Evankeliumi riittää

Luterilaisuuden tärkein sanoma on evankeliumi. Yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden.
Kun tätäkin palstaa lukee luulisi että, se on avioliitto ja
epäselvyys siitä, ketkä avioliiton saavat solmia. Vaikka en minä tiedä mitä epäselvää siinäkään asiassa on. Raamatussa on siihenkin selvät ohjeet.
Mutta itse asiaan, Mitä evankeliumi merkitsee tänään luterilaiselle kirkolle?
Täytyy muistaa että kirkon nimi on, Suomen evankelisluterilainen kirkko.
Palautetaan mieliin; Evankeliumi on ilosanoma Jeesuksesta Kristuksesta ja siitä pelastuksesta, jonka Hän on meille valmistanut. Tätä ilosanomaa toivoisin kirkoissamme selvemmin julistettavan.

http://www.seurakuntalainen.fi/blogit/evankeliumi-riittaa-loppuun-saakka/

20

184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden."
      Valitettavasti suuriosa kirkon piispoista ja papeista ei edes usko Raamatun ja uskontunnukstuksensa Kristukseen.
      Armoa saarnataan ilman ristiä, uskoa ja parannuksen tekoa.
      Kristus ei ole Jumala vaan hyvä opettaja.

      Miten noista eväistä voi evankeliumia julistaa kun ei ole syntiä eikä syntisiä ?

      • Miten kukaan voisikaan uskoa väärennettyyn, muka jumalan sanaan, koska koko jeesustarinakin on kopio aikaisemmista samanlaisista lammaspaimenten tarinoista. Samoin vanhan testamentin tarinat ovat sepitelmiä ja vanhempien tarinoiden kierrätystä.


      • ”Laki raivaa tien evankeliumille”

        Tarkoittaako konservatiivinen maailmankuva sitä, että Raamatusta julistetaan myös ihmisestä ikävältä tuntuvaa lakia? Jos tarkoittaa, siitä ei missään tapauksessa voi luopua, lähetysjohtaja Mika Tuovinen vastasi Kakkurin kritiikkiin.

        – Evankeliumi on kirkon ja sen järjestöjen ydinasia. Se on Raamatun sanoma alusta loppuun. Mutta Raamattu on alusta loppuun myös lain julistusta. Se kertoo meille, miten meidän tulee elää, Tuovinen sanoi.

        Hänen mielestään kirkon ongelma ei ole lain julistaminen, vaan se, että lakia ei julisteta.

        – Toivon kirkkoon entistä enemmän luterilaisen opin mukaista lain julistusta.

        Tuovisen mukaan kirkon tulee tuoda yhteiskunnassa esille kristillinen näkemys myös moraalikysymyksistä. Lisäksi lakia pitää julistaa uskoville elämänohjeeksi. Lain julistuksen tärkein tehtävä on auttaa ihmistä näkemään oma syntisyytensä, mikä saa hänet kaipaamaan sovitusta, Tuovinen selvitti luterilaista oppia lain kolmesta käytöstä.

        Lain Raamatun mukainen julistaminen voi vaikuttaa konservatiivisuudelta, koska sitä kuulee kirkossa niin vähän. Tätä ei kuitenkaan Tuovisen mielestä saa sekoittaa moralismiin, jonka vaikutus on aivan toinen kuin lainjulistamisen vaikutus.

        – Moralismissa puututaan yksittäisiin ulkonaisiin asioihin ja sanotaan, että niissä oikein toimimalla ihminen voi voittaa Jumalan hyväksynnän. Moralismi on laimennettua lainjulistusta, joka pönkittää ihmisen kelvollisuuden tunnetta, Tuovinen erotteli.

        Hänen mukaansa moralismi saa ihmisen keskittymään itseensä ja omiin tekemisiinsä, kun taas oikea lain ja evankeliumin julistaminen auttaa ihmistä turvautumaan Jeesukseen.
        Haasteena uusien tavoittaminen

        Kansanlähetyksen evankelioimistyön todellinen haaste on Mika Tuovisen mielestä uusien ihmisten tavoittaminen. Evankelioivia puheita kuuntelevat vuodesta toiseen samat, jo uskossa olevat ihmiset.

        – Tässä tarvitsemme uudistusta. Meidän pitäisi päästä julistamaan kirkkojen ulkopuolelle, kaikille suomalaisille, Tuovinen haaveilee.

        Kakkurin kritiikki raskaista hallinnollisista rakenteista osuu Tuovisen mukaan oikeaan.

        – Minäkin mieluummin istuisin kaupungilla penkillä ja kuuntelisin, mitä Jumalan luomalle ja hänelle äärettömän rakkaalle ihmiselle kuuluu. Sitten kysyisin, voisinko kertoa hänelle Jeesuksesta."

        http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/tuovinen-vastaa-kakkurin-kritiikkiin-lain-julistaminen-ei-tarkoita-evankeliumin-piilottamista-‒-painvastoin/

        Jotenkin se on unohtunut miksi evankeliumia julistetaan. Eikö sen vuoksi, että syntinen ihminen saisi armon. Ei hän se ole pelkästään armoa armon vuoksi, vaan sitä että on rikottu Jumalan tahtoa vastaan, ja näin olemme armon ulottumissa, ellemme kadu tekojamme ja tunnusta syntejämme. Kaikille katuvaisille kuuluu armo. Mutta mitä armoa sellainen tarvitsee, joka ei edes tunne olevansa syntinen ja tarvitsevansa armoa.


      • evita- kirjoitti:

        ”Laki raivaa tien evankeliumille”

        Tarkoittaako konservatiivinen maailmankuva sitä, että Raamatusta julistetaan myös ihmisestä ikävältä tuntuvaa lakia? Jos tarkoittaa, siitä ei missään tapauksessa voi luopua, lähetysjohtaja Mika Tuovinen vastasi Kakkurin kritiikkiin.

        – Evankeliumi on kirkon ja sen järjestöjen ydinasia. Se on Raamatun sanoma alusta loppuun. Mutta Raamattu on alusta loppuun myös lain julistusta. Se kertoo meille, miten meidän tulee elää, Tuovinen sanoi.

        Hänen mielestään kirkon ongelma ei ole lain julistaminen, vaan se, että lakia ei julisteta.

        – Toivon kirkkoon entistä enemmän luterilaisen opin mukaista lain julistusta.

        Tuovisen mukaan kirkon tulee tuoda yhteiskunnassa esille kristillinen näkemys myös moraalikysymyksistä. Lisäksi lakia pitää julistaa uskoville elämänohjeeksi. Lain julistuksen tärkein tehtävä on auttaa ihmistä näkemään oma syntisyytensä, mikä saa hänet kaipaamaan sovitusta, Tuovinen selvitti luterilaista oppia lain kolmesta käytöstä.

        Lain Raamatun mukainen julistaminen voi vaikuttaa konservatiivisuudelta, koska sitä kuulee kirkossa niin vähän. Tätä ei kuitenkaan Tuovisen mielestä saa sekoittaa moralismiin, jonka vaikutus on aivan toinen kuin lainjulistamisen vaikutus.

        – Moralismissa puututaan yksittäisiin ulkonaisiin asioihin ja sanotaan, että niissä oikein toimimalla ihminen voi voittaa Jumalan hyväksynnän. Moralismi on laimennettua lainjulistusta, joka pönkittää ihmisen kelvollisuuden tunnetta, Tuovinen erotteli.

        Hänen mukaansa moralismi saa ihmisen keskittymään itseensä ja omiin tekemisiinsä, kun taas oikea lain ja evankeliumin julistaminen auttaa ihmistä turvautumaan Jeesukseen.
        Haasteena uusien tavoittaminen

        Kansanlähetyksen evankelioimistyön todellinen haaste on Mika Tuovisen mielestä uusien ihmisten tavoittaminen. Evankelioivia puheita kuuntelevat vuodesta toiseen samat, jo uskossa olevat ihmiset.

        – Tässä tarvitsemme uudistusta. Meidän pitäisi päästä julistamaan kirkkojen ulkopuolelle, kaikille suomalaisille, Tuovinen haaveilee.

        Kakkurin kritiikki raskaista hallinnollisista rakenteista osuu Tuovisen mukaan oikeaan.

        – Minäkin mieluummin istuisin kaupungilla penkillä ja kuuntelisin, mitä Jumalan luomalle ja hänelle äärettömän rakkaalle ihmiselle kuuluu. Sitten kysyisin, voisinko kertoa hänelle Jeesuksesta."

        http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/tuovinen-vastaa-kakkurin-kritiikkiin-lain-julistaminen-ei-tarkoita-evankeliumin-piilottamista-‒-painvastoin/

        Jotenkin se on unohtunut miksi evankeliumia julistetaan. Eikö sen vuoksi, että syntinen ihminen saisi armon. Ei hän se ole pelkästään armoa armon vuoksi, vaan sitä että on rikottu Jumalan tahtoa vastaan, ja näin olemme armon ulottumissa, ellemme kadu tekojamme ja tunnusta syntejämme. Kaikille katuvaisille kuuluu armo. Mutta mitä armoa sellainen tarvitsee, joka ei edes tunne olevansa syntinen ja tarvitsevansa armoa.

        Juuri näin.


      • halpa-armo
        evita- kirjoitti:

        ”Laki raivaa tien evankeliumille”

        Tarkoittaako konservatiivinen maailmankuva sitä, että Raamatusta julistetaan myös ihmisestä ikävältä tuntuvaa lakia? Jos tarkoittaa, siitä ei missään tapauksessa voi luopua, lähetysjohtaja Mika Tuovinen vastasi Kakkurin kritiikkiin.

        – Evankeliumi on kirkon ja sen järjestöjen ydinasia. Se on Raamatun sanoma alusta loppuun. Mutta Raamattu on alusta loppuun myös lain julistusta. Se kertoo meille, miten meidän tulee elää, Tuovinen sanoi.

        Hänen mielestään kirkon ongelma ei ole lain julistaminen, vaan se, että lakia ei julisteta.

        – Toivon kirkkoon entistä enemmän luterilaisen opin mukaista lain julistusta.

        Tuovisen mukaan kirkon tulee tuoda yhteiskunnassa esille kristillinen näkemys myös moraalikysymyksistä. Lisäksi lakia pitää julistaa uskoville elämänohjeeksi. Lain julistuksen tärkein tehtävä on auttaa ihmistä näkemään oma syntisyytensä, mikä saa hänet kaipaamaan sovitusta, Tuovinen selvitti luterilaista oppia lain kolmesta käytöstä.

        Lain Raamatun mukainen julistaminen voi vaikuttaa konservatiivisuudelta, koska sitä kuulee kirkossa niin vähän. Tätä ei kuitenkaan Tuovisen mielestä saa sekoittaa moralismiin, jonka vaikutus on aivan toinen kuin lainjulistamisen vaikutus.

        – Moralismissa puututaan yksittäisiin ulkonaisiin asioihin ja sanotaan, että niissä oikein toimimalla ihminen voi voittaa Jumalan hyväksynnän. Moralismi on laimennettua lainjulistusta, joka pönkittää ihmisen kelvollisuuden tunnetta, Tuovinen erotteli.

        Hänen mukaansa moralismi saa ihmisen keskittymään itseensä ja omiin tekemisiinsä, kun taas oikea lain ja evankeliumin julistaminen auttaa ihmistä turvautumaan Jeesukseen.
        Haasteena uusien tavoittaminen

        Kansanlähetyksen evankelioimistyön todellinen haaste on Mika Tuovisen mielestä uusien ihmisten tavoittaminen. Evankelioivia puheita kuuntelevat vuodesta toiseen samat, jo uskossa olevat ihmiset.

        – Tässä tarvitsemme uudistusta. Meidän pitäisi päästä julistamaan kirkkojen ulkopuolelle, kaikille suomalaisille, Tuovinen haaveilee.

        Kakkurin kritiikki raskaista hallinnollisista rakenteista osuu Tuovisen mukaan oikeaan.

        – Minäkin mieluummin istuisin kaupungilla penkillä ja kuuntelisin, mitä Jumalan luomalle ja hänelle äärettömän rakkaalle ihmiselle kuuluu. Sitten kysyisin, voisinko kertoa hänelle Jeesuksesta."

        http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/tuovinen-vastaa-kakkurin-kritiikkiin-lain-julistaminen-ei-tarkoita-evankeliumin-piilottamista-‒-painvastoin/

        Jotenkin se on unohtunut miksi evankeliumia julistetaan. Eikö sen vuoksi, että syntinen ihminen saisi armon. Ei hän se ole pelkästään armoa armon vuoksi, vaan sitä että on rikottu Jumalan tahtoa vastaan, ja näin olemme armon ulottumissa, ellemme kadu tekojamme ja tunnusta syntejämme. Kaikille katuvaisille kuuluu armo. Mutta mitä armoa sellainen tarvitsee, joka ei edes tunne olevansa syntinen ja tarvitsevansa armoa.

        Miksi kirkossa ei koskaan puhuta parannuksen teosta ja katumuksesta? Armoa ei todellakaan ole ilman niitä!


      • evita- kirjoitti:

        ”Laki raivaa tien evankeliumille”

        Tarkoittaako konservatiivinen maailmankuva sitä, että Raamatusta julistetaan myös ihmisestä ikävältä tuntuvaa lakia? Jos tarkoittaa, siitä ei missään tapauksessa voi luopua, lähetysjohtaja Mika Tuovinen vastasi Kakkurin kritiikkiin.

        – Evankeliumi on kirkon ja sen järjestöjen ydinasia. Se on Raamatun sanoma alusta loppuun. Mutta Raamattu on alusta loppuun myös lain julistusta. Se kertoo meille, miten meidän tulee elää, Tuovinen sanoi.

        Hänen mielestään kirkon ongelma ei ole lain julistaminen, vaan se, että lakia ei julisteta.

        – Toivon kirkkoon entistä enemmän luterilaisen opin mukaista lain julistusta.

        Tuovisen mukaan kirkon tulee tuoda yhteiskunnassa esille kristillinen näkemys myös moraalikysymyksistä. Lisäksi lakia pitää julistaa uskoville elämänohjeeksi. Lain julistuksen tärkein tehtävä on auttaa ihmistä näkemään oma syntisyytensä, mikä saa hänet kaipaamaan sovitusta, Tuovinen selvitti luterilaista oppia lain kolmesta käytöstä.

        Lain Raamatun mukainen julistaminen voi vaikuttaa konservatiivisuudelta, koska sitä kuulee kirkossa niin vähän. Tätä ei kuitenkaan Tuovisen mielestä saa sekoittaa moralismiin, jonka vaikutus on aivan toinen kuin lainjulistamisen vaikutus.

        – Moralismissa puututaan yksittäisiin ulkonaisiin asioihin ja sanotaan, että niissä oikein toimimalla ihminen voi voittaa Jumalan hyväksynnän. Moralismi on laimennettua lainjulistusta, joka pönkittää ihmisen kelvollisuuden tunnetta, Tuovinen erotteli.

        Hänen mukaansa moralismi saa ihmisen keskittymään itseensä ja omiin tekemisiinsä, kun taas oikea lain ja evankeliumin julistaminen auttaa ihmistä turvautumaan Jeesukseen.
        Haasteena uusien tavoittaminen

        Kansanlähetyksen evankelioimistyön todellinen haaste on Mika Tuovisen mielestä uusien ihmisten tavoittaminen. Evankelioivia puheita kuuntelevat vuodesta toiseen samat, jo uskossa olevat ihmiset.

        – Tässä tarvitsemme uudistusta. Meidän pitäisi päästä julistamaan kirkkojen ulkopuolelle, kaikille suomalaisille, Tuovinen haaveilee.

        Kakkurin kritiikki raskaista hallinnollisista rakenteista osuu Tuovisen mukaan oikeaan.

        – Minäkin mieluummin istuisin kaupungilla penkillä ja kuuntelisin, mitä Jumalan luomalle ja hänelle äärettömän rakkaalle ihmiselle kuuluu. Sitten kysyisin, voisinko kertoa hänelle Jeesuksesta."

        http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/tuovinen-vastaa-kakkurin-kritiikkiin-lain-julistaminen-ei-tarkoita-evankeliumin-piilottamista-‒-painvastoin/

        Jotenkin se on unohtunut miksi evankeliumia julistetaan. Eikö sen vuoksi, että syntinen ihminen saisi armon. Ei hän se ole pelkästään armoa armon vuoksi, vaan sitä että on rikottu Jumalan tahtoa vastaan, ja näin olemme armon ulottumissa, ellemme kadu tekojamme ja tunnusta syntejämme. Kaikille katuvaisille kuuluu armo. Mutta mitä armoa sellainen tarvitsee, joka ei edes tunne olevansa syntinen ja tarvitsevansa armoa.

        ”…evankelioimistyön todellinen haaste on Mika Tuovisen mielestä uusien ihmisten tavoittaminen…”

        Ja tuohon voisi lisätä että toinen haaste on vanhojen karkottaminen. Jos julistus on niin lakikeskeistä, jotta se armo jää sivulauseeksi, tuota syyllisyyden iestä ei kukaan jaksa montaa vuotta kantaa.

        ”…että on rikottu Jumalan tahtoa vastaan…”

        Miten helppoa onkaan tuohon laittaa niin paljon sellaista, mikä onkin ihmisen tahdon rikkomista?
        Kuulun ikäluokkaan, jolle on saarnattu tuota lakia. Sitä on teroitettu useasta suunnasta. Se oli se tärkein syy, miksi luovuin niin uskonnosta kuin Jumalastakin. Kun huomio oli koko ajan siinä, mitä kaikkea mahdollista tehdään väärin, ei elämälle jäänyt enää hengitystilaan.

        Ehkä minussa oli se vika, että otin nuorena tuon kaiken aivan liian tosissaan?


        ”…ei kuitenkaan Tuovisen mielestä saa sekoittaa moralismiin, jonka vaikutus on aivan toinen kuin lainjulistamisen vaikutus.”

        ”Moralismissa puututaan yksittäisiin ulkonaisiin asioihin ja sanotaan, että niissä oikein toimimalla ihminen voi voittaa Jumalan hyväksynnän.”

        Jotenkin hän ei ihan nyt tavoita sitä, mikä moralismissa on ydin – se että keskitytään muiden tekemisiin ja kontrollointiin. Ei siis millään tavalla omaan itsensä tekoihin. Muutenhan heille ei syntyisi juuri tätä: ”Moralismi on laimennettua lainjulistusta, joka pönkittää ihmisen kelvollisuuden tunnetta…”. Jos keskityttäisiinkin niihin omiin tekoihin, väärintekemisen katumiseen, anteeksi pyytämiseen ja antamiseen, ei enää olisi moralisti.

        Luin juuri tänä aamuna Piispa Jari Jolkkosen artikkelin. Siinä tuotiin esiin hyvin tärkeitä seikoja.

        ”…termi ”evankelioiminen” on saastunut ja kaipaa puhdistamista. Piispan mukaan monien mielikuvissa evankelioiminen merkitsee jonkinlaista aivopesun synonyymia.”

        Olen aivan samaa mieltä, että ei tuollaiseen väärintulkintaa tule alistua eikä sitä vahvistaa.

        ”Aitoon evankeliointiin kuuluu toisen ihmisen kunnioittaminen ja palveleminen.”
        ”Ahdistelu ja pelottelu eivät synnytä vapautunutta luottamusta Jumalaan. Synti on kyllä sanottava synniksi ja kadotuksen mahdollisuus on kiistattomasti osa Jeesuksen julistusta.”
        ”…tuomiopäivän pasunistien sopii muistaa Paavalin kysymys: ”Etkö ymmärrä, että Jumalan hyvyys johtaa sinut kääntymykseen?”.”
        http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/jari-jolkkonen-pelottelu-ei-synnyta-vapautunutta-luottamusta-jumalaan/

        Miksi tehdä muureja joiden takaa ei meitä vedäkään puoleensa se Jumalan hyvyys?


      • tutki-itseäsi
        mummomuori kirjoitti:

        ”…evankelioimistyön todellinen haaste on Mika Tuovisen mielestä uusien ihmisten tavoittaminen…”

        Ja tuohon voisi lisätä että toinen haaste on vanhojen karkottaminen. Jos julistus on niin lakikeskeistä, jotta se armo jää sivulauseeksi, tuota syyllisyyden iestä ei kukaan jaksa montaa vuotta kantaa.

        ”…että on rikottu Jumalan tahtoa vastaan…”

        Miten helppoa onkaan tuohon laittaa niin paljon sellaista, mikä onkin ihmisen tahdon rikkomista?
        Kuulun ikäluokkaan, jolle on saarnattu tuota lakia. Sitä on teroitettu useasta suunnasta. Se oli se tärkein syy, miksi luovuin niin uskonnosta kuin Jumalastakin. Kun huomio oli koko ajan siinä, mitä kaikkea mahdollista tehdään väärin, ei elämälle jäänyt enää hengitystilaan.

        Ehkä minussa oli se vika, että otin nuorena tuon kaiken aivan liian tosissaan?


        ”…ei kuitenkaan Tuovisen mielestä saa sekoittaa moralismiin, jonka vaikutus on aivan toinen kuin lainjulistamisen vaikutus.”

        ”Moralismissa puututaan yksittäisiin ulkonaisiin asioihin ja sanotaan, että niissä oikein toimimalla ihminen voi voittaa Jumalan hyväksynnän.”

        Jotenkin hän ei ihan nyt tavoita sitä, mikä moralismissa on ydin – se että keskitytään muiden tekemisiin ja kontrollointiin. Ei siis millään tavalla omaan itsensä tekoihin. Muutenhan heille ei syntyisi juuri tätä: ”Moralismi on laimennettua lainjulistusta, joka pönkittää ihmisen kelvollisuuden tunnetta…”. Jos keskityttäisiinkin niihin omiin tekoihin, väärintekemisen katumiseen, anteeksi pyytämiseen ja antamiseen, ei enää olisi moralisti.

        Luin juuri tänä aamuna Piispa Jari Jolkkosen artikkelin. Siinä tuotiin esiin hyvin tärkeitä seikoja.

        ”…termi ”evankelioiminen” on saastunut ja kaipaa puhdistamista. Piispan mukaan monien mielikuvissa evankelioiminen merkitsee jonkinlaista aivopesun synonyymia.”

        Olen aivan samaa mieltä, että ei tuollaiseen väärintulkintaa tule alistua eikä sitä vahvistaa.

        ”Aitoon evankeliointiin kuuluu toisen ihmisen kunnioittaminen ja palveleminen.”
        ”Ahdistelu ja pelottelu eivät synnytä vapautunutta luottamusta Jumalaan. Synti on kyllä sanottava synniksi ja kadotuksen mahdollisuus on kiistattomasti osa Jeesuksen julistusta.”
        ”…tuomiopäivän pasunistien sopii muistaa Paavalin kysymys: ”Etkö ymmärrä, että Jumalan hyvyys johtaa sinut kääntymykseen?”.”
        http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/jari-jolkkonen-pelottelu-ei-synnyta-vapautunutta-luottamusta-jumalaan/

        Miksi tehdä muureja joiden takaa ei meitä vedäkään puoleensa se Jumalan hyvyys?

        "Ja tuohon voisi lisätä että toinen haaste on vanhojen karkottaminen." Tuo on täysin Mäkisen ja Askolan haaste.
        "Miten helppoa onkaan tuohon laittaa niin paljon sellaista, mikä onkin ihmisen tahdon rikkomista? " Älä laita vaan lue Raamatusta sinäkin Jumalan tahto niin tiedät.
        "Ehkä minussa oli se vika, että otin nuorena tuon kaiken aivan liian tosissaan?" Ehkä vika on siinä, ettet ole koskaan uudestisyntynyt.
        "Jotenkin hän ei ihan nyt tavoita sitä, mikä moralismissa on ydin – se että keskitytään muiden tekemisiin ja kontrollointiin. " Älä kontroloi muita vaan itseäsi. Jätä ainakin uskovat rauhaan.
        "Miksi tehdä muureja joiden takaa ei meitä vedäkään puoleensa se Jumalan hyvyys?" Jumalan hyvyys tekee ihmisestä syntisen ja Jeesuksen vereen turvautuvan. Turvaatko sinä Jeesuksen vereen?


      • evita-eikirj

        Siinähän sen evankeliumin hyvyys on kun syntinsä tunnustava armahdetaan. Niinkuin Paavalikin sanoi " syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta." Lakia on saarnattava sen vuoksi, että ihminen tulisi synnin tuntoon ja sitä kautta sinne ristin juurelle armoa anomaan. Jumala kyllä armahtaa, mutta onko niitä syntisiä jotka tänä päivänä tulevat syntisenä armoa anomaan.Tänä aikana kun ihmiset on saarnattu niin hyviksi, etteivät he edes armoa tarvitse.


      • totisesti
        evita-eikirj kirjoitti:

        Siinähän sen evankeliumin hyvyys on kun syntinsä tunnustava armahdetaan. Niinkuin Paavalikin sanoi " syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta." Lakia on saarnattava sen vuoksi, että ihminen tulisi synnin tuntoon ja sitä kautta sinne ristin juurelle armoa anomaan. Jumala kyllä armahtaa, mutta onko niitä syntisiä jotka tänä päivänä tulevat syntisenä armoa anomaan.Tänä aikana kun ihmiset on saarnattu niin hyviksi, etteivät he edes armoa tarvitse.

        Amen


      • lkjhgfds
        evita-eikirj kirjoitti:

        Siinähän sen evankeliumin hyvyys on kun syntinsä tunnustava armahdetaan. Niinkuin Paavalikin sanoi " syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta." Lakia on saarnattava sen vuoksi, että ihminen tulisi synnin tuntoon ja sitä kautta sinne ristin juurelle armoa anomaan. Jumala kyllä armahtaa, mutta onko niitä syntisiä jotka tänä päivänä tulevat syntisenä armoa anomaan.Tänä aikana kun ihmiset on saarnattu niin hyviksi, etteivät he edes armoa tarvitse.

        Joko -evita on löytänyt uskontunnustuksensa kokonaisuudessaan?

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12961254#comment-73834416
        "evita-
        20.11.2014 10:58
        Tuo edellä mainittusi EI OLE, luterilaisen kirkon uskontunnustus. Tuo on sinun oma vääristelemäsi ja sepustus Jumalan kymmenestä käskystä ja niiden selityksistä."

        Tässä kertaalleen näyttöä siitä herkusta...

        uskontunnustuksesta ja sen kaltaisuudesta...
        koskien myös pappislupauksen antaneita pappeja...
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Meillä ei ole järkeä'

        Ymmärtämättömyydenne:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Meillä ei ole ymmärrystä'

        Ihmisyydestänne luopuminen:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Me emme kykene täyttämään käskyihin sisältyvää uskon ja ehdottoman rakkauden vaatimusta.'
        'Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia.'
        'Olemme syntisiä'

        Jumalasta ja Jumalan Valtakunnan kaltaisuudesta luopumisenne:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Järkemme ei voi käsittää Jumalaa'

        =================
        Jeesuksen evankeliumia Johanneksen mukaan:
        10:30 "Minä ja Isä olemme yhtä."
        Ilman Pyhää Isää ja ilman Pyhää Poikaa ei ole Pyhää Henkeä!
        Luopumalla Heistä "YHDESTÄ" loupuu "HEISTÄ"
        Pilkkaamalla Heistä YHTÄ, pilkaa HEITÄ.
        Jeesuksen evankeliumia Markuksen mukaan:
        3:28 Totisesti minä sanon teille: kaikki synnit annetaan ihmisten lapsille anteeksi, pilkkaamisetkin, kuinka paljon pilkannevatkin;
        3:29 mutta joka pilkkaa Pyhää Henkeä, se ei saa ikinä anteeksi, vaan on vikapää iankaikkiseen syntiin."
        =================

        ero JUMALASTA; herra saatanasta uusi jumala:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/15.html
        'Synti erottaa meidät elämän lähteestä, Jumalasta.'

        Kristitty ei ole Jumalaa ja Jeesusta palveleva kristillinen.
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/22.html
        'Kristitty pysyy kuitenkin syntisenä elämänsä loppuun asti.'

        synti = rikos
        syntinen = rikollinen


      • lkjhgfdsfd
        lkjhgfds kirjoitti:

        Joko -evita on löytänyt uskontunnustuksensa kokonaisuudessaan?

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12961254#comment-73834416
        "evita-
        20.11.2014 10:58
        Tuo edellä mainittusi EI OLE, luterilaisen kirkon uskontunnustus. Tuo on sinun oma vääristelemäsi ja sepustus Jumalan kymmenestä käskystä ja niiden selityksistä."

        Tässä kertaalleen näyttöä siitä herkusta...

        uskontunnustuksesta ja sen kaltaisuudesta...
        koskien myös pappislupauksen antaneita pappeja...
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Meillä ei ole järkeä'

        Ymmärtämättömyydenne:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Meillä ei ole ymmärrystä'

        Ihmisyydestänne luopuminen:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Me emme kykene täyttämään käskyihin sisältyvää uskon ja ehdottoman rakkauden vaatimusta.'
        'Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia.'
        'Olemme syntisiä'

        Jumalasta ja Jumalan Valtakunnan kaltaisuudesta luopumisenne:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Järkemme ei voi käsittää Jumalaa'

        =================
        Jeesuksen evankeliumia Johanneksen mukaan:
        10:30 "Minä ja Isä olemme yhtä."
        Ilman Pyhää Isää ja ilman Pyhää Poikaa ei ole Pyhää Henkeä!
        Luopumalla Heistä "YHDESTÄ" loupuu "HEISTÄ"
        Pilkkaamalla Heistä YHTÄ, pilkaa HEITÄ.
        Jeesuksen evankeliumia Markuksen mukaan:
        3:28 Totisesti minä sanon teille: kaikki synnit annetaan ihmisten lapsille anteeksi, pilkkaamisetkin, kuinka paljon pilkannevatkin;
        3:29 mutta joka pilkkaa Pyhää Henkeä, se ei saa ikinä anteeksi, vaan on vikapää iankaikkiseen syntiin."
        =================

        ero JUMALASTA; herra saatanasta uusi jumala:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/15.html
        'Synti erottaa meidät elämän lähteestä, Jumalasta.'

        Kristitty ei ole Jumalaa ja Jeesusta palveleva kristillinen.
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/22.html
        'Kristitty pysyy kuitenkin syntisenä elämänsä loppuun asti.'

        synti = rikos
        syntinen = rikollinen

        korjaus
        koskien myös pappislupauksen antaneita pappeja...

        tulee olla...

        koskien myös pappislupauksen antaneita pappejakin...


      • evita-eikirj kirjoitti:

        Siinähän sen evankeliumin hyvyys on kun syntinsä tunnustava armahdetaan. Niinkuin Paavalikin sanoi " syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta." Lakia on saarnattava sen vuoksi, että ihminen tulisi synnin tuntoon ja sitä kautta sinne ristin juurelle armoa anomaan. Jumala kyllä armahtaa, mutta onko niitä syntisiä jotka tänä päivänä tulevat syntisenä armoa anomaan.Tänä aikana kun ihmiset on saarnattu niin hyviksi, etteivät he edes armoa tarvitse.

        Aivan aluksi, kiva että olet jälleen tullut kirjoittelemaan. Tykkään kommenteistasi, vaikken aina samaa mieltä olekaan, mutta olet asiallinen.

        ”…mutta onko niitä syntisiä jotka tänä päivänä tulevat syntisenä armoa anomaan…”

        Mielestäni heitä on. Tässä voi olla eroja sukupolvien kesken, mutta suurin osa keski-ikäisistä on varmaan saanut tätä opetusta – osa ehkä liiankin kanssa? Nuoremmilla saattaa olla toisin. Olisi aika jännä jos tehtäisiin tutkimus siitä, mitä ihmiset pitävät syntinä tai mikä käsitys heillä on.

        Mutta mikä saa sinut epäilemään tätä asiaa?

        Lakia kun voi saarnata monella tapaa. Se voi olla tuomitsevaa ja uhkaavaa. Lakia voidaan käyttää myös omiin tarkoitusperiin, ja tällöin yritetään saattaa vaikka väkisin henkilö ”synnintuntoon” ja kokemaan syyllisyyttä sellaisestakin, johon ei ole aihetta. Tällä viittaan mm. moniin lestadiolaisiin oppeihin.

        Sitten se armahdus onkin vain sen yhteisön antama – tunnustat synnit, jotka sinun halutaan tunnustavan ja annetaan ne anteeksi eli sinusta pidetään sen jälkeen. Vaikka toinen ihminen ei voi tuollaista tehdä.

        Mielestäni ”laki” puhuu, kun ottaa Jumalan rakkauden vastaan. Se on se luonnollinen seuraus.

        Kuten Room. 2:4 sanotaan: ”Vai halveksitko hänen hyvyytensä ja kärsivällisyytensä ja pitkämielisyytensä runsautta, etkä tiedä, että Jumalan hyvyys vetää sinua parannukseen?”

        Mutta tuollaisia ”hyviksi” saarnattuja olen ikävä kyllä tavannut täällä, en niinkään luterilaisessa kirkossa. Ne jotka eivät enää omasta mielestään tee syntiä.


    • Tervetuloa pitkästä aikaa takaisin kirjoittelemaan, evita- :). On hienoa, että et pääst totuutta unohtumaan, vaikka nämä Jumalan tahdon vastaisia avioliittoja kannattavat kuinka yrittävät mellastaa koko asian unohduksiin.

      • ... et päästÄ...


    • lk4532jhgfd

      Totta, kysymys vaan on että kenen evankeliumia!
      Jumalan ja Jeesuksen sekä Pyhän Hengen Nimet kelpaa saatanaa palveleville eksyttäjille mutta siitähän se totuus paavalilais-luterilaisuudelle paljastuukin!

      Uskontunnustuksen kaltainen papisto kouluttaa (Lue: aivopesee) kaltaisekseen.
      uskontunnustuksesta ja sen kaltaisuudesta...
      koskien myös pappislupauksen antaneita pappeja...
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
      'Meillä ei ole järkeä'

      Ymmärtämättömyydenne:
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
      'Meillä ei ole ymmärrystä'

      Ihmisyydestänne luopuminen:
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
      'Me emme kykene täyttämään käskyihin sisältyvää uskon ja ehdottoman rakkauden vaatimusta.'
      'Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia.'
      'Olemme syntisiä'

      Jumalasta ja Jumalan Valtakunnan kaltaisuudesta luopumisenne:
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
      'Järkemme ei voi käsittää Jumalaa'

      =================
      Jeesuksen evankeliumia Johanneksen mukaan:
      10:30 "Minä ja Isä olemme yhtä."
      Ilman Pyhää Isää ja ilman Pyhää Poikaa ei ole Pyhää Henkeä!
      Luopumalla Heistä "YHDESTÄ" loupuu "HEISTÄ"
      Pilkkaamalla Heistä YHTÄ, pilkaa HEITÄ.
      Jeesuksen evankeliumia Markuksen mukaan:
      3:28 Totisesti minä sanon teille: kaikki synnit annetaan ihmisten lapsille anteeksi, pilkkaamisetkin, kuinka paljon pilkannevatkin;
      3:29 mutta joka pilkkaa Pyhää Henkeä, se ei saa ikinä anteeksi, vaan on vikapää iankaikkiseen syntiin."
      =================

      ero JUMALASTA; herra saatanasta uusi jumala:
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/15.html
      'Synti erottaa meidät elämän lähteestä, Jumalasta.'

      Kristitty ei ole Jumalaa ja Jeesusta palveleva kristillinen.
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/22.html
      'Kristitty pysyy kuitenkin syntisenä elämänsä loppuun asti.'

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Pappi
      Pappislupaus
      Kirkkojärjestyksen mukaan Pappislupaus menee näin:
      "Minä N. N. lupaan kaikkitietävän Jumalan edessä, että toimittaessani pappisvirkaa, jonka olen valmis ottamaan vastaan, tahdon pysyä Jumalan pyhässä sanassa ja siihen perustuvassa evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuksessa. En julkisesti julista tai levitä enkä salaisesti edistä tai suosi sitä vastaan sotivia oppeja. Tahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaa ja jakaa pyhiä sakramentteja Kristuksen asetuksen mukaan. Tahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaaTahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaa. Kaikkea tätä tahdon noudattaa niin, että voin vastata siitä Jumalan ja ihmisten edessä. Tähän Jumala minua auttakoon."
      HUOM!!!
      Jumalan palvelemisen tahto on täysin kumottu pappislupauksen tässä lauseessa: "siihen perustuvassa evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuksessa"
      ev.l. herra on herra epäjumala jonka ensimmäistä käskyä ei ole raamatussa.
      ev.l. herra kieltää itseensä uskovia palvelemasta muita kuin häntä jumalana.
      ev.l. herra Luder/Lutherin katekismus; epäjumalan ensimmäinen käsky:
      "Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia."

      kristitty luterilainen ei saa palvella jumalana muita kuin luder/lutheria; ei Jumalaa ja Jeesustakaan. Kysymys on siitä, onko aivopesu oppi uskovapautta koskevan Lain vastainen.
      Joten pappikin 'pysyy kuitenkin syntisenä elämänsä loppuun asti.'
      USKONTUNNUSTUKSEN KALTAINEN PAPPIKIN,
      Jeesuksen evankeliumia Markuksen mukaan:
      12:38 Ja opettaessaan hän sanoi: "Varokaa kirjanoppineita, jotka mielellään käyskelevät pitkissä vaipoissa ja haluavat tervehdyksiä toreilla
      12:39 ja etumaisia istuimia synagoogissa ja ensimmäisiä sijoja pidoissa,
      12:40 noita, jotka syövät leskien huoneet ja näön vuoksi pitävät pitkiä rukouksia; he saavat sitä kovemman tuomion."

      uskossa rikoksista tehdään usein kaunistellen synneiksi.
      Aivopesu eksytys, väärän todistuksen antamista.
      Lainattua tekstiä:
      "Lars Leevi Lestadio oli ruotsalaisen luterilaisen kirkon lähettämä saarnamies joka pakkokäänsi "pakanalliset suomalaiset sivistykseen ja kristinuskoon". Sen opin tulos ja summa näkyy tänään kun satoja, mahdollisesti tuhansia lapsia on raiskattu henkisesti ja/tai ruumiillisesti. Lasten raiskaaminen ruumiillisesti ja/tai henkisesti ei ole koskaan ollut eikä ole suomalaista kansanperinnettä. Moni on tehnyt ruumiillisen ja/tai psyykkisen väkivallan jälkeen itsemurhan, eli, kyseessä ei ole itsemurha vaan psyykkisen trauman joka johti itsemurhaan on aiheuttanut uhrin pahoinpitelijä. Puhumme siis lapsi/ihmisvihasta ja joukkomurhasta. " (IL)'

      paavalilais-luterilaisuuden seurakuntalaisia...
      Kristityt (IHMISYYDESTÄÄN LUOPUNEET) = Paavalin perustamien seurakuntien uskovaisia apostoleineen ja herra jumalineen joilla ei ole Jeesuksen perustamia seurakuntia eikä Jeesuksen opetuslapsia opettajina. Nk. rikollisuuden miekka sivistystä.

      -----------

      Kristilliset (IHMISET) = Jeesuksen perustamien seurakuntien Jumalan ja Jeesuksen Lain ja oppein ymmärtäväisiä järkeviä IHMISIÄ; seurakuntalaisia Jeesuksen opetuslapsineen.
      Jeesuksen perustamista seurakuntalaisia...
      Pergamos
      Tyatira
      Sardes
      Smyrna
      Filadelfia
      Efeso
      Laodikea
      -------------

    • Minulle riittäisi nyt yksi pikkusikari syntymäpäivän kunniaksi Ne pitäsi hakea kyllä muutaman kymmenen kilometrin päästä, korvessa kun ollaan mutta olisihan se syy lähteä ulkoiluttamaan britti vanhusta.

    • luterilainen

      Kyllä se avioliitto näyttää olevan hyvin tärkeä asia Leif Nummelan porukoissa, ja se että ketä sen saa solmia. Evankeliumi näyttää olevan siellä aivan toissijainen asia.

      Kyllä evankeliumiin kuuluu myös ihmisoikeudet, syrjimättömyys, tasa-arvo ja lähimmäisen rakastaminen joista Kansanlähetys ystävineen vaikenee täysin.

      • Lähimmäisen rakastaminen on oleellinen osa evankeliumia, josta todellakin taitaa jotkut piirit vaieta?


      • pullahalaajista

        Metkaa tuossa on se, että kun Jumalan antama laki - 10 käskyä - ei kelpaa, käsitys lähimmäisenrakkaudesta etääntyy ihmisen lähimmistä ja muuttuu yhtäältä yleishumanistiseksi syntihyväksyväksi hyminäksi ja toisaalta vie maallisen lain alle, joka ei armoa tunne. Ylevän ja vaikuttavuuteen pyrkivän uusterminologian tuloksena ei kuitenkaan ole muutos ihmisen sydämessä. Jumalan sanojen hylkääminen ei tuota toivottua vapautta, vaan kahlitsee lakiin tavalla joka on evankeliumille vieras.
        Käskyn päämäärä on rakkaus, joka lähtee puhtaasta sydämestä: Kunnioita isääsi ja äitiäsi. Älä tapa. Älä tee aviorikosta. Älä varasta. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta, äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu. Rakkaus ei tee lähimmäiselleen mitään pahaa. Jeesus sanoi, että jos tahdot päästä elämään sisälle, noudatat näitä. Kaikki alkaa juuri ihmisen lähimmistä, vanhimmista ja aviopuolisosta, sekä ottaa huomioon naapurit ja yhteisössä elävät lähimmäiset. Jos se on mahdotonta, kuinka onnistuu maailmoja syleilevä ihmisoikeuksienkaan kunnioittaminen? Marksilainen ei varsinkaan kunnioita lähimmäisensä omistusoikeutta, koska aate ei muuta ihmisen sydäntä suhteessa omistukseen.


      • pullahalaajista kirjoitti:

        Metkaa tuossa on se, että kun Jumalan antama laki - 10 käskyä - ei kelpaa, käsitys lähimmäisenrakkaudesta etääntyy ihmisen lähimmistä ja muuttuu yhtäältä yleishumanistiseksi syntihyväksyväksi hyminäksi ja toisaalta vie maallisen lain alle, joka ei armoa tunne. Ylevän ja vaikuttavuuteen pyrkivän uusterminologian tuloksena ei kuitenkaan ole muutos ihmisen sydämessä. Jumalan sanojen hylkääminen ei tuota toivottua vapautta, vaan kahlitsee lakiin tavalla joka on evankeliumille vieras.
        Käskyn päämäärä on rakkaus, joka lähtee puhtaasta sydämestä: Kunnioita isääsi ja äitiäsi. Älä tapa. Älä tee aviorikosta. Älä varasta. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta, äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu. Rakkaus ei tee lähimmäiselleen mitään pahaa. Jeesus sanoi, että jos tahdot päästä elämään sisälle, noudatat näitä. Kaikki alkaa juuri ihmisen lähimmistä, vanhimmista ja aviopuolisosta, sekä ottaa huomioon naapurit ja yhteisössä elävät lähimmäiset. Jos se on mahdotonta, kuinka onnistuu maailmoja syleilevä ihmisoikeuksienkaan kunnioittaminen? Marksilainen ei varsinkaan kunnioita lähimmäisensä omistusoikeutta, koska aate ei muuta ihmisen sydäntä suhteessa omistukseen.

        ”Kaikki alkaa juuri ihmisen lähimmistä, vanhimmista ja aviopuolisosta, sekä ottaa huomioon naapurit ja yhteisössä elävät lähimmäiset.”

        Tuossa olet oikeassa, mutta kyllä se ihan ”pakanoillakin” toimii aivan samalla tavalla.

        ”Jos se on mahdotonta, kuinka onnistuu maailmoja syleilevä ihmisoikeuksienkaan kunnioittaminen?”

        Niin, se onkin vaikeaa ja siksi on jouduttu laatimaan siihen laki.

        Luuk.
        6:32 Ja jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mitä kiitosta teille siitä tulee? Rakastavathan syntisetkin niitä, jotka heitä rakastavat.
        6:33 Ja jos teette hyvää niille, jotka teille hyvää tekevät, mitä kiitosta teille siitä tulee? Niinhän syntisetkin tekevät.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      128
      2074
    2. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      13
      2054
    3. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      117
      1393
    4. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      75
      1307
    5. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1264
    6. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1108
    7. Hallitus heitti kymmeniä miljoonia

      Yksityislääkäri kela korvauksiin. Ei ole mikään ihme, että se ei lyhentänyt terveyskeskusjonoja niinkuin hallitus väitti
      Maailman menoa
      90
      1028
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      66
      1013
    9. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      973
    10. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      56
      960
    Aihe