihminen pakotetaan hiekkalaatikolle toisten ihmisten toimesta.
- yyrrrghjhjj
Selviää_ kirjoitti:
"Miksi niin koet, että sinun kirjoittamistasi olisi yritetty rajoittaa, jos totean, että esim. minun äitini tuskin on samanlainen kuin sinun ?"
Selviää seuraavasta:
"Tarkoitan, että kun puhun vaikeuksistani liittyen äitiini, minua ei auta, että joku alkaa pohtia minun ongelmaani pohtimalla omaa äitiään, koska se ei liity asiaan."
Miksi sen, jos minä kirjoitan minun äidistäni, pitäisi auttaa sinua?
Kieltämättä sinun pohdintasi omasta äidistäsi on herättänyt minussa mietteitä taas minun omasta äidistäni... Ja äitiydestä yleensä ja kaikesta mitä siihen liittyy. Pohdintani omat omiani ja ymmärrän että tietenkin sinä luet ne. Mutta miksi ihmeessä kaiken pitäisi pyöriä pelkästään sinun toipumistasi edistäen? Saat tietenkin toipua ja toivottavasti niin käy.
Minä en ole LR, enkä omista elämääni pelkästään muita palvelemaan. Minusta muutkin saavat toipua omilla ehdoillaan.
Lainatakseni kuuluisaa ajatelmaa joka liittyy vertaistukitoimintaan, sanon vain: Ota se minkä tunnet hyväksi ja jätä loput.
"Saahan niin toki tehdä, mutta se vain ei liity mitään minun äitiini."
Mutta ei liity sinun äitiisi!?!
"Niinhän me kaikki yleensä joudumme tekemään, pohtimaan asioita omien kokemustemme kautta, mutta ei niin useinkaan päästä kovinkaan lähelle faktoja, sitä tarkoitan."
Niin että vain sinun äitiäsi koskevat asiat ovat faktoja ja minä jään etäälle faktoista koska minulla on vain minun oma äitikokemukseni?
Niin että minä yritän vain ja ainoastaan pohtia sinun äitikokemustasi?
>Jatkakaa ihan rauhassa. Omia ajatuksiani minäkin tässä pähkäilen.Viittaan siihen kun jotenkin toit esiin, että muut eivät olisi uskottavia. En löytänyt nyt sitä viestiä pitkästä ketjusta, että mikä siinä oli sanamuoto.
- Toisenlainen_
yrrrggjghkk kirjoitti:
En väheksy hiekkalaatikolla viihtyjiä, mutta he helposti sortavat yksittäistä erilaista äitiä joka ei sopeudu joukkoon jostakin syystä ja joka on toisenlainen. Toisenlaisuus ei ole parempaa tai huonompaa, mutta mielestäni tulisi olla tasavertainen oikeus olla toisenlainenkin. Mielestäni on kauheaa, jos aikuinen ihminen pakotetaan hiekkalaatikolle toisten ihmisten toimesta.
Toisenlainen, sikäli kun ei mahdollista lapselleen riittävää sosiaalista kehitystä tekee myös lapsestaan toisenlaisen ja se saattaa aiheuttaa lapsessa syrjäänvetäytyvyyttä joka taas saattaa aiheuttaa lisää ongelmia.
Minusta et ymmärrä jutun juonta.
Sitten kun lapsi ei ole enää hiekkalaatikkoiällä, voi hänen kanssaan keskustella mutkikkaampia juttuja... - Olet_nyt
tytär- kirjoitti:
Perimmäinen tarkoitukseni oli juuri yrittää vihjaista sinulle seuraavaa, >>Oi, ihmiset toistanne suvaitkaa<<. Kun etenkin tämän kevään aikana, kannanottosi ovat olleet jokseenkin epäasiallisia. Asioiden käsittely ei ole pysynyt enää yleisellä tasolla, vaan pyrit loukkaamaan kirjoittajia henkilökohtaisesti. Miksi ihmeessä, mitä sinä siitä saat?
"Asioiden käsittely ei ole pysynyt enää yleisellä tasolla, vaan pyrit loukkaamaan kirjoittajia henkilökohtaisesti. "
Olet nyt kovin loukkaantuvainen...
Aika kovin moukaroit minua...
Meillä mukana nyt hiekkalaatikkoikäiset lapset noissa keskusteluissa, jotka sinä jätät huomiotta omassa erikoisuudentavoittelussasi.
Ja huomaa, tämä on vain fiktiota. - Eikä_täällä
Eikä täällä palstalla ole mitään velvollisuutta kirjoittaa yleisellä tasolla.
Ehkä minulla nimenomaan tässä asiassa on mielipide, jossa olen lasten puolella... Pidän mielipiteeni asiasta sekä yleisellä että yksityisellä tasolla. - Tuohon_en
yyrrrghjhjj kirjoitti:
Viittaan siihen kun jotenkin toit esiin, että muut eivät olisi uskottavia. En löytänyt nyt sitä viestiä pitkästä ketjusta, että mikä siinä oli sanamuoto.
"Viittaan siihen kun jotenkin toit esiin, että muut eivät olisi uskottavia."
??????
Tuohon en osaa vastata kun et löytänyt kirjoittamaani (muka kirjoittamaani?). - muutosliitossa
minusta-tuntuu kirjoitti:
Minusta tuntuu, että kaikki eivät ehkä ole sitä asiaa oivaltaneet, että narsisti toimii eri tavalla silloin, kun uhrina on oma puoliso, ja konstit ovat toiset silloin, kun uhri ei asu saman katon alla narsistin kanssa, esim. uhri on työpaikalla, joku tuttava, ystävä, muu sukulainen, naapuri jne.
Jos asuu narsistin kanssa niin silloinhan kaikki tapahtuu kodin seinien sisällä, ja siellä voi tapahtua aivan mitä tahansa, eikä kukaan välttämättä tiedä asiasta mitään. Narsistipuoliso esiintyy muualla niin eri tavalla, että kukaan ei usko, että niin ihana ihminen voisi mitenkään olla narsisti. Uhria ei kukaan usko.
Tilanne on jonkin verran toinen, jos uhri on joku muu. Silloin mukaan tulee hovi, joka voi koostua vaikka kuinka suuresta joukosta, esim. työpaikalla, tai jos uhri on sukulainen, voivat hoviin kuulua muut sukulaiset, jos uhri on naapuri, koostuu hovi mahdollisesti muusta naapurustosta jne.
Narsistin keinoihin kuuluvat silloin mustamaalaus, vainoaminen, kiusaaminen, uhrin saattaminen naurunalaiseksi, eristäminen yhteisöstä jne. Hoville (ja kaikille muille) todistellaan, että uhri on paha ihminen, josta kaikkien ihmisten kannattaa pysyä kaukana.
Hovi voi olla todella iso joukko erilaisia ihmisiä. Silloin yleensä kaikki hoviin kuuluvat näkevät siinä silmiensä edessä mitä uhrille tapahtuu, miten uhri rääkätään henkihieveriin.
Ilmeisesti hoviväki ja muut sivusta seuraavat joko eivät välitä vähääkään, sillä uhrihan on selvästi paha ihminen, josta ei tarvitse piitata, tai vaikka ymmärtäisivätkin mitä tapahtuu, seuraavat vain uteliaina uhrin kärsimyksiä. Yleensä hoviin kuuluvat kylläkin TIETÄVÄT, että kaikki se mistä uhria syytetään, ei ole totta, mutta syystä tai toisesta, ehkä itseään suojellakseen, eivät uskalla narsistin valheita paljastaa valheiksi.Kodin ulkopuoliset näkevät sen ihanan ihmisen, jonka näin aluksi itsekin.
Valitettavasti liitossa eläen näkee myös toisen puolen.
Kaipauksella odotan, turhaan kylläkin, näkeväni sen mitä ympäristöni näkee. Olet_nyt kirjoitti:
"Asioiden käsittely ei ole pysynyt enää yleisellä tasolla, vaan pyrit loukkaamaan kirjoittajia henkilökohtaisesti. "
Olet nyt kovin loukkaantuvainen...
Aika kovin moukaroit minua...
Meillä mukana nyt hiekkalaatikkoikäiset lapset noissa keskusteluissa, jotka sinä jätät huomiotta omassa erikoisuudentavoittelussasi.
Ja huomaa, tämä on vain fiktiota.Joopa sun, alkaa ny tuntua hieman siltä hämärryttämiseltä ja hässäkän luomiselta kaikun puolelta tämä juttu, kun hän ny yrittää vääntää juttua omaan malliinsa...
Eiköhän tuo asioiden käsittely ja pyrit loukkaamaan juttu ollut vastaus yhteenlaskutoimitukselle, eikä sinulle kaiku. Ettei tuo tytär ny sinua moukaroi , eikä sinulle loukkaantunut vaan minulle...
Sinä ny vaan kauheasti haluat olla jostain syystä osallisena kaikessa tämmösessä, jollei ny sitte tosiaan ole kyse siitä, että ootte kirjoittajina yksi ja sama henkilö, että kun en noihin ketä tarkoitan paksunarsistilla kyselyihin vastannut, kun en tajunnut oikein miksi sellaista sitten kysytään, niin tytär lopulta sitten ilmaisi avoimesti loukkaantuneensa siitä "paksunarsisti" kommentistani, jonka ilm. tulkitsi väärin...
Että näinhän se joskus menee, kuten joku tuolla alempana toteaa tähän tapaan...
"Se on kai välillä sitten semmoista, että joku sana jostain syystä ponnahtaa silmille ja se aiheuttaa reaktioita."
Tällä kertaa tuo sana sitten oli paksunarsisti- nöyrinmielin
Joopa sun, alkaa ny tuntua hieman siltä hämärryttämiseltä ja hässäkän luomiselta kaikun puolelta tämä juttu, kun hän ny yrittää vääntää juttua omaan malliinsa...
Eiköhän tuo asioiden käsittely ja pyrit loukkaamaan juttu ollut vastaus yhteenlaskutoimitukselle, eikä sinulle kaiku. Ettei tuo tytär ny sinua moukaroi , eikä sinulle loukkaantunut vaan minulle...
Sinä ny vaan kauheasti haluat olla jostain syystä osallisena kaikessa tämmösessä, jollei ny sitte tosiaan ole kyse siitä, että ootte kirjoittajina yksi ja sama henkilö, että kun en noihin ketä tarkoitan paksunarsistilla kyselyihin vastannut, kun en tajunnut oikein miksi sellaista sitten kysytään, niin tytär lopulta sitten ilmaisi avoimesti loukkaantuneensa siitä "paksunarsisti" kommentistani, jonka ilm. tulkitsi väärin...
Että näinhän se joskus menee, kuten joku tuolla alempana toteaa tähän tapaan...
"Se on kai välillä sitten semmoista, että joku sana jostain syystä ponnahtaa silmille ja se aiheuttaa reaktioita."
Tällä kertaa tuo sana sitten oli paksunarsistiItse heräsin vasta myöhään eli elämän kokemusta tarpeeksi saaneena ymmärtämään äitini narsistisen käyttäytymismallin. Sen ymmärrettyäni monet palaset ikäänkuin loksahtelivat paikoilleen ja sain selityksen sille, miksi tietyt tilanteet ja asiat menivät niin kuin ne menivät. Aluksi sitä ei halunnut edes uskoa, vaan ajatteli, että liikaa nyt ajatukset pyörii ympyrää. Monet asiat saivat kuitenkin selityksen ja ymmärsin, miksi minulle oli ollut aina tärkeää pitää oma reviiri ja tehdä asiat kuten halusin. Lapsen saatuani ymmärsin, miksi olin nuorena ajautunut anoreksiaan. Se oli kehoni reaktio jatkuvaan pahoinvointiin. Joskus sitä tulee pohtineeksi liikaa asioita ja näkee mustia pilviä siellä, missä niitä ei ole. Voiko äidin ylivälittäminen johtaa siihen, että tuntuu kuristavalta tai toisen ohjailulta suuntaan, jonne ei halua mennä, mutta toinen on päättänyt asian puolestasi? Joskus on vain otettava riittäväsi etäisyyttä ja mentävä tosi kauas, että pääsee eroon niistä liikaa auttavista käsistä, jotka ohjailevat elämää, kun aina nekään eivät ole oikeassa. Onhan se kova paikka myöntää itselleen, että aina ei voi olla oikeassa ja tilanteisiin on monia oikeita ratkaisuja, jotka johtavat onnistuneeseen lopputulokseen. Ehkä kaikkein vaativinta on, kun ymmärtää, ettei tarvitse aina päästä sanomaan sitä ns. viimeistä sanaa.
- yrrhgbhjk
Tuohon_en kirjoitti:
"Viittaan siihen kun jotenkin toit esiin, että muut eivät olisi uskottavia."
??????
Tuohon en osaa vastata kun et löytänyt kirjoittamaani (muka kirjoittamaani?).No joka tapauksessa se oli ainoa lause, jonka vuoksi kommentoin kirjoitustasi tai kenen se sitten olikaan. En jaksa etsiä pitkästä ketjusta, mutta oli sellainen ainakin täällä ainakin jonkun kirjoittamana.
- En_vastaa
yrrhgbhjk kirjoitti:
No joka tapauksessa se oli ainoa lause, jonka vuoksi kommentoin kirjoitustasi tai kenen se sitten olikaan. En jaksa etsiä pitkästä ketjusta, mutta oli sellainen ainakin täällä ainakin jonkun kirjoittamana.
En vastaa muuta kuin omista kirjoituksistani, että siinä mielessä minua on turha syyttää 'jonkun' kirjoituksista. Kannattaa laittaa vähintään lainaus tekstinpätkästästä mihin viittaa, niin että se kenelle kirjoittaa voi tunnistaa oman tekstinsä ja siten ehkä selittää mitä tarkoitti...
- Anoppistephanie
minusta-tuntuu kirjoitti:
Ilmeisesti hoviväki ja muut sivusta seuraavat joko eivät välitä vähääkään, sillä uhrihan on selvästi paha ihminen, josta ei tarvitse piitata, tai vaikka ymmärtäisivätkin mitä tapahtuu, seuraavat vain uteliaina uhrin kärsimyksiä. Yleensä hoviin kuuluvat kylläkin TIETÄVÄT, että kaikki se mistä uhria syytetään, ei ole totta, mutta syystä tai toisesta, ehkä itseään suojellakseen, eivät uskalla narsistin valheita paljastaa valheiksi.Totta. Minun kohdallani anoppi on hovin keskipiste joka levittää valheellisia ja omasta mielikuvituksestaan kumpuavia juttuja. Minulle narsisti on exä menneisyydestä. Onneksi.
- yrrrhhjkgg
PS.
Entäs sellainen äiti, jonka ei tarvitse hakea apua yhteiskunnalta lastenkasvatukseen, kun hänen lapsensa kuuntelee kolme vuotiaana oopperoita niin hiljaa, että on taattu, ettei kahteen tai kolmeen tuuntiin kuulu hiiskahdistakaan kenenkään häiriöksi ? Niin hänen lapsensa päästetään muista poiketen kolme vuotiaana oopperoihin ?- Niin_että
Niin että yhteiskunnalta haetaan apua vain lapsille jotka päästelevät hisahduksia?
Mielestäni yhteiskunta tukee vanhemmuutta monin tavoin. Myös hyväosaisten vanhemmuutta ja menestyvien lasten vanhemmuutta. - yrrhhhj
Kyllä tukee. En vain oikein tiedä miten liittyy aiheeseen.
- PS_Kaikki
PS. Kaikki lihavat narsistit ja lihavien narsistien vaimot ja tyttöystävät.
Ainakin kuvittelen, että ylt tarkoitti paksulla narsistilla ns. paksunahkaista l. klassista narsistia, joka on yleisnimitys tietylle narsistityypille."Ainakin kuvittelen, että ylt tarkoitti paksulla narsistilla ns. paksunahkaista l. klassista narsistia, joka on yleisnimitys tietylle narsistityypille."
Niin, kovasti ny pähkäillyt, mitä ihmettä tuo tytär tarkoitti "kirjoituslipsahduksella" josta ilmiselvästi oli loukkaantunut, kun en varsinaisesti hänen kommenttiinsa ees siinä kohtaa vastannutkaan jollei hän sitten vaihtele nimimerkkiään, käytä samantapaista nimmaria kuin kaiku...
Että löytyykö selitys ny tuosta paksu sanasta, että sitäkö tytär tarkoitti puhuessaan lipsahduksesta joka aiheutti tuon kysymystulvan, että ketä minä ny tuolla paksulla narsistilla tarkoitin ja sai sitten tyttärenkin kommentoimaan...
Itseäni kyllä kovasti ihmetytti tuo, kun tyttären tarinaan liittyen, ainakin uskoisin hänen tietävän että se paksu narsisti on just tuollainen, omasta mielestään ei ole tehnyt mitään väärää, eikä ymmärrä mistä häntä syytetään, että kokee itsensä uhriksi, mikä edelleen liittyy siihen, ettei narsistilla ole syyllisyyden tuntoa, omatunto ei kolkuta...
Tarkkaa näköjään on tuo sanavalinta, en ymmärtänyt että joku voi ottaa sen henkilökohtaisena loukkauksena kun narsistista puhuessani käytin sanaa paksunarsisti, tarkoittaessani paksunahkaista narsistia, josta täällä enimmäkseen keskustellaan, kun narsistista puhutaan...- pähkäilemisiin
"Ainakin kuvittelen, että ylt tarkoitti paksulla narsistilla ns. paksunahkaista l. klassista narsistia, joka on yleisnimitys tietylle narsistityypille."
Niin, kovasti ny pähkäillyt, mitä ihmettä tuo tytär tarkoitti "kirjoituslipsahduksella" josta ilmiselvästi oli loukkaantunut, kun en varsinaisesti hänen kommenttiinsa ees siinä kohtaa vastannutkaan jollei hän sitten vaihtele nimimerkkiään, käytä samantapaista nimmaria kuin kaiku...
Että löytyykö selitys ny tuosta paksu sanasta, että sitäkö tytär tarkoitti puhuessaan lipsahduksesta joka aiheutti tuon kysymystulvan, että ketä minä ny tuolla paksulla narsistilla tarkoitin ja sai sitten tyttärenkin kommentoimaan...
Itseäni kyllä kovasti ihmetytti tuo, kun tyttären tarinaan liittyen, ainakin uskoisin hänen tietävän että se paksu narsisti on just tuollainen, omasta mielestään ei ole tehnyt mitään väärää, eikä ymmärrä mistä häntä syytetään, että kokee itsensä uhriksi, mikä edelleen liittyy siihen, ettei narsistilla ole syyllisyyden tuntoa, omatunto ei kolkuta...
Tarkkaa näköjään on tuo sanavalinta, en ymmärtänyt että joku voi ottaa sen henkilökohtaisena loukkauksena kun narsistista puhuessani käytin sanaa paksunarsisti, tarkoittaessani paksunahkaista narsistia, josta täällä enimmäkseen keskustellaan, kun narsistista puhutaan...Koeta vaan pähkäillä, niin sieltä se vastaus löytyy.
- joopajoojuu
pähkäilemisiin kirjoitti:
Koeta vaan pähkäillä, niin sieltä se vastaus löytyy.
Jatka elämääsi ilman narsistia ja unohda, että olit tekemisissä hänen kanssaan. Mulla meni jonkin aikaa, että käsitin ystäväni olevan kiero narsisti. Sehän ei näkynyt päälle päin, mutta sanoista ja teoista sen kyllä huomasi.
Hän käytti minua hyväksi aina silloin, kun tarvitsi neuvoja eri asioissa. Ei sitten vastavuoroisesti tarjonnut mitään apua. Luulin, että hän olisi hyväkin kaveri, mutta toisin kävi.
Kerran olin sopinut, että nähdään kaupungilla ja jutellaan asioista kahden kesken. Ei oltu nähty moneen kuukauteen. Muuten hyvä idea, mutta kaveri puhui vain itsestään sen tunnin aikana, kun olin hänen seurassaan. Häntä ei oikeasti kiinnostanut minun asiani. Taisi kysyä vain muutaman kysymyksen, mitkä koskivat minua ja loput ajasta käsiteltiin hänen ongelmiaan.
Tuo oli ensimmäinen kerta, kun tajusin olevani tekemisissä narsistin kanssa. Vihaaminen alkoi sen jälkeen. Halusin hänestä eroon mahdollisimman pian, joten aloin vältellä narsistin seuraa.
Hän ei jättänyt minua rauhaan, ennen kuin oli saanut minusta irti kaiken minkä halusi. Sitten hän hylkäsi minut. Siitä en ole yhtään pahoillani, koska tein eroprosessia noin puolen vuoden ajan. Hyväuskoisena toivoin, että hänen asenteensa minua kohtaan olisi muuttunut. Että hän olisi välittänyt minusta, kuten muista ystävistään. Mutta näin ei tapahtunut missään vaiheessa.
Olen löytänyt hänen jälkeensä hyviä kavereita, jotka ovat osoittautuneet luotettaviksi. He myös arvostanut minua täysin omana itsenäni, eikä minun tarvitse esittää mitään roolia. Narsistille oli pakko olla jotakin muuta, kuin oikeasti on. Hänelle kun ei kelvannut ihan normaali.
Narsisti ei siedä sitä, jos hän häviää kilpailussa. Narsisti haluaa myös kontrolloida toisten elämää, mikä on sietämätön luonteenpiirre. Muutin äskettäin osoitteeni salaiseksi, niin hän ei pääse enää jäljilleni. Ei voi tulla oven taakse, kun ei taatusti tiedä missä nykyään asun. Narsistille pitää tehdä rajat selviksi tai muuten hän sekoittaa elämäsi puuttumalla kaikkeen mitä teet.
Olen oppinut paljon narsistisesta luonteenpiirteestä ja nyt näiden kokemuksien myötä osaan tunnistaa narsistin paremmin. Voisin toimia vertaistukena jollekin? pähkäilemisiin kirjoitti:
Koeta vaan pähkäillä, niin sieltä se vastaus löytyy.
Joo, kyllähän tää jonkinlaista jälkipuintia aiheutti
Vaikka alkuun, en ny tosiankaan ymmärtänyt mistä toi tytär loukkaantui, mitä hän tarkoitti "kirjoituslipsahduksella", kun ny omasta mielestä ny mitään lipsahdusta sinällään en löytänyt. Ihan tyynen rauhallisesti kirjoitin paksunarsisti, enkä osannut ajatella, että joku siitä henk. koht loukkaantuu
Mieleen muistui tästä niinikään se jonkun vuoden takainenkin jupakka tällä palstalla, joka liittyi tuohon "PS_kaikki" nimimerkin esille ottamaan lihavuus teemaan, että tyttöystävät, vaimot loukkaantuvat ja näköjään sitte tyttäretkin jos narsistia sanoo paksunarsistiksi, jolloin he tulkitsevat sen vihjailuksi, että heidän narsistinsa olisi lihava...
Silloin aikoinaan eräs miehenä kirjoittanut ja nykyään tuo kaikuna kirjoittava myös loukkaantuivat, ikäänkuin olisin loukannut heitä henk. koht, että pitäiskö mun sitte ajatella, että tuo tytär ja kaiku ovat yksi ja sama henkilö, kun loukkaantuivat vähän niinku samasta asiasta vai onko jompikumpi se taannoinen miehenä kirjoittanut, joka muistikuvani mukaan jossain kohtaa kirjoittikin, että mitä jos hän onkin nainen...
Mutta pähkäilyä toki aina välillä aiheuttaa sekin, että mikä osuus minulla on tässä sekamelskassa, kun sivusta seuraten noi kirjoittajat sietävät suht ronskiakin herjaa joltain muulta, mutta jos minä kirjoitan sanan paksunarsisti, niin johan loukkannutaan verisesti...- aikaoutoa
Vaikka alkuun, en ny tosiankaan ymmärtänyt mistä toi tytär loukkaantui, mitä hän tarkoitti "kirjoituslipsahduksella", kun ny omasta mielestä ny mitään lipsahdusta sinällään en löytänyt. Ihan tyynen rauhallisesti kirjoitin paksunarsisti, enkä osannut ajatella, että joku siitä henk. koht loukkaantuu
Mieleen muistui tästä niinikään se jonkun vuoden takainenkin jupakka tällä palstalla, joka liittyi tuohon "PS_kaikki" nimimerkin esille ottamaan lihavuus teemaan, että tyttöystävät, vaimot loukkaantuvat ja näköjään sitte tyttäretkin jos narsistia sanoo paksunarsistiksi, jolloin he tulkitsevat sen vihjailuksi, että heidän narsistinsa olisi lihava...
Silloin aikoinaan eräs miehenä kirjoittanut ja nykyään tuo kaikuna kirjoittava myös loukkaantuivat, ikäänkuin olisin loukannut heitä henk. koht, että pitäiskö mun sitte ajatella, että tuo tytär ja kaiku ovat yksi ja sama henkilö, kun loukkaantuivat vähän niinku samasta asiasta vai onko jompikumpi se taannoinen miehenä kirjoittanut, joka muistikuvani mukaan jossain kohtaa kirjoittikin, että mitä jos hän onkin nainen...
Mutta pähkäilyä toki aina välillä aiheuttaa sekin, että mikä osuus minulla on tässä sekamelskassa, kun sivusta seuraten noi kirjoittajat sietävät suht ronskiakin herjaa joltain muulta, mutta jos minä kirjoitan sanan paksunarsisti, niin johan loukkannutaan verisesti...Se on kai välillä sitten semmoista, että joku sana jostain syystä ponnahtaa silmille ja se aiheuttaa reaktioita. Onko sinulla tunne, ettet oikein voi ihan vapaasti täällä kirjoittaa, vaan pitää säädellä ja säästellä sanoja ja sovitella niitä sitten sopuisasti?
Ajattelet siis, että jotain vanhoja kirjoittajia olisivat ja sellaisia, joilla olisi jotain kaunoja sinua kohtaan? Mutta, miten ihmeessä se olisi mahdollista, , kun sinulla on aina lähteekin, joista olet lainaukset tehnyt, esillä? - En_ole_
Mutta pähkäilyä toki aina välillä aiheuttaa sekin, että mikä osuus minulla on tässä sekamelskassa, kun sivusta seuraten noi kirjoittajat sietävät suht ronskiakin herjaa joltain muulta, mutta jos minä kirjoitan sanan paksunarsisti, niin johan loukkannutaan verisesti..."pitäiskö mun sitte ajatella, että tuo tytär ja kaiku ovat yksi ja sama henkilö, kun loukkaantuivat vähän niinku samasta asiasta"
En ole loukkaantunut samasta asiasta kuin tytär-!
Mistä sait tuollaista päähäsi? - Enkä_todellakaan
Enkä todellakaan ole sama henkilö kuin narsistiäidin tytär. Minun äitini oli hyvin empaattinen aikoinaan, niinkuin olen lämpimästi hänestä täällä kirjoittanut aiemminkin. Minun lapsuusmuistoni ovat pääpiirteissään hyvät.
En ymmärrä, miksi minut pitää sekoittaa tytär- nimimerkkiin, joka nyt on minullekin selvästi vihainen ja arvostelee kovin sanakääntein minun kirjoituksiani yhtenä ryppäänä koko kevään ajalta. - tytär-
En_ole_ kirjoitti:
"pitäiskö mun sitte ajatella, että tuo tytär ja kaiku ovat yksi ja sama henkilö, kun loukkaantuivat vähän niinku samasta asiasta"
En ole loukkaantunut samasta asiasta kuin tytär-!
Mistä sait tuollaista päähäsi?Olen kyllä havainnut tämän *sanaharkan* (kaiku vst. ylt), tuolla aikaisemmin, jossain narsismia käsittelevässä ketjussa, ehkä kuukausi takaperin !??
Mutta, minä ainoastaan kannan vastuun, omista tytär- nimimerkillä kirjoitetuista kannanotoista. "Kaiku" vastatkoon omistaan. Koska olemme täysin kaksi eri kirjoittajaa.
(YTL)Eikö olekkin hieman kummallista tämä, että törmäät jo varsin lyhyellä aikavälillä samaan ongelmaan toistuvasti? Siis harrastat tätä provosointia ja toisten kirjoittajien *nälvimistä* täällä palstalla, ihan yleisellä tasolla vai? - söpöorjahöpöjuttu
tytär- kirjoitti:
Olen kyllä havainnut tämän *sanaharkan* (kaiku vst. ylt), tuolla aikaisemmin, jossain narsismia käsittelevässä ketjussa, ehkä kuukausi takaperin !??
Mutta, minä ainoastaan kannan vastuun, omista tytär- nimimerkillä kirjoitetuista kannanotoista. "Kaiku" vastatkoon omistaan. Koska olemme täysin kaksi eri kirjoittajaa.
(YTL)Eikö olekkin hieman kummallista tämä, että törmäät jo varsin lyhyellä aikavälillä samaan ongelmaan toistuvasti? Siis harrastat tätä provosointia ja toisten kirjoittajien *nälvimistä* täällä palstalla, ihan yleisellä tasolla vai?Miten se vanha sanonta menikään, ettei koira karvoistaan pääse (saman ongelman toistuvuus)? Tai se satu keisarin uudet vaatteet myös jotenkin sopii tähän, eikö sekin ollut tavallaan kuori, joka oli rakennettu hämäämistä varten?
tytär- kirjoitti:
Olen kyllä havainnut tämän *sanaharkan* (kaiku vst. ylt), tuolla aikaisemmin, jossain narsismia käsittelevässä ketjussa, ehkä kuukausi takaperin !??
(YTL)Eikö olekkin hieman kummallista tämä, että törmäät jo varsin lyhyellä aikavälillä samaan ongelmaan toistuvasti? Siis harrastat tätä provosointia ja toisten kirjoittajien *nälvimistä* täällä palstalla, ihan yleisellä tasolla vai?"(YTL)Eikö olekkin hieman kummallista tämä, että törmäät jo varsin lyhyellä aikavälillä samaan ongelmaan toistuvasti? Siis harrastat tätä provosointia ja toisten kirjoittajien *nälvimistä* täällä palstalla, ihan yleisellä tasolla vai?"
Miksi puhut monikossa "toisten kirjoittajien nälvimisestä" , kun ainakin itse käsitän, että tämä jupakka on vain minun ja sinun välinen tässä kohtaa, joka sai ilmeisesti alkunsa siitä kun tulkitsit käyttämäni paksunarsisti sanan väärin ja minä sitten kommentoin sinun "selvitymisleikki" sanaasi, ihan siltä pohjalta, kun itselläkin on ollut taipumus yrittää nauraa silloin kun pitäisi itkeä, mikä nauru ei silloin ole aitoa, kuten ei sinun ystävälliset toivotuksetkaan, kun olet loukkaantunut minun kommenteistani...
Mitä muuten tulee täänkaltaisiin juttuihin, niin ei nää mitään ainutkertaisia ole, että kun viittaat tuohon taannoiseen ylt vs. kaikualoitukseen, niin joku ilm. tykkää välillä aiheuttaa tämmösiä kärhämiä, veikkaisin, että aloitus oli itsensä kaikun rustaama, ja niitä oli takavuosina jopa huomattavasti enemmän kuin nykyään...
Mutta tosi yllättynyt olen siitä, että vastapuolena on tällä kertaa tytär nimimerkillä kirjoittava henkilö, mikä sitten nyt johti siihen epäilyyn että tytärkin kuuluu siihen joukkoon, joka esiintyy milloin minkäkinlaisena tällä palstalla.
Jos ei nyt ole kyse vaan siitä, että tytär tulkitsi tuon käyttämäni paksunarsisti sanan väärin ja luuli että viittasin sanalla narsistin ulkoiseen olemukseen ja loukkaantui asiasta henkilökohtaisesti...- tytär-
"(YTL)Eikö olekkin hieman kummallista tämä, että törmäät jo varsin lyhyellä aikavälillä samaan ongelmaan toistuvasti? Siis harrastat tätä provosointia ja toisten kirjoittajien *nälvimistä* täällä palstalla, ihan yleisellä tasolla vai?"
Miksi puhut monikossa "toisten kirjoittajien nälvimisestä" , kun ainakin itse käsitän, että tämä jupakka on vain minun ja sinun välinen tässä kohtaa, joka sai ilmeisesti alkunsa siitä kun tulkitsit käyttämäni paksunarsisti sanan väärin ja minä sitten kommentoin sinun "selvitymisleikki" sanaasi, ihan siltä pohjalta, kun itselläkin on ollut taipumus yrittää nauraa silloin kun pitäisi itkeä, mikä nauru ei silloin ole aitoa, kuten ei sinun ystävälliset toivotuksetkaan, kun olet loukkaantunut minun kommenteistani...
Mitä muuten tulee täänkaltaisiin juttuihin, niin ei nää mitään ainutkertaisia ole, että kun viittaat tuohon taannoiseen ylt vs. kaikualoitukseen, niin joku ilm. tykkää välillä aiheuttaa tämmösiä kärhämiä, veikkaisin, että aloitus oli itsensä kaikun rustaama, ja niitä oli takavuosina jopa huomattavasti enemmän kuin nykyään...
Mutta tosi yllättynyt olen siitä, että vastapuolena on tällä kertaa tytär nimimerkillä kirjoittava henkilö, mikä sitten nyt johti siihen epäilyyn että tytärkin kuuluu siihen joukkoon, joka esiintyy milloin minkäkinlaisena tällä palstalla.
Jos ei nyt ole kyse vaan siitä, että tytär tulkitsi tuon käyttämäni paksunarsisti sanan väärin ja luuli että viittasin sanalla narsistin ulkoiseen olemukseen ja loukkaantui asiasta henkilökohtaisesti...>>Joka sai ilmeisesti alkunsa siitä kun tulkitsit käyttämäni paksunarsisti sanan väärin <<
Tiedätkö YLT, en ole koskaan tulkinnut, tai kommentoinut kyseistä kohtaa sinun kirjoituksessasi. Jospa nyt käyt tarkastamassa kyseinen asia ensin, ennen kuin alat syyttelemään ja etsimään syitä tähän sanaharkkaan. "Tiedätkö YLT, en ole koskaan tulkinnut, tai kommentoinut kyseistä kohtaa sinun kirjoituksessasi."
No kerros mitä kohtaa sinä ny sitten tarkoitit tällä kommentillasi
"kirjoituslipahduksestani" jonka voin siirtää Vakninin kirjoittamaksi...
Lisäksi sinä kopioinnin kuningatarena voit aina siirtää pienet *kirjoituslipsahduksesi* Vankinin kirjoittamiksi.
On minun käsittääkseni ihan sinun tekstiäsi- tytär-
"Tiedätkö YLT, en ole koskaan tulkinnut, tai kommentoinut kyseistä kohtaa sinun kirjoituksessasi."
No kerros mitä kohtaa sinä ny sitten tarkoitit tällä kommentillasi
"kirjoituslipahduksestani" jonka voin siirtää Vakninin kirjoittamaksi...
Lisäksi sinä kopioinnin kuningatarena voit aina siirtää pienet *kirjoituslipsahduksesi* Vankinin kirjoittamiksi.
On minun käsittääkseni ihan sinun tekstiäsiTätä kyseistä "kirjoituslipsahdustani"- termiä, käytit itse kirjoittamassasi tekstissä, jossa mainitsit itse *unohtaneesi* kopioida Vankinin linkin tekstin jatkeeksi. Kun ihan joku muu kirjoittaja, kun minä, oli tarttunut kirjoitelmaasi. Luin kyllä kyseisen tekstin, mutta en kommentoinut kyseistä asiaasi mitenkään.
- tuikkumurheeseen
tytär- kirjoitti:
Tätä kyseistä "kirjoituslipsahdustani"- termiä, käytit itse kirjoittamassasi tekstissä, jossa mainitsit itse *unohtaneesi* kopioida Vankinin linkin tekstin jatkeeksi. Kun ihan joku muu kirjoittaja, kun minä, oli tarttunut kirjoitelmaasi. Luin kyllä kyseisen tekstin, mutta en kommentoinut kyseistä asiaasi mitenkään.
Älä huoli, joskus vain käy niin, että kärpäsestä halutaan tehdä härkänen. Härkäsen tekijä sen kyllä tietää oikein hyvin. Joskus voi hämmentäminen olla ns. piintynyt tapa reagoida asiallisiin kirjoituksiin.
Ihmisillä on omat mystiset salaisuutensa, jotka on kimmellyksellä koristeltu piiloon siksi, ettei kukaan huomaisi sitä rosoasi siellä sisällä. Aina se roso kuitenkin tulee esille, kun niistä muistijäljistään ja tuskaisista parahduksistaan ei todellisuudessa pääse koskaan eroon. Minäkin parahtelen, uskon että muutkin. - parahdus
Arvoituksellista.....
- voitko_kertoa
Minä kysyin YLT:lta tuosta paksusta narsistista, koska tunnen sellaisen. Tarkoitus ei ollut aiheuttaa kiistelyä eikä riitaa.
- tiedätkö1
"Mistä tiedät, kuka on oikeasti uhri?"
Kysyin tätä, koska minua vainonnut narsisti on vuosia syyttänyt minua "kaikenlaisesta kauheasta", ja väittänyt minun olevan "paksu narsisti". Ja pitänyt itseään uhrina. Todellisuudessa asia on aivan päinvastoin. tytär- kirjoitti:
Tätä kyseistä "kirjoituslipsahdustani"- termiä, käytit itse kirjoittamassasi tekstissä, jossa mainitsit itse *unohtaneesi* kopioida Vankinin linkin tekstin jatkeeksi. Kun ihan joku muu kirjoittaja, kun minä, oli tarttunut kirjoitelmaasi. Luin kyllä kyseisen tekstin, mutta en kommentoinut kyseistä asiaasi mitenkään.
Niin edelleen, tarkistin asian ja kyllä siinä kohtaa lukee vain
Linkki unohtui laittaa
http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Alkusana.html
Eikä mitään muuta- tytär-
tuikkumurheeseen kirjoitti:
Älä huoli, joskus vain käy niin, että kärpäsestä halutaan tehdä härkänen. Härkäsen tekijä sen kyllä tietää oikein hyvin. Joskus voi hämmentäminen olla ns. piintynyt tapa reagoida asiallisiin kirjoituksiin.
Ihmisillä on omat mystiset salaisuutensa, jotka on kimmellyksellä koristeltu piiloon siksi, ettei kukaan huomaisi sitä rosoasi siellä sisällä. Aina se roso kuitenkin tulee esille, kun niistä muistijäljistään ja tuskaisista parahduksistaan ei todellisuudessa pääse koskaan eroon. Minäkin parahtelen, uskon että muutkin.Kiitos asiallisesta palautteesta/tiedosta ja hyvää kevättä kirjoittajalle :D
- vaiettuTotuus
Kattoisin että tuo keski-ikäisyys liittyy narsismiin juuri naisten kohdalla koskien ihan uhriutta ja narsistista käytöstä. Heillä kun tuolloin kaikenmaailman hormooniheittoja. He kokevat varmasti olevansa uhreja ja ties mitä mutta mielialojen heittelyt tekevät heistä vähän harhaisiakin. On sitten eri asia ovatko he narsistisia. Usein varmaan ovatkin.
- oioivoi
Toista se on sinulla, jolla on heittänyt päästä syntymästä asti eikä se koskaan hellitä.
- vaiettuTotuus
oioivoi kirjoitti:
Toista se on sinulla, jolla on heittänyt päästä syntymästä asti eikä se koskaan hellitä.
juu ymmärrän että on arka aihe mutta älä silti heittäydy noin ilkeän narsistiseksi. Juuri tuota ajan tässä: akkojen käytös on niin sidoksissa hormooneihin ja kuitenkin niiden aiheuttamat psyykenheittelyt kielletään osittain tai jopa täysin. Te kiukuttelette ja räksytätte ja vetoatte usein hormooneihinne, eätasapainoon ja pms-oireiluun.
Löytyy useita tutkimuksia joissa todetaan että niillä ei vaikutusta. Kuitenkin suuri osa uskoo niihin...
Mikä on totuus? Onko ämmät vaan luonteeltaan sairaita vai ovatko hormooniheittojen uhreja?
Jokatapauksessa mies on parisuhteessa se uhri kun joutuu tuollaista kestämään... - hfjksdhfkjsdhf
vaiettuTotuus kirjoitti:
juu ymmärrän että on arka aihe mutta älä silti heittäydy noin ilkeän narsistiseksi. Juuri tuota ajan tässä: akkojen käytös on niin sidoksissa hormooneihin ja kuitenkin niiden aiheuttamat psyykenheittelyt kielletään osittain tai jopa täysin. Te kiukuttelette ja räksytätte ja vetoatte usein hormooneihinne, eätasapainoon ja pms-oireiluun.
Löytyy useita tutkimuksia joissa todetaan että niillä ei vaikutusta. Kuitenkin suuri osa uskoo niihin...
Mikä on totuus? Onko ämmät vaan luonteeltaan sairaita vai ovatko hormooniheittojen uhreja?
Jokatapauksessa mies on parisuhteessa se uhri kun joutuu tuollaista kestämään...Oikeassa olet, miehestä näki sen suunnattoman vitutuksen myös samaan aikaan PMS-oireilun kanssa. Ihan kuin se tauti olisi häneenkin tarttunut?
Toivottavasti PMS-oireista joskus tulevaisuudessa puhutaan yhtä avoimesti kuin narsismistakin - Hämmästynyt
Olen 20 vuotias nainen ja molempien osapuolten mukaan, miesten että naisten, olen mahdollisesti ollut jo kahdesti narsistin uhrina päätellen siitä kaikesta, mitä olen kertonut.
Millä perusteella juuri keski-ikäinen olisi narsistin uhri? Luulisi kanssa, että ei sillä nyt olisi merkitystä. Eiköhän narsistin uhri voi olla minkä ikäinen tahansa. Vai "valitsevatko" narsistit enemmän jostain kumman syystä juuri keski-ikäisiä, joilla on juuri tuo edellä mainittu tietty luonteenpiirre? En vieläkään tosin kunnolla käsitä, miksi juuri keski-ikäinen.
Mielenkiintoista tosiaan :o - Narsistin_uhri
Hämmästynyt kirjoitti:
Olen 20 vuotias nainen ja molempien osapuolten mukaan, miesten että naisten, olen mahdollisesti ollut jo kahdesti narsistin uhrina päätellen siitä kaikesta, mitä olen kertonut.
Millä perusteella juuri keski-ikäinen olisi narsistin uhri? Luulisi kanssa, että ei sillä nyt olisi merkitystä. Eiköhän narsistin uhri voi olla minkä ikäinen tahansa. Vai "valitsevatko" narsistit enemmän jostain kumman syystä juuri keski-ikäisiä, joilla on juuri tuo edellä mainittu tietty luonteenpiirre? En vieläkään tosin kunnolla käsitä, miksi juuri keski-ikäinen.
Mielenkiintoista tosiaan :oMy dearling
Narsistin uhri on USEIN keski-ikäinen...
- Narsistioppiivalikoimaan
Mun eka kontakti ilmeisen narsistisesti häiriintyneeseen mieheen oli varoittava alusta asti, kaveria vaikka kehui yhteinen tuttavamies, perheenisä, mikseipä opiskelevaa hymypoikaa, arvostetun suvun vesaa ylistänyt olisi.
Mä tutustuinkin kiertoteitse faktoihin vähän sattumalta, mikä aina kannattaakin tehdä jos mahdollista, salapoliisityö. Tällä hurmurilla oli edellinen hyvin nuori tyttöystävä psykiatrisessa hoidossa, mitä kaveri oli säikkynyt pakostakin, kuulin hänen "nykyään" etsivän vanhempaa seuraa. No ei itseään iäkkäämpää kai kuitenkaan...vasta maahan mistä lie muuttanutulkomaalainen hoitonsa oli ainakin paljon elämää kokenut, ja se tosiasia minut piti vähintään käsivarren mitan päässä epelistä, tiesin hänen seurustelevanseksuaalisesti. Ja joskus sitten seurassa myönsikin tämä kanksteri elävänsä ei kaksois- vaan kolmoiselämää (vähintään). Avaimet hänellä oli useamman naisen oveen, ja kuulemma ainoa ongelma kun ei aina muista mitä käsikirjoitusta vetää missäkin osoitteessa! Mä olen kristitty ja kaveri ihmetteli mulle ääneen, mikä "aura" mua ympäröi kun ei lähestyminen onnistu. Kuulin kerran äänen tavallaan pääni sisällä "vaihda heti paikkaa, älä edes vilkaise oikealle puolellesi" Kuulin mieheltä myöhemmin minun ensin samaan riviin pimeässä katsomossa VIEREENSÄ istuttua välittömästi pompanneen ylös ja poistuneen paikalta. (Siksikin uskon Jeesukseen Kristukseen tänäänkin)- piip-
Linja-auto
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku665535Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti912862- 2742581
Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362429Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä212110Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2611714Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai571303Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v131183- 881145
- 901136