Kieliasu on mitä?

kdytrah

Olen googlannut ja etsinyt vastausta, mutta ei selvinnyt ihan täysin.
Mikä siis on KIELIASU kaikessa tarkoituksessaan?

12

4758

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kdjfie

      Kieliasu on oikeakielisyyttä ja tekstin asettelua.

      • eihijnsl

        Kyllä kiitos, mutta jos teksti on ns. valmis, niin mitä sille pitää konkreettisesti tehdä?
        Oikeakielisyys = ei vääriä sanoja, vai miten on?
        Tekstin asettelu = tarkoittaako kappalejakoa?


      • Jllsl
        eihijnsl kirjoitti:

        Kyllä kiitos, mutta jos teksti on ns. valmis, niin mitä sille pitää konkreettisesti tehdä?
        Oikeakielisyys = ei vääriä sanoja, vai miten on?
        Tekstin asettelu = tarkoittaako kappalejakoa?

        Tarkoittaa, että kielioppi on pielessä ja ehkä jtn muutakin, tyyli, kpljako tms.


      • dkost

        Kiitos taas vastauksesta.
        Olen tilanteessa, missä pitäisi korjata kieliasua. Mutta hiisi vieköön, siis pitääkö korjata kielioppi, tyyli ja kappalejako?
        Mikä on sitten kustannustoimittajan rooli, eikö sieltä anneta mitään neuvoa, odotetaanko sieltä valmista täydellisyyttä, vaikka sisältö on kiintoisa?


      • Kustannustoimittaja
        dkost kirjoitti:

        Kiitos taas vastauksesta.
        Olen tilanteessa, missä pitäisi korjata kieliasua. Mutta hiisi vieköön, siis pitääkö korjata kielioppi, tyyli ja kappalejako?
        Mikä on sitten kustannustoimittajan rooli, eikö sieltä anneta mitään neuvoa, odotetaanko sieltä valmista täydellisyyttä, vaikka sisältö on kiintoisa?

        Kustannustoimittaja ei korjaa kielioppia, vain yksittäisiä lyöntivirheitä voidaan korjata. Tästä on ilmeisesti paljon väärinkäsityksiä eli kustannustoimittaja ainoastaan antaa lyhyet korjausohjeet, jotka kirjailija itse toteuttaa. Hän ei milloinkaan auta korjaamaan tekstiä kädestä pitäen, ei muodon eikä sisällönkään suhteen. Jos esimerkiksi virheellisiä lauserakenteita korjataan, merkitys voi muuttua. Tekstin rytmitys myös muuttuu. Siksi kirjailija korjaa tekstinsä aina itse kokonaisuudessaan.

        Onko sinulla ystävää, joka voisi auttaa sinua huomaamaan kielioppivirheet ja korjaamaan ne, jos et itse huomaa niitä? Jos sinulle on annettu korjausohjeet, joiden jälkeen katsotaan jatkoa, niin voit tietenkin kysyä tarkennusta ohjeisiin. Muussa tapauksessa (jos tekstisi hylkäämistä perusteltiin puutteilla kieliasussa) et varmaankaan saa vastausta, vaan sinua vain haluttiin rohkaista perehtymään kielioppiin ja muihinkin kieliasuun liittyviin asioihin jatkossa tulevien kässäreiden kohdalla paremmin.


      • Vastitivastiti

        Minun kustannustoimittajani laittaa korjausehdotuksia myös kielioppiin. Sataprosenttisen oikeakielistä tekstiä ei romaanikäsikirjoituksen laajuisessa työssä tee kukaan. Olisi ihmeellistä, jos kustannustoimittaja ei virheitä poimisi tekstistä esiin, jos ja kun sellaisia kuitenkin on.

        Toki kielioppivirheitä ei voi olla aivan vilisemällä sellaisessa kässärissä, joka hyväksytään kustannusohjelmaan, mutta aina niitä siellä siis piilee ja niihin ilman muuta puututaan.


      • Vatkain56
        Vastitivastiti kirjoitti:

        Minun kustannustoimittajani laittaa korjausehdotuksia myös kielioppiin. Sataprosenttisen oikeakielistä tekstiä ei romaanikäsikirjoituksen laajuisessa työssä tee kukaan. Olisi ihmeellistä, jos kustannustoimittaja ei virheitä poimisi tekstistä esiin, jos ja kun sellaisia kuitenkin on.

        Toki kielioppivirheitä ei voi olla aivan vilisemällä sellaisessa kässärissä, joka hyväksytään kustannusohjelmaan, mutta aina niitä siellä siis piilee ja niihin ilman muuta puututaan.

        Juuri näin. Kustannustoimittaja voi korjata vaikka kuinka paljon tekstiä. Ei ole mitään tiettyä kaavaa, jolla kaikki kirjat tehdään.


      • Kustannustoimittaja
        Vatkain56 kirjoitti:

        Juuri näin. Kustannustoimittaja voi korjata vaikka kuinka paljon tekstiä. Ei ole mitään tiettyä kaavaa, jolla kaikki kirjat tehdään.

        Itse en koskaan korjaa tekstiä kirjailijan puolesta eikä niin ole tehty missään kustantamossa, joissa olen työskennellyt (3 kpl, kaksi isoa, yksi keskisuuri). Jos kirjailijalla esimerkiksi toistuu jokin tietty kielioppivirhe, siitä mainitaan, jonka jälkeen oletetaan, että kirjailija korjaa sen itse. Sellaisia tekstejä, joissa on paljon ongelmia kieliasussa, ei oteta työn alle.

        Ehkä sitten on olemassa erilaisia toimintatapoja, kun on niin paljon erilaisia kustantamojakin nykyään.


      • Kustannustoimittaja
        Vastitivastiti kirjoitti:

        Minun kustannustoimittajani laittaa korjausehdotuksia myös kielioppiin. Sataprosenttisen oikeakielistä tekstiä ei romaanikäsikirjoituksen laajuisessa työssä tee kukaan. Olisi ihmeellistä, jos kustannustoimittaja ei virheitä poimisi tekstistä esiin, jos ja kun sellaisia kuitenkin on.

        Toki kielioppivirheitä ei voi olla aivan vilisemällä sellaisessa kässärissä, joka hyväksytään kustannusohjelmaan, mutta aina niitä siellä siis piilee ja niihin ilman muuta puututaan.

        Halusit ehkä ymmärtää tekstini väärin niin kuin täällä usein tehdään. Miten vain.

        Korjausehdotus on täysin eri asia kuin se, että teksti korjataan oikeakieliseksi niin kuin äidinkielen opettaja aineille tekee.


      • palvelutarjolla

      • väärälinkki

    • Jaapasjalka

      Ilmaisut täsmällisiksi, eli tarkemmaksi/kirkkaammaksi, täytesanat pois, ja muukin turha virkkeistä. Toisaalta ilmaisun tarkennusta, toisaalta tiivistystä, siis lauseiden tasolla. Sano vain se, mitä on tarkoitus sanoa. Siis mikrotasolla!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe