Kiitos kultaseni ymmärtäväisistä ´selvityksistä´ omien kirjoituksien jälkeen, olet ollut kuin isosisko, selvittää paremmin, mitä pikkusisko oikein höpinöillään tarkoittaa. Tämän kiitoksen laitan siksi, ettei jää liian myöhäiseksi. Jotenkin olen purjeveneessäsi mukana purjehtinut rakkaan Vironi vesillä, ihanilla luodoilla pysähtynyt.
Ramoona kulta purjeveneineen!
11
206
Vastaukset
- Ramoona_
Isonasiskona oloa olen saanut harjoitella, onhan minulla kuusi nuorempaa sisarusta. Tuntuu hyvältä kuulla, että kommenttini on joskus ajatuksiasi selkiyttänyt. Miksen Sinua ymmärtäisi, vaikka itse en niin impulsiivinen ja temperamenttinen olekaan. Höpinöiksi en kirjoituksiasi kutsuisi, väriä ja lennokkuutta niissä on. Sitäpaitsi höpinätkin ovat ihan paikallaan , ei tämän niin totista tarvitse ollakaan.
Jaamme rakkauden meren avaruuteen, kyllä purjeveneessäni tilaa on. Merellä ajatuksen solahtavat helposti ansaitsemiinsa mittasuhteisiin, tuntee pienuutensa ja olevansa pieni osa suurta kaikkeutta. Rakastamasi Eestin rannikolla voi nähdä, miten aurinko laskee meren syliin. Näin kevään valossa maa, taivas ja meri näyttävät sulautuvan yhteen.
Keväinen tervehdys Suomenlahden rannikolta sinne Näsijärven rannalle tämän Saima Harmajan runon myötä :
LUMOUS
Oi kuulautta näiden kevätöiden,
kun kaikki taivaan valo ikävöiden
maan päällä viipyy, hennomatta pois,
kun heleimmillään hymyy kevään multa,
kun puistot hohtavat ja arkaa tulta
säteilee ikkunat, kuin lumotut ne ois.
Ui punertuen pilvet meren yli,
se syvään hengittää, niin kuultavana syli,
se, kirkas, taivaan armautta juo.
Hymyssä auerten en nähdä saata,
mi vettä, valoa, mi taivasta tai maata.
Jää pilvi rantaan, säde mullan luo,
ja siipi kantaa aavain ääriin asti.
Niin säde lienen, tuuli, lintunen -
Mut kesken kirkkauden taivaisen
maan kevään tuomet kukkii huumaavasti.
Ma mitä lienen? Miksi tänne jäinkään?
Min lumouksen silmissäsi näinkään?
Mua mikä sitoo? Valo aaltoon vaipuu,
yö kevään, nuoruus, rakkaus ja kaipuu -
Mik' on tää murhe, joka ahdistaa?
Niin kaunis olet, taivas, kaunis, maa -Kiitos! Enpä Saima Harmajaa ole luultavasti sitten nuoruuden seesteisten, myös murrosikäisen idealististen kimuranttien aikojen jälkeen lukenutkaan. Jotenkin niin lasin läpikimalteinen tuo Harmajan maailma, tunteeni alkoivat kehittyä ihan toiseen suuntaan.
Lainaus:"onhan minulla kuusi nuorempaa sisarusta. ( Hassua, että google kone korjaa tuota "kuusi"? Eikö se tiedä, että se on numero, eikä joulukuusi?:)
Hups`! Kuinka olet heidän kanssaan pärjännyt? Minulla on yksi ja ainoa vanhempi sisko ja aina hän nykyisin muistuttaa, että olen hänen paras siskonsa ! Totta´maar, kun on ainoa, mutta se on sitä meidän huumoria, kun joskus olen sanonut ehkä? joskus jotain poikkipuoleista.
Olinhan minä lapsen hänelle oikea "kivireki", kun pääsin kouluun 5-vuotiaana ja hän joutui olemaan aina näkyvissä, tai minä "puoska" päästin heti itkun, ei, vaan hirveän huudon!:)
Nyt ymmärrän, kuinka jaksat olla aina niin sovitteleva kirjoituksisasi ja Sus:iakin olen alkanut ymmärtämään, kun en lue näitä toisten mollaus kirjoituksia.
- Ramoona_
Saima Harmajan nuoruutta varjosti sairaus ja hän kuoli ennen kuin ehti täyttää 24 vuotta, en hänen ajatusmaailmaansa minäkään tunne erityisemmin yhteyttä. Hänen luontokuvansa ovat kuitenkin mielestäni hyvin herkkiä ja aitoja.
Kristiinalle vastaan, että höpsis, mikään palstasovittelija en ole kokenut olevani enkä sitä roolia missään tapauksessa halua. Mutta niin fraasi kuin onkin, viihdyn erilaisten ihmisten seurassa...ja samaahan meissä toki myös paljon on. Omien sisarusteni kanssa tietysti lapsena nahisteltiin , mutta saimme tasapuolisen kohtelun vanhemmilta, se on hyvä pohja sisaruudelle. Eikä meidän isompienkaan tarvinnut vastuuta pienemmistä kantaa, toki avuksi olimme . Olemme paljon yhteydessä toisiimme perhekuntinemme vieläkin, perintöjäkään ei tullut riideltäväksi asti. Hyvistä suhteista en itselleni ota kiitosta, oikeastaan perheen vanhin poika, minua vähän nuorempi, on suvun kokoaja. Tietysti meillä on kodin perintönä samanlaista arvopohjaa. Huumorilla mennään meidän klaanissakin , meissä on monenlaista luonnetta ja elämäntyyliä. Miten ihanaa on saada lukea lyriikkaa, niin runoudessa kuin saariston maisemakuvauksessakin. Niin tuttua on minullekin tuo taivaan äärettömyys meren yllä, missä puhtaat kallioiset saaret tuulten siivoamina nousevat vedestä.
Täällä sain nähdä harmalokkien häälennon kauneutta,...jäin ihmeissäni katsomaan niiden uljasta liitoa ikkunani ohi..... Vitivalkoinen alaosa levitettyine valtavine siipineen oli kaunis näky sinistä taivasta vasten, niiden kaarrellessa vuorotellen kuin tanssien.
Pesintäaika onkin alkamassa juuri nyt, joten rantaruohikossa on vaatimaton pesä varmaan piilossa.
Kallioluodoilla oli saaristossa alkukesällä joka kalliokoloon painautuneina harmaan pörröisiä poikasia.
Kerran tuon nähtyämme, emme enää nousseet luodoille , lokit hyökkäilivätvät kohti rohkeasti kirkuen hätääntyneinä.
Mutta tuota häätanssia en koskaan nähnyt saaristossa, jäin vasta myöhemmin saarelle lasten kanssa, koulujen kesäloman alkaessa.Yli soljuvan veen ne sousi,
ne aallon ulpuna ui,
kun aurinko nuorna nousi,
yöt pohjan kun punastui.
-
PS.
Unohtui liittää
Otto Mannisen runo Joutsen.Minäkin niin tunnekuohuinen ihminen, laidasta laitaan. Sellaiset tunteet kuin inho ja viha eivät kuitenkaan kuulu onneksi luonteeseeni. Toki tunnetusti äkkipikainen olen, mutta vihahan vaan tuhoaa omaa itseään. Minä räiskästelen. Hetkessä räjähdän, sitten halaan ja sanon, anteeks...minähän rakastan sinua.
Minullakin on kolme tytärtä ja yksi poika, kaikkien kanssa on tutut suhteet, saamme räiskähdellä. Napakasti yksi tyttäristäni, hän se adoptoitu, on erityisen avoin, sanoo suoraan, itekin räjähtää
....nyt äiskä lopeta, ja kohta halaa, minähän rakastan sinua.
Mehän voitas tästä tehä sellanen ´ purkaantumis´-ketju, kaikkea maan ja taivaan alla haastaa. Kaipa huhtikuu on jollain lailla henkisesti vaikeaa aikaa.
Ite kirjotan tähän läheiseksi tuntemani runoilijan Katri Valan runon Kukkiva maa.
Maa kuohuu syreenien sinipunaisia terttuja,
pihjajain valkeata kukkahärmää,
tervakkojen punaisia tähtisikermiä.
Sinisiä, keltaisia, valkeita kukkia
lainehtivat niityt mielettöminä merinä,
Ja tuoksua!
Ihanampaa kuin pyhä suitsutus!I
Kuumaa ja värisevää ja hulluksijuovuttavaa,
pakanallista maan ihon tuoksua!
Elää, elää, elää!
Elää raivokkaasti elämän korkea hetki,
terälehdet äärimmilleen auenneina,
elää ihanasti kukkien,
tuoksustansa, auringosta hourien -
huumaavasti, täyteläästi elää!
Mitä siitä, että kuolema tulee!
Mitä siitä, että monivärinen ihanuus
varisee kuihtuneena maahan.
Onhan kukittu kerta!
On paistanut aurinko.
taivaan suuri ja polttava rakkaus,
suoraan kukkasydämiin,
olemusten värisevään pohjaan asti!Kun vielä on energiaa ja elämänhulluutta, miksi hukata ne voimat nukkumiseen, kunnollisuuteen, jospa naapurit häiriintyy, kun paukauttelen ovia yms.
- Lorenaa
Aamukävelyllä Saimaan rannoilla tuli mieleeni Saima Harmajan runo Rannalla. Siinä on sitä jotakin joka antaa jatuksille siivet.
Rannalla.
"Ihanat vaaleat pilvet
liukuvat taivaalla.
Hiljaa lumoavasti laulaa ulappa.
Aaltojen hyväilystä
hiekka on väsynyt.
Tulisit aivan hiljaa,
tulisit juuri nut....".
Tunneihmisenä minua puhuttelevat sävel ja sanoitus, miltei malliin Laulaisin sinulle lempeitä lauluja. Sanoitus Junnu Vainio, tulkinta säestyksineen Lasse Mårtensson.
https://www.youtube.com/watch?v=L3xhWvfwxzk
Taakse ovat jääneet nuo ikimuistoiset ajat Saimaalla veneilyineen. kantavat ja antavat voimaa tuleville päiville säveliä kuunnellessa.
Vavahduttava tuo Katri Valan Kukkiva maa ! Samaa juovuttavaa huumaa on juhannusyän valkolehdokin ja suopursun tuoksussa ja kun tuomet ovat pakahtua kukkapilvissään. Alkukesän runsaus on ylenpalttista, ja miten hyvin ihmiselämää voikaan kukkaan verrata. Sanottakoon elämänjanoa ja elämäniloa voimakkaimmillaan vaikka elämänhulluudeksi.
Lasse Mårtenson purjeveneineen on ollut tuttu näky Espoon ja Tammisaaren vesillä. Ei ihme, että purjehdussävellykset ovat hänelle luontuneet, Myrskyluodon Maija hänen luomuksensa myös. Näin vanhemmiten sanoituksille antaa ehä enemmän arvoa, meillä on monia neroja sillä alueella.
Suuri taiteilijasielu Riki Sorsa on pitkään taistellut syöpää vastaan .
On sanottu, että rakkaus on ihmisen koti.
Monia riipaisevia kotiinpaluun kuvauksia on sanoin ja sävelin kuvattu. Tämä Joki saa joka kerta minut liikuttuneeksi, onhan joella elämää symboloiva merkitys.
https://www.youtube.com/watch?v=RCU8qmj839EKevät keikkuen tulevi, sillä ainakin tuo lämpötila keikkuu ylös ja alas ja samoin tekee aurinko, välillä paistaa täydeltä terältä välillä pilvien taa piiloutuu.
Mutta kevään merkit hyvin näkyvät ja kuuluvat, muuttolinnut palanneet sirkuttelemaan. Kun aamuyöllä parvekkeen oven laitan raolleen mustarastaan huilumainen laulu kuuluu voimakkaana makuukamariini. Tässä lähellä on paljon sini- ja valkovuokkoja sekä kieloja ja kevätesikoita. Nyt jo sinivuokot kukkivat runsaasti.
Pienihän tämä Turku on, näin laitakaupungilla kolmen kilsan päässä keskustasta on jo luonto lähellä, mustikoita ja sieniäkin tuossa puolen kilometrin päässä hyvänä vuotena poimittavissa.
Kun luin tätä susmorsiamen ketjua niin tulin siihen tulokseen että nyt on palstaystävilläni kevättä rinnassa ja tunteet pinnassa, ihan runoja olette kirjoitelleet.
Tuomessa vihreät lehtisilmut kätkevät jo valkoiset kukkatertut sisälleen. Pähkinäpensaat kukkivat allergikkojen riesana. Kun tuo kevät vauhtiin pääsee ei sitä mikään pidättele. Voima siirtyy vanhaankin auttamattomasti, se on tuo valoisuus ja luonnon herääminen, se tempaa mukaansa. Tänä keväänä kyllä menen Ruissaloon, paikkaan jossa kukkii valkolehdokkeja. Kerran tein 'runonkin' tänne niistä. Se tuoksu näet tuo mieleeni nuoruuden kesäyöt.
Tuli tässä mieleen koivun mahla, oletteko sitä maistaneet. Luin mahlasta jutun tämän päivän Turun Sanomista. Joskus lapsena sain maistaa, mutta ei isä halunnut sitä koivusta valuttaa, sillä hänestä se mahla kuului koivulle.
Kai tuo kevät minullekin tepposen teki kun pitkästä aikaa rekisteröidyin. Laitan liitteeksi linkin cattleyjoista joista valitsen profiilikuvan itselleni. Ihania nuo orkideat.
https://www.google.fi/search?hl=fi&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1262&bih=662&q=cattleyja&oq=cattleyja&gs_l=img.3...1981.32600.0.38441.13.9.1.3.2.0.1217.3655.3j3j6-2j1.9.0....0...1ac.1.64.img..0.9.2350.gpwdf5kGjHE
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiky-maksuista valehtelu persujen törkein vaalipetos
Perusduunarina koen pahimmaksi persujen vaalipetokseksi "työmies" Putkosen lupaaman työntekijöiltä perittävien kiky-maks63777Persuja tuntuu kiinnostavan vain muiden rahat
En muista kenenkään muun olleen huolissaan yhtä paljon muiden rahoista kuin persujen. Mistähän se kertoo?872726Järkevä ehdotus: reilun 8 miljardin euron veronkorotukset
Nykyinen hallitus on päästänyt valtion tulopuolen rappeutumaan, vaikka varallisuutta on Suomessa enemmän kuin koskaan. U1072561Miksei asevelvollisuuden kuluja lasketa Nato-menoihin?
Koskela (vas) kysyy aiheellisesti, että kun kerran palkka-armejaan perustuvat maat laskevat kysesestä toiminnasta aiheut242245- 522033
Antti Lindtman heikko johtaja - ei valtiomiesainesta lainkaan
kyllä se eilen taas nähtiin. Ei pystynyt Antti vastaamaan edes toimittajan yhteen yksinkertaiseen kysymykseen - juu tai1061935Miksi vasemmisto ei vastusta ulkomaisen halpatyövoiman maahantuontia
joka heikentää suomalaisten duunarien työmarkkina-asemaa ja rasittaa Suomen julkista taloutta? Vasemmistolla ideologin1251799Haluat nainen torjua minut
Yhä uudelleen ja uudelleen. Huomaan sen. Ymmärrän miksi, mutta silti se sattuu. Eihän minulla ole muuta kuin haaveet si111528Mitä koululla tapahtui?
Onks kellää mitää vinkkilöit miks helikopteria tarvittii vuoksenniskan koulul https://www.is.fi/kotimaa/art-200001193287341204Persuilla kannatusromahdus - enää 13,5%.
Ylen tuorein puolueiden kannatusmittaus kertoo, että persujen kannatus on enää 13,5 prosenttiyksikköä. Kepu on mennyt he3461129