Jehovantodistajat ovat kristittyjä

todistaja

He uskovat Jeesuksen uhrikuolemaan syntiensä sovittamiseksi. Raamattu on heille erehtymätöntä Jumalan sanaa. Esiaviolliset suhteet ovat heille syntiä, samoin homoseksuaalisuus. He ovat kreationisteja ja kastavat vain aikuisia jotka ovat tulleet uskoon. Tässä ei ole mitään eroa esimerkiksi helluntailaisiin nähden. Jehovantodistajat eivät kuitenkaan usko kolmeen Jumalaan (Isä, Poika, Pyhä Henki) vaan yhteen Jumalaan (Jehova) eivätkä ikuiseen kidutukseen helvetissä. Uskomattomat vain hävitetään. Lähetystyö on Jehovantodistajien elämäntehtävä.

126

790

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se.eero

      Jehovan todistajat uskovat USAsta tulleisiin kirjasiin ja lehdyköihin eikä heillä ole Raamattua. Jehovan todistajilla on UM johon he myös uskovat.

      • totuus.on.tämä_

        Niinhän helluntailaisetkin uskovat niihin. Usastahan kaikki paska tulee tänne. Kyllä Jehovantodistajilla Raamattu on. Jehovalaiset ja helluntailaiset samaa kaartia ovat


      • aom

        Kyllä niillä on raamattu siinä kun muillakin kristityillä.

        Mutta helvettiä ei heidän milestään ole,no se on mielipide josta ei kannata kiistellä,
        ei sen olemassaoloa pysty kirkkokaan todistamaan.
        Jehovalaiset sanovat ,että jumala ei ole koston vaan laupeuden jumala. eikä piinaa ihmistä hänen kuolemansa jälkeenkään.

        Minusta tuo on hyvin perusteltu " ( juumala ei ole koston vaan laupeuden jumala)"

        Minulle tämmösenä pikkusyntisenä tuo sopis oikein hyvin!!!!!!!!!!!!


      • NiinTahiNäin2
        aom kirjoitti:

        Kyllä niillä on raamattu siinä kun muillakin kristityillä.

        Mutta helvettiä ei heidän milestään ole,no se on mielipide josta ei kannata kiistellä,
        ei sen olemassaoloa pysty kirkkokaan todistamaan.
        Jehovalaiset sanovat ,että jumala ei ole koston vaan laupeuden jumala. eikä piinaa ihmistä hänen kuolemansa jälkeenkään.

        Minusta tuo on hyvin perusteltu " ( juumala ei ole koston vaan laupeuden jumala)"

        Minulle tämmösenä pikkusyntisenä tuo sopis oikein hyvin!!!!!!!!!!!!

        Kristityt opettavat että Jumala on rakastava isä, ankara mutta lempeä. Kristityt opettavat että jumala rakastaa meitä suuresti ja antaa siksi kaiken anteeksi Jeesuksen kristuksen kautta. Niin kristityt opettavat. Se ei eroa paljoakan siitä mikä on Jehovan todistajille Jumalan laupeus, näin kristityn näkökulmasta. Tietty kristinuskon oppi hieman mietityttää ja pohdituttaa sillä Joshua ben Miriam oli omalla kielellään messias ja vasta kreikaksi kristus, ja sitäkin vain oppilaittensa ja juutalaisen kansan mielestä. Jeesus ei kuitenkaan myöntänyt suoraan olevansa messias vaan vastasi usein "sinä niin sanot" (-93 raamatussa "sina sen sanoit").


      • mitä.sitten_
        NiinTahiNäin2 kirjoitti:

        Kristityt opettavat että Jumala on rakastava isä, ankara mutta lempeä. Kristityt opettavat että jumala rakastaa meitä suuresti ja antaa siksi kaiken anteeksi Jeesuksen kristuksen kautta. Niin kristityt opettavat. Se ei eroa paljoakan siitä mikä on Jehovan todistajille Jumalan laupeus, näin kristityn näkökulmasta. Tietty kristinuskon oppi hieman mietityttää ja pohdituttaa sillä Joshua ben Miriam oli omalla kielellään messias ja vasta kreikaksi kristus, ja sitäkin vain oppilaittensa ja juutalaisen kansan mielestä. Jeesus ei kuitenkaan myöntänyt suoraan olevansa messias vaan vastasi usein "sinä niin sanot" (-93 raamatussa "sina sen sanoit").

        Jeesus jatkuvasti sanoi olevansa Jumala. Jumalan nimi "Minä Olen".


      • en.roi
        mitä.sitten_ kirjoitti:

        Jeesus jatkuvasti sanoi olevansa Jumala. Jumalan nimi "Minä Olen".

        Jeesus sanoi tosiaan useasti omaavansa Jumalan persoonanimen - Minä olen = Jahve.


      • mitä.sitten_ kirjoitti:

        Jeesus jatkuvasti sanoi olevansa Jumala. Jumalan nimi "Minä Olen".

        Tuota, missä kohtaa? Jumalan Poika hän kyllä sanoi olevansa useaan kertaan ja puhui Isästä joka on häntäkin suurempi.


      • Hän_On
        mummomuori kirjoitti:

        Tuota, missä kohtaa? Jumalan Poika hän kyllä sanoi olevansa useaan kertaan ja puhui Isästä joka on häntäkin suurempi.

        ”Niin Jeesus sanoi heille: "Kun olette ylentäneet Ihmisen Pojan, silloin te ymmärrätte, että minä olen se, joka minä olen, ja etten minä itsestäni tee mitään, vaan puhun tätä sen mukaan, kuin minun Isäni on minulle opettanut. Ja hän, joka on minut lähettänyt, on minun kanssani; hän ei ole jättänyt minua yksinäni, koska minä aina teen sitä, mikä hänelle on otollista." Kun hän näin puhui, uskoivat monet häneen.

        Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani;
        ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi". Joh. 8:28-32

        Lisää löytyy alla olevasta linkistä: tiivis opetus.

        https://www.tampereenseurakunnat.fi/files/2381/Mina_olen_31012012.pdf


      • Hän_On kirjoitti:

        ”Niin Jeesus sanoi heille: "Kun olette ylentäneet Ihmisen Pojan, silloin te ymmärrätte, että minä olen se, joka minä olen, ja etten minä itsestäni tee mitään, vaan puhun tätä sen mukaan, kuin minun Isäni on minulle opettanut. Ja hän, joka on minut lähettänyt, on minun kanssani; hän ei ole jättänyt minua yksinäni, koska minä aina teen sitä, mikä hänelle on otollista." Kun hän näin puhui, uskoivat monet häneen.

        Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani;
        ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi". Joh. 8:28-32

        Lisää löytyy alla olevasta linkistä: tiivis opetus.

        https://www.tampereenseurakunnat.fi/files/2381/Mina_olen_31012012.pdf

        "...etten minä itsestäni tee mitään, vaan puhun tätä sen mukaan, kuin minun Isäni on minulle opettanut...".
        "Ja hän, joka on minut lähettänyt..."

        Tässäkin se tulee esiin, Jeesus puhuu Isästä eikä itsestään.


      • Hän_On kirjoitti:

        ”Niin Jeesus sanoi heille: "Kun olette ylentäneet Ihmisen Pojan, silloin te ymmärrätte, että minä olen se, joka minä olen, ja etten minä itsestäni tee mitään, vaan puhun tätä sen mukaan, kuin minun Isäni on minulle opettanut. Ja hän, joka on minut lähettänyt, on minun kanssani; hän ei ole jättänyt minua yksinäni, koska minä aina teen sitä, mikä hänelle on otollista." Kun hän näin puhui, uskoivat monet häneen.

        Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani;
        ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi". Joh. 8:28-32

        Lisää löytyy alla olevasta linkistä: tiivis opetus.

        https://www.tampereenseurakunnat.fi/files/2381/Mina_olen_31012012.pdf

        Tuota, aika suoria johtopäätöksiä olet tainnut tehdä? Tuossa linkissä oli vähän outo tulkinta, mutta jotakuinkin ok.

        Aivan oikein, Jumalan antaa itselleen nimen
        3:13 Mooses sanoi Jumalalle: "Katso, kun minä menen israelilaisten luo ja sanon heille: 'Teidän isienne Jumala on lähettänyt minut teidän luoksenne', ja kun he kysyvät minulta: 'Mikä hänen nimensä on?' niin mitä minä heille vastaan?"
        3:14 Jumala vastasi Moosekselle: "Minä olen se, joka minä olen." Ja hän sanoi vielä: "Sano israelilaisille näin: 'Minä olen' lähetti minut teidän luoksenne."

        Selitys: "Minä olen, hepreaksi ehjee; muistuttaa Herran nimeä Jahve."

        ”Jumala on toistaiseksi ilmoittanut nimensä vain sen heprealaisessa muodossa. Lauseiden 'minä olen se joka minä olen' ja 'minä olen' voidaan ehkä ymmärtää olevan tuon nimen merkitystä selittäviä ja täsmentäviä ilmaisuja.”
        ”Toisaalta on hyvä muistaa, että kausatiivimuodossa oleva nimi JHWH on merkitykseltään ainutlaatuinen: se ei tarkoita ainoastaan, että JHWH on olemassa , vaan että hän on se, joka saattaa kaiken olemaan.”
        https://www.netikka.net/mpeltonen/nimi.htm

        Mutta Jeesuksen sanoma :”että minä olen se joka olen” toteaa sen, että hän on Jumalan poika. Set tulee ilmi vähän aiemmin:

        Joh.
        8:25 Niin he sanoivat hänelle: "Kuka sinä olet?" Jeesus sanoi heille: "Juuri se, mitä minä puhunkin teille.
        8:26 Paljon on minulla teistä puhuttavaa ja teissä tuomittavaa; mutta hän, joka on minut lähettänyt, on totinen, ja minkä minä olen kuullut häneltä, sen minä puhun maailman kuulla."
        8:27 Mutta he eivät ymmärtäneet, että hän puhui heille Isästä.


      • Hän_On
        mummomuori kirjoitti:

        "...etten minä itsestäni tee mitään, vaan puhun tätä sen mukaan, kuin minun Isäni on minulle opettanut...".
        "Ja hän, joka on minut lähettänyt..."

        Tässäkin se tulee esiin, Jeesus puhuu Isästä eikä itsestään.

        Pointtihan on siinä, että sinä kysyit, että missä kohdin sanotaan tuo "minä olen se, joka minä olen", joilla sanoilla Jumala puhui itsestään Moosekselle ja käski niin sanoa kansalle. Niin minä nyt vastasin, että Johanneksen evankeliumissa, jota Luther sanoo kultaiseksi evankeliumiksi, ja jota pidetään evankeliumeista vanhimpana. Laitoin ihan täsmän Raamatun kohdankin ja lisäksi vielä hyvän opetussetin.

        Tuo Jeesuksen sanoma "minä olen se, joka minä olen" oli juutalaisille viimeinen niitti. Onhan myös niin, että Raamattu sanoo myös "Kristus meissä" ja että Jumala ja Kristus tulevat aterioimaan meissä, kun avaamme heille sydämemme oven.
        Myös Pyhä Henki on meille luvattu. Joka tekee myös työtä meissä synnyttäen hedelmää.

        Tietysti jos on kovin materialistinen/naturalistinen maailmankatsomus/näkemys ja ihmiskäsitys, niin nuo saattavat aiheuttaa ongelmia sisäistää hengellisyyttä. Ja kolminaisuutta. Mutta Jumala saattaa työnsä meissä loppuun saakka. Hänen armonsa pysyy iankaikkisesti.


      • Hän_On kirjoitti:

        Pointtihan on siinä, että sinä kysyit, että missä kohdin sanotaan tuo "minä olen se, joka minä olen", joilla sanoilla Jumala puhui itsestään Moosekselle ja käski niin sanoa kansalle. Niin minä nyt vastasin, että Johanneksen evankeliumissa, jota Luther sanoo kultaiseksi evankeliumiksi, ja jota pidetään evankeliumeista vanhimpana. Laitoin ihan täsmän Raamatun kohdankin ja lisäksi vielä hyvän opetussetin.

        Tuo Jeesuksen sanoma "minä olen se, joka minä olen" oli juutalaisille viimeinen niitti. Onhan myös niin, että Raamattu sanoo myös "Kristus meissä" ja että Jumala ja Kristus tulevat aterioimaan meissä, kun avaamme heille sydämemme oven.
        Myös Pyhä Henki on meille luvattu. Joka tekee myös työtä meissä synnyttäen hedelmää.

        Tietysti jos on kovin materialistinen/naturalistinen maailmankatsomus/näkemys ja ihmiskäsitys, niin nuo saattavat aiheuttaa ongelmia sisäistää hengellisyyttä. Ja kolminaisuutta. Mutta Jumala saattaa työnsä meissä loppuun saakka. Hänen armonsa pysyy iankaikkisesti.

        Markuksen evankeliumin katsotaan olevan vanhimman, ei Johanneksen.

        ”Opetussetti” eli siis lähdeaineisto oli vain aika kapea. Se sisälsi tulkinnan, jonka osoitin ettei se ihan Raamatun mukaan mene.

        Totta, se että Jeesus sanoi olevansa Messias mutta kuitenkaan ei sitten toiminut maallisena vapauttajana, oli se viimeinen pisara. Eivät juutalaiset odottaneet tuollaista Messiasta ja kun vielä väitti olevansa Jumalan Poika, sitä pidettiin Jumalan pilkkana.

        ”Onhan myös niin, että Raamattu sanoo myös "Kristus meissä" ja että Jumala ja Kristus tulevat aterioimaan meissä…”

        Kuten Luukkaan evankeliumi kertoo:
        17:20 Ja kun fariseukset kysyivät häneltä, milloin Jumalan valtakunta oli tuleva, vastasi hän heille ja sanoi: "Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla,
        17:21 eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä.
        Ja Room. 14:17 sillä ei Jumalan valtakunta ole syömistä ja juomista, vaan vanhurskautta ja rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä.

        Totta, Pyhä Henki tekee meissä työtään, mikäli sallimme sen.


    • hyi.kauheata

      Jehovan todistajien usko on siinä mielessä kristillistä, että he turvautuvat Kristuksen sovintokuolemaan, mutta kristityt eivät pidä heitä kristittyinä, koska he eivät usko kolmiyhteiseen Jumalaan.

      Alkuseurakuntaan, ennen kuin perusopit kolmiyhteisyydestä määriteltiin, kuului varmasti sellaisiakin, jotka eivät pitäneet Kristusta kolmiyhteisen Jumalan yhtenä persoonana, ja kuuluu nykyisiinkin kirkkoihin, mutta sen jälkeen kun oppi oli määritelty, ovat selkeästi harhaoppisia kirkon kannalta. Myöhemminhän areiolaiset perustivat kilpailevan uskonmuodonkin, jossa ei uskottu Kristuksen jumaluuteen. Olivat siis siinä suhteessa aika samanoloisia kuin nykyiset Jehovan todistajat.

      Jehovan todistajien usko Mooseksen lakeineen, verennauttimiskieltoineen, juhlien kieltoineen ja fundamentalismin ristiriitaisuutena tieteelliseen kuvaan nähden, ja ennen kaikkea luopuneitten Jehovan todistajien kohteluineen, jossa perheetkin pakotetaan hajalleen, on niin TÖRKEÄTÄ henkistä väkivaltaa, että ei ole sanoja sen kuvaamiseen. Siinä suhteessa Jehovan todistajien klikkiä ei pidä verrata alkuaikojen areiolaisuuteen.

      Inhottava, kaamea pakkoyhteisö!

      • edellinen

        Jäi vielä mainitsematta, että taannoisessa kyselytutkimuksessa jehovantodistajuus osoittautui suomalaisen ykkösinhokiksi uskontojen joukossa. Ei teitä taatusti Kristuksen tähden inhota. Vilkaisu Amerikasta tulleisiin metodeihin paljastanee, mistä on kyse. Hyi, hyi ja vielä herran hyi!


      • hyiolkoon
        edellinen kirjoitti:

        Jäi vielä mainitsematta, että taannoisessa kyselytutkimuksessa jehovantodistajuus osoittautui suomalaisen ykkösinhokiksi uskontojen joukossa. Ei teitä taatusti Kristuksen tähden inhota. Vilkaisu Amerikasta tulleisiin metodeihin paljastanee, mistä on kyse. Hyi, hyi ja vielä herran hyi!

        Samanlaista karttamista on helluntailaisuudenkin piirissä. Jehovantodistajat vastustivat Hitleriä ja joutuivat kaasutettaviksi natsi-Saksan keskitysleireissä, mutta hellarit säästyivät koska olivat kuuliaisia Hitlerille.


      • hyi.kauheata
        hyiolkoon kirjoitti:

        Samanlaista karttamista on helluntailaisuudenkin piirissä. Jehovantodistajat vastustivat Hitleriä ja joutuivat kaasutettaviksi natsi-Saksan keskitysleireissä, mutta hellarit säästyivät koska olivat kuuliaisia Hitlerille.

        Karttaminen on jehovalaisuudessa viety ylhäältä ohjatuksi ja huippuunsa. Vertailukohtaa ei löydy mistään uskonlahkosta, ei edes lestadiolaisuudesta. Niissä on kyllä sopimattomia piirteitä karttamisesta, mutta lievemmästä.

        Sitäpaitsi, ei saastaista toimintaa voi puolustella sillä, että muutkin niin tekevät. Ihminen on vastuussa Jumalalle OMISTA eikä TOISEN teoista.

        Sinua ei myöskään vähääkään auta, mitä jotkut tekivät tai jättivät tekemättä Hitlerin Saksassa. Vain SINUN tekosi painavat Jumalan valtaistuimen edessä. Jos pyydät ne anteeksi Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä, pääset perille, mutta kaikkein paras olisi, ettet lainkaan ojentuisi jehovalaisuuden iljettävien tapojen mukaan.


      • kokemusta---
        hyi.kauheata kirjoitti:

        Karttaminen on jehovalaisuudessa viety ylhäältä ohjatuksi ja huippuunsa. Vertailukohtaa ei löydy mistään uskonlahkosta, ei edes lestadiolaisuudesta. Niissä on kyllä sopimattomia piirteitä karttamisesta, mutta lievemmästä.

        Sitäpaitsi, ei saastaista toimintaa voi puolustella sillä, että muutkin niin tekevät. Ihminen on vastuussa Jumalalle OMISTA eikä TOISEN teoista.

        Sinua ei myöskään vähääkään auta, mitä jotkut tekivät tai jättivät tekemättä Hitlerin Saksassa. Vain SINUN tekosi painavat Jumalan valtaistuimen edessä. Jos pyydät ne anteeksi Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä, pääset perille, mutta kaikkein paras olisi, ettet lainkaan ojentuisi jehovalaisuuden iljettävien tapojen mukaan.

        Minulla on ystäviä Jehovantodistajissa. Eivät he sen pahempia ole kuin muutkaan uskovaiset. Kaikkiin uskonlahkoihin kannattaa suhtautua kriittisesti


      • erota.asiat
        kokemusta--- kirjoitti:

        Minulla on ystäviä Jehovantodistajissa. Eivät he sen pahempia ole kuin muutkaan uskovaiset. Kaikkiin uskonlahkoihin kannattaa suhtautua kriittisesti

        Eihän puhe olekaan ihmisistä vaan heidän väärästä uskostaan.


      • edellinen kirjoitti:

        Jäi vielä mainitsematta, että taannoisessa kyselytutkimuksessa jehovantodistajuus osoittautui suomalaisen ykkösinhokiksi uskontojen joukossa. Ei teitä taatusti Kristuksen tähden inhota. Vilkaisu Amerikasta tulleisiin metodeihin paljastanee, mistä on kyse. Hyi, hyi ja vielä herran hyi!

        >> taannoisessa kyselytutkimuksessa jehovantodistajuus osoittautui suomalaisen ykkösinhokiksi uskontojen joukossa <<
        Varmaankin oli, muuta mistä se kansa sen mielipiteensä sai. Väitän, että kirkolta. Kuten kansa sai mielipiteensä suhtautumisessaan vammaisiin, yksinhuoltajiin, eronneisiin, homoseksuaaleihin, eriuskoisiin ja erityisesti Kirkosta eronneisiin!
        Meillä on vieläkin hyvin vahvana tuota konservatiivis-luterilaista ajattelua, joka sisältää alistumista esivallan edessä, rikkaampien kunnioittamista, itsensä vähättelyä, ehdotonta rehellisyyttä ja varmasti kasa ihan hyviäkin arvoja.
        Nuo ajatusmallit voi hyvin varsinkin vanhemman väestön kohdalla, mutta nuoret eivät noita ymmärtääkseni ole enää kovinkaan paljon omaksuneet, koska kaupungistuminen, yhteys isovanhempiin ja maallistuminen ovat aiheuttaneet sen, että nuo vanhanaikaiset ja osin selkeästi vahingolliset ajatusmallit ovat väistymässä.


      • pikkusyntinen_pohjoisest
        erota.asiat kirjoitti:

        Eihän puhe olekaan ihmisistä vaan heidän väärästä uskostaan.

        Olen joskus käynyt jehovalaisten valtakunnansalilla tilaisuuksissa.
        Sanonpahan vaan että fiksua porukkaa,hyvin pukeutuneita ja käyttäytyvät hillitysti omissakin kokouksissaan.

        Helluntalaisilla se meno välillä menee kamalaksi omissa menoissaan,siellä kun aletaan puhumaan "kielillä" .Se on täyttä teatteria ja kamalaa katsottavaa ja kuultavaa.


      • aom
        erota.asiat kirjoitti:

        Eihän puhe olekaan ihmisistä vaan heidän väärästä uskostaan.

        No mutta kerroppas sonä mikä on se oikea usko ?
        Uskon että se jää sinullakin todistamatta ,siis yhtä hyvin se voi olla jehovalaisten usko,kuin minkä muun uskonnon usko hyvänsä.

        Uskon siihen että kunnollista elämää elävää ihminen ilman mitään ulospäin näyteltyä hartautta , voi olla menossa taivaaseen siinä kun joku hyvän uskovaisen maineessa olevakin.

        Siis siellä taivaassa ihmettelevät ihmiset keskenään, että mitenkä se tuo jehovantodistajakin on tänne päässyt ?


      • kokemusta--- kirjoitti:

        Minulla on ystäviä Jehovantodistajissa. Eivät he sen pahempia ole kuin muutkaan uskovaiset. Kaikkiin uskonlahkoihin kannattaa suhtautua kriittisesti

        Samat sanat. Suurimmaksi osaksi käsitykset ovat täysin samat kuin monella muullakin fundamentalistilla.


      • malttii
        qwertyilija kirjoitti:

        >> taannoisessa kyselytutkimuksessa jehovantodistajuus osoittautui suomalaisen ykkösinhokiksi uskontojen joukossa <<
        Varmaankin oli, muuta mistä se kansa sen mielipiteensä sai. Väitän, että kirkolta. Kuten kansa sai mielipiteensä suhtautumisessaan vammaisiin, yksinhuoltajiin, eronneisiin, homoseksuaaleihin, eriuskoisiin ja erityisesti Kirkosta eronneisiin!
        Meillä on vieläkin hyvin vahvana tuota konservatiivis-luterilaista ajattelua, joka sisältää alistumista esivallan edessä, rikkaampien kunnioittamista, itsensä vähättelyä, ehdotonta rehellisyyttä ja varmasti kasa ihan hyviäkin arvoja.
        Nuo ajatusmallit voi hyvin varsinkin vanhemman väestön kohdalla, mutta nuoret eivät noita ymmärtääkseni ole enää kovinkaan paljon omaksuneet, koska kaupungistuminen, yhteys isovanhempiin ja maallistuminen ovat aiheuttaneet sen, että nuo vanhanaikaiset ja osin selkeästi vahingolliset ajatusmallit ovat väistymässä.

        Oletko syntynyt joskus 1930 -luvulla? Näkemyksesi viittaavat vahvasti jonnekin sinne. Jehovan todistajista ei pidetä siksi, että he tuppaantuvat jopa luterilaisen kirkon työntekijöiden koteihin tunkemaan omaa oppiaan oikeana ja näin mitätöivät toisten uskon ja uskonnovapauden kokonaisuudessaan.

        Mistään sellaisista opeista ei maltillinen suomalainen tykkää, siis mikä julistautuu ainoaksi oikeaksi. Ei luterilainen, ei ortodoksinen, helluntailaisuus ja Suomen Vapaakirkko julistaudu ainoaksi oikeaksi kirkoksi/uskonnoksi/opiksi/pelastukseksi. Ei myöskään adventistit eikä metodistit.

        Siksi maltilliset suomalaiset eivät tykkää myöskään ateisteista/vapaa-ajattelijoista.


      • malttii kirjoitti:

        Oletko syntynyt joskus 1930 -luvulla? Näkemyksesi viittaavat vahvasti jonnekin sinne. Jehovan todistajista ei pidetä siksi, että he tuppaantuvat jopa luterilaisen kirkon työntekijöiden koteihin tunkemaan omaa oppiaan oikeana ja näin mitätöivät toisten uskon ja uskonnovapauden kokonaisuudessaan.

        Mistään sellaisista opeista ei maltillinen suomalainen tykkää, siis mikä julistautuu ainoaksi oikeaksi. Ei luterilainen, ei ortodoksinen, helluntailaisuus ja Suomen Vapaakirkko julistaudu ainoaksi oikeaksi kirkoksi/uskonnoksi/opiksi/pelastukseksi. Ei myöskään adventistit eikä metodistit.

        Siksi maltilliset suomalaiset eivät tykkää myöskään ateisteista/vapaa-ajattelijoista.

        Suomalaiset eivät pidä tuputtamisesta. Ikävä kyllä hyvin moni vapaiden suuntien uskovat sortuvat tuputtamiseen. Ja aika moni kirkko pitää oppiaan ”ainoa ja oikeana”, mutta vielä suurimmassa määrin fundamentalistiset kristityt.

        Jostain syystä toivon että myös luterilaisen kirkon papit tulisivat kotiin keskustelemaan kunnolla uskosta ja Raamatusta. JH:t ovat hyvin rauhallisia ja mielestäni syyttä inhokkien listalla.


      • en.roi
        malttii kirjoitti:

        Oletko syntynyt joskus 1930 -luvulla? Näkemyksesi viittaavat vahvasti jonnekin sinne. Jehovan todistajista ei pidetä siksi, että he tuppaantuvat jopa luterilaisen kirkon työntekijöiden koteihin tunkemaan omaa oppiaan oikeana ja näin mitätöivät toisten uskon ja uskonnovapauden kokonaisuudessaan.

        Mistään sellaisista opeista ei maltillinen suomalainen tykkää, siis mikä julistautuu ainoaksi oikeaksi. Ei luterilainen, ei ortodoksinen, helluntailaisuus ja Suomen Vapaakirkko julistaudu ainoaksi oikeaksi kirkoksi/uskonnoksi/opiksi/pelastukseksi. Ei myöskään adventistit eikä metodistit.

        Siksi maltilliset suomalaiset eivät tykkää myöskään ateisteista/vapaa-ajattelijoista.

        Tuo on totta, että ihmiset eivät tykkää tunkeilijoista, jotka häiritsevät ihmisiä toistuvasti.


      • kristologia
        mummomuori kirjoitti:

        Suomalaiset eivät pidä tuputtamisesta. Ikävä kyllä hyvin moni vapaiden suuntien uskovat sortuvat tuputtamiseen. Ja aika moni kirkko pitää oppiaan ”ainoa ja oikeana”, mutta vielä suurimmassa määrin fundamentalistiset kristityt.

        Jostain syystä toivon että myös luterilaisen kirkon papit tulisivat kotiin keskustelemaan kunnolla uskosta ja Raamatusta. JH:t ovat hyvin rauhallisia ja mielestäni syyttä inhokkien listalla.

        ”Jehovan todistajien yhteisössä ei ole sukupuolten tasa-arvoa. Jehovan todistajat opettavat, että naisten tulee aina alistua miesten johtoon. Naisia ei hyväksytä Jehovan todistajien yhdyskunnan jäseniksi eikä seurakunnan varsinaiseksi jäseneksi.”

        Lukekaapa myös heidän käsityksiään myös lasten oikeuksista.

        http://www.johanneksenpoika.fi/

        ”Uskontona Jehovan todistajat korostavat raamatuntulkintansa noudattamista käytännön elämässä, Jehova-nimen käyttöä Jumalan nimenä ja heidän uskonnollisen yhdyskuntansa asemaa ainoana oikeana tosi kristittyjen uskontokuntana. (...) Jeesus Kristus on heidän mukaansa Jumalan poika, luotu olento.”

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Jehovan_todistajat

        Kristinuskon mukaan Jeesus ei ole luotu olento. Kristologia on aivan eriä siis.


      • NiinTahiNäin2
        mummomuori kirjoitti:

        Suomalaiset eivät pidä tuputtamisesta. Ikävä kyllä hyvin moni vapaiden suuntien uskovat sortuvat tuputtamiseen. Ja aika moni kirkko pitää oppiaan ”ainoa ja oikeana”, mutta vielä suurimmassa määrin fundamentalistiset kristityt.

        Jostain syystä toivon että myös luterilaisen kirkon papit tulisivat kotiin keskustelemaan kunnolla uskosta ja Raamatusta. JH:t ovat hyvin rauhallisia ja mielestäni syyttä inhokkien listalla.

        Mutta jos he tuputtavat he eivät tee niin kuin Jeesus opetti, eivät opeta niin kuin Jeesus. Yhdessäkin raamatun kohdassa Jeesus sanoo: "Se jolla on korvaa kuulla, se kuulkoon." Mutta nämä Jehovat ovat kuin Jeesuksen ajan fariseuksia, ja mitä se Jeesus sanoi niistä fariseuksista.


      • NiinTahiNäin2
        kristologia kirjoitti:

        ”Jehovan todistajien yhteisössä ei ole sukupuolten tasa-arvoa. Jehovan todistajat opettavat, että naisten tulee aina alistua miesten johtoon. Naisia ei hyväksytä Jehovan todistajien yhdyskunnan jäseniksi eikä seurakunnan varsinaiseksi jäseneksi.”

        Lukekaapa myös heidän käsityksiään myös lasten oikeuksista.

        http://www.johanneksenpoika.fi/

        ”Uskontona Jehovan todistajat korostavat raamatuntulkintansa noudattamista käytännön elämässä, Jehova-nimen käyttöä Jumalan nimenä ja heidän uskonnollisen yhdyskuntansa asemaa ainoana oikeana tosi kristittyjen uskontokuntana. (...) Jeesus Kristus on heidän mukaansa Jumalan poika, luotu olento.”

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Jehovan_todistajat

        Kristinuskon mukaan Jeesus ei ole luotu olento. Kristologia on aivan eriä siis.

        Harmi kun en mjista nyt missä kohtaa Jeesus opettaa että "naisten täytyy tulla miehiksi/miehen kaltaiseksi." Mielestäni tasa-arvoiselta kuullostava kohta tuo oli minkä tänään huomasin ja hukkasin yhtä nopeasti. Mutta miksi Jehovat skippaavat sen?


      • NiinTahiNäin2 kirjoitti:

        Mutta jos he tuputtavat he eivät tee niin kuin Jeesus opetti, eivät opeta niin kuin Jeesus. Yhdessäkin raamatun kohdassa Jeesus sanoo: "Se jolla on korvaa kuulla, se kuulkoon." Mutta nämä Jehovat ovat kuin Jeesuksen ajan fariseuksia, ja mitä se Jeesus sanoi niistä fariseuksista.

        Olen jokun vuosikymmenen heidän kanssaan niin keskustellut kuin väitellytkin, mutta koskaan en tuputtamista ole havainnut!


      • kristologia kirjoitti:

        ”Jehovan todistajien yhteisössä ei ole sukupuolten tasa-arvoa. Jehovan todistajat opettavat, että naisten tulee aina alistua miesten johtoon. Naisia ei hyväksytä Jehovan todistajien yhdyskunnan jäseniksi eikä seurakunnan varsinaiseksi jäseneksi.”

        Lukekaapa myös heidän käsityksiään myös lasten oikeuksista.

        http://www.johanneksenpoika.fi/

        ”Uskontona Jehovan todistajat korostavat raamatuntulkintansa noudattamista käytännön elämässä, Jehova-nimen käyttöä Jumalan nimenä ja heidän uskonnollisen yhdyskuntansa asemaa ainoana oikeana tosi kristittyjen uskontokuntana. (...) Jeesus Kristus on heidän mukaansa Jumalan poika, luotu olento.”

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Jehovan_todistajat

        Kristinuskon mukaan Jeesus ei ole luotu olento. Kristologia on aivan eriä siis.

        Jehovan todistajilla on aivan sama asenne kuin kristityillä konservatiiveilla naisen ja miehen asemasta. Ja aivan samoilla Raamatun kohdilla se perustellaan. Itse asiassa JH:t noudattavat tarkemmin tätä sääntöä… Samoin lapsiin toteutetaan täysin samoja oppeja.

        Eli nämä seikat ovat myös erityisesti kristittyjen fundamentalistien tavoitteita.


      • ei.nyt.sentään
        mummomuori kirjoitti:

        Jehovan todistajilla on aivan sama asenne kuin kristityillä konservatiiveilla naisen ja miehen asemasta. Ja aivan samoilla Raamatun kohdilla se perustellaan. Itse asiassa JH:t noudattavat tarkemmin tätä sääntöä… Samoin lapsiin toteutetaan täysin samoja oppeja.

        Eli nämä seikat ovat myös erityisesti kristittyjen fundamentalistien tavoitteita.

        Kyllä nyt vedät mutkat suoriksi.


    • 90u8243n9v8n132r

      Tiesithän, että jonkun arvioiminen kristityksi on samalla tavalla Jumalan tahdon vastaista tuomitsemista kuin jonkun arvioiminen ei-kristityksikin; kummassakin teossa on kyse arvioiden esittämisestä asiassa missä ihmiselle ei ole annettu oikeutta esittää arvioita. Yksin Jumala kykenee näkemään ihmisen sydämeen. Tämän takia onkin parempi arvioida sitä, mitä joku opettaa, kuin sitä, mitä hän kenties on tai ei ole.

      Jehovan todistajien opissa on lukuisia yksityiskohtia, joissa heidän näkemyksensä poikkeavat selvästi perinteisestä kristinuskosta. Yksi häkellyttävimpiä tällaisia yksityiskohtia on heidän väittämänsä siitä, mitä Jeesus pohjimmiltaan on. Jehovan todistajien mielestä Jeesus on ainoastaan jonkinlainen "alempiarvoinen", Jumalan luoma olento.

      Mielestäni kyseinen näkemys on niin rajussa ristiriidassa Raamatun opetusten kanssa, että ei jää epäselvyyttä siitä, mihin lokeroon heidän oppinsa voidaan sulloa ja unohtaa.

      • Raamattua.lukenut

        Myös monet yliopiston raamatuntutkijat ovat tulleet siihen päätelmään ettei ns. kolminaisuusopille ole raamatullisia perusteita. Olen samaa mieltä


      • 13rvv1235b253gb
        Raamattua.lukenut kirjoitti:

        Myös monet yliopiston raamatuntutkijat ovat tulleet siihen päätelmään ettei ns. kolminaisuusopille ole raamatullisia perusteita. Olen samaa mieltä

        Siinä sinä olet väärässä, kuten myös mainitsemasi "tutkijat". Tällaiset väittämät ovat kaikki täydessä ristiriidassa Jumalan oman sanan kanssa.


      • Raamattua.lukenut kirjoitti:

        Myös monet yliopiston raamatuntutkijat ovat tulleet siihen päätelmään ettei ns. kolminaisuusopille ole raamatullisia perusteita. Olen samaa mieltä

        Tuo on aika lailla totta. Jos Raamattua lukee todella sanatarkasti, siellä ei ole mitään mainintaa tai perusteita - oikeastaan juuri päinvastoin.


      • 12c13d
        mummomuori kirjoitti:

        Tuo on aika lailla totta. Jos Raamattua lukee todella sanatarkasti, siellä ei ole mitään mainintaa tai perusteita - oikeastaan juuri päinvastoin.

        Ei kannata olla tyhmä.


      • luterilainen
        mummomuori kirjoitti:

        Tuo on aika lailla totta. Jos Raamattua lukee todella sanatarkasti, siellä ei ole mitään mainintaa tai perusteita - oikeastaan juuri päinvastoin.

        Huomiosi "mummomuori" on oikea


      • Toden.totta
        luterilainen kirjoitti:

        Huomiosi "mummomuori" on oikea

        Tyhmyys on niin ilmeinen, että oikea se on :D


      • Toden.totta kirjoitti:

        Tyhmyys on niin ilmeinen, että oikea se on :D

        Kerro miten sinä tämän ymmärrät?

        Mark. 14:36
        ja sanoi: "Abba, Isä, kaikki on mahdollista sinulle; ota pois minulta tämä malja. Mutta ei, mitä minä tahdon, vaan mitä sinä!"

        Ketä Jeesus tässä tarkoittaa?


      • Elävää

        ”Uudessa testamentissa on lausumia, jotka puhuvat suoraan Kolminaisuudesta. Tunnetuin niistä on Matteuksen evankeliumin lopussa oleva Jeesuksen antama lähetyskäsky: ”Kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.” (Matt. 28:19)
        http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Kolminaisuusoppi

        Toki me emme palvo sanoja ja Jumalasta puhuminen yksipuolisesti maskuliinisilla nimityksillä johtaa ajattelemaan, että Jumala on mies, ja että miesten ja Jumalan välillä on jokin suhde, jota ei naisten ja Jumalan välillä ole. Kristinoppi ei väitä niin, mutta jos Jumalaa saa puhutella vain perinteisillä maskuliinisilla nimityksillä, kaventuu se kosketuspinta, jolla Jumala kohdataan.

        Jumalan kolminaisuudesta on puhuttu myös sukupuolineutraaleilla sanoilla, kuten Luoja, Lunastaja ja Elämänantaja tai Pyhittäjä. Ja Puolustaja jne. Kannattaa lukea Raamattua!

        ”Joka ei minua rakasta, se ei pidä minun sanojani; ja se sana, jonka te kuulette, ei ole minun, vaan Isän, joka on minut lähettänyt. Tämän minä olen teille puhunut ollessani teidän tykönänne.

        ”Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.” Joh.14:24-26

        Ja oikeesti: helluntalaisilla ei ole karttamissääntöjä ja -käytäntöjä niinkuin on jt:lla.


      • Elävää kirjoitti:

        ”Uudessa testamentissa on lausumia, jotka puhuvat suoraan Kolminaisuudesta. Tunnetuin niistä on Matteuksen evankeliumin lopussa oleva Jeesuksen antama lähetyskäsky: ”Kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.” (Matt. 28:19)
        http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Kolminaisuusoppi

        Toki me emme palvo sanoja ja Jumalasta puhuminen yksipuolisesti maskuliinisilla nimityksillä johtaa ajattelemaan, että Jumala on mies, ja että miesten ja Jumalan välillä on jokin suhde, jota ei naisten ja Jumalan välillä ole. Kristinoppi ei väitä niin, mutta jos Jumalaa saa puhutella vain perinteisillä maskuliinisilla nimityksillä, kaventuu se kosketuspinta, jolla Jumala kohdataan.

        Jumalan kolminaisuudesta on puhuttu myös sukupuolineutraaleilla sanoilla, kuten Luoja, Lunastaja ja Elämänantaja tai Pyhittäjä. Ja Puolustaja jne. Kannattaa lukea Raamattua!

        ”Joka ei minua rakasta, se ei pidä minun sanojani; ja se sana, jonka te kuulette, ei ole minun, vaan Isän, joka on minut lähettänyt. Tämän minä olen teille puhunut ollessani teidän tykönänne.

        ”Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.” Joh.14:24-26

        Ja oikeesti: helluntalaisilla ei ole karttamissääntöjä ja -käytäntöjä niinkuin on jt:lla.

        ”Opin määrittely aloitettiin Nikean kirkolliskokouksessa vuonna 325 ("Isä ja Poika ovat samaa olemusta") ja laajennettiin Pyhää Henkeä koskevaksi Konstantinopolin kirkolliskokouksessa vuonna 381.”
        http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Kolminaisuusoppi

        Eli kun juutalaiset pilkkasivat kristittyjä siitä, että heillä oli monta jumalaa, tuolloin filosofoitiin asia noin. Isä ja Poika eivät ole sama vaan samaa olemusta. Sitten mukaan otettiin Pyhä Henki, joka käsitetään persoonana ja sekin on samaa OLEMUSTA.

        Tähän filosofiaan päädyttiin koska haluttiin tehdä selkeä pesäero areiolaista oppia vastaan.
        Kristuksen katsottiin kuuluvan luomakuntaan ja olevan siten Jumalan alapuolella.

        Mutta käsite on yhä moniselitteinen:

        ”Areioksen mukaan jumaluudelle oli arvotonta ja mahdotonta muutos, ja siten myös synnyttäminen. Siksi Poika ei voinut olla syntynyt Isästä, vaan termiä käytettiin hänestä vain kuvainnollisesti ilmaisemaan tosiasiassa sitä, että hän oli luotu tyhjästä.”

        ”Jumala” ilmaisi sitä, että Poika oli kuitenkin luomakunnan esikoinen, joka oli välittäjänä muiden olioiden luomisessa, koska Isä ei voinut olla suoraan suhteessa niihin. Koska Poika oli Areioksen mukaan luotu olento, hän ei myöskään voinut olla iankaikkinen.

        ”Areioksen mukaan Poika oli täysin erilainen kuin Isä sekä olemuksensa että olemisensa puolesta. Hän oli rajallinen, eikä voinut ymmärtää Isää.”

        Miten sitten päädyttiin lopulliseen kolmisuusoppiin:

        ”Monet pelkäsivät konsiilin päätöksen itse asiassa merkitsevän, että Pojan väitettiin olevan sama persoona kuin Isä. Näin konsiilin päätöksen pelättiin edustavan modalismia eli oppia, jonka mukaan Jumala vain ilmeni kolmena persoonana, mutta oli todellisuudessa yksi persoona. Niinpä monet konsiilin päätösten vastustajista syyttivät sen kannattajia sabelliolaisiksi eli modalistisen harhaopin kannattajiksi. Usein nämä teologit ehdottivat asian ilmaisemista joko sanomalla, että poika oli samanlainen (homoios) kuin Isä, tai samanlaista olemusta kuin Isä (homoiousios).”
        http://www.ortodoksi.net/tietopankki/tietous/areiolaisuus.htm

        Jehovan Todistajat lähtevät aika samoilta linjoilta ja pystyvät perustelemaan sen Raamatulla:

        ”Suhtaudumme kuitenkin vakavasti myös hänen seuraaviin sanoihinsa: ”Isä on minua suurempi.” (Johannes 14:28.) Emme siis palvo Jeesusta, koska emme usko hänen olevan Kaikkivaltias Jumala.”
        https://www.jw.org/fi/jehovan-todistajat/usein-kysyttyä/usko-jeesukseen/

        ”Toisin kuin kukaan muu ihminen Jeesus eli taivaassa henkiolentona ennen syntymäänsä maan päälle (Johannes 8:23). Hän oli Jumalan ensimmäinen luomus, ja hän auttoi kaiken muun luomisessa. Koska hän on ainoa, jonka Jumala on luonut ilman välikättä, häntä sanotaan sopivasti Jumalan ”ainosyntyiseksi” Pojaksi (Johannes 1:14). Jeesusta kutsutaan myös ”Sanaksi”, koska hän toimi Jumalan edustajana.
        https://www.jw.org/fi/julkaisut/kirjat/hyvä-uutinen-jumalalta/kuka-on-jeesus-kristus/

        Kun evankeliumeja lukee, huomaa ettei niissä ole otettu huomioon kolminaisuusoppia. Monet Jeesuksen ilmaisut kertovat sanatarkkaan tulkittuna tämä seikan puolesta.

        Luuk. 23:46
        Ja Jeesus huusi suurella äänellä ja sanoi: "Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni." Ja sen sanottuaan hän antoi henkensä.


      • NiinTahiNäin2
        mummomuori kirjoitti:

        Kerro miten sinä tämän ymmärrät?

        Mark. 14:36
        ja sanoi: "Abba, Isä, kaikki on mahdollista sinulle; ota pois minulta tämä malja. Mutta ei, mitä minä tahdon, vaan mitä sinä!"

        Ketä Jeesus tässä tarkoittaa?

        "Mummomuori" minä ymmärrän tuosta kohtaa kaikkien kolmen synoptisen ja yhden henkisen evankeliumien kautta että Jeesus on Getsemanen puutarhassa, Betsaidan lähellä, rukoilemassa henkistä isäänsä, Jumalaa, sillä kaiken sen ahdistumisen, kuoleman tuskan ja veren hikoilun tämä tuntee loppunsa olevan lähellä. Sitten sinne ilmestyy ylipappien vartijasto ja Juudas Iskariot, joka on apokryfi kirjan mukaan Kaifaksen veljenpoika, ja pettää suudelmalla, luottamuksen osoituksella, opettajansa.

        Pahoittelen vielä että vastaan oman mielipiteeni toisen puolesta.


      • se_löytyy

        Mummomuori lienee joku vasta uskoon liitetty, kun on noin pihalla. Lue nyt ihmeessä Uutta Testamenttia. Johanneksen evankeliumi alkaen 14. luku valaisee hyvin Raamatussa esiintyvän kolminaisuuden. Puolustaja eli Pyhä Henki tulee Jumalan lähettämänä sitten kun Jeesus on mennyt. Kristinuskossa Pyhä Henki on persoona, toisin kuin jehovan todistajilla se on vain voima.

        Totta kai on ollut synodeja, joissa asioita ja oppia on selkiinnytetty. Niinhän tehdään edelleen. Meillä on Pyhä Henki, joka auttaa meitä. Jumala ei ole kuollut. Ja Jeesuskin elää.


      • natsukka.uskoon.liitetty
        se_löytyy kirjoitti:

        Mummomuori lienee joku vasta uskoon liitetty, kun on noin pihalla. Lue nyt ihmeessä Uutta Testamenttia. Johanneksen evankeliumi alkaen 14. luku valaisee hyvin Raamatussa esiintyvän kolminaisuuden. Puolustaja eli Pyhä Henki tulee Jumalan lähettämänä sitten kun Jeesus on mennyt. Kristinuskossa Pyhä Henki on persoona, toisin kuin jehovan todistajilla se on vain voima.

        Totta kai on ollut synodeja, joissa asioita ja oppia on selkiinnytetty. Niinhän tehdään edelleen. Meillä on Pyhä Henki, joka auttaa meitä. Jumala ei ole kuollut. Ja Jeesuskin elää.

        Mummo on ateisti korkeintaan ääriliberaali mutta uskon kanssa hänellä ei ole mitään tekemistä.


      • mitäh_
        mummomuori kirjoitti:

        Kerro miten sinä tämän ymmärrät?

        Mark. 14:36
        ja sanoi: "Abba, Isä, kaikki on mahdollista sinulle; ota pois minulta tämä malja. Mutta ei, mitä minä tahdon, vaan mitä sinä!"

        Ketä Jeesus tässä tarkoittaa?

        "Abba, Isä" etkö todellakaan tiedä. Jumaluuden ensimmäinen persoona Isä.


      • NiinTahiNäin2 kirjoitti:

        "Mummomuori" minä ymmärrän tuosta kohtaa kaikkien kolmen synoptisen ja yhden henkisen evankeliumien kautta että Jeesus on Getsemanen puutarhassa, Betsaidan lähellä, rukoilemassa henkistä isäänsä, Jumalaa, sillä kaiken sen ahdistumisen, kuoleman tuskan ja veren hikoilun tämä tuntee loppunsa olevan lähellä. Sitten sinne ilmestyy ylipappien vartijasto ja Juudas Iskariot, joka on apokryfi kirjan mukaan Kaifaksen veljenpoika, ja pettää suudelmalla, luottamuksen osoituksella, opettajansa.

        Pahoittelen vielä että vastaan oman mielipiteeni toisen puolesta.

        "...rukoilemassa henkistä isäänsä, Jumalaa..."???
        Eli ?


      • se_löytyy kirjoitti:

        Mummomuori lienee joku vasta uskoon liitetty, kun on noin pihalla. Lue nyt ihmeessä Uutta Testamenttia. Johanneksen evankeliumi alkaen 14. luku valaisee hyvin Raamatussa esiintyvän kolminaisuuden. Puolustaja eli Pyhä Henki tulee Jumalan lähettämänä sitten kun Jeesus on mennyt. Kristinuskossa Pyhä Henki on persoona, toisin kuin jehovan todistajilla se on vain voima.

        Totta kai on ollut synodeja, joissa asioita ja oppia on selkiinnytetty. Niinhän tehdään edelleen. Meillä on Pyhä Henki, joka auttaa meitä. Jumala ei ole kuollut. Ja Jeesuskin elää.

        Ei minua mihinkään uskoon ole liitetty…
        Esitän vain sellaisia kysymyksiä, jotka ovat toisinaan vaikeita hahmottaa. Näin tuleekin tehdä.

        Kristillinen käsitys on: Jumala, Jeesus ja Pyhä Henki ovat kaikki eri persoonia ja toimijoita. Ne muodostavat kutienkin yhdessä Jumalan.

        JH:t taas opettavat suurin piirtein näin: Jumala loi ensin, enne mitään muuta, Jeesuksen. Jeesus on Hänen Poikansa ja Jumala Jeesuksen Isä. Pyhä Henki on Jumalasta lähtevä, jonka kautta Jumala pitää meihin yhteyttä.

        Kun sitten lukee evankeliumia, niin toki molemmista löytyy perustelut. Tosin jotkut Jeesuksen opetukset ovat hyvin vaikeaselitteisiä kolminaisuusopin kannalta.

        Matt. 7:21
        Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.

        Ei siis Jeesuksen tahdon mukaan.

        Matt. 19:28
        Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti minä sanon teille: siinä uudestisyntymisessä, jolloin Ihmisen Poika istuu kirkkautensa valtaistuimella, saatte tekin, jotka olette minua seuranneet, istua kahdellatoista valtaistuimella ja tuomita Israelin kahtatoista sukukuntaa.

        Vertaus Ihmisen Poikaan.

        Matt. 11:27 Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni, eikä kukaan muu tunne Poikaa kuin Isä, eikä Isää tunne kukaan muu kuin Poika ja se, kenelle Poika tahtoo hänet ilmoittaa.

        Luuk. 3:22
        ja Pyhä Henki laskeutui hänen päällensä ruumiillisessa muodossa, niinkuin kyyhkynen, ja taivaasta tuli ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt."

        JOh. 4:23 Mutta tulee aika ja on jo, jolloin totiset rukoilijat rukoilevat Isää hengessä ja totuudessa; sillä senkaltaisia rukoilijoita myös Isä tahtoo.
        4:24 Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa."


    • Jahvettien.harhaoppi

      Jehovan todistajien opetus Jeesuksesta eroaa suuresti kristillisten kirkkojen opetuksesta. Jeesus on heidän raamatuntulkintansa mukaan Jumalan ensimmäinen luomus, jonka välityksellä luotiin kaikki muu. Jumalan poikana Jeesus on Isäänsä alempi, luotu olento, ei siis samaa olemusta Jehova Jumalan kanssa. Jehovan todistajien opetuksessa on yhtymäkohtia varhaisen kirkon areiolaisuuden kanssa.

      Taivaassa ollessaan Jeesus oli korkein enkeliruhtinas, arkkienkeli Mikael. Vuonna 2 ennen ajanlaskun alkua Jehova Jumala siirsi esikoispoikansa elämän juutalaisen neitsyen Marian kohtuun, joka synnytti Jeesuksen. Vuonna 29 yleistä ajanlaskua Johannes kastaja kastoi Jeesuksen Jordanissa, minkä yhteydessä Jumalan pyhä henki voiteli Jeesuksen Kristukseksi. Jumala lähetti Jeesuksen maan päälle tekemään Hänen nimensä tunnetuksi, todistamaan totuudesta sekä antamaan elämänsä lunnaina ihmiskunnan puolesta. Maan päällä ollessaan Jeesus oli synnitön, samoin kuin Aadam ennen lankeemustaan. Jeesus kuoli vuonna 33 yleistä ajanlaskua paalussa, ei ristillä. Kuollessaan hän antoi elämänsä Jumalalle vastaavina lunnaina, tehden tyhjäksi Adamin lankeemuksen. Tämä lunnasjärjestely oli Jumalan keino lahjoittaa ihmisille ikuinen elämä. Ikuisen elämän mahdollisuus on vain Kristuksen lunastustyön kautta ja uskosta häneen. Koska Jeesuksen liharuumis oli Jumalalle maksettu lunastushinta, Jehovan todistajat katsovat, että Jeesus ei noussut kuolleista ruumiillisesti, vaan henkiolentona. Siitä lähtien hän on ollut kristillisen seurakunnan pää. Vuonna 1914 Jeesus nousi taivaalliselle valtaistuimelleen, karkotti Saatana Panettelijan taivaasta ja alkoi hallita kuninkaana. Tulevaisuudessa hän tulee johtamaan enkeliruhtinaana, ”Jumalan kostonenkelinä”, taivaallisia sotajoukkoja, jotka tuhoavat Saatanan pahan asiainjärjestelmän ja ennallistavat paratiisimaan. Jumalan valtakunnassa Jeesus tulee hallitsemaan maata ja siinä asuvia yhdessä 144 000 hengellä voidellun taivaaseen menevän kanssa.

      • hvfcdxsza

        "....Jumalan valtakunnassa Jeesus tulee hallitsemaan maata ja siinä asuvia yhdessä 144 000 hengellä voidellun taivaaseen menevän kanssa..."

        Harva uskovainen edes tietää ja ymmärtää, mikä ja missä se heidän kutsuma Jumalan valtakunta on!

        Uskontunnustuksen kaltainen papisto kouluttaa kaltaisekseen.
        uskontunnustuksesta ja sen kaltaisuudesta...
        koskien myös pappislupauksen antaneita pappeja...
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Meillä ei ole järkeä'

        Ymmärtämättömyydenne:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Meillä ei ole ymmärrystä'

        Ihmisyydestänne luopuminen:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Me emme kykene täyttämään käskyihin sisältyvää uskon ja ehdottoman rakkauden vaatimusta.'
        'Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia.'
        'Olemme syntisiä'

        Jumalasta ja Jumalan Valtakunnan kaltaisuudesta luopumisenne:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Järkemme ei voi käsittää Jumalaa'

        ero JUMALASTA; herra saatanasta uusi jumala:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/15.html
        'Synti erottaa meidät elämän lähteestä, Jumalasta.'

        Kristitty ei ole Jumalaa ja Jeesusta palveleva kristillinen.
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/22.html
        'Kristitty pysyy kuitenkin syntisenä elämänsä loppuun asti.'

        Kristillisillä on asioista järkevämpi tieto kuin rikollisen kristinuskon kristityillä uskovaisilla.
        Faktaa:
        Kristityt = Paavalin perustamien seurakuntien uskovaisia apostoleineen ja herra jumalineen joilla ei ole Jeesuksen perustamia seurakuntia eikä Jeesuksen opetuslapsia opettajina.
        Rikollisuuden miekka sivistyksen kristityt uskovat itseensä Jeesuksen seuraajiksi vaikka ovat paavalilais-luterilaisuuden saatanaa jumaloivia saatanaa jumalaksi uskovia uskovaisia.

        Faktaa:
        Kristilliset = Jeesuksen perustamien seurakuntien Jumalan ja Jeesuksen Lain ja oppein ymmärtäväisiä järkeviä IHMISIÄ; seurakuntalaisia Jeesuksen opetuslapsineen. He eivät anna aivopesu uskontunnustusta.


      • NiinTahiNäin2
        hvfcdxsza kirjoitti:

        "....Jumalan valtakunnassa Jeesus tulee hallitsemaan maata ja siinä asuvia yhdessä 144 000 hengellä voidellun taivaaseen menevän kanssa..."

        Harva uskovainen edes tietää ja ymmärtää, mikä ja missä se heidän kutsuma Jumalan valtakunta on!

        Uskontunnustuksen kaltainen papisto kouluttaa kaltaisekseen.
        uskontunnustuksesta ja sen kaltaisuudesta...
        koskien myös pappislupauksen antaneita pappeja...
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Meillä ei ole järkeä'

        Ymmärtämättömyydenne:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Meillä ei ole ymmärrystä'

        Ihmisyydestänne luopuminen:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Me emme kykene täyttämään käskyihin sisältyvää uskon ja ehdottoman rakkauden vaatimusta.'
        'Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia.'
        'Olemme syntisiä'

        Jumalasta ja Jumalan Valtakunnan kaltaisuudesta luopumisenne:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Järkemme ei voi käsittää Jumalaa'

        ero JUMALASTA; herra saatanasta uusi jumala:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/15.html
        'Synti erottaa meidät elämän lähteestä, Jumalasta.'

        Kristitty ei ole Jumalaa ja Jeesusta palveleva kristillinen.
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/22.html
        'Kristitty pysyy kuitenkin syntisenä elämänsä loppuun asti.'

        Kristillisillä on asioista järkevämpi tieto kuin rikollisen kristinuskon kristityillä uskovaisilla.
        Faktaa:
        Kristityt = Paavalin perustamien seurakuntien uskovaisia apostoleineen ja herra jumalineen joilla ei ole Jeesuksen perustamia seurakuntia eikä Jeesuksen opetuslapsia opettajina.
        Rikollisuuden miekka sivistyksen kristityt uskovat itseensä Jeesuksen seuraajiksi vaikka ovat paavalilais-luterilaisuuden saatanaa jumaloivia saatanaa jumalaksi uskovia uskovaisia.

        Faktaa:
        Kristilliset = Jeesuksen perustamien seurakuntien Jumalan ja Jeesuksen Lain ja oppein ymmärtäväisiä järkeviä IHMISIÄ; seurakuntalaisia Jeesuksen opetuslapsineen. He eivät anna aivopesu uskontunnustusta.

        Paavalin seuraajat kilpailivat paljon Jaakobin (Jeesuksen Veljen), Pietarin ja Johanneksen suraajien kanssa. Eniten vaihteli käsitys Jeesusten opetusten tulkinnasta ja Jeesuksen jumalallisuudesta. Esim Johanneksen ja Pietarin seurakunnat pitivät Jeesusta itse Jumalana, lun taas Jaakob piti häntä enemmänkin ihmisenä. Nykyään voimme nähdä mikä oli kilpailun lopputilos ja kenen seurakuntien näkemys Jeesuksesta ja hänen oppiensa tulkinnasta voitta. Saul "Paavali" Tarsolaisen, entisen fariseusken, joka ei koskaan ollut nähnyt Jeesusta henkilökohtaisesti.


      • todistaja

        "Saul "Paavali" Tarsolaisen, entisen fariseusken, joka ei koskaan ollut nähnyt Jeesusta henkilökohtaisesti."

        Tämä on varmaan taas yksi Jehovan todistajien valheista. Paavali näki ylösnousseen Jeesuksen tiellä jossa Jeesus Paavalia puhutteli, ja mitä todennäköisemmin näki myös Jeesuksen ennen ristiinnaulitsemista. Paavali fariseuksena tuskin vältti näkemästä Jeesusta näiden kolmen vuoden aikana kun Jeesus vaikutti Israelissa.


    • Olen tuossa samaa mieltä, että Jehovan Todistajat ovat fundamentalisteja, hyvin lähellä joitakin konservatiivisia näkemyksiä. He vain lukenevat Raamattua vieläkin sanatarkemmin.
      Mitä heidän käännökseen liittyvät, heidän omat kielitieteilijät ovat tehneet nuo käännökset mutta pääosin Raamattu on samanlainen kuin muillakin. Yhtälailla oman versionsa ovat tehneet kansalähetys vuonna 1992 Jumalan Kansan Raamattu (Uuras Saarnivaaran käännös) ja eri suuntausten talkootyönä tekemä Raamattu Kansalle vuonna 2012.

      Jehovan Todistajat lähtevät yhtä tiukasta yksijumalaisuus käsitteestä kuin esim. juutalaiset. Siksi kolminaisuusoppi on kyseenalaistettu. Se on kuitenkin määritelty kristillisyyden perustaksi ja siksi JT:tä ei lueta kristityiksi.

      Heillä on tiukka yhteisöllisyys aivan kuten monilla muillakin uskonnollisilla yhteisöillä. Esimerkkinä luterilaisilta otan lestadiolaiset. Näitä löytyy aivan varmasti muitakin, jotkut helluntailaiset yhteisöt toimivat aivan samoin. Näissä noudatetaan Raamatullista periaatteetta siitä, että seurakunnasta pitää erottaa ne, jotka eivät ole ”oikeaoppisia”. Karttamisen jne. kuuluvat samaan sarjaan.

      Tämä on yksi niistä opeista, jotka suurin osa kristityistä on hylännyt. Seurakunnat ovat avoimempia eivätkä vaadi tiukkoja fundamentalistia käytänteitä. Toisaalta jotkut vaativat tällaisia myös luterilaiselta kirkolta.

      • luterilainen

        Helluntailaisilla ja Jehovantodistajilla yhteisiä piirteitä on paljon mm. aikuiskaste, kreationismi, homojen demonisoiminen, fundamentalismi ja uskoontulo aivopesulla. Jehovantodistajat eivät usko ikuiseen piinahelvettiin eivätkä kolmiyhteiseen Jumalaan. Adventismilla ja Jehovantodistajilla on vielä läheisempi yhteys koska kummatkaan eivät usko helvettiin.


      • turhaa.lätinää
        luterilainen kirjoitti:

        Helluntailaisilla ja Jehovantodistajilla yhteisiä piirteitä on paljon mm. aikuiskaste, kreationismi, homojen demonisoiminen, fundamentalismi ja uskoontulo aivopesulla. Jehovantodistajat eivät usko ikuiseen piinahelvettiin eivätkä kolmiyhteiseen Jumalaan. Adventismilla ja Jehovantodistajilla on vielä läheisempi yhteys koska kummatkaan eivät usko helvettiin.

        Jehovat eivät usko Jeesuksen jumaluuteen kuten kristityt. Oppi Jeesuksesta määrittelee kristillisyyden.


      • turhaa.lätinää kirjoitti:

        Jehovat eivät usko Jeesuksen jumaluuteen kuten kristityt. Oppi Jeesuksesta määrittelee kristillisyyden.

        Ei vaan kolmiyhteinen Jumala määrittelee sen!


      • todistaja

        Jehovan todistajat matkii juutalaisuutta ja liike kehittyi samasta syystä kuin islam eli vastaiskuna kolminaisuudelle. Islamissa ja Jehovan todistajissa on paljon yhteistä.


      • saivareelle
        mummomuori kirjoitti:

        Ei vaan kolmiyhteinen Jumala määrittelee sen!

        "Ei vaan kolmiyhteinen Jumala määrittelee sen!"
        Missä ?


      • jotain.hyvää

        "Olen tuossa samaa mieltä, että Jehovan Todistajat ovat fundamentalisteja, hyvin lähellä joitakin konservatiivisia näkemyksiä. He vain lukenevat Raamattua vieläkin sanatarkemmin."
        Siitä pojot heille mutta valitettavasti ovat väärässä oppeineen ja onhan heillä oma Raamattukin kun kirkkoraamattu ei kelpaa.


      • jotain.hyvää kirjoitti:

        "Olen tuossa samaa mieltä, että Jehovan Todistajat ovat fundamentalisteja, hyvin lähellä joitakin konservatiivisia näkemyksiä. He vain lukenevat Raamattua vieläkin sanatarkemmin."
        Siitä pojot heille mutta valitettavasti ovat väärässä oppeineen ja onhan heillä oma Raamattukin kun kirkkoraamattu ei kelpaa.

        Eihän sama Raamattu kelpaa kaikille kristityillekään?


    • näin.on

      Jehovan todistajat eivät usko, että Jeesus on Herra ja Jumala (Elohim ja Jahve). Raamatun mukaan kaikkien on tunnustettava Jeesus Kristus Herraksi (Jahve). Koska Jehovan todistajat eivät tunnusta Jeesusta Herraksi, niin Jehovan todistajat eivät pelastu taivaaseen.

      Jes. 9:5: Sillä lapsi on syntynyt meille,
      poika on annettu meille.
      Hän kantaa valtaa harteillaan,
      hänen nimensä on
      Ihmeellinen Neuvontuoja, Väkevä Jumala,
      Iankaikkinen Isä, Rauhan Ruhtinas.

      • NiinTahiNäin2

        Kannattaa lukea koko asia yhteys, varsinkin kun Jesaja kirjoittaa niin lohduttavasti.
        1993 kirkkoraamattu ja king James:

        Kansa, joka pimeydessä vaeltaa

        2 (9:1) Kansa, joka pimeydessä vaeltaa, näkee suuren valon. Niille, jotka asuvat kuoleman varjon maassa, loistaa kirkkaus.
        2 The people that walked in darkness have seen a great light: they that dwell in the land of the shadow of death, upon them hath the light shined.

        3 (9:2) Sinä teet runsaaksi riemun,* annat suuren ilon. He iloitsevat sinun edessäsi niin kuin elonkorjuun aikana iloitaan, niin kuin saaliinjaossa riemuitaan.
        3 Thou hast multiplied the nation, and not increased the joy: they joy before thee according to the joy in harvest, and as men rejoice when they divide the spoil.

        4 (9:3) Ikeen, joka painaa heidän hartioitaan, valjaat, jotka painavat olkapäitä, ja heidän käskijänsä sauvan sinä murskaat, niin kuin murskasit Midianin vallan.
        4 For thou hast broken the yoke of his burden, and the staff of his shoulder, the rod of his oppressor, as in the day of Midian.

        5 (9:4) Ja kaikki taistelukenttiä tallanneet saappaat, kaikki veren tahrimat vaatteet poltetaan, ne joutuvat tulen ruoaksi.
        5 For every battle of the warrior is with confused noise, and garments rolled in blood; but this shall be with burning and fuel of fire.

        6 (9:5) Sillä lapsi on syntynyt meille, poika on annettu meille. Hän kantaa valtaa harteillaan, hänen nimensä on Ihmeellinen Neuvontuoja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhan Ruhtinas.
        6 For unto us a child is born, unto us a son is given: and the government shall be upon his shoulder: and his name shall be called Wonderful, Counsellor, The mighty God, The everlasting Father, The Prince of Peace.

        7 (9:6) Suuri on hänen valtansa, ja rauha on loputon Daavidin valtaistuimella ja hänen valtakunnassaan. Oikeus ja vanhurskaus on sen perustus ja tuki nyt ja aina. Tämän saa aikaan Herran Sebaotin pyhä kiivaus.
        7 Of the increase of his government and peace there shall be no end, upon the throne of David, and upon his kingdom, to order it, and to establish it with judgment and with justice from henceforth even for ever. The zeal of the LORD of hosts will perform this.


      • todistaja

        Tämä on yksi dramaattisimmista kohdista, joka todistaa, että Jeesus ja Isä Jumala ovat yhtä. Jumala antaa Jeesukselle kaiken vallan taivaassa ja maan päällä. Amen


    • SeurakunatalainenS

      Voi miten paljon on uskossan eksyneitä. Siihen joukkoon luetaan mm. jehovan todistajat ja mormoonit , ei missään tapauksessa helluntalaiset, eivätkä muutkaan kristilliseen uskoon kuuluvat pienten vapaiden kirkkokuntien seurakuntien jäsenet. Heidän jäsenissään Jeesukseen uskominen ja Vapahtajaan turvautuminen on kaikkein tärkeintä toisin kuin valtakirkon luterilaisten ja ortodoksien, joissa on suurin osa nimimkristittyjä eli kirkon käseniä.

    • SeurakuntalainenS

      Uskovia on kaikissa kristillissä seuarkunnissa. Mutta jehovantodistajat eivät usko Jeesuksen sovitukseen synneistämme. Siksi heidän pitää tehdä ovelta ovelle työtä pelastuakseen. Harhaa todella harhaa.
      Kukaan ei pelastu omilla voimilla ja teoilla.Siksi Jumla lähetti Poikanssa, ettei yksikään joka Häneen, siis Jeesukseen uskoo ei hukkuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän Amen.

      • Näin se on. Uskovilla on yhteys yli seurakuntarajojen ja heille ei ole luterilaista eikä helluntailaista vaan ainostaan Jumalan lapsia.
        Kaikki muut tuntuvat vetelevän noita seurakunta ja kirkkokunta rajoja kuin itse uskovat. "Siitä teidät tunnetaan, että teillä on keskinäinen rakkaus" siis rakkaus Jumalan lasten kesken.


      • ”Toisin kuin me Jeesus oli täydellinen. Hänen ei tarvinnut kuolla sen vuoksi, että hän olisi itse tehnyt syntiä. Sen sijaan hän kuoli toisten syntien vuoksi. Lähettämällä Poikansa kuolemaan meidän puolestamme Jumala osoitti suurta rakkautta ihmiskuntaa kohtaan. Jeesuskin ilmaisi rakkautta meitä kohtaan tottelemalla Isäänsä ja antamalla elämänsä meidän syntiemme edestä. (Lue Johanneksen 3:16; Roomalaiskirjeen 5:18, 19.)”
        https://www.jw.org/fi/julkaisut/kirjat/hyvä-uutinen-jumalalta/kuka-on-jeesus-kristus/


    • NiinTahiNäin2

      Kristiinuskoon kuuluvat uskonkunnat määritetään kolminaisuusopin perusteella eli...
      Poika ei ole Isä eikä Pyhähenki (mutta)
      Isä ei ole Pyhähenki eikä Poika (mutta)
      Pyhähenki ei ole Poika eikä Isä (mutta)
      Jumala on näiden kaikkien takana.
      Niitä uskonkuntia jotka eivät tunnusta kolminaisuusoppia ei lasketa kuuluvaksi kristinuskoon. Tokihan äärikonservatiiviset fundamentaristi Jehovan todistajat pitävät itseään tosikristittyinä.
      Nykyaikainen kristitty kuitenkin hyäksyy alkuräjähdys ja evoluutioteorian sekä pyöreän maapallon ja sen että maa on kolmas planeetta auringista sekä naispappeuden ja homouden. Ne on sellaisia asioita joita kaikki Jehovat eivät hyväksy.

      • Jehovat niinkuin muutkin fundamentalistit ovat lapsiaan samaan uskoon manipuloivia jopa hyvinkin kyseenalaisilla keinoilla ainakin jos uskoo niitä kertomuksia joita heidän lapsensa ovat kertoneet.


      • sage8 kirjoitti:

        Jehovat niinkuin muutkin fundamentalistit ovat lapsiaan samaan uskoon manipuloivia jopa hyvinkin kyseenalaisilla keinoilla ainakin jos uskoo niitä kertomuksia joita heidän lapsensa ovat kertoneet.

        JH:t voidaan todella lukea fundamentalisteihin. Eli on myös monia muita krisittyjä samankaltaisia yhteisöjä.


      • hattuhömpsähattu
        mummomuori kirjoitti:

        JH:t voidaan todella lukea fundamentalisteihin. Eli on myös monia muita krisittyjä samankaltaisia yhteisöjä.

        Onko hömpsähattusi hukkunut kun olet taas noin kiukkuinen?


      • hattuhömpsähattu kirjoitti:

        Onko hömpsähattusi hukkunut kun olet taas noin kiukkuinen?

        No mutta, totesin asian ja sinä tulkitset sen aika erikoisesti.
        Mielenkiintoista on, miten suhtaudutaan niihin asioihin, jotka yhdistävät eli ovat aivan samanlaisia. Kun toinen edustaakin jotain toista näkemystä, niin vaikka väkisin väännetään riitaa – vaikka oikeasti ollaan samaa mieltä.


    • Jumala_on_yksi

      Kyllä Jehovantodistajat kristittyjä ovat siinä kuin helluntailaisetkin. Kyllä Jehovantodistajat uskovat Jeesukseen Herranaan, mutta Herra ei tarkoita Jumalaa. Jumala on yksi, ei kahta eikä kolmea

    • eer43

      Jehovan todistajat on kaikista selkein uskonto mitä kristillisyyteen tulee.Minä pidän heidän tavastaan toimia.Olen harkinnut liittymistä Jehoviin kun muut uskonnot näyttää tekevän kauppaa Paholaisen kanssa.Julkisuudessakin heitä pilkataan josta Jeesus eläessään jo varoitti.

      • Ilmainen_tipsi

        Syökää hengellistä PASKAA = liittykää jehovantodistajiin!


      • No, jos soku tykkää fundamentalistisesta yhteisöstä niin mikäs siinä.


      • en.roi

        No jos tätä foorumia ja muuta somea tutkimme, niin Jehovan todistajia ei pilkkaa kukaan. Se mitä pilkataan on uskovaisia kristittyjä. Jehovan todistajat ovat aina saaneet olla ihan rauhassa. Live-elämässä ei kukaan kiinnitä enää Jehovan todistajiin mitään huomiota, jos eivät tunge itseään koteihin jatkuvasti.

        Jeesuksen pilkka kohdistuu aina Jeesuksen todistajiin ja meihin jotka evankeliumia julistamme ja Raamatun mukaan elämme. Amen


      • menettäkää_myös_rahanne
        Ilmainen_tipsi kirjoitti:

        Syökää hengellistä PASKAA = liittykää jehovantodistajiin!

        Syökää hengellistä PASKAA = liittykää helluntailaisiin


      • henkesi.haisee
        menettäkää_myös_rahanne kirjoitti:

        Syökää hengellistä PASKAA = liittykää helluntailaisiin

        Niele välillä :D


      • natsukalle
        mummomuori kirjoitti:

        No, jos soku tykkää fundamentalistisesta yhteisöstä niin mikäs siinä.

        Kaikki jotka tykkäävät Jumalasta ja Hänen muuttumattomasta sanastaan tykkäävät!


      • natsukalle kirjoitti:

        Kaikki jotka tykkäävät Jumalasta ja Hänen muuttumattomasta sanastaan tykkäävät!

        Ei se fundamentalisteillakaan ole muuttumatonta. Ehkä jonkun vuoden kerrallaan.


    • se.ero

      Jehovan todistajien ja kristittyjen suurin ero on siinä, että Jehovan todistajat ovat Jehovan todistajia, mutta kristityt olemme Jeesuksen todistajia.

      Jehovan todistajat ovat lähellä juutalaisuutta ja tämän todistaa se, että Jehovan todistajat jopa väittävät korvanneensa juutalaiset.

      Mutta kristinuskossa uskomme ja todistamme Jeesuksesta ja olemme siis Herramme Jeesuksen todistajia.

      • NiinTahiNäin2

        Jehovan todistajat ovat Jehova todistajia,
        Kristityt ova Paavalin todistajia,
        Kristilliset ovat kristus-massiaan todistajia,
        Mutta onko kukaan Jeesuksen todistaja, muut kuin evankelistat?


    • ffgg88hh

      Jehovalaiset kokoontuvat joka vuosi konventtiinsa vääristelemään omaa raamattuaan. Joka vuosi he muuttavat sieltä muutamia lauseita eikä se heidän raamattunsa muistuita enää paljoakaan oikeaa Raamattua.

      Jehovalaiset kuvittelevat olevansa viisaampia kuin Jumala kun he joka vuosi muka parantelevat Jumalan Sanaa.

      Jehovalaisiin liittyy myös omituisia henkivaltoja niinkuin laikkkiin sellaisiin ihmisiin jotka vääristelevät ja valehtelevat Jujmalan Sanasta. Harhaoppista ihmistä karta varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti.

      • rauhoitu

        Olet ilmeisesti helluntailainen tai ainakin johonkin vapaakirkkoon kuuluva kiihko koska näet niin paljon vaivaa lähimmäistesi Jehovantodistajien tuomitsemiseen.


      • relaa.ite
        rauhoitu kirjoitti:

        Olet ilmeisesti helluntailainen tai ainakin johonkin vapaakirkkoon kuuluva kiihko koska näet niin paljon vaivaa lähimmäistesi Jehovantodistajien tuomitsemiseen.

        Mitä sinulla on helluntailaisia ja vapaakirkollisia sisariamme ja veljiämme vastaan?


      • rauhoitu
        relaa.ite kirjoitti:

        Mitä sinulla on helluntailaisia ja vapaakirkollisia sisariamme ja veljiämme vastaan?

        Eikö se sinulle vielä selvinnyt äskeisestä kommentistani?


      • vbfgrtfgfgf
        rauhoitu kirjoitti:

        Olet ilmeisesti helluntailainen tai ainakin johonkin vapaakirkkoon kuuluva kiihko koska näet niin paljon vaivaa lähimmäistesi Jehovantodistajien tuomitsemiseen.

        En minä tuominnut jehovalaisia vaan varoitin muita jehovalaisista.


      • relaa.ite
        rauhoitu kirjoitti:

        Eikö se sinulle vielä selvinnyt äskeisestä kommentistani?

        Ei, ei todellakaan. Ateistit tuomitsevat niin jehovat kuin kaikki muutkin uskovat!


      • näin_on

        Sopii hyvin myös helluntailaishihhuleihin tuo kuvauksesi jehovista


      • älävalehtele
        vbfgrtfgfgf kirjoitti:

        En minä tuominnut jehovalaisia vaan varoitin muita jehovalaisista.

        Luin että sanoit jeholaisia harhaoppisiksi. Sehän on sama kuin kadotustuomion lausuminen. Älä tee toistamiseen tuollaista syntiä. Häpeä


      • höpöhöpö_
        älävalehtele kirjoitti:

        Luin että sanoit jeholaisia harhaoppisiksi. Sehän on sama kuin kadotustuomion lausuminen. Älä tee toistamiseen tuollaista syntiä. Häpeä

        Tuo on sinun harhainen tulkintasi!


      • älävalehtele
        höpöhöpö_ kirjoitti:

        Tuo on sinun harhainen tulkintasi!

        jaaha, et sanonutkaan jeholaisia harhaoppisiksi. Ymmärsin väärin. Minäkin olen sitä meltä etteivät he ole harhaoppisia


    • kui22

      Niin, eikös se ollut se pääasia kristinuskossa että Jeesus sovitti synnit?

      • kai999999

        Ei ole vaan pääasia on oppia tuntemaan Jeesus ja Hänen tahtonsa. Vasta sen jälkeen on mahdollista saada armo.


      • yksi_Jumala_Jehova
        kai999999 kirjoitti:

        Ei ole vaan pääasia on oppia tuntemaan Jeesus ja Hänen tahtonsa. Vasta sen jälkeen on mahdollista saada armo.

        Jeesuksen tahto on että viemme sanomaa jeesuksesta Herrasta ja Jehovasta Jumalasta ihmisten luo ovityössä. Menkää ja tehkää kaikki kansat... Näin teemme.


      • fundamentalisti

        Koska ihmiset eivät oppineet tuntemaan Jehovaa, niin Jumala lähetti Poikansa Jeesuksen ja nyt siis saarnaamme Herraamme Jeesusta Kristuksta. Amen


      • Kyllä, mutta kun kristillisyydestä tuli oma uskontonsa, se piti selkeästi erottaa muista ja erityisesti luoda yhteinäinen oppi, niin silloin kolmiyhteisyys nousi keskeiseksi tekijäksi.


      • Simelius1

        Ote tuosta alimman linkin jutusta:
        "Lähes koko nimeltään kristitty maailma pitää totena kolmiyhteisen jumalan opin. Se tunnustaa yhteistä katolista uskoa kolmiyhteiseen jumalaan, joka on Isä ja Poika ja Pyhä Henki. Kaikki ne ovat katolisessa eli yleisessä uskossa, jotka uskovat kolmiyhteiseen jumalaan muodossa tai toisessa. Se oppi on alkuisin muinaisesta Babylonista ja katolinen kirkko on muodostanut siitä oman versionsa.

        Katolisten isien muotoilema oppi on saanut valtaansa lähes jokaisen Jeesuksen nimeä tunnustavan kristityn. Katolisilta isiltä on tullut myös perintönä niiden rajaaminen Kristuksen ruumiin ulkopuolelle, jotka eivät tunnusta katolista uskoa kolmiyhteiseen jumalaan. Jumaluus-opin oikein ymmärtämisestä on tehty pelastumisen ehto ja raja-aita uskovien yhteyteen kuulumiselle.

        Profeetat, Jeesus ja apostolit eivät uskoneet kolmiyhteiseen jumalaan. He tunsivat isän ja pojan ja pyhän hengen, mutta sanoivat pelkästään isää ainoaksi totiseksi Jumalaksi. Jos he olisivat tunnustaneet uskoaan kolmiyhteiseen jumalaan, niin he eivät olisi sanoneet isän olevan yksin ainoa Jumala. He olisivat sanoneet, että meillä on yksi ainoa Jumala, joka on Isä ja Poika ja Pyhä Henki. Niin he eivät sanoneet, koska eivät uskoneet kolmiyhteiseen jumalaan."


      • Simelius1
        Simelius1 kirjoitti:

        Ote tuosta alimman linkin jutusta:
        "Lähes koko nimeltään kristitty maailma pitää totena kolmiyhteisen jumalan opin. Se tunnustaa yhteistä katolista uskoa kolmiyhteiseen jumalaan, joka on Isä ja Poika ja Pyhä Henki. Kaikki ne ovat katolisessa eli yleisessä uskossa, jotka uskovat kolmiyhteiseen jumalaan muodossa tai toisessa. Se oppi on alkuisin muinaisesta Babylonista ja katolinen kirkko on muodostanut siitä oman versionsa.

        Katolisten isien muotoilema oppi on saanut valtaansa lähes jokaisen Jeesuksen nimeä tunnustavan kristityn. Katolisilta isiltä on tullut myös perintönä niiden rajaaminen Kristuksen ruumiin ulkopuolelle, jotka eivät tunnusta katolista uskoa kolmiyhteiseen jumalaan. Jumaluus-opin oikein ymmärtämisestä on tehty pelastumisen ehto ja raja-aita uskovien yhteyteen kuulumiselle.

        Profeetat, Jeesus ja apostolit eivät uskoneet kolmiyhteiseen jumalaan. He tunsivat isän ja pojan ja pyhän hengen, mutta sanoivat pelkästään isää ainoaksi totiseksi Jumalaksi. Jos he olisivat tunnustaneet uskoaan kolmiyhteiseen jumalaan, niin he eivät olisi sanoneet isän olevan yksin ainoa Jumala. He olisivat sanoneet, että meillä on yksi ainoa Jumala, joka on Isä ja Poika ja Pyhä Henki. Niin he eivät sanoneet, koska eivät uskoneet kolmiyhteiseen jumalaan."

        Toinen ote samasta artikkelista:
        "Jos olet ollut muun nimeltään kristityn maailman kanssa katolisessa uskossa kolmiyhteiseen jumalaan, niin et pääse siitä opista kovin helposti irti. Sinua pelottaa se, että jos hylkäät sen opin, niin joudut kadotukseen. Sinut erotetaan myös uskovien yhteydestä, koska muut pitävät kristittynä vain niitä, jotka tunnustavat katolisen uskon kolmiyhteiseen jumalaan. Pelko estää sinua hylkäämästä katolista oppia.

        Älä anna heidän pelkonsa peljästyttää sinua. Jumala on suurempi kuin kukaan muu eikä kukaan voi riistää sinua isän kädestä, kun olet tullut hänen tykönsä hänen poikansa herran Jeesuksen kristuksen kautta. Jeesus ei heitä sinua ulos, kun olet hänen omakseen tullut ja seuraat häntä: teet Jumalan tahdon sen sijaan, että seuraisit ihmisiä ja noudattaisit heidän perimmäissääntöjään, jotka ovat ihmisten oppeja ja katoavaista sanaa.

        Rakenna sinä itseäsi vahvan perustuksen ja alkuperäisen puhtaan Jumalan sanan ilmoituksen varaan, väärentämättömien Raamatun kirjoitusten perustukselle. Saat itsellesi veljiä ja sisaria ja äitejä ja isiä tulevassa maailmassa monin verroin enemmän kuin menetät tässä maailmassa, jos noudatat totuuden sanaa ja pysyt totuudessa loppuun saakka. Jumala voi herättää sinulle veljiä ja sisaria jo tässä ajassa, jos yhä useammat seuraavat sinun esimerkkiäsi ja sanoutuvat irti katolisesta harhaopista, uskosta kolmiyhteiseen jumalaan.

        Älä kiirehdi muodostamaan omaa kantaasi tässä asiassa. Anna itsellesi aikaa. Jos aihe on niin vaikea, että et sitä ymmärrä, niin sinun ei tarvitse olla minkään tulkinnan puolella ja jotakin toista tulkintaa vastaan. Sinun ei tarvitse tunnustaa todeksi mitään sellaista uskontunnustusta, jota et ensin ymmärrä. Sokea usko johtaa helposti harhaan. Saatat syyllistyä väärän todistuksen antamiseen Jumalasta ja hänen pojastaan, jos sanot todeksi jotakin sellaista, mitä et ymmärrä.

        Jos et saa riittävää ymmärrystä tämän elämän aikana siitä, mikä on totuus tässä asiassa, niin jätä asia avoimeksi. Tunnusta totuudeksi vain ne asiat, jotka tiedät varmasti todeksi, koska olet saanut sen opetuksen suoraan Raamatusta ja Jumala on opettanut sen sinulle pyhän hengen kautta, joka sinussa asuu. Niinpä voit olla varma siitä, että Jeesus on kristus, lihassa tullut Jumalan poika, ja että Jumala on lähettänyt hänet maailman vapahtajaksi. (Joh 20:31; 1Joh 4:1-15) Voit olla varma myös siitä, että Jumala on herättänyt poikansa Jeesuksen ylös kuolleista ja korottanut hänet kaiken pääksi seurakunnalle ja yli enkelien olevaksi herraksi, niin että voit tunnustaa Jeesuksen suullasi herraksi. (Apt 2:12-36; Room 1:1-4; 10:8-10; Efe 1:17-23; 1Piet 3:22)

        Nämä asiat on sanottu Raamatussa niin selvästi, että täysijärkinen kristitty voi ne ymmärtää ja varmasti todeksi tunnustaa. Tämän yli menevät uskontunnustukset voivat olla liian vaikeatajuisia ja jopa sisäisesti ristiriitaisia tai kirjoitusten vastaisia, joten niitä ei tarvitse totuudeksi tunnustaa, koska niitä ei voida riittävän hyvin ymmärtää. Jos kuitenkin tahdot löytää totuuden pohjia myöten tässä asiassa, niin anna itsellesi aikaa ja näe paljon vaivaa asian tutkimisessa. Vain sillä tavalla voit muodostaa kannan, joka kestää kaiken koettelun ja pitää yhtä Raamatun pyhien kirjoitusten kanssa."


      • Simelius1

    • jehovatovatharhaoppi

      Jehovantodistajat eivät usko, että Jeesus on Jumala siinä on suuri ero...se ero on kadottavaa laatua! Tutkikaa Raamatun valossa heidän oppinsa eikä uuden maailman käännöksen valossa!
      Älkää sekottako helluntalaisia millään tavalla jehovien kanssa...me uskomme Jeesukseen Krisukseen Jumalan ainokaiseen Poikaan ja hän kertoo totuuden myöskin kuolemanjälkeisestä ajasta....jos ei ole saanut syntejään anteeksi Jeesuksen veren kautta ihminen menee ikuisen kidutuksenpaikkaa eli helvettiin! Se on todellinen paikka ja ei sitä olekaan ihmistä varten tehty vaan paholaiselle ja hänen enkeleilleen, mutta ne jotka eivät suraa Jeesusta seuraavat saatanaa ja heidän lopullinen sijoituspaikkansa on helvetti!

      • kaksi.pahaa.lahkoa

        Sekä Jehovantodistajista että helluntailaisista tulee uskonnon uhreja. Lähipiirissänikin heitä on. Samanlaiset käännytysmenetelmät ja jäsentensä kontrolli pelaa kummassakin.


    • painuisusaankaikki

      Jehovat kusipäisiä vitun riivaajia! Mielisairaita pedofiili mulkkuja!

    • hyihelvetti

      Perverssi lahko!

    • eiolekristittyjä

      Jehovan todistajat eivät edes tunnusta kristinuskoa. Miksi he siis olisivat kristittyjä.

    • antijehovatodistaja

      " He uskovat Jeesuksen uhrikuolemaan syntiensä sovittamiseksi. Raamattu on heille erehtymätöntä Jumalan sanaa. Esiaviolliset suhteet ovat heille syntiä, samoin homoseksuaalisuus. He ovat kreationisteja ja kastavat vain aikuisia jotka ovat tulleet uskoon. Tässä ei ole mitään eroa esimerkiksi helluntailaisiin nähden. Jehovantodistajat eivät kuitenkaan usko kolmeen Jumalaan (Isä, Poika, Pyhä Henki) vaan yhteen Jumalaan (Jehova) eivätkä ikuiseen kidutukseen helvetissä. Uskomattomat vain hävitetään. Lähetystyö on Jehovantodistajien elämäntehtävä. "

      - he ovat kaukana kristitystä

      Katsos, kun heidän oppinsa mukaan pitää tehdä töitä pelastuakseen ja päästäkseen paratiisiin maan päälle. Vain johtajat kuulema menee taivaaseen, muut uskolliset paratiisiin tellukselle.

      Ja siis se,että heidän pitää tehdä töitä pelastusasian eteen, tekee heistä juuri antikrisityn. Heille ei siis riitä Jeesuksen sovitustyö Golgatalla, joten he kieltävät Jumalan armon.

      Pelastus on yksin armosta, uskon kautta, Jeesuksen sovitustyön pohjalta. Jos siihen jotain lisätään, Jeesus Kristus ei silloin ole heille miksikään hyödyksi.

      He ovat langenneet pois armosta ja oikeastaan vetäneet päälleen lain kirouksen, kosta kukaan ei tule Jumalan edessä vanhurskaaksi (syyttömäksi julistetuksi) omien tekojen sa kautta.

      Joten:
      JT:t eivät ole kristittyjä lainkaan.

    • Lääkäri37

      Hei. Agnostikkona, en suinkaan ateistina , sain tarpeekseni jehovalaisesta "ystävästäni", joka osoittautui lisäksi tavattoman suvaitsemattomaksi lähes kaikilla hänelle vierailla elämänaloilla. Tuntematon tuntui olevan uhkaavaa ja suoralta kädeltä tuomittavaa, jokapäiväisissäkin asioissa. Mitä ammattiin tulee: "Miksi yrität turhaan tieteen avulla pelastaa potilaitasi? Usko Jehovaan riittää." Tuota noin. En todellakaan kehota vakavasti sairasta potilastani kääntymään J:n tai muunkaan satuolennon puoleen, vaan lähetän hänet tarpeen mukaan paremmalle asiantuntijalle kuin mikä itse ehkä olen. Muu olisi jo pelkästään lääkärin ammattietiikan vastaista ja vaarantaisi pahimmassa tapauksessa potilaan hengen. - Ja hyvänen aika, mikä määrä oman uskon tuputusta. Yritin aikani ehdottaa kohteliaasti uskonasioista "keskustelusta" luopumista: turhaan. Lopulta oli pakko lopettaa kanssakäyminen. En ole koskaan tuominnut tai arvostellut hänen uskoaan/uskontoaan saati tyrkyttää hänelle omia näkemyksiään. Rajansa toki itse kunkin sietokyvyllä ja -halulla.

    • Lääkäri37

      P.S. Lisäys edelliseen: Viimeinen pisara oli, että jehovalainen ent. ystäväni toi tyttäremme syntymäpäiväjuhliin
      umpihumalaisen vaimonsa (jt niin ikään), joka sitten aloittikin välittömästi vieraiden, myös lasten, käännyttämisen. Eipä auttanut kuin kohteliaasti pyytää heitä poistumaan ja tilata taksi. - Ko. ystävä oli halukkaasti ottanut vastaan lääketieteellisiä neuvojani, joten hieman outoa ristiriitaa hänen näkemystensä ja omaan tietämykseeni liittyvien suositusten (hän ei ollut potilaani) oli kieltämättä havaittavissa. Hm. Kaikenlaista näkee.

    • Ketju on sikäli mielenkiintoinen että vaikka fundamentalisteilla on kaikkein eniten yhteistä Jehovan Todistajiin, niin heidät koetaan ”viholliseksi”. Syntyi kummallinen piirre, jossa vapaa mielisemmät kristityt suhtautuvat myönteisemmin, vaikka täsmälleen samoja asioita kritisoidaan fundamentalisteissa… Huomaan että jyrkkä vastakkain asettelu teettää sen jotta asiat vääristyvät toisinaan oudoilla tavoilla.

    • Propagangaakaikki

      en jaksanut lukea edes loppuun asti, vaikka ei pitkä olekaan. Kannattaisi ottaa selvää kuka, milloin, miksi perusti moisen firman ja tuntea edes muutaman, sitten tämän porukan peruspilarit valkenee. Jeesuksen ristinkuoleman ja ylösnousemuksen meidän takia ei tässä uskonnossa kovinkaan paljon ole kyse. Jotkut sanovat elämässä pärjäävänsä ilman uskoa mihinkään luojaan, pärjäilköön mun puolestani, itselläni usko on elämän kantava voima.

      Mutta JT:n näkisin ahdistavana saneluuskona, joissa valmiit vastaukset asiaan kuin asiaan antaa toinen JT omista kirjoistaan. Ulkopuolisten vastauksia ei sallita.Kyllä sitä dementoituisi aika pian kun ei saisi omia aivoja käyttää muuhun kuin ulkoaopetteluun...

    • samankaltaisuutta

      Adventismista erosi 1800 -luvulla kaksi ryhmää. Yhdestä muodostui Jehovantodistajat, yksi on nykyinen seitsemän päivän adventistit. Yhteisiä piirteitä on Jehovantodistajilla ja adventisteilla. Ne mm. kieltävät piinahelvetin olemassaolon.

      • dogmatikos

        Adventistit tunnustavat kolminaisuusoppia, jehovantodistajat eivät. Kristityt yhteisöt pitävät kolminaisuusoppia kriteerina, joten adventistit ovat ja jehovantodistajat eivät ole kristittyjä.


      • raamatunlukija
        dogmatikos kirjoitti:

        Adventistit tunnustavat kolminaisuusoppia, jehovantodistajat eivät. Kristityt yhteisöt pitävät kolminaisuusoppia kriteerina, joten adventistit ovat ja jehovantodistajat eivät ole kristittyjä.

        Joo, siinä mielessä Jehovantodistajat ovat raamatullisempia, koska kolminaisuusoppia ei UT tunne.


      • dogmatikos
        raamatunlukija kirjoitti:

        Joo, siinä mielessä Jehovantodistajat ovat raamatullisempia, koska kolminaisuusoppia ei UT tunne.

        Tavallaan, mutta vain siinä mielessä. Muutenhan jehovantodistajien raamatuntulkinta on sangen luova.


      • dogmatikos
        dogmatikos kirjoitti:

        Tavallaan, mutta vain siinä mielessä. Muutenhan jehovantodistajien raamatuntulkinta on sangen luova.

        Raamattuhan ei luonut kirkkoa, vaan kirkko valitsi Raamatun kirjat. Alkukristityillä oli monenlaisia rinnakkaisia käsityksiä. Näyttää siltä, että kysymys ei ollut vielä aktuaalinen. Ei ollut myöskään muita kirjoituksia, joista kävisi ilmi, että alkuseurakunnissa olisi sitä pohdittu.

        Raamatun kirjat on KIRKON valinta. Tarkoituksena oli löytää ja päättää sellaiset kirjoitukset, jotka olisivat mahdollisimman autenttisia ensimmäisen sukupolven kirjoituksia. Keskestelua käytiin pitkään ja tapeltiin, mutta tämä nykyisin voimassa oleva kaanon sitten hyväksyttiin.

        Nykytutkimus pitää valintaa sen ajan tietojen mukaisena, mutta tarkoituksen kannalta surkeana. Suurin osa kirjoituksista on epäperäisiä, kuulojuttuja tai ihan muitten henkilöiden kirjoittamia, kuin otsikossa on mainittu.


    • rrr55555

      Aloittaja kirjoitti:
      " Raamattu on heille erehtymätöntä Jumalan sanaa."

      Jos Raamattu on heille Jumalan Sanaa niin miksi he kokoontuvat joka vuosi konventtiinsa korjailemaan sitä omaa raamattuaan, joka on erilainen kuin normaali Raamattu. Koskaan ei yksikään kristilline seurakunta ole tunnustanut jehovalaisia kristityiksi.

    • Simelius1

      Tämä kolminaisuusoppi on katolisen porttokirkon oppi joka kehitettiin pakanallisia vaikutteita mukaan höystäen. Lisäksi pakotettiin uskomaan se oppi kuoleman uhalla. Lisäksi tuomitaan kristikunnan ulkopuolelle ne jotka eivät oppia tunnusta, mutta jotka haluavat seurata Jeesusta sanoin ja teoin. Onko tämä katolisen kirkon touhu Jumalasta? Ei. Tällaiselta porttokirkoltako te opin imette? Raamatussa ei sellaista lausetta ole jossa vaadittaisiin uskomaan Jeesus Jumalaksi.

      • dogmatikos

        Kysymys ei ole siinä mielessä uskonopillinen, että olisi kyse siitä, mikä on oikein ja mikä väärin, vaan KIELELLINEN.

        KAIKKI kristilliset yhteisöt noudattavat tätä kolminaisuusoppia, mitä nimität "katolisen porttokirkon opiksi", yhtä hyvin assyrialaiset, helluntailaiset, luterilaiset kuin koptit. Niistä mikään ei pidä kristittyinä henkilöitä, jotka eivät kolminaisuusoppia tunnusta, siis jehovalaisia ja mormoneja, juutalaisia ja islamilaisia.

        Tietysti heidän on lupa määritellä kristillisyys toisella tavalla, mutta sotkuahan siitä tulee, jos määrittelee toisin, kuin yleisesti on tapana.


      • Simelius1
        dogmatikos kirjoitti:

        Kysymys ei ole siinä mielessä uskonopillinen, että olisi kyse siitä, mikä on oikein ja mikä väärin, vaan KIELELLINEN.

        KAIKKI kristilliset yhteisöt noudattavat tätä kolminaisuusoppia, mitä nimität "katolisen porttokirkon opiksi", yhtä hyvin assyrialaiset, helluntailaiset, luterilaiset kuin koptit. Niistä mikään ei pidä kristittyinä henkilöitä, jotka eivät kolminaisuusoppia tunnusta, siis jehovalaisia ja mormoneja, juutalaisia ja islamilaisia.

        Tietysti heidän on lupa määritellä kristillisyys toisella tavalla, mutta sotkuahan siitä tulee, jos määrittelee toisin, kuin yleisesti on tapana.

        Miksi enemmistökohtien perusteella ei tehty vastakkaista dogmia? Niitä kohtiahan on huimasti enemmän jotka eivät tue Jeesuksen Jumaluutta. Toisaalta nämä asiaa tukevatkin kohdat voidaan selittää unitaarisesti. Kuka on oikeassa? Kumpikin osapuoli (trinitaarit ja unitaarit) väittää saaneensa Pyhältä Hengeltä ymmärrystä. Pyhä Henki antaa vain yhden totuuden mutta jompikumpi osapuoli erehtyy vääjäämättä.


      • Simelius1
        Simelius1 kirjoitti:

        Miksi enemmistökohtien perusteella ei tehty vastakkaista dogmia? Niitä kohtiahan on huimasti enemmän jotka eivät tue Jeesuksen Jumaluutta. Toisaalta nämä asiaa tukevatkin kohdat voidaan selittää unitaarisesti. Kuka on oikeassa? Kumpikin osapuoli (trinitaarit ja unitaarit) väittää saaneensa Pyhältä Hengeltä ymmärrystä. Pyhä Henki antaa vain yhden totuuden mutta jompikumpi osapuoli erehtyy vääjäämättä.

        Olen sitä mieltä että pelolla on vaikutus siihen että valtaosa kristikunnasta uskoo kolminaisuuteen. Kun sanotaan että jos et usko kuten me opetamme, ja varsinkin kun se on ylivoimaisesti yleisin näkemys, et ole kristitty ja hushus meidän seurakunnasta, niin se ei voi olla vaikuttamatta ihmisen tunnustukseen. Hän ei varmastikaan (kukaan ei liene sellainen että sen täysin ymmärtää) ymmärrä asiaa, mutta tunnustaa suullaan sen kun yhteisön suunnaton paine vaatii. Pelko on niin voimakas tekijä että on pakko tunnustaa yleinen näkemys vaikka se olisi Raamatullinenkaan. Pitäisi uskaltaa poiketa massasta ja ajatella omilla aivoilla vaikka hintana olisi yhteisöstä potkiminen ja kadotustuomion kuuleminenkin. Se ei ole Raamatun vastaista että ajattelee ja tutkii asiaa.


      • Simelius1
        Simelius1 kirjoitti:

        Olen sitä mieltä että pelolla on vaikutus siihen että valtaosa kristikunnasta uskoo kolminaisuuteen. Kun sanotaan että jos et usko kuten me opetamme, ja varsinkin kun se on ylivoimaisesti yleisin näkemys, et ole kristitty ja hushus meidän seurakunnasta, niin se ei voi olla vaikuttamatta ihmisen tunnustukseen. Hän ei varmastikaan (kukaan ei liene sellainen että sen täysin ymmärtää) ymmärrä asiaa, mutta tunnustaa suullaan sen kun yhteisön suunnaton paine vaatii. Pelko on niin voimakas tekijä että on pakko tunnustaa yleinen näkemys vaikka se olisi Raamatullinenkaan. Pitäisi uskaltaa poiketa massasta ja ajatella omilla aivoilla vaikka hintana olisi yhteisöstä potkiminen ja kadotustuomion kuuleminenkin. Se ei ole Raamatun vastaista että ajattelee ja tutkii asiaa.

        "pakko tunnustaa yleinen näkemys vaikka se olisi Raamatullinenkaan"
        Siis vaikka se ei olisi Raamatullinenkaan.


    • kieltävät

      Jehovan todistajat pitävät Jeesusta LUOTUNA olentona.

      Sen jälkeen kaikkien muiden mahdollisten opinkohtien tai vivahteiden vertailulla kristinuskoon/helluntailaisuuteen ei ole enää mitään pohjaa.

    • dfdreerxdvcf

      Jos jehovalaiset ovat krstittyjä niin miksi he eivät ole koskaan julistaneet minulle evankeliumia. He puhuvat jostain gehennasta ja sataneljäkymmentäneljätuhannesta mutta egvankeliumia he eivät ole koskaan julistaneet.

      • Niinkö? Aika usein olen vuosikymmenien saatossa sitä heiltä kuullut.


      • thfbdfgrvdfe

        Aivan äskettäin luin jehovalaisten painotuotetta eikä siinä ollut mitään evankeliumiin viittaavaa. Se sisälsi pääasiassa Raamatun vääristelyä heidän oman kapulakielensä avulla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3178
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1723
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      86
      1254
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1149
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1148
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1020
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe