Kadjar vai Qashqai?

Nissan-Datsun

Päädyin Nissaniin kun oli vaadittiin vähemmän välirahaa maksettavaksi. Eikö nuo ole melko lailla samanlaisia autoja.

23

463

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kun.matka.keskeytyy

      Kannattaa laittaa Nissan Assistance tiepalvelun numero pikavalintaan.
      Sitä tulet tarvitsemaan.

      • nisukki-

        Olen ajanut Qashqailla 6 vuotta ilman ongelmia, vain kerran piti käyttää Assistancea kun ajoin pakkasella vesilätäkköön ja auto jäi päiväksi pakkaseen. Jarrut jäätyi. Hyvin toimi sekin palvelu. En usko että kehitys on Nissan Renaultilla mennyt takapakkia näillä turbokoneillakaan.


    • vapari-paras

      Etkö koeajanut? Relluthan on huomattavasti löysemmällä jousituksella eikä kanna kuormaa sama tavalla kuin jäykempi Qashqai. Voi olla että Kadjarissa on parempi ohjaus mutta tuskin muuten eroa autoissa on juurikaan. Kadjar on kai hiukan pidempi kuin Qashqai?

      • Kävin koeajamassa. Molemmat olivat paremmin varusteltuja versioita, itse etsiskelin perusmallia. Tuo Rellun diesel-versio on paljon hintavampi (lue vaatii paljon enemmän välirahaa) ja siinä on vähemmän varustetasoja valittavana. Lisäksi Nissan lähti viikossa mukaan joten päätös oli helppo.


      • Jekasov

        Kai nyt Nissan on tehny omat koneet, ei kai niissä ranskalaista moottoria ole? En nimittäin ostais, jos kone on Renaultin, nehän on ongelmallisia kaikki, mitä sieltä tulee. Nissan on kuitenkin ollut kestävä laatumerkki, kestää isältä pojalle. Eikä edes ruostu kuin kateellisten puheissa.


      • dCi_kestää
        Jekasov kirjoitti:

        Kai nyt Nissan on tehny omat koneet, ei kai niissä ranskalaista moottoria ole? En nimittäin ostais, jos kone on Renaultin, nehän on ongelmallisia kaikki, mitä sieltä tulee. Nissan on kuitenkin ollut kestävä laatumerkki, kestää isältä pojalle. Eikä edes ruostu kuin kateellisten puheissa.

        Bensakoneet on Nissan-Datsunin omia, dieselit Renaultilta. Rellu tekee itse dieselinsä jotka kelpaa lukuisille muillekin merkeille. Toyotakaan ei tee enää itse dieseleitään koska ei saanut D4D-moottorinsa luotettavuusongelmia korjatuksi, ehkä sama juttu oli aikoinaan Nissan-Datsunilla


      • dig-t.Tce

        Uuden Qashqain ja Pulsarin 1.2 dig-t on samaa tuoteperhettä kuin Renaultin 1.2 Tce moottorit. Ja Renaultilla on ollut Tce moottorit jo pitään, joten jotain johtopäätöksiä siitä voisi jo vetää.
        Käytännössä ovat samoja, vaikka Renaultissa on polleja 15 enemmän.
        Kannattaa vaikka katsoa kummankin konepellin alle jos ei muuten usko. Tai hakea tietoa luotettavista lähteistä niin Suomesta kuin ulkomailta.

        Kovilla pakkasilla jäätyi Nissanin versiot kyseisistä moottoreista, ei Renaultin.

        1.2 dig-s, jota Notessa käytetään on Nissanin oma. Myös qashqain 1.6 dig-t on Nissanin. Se on sama kuin Jukessa, mutta pienemmin tehoin.


      • vapari-paras
        dig-t.Tce kirjoitti:

        Uuden Qashqain ja Pulsarin 1.2 dig-t on samaa tuoteperhettä kuin Renaultin 1.2 Tce moottorit. Ja Renaultilla on ollut Tce moottorit jo pitään, joten jotain johtopäätöksiä siitä voisi jo vetää.
        Käytännössä ovat samoja, vaikka Renaultissa on polleja 15 enemmän.
        Kannattaa vaikka katsoa kummankin konepellin alle jos ei muuten usko. Tai hakea tietoa luotettavista lähteistä niin Suomesta kuin ulkomailta.

        Kovilla pakkasilla jäätyi Nissanin versiot kyseisistä moottoreista, ei Renaultin.

        1.2 dig-s, jota Notessa käytetään on Nissanin oma. Myös qashqain 1.6 dig-t on Nissanin. Se on sama kuin Jukessa, mutta pienemmin tehoin.

        Siksipä en enää Qashqaita huolisi jos ei varaa ole 1.6 turboon jos ei vaparia ole enää saatavana. Aito Nissan on huoleton auto, renun bensamoottorit kaikkea muuta. Hintaero 1,2 ja 1.6 turbon välillä on noin neljätuhatta, mitä kyllä pidän törkeänä. Millään muulla merkillä kuutiotilavuus ei nosta hintaa noin paljon. Miksiköhän Nissanilla?


    • Ei kai Renaulteissa ole koskaan koneet olleet se heikko lenkki? Minusta niissä on ollut koiranluita, sähköjuttuja tms. pikkujutut häikkänä. Ranskikset ovat osanneet tehdä kyllä dieseleitä kuten italialaisetkin.

      • vaparillavaan

        Eihän yksikään eurooppalainen valmistaja ole osannut tehdä kestävää pientä turbomoottoria. Näiden 1.0-1.5-litraisten turbojen todellinen käyttöikä on vain noin 100 000 kilometriä. Lukema on sama kuin joskus 60-luvun alussa eli kehitys on mennyt rajusti taaksepäin.

        Tämän jälkeen on edessä täydellinen moottoriremontti/vaihtomoottori ja sen kustannus on kyllä melkoinen ja halvemmassa autossa tuskin edes järkevä. Takuut ovat useimmilla tuossa vaiheessa ohi, harva kun paahtaa 30 000- 40 000 km vuodessa pienemmällä autolla.

        Tämän takia on syytä valita vaparikone tai ainakin luotettava japanilainen turbo. Japsit osaavat tämän ahtamisenkin niin, että myös moottori kestää, onhan siellä tehty iät ja ajat miniluokan ns. kei-autoja, joissa on 660-kuutioinen turbo.
        Nissanin koneet ovat tunnetusti olleet pomminvarmoja, markkinoiden kestävimpiä moottoreita vailla murheita, niin turbot kuin vaparikoneetkin. Nissanilla oli jo 80-luvun puolivälissä Cherry 1.5 turbo ja myös Micrasta oli tuolloin turbomalli saatavana .Itse kuitenkin valitsisin ehdottomasti japsivalmisteisen vaparin, jos olisin uutta autoa ostamassa. Vapari kun on miellyttävämpi ajaa kuin turbomalli.


      • ei.vapareille
        vaparillavaan kirjoitti:

        Eihän yksikään eurooppalainen valmistaja ole osannut tehdä kestävää pientä turbomoottoria. Näiden 1.0-1.5-litraisten turbojen todellinen käyttöikä on vain noin 100 000 kilometriä. Lukema on sama kuin joskus 60-luvun alussa eli kehitys on mennyt rajusti taaksepäin.

        Tämän jälkeen on edessä täydellinen moottoriremontti/vaihtomoottori ja sen kustannus on kyllä melkoinen ja halvemmassa autossa tuskin edes järkevä. Takuut ovat useimmilla tuossa vaiheessa ohi, harva kun paahtaa 30 000- 40 000 km vuodessa pienemmällä autolla.

        Tämän takia on syytä valita vaparikone tai ainakin luotettava japanilainen turbo. Japsit osaavat tämän ahtamisenkin niin, että myös moottori kestää, onhan siellä tehty iät ja ajat miniluokan ns. kei-autoja, joissa on 660-kuutioinen turbo.
        Nissanin koneet ovat tunnetusti olleet pomminvarmoja, markkinoiden kestävimpiä moottoreita vailla murheita, niin turbot kuin vaparikoneetkin. Nissanilla oli jo 80-luvun puolivälissä Cherry 1.5 turbo ja myös Micrasta oli tuolloin turbomalli saatavana .Itse kuitenkin valitsisin ehdottomasti japsivalmisteisen vaparin, jos olisin uutta autoa ostamassa. Vapari kun on miellyttävämpi ajaa kuin turbomalli.

        Voi että kun voit olla pihalla! Mihinkähän autoon vaihdetaan moottori jos turbo hajoaa? Sitäpaitsi Rellulla on ollut pieniä turboja jo vuosia eikä ne ole hajoilleet. Isompia turbokoneita jo vuosikymmeniä. Ei kukaan täysjärkinen ajele nykyään millään vaparikoneella.
        Ja lisää toki niitä linkkejä joissa kerrotaan niistä Renaultin turbomoottorien "kuuluisista" laukeamisista.


      • rellundci
        vaparillavaan kirjoitti:

        Eihän yksikään eurooppalainen valmistaja ole osannut tehdä kestävää pientä turbomoottoria. Näiden 1.0-1.5-litraisten turbojen todellinen käyttöikä on vain noin 100 000 kilometriä. Lukema on sama kuin joskus 60-luvun alussa eli kehitys on mennyt rajusti taaksepäin.

        Tämän jälkeen on edessä täydellinen moottoriremontti/vaihtomoottori ja sen kustannus on kyllä melkoinen ja halvemmassa autossa tuskin edes järkevä. Takuut ovat useimmilla tuossa vaiheessa ohi, harva kun paahtaa 30 000- 40 000 km vuodessa pienemmällä autolla.

        Tämän takia on syytä valita vaparikone tai ainakin luotettava japanilainen turbo. Japsit osaavat tämän ahtamisenkin niin, että myös moottori kestää, onhan siellä tehty iät ja ajat miniluokan ns. kei-autoja, joissa on 660-kuutioinen turbo.
        Nissanin koneet ovat tunnetusti olleet pomminvarmoja, markkinoiden kestävimpiä moottoreita vailla murheita, niin turbot kuin vaparikoneetkin. Nissanilla oli jo 80-luvun puolivälissä Cherry 1.5 turbo ja myös Micrasta oli tuolloin turbomalli saatavana .Itse kuitenkin valitsisin ehdottomasti japsivalmisteisen vaparin, jos olisin uutta autoa ostamassa. Vapari kun on miellyttävämpi ajaa kuin turbomalli.

        Minusta nuo kuulostavat bensakoneiden ongelmilta. Diesel on parempi käyttöominaisuuksiltaan ajossa sekä pitkäikäisempiä koneita. Kulutuskin pyörii siinä viiden pinnassa.


      • vaparillavaan
        ei.vapareille kirjoitti:

        Voi että kun voit olla pihalla! Mihinkähän autoon vaihdetaan moottori jos turbo hajoaa? Sitäpaitsi Rellulla on ollut pieniä turboja jo vuosia eikä ne ole hajoilleet. Isompia turbokoneita jo vuosikymmeniä. Ei kukaan täysjärkinen ajele nykyään millään vaparikoneella.
        Ja lisää toki niitä linkkejä joissa kerrotaan niistä Renaultin turbomoottorien "kuuluisista" laukeamisista.

        Turbo rikkoontuu ja se tietysti vaihtoon, mutta tarkoitinkin sitä, että nämä pienet eurooppalaiset turbokoneet (nimenomaan bensat) eivät kestä turbottamista. Kun alunperin huomattavasti maltillisimmille tehoille suunniteltu kone saa kylkeensä turbon ja rutkasti tehoa, niin on selvää, että kulumista ja osien rikkoontumista tapahtuu nopeasti.

        Eurooppalaiset valmistajat ovat menneet siitä, mistä aita on matalin. Turbon lisääminen alunperin pienitehoiseen vapariin antaa kyllä tehoa ja komeat vääntölukemat, mutta samalla luodaan lyhytikäinen moottori. Japsivalmistajien tapa on toinen eli kone rakennetaan alustapitäen turboksi, jolloin suunnitteluvaiheessa huomioidaan ison tehon vaatimukset kestävyydelle.

        Onkohan kukaan ikinä kuullut japanilaisten turbomoottoreiden ongelmista?


      • ei.vapareille
        vaparillavaan kirjoitti:

        Turbo rikkoontuu ja se tietysti vaihtoon, mutta tarkoitinkin sitä, että nämä pienet eurooppalaiset turbokoneet (nimenomaan bensat) eivät kestä turbottamista. Kun alunperin huomattavasti maltillisimmille tehoille suunniteltu kone saa kylkeensä turbon ja rutkasti tehoa, niin on selvää, että kulumista ja osien rikkoontumista tapahtuu nopeasti.

        Eurooppalaiset valmistajat ovat menneet siitä, mistä aita on matalin. Turbon lisääminen alunperin pienitehoiseen vapariin antaa kyllä tehoa ja komeat vääntölukemat, mutta samalla luodaan lyhytikäinen moottori. Japsivalmistajien tapa on toinen eli kone rakennetaan alustapitäen turboksi, jolloin suunnitteluvaiheessa huomioidaan ison tehon vaatimukset kestävyydelle.

        Onkohan kukaan ikinä kuullut japanilaisten turbomoottoreiden ongelmista?

        Mistä sä vedät näitä "faktojas"? Mistä kuvittelet ettei esim. Rellun 1,4tce:tä olisi alunperin suunniteltu juuri ahdettavaksi?
        "Onkohan kukaan ikinä kuullut japanilaisten turbomoottoreiden ongelmista?" Eihän kukaan ole kuullut ranskalaisten turbomoottorien ongelmistakaan, eikä mistään löydy niistä kyllä juttuakaan. Ainoastaan sinä intät samaa sontaa.


      • vapari-paras
        rellundci kirjoitti:

        Minusta nuo kuulostavat bensakoneiden ongelmilta. Diesel on parempi käyttöominaisuuksiltaan ajossa sekä pitkäikäisempiä koneita. Kulutuskin pyörii siinä viiden pinnassa.

        Dci ei ole järkevä vaihtoehto vähän ajavalle kun joutuu maksamaan käyttövoimaveroa. Vuodessa pitäisi ajaa vähintään 30 tuh. kilsaa että tulee edullisemmaksi kuin bensalla ajo. Dieselit olisi muuten sopivia Qashqaihin mutta kuulemma kylmiä talvella ja siksi niihin ostetaan Weberi, josta taas lisähuolta ja huollattamista. Bensa Qashqai on monella tavalla järkevämpi vaihtoehto monelle.


      • rellundci
        vaparillavaan kirjoitti:

        Turbo rikkoontuu ja se tietysti vaihtoon, mutta tarkoitinkin sitä, että nämä pienet eurooppalaiset turbokoneet (nimenomaan bensat) eivät kestä turbottamista. Kun alunperin huomattavasti maltillisimmille tehoille suunniteltu kone saa kylkeensä turbon ja rutkasti tehoa, niin on selvää, että kulumista ja osien rikkoontumista tapahtuu nopeasti.

        Eurooppalaiset valmistajat ovat menneet siitä, mistä aita on matalin. Turbon lisääminen alunperin pienitehoiseen vapariin antaa kyllä tehoa ja komeat vääntölukemat, mutta samalla luodaan lyhytikäinen moottori. Japsivalmistajien tapa on toinen eli kone rakennetaan alustapitäen turboksi, jolloin suunnitteluvaiheessa huomioidaan ison tehon vaatimukset kestävyydelle.

        Onkohan kukaan ikinä kuullut japanilaisten turbomoottoreiden ongelmista?

        Minä olen ainakin kuullut Avensiksen D4D dieselkoneiden heikosta kestävyydestä, 3-4 tapausta. Tosin yleistää ei pidä vielä tässä vaiheessa.
        Mutta esimerkiksi Mazda tekee isoja vapareita kolmoseen ja kuutoseen. Saa nähdä millaisia nuo tulevat olemaan.


      • rellundci
        vapari-paras kirjoitti:

        Dci ei ole järkevä vaihtoehto vähän ajavalle kun joutuu maksamaan käyttövoimaveroa. Vuodessa pitäisi ajaa vähintään 30 tuh. kilsaa että tulee edullisemmaksi kuin bensalla ajo. Dieselit olisi muuten sopivia Qashqaihin mutta kuulemma kylmiä talvella ja siksi niihin ostetaan Weberi, josta taas lisähuolta ja huollattamista. Bensa Qashqai on monella tavalla järkevämpi vaihtoehto monelle.

        Jos taloutta ajatellaan, niin kyllä se kilsoja vaatii. Itsellä menee noin 27-28th vuodessa, joten diesel on todellinen vaihtoehto etenkin käytännön suorituskyvyn takia. Kai niille käyttöominaisuuksille ja todennäköisesti paremmalle jälleenmyyntiarvollekin kannattaa hyötyä laskea.


      • Kestäähänne
        vaparillavaan kirjoitti:

        Turbo rikkoontuu ja se tietysti vaihtoon, mutta tarkoitinkin sitä, että nämä pienet eurooppalaiset turbokoneet (nimenomaan bensat) eivät kestä turbottamista. Kun alunperin huomattavasti maltillisimmille tehoille suunniteltu kone saa kylkeensä turbon ja rutkasti tehoa, niin on selvää, että kulumista ja osien rikkoontumista tapahtuu nopeasti.

        Eurooppalaiset valmistajat ovat menneet siitä, mistä aita on matalin. Turbon lisääminen alunperin pienitehoiseen vapariin antaa kyllä tehoa ja komeat vääntölukemat, mutta samalla luodaan lyhytikäinen moottori. Japsivalmistajien tapa on toinen eli kone rakennetaan alustapitäen turboksi, jolloin suunnitteluvaiheessa huomioidaan ison tehon vaatimukset kestävyydelle.

        Onkohan kukaan ikinä kuullut japanilaisten turbomoottoreiden ongelmista?

        Onko kukaan koskaan kuullut kestävästä japanilaisesta turbosta?

        Japanilaisten kunniaksi on sanottava että niiden moottoripyöristä repimät litratehot kolkuttelee jo parisataa heppaa ja silti koneet kestää loputtomiin ajoa ja kohtuullisesti laiminlyöntiä.

        Eurooppalaiset pikkuröturbot kestävät myös, mutta tietty autolla ajetaan pitempään ja huonommassa säässä. Laiminlyönnit öljynvaihdoissa sekä öljyissä ja filttereissä säästäminen voivat kostautua.


    • vapari-paras

      Mielestäni Nissan teki virheen kun ei jättänyt Qashqaihin alkaen malliksi 1.6 vaparia. Moni ostaisi sellaisen mieluummin kuin 1.2 turbon. Vaihtoehtoja pitäisi aina olla. Jättihän Madzakin turpot pois uudesta kehitysversiosta. Pikkuturbot vain jonkinlainen muoti-ilmiö ja poistuvat kunhan hyprid osataan tehdä oikein. Joillakin merkeillä on jo systeemi jossa neliveto järkätty sähkömoottorilla mikä onkin paras tapa tehdä hyprid jossa voi ajaa pelkällä sähköllä kaupunkiajoa.

      • turpothäviää

        Viisas välttää kaikenmaailman pienet bensaturbot, on sitten valmistusmaa mikä tahansa. Ne tosiaan ovat olleet sellainen villitys, että melkein kaikki valmistajat ovat niihin ryhtyneet. Siitähin huolimatta, että päästöt ovat käytännössä suuret, kulutus suurempi kuin vapareissa ja käyttöikä lyhyt.
        Mutta parin kolmen vuoden päästä niitä ei enää uusissa autoissa ole. Tai ei ainakaan missään laatumerkissa kuten vaikka Nissanissa, ehkä jotkut b-luokan halpisvalmistajat vielä niitä tarjoavat paremman puutteessa.
        Tulevaisuus on vaparikoneisten hybridien ja täyssähköautojen. Niitä tulee Nissankin tarjoamaan, Toyotalla on kyllä valtava etumatka tässä.
        Ne merkit, joilla on jo nyt täyssähköautot tai hybridit markkinoilla, tulevat menestymään. Näitä on Toyotan ja Nissanin lisäksi mm. Honda, VW, Audi, Ford ja Volvo.


      • rellukin_menestyy
        turpothäviää kirjoitti:

        Viisas välttää kaikenmaailman pienet bensaturbot, on sitten valmistusmaa mikä tahansa. Ne tosiaan ovat olleet sellainen villitys, että melkein kaikki valmistajat ovat niihin ryhtyneet. Siitähin huolimatta, että päästöt ovat käytännössä suuret, kulutus suurempi kuin vapareissa ja käyttöikä lyhyt.
        Mutta parin kolmen vuoden päästä niitä ei enää uusissa autoissa ole. Tai ei ainakaan missään laatumerkissa kuten vaikka Nissanissa, ehkä jotkut b-luokan halpisvalmistajat vielä niitä tarjoavat paremman puutteessa.
        Tulevaisuus on vaparikoneisten hybridien ja täyssähköautojen. Niitä tulee Nissankin tarjoamaan, Toyotalla on kyllä valtava etumatka tässä.
        Ne merkit, joilla on jo nyt täyssähköautot tai hybridit markkinoilla, tulevat menestymään. Näitä on Toyotan ja Nissanin lisäksi mm. Honda, VW, Audi, Ford ja Volvo.

        Renaultilla on kaksi täyssähköautoa, joskaan ei Suomessa myynnissä


      • vapari-paras
        rellukin_menestyy kirjoitti:

        Renaultilla on kaksi täyssähköautoa, joskaan ei Suomessa myynnissä

        Tuskin täyssähköauto Pohjoismaissa tulee menestymään kovin hyvin kun täällä ovat talvet kylmiä, jos ei sitten kehitetä auton ja akkujen lämmityslaitteeksi idiootti varmaa systeemiä, tietenkin päästötöntä mutta tuskin Pohjolan markkina-alue on niin merkittävä vaikka siihen laskisi Kanadan ja Pohjois-Venäjän mukaan, että sähköautojen kehitys ottaisi kylmät alueet huomioon.
        Itse en usko koskaan omistavani täyssähköautoa mutta järkevän hypridin ostaisin vaikka heti jos niitä saisi kohtuu hinnalla.


    • Urvanisti

      Eka Kasvain taitaa olla kuitenkin etevämpi peli kuin tämä nykyinen, ainakaan se ei ollut minkään Rellun sisarmalli vaan ihan aito japanilainen kestävä peli.

      Tosiasia on kyllä se, että Nissan on kärsinyt tuosta yhteistyöstä Renaultin kanssa, laatu ei enää ole yhtä korkea tasoista kuin oli vuosituhannen vaihteessa ennen yhdistymistä.

      Pakuissahan on peräti ihan samaa tavaraa ollut myynnissä Nissanin merkillä, vaikka autot ovat Relluja. Niinpä ovat kaukana vaikka vanhan Nissan Urvanin kestävyydestä ja jämäkkyydestä. Eivät oikein sovi kovaan käyttöön.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      80
      1595
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      70
      1278
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1218
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      178
      1008
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      148
      988
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      984
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      872
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      834
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      816
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      774
    Aihe